Написання тексту розповіді за даним початком



Скачати 62.85 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір62.85 Kb.
Урок розвитку зв’язного мовлення в 4 класі.
Тема: Написання тексту – розповіді за даним початком.

Мета: учитися складати текст – розповідь за даним початком, поглибити знання про синичку вчитися спостерігати за птахами, формувати вміння піклуватися про птахів, виховувати любов до природи.

Обладнання: таблиця з зимуючими птахами, фотографія синички, аплікація.
Хід уроку.

I. Організація класу.

- Всі почули ви дзвінок на улюблений урок? Кожен з вас підготувався, на перерві постарався? Зараз сядуть всі дівчатка, а за ними і хлоп’ятка. Ласкавинки посилаймо. Працювати починаємо.

Девіз уроку «Час дарма не марнувати, будемо дружно працювати».
II. Мотивація навчальної діяльності.

Вчитель: послухайте вірш і скажіть чи підходить він до таблиці (на таблиці зображені зимуючі птахи).

***Розстелила зима білу скатертину***

Зраділи дорослі і діти зраділи.

А птахи нам звичні зимі не так раді.

Зібрались усі на пташину нараду.

Тут і снігур й жовтогруда синиця,

Й горобчикам нашим. щось не сидиться.

Прилетіла сорока-білобока.

Поважно походжає ворона, взявши руки в боки.

Що ж нам робити?

***Як цю зиму пережити?***


Вчитель запитує:

  1. Чому птахи зібралися на нараду?

  2. Хто назве птахів, як можна назвати їх одним словом?(Зимуючі птахи)

  3. Що слід робити людям, щоб птахи пережили зиму?


III. Актуалізація опорних знань.

- А зараз учениця загадає загадку, а ви повинні відгадати?

- Чи є ця пташка на таблиці?
***Що за птичка невеличка? ***

Має білі щічки, сірі лапки, чорну шапку,

Фартушок жовтенький, голосок тоненький,

Та ця птичка невеличка називається…(СИНИЧКА).

- З’являється фотографія синички.
Виступає група дітей «Пізнайки»

Перший учень

Синичка – маленька пташка. Вона трохи менша від горобця. У неї чорна голівка, білі щічки, груди жовтенькі, а спинка зеленувата. Живее синичка у лісах, садах, парках.
Другий учень

Маючи високу температуру аж (45С0) синички, не лікуються. Чому? Це у людей при температурі 42С0 зсідається білок і вони гинуть, а для синичок, як і для всіх птахів, висока температура тіла є нормальною. І потрібна вона для польоту. Адже, щоб літати, птахам потрібно мати багато сил (енергії). І висока температура допомагає їм їжу швидше перетворювати на енергію.

До того ж синички дуже рухливі.
Третій учень

Є близько десяти видів цих пташок, але найчастіше зустрічається синиця велика. Насправді ж вона зовсім невелика, Але серед своїх синичок родичів найбільша. Ця пташка не відлітає зимувати в теплі краї а залишається у нас протягом усього року. У наших краях, крім синички великої, поселилась синиця блакитна, чубата, і синиця чорна.(показ фотографій)


Четвертий учень

Стрибаючи с гілки на гілку, синичка нишпорить по всіх щілинах, шукаючи комах та їх личинки. У літку родина синичок споживає за день 150 довгих (3-4см) гусениць а за рік знищує декілька десятків комах. На добу синичка їсть 5-6 разів і з’їдає скільки комах скільки важить сама. Своїм малятам батьки – синички носять їжу аж до 350-390 разів на день. Усі синички люблять зависати на дереві вниз головою і розкльовувати їжу притискаючи її лапкою до гілки. Особливо цікаво спостерігати як акробатка їсть підвішене сало.


П’ятий учень

Ледь розвеснится, а вже чути чіткий звук, сінь-сінь-сінь. Це старається самець синиці великої. Настав час знайомитися і будувати гніздо. Але цим займається тільки самичка. Вона може влаштовувати його будь-де, у щілині стіни, у поштовій скриньці, у старій консервній старій бляшанці а інколи у шпаківні, чи дятловому дуплі.


Шостий учень

У своє житло синичка наносить сухого моху, трави и листки. А серединку, де лежатимуть маленькі білі з рожевими цяточками яєчка. Пташка вимощує ніжним пуховим пір’ячком і шерстю тварин. Невдовзі у гнізді з’являється 8-10 пташенят. Молоді синички залишають рідну домівку через 15-20 днів після народження і зразу пробують літати.


Виступає група «Народознавців»

Про синичок складено багато прислів’їв



  1. Де багато синичок - там не має комашок.

  2. Синичка маленька,а скільки користі приносить.

  3. Краще синиця в руках, ніж журавель у небі.

  4. Синиця шкоду робить, а журавель відповідає.

  5. Синиця пищіть – зиму віщить.

  6. Пусти синицю, хоч на пшеницю.

Група «Мовників»


Перший учень

А про тих. хто багато пообіцяв і нічого не виконав кажуть: «Синиця слави наробила, а моря не запалила».

Сл. А.Грицай пісенька «Синичко, сестричко,

Умий своє личко

Дощиком, росою, ніжною красою.»
Другий учень

Л.Костенко «Синички на снігу»

П.Панча «Синички»

П.Приходько «Жадібна синичка» і інші.

Л.Костенко «Синички на снігу»

***Синиці голодом намлілись –***

Така зима, така зима!

О це б у вирі полетіти -

Так батьківщина там нема.
Третій учень

Т.Демченко «Хитрий Гриць»

***Бачиш он, Грицю ***

Горобця й синицю?

Бачу.

Котра з них синиця?-



Питають у Гриця.

Легенька задача.

Синиця он ця.

Що біля горобця.


Вчитель: Ви слухали розповіді про синичку. Які ж словосполучення, вислови ви записали в словникову скарбничку. (Діти зачитують записане)
IV. Фізична хвилинка.

Раз! Два! Час вставати!

Будемо відпочивати.

Три, чотири! Присідаймо.

П’ять, шість! Засміялись!

Кілька раз понахилялись.

І синички прямо в клас завітали до нас.

Будемо бігати, стрибати,

Лиш синичок не чіпати.
Вчитель: З яких частин складається текст.
На дошці записаний зачин тексту, прочитайте його.
Одного разу проклюнулася з яйця пташка. Вона привіталася до сонечка, хмаринки, до всіх всіх. Яка чемна пташка? Захотіли всі гуртом для пташки сукню пошити.
А зараз я буду загадувати загадки. Відгадавши їх, ви зрозумієте хто ж допоміг синичку одягнути.
Загадки:

1. Його не сіють а воно кожного дня сходить? (СОНЕЧКО)

- Сонечко яке подарувало забарвлення синичці? (ЖОВТИЙ колір)

2. Летить орлиця по синьому небу,

Крила розкрила, сонце закрила? (ХМАРИНКА).

Який колір подарувала хмаринка? (Білий).

3.Літом одягається, а на зиму одежі цурається?(ДЕРЕВА).

Килим зелений землю вкриває. Що це за килим, хто відгадає?(ТРАВИ).

Який колір подарували дерева і трави?(ЗЕЛЕНИЙ)

4.Темно стало на дворі,

Сяє місяць угорі,

Спати треба, певна річ

Бо прийшла на землю….(НІЧ)

Який колір подарувала нічка?(ЧОРНИЙ)

5. Блакитний намет весь світ накрив? (НЕБО) – синій


  • При відгадуванні загадок, створювалась аплікація де був кожен із цих предметів.

  • Перед обличчям дітей постає таблиця.


Сонечко Жовтий

Нічка Чорний

Небо Синій

Хмаринка Білий

Трави і дерева Зелений
Опорна лексика.

Манишка – нагрудник, пришитий до чоловічої сорочки, або жіночого плаття.

Чемна – ввічлива.

Діти за поданою аплікацією і поданими словами усно складають текст. Слухаємо складені тексти 2-3 учнів.

Наприклад:

*** Одного разу проклюнулася з яйця пташка. Вона привіталася до сонечка, хмаринки, до всіх, всіх. Яка чемна пташка? Захотіли всі гуртом для пташки сукню пошити.

Сонечко дало жовтої тканини на манишку. Трави і дерева дали на спинку по клаптику зеленої тканини. Небо подарувало на крильцята темно-синій колір. Біла хмарка, яка пливла по небу, зафарбувала щічки білим кольором. Нічка пошила чорну шапочку на голівку.

Ось так всі дружно одягнули пташечку, яка тільки вилупилася. ***




  • Діти записують складені розповіді.

  • А для слабших диференціація.



Вставити в текст слова і закінчити опис.
На яблуневу гілку сіла … синичка і за цвірінькала. Вона мала пір’ячко … кольору із … відтінком, … голівку з … щічками і … , як намистинки очі.
Слова для довідок: весела, синього, зеленуватим, маленьку, білими, блискучі.

V. Презентація робіт.

VI. Підсумок уроку.

  • Чим сподобався урок?

  • Що цікаве ви дізналися на уроці?

  • Що вдавалося легко а що важко?


VII. Домашнє завдання: Скласти текст – міркування про синицю.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка