Наталія Олійник



Скачати 174.65 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір174.65 Kb.




Наталія Олійник


Танцювальні ігри

для дітей молодшого шкільного віку


Умань – 2014

Упорядник: Олійник Наталія Василівна - вчитель хореографії, спеціаліст І категорії УНВК „ЗОШ І-ІІІ ступенів № 7 – колегіум”.

Методичний посібник розроблено в допомогу вчителям ритміки та хореографії, керівникам дитячих хореографічних колективів у загальноосвітніх закладах.
Танцювальні ігри для дітей молодшого шкільного віку. Умань: 2013. – 23 с.

Посібник містить танцювальні ігри, які можна використовувати на заняттях ритміки та хореографії для дітей молодшого шкільного віку. Вони допоможуть розвивати увагу та пам'ять, артистизм та уяву, образне мислення та моторику, уміння орієнтуватися у просторі, імпровізувати, чути музику і відчувати ритм, відтворювати характер за допомогою рухів.

Використання запропонованих ігор допоможе зробити заняття хореографією яскравішими та ще більш цікавими.

Схвалено рішенням педради УНВК «ЗОШ І-ІІІ ступенів № 7-колегіум», протокол № 12 від 16.12.2013 року та методичної ради міського методичного кабінету, протокол № 3 від 17.12.2013 року



Відділ освіти Уманської міської ради

Міський методичний кабінет

Уманський навчально – виховний комплекс

«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 7-колегіум»

Танцювальні ігри

для дітей молодшого шкільного віку


Умань 2014


Зміст

Передмова …………………………………………… . 3

Розвиток артистизму та уяви…………….. 5

Орієнтація у просторі………………………….. 9

Розвиток музикальності та відчуття ритму………………………………………………… 10

Розвиток уваги та пам'яті……………….. 13

Розвиток моторики…………………………… 14

Список використаних джерел…………….. 17

Додатки……………………………………………… 18







Передмова

У сучасній освіті особливого значення та системного характеру набуває хореографічне мистецтво, базуючись на Державній програмі "Освіта. Україна ХХІ століття", Законі країни "Про освіту", що сприяє успішному розвитку хореографії. Важливим для сучасної системи освіти є естетико-виховний статус хореографічної діяльності, що поєднує в собі естетично-культурний, емоційно-почуттєвий, художньо-творчий розвиток особистості.

Заняття хореографією розвивають емоційну і вольову сферу особистості, сприяють залучення до національно-культурних цінностей, орієнтують людину на здоровий спосіб життя, підвищують працездатність, що забезпечує цілеспрямований розвиток життєво важливих духовних, інтелектуальних і фізичних якостей майбутнього покоління.

Хореографічна діяльність є одним із видів художньо-творчої діяльності, яка у специфічній властивій їй формі – танцях, віддзеркалює внутрішній світ людини, її бажання, прагнення, творче становлення. Хореографічне мистецтво здатне задовольнити прагнення особистості до естетичного зростання, поєднати її внутрішній і зовнішній світ, активізувати творчу уяву та емоційні реакції дитини. Хореографія, що спирається на музично організовані, умовні, образно-виразні рухи людського тіла, сприяє формуванню емоційної сфери особистості, втіленню в танцювальних рухах особливостей її характеру, формуванню в неї духовних цінностей .

Тому серед найактуальніших постає проблема застосування методів та прийомів формування художньо-естетичних, морально-етичних, творчих якостей особистості засобами хореографічного мистецтва .

З психологічної точки зору початкова школа є сприятливим періодом для розвитку творчих здібностей. Заняття танцями в початковій школі набувають особливого значення тому, що в молодшому шкільному віці діти надзвичайно допитливі, вони мають велике бажання пізнавати оточуючий світ а також володіють достатньо великим потенціалом в розвитку спеціальних здібностей до сприйняття танцю і музики.

У віці 6-10 років діти вже відносно добре керують своїми рухами, без особливих зусиль використовують танцювальну імпровізацію. Діти цього віку довільно володіють навичками виразного та ритмічного руху. Розвивається слухова увага, сильніше проявляються індивідуальні особливості дітей. Вони можуть передавати рухами різноманітний характер музики, динаміку, темп, нескладний ритмічний малюнок, змінювати рухи в зв’язку із зміною частин музичного твору.

Робота учнів на уроках ритміки та хореографії заповнена різноманітними видами діяльності. Діти слухають музику, виконують рухи під музику чи ритм. Їм доводиться втілювати свої фантазії в реальний образ танцю, імітувати рухи тварин чи створювати образ, характер в танці. Все це від уроку до уроку представляється в русі від простого до більш складного. Немає меж дитячій фантазії. Імпровізуючи, діти намагаються рухатися так, як їм підказую музика. Творча активність дітей розвивається поступово шляхом цілеспрямованого навчання, розширення музичного досвіду, активізації почуттів, уяви та мислення. Реакція дітей на прослухане уявляє собою творче відображення музики в русі. В цьому віці емоції, викликані музикою, створюють певну рухову активність, задача педагога заключається в тому, щоб спрямувати її у потрібне русло, добравши для цього цікавий та різноманітний музично – танцювальний матеріал.

В основу навчання дітей молодшого шкільного віку необхідно покласти ігровий початок. Гра – невід'ємна частина діяльності дітей. Граючи, діти краще запам'ятовують, швидше розуміють, що від них вимагається. Гра допомагає добитися виконання багатьох педагогічних завдань. Мова йде про те, щоб зробити гру органічним компонентом уроку (заняття). Гра на уроці ритміки чи хореографії не повинна бути нагородою чи відпочинком після нелегкої роботи, скоріше робота виникає з гри, стає її змістом чи продовженням. Правильно підібрані та організовані в процесі навчання танці-ігри сприяють вмінню працювати, викликають інтерес до уроку, до роботи, до навчання, допомагають розвивати увагу та пам'ять, артистизм та уяву, образне мислення та моторику, вміння орієнтуватися у просторі, імпровізувати, чути музику і відчувати ритм, відтворювати характер за допомогою рухів.

Специфіка навчання хореографії пов’язана з постійним фізичним навантаженням. Але фізичне навантаження саме по собі не має для дитини виховного впливу. Воно обов’язково повинно бути сумісно із творчістю, з розумовою працею та емоційним вираженням. Завдання педагога –виховувати у дітей прагнення до творчого самовираження, правильного оволодіння емоціями і розуміння прекрасного.



Розвиток артистизму та уяви
Гра «На лісовій галявині»
Можна провести розподіл ролей передчасно. Хто кого буде грати, а можна, щоб участь брали усі одразу. Так, дітям вже прийдеться перетворюватися дуже швидко. Музику керівник може добирати на свій вибір.

Грає пастушок на сопілочці в лісна галявині, всі дерева танцюють (звучить мелодія).

Почули їжачки, вирішили подивитися, хто так гарно грає (звучить мелодія).

Слідом прилетіли пташечки, метелики, закружляли в таночку (звучить мелодія).

Ось тут і зайчики прибігли та й на травці стали стрибати, танцювати (звучить мелодія).

Тут і лисички з вовчиками не забарилися, побачивши зайців почали навколо та поруч них ходити(звучить мелодія).

Добре жабки прискакали та запропонували у гру пограти, вовчиків й лисичок наздоганяти:(звучить мелодія).

Але такий вітер здійнявся, ліс зашумів, захилитався.


Пастушок заграв, покликав своїх друзів – прибігли козенята, баранці й песики (звучить мелодія). Заховалися всі під деревами. Та, коли все стихло, зраділи і знову почалося свято. Всі весело танцювали, грали на чудовій галявинці у лісі. (звучить мелодія)


Ось така гра! В ній і акторська майстерність, і вміння чути музику, передавати її характер, темп, вміння імпровізувати тощо.



«На поляні»


Гра допомагає розвивати образне мислення.


Спершу можна розповісти невелику передісторію. Створити, так би мовити, ситуацію. Наприклад: "В літньому лісі ранок, світить сонце і різні звірі приходять на полянку погрітися в його яскравих, теплих променях. Кожен приходить під свою музику. Які ж звірі прийшли у нас сьогодні на поляну? Зараз ми з вами тихенько підглянемо".
Можна перед грою дати прослухати музику і розповісти які ж звірі і під яку музику приходять на полянку. А можна говорити, хто прийшов на поляну під час звучання теми цього звіра, без попереднього прослуховування. Буде свого роду ефект несподіванки і діти навчаться швидше реагувати на зміну образу. Тепер безпосередньо до гри. Отже, Ви розповідаєте не велику передісторію, а потім говорите: "На поляну прискакав зайчик" відповідно в музиці йде заяча тема. Потім: "На поляну прибіг вовк" йде тема вовка і так далі. Діти повинні зображувати звіра, який приходить на поляну. Його манери, його поведінка і так далі. У кінці гри можна вибрати найстрашнішого вовка або найбоязкішого зайця. Тут вже простір для Вашої фантазії. Варіюйте як завгодно!




Гра «На що схожий настрій?»
Вік: для дітей з 5 років. Учасники гри по черзі говорять, на яку пору року, природне явище, погоду схоже їх сьогоднішній настрій. Почати порівняння краще дорослому: "Мій настрій схоже набілу пухнасту хмарку в спокійному блакитному небі, а твоє"? Гра проводиться по кругу. Дорослий узагальнює яке ж сьогодні у усієї групи настрій: сумне, веселе, смішне, зле і так далі. Інтерпретуючи відповіді дітей, врахуйте, що погана погода, холод, дощ" похмуре небо, агресивні елементи свідчать про емоційне неблагополуччя. Добре було б використати музику.

Вправа «Жива скульптура»
Вік: для дітей з 6 років. Учасники вільно стоять разом. Ведучий пропонує одному дитяті вийти і прийняти яку-небудь позу, відповідну темі (теми: явища природи, квіти, тварини, природні явища і т. п.), в якій йому зручно стояти. Наступного учасника просять приєднатися до нього якою-небудь позою в тому місці, де багато вільного простору, потім до них в своїй позі приєднується третій, потім виходить обережно із скульптури перший і дивиться на загальну композицію, а четвертий займає будь-яке порожнє місце в загальній скульптурі і так далі. Той, хто давно стоїть, відходить, його місце займає наступний. Зауваження: Дорослий виконує роль скульптора протягом всієї вправи. Стежить, щоб учасники не застоювалися в загальній скульптурі і, виходячи, обов'язково дивилися на загальну композицію, відстежуючи, на що вона схожа.

«Квіточки»
Зима. Паросточок сидить в землі і чекає, коли прийде весна. І ось вона настала. Росток пробивається із землі, зростає стебло, потім поодинці з'являються листочки, а потім бутон. Далі квіточка розпускається. Квітне, інколи дме вітерець і він погойдується від його подиху, а інколи прямо крутиться від радості. Але і осінь. Квіточка починає в'янути і повертається в землю, щоб знову прорости навесні.



Орієнтація у просторі

«Ми підемо всі праворуч»
Ця гра добра тим, що її можна використовувати також на масових заходах, на Новорічних дитячих святах.

«Ми підемо всі праворуч»- діти рухаються по колу взявшись за руки


«Раз-два-три»- тричі плескають в долоні
«А тоді підем ліворуч»- йдуть ліворуч
«Раз-два-три»- тричі плескають в долоні
«Але потім ми зберемось»- йдуть до центру кола
«Раз-два-три»- тричі тупають ногами
«Лише потім розійдемось»- йдуть від центра
«Раз-два-три»- потрійний притуп
«А тоді ми всі присядемо»- присідають
«Раз – два - три»- хлопки
«А тоді ми дружно встанем»- встають
«Раз-два-три»- хлопки «А тоді ми потанцюєм» - танцюють «Раз-два-три» - хлопки «І ще трошки потанцюєм» - танцюють «Раз – два - три” - хлопки
«А тоді ми повернемось»- повертаються на місці
«Раз-два-три»- хлопки
«Один одному всміхнемось» - посміхаються
«Раз-два-три» – хлопки.

Гра «Качка, качка, гусак»
Учасники гри встають в круг. Ведучий усередині круга. Він ходить по кругу, вказує рукою і засуджує: «Качка, качка, качка. Гусак!». Гусак зривається з місця, втікаючи в протилежну від ведучого сторону. Їх обох завдання – швидше зайняти місце, що звільнилося. Вся складність гри в тому, що в місці зустрічі ті, що змагаються повинні узяти один одного за руки, зробити реверанс, посміхнутися і привітати: «Добрий ранок, добридень, добрий вечір!», а потім знову кинутися вільному місцю. Зауваження: Дорослий стежить за тим, щоб кожен учасник побував в ролі «гусака». Вітання реверанси повинні виконуватися чітко і голосно.

Розвиток музикальності та відчуття ритму
«Ластівки, горобці і півні»
Діти стоять по кругу або вільно по залу. Кожному образу відповідає своя музика. Ластівки – “літають” (швидко бігають на півпальцях і махають крилами); Горобці – сидять навшпиньки, клюють зернятка, стрибають по залу; Півні – поважно проходжувалися по залу крила за спиною. Спершу слід розібрати з дітьми образи і пояснити (і показати!) яка музика якому образу відповідає. І лише тоді можна починати гру
Гра«Тік-так»
Мета: розвивати ритмічний слух, поняття «за/проти»лінії танцю

Учасники гри встають в круг, по лічилці вибирають кішку і мишку. Мишка стає в центрі круга, а кішка виходить з круга, діти в крузі тримаються за руки.

Кішка: Тук-тук!

Діти: Хто там?

Кішка: Це я, Кішка! Діти: Що тобі потрібне?

Кішка: Мишку побачити!

Діти: О котрій годині?

Кішка: о (від 1 до 12) годині!

Діти повертаються за/проти лінії танцю, ритмічно топають, примовляючи - Одну годину, тік-так! Дві години, тік-так! І так далі,

на цифрі, названою Кішкою, діти зупиняються і піднімають руки. Кішка забігає в «нірку» і наздоганяє Мишку




«Дискотека»
Діти стають у коло, керівник в центрі. Звучить будь-яка весела танцювальна музика. Керівник вказує на будь-якого дитини і рахує 4 рахунки, а той повинен танцювати під музику, наступні 4 рахунки танцює інший (той, на кого вкаже керівник). Головна умова – рухи не повинні повторяться! Гра для дітей від 5 років. Педагог повинен стежити, щоб всі діти протанцювали, і хвалити за оригінальні рухи (коли діти входять в азарт видають і брейк і схід, загалом все на що здатні).
«Танцюй як я"»
Звучить музика хвилини 2, керівник призначає ведучого. Музика включається знов, ведучий танцює і в танці доторкається до одного з тих, що грають, той починає танцювати разом з ведучим, потім приєднується ще і так всі учасники. Ведучий вибирає з групи самого кращого танцюриста, музика міняється. І якщо одну людину вибирають таким, що веде кілька разів, він отримує титул “Кращий танцюрист”
Розминка «Танець окремих частин тіла»
Мета: Розігрівши учасників; усвідомлення і зняття м'язових затисків; розширення експресивного репертуару. Час: 20-25 хвилин. Матеріали: Музичні записи різних стилів з чітким ритмічним малюнком. Опис проведення: Учасники стають в круг. Звучить музика. Ведучий називає по черзі частини тіла, танець яких буде виконаний (наприклад, «танець голови», «танець плечей», «танець рук», «танець живота» і так далі). Учасники прагнуть максимально використовувати у танці названу частину тіла.
Розминка «Збільшувальне скло»
Мета: Розігрівши учасників; інтенсифікація зворотного зв'язку; стимуляція спілкування в парах. Час: 15-20 хвилин. Матеріали: Музичні записи різних стилів з чергуванням швидких і повільних ритмів. Опис проведення: Учасники групи розбиваються на пари. Пари можуть бути сформовані випадковим чином або цілеспрямовано (наприклад, за результатами соціометрії: пари з взаємними позитивними виборами; негативними виборами; різноспрямованими виборами або з взаємною відсутністю вибору; в даному випадку для інтенсифікації спілкування в групі переважно останній варіант). Завдання одного з партнерів – рухатися спонтанно і вільно, завдання іншого – відображати його рухи декілька перебільшеному, гіпертрофованому вигляді, тобто так, як якби між ними знаходилося збільшувальне скло. Через 10-15 хвилин партнери міняються ролями. Після закінчення вправи проводиться обговорення отриманого досвіду в парах.

«Учитель и учні»
Ось гра для закріплення різних позицій і положень, називається Коли грає весела музика вчитель відвертається, а діти вільно танцюють, ”балують”. Коли музика зупиняється вчитель повертається діти приймають потрібне положення, вдаючи, що поводилися добре. Ті, хто стоїть не правильно пропускають одну гру. В такий спосіб закріплюються позиції рук і ніг, положення рук на талії. Старшим дітям можна дати завдання встояти на одній нозі або напівпальцях.


Розвиток уваги та пам'яті
«Куховарики»


Всі встають в коло – це каструля. Зараз готуватимемо суп (компот, вінегрет, салат). Кожен придумує,чим він буде (м'ясо, картопля, морквина, лук, капуста, петрушка, сіль і так далі). Ведучий викрикує по черзі, що він хоче покласти в каструлю. Що взнав себе вискакує в коло, наступний, стрибнувши, бере за руки попереднього. Поки всі «компоненти» не виявляться в «каструлі», гра продовжується. В результаті виходить смачне, красиве блюдо – просто смакота.

«Повторюємо рухи»
Учасники гри стоять в крузі. Ведучий знаходиться в центрі. Умови гри: ведучий показує які-небудь рухи, а учасники повинні їх повторювати, окрім одного, або два. Наприклад, якщо ведучий піднімає руки вгору, ляскати в долоні; а при положенні «руки в сторони» – топати ногами. Той, хто помиляється, сам стає таким, що веде.

«Що робити покажи»
Дуже корисна при розучуванні нового матеріалу. Діти ходять по колу, взявшись за руки:” Ми всі разом танцювали і багато що пізнали, хто запам'ятав краще за всіх, ось того і чекає успіх! Нумо Ганна покажи, що нам робити підкажи!” Дитина повинна показати лише той рух, який вивчили сьогодні. Всі діти повторюють за Ганною. Так кілька разів.

Розвиток моторики
«Лічилочка»

Один,два у небі веселка – розводимо велике коло руками


Три, чотири всі попливли – робимо руками «хвилі»
П'ять, шість з драбини злізь – імітуємо долонями сходинки
Сім, вісім – птахи в лісі – імітуємо змах крилами «летимо»
Дев'ять, десять - подивись на сусіда, посміхнись, адже ти порахував до десяти – плескаємо у долоні.
«Ліва і права»

Для кращого запам'ятовування лівої і правої руки.

Ліва і права(відкриваємо по черзі в сторони ліву і праву руки)

Будує міста (імітуємо долонями драбинку)

Ліва і права. Водить поїзди(крутимо кермо)

Ліва і права. Може шити і штопати(робимо хвилеподібні рухи руками)

Ліва і права . Може дружно плескати (плескаємо в долоні)
«Пиріжки»

Можна використовувати під час виконання допоміжних партерних вправ

М'яли, били і місили, (показують) І качали, і ліпили, (вдають, що качають і місять) Залишили підрости Щоб нам пиріжки спекти. (поки печуться пиріжки, діти виконують різні вправи на підлозі)
«Білочка»

Білка в лісі стриб та стриб (стрибай, як білочка)

І знайшла великий гриб. (покажи, який великий)

А додому принесла, (несемо гриб у руках)

Гриб не влазить до дупла. (пробуємо пропхати)

Довелося білочці гриб сушить на гілочці.

(нанизуємо на ниточку гриб і сушимо)
«Капуста»

Ми січем, січем капусту

(долоньками рухати вгору-вниз, імітуючи рух ножа)

І гарненько моркву трем,

(кулачками рухати вперед-назад, імітуючи тертя)

Ще і солі додаєм.

(потирати пальчиками, імітуючи посипання сіллю)

І бочки все кладем.

(імітувати рух набирання у жмені і висипання у бочку)

Потім котим бочку в льох

(імітувати рух котіння бочки по землі)

Як стомилися ми! Ох!

(витираємо піт з лоба)

«Звірятка»
Бігла мишка по ліску, (біжимо по колу, як мишка) Скаче жабка у ставку, (скачемо, як жабка) Зайчик наздогнав лисичку, печуть разом паляничку. (знаходимо собі пару, плескаємо в долоньки)

А ведмедик іде пішки, (ходимо на зовнішній стороні стопи, як ведмедик)

Клишоногі в нього ніжки. (ходимо на зовнішній стороні стопи, як ведмедик).

«Зайчики»

Зайчик Скік і зайчик Скок на морозі гріли лапки.

На „раз” – вгору піднімали, на „два” – швидко опускали.

Вже передні лапки теплі, але задні – геть замерзлі.

Будем зайців зігрівати, разом з ними присідати:

„Раз” – присіли, на „два” – встали.

Вже і задні теплі стали. Ну а хвостик?

Ой-ой-ой, геть холодний куцик той!

„Раз” – покрутимо хвостом, „два” – покрутимо хвостом.

Хвостик добре зігрівали, тоді зайчикам сказали:

- Так стрибали ми і грілись, що геть зовсім потомились.

«Я, мама і тато»
Мама є, (плеснути і підстрибнути)

Ось тато йде, (походити по колу)

Я за ним добігаю, (біг на місці)

Мама – сонце, (руки вгору)

Тато – небо (руки в сторони)

Я – квітонька в гаю (присісти, руки до личка)



«Голосні букви»
А – з ніжками двома (ноги поставити якомога ширше, руки скласти на грудях)

И – перекладинка навскоси (ноги на ширину пліч, права рука вздовж тіла, ліва рука пряма, торкається зап’ястка правої)

О – овальне воно (напівзігнуті руки з’єднати над головою)

І – горить свічка угорі (п’ятки разом, підняти перед собою прямі руки і притулити кулачки один до одного)

У – антенки на даху (п’ятки разом, руки розвести широко в сторони і вгору)

Е – почнемо спочатку все (п’яти разом, правою рукою взятись за ліве вушко так, щоб зап’ясток торкався чола, ліву руку зігнути в лікті)


Додатки















Використані джерела


  1. Гончаренко Ю. В. Естетичне виховання учнів початкових класів у процесі хореографічної діяльності:дис. … канд. пед. наук. – З., 2009. – 230 с.

  2. Довбыш Наталья «Танцевальные игры для детей» материалы сайта htt:// www.horeograf.com

  3. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. СПб.: Питер, 2002. С.166.

  4. Журнал „Ангелятко” і „Ангеляткова наука” 2009-06-09

  5. Лук А.Н. Психология творчества. - М.: Наука, 1988. - с.4.

  6. Мелик-Пашаев А., Новлянская З. Трансформация детской игры в художественное творчество. – с. 9-18. Искусство в школе № 2. – М. 1994.

  7. Михайлова М.А., Горбина Е.В. Поем, играем и танцуем дома и в саду: Популярное пособие для родителей и педагогов. Ярославль, “Академия развития”, 1997г.

  8. Нечитайло Володимир Степанович,© здобувач Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв «Хореографічна культура як показник світоглядних інновацій»

  9. Резерв успеха – творчество. Пер. с нем. Под ред. Г.Нойнера, В Калвейта, Х. Клейна. М.: Педагогика, 1989. – 152с.

  10. Сердюк Т. І. Формування художньо-естетичного досвіду майбутніх учителів хореографії: дис. канд.пед. наук. – К., 2009. – 294 с.

  11. Фриз П. І. Хореографічна культура як чинник творчого розвитку особистості дитини: дис. канд. мистецтвознавства. – К., 2007. – 181 с.

  12. Чурпіта Т. М. Соціально-педагогічні проблеми розвитку творчої уяви молодших школярів засобами хореографічного мистецтва (на матеріалі використання казок): дис. … канд. пед. наук. – К., 1998. – 173 с.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка