Н. В. Бугайчук методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників



Скачати 107.87 Kb.
Дата конвертації06.03.2016
Розмір107.87 Kb.


Н.В.Бугайчук методист лабораторії виховної роботи Черкаського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних працівників
ЛІТО 2015

ОРГАНІЗАЦІЯ ЗМІСТОВНОГО ДОЗВІЛЛЯ В ПРИШКІЛЬНИХ ТАБОРАХ З ДЕННИМ ПЕРЕБУВАННЯМ.


Літо-літечко надворі.

Прощавай, - говорим школі.

Прийшла канікул вже пора –

Дуже рада дітвора.
Влітку цього року Міністерство освіти України впроваджує мовні табори у всіх школах країни. Під час реалізації цієї ініціативи МОН розраховує залучити до роботи в таборах волонтерів, носіїв мов за допомогою міжнародних організацій та вчителів за їх бажанням.

Процес впровадження ідеї мовних таборів потребує вирішення різних питань в тому числі забезпечення вчителями та формату викладання.

Сергій Квіт повідомив, що діти перебувають в школах у червні місяці в оздоровчих таборах і в цьому році Міністерство пропонує зробити тритижневу літню школу англійської мови на базі загальних середніх навчальних закладів. «Ми привертаємо увагу суспільства до вирішення цієї проблеми, тому що не має сучасної освіти без англійської мови», - наголосив Міністр.

За словами Сергія Квіта, в майбутньому Міністерство освіти і науки планує розробити соціальну програму вивчення англійської мови.

До проекту літніх таборів МОН залучає українські волонтерські організації та окремих волонтерів з різних країн, які є носіями мови. Методичні розробки вивчення англійської мови у літніх таборах, надані американськими, британськими та канадськими організаціями, будуть розміщені на сайті Міністерства освіти і науки.

Методичний супровід, ресурси та консультації щодо створення та функціонування мовних таборів в Черкаській області знаходяться на сайті ЧОІПОПП, в розділі навчально-методичне забезпечення/англійська мова/ літні мовні табори/



http://oipopp.ed-sp.net/component/option,com_metod/catid,1096/Itemid,51/
В цьому році не всі загальноосвітні заклади області мають можливість відкрити мовні табори, тому багато шкіл будуть працювати в традиційному форматі оздоровчих пришкільних таборів.

Будь який дитячий табір в силу своєї специфіки, чи знаходиться він у маленькому селі чи у великому місті, оснащений сучасною технікою або змушений жити по-старому, являє собою світ у мініатюрі, маленький Всесвіт. Табір, навіть на короткий термін перебування в ньому дитини, представляє можливості для набуття досвіду самореалізації; задоволення потреб в самооцінці, самоствердження, реалізації своїх можливостей; орієнтації особистості в системі соціальних, громадянських, моральних, особистісних цінностей, моральних норм

Велика літня перерва у школярів – це період зміцнення їхнього здоров`я, пізнання цікавого, нових знайомств та пригод; це пора морального загартування, духовного збагачення, пора яскравих вражень, творчості, активного пізнання світу та себе в ньому.
ОРГАНІЗАЦІЯ РОБОТИ ТА ПЛАНУВАННЯ В ПРИШКІЛЬНОМУ ТАБОРІ

Для України 2014-2015 навчальний рік насичений подіями. Україна переходить в нову епоху історії і Український народ отримує унікальний шанс побудувати нову Україну. Революція гідності та боротьба за свободу України створили нову українську ідею - ідею гідності, свободи і майбутнього. Громадяни України довели і продовжують у надтяжких умовах щоденно доводити, що саме гідність є базовою складовою характеру Українського народу. Тому при плануванні роботи табору ми не можемо залишити поза увагою головні події країни. Рекомендуємо цього літа тематичні зміни військового, спортивного, краєзнавчого, туристичного спрямування. Методичні рекомендації щодо створення програми табірної зміни та організації тематичних змін в пришкільному таборі розміщені на сайті ЧОІПОПП, режим доступу: http://oipopp.ed-sp.net/component/option,com_metod/catid,7/Itemid,51/

Для прикладу, ознайомтесь з досвідом створення та проведення тематичної зміни «Мій рідний край – краплина України» в Сагунівській загальноосвітній школі I-III ступенів Черкаської районної ради. Основним напрямком роботи табору є патріотичне виховання дітей а саме формування громадсько-патріотичних почуттів, гордість за свою Вітчизну, вміння осмислювати моральні та культурні цінності, історію, звичаї, обряди, національну символіку, систему вчинків. Одним з пріоритетних напрямів патріотичного виховання учнів є краєзнавство. Саме краєзнавча робота зайняла важливе місце в діяльності табору з тим, щоб за допомогою краєзнавчих матеріалів сприяти розширенню загальноосвітнього кругозору учнів, підвищувати інтерес до історії рідного краю, сприяти активізації пізнавальної діяльності школярів, розвивати їх творчу ініціативу, знайомити з найбільш доступними прийомами досліджень. Режим доступу сайт Сагунівської загальноосвітньої школи I-III ступенів Черкаської районної ради: https://cloud.mail.ru/public/5mJJKEzT3VxR/Тематична%20зміна%20у%20пришкільному%20таборі.doc

Організовуючи виховну діяльність з дітьми педагогічні працівники повинні використовувати різноманітні форми виховної роботи, серед яких ігри, конкурси, подорожі, свята, вікторини, фестивалі, змагання. Сценарії різноманітних свят, змагань, ігр розміщені на сайті ЧОІПОПП, режим доступу: http://oipopp.ed-sp.net/component/option,com_metod/catid,7/Itemid,51/

Доречним буде запрошувати волонтерів та учасників АТО на спортивні змагання, святкові заходи в якості глядачів, членів журі тощо.

Виховний процес з дітьми в таборі має поєднувати відпочинок, працю, спорт з пізнавальною, естетичною, оздоровчою діяльністю. Створенню у дітей хорошого емоційного настрою, привнесенню почуття романтики в їхнє повсякденне життя сприяє і оформлення табору, і такі атрибути табірного життя, як прапор, емблема, гімн, закони життя табору; девізи, речівки загонів.

Позитивним досвідом є складання режиму дня табору і законів табірного життя у віршованій формі.

Важливо використовувати державні та народні свята, що припадають на літній період: святкування Дня захисту дітей, Дня Української Конституції.

Наприклад, у таборі для дітей молодшого шкільного віку можуть проводитись такі форми роботи: конкурс малюнків «Ми живемо в Україні», мальованих мультфільмів на теми українських казок, година народних ігор «Граймося з нами», «Гостини казкової родини» - фестиваль українських народних казок, свято української народної казки, «Заспіваймо пісню веселеньку» - конкурс на кращий віночок українських народних пісень, «Сплітаймо український віночок» - бесіда про символіку українського вінка, турніри знавців народної музики, звичаїв, тематичні свята петриківського розпису, опішнянської кераміки, яворівської дерев'яної іграшки (забавки), тощо.

Для дітей підліткового віку радимо організовувати: бесіди про державну символіку та Гімн України, «Рідна мова - пісня солов'їна» - конкурс юних мовознавців, зустріч із знавцями народної творчості, обрядів, звичаїв, «Сторінками народного календаря» - театралізовано-пізнавальну програму про традиції та звичаї українців, що пов'язані з природою рідного краю, аукціон народних мудростей, спортивно-розважальну програму «Між нами, козаками», турнір-вікторину, пов'язану з козацтвом, з побутом українського народу, «Пісня,- душа народу» -концерт, «У намисто приберуся і в люстерко подивлюся» - ситкову конкурсну програму з використанням намиста та інших жіночих прикрас, вечір «Україно, мій духмяний дивоцвіт, через терни ішла до волі стільки літ», «Без верби і калини нема України» та ін. Усна народна творчість становить поетичну біографію народу, історію його трудового життя і боротьби за волю, незалежність, історію подвигів його славних синів. Вона відзначається багатством тем, різноманітністю жанрів. Він є безцінною духовною скарбницею нації.

Можна успішно організовувати виставки – конкурси виробів з природного матеріалу «Світ навколо нас», збір лікарських рослин «Природа лікує», конкурс кмітливих та винахідливих «Острів Робінзона» з наявного природного матеріалу, захід по санітарній очистці території навколо табору під назвою «День добрих справ», малюнки на асфальті або малюнків на пісочних клумбах. Можна провести конкурс між загонами на краще оформлення лінійки, а також організувати трудові десанти по впорядкуванні пам`ятників загиблим, криничок, джерел тощо.

При створенні плану роботи зміни можна скористатися збірником завідувача відділом Черкаського обласного центрц туризму, краєзнавства та екскурсій учнівської молоді Черкаської обласної ради, Кріт Ю.А. «Традиції та забави українського козацтва як засіб виховання школярів».-Черкаси, 2015–76с.

Режим доступу: https://drive.google.com/file/d/0B1tT_0PcVKcka1pCd2hZMWlNQVU/view?pli=1

У збірнику зібрані цікаві факти з життя козаків, їх звичаї та обряди, рецепти козацьких страв, козацькі пісні а також сценарії різних спортивний та військових змагань з етнічним колоритом.

Важливе місце в організації літнього відпочинку учнів займають бібліотеки. Вони допомагають розвивати і підтримувати в дітях звичку до читання і потребу користуватися бібліотекою, як протягом навчального року, так і влітку під час відпочинку. Тому доречними будуть традиційні книжкові виставки „Літо на здоров`я”; списки літератури по класах „Читаємо влітку”; круглі столи, бесіди, книжкові майстерні тощо. Так і нові форми роботи з книжками, наприклад: книгооберт або буккроссинг (англ. Bookcrossing) — хобі та громадський рух, що діє за принципом соціальних мереж і близький до флешмобу. Буккроссинг — це процес звільнення книг. Людина, прочитавши книгу, залишає («звільняє») її у громадському місці (шкільне подвір’я, їдальня, парк, тощо), для того, щоб інша, випадкова, людина могла цю книгу знайти та прочитати; та у свою чергу повинна повторити процес.

Організовуючи літнє оздоровлення дітей, педагогічний колектив повинен планувати і будувати виховну роботу так, щоб кожна дитина знайшла собі справу по душі; відчула себе сильною, творчою особистістю; збагатилась духовно і почувала себе комфортно.

Особливо уважно треба організовувати виховну роботу по збереженню стану здоров`я дітей, профілактиці захворювань, безпеки їх життєдіяльності. Під час проведення пішохідних екскурсій звертати увагу на перехід дітьми автомобільних і залізничних магістралей при цьому мати необхідну попереджуючу атрибутику.
ПРОВЕДЕННЯ ТУРИСТИЧНИХ ПОХОДІВ ТА ЕКСКУРСІЙ

Необхідно включати до планів роботи табору відвідування музеїв, проведення навчально-тематичних екскурсій до національних історико-культурних та природних заповідників, об’єктів історико-культурної спадщини місцевого та державного значення, районних, міський та шкільних музеїв. В Черкаській області налічується лише шкільних музеїв 1990, з них 177 сертифікованих.

Основними формами туристично-краєзнавчої та екскурсійної роботи з дітьми в оздоровчому таборі є:

в) туристична прогулянка, яка являє собою нетривалий за часом груповий вихід дітей за межі оздоровчого табору з метою ознайомлення з навколишньою місцевістю, населеним пунктом, пам'ятними місцями;

б) екскурсія – групове відвідання одного або кількох екскурсійних об'єктів (географічних, історичних, культурних) з навчально-пізнавальною та виховною метою;

в) туристичний похід – проходження групи дітей за визначеним маршрутом активним способом пересування з метою фізичного розвитку, змістовного відпочинку, засвоєння та виконання відповідних спортивно-туристичних нормативів.

Туристичні походи та екскурсії з дітьми проводяться відповідно до затвердженого плану роботи та з дозволу директора й лікаря дитячого оздоровчого табору.

Директор видає наказ, яким затверджує список дітей, що йдуть у похід (на екскурсію), керівників походу та груп, визначає маршрут, час відправлення й повернення дітей до табору. На маршрутній схемі позначаються основні пункти пересування групи, місця відпочинку, тощо.

Усі учасники походу проходять необхідний інструктаж з правил безпеки, поводження з отруйними рослинами і грибами, для них організується навчання орієнтування на місцевості, елементарним туристичним навичкам.

До участі у походах та екскурсіях допускаються лише здорові діти.

Маршрути руху дітей не повинні проходити через кручі, урвища, броди тощо. При пересуванні груп дітей дорогами з автомобільним рухом на початку та в кінці колони обов'язкове застосування сигнальних прапорців.

При погіршенні метеорологічних умов керівник походу спільно з медичним працівником вирішує питання про його припинення або зміну маршруту.

У випадку травмування чи раптового захворювання дитини під час походу керівник походу і медичний працівник повинні організувати її доставку до найближчого лікарняного закладу і повідомити про це керівництву оздоровчого табору.

Без сумніву, в кожному закладі функціонує особлива соціально-виховна система, що обумовлено його традиціями чи географічним розташуванням. Однак провідним завданням ефективних оздоровчо-виховних програм має стати самоствердження підростаючої особистості в ситуації вибору. Відповідно головними орієнтирами будуть: індивідуальність дитини, максимальне врахування її потреб у творчості.

Враховуючи зазначене, в дитячих закладах відпочинку доцільно створити оптимальні умови для дитячої самодіяльності, зокрема гуртки за інтересами. Заняття в таких гуртках дають можливість розширити зону емоційного комфорту вихованців, збільшити спектр спілкування, міжособистісних стосунків дитини, в т.ч. різновікової взаємодії; створити ситуації, в яких дитина здатна досягти позитивного результату (так звані ситуації успіху).
ФІНАНСОВА ГРАМОТНІСТЬ

На жаль у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку переважно проводяться розважальні заходи. Проте, з позиції педагогічної доцільності, для гармонійного розвитку дитини важливо спрямувати її яскраві емоції у русло прагнення до творчої активності та самовдосконалення. Наприклад реалізації «Програми підвищення рівня фінансової грамотності населення України». Зазначений проект передбачає проведення з дітьми та підлітками від 9 до 16 років, які перебувають у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку, циклу занять відповідно до навчальної програми на основі курсу «Фінансова грамотність». Передбачається, що заняття проводитимуться викладачами-учасниками експериментального викладання курсу «Фінансова грамотність», волонтерами партнерських організацій, які отримали відповідну теоретичну та практичну підготовку. Викладачі будуть забезпеченні всіма необхідними навчально-методичними матеріалами. Фінансування проекту передбачається за рахунок коштів партнерських організацій. Контактна особа, яка буде забезпечувати координацію проведення занять з фінансової грамотності дітей у літніх таборах протягом червня-серпня 2015 року в Черкаській області Пантєлєєва Наталія Миколаївна – заступник директора Черкаського інституту банківської справи УБС НБУ тел. (0472)71-99-56


Перебування дитини у середовищі закладу оздоровлення та відпочинку стає для неї певним випробуванням на зрілість. Окрім цього, дитина оцінює свою позицію у малій групі, вчиться організовувати цікаве й змістовне дозвілля серед ровесників. З огляду на це, сьогодні заклад оздоровлення та відпочинку покликаний стати сприятливим соціально-виховним середовищем, в якому дитина здатна успішно засвоїти суспільно й особистісно цінну модель позитивної, творчої поведінки. Оздоровлення та відпочинок буде особливо значущим для дитини, коли вона матиме змогу обрати бажану для себе соціальну роль і у такий спосіб відчує вагу й цінність свого існування, випробує свої сили, здібності у новій ситуації життєдіяльності, навчиться швидко адаптуватися до нових умов, набуде новий статус і позитивний соціальний досвід.
Використана література
1. Наказ Міністерства освіти і науки України від 27.10. 2014 № 1232 Про затвердження плану заходів щодо посилення національно-патріотичного виховання дітей та учнівської молоді.

2. Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей. Лист МОНУ Від 28.10.14 № 1/9-557.

3. Лист Міністерства освіти і науки України від 08.05.2015 № 1/9-235. Щодо відвідування музеїв та навчально-тематичних екскурсій.

4. Лист Міністерства освіти і науки України від 12.05.2015 №923-15. про проведення занять з фінансової грамотності у дитячих закладах оздоровлення та відпочинку.

5. Сайт Міністерства освіти і науки України. Режим доступу: http://mon.gov.ua/usi-novivni/novini/

6. Вікіпедія. Режим доступу: http://uk.wikipedia.org/wiki/



7. Барви сонячного літа. Упорядник Приходько Л.О. Режим доступу: http://refdb.ru/look/2875059-pall.html




База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка