Науково-методичний центр управління освіти Житомирської міської ради «Сучасна освіта м. Житомира 2010»



Сторінка1/3
Дата конвертації03.03.2016
Розмір0.5 Mb.
  1   2   3
Науково-методичний центр управління освіти

Житомирської міської ради

«Сучасна освіта м. Житомира - 2010»

Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №21

Номінація

«Застосування інноваційних технологій

у викладанні фізики»



Нестандартні уроки

з фізики в середній школі

Автор: Хомчук

Василь Васильович,

вчитель фізики




Анотація до роботи

«Нестандартні уроки з фізики в середній школі»
Адреса досвіду: Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів №21 м. Житомира
Автор досвіду: вчитель фізики Хомчук В.В.
Тема досвіду: Нестандартні уроки з фізики в середній школі.
Короткий зміст досвіду: Урок «Теплові явища» проводиться в формі змагання, що включають конкурси на розв’язування якісних задач зв’язаних з різними природними явищами, розгадування кросвордів, аналіз по графіках теплових процесів.

Конференція по темі внесок українських вчених у розвиток космонавтики дає можливість поглибити знання учнів з історії розвитку ракетно-космічної техніки, та формувати патріотичне ставлення учнів щодо переважного внеску українських вчених в її виникнення і розвиток.

«Основи термодинаміки» проводиться в формі «Що? Де? Коли?». Цей урок дає можливість систематизувати знання законів термодинаміки, теплових явищ, принцип роботи теплових двигунів.

Інтегрований урок «Фізика і мистецтво» розкриває зв’язок законів фізики з роботами художників, на прикладі Леонардо де Вінчі, ковальським і ливарним мистецтвом.


Вступ

В основі сучасної фізичної освіти лежать принципи диференціації та гуманітаризації навчального процесу. Перевантаження, важкість сприймання призводять до зниження інтересу учнів до уроків фізики. Це змушує учителів шукати нові, більш раціональні форми та методи навчання, які орієнтовані на індивідуальну, колективну і групову форми навчання. Традиційна форма навчання спрямована здебільшого на запам’ятовування та відтворення програмного матеріалу.

Проведення нестандартних уроків дає можливість доповнити і поглибити знання учнів, розвивати інтерес до предмету, формувати науковий світогляд.

В основі таких уроків лежить така форма навчання, як дидактична гра.

Урок-гра – це «чарівна паличка», за допомогою якої можна навчити самому відшуковувати матеріал, мислити, знаходити розумні рішення, проводити експерименти. Дидактична гра допомагає керувати діяльність учнів їх інтелектуальним та психічним розвитком.

Такі уроки подобаються учням, вони дають можливість для самовираження, самореалізації дитини в класі, розкриття творчих здібностей учнів, виявлення організаторських здібностей, комунікабельності, наполегливості у досягненні мети.


Теплові явища

Урок – змагання

Мета. Учити учнів грамотно викладати свої думки, досягати вміння узагальнювати, систематизувати через навчальну діяльність. Розвивати інтерес до вивчення навколишнього світу через уроки фізики. формувати в учнів прийоми застосування знань. Розвивати самостійність мислення, виховувати почуття взаємодопомоги.

Мотивація. Підтвердити і узагальнити необхідність знань в будівництві і виготовленні побутових приладів і т. п.

Завдання. Виготовити модель, проект будинку, сховищ і т.п. з урахуванням законів, що пояснюють теплові явища. Це повинен бути малюнок зовнішнього вигляду майбутнього будинку, його план, описати вид матеріалів, з яких буде виготовлені проект та його деталі.

Під час вивчення теоретичного матеріалу обговорювалося, як і де можна використати знання про теплові явища при проектуванні будівель, холодильників і т.д..

Учнів заздалегідь ділять на чотири-п’ять команд, приблизно рівних по знаннях і в залежності від класу. Кожна команда вибирає капітана, визначає назву, готує домашнє завдання:


  • питання для мозкової атаки;

  • предмет і його опис для «Чорного ящика»;

  • творчий звіт «Захист моделі, будинку, проекту».

Визначаємо склад журі, його завдання, можна запросити батьків учнів, вчителів школи.

Презентація команд.

Вчитель: «Сьогодні в нас незвичайний урок. Урок –змагання. Б.Шоу говорив: «Єдиний шлях, що веде до знання – це діяльність». Саме в діяльності формуються всі ваші вміння й навички.

Потреба поліпшити свій побут тягне за собою потребу розумової праці. Вивчаючи тему «Теплові явища» і працюючи над проектом, ви самі переконалися в цьому. Сьогодні ви будете ділитися знаннями, уміннями використовувати їх, змагаючись команда з командою.»

Далі, відбувається презентація команд, вони оголошують свою назву.



Мозкова атака

Дидактичне завдання: Перевірити усвідомленість учнями вивченого матеріалу.

На цьому етапі кожна команда пропонує своїм суперникам питання з «Чарівного конверта». Наприклад такі:



  • Чому не обпалює руки вийняте з окропу яйце?

  • Чому ручки самовара пластмасові?

  • Чому бабусі люблять пити чай із блюдця?

  • Чому влітку - дощ, а взимку - сніг?

  • Чому тріскаються склянки, коли в них наливають окріп?

Почергово команди демонструють «Чорні ящики» з предметами, які описують не називаючи їх, а інші команди повинні відгадати.

Використовуємо питання, що перевіряють знання визначень фізичних величин і ін.


Творчий звіт

Це самий відповідальний етап уроку – змагання.

Представники команд здійснювали захист моделі, свого проекту за планом:


  1. У яких кліматичних умовах можна використати свій проект?

  2. Які деталі використано й чому?

  3. Якими способами можна зменшити втрати тепла?

  4. Які знання про теплові явища ви використали при створенні проекту будинку?

Після захисту опоненти задають питання по проекту:

    • Яку роль грає горище, дах будинку?

    • Чому стіни будинку виготовлені з дерева?

    • Навіщо багато вікон, адже через них відбувається втрата тепла?

    • Чому стіни покривають пінопластом? і т.п.

«Захист» покаже, чи учні вміють використати знання в практичних цілях.

Творчі звіти оцінюються журі найвищим балом (10).

У проміжку між творчими звітами команд проводяться «Паузи – експерименти», які готують окремі учні. Після показів цікавих дослідів, учні пояснюють явища, які спостерігали.

Кожний дослід демонструється після виступу команд. Наприклад:



1. Поясніть, чому металевий кухоль, у якому перебуває сніг і сіль «примерзає» до тарілки? (Дослід)

2. Палаюча носова хустинка, що не згоряє. Чому таке можливо? (Дослід).

3. Кипіння води в переверненій закритій колбі (у якій тільки що кипіла вода). Чому вода без подачі тепла починає знову кипіти? (Дослід).

4. На палаючу свічу ставиться скло від гасової лампи. Свіча гасне. Чому? та інші.

Слідство ведуть юні знавці.

Даний етап уроку переслідує наступні цілі:



  • Перевірити вміння учнів вирішувати практичні завдання;

  • Дати членам журі час для об’єктивної оцінки результатів творчого звіту.

Кожна команда одержує конверт із завданнями: за графіком визначити речовину. Даний конкурс дозволяє перевірити вміння учнів читати графік, працювати з таблицями й визначати невідому речовину.




(СВИНЕЦЬ) (ЕФІР)

Поки один учень з команди готує відповіді, інші члени команд по черзі відповідають приблизно на такі на запитання:

1. На шальки зрівноважених терезів поставили дві однакові склянки з гарячим і холодним чаєм. Через деяких час рівновага терезів порушилася. Чому?

2. «Хочете чаю?» - запитав господар дому Шерлока Холмса. «Так», відповів гість. «От і добре, - сказав господар. – Але я люблю гарячий чай, тому кладу в нього цукор тільки перед тим, як пити». «Доцільніше робити це раніше, одразу

після того, як Вам налили його», - порадив Шерлок Холмс. Чи мав він рацію?

3. Господарка дому, де був Холмс, підійшла до дверей і впустила кішку. Подивившись на кішку, Холмс зауважив: «Погода надворі холодна». Як він це визначив?

4.«Млинці смачні, коли гарячі», - сказала господарка, запрошуючи Шерлока Холмса до столу. «Щоб вони довше залишалися гарячими, - продовжувала вона, - я ставлю тарілку з млинцями на плетену із дроту тацю. «Краще ставити їх на дерев’яну підставку», - порадив Холмс. На чому ґрунтується його порада?

5. Холмс, увійшовши до квартири і розпочавши бесіду з її мешканцями, через хвилину сказав: «Шановні господарі, у Вас на кухні кипить чайник». Як він це визначив, якщо перебував у кімнаті, з якої кухні не видно?

6. Чим пояснити, що під час сильних морозів у лісі чути потріскування дерев?

7. Чому глибокі водойми навіть у дуже холодну зиму не промерзають до дна?



  1. Чому влітку на луках після заходу Сонця туман спочатку з’являється на низинах?

Конкурс «Найкращий знавець фізики»

Мета. Кожна команда виділяє найкращого знавця і серед них проводиться конкурс на найрозумнішого.

Можна запропонувати такі запитання:



  • Чому в каструлях не утвориться накип, як у чайниках та самоварах?

  • У якій посудині (глиняний глечик, скляна банка) молоко кисне швидше? Чому?

  • Чому самовар (чайник) розпаюється, якщо в ньому немає води?

  • Яка вода закипає швидше, сира або кип’ячена?

  • Чому хліб черствіє?

Розгадати кросворд.

Запитання проектуються на екран або записані на дошці заздалегідь. Форму сітки на картках роздають кожному учневі. Під карткою – копіювальний папір і білий аркуш. Кросворд слід заповнювати, вписавши свої відповіді у картку (мал. 1). після цього карточки здаються, а другий аркуш, заповнений під копірку, діти залишають у себе для швидкої самоперевірки.



Запитання:

  1. Як називається хаотичний рух молекул в тілі?(Тепловий.)

  2. Вид теплопередачі. (Теплопровідність.)

  3. Машина, у двигуні якої пара обертає вал за допомогою поршня, шатуна і кривошипа. (Паровоз.)

  4. Посудина, що зберігає страву гарячою. (Термос.)

  5. Вид теплопередачі, в якій енергія переноситься струменем газу або рідини. (Конвекція).

  6. Прилад для вимірювання кількості теплоти, що складається з двох посудин, розділених повітряним проміжком. (Калориметр.)

  7. Вид теплопередачі, що може відбуватись і у вакуумі. (Променевий.)

  8. Процес, оборотний до плавлення. (Кристалізація.)

  9. Процес, оборотний до конденсації. (Пароутворення.)

Виділений стовпець – контроль – назва приладу, без якого неможливо вивчати теплові явища. (Термометр.)

Самоперевірка здійснюється так: на дошці або на екрані – відтворюється кросворд з відповідями. Діти звіряють відповіді та виставляють собі бали.


Підсумки. Члени журі роблять підсумки результатів конкурсів і оголошують результати.
«Українські вчені і їх внесок у розвиток космонавтики»

Урок – конференція

Мета. Поглибити знання учнів з історії розвитку ракетно-космічної техніки; розкрити провідну роль українських вчених у галузі космонавтики; розвивати інтерес до фізики; привчати учнів самостійно працювати з науково-популярною та довідковою літературою; формувати почуття патріотизму й національної гордості.
Тип уроку. Урок узагальнення та систематизації знань.
Обладнання. Слайди, відеофрагменти, портрети українських вчених, виставка газет, учнівських малюнків, презентації, творчі роботи учнів, музичні записи пісень на космічну тематику.
Методичні поради. Запитання вікторини написати на окремих картках, вказавши на них число балів, якими оцінено повні відповіді. Учневі, який перший вийшов відповідати, надається право брати картки із запитаннями і відповідати на них доти, доки він відповідатиме правильно. Як тільки він виявить незнання, виходить другий учень і т.д. Якщо правильну відповідь не можуть дати учні, це робить вчитель (ведучий).

Учитель може дібрати складніші задачі й запитання. Задачі й запитання помістіть у стінній газеті за декілька днів до конференції під заголовком «Подумай». Діти повинні знати, що ці завдання входитимуть до програми фізичної конференції. Учні готують відповіді на окремих аркушах паперу із зазначенням свого прізвища. Журі оцінює відповіді учнів, а голова журі (учитель або ведучій) оголошує результати проведеної бліц-вікторини. Переможці отримують оцінки.



План конференції

І. Творці теоретичної космонавтики – вихідці з України

ІІ. Україна і розвиток ракетно-космічної технології

ІІІ. Бліц – вікторина: «Запитання – відповіді»

ІV. Підсумок (заключне слово вчителя)

По ходу виступів демонструються портрети вчених, слайди, відеоматеріали, тихо звучить музика.
Хід уроку

Мотивація (слово вчителя або ведучого в музичному супроводі на космічну тематику. ).

Космічна ера, в якій ми живемо, була підготовлена людством багато століть тому, жагою пізнати нове, раніше невідоме.

Питання: «Що там за …?» - ніколи не давало людям спокою. Експедиція Колумба відкрила новий континент, Америку, а космічні дослідження відкрили для людства в мільярди разів більший «континент» - космос з усіма його планетами, зорями, астероїдами, метеорами та іншими утвореннями. Це відкриття настільки велике, що у майбутньому змінить долю людства.

Космонавтика – це одна з тих галузей науки і техніки, куди можуть безмежно вкладатися людські знання. Подальший розвиток космонавтики призводить до зросту інтелектуальної й матеріальної могутності людства.

Свій внесок у розвиток космічних досліджень зробили вчені різних країн і народів. Коли йдеться про розвиток ракетно-космічної техніки, то, як правило, світ пов’язує це з ім’ям видатного творця практичної космонавтики академіка Сергія Корольова, який народився в Житомирі і під керівництвом якого був запущений перший в історії людства штучний супутник Землі.

Але слід пам’ятати і інших вчених, чиї імена пов’язані з Україною.



Україна є колискою створення ракетної техніки, яка дає можливість вивчати інші планети, планету-Земля, створювати мобільний, телевізійний, радіозв’язок, Інтернет...

І. Творці теоретичної космонавтики – вихідці з України
Ведучий. Розповідаючи про значний внесок українців у створення ракетно-космічної техніки ми мусимо згадати про наукову базу космонавтики. Тут необхідно сказати, що до її створення причетні ще з XVIII-ХІХ століття наші видатні земляки, які були піонерами в розвитку ракетної техніки.

Перший учень. Олександр Засядько нащадок славного козацького роду із с. Лютенька Гадяцького району Полтавської області. 1797 року народження. Цілком можливо, як вважають дослідники, що саме розповідь його діда – запорізького гармаша, про диво-снаряди, які були начинені порохом і спеціальною сумішшю та могли літати у повітрі, так вплинули на хлопчика, що він поставив собі за мету розгадати таємниці козацьких ракет, а потім сконструювати і свою.

Будучи військовим з 1815 року захоплюється конструюванням бойових ракет за свої власні кошти. Вийшовши у відставку, Засядько понад два роки займається експериментами і досягає успіху, сконструювавши перші зразки запалювальних і гарматних ракет і спеціальну установку для їхнього запуску.

Армійські випробовування, які були проведені в Петербурзі підтвердили високу якість ракет Засядька, і він знову повертається на військову службу і згодом очолює в столиці Російської імперії Артилерійське училище.

Ведучий. Талановитий український винахідник Микола Іванович Кибальчич, відомий народоволець, запропонував принципово нову для свого часу ідею запуску ракет у «Проекті повітроплавального апарата». Він прожив усього 28 років, але й за своє коротке життя встиг багато зробити.
Другий учень. Народився М. І. Кибальчич 19 листопада 1853 року в родині священика в містечку Короп на Чернігівщині. Будучи юнаком поринув у революційне життя і водночас зайнявся наукою. В Петербурзі бомбою, виготовленою на конспіративній квартирі за власною технологією, було вбито царя Олександра ІІ 1 березня 1881 року.

В останні дні свого життя Кибальчич мріяв дати людству проект космічного корабля. У страшній камері смертника йому марилися зорі. «Я спокійно зустріну смерть, знаючи, що моя ідея не загине разом зі мною, а існуватиме серед людства. Для цього я готовий пожертвувати своїм життям».

Коли до тюремної камери зайшов адвокат і вмовляв Кибальчича написати касацію цареві, він, не слухаючи його, урочисто передав йому проект, у якому чітко, просто і доступно були викладені принципи реактивної тяги польоту на ракеті. У цьому проекті розв’язано низку важливих питань: програмний режим горіння, система подачі палива в камеру згоряння, використання багатокамерних апаратів, керування польотом внаслідок зміни кута нахилу двигуна.

Експерти підтвердили, що описаний у проекті апарат міг би рухатися у повітрі. Вони відзначили, що Кибальчич перший висловив ідею застосування реактивних двигунів у повітроплаванні. Його життя обірвалося на двадцять восьмому році. Це вік, коли у людей все ще попереду.



Ведучий. Видатним ученим і винахідником, автором багатьох важливих відкриттів, фундаментальних наукових праць з теорії руху ракет у аеродинаміці, ракетній техніці й теорії між платних сполучень є К.Е. Ціолковський.

Третій учень. Не всі, мабуть, знають, що Костянтин Ціолковський також походить з прославленого козацького роду Наливайків. Його батько народився у селі Коростятин на Рівненщині.

Асам К. Є. Ціолковський народився 1857 року в селі Ужевському Рязанської губернії. Після тяжкої хвороби, перенесеної у дитинстві, майже повністю втратив слух. Слід відмітити, що він учився самостійно. В 1879 році у Москві склав екстерном екзамени на звання вчителя і з 1880 року працював учителем арифметики, геометрії і фізики в Боровському повітовому училищі Калузької губернії.

На його рахунку перша в Росії аеродинамічна труба (1897 р.) на якій зробив низку важливих досліджень з конструювання нових видів аеропланів. У 1929 році він розробив теорію руху складних ракет двох типів: із послідовним і паралельним з’єднанням ракет.

Ціолковський розв’язав задачу про рух ракети в полі тяжіння і розрахував запаси палива, необхідні для подолання сили тяжіння Землі. Він першим вивчив питання про ракету - штучний супутник Землі – і висловив ідею про створення позаземних станцій, як проміжних баз для міжпланетних сполучень, детально розглянув умови життя і роботи на ШСЗ та міжпланетних станціях. Його дослідження з ракетної техніки й теорії міжпланетних сполучень стали основою для створення сучасних реактивних апаратів, ракетно-космічної техніки.

Ведучий. Не всі знають про драматичну долю нашого славетного земляка, який тривалий час був змушений жити і ввійти в історію космонавтики під чужим ім’ям, під чужим ім’ям пішов у могилу, під чужим ім’ям увійшов у безсмертя.

Це Юрій Кондратюк - українець за походженням. Ще за багато років до польоту людини на місяць він зробив для цього відповідні розрахунки, які використовували американці, відправляючи своїх астронавтів у 1969 році в цей історичний політ.



Четвертий учень. Народився Олександр Шаргей (Ю.Кондратюк)

21 червня 1897 року на Полтавщині. У дев’ятнадцять років Олександр закінчив 2-у Полтавську гімназію де вже почав розробляти теорію про міжпланетні польоти, поступив до Петроградського політехнічного інституту. Війна перервала навчання в інституті. Його мобілізують в армію і направляють у школу прапорщиків при петроградському юнкерському училищі. Тут він самотужки опановував вищу математику, фізику, астрономію і хімію. Закінчує свій перший рукопис про космічні польоти, в якому обґрунтував спосіб подолання земного тяжіння ракетою з триступеневим реактивним двигуном і вивів формулу руху цієї ракети. Здійснимість вильоту з Землі, політ у космос стало метою його життя.



П’ятий учень. Космічна тематика залишається для нього головною.

У 1929 році вийшла в світ книжка Ю. Кондратюка (видана на кошти автора) під назвою «Завоювання міжпланетних просторів». Тут є все: від даних ракети, формули навантаження і типів траєкторій – до загальних перспектив освоєння космосу. Коли книжку прочитав С.П.Корольов то запросив Ю. Кондратюка до співпраці у галузі космонавтики, але Кондратюк від запрошення відмовився із-за того, що він жив під чужим прізвищем.

Книжка вийшла тиражем усього дві тисячі примірників, один із них Ю. Кондратюк надіслав К.Е. Ціолковському. Який потім напише: «Сорок років я працював над реактивним двигуном і думав, що прогулянка на Марс почнеться через багато сотень літ, та строки міняються. Я вірю, що багато хто з нас стануть свідками заатмосферної подорожі». Він загинув в 1942 році під Москвою.

ІІ. Україна і розвиток ракетно-космічної технології
Ведучий. До піонерів ракетно-космічної техніки ми відносимо й видатного українця – Валентина Глушка.

Шостий учень. Валентин Петрович Глушко народився 2 вересня 1908 року в Одесі. Космонавтикою почав цікавитися ще з 13-річного віку, а з 15-ти років уже листувався з К. Ціолковським. В 16 років Глушко публікує свої науково-популярні та наукові статті з космонавтики.

Після закінчення Ленінградський університет, працював в Газодинамічній лабораторії в місті над Невою, де сформував колектив з розробки ракетних двигунів та ракет на рідкому паливі, в організованому ним Реактивному науково-дослідному інституті (1934-1938 рр.). Тут у 1941 році було створено Особливе КБ. У ньому Валентин Глушко був спочатку Головним, а з 1974 року і до кінця свого життя – Генеральним конструктором.

Основні теоретичні і експериментальні дослідження Валентина Петровича Глушка були націлені на розробку і створення рідинних ракетних двигунів та космічних апаратів. Під керівництвом Глушка створені двигуни, які встановлювалися на ракетах-носіях «Протон», «Космос», «Восток».
Ведучий. Багато цікавого можна сказати і про іншого вихідця з України, нашого земляка, академіка Михайла Янгеля. Слово надається наступному учневі.
Сьомий учень. Народився Михайло Янгель 7 листопада 1911 року у селі Зирянове Іркутської області в родині переселенців із Чернігівщини. Закінчив у 1937 році московський авіаційний інститут. З 1954 року йому доручають керувати КБ в Дніпропетровську. Тут, на «Південмаші», Михайло Кузьмич створив новий напрямок з конструювання ракет і космічних апаратів різного призначення, зробив вагомий внесок у вивчення навколишнього космічного простору за програмою «Космос», «Інтеркосмос», Окрема сторінка його діяльності – це бойові ракети.

Ім’ям Михайла Янгеля названо кратер на Місяці, вулиці в Києві, Дніпропетровську, Харківський інститут радіоелектроніки та завод «Південмаші»,що у Дніпропетровську.


Ведучий. Ще один земляк, який належить до цієї славної плеяди творців космічної техніки є академік Володимир Челомей – «батько» ракети-носія «Протон», за допомогою якої були виведені в космос космічні кораблі «Союз», «Мир», «Прогресс», автоматичної станції «Вега» для вивчення Венери, комети Галлея.
Восьмий учень. Народився Володимир Михайлович Челомей 30 червня 1914 року в місті Сідлець на Українському Підляшші (нині Польща) в родині учителів.

Дитинство і юність пройшли в Полтаві, з 1926 року його життя пов’язується з Києвом, куди переїхали батьки.

У 1937 році Володимир Михайлович Челомей закінчив з відзнакою Київський авіаційний інститут. Наукою почав займатися ще студентом. Працюючи в Центральному інституті авіаційного машинобудування, він втілив свою студентську мрію – створив новий тип двигуна, який знайшов широке використання в крилатих ракетах та інших ракетних пристроях. Володимир Михайлович є автором нової ідеї розкриття крила ракет у повітрі, технічне вирішення якої визнане зараз всьому світі.

З 1959 році Челомей - генеральний конструктор КБ, де за участю суміжних організацій була створена ракета-носій «Протон»,що знаменувало собою початок нового етапу в освоєнні космосу. Згодом у цьому ж КБ були створені станції серії «Салют», ракети-носії та штучні супутники Землі «Політ», «Космос» та ін. А з 1974 року В.Челомей – член Міжнародної академії астронавтики.



Ведучий. Сергій Корольов – українець. Свою належність до українського народу він засвідчив власноручно, заповнюючи анкету при вступі до Київського політехнічного інституту в 20-х роках.

Дев’ятий учень. Народився Сергій Павлович Корольов (родове прізвище Королів) у Житомирі 12 січня 1907 року, у 1924 році закінчив першу Одеську будівельну профшколу, два роки навчався на механічному факультеті київського політехнічного інституту, пізніше навчався в Московському Вищому технічному училищі, яке закінчив у 1930 році.

Почав працювати в Центральному аеродинамічному інституті (ЦАДІ) на посаді старшого інженера, потім – керівника групи з вивчення реактивного руху. Спілкувався з К.Е. Ціолковським, вивчав його праці у галузі аеродинаміки, ракетної техніки і теорії міжпланетним сполучень. Спільна праця з одним із основоположників і винахідників у галузі ракетної техніки Ф.А. Цандером сприяли початку фундаментальних наукових досліджень Корольова в галузі ракетної техніки. Корольов розробив багато проектів керованих ракет, ракетопланів, балістичних і геофізичних ракет, ракет – носіїв тощо. С.П. Корольов – найвидатніший конструктор ракетно-космічних систем, які забезпечили дослідження космічного простору. А саме: першого штучного супутника Землі, який поклав початок космічної ери; наступних супутників, що ознаменували початок нової епохи у вивчені фізичних властивостей космічного простору: перший політ до Місяця і фотографування його зворотного боку; космічний корабель «Восток», на якому Ю.О.Гагарін уперше здійснив сміливу мрію людства – політ за межі атмосфери; перший вихід людини в космос, який стався 10 березня 1965 року радянським космонавтом О.А.Леоновим.



Ведучий(вчитель). Так, Сергій Корольов це найвидатніший вчений людства, ім’я якого навічно вписане золотими літерами в історію світової цивілізації. Його роботі сприяли багато вчених, які є вихідцями з України, наших земляків про яких ми згадували раніше

Десятий учень. 4 жовтня 1957 року – перший ШСЗ піднявся на висоту 947 км, викликав захоплення всього світу: 92 дні він літав навколо нашої планети.

З листопада 1957 року – другий ШСЗ з собакою Лайкою літав 5 місяців 11 днів. Цей політ показав, що живі організми можуть жити в космосі.

15 серпня 1960 року – космічний корабель з двома собаками Білкою і Стрілкою та іншими живими – мишами, живими рослинами – зробив 17 обертів і благополучно приземлився.

Проте світ чекав нового досягнення. І ось 12 квітня 1961 року о 9 год. 7 хв. за московським часом корабель «Восток» з людиною на борту піднявся у космос. Облетівши планету, він повернувся на Землю. Політ тривав 108 хвилин. Піонером освоєння космосу був Юрій Гагарін.16 липня 1969 року з мису Кеннеді стартувала ракета «Сатурн», несучи до Місяця корабель «Аполлон -11».


Ведучий. «Не просте життя у звичайної людини. А в ученого - першопрохідця воно складніше стократ...Але щоб геній жив і працював під чужим паспортом, щоб зовсім не дбав про славу власного імені – це трапилося чи не вперше в світі! Звісно, тут були свої переплетіння долі, яких ніхто досі не наважився висвітлити. І ми раді, що нашому великому вченому, який стільки зробив для рідної Вітчизни й усього людства, вдячні співвітчизники повернули його справжнє прізвище»

Десятий учень. Не всім відомо. що практично втілював ідеї Юрія Кондратюка (Олександра Шаргея) про міжпланетні польоти ще один з видатних українців – Михайло Яремович (народився 13 жовтня 1933 року на Українському Підляшші (тепер – Польща), Костянтин Костянтинів з Чернігівщини.

Якщо українець Михайло Яремович займався створенням міжпланетних станцій. То інший наш земляк – Ігор Богачевський - значною мірою допоміг американцям розв’язати складні проблеми, пов’язані з поверненням астронавтів з Місяця на Землю. Формули доктора Богачевського були використані конструкторами американських космічних систем, вони також широко застосовуються в авіаційний промисловості.

Ігор Богачевський народився 7 вересня 1928 року у місті Сокаль на Львівщині. Працює у Нью-Йоркському університеті, доктор наук. Сфера наукових інтересів – магнітогідродинаміка, нелінійна хвильова динаміка, космонавтика.

Ведучий (або вчитель). Українець Ігор Богачевський завжди підкреслює: «щоб бути успішним у житті, треба довести, що ти вмієш щось зробити.».

Історія засвідчує, що українці вже багато зробили в області космічних досліджень. Довіряючи їм нові завдання, можна бути впевненими, що й з ними вони впораються. Україна - це могутня космічна держава.


ІІІ. Бліц-вікторина (як узагальнення і закріплення знань)

І. Частина (Запитання по виступах учасників конференції):

1. Хто з вчених спілкувався з К. Ціолковським?

2.Хто з видатних українських вчених спілкувався з С.П. Корольовим?

3. Кого можна назвати першим теоретиком в галузі космонавтики?

4. Хто є першим конструктором космічних апаратів?

5. Хто є вихідцями з України, а хто є безпосередньо українцем?

6. Хто самостійно освоював фізику?

7. Хто мав перші надруковані роботи у 16 років? І т. д.



ІІ. Частина.

1. У романі Ж.Верна «Від Землі до Місяця» описано політ групи дослідників на місяць у величезному снаряді, якій вилетів зі ствола спеціально побудованої гармати зі швидкістю приблизно16км/с… Чи можливо здійснити такий політ на місяць? (Неможливо. Процес проходить дуже швидко, прискорення дуже велике. Таких перевантажень людина не витримає. Крім того, пороховий заряд дає змогу розвинути швидкість лише близько 3км/с).

2. Астронавти, що побували на Місяці, розповідали, що на поверхні Місяця легко втратити рівновагу. Як це пояснити? (Сила тяжіння на Місяці у 6 разів менше від земної. Отже, у шість разів менше і сила тертя).

3. Космонавт у кабіні автоматичної станції (АС) перебуває у стані невагомості. Що буде з космонавтом, якщо він почне робити колові рухи рукою? (Згідно з законом збереження імпульсу тіло космонавта почне обертатися у протилежний бік.)

4. Космонавт. переміщуючись у кабіні космічного корабля, зробив необережний рух і зіткнувся з предметом. Чи відчуватиме він при цьому біль? (Так, космонавт відчуватиме біль так само, як і в звичайних умовах)

5. Чим зумовлений рух медузи? (Скороченням м’язів вона виштовхує з-під свого дзвоноподібного тіла воду, отримуючи поштовх в зворотному напрямі.)

6. Восьминоги, кальмари, каракатиці та інші істоти глибин моря переміщуються подібно до ракети, із силою викидаючи воду, яку вони набирають через рот. Чи може такий спосіб переміщення забезпечити їм велику швидкість руху в товщі води? (Так, вони досягають швидкості близько 216 км/с. Жодна жива істота не може врятуватися від них втечею.)і т. п.

Підсумок уроку

«ОСНОВИ ТЕРМОДИНАМІКИ»


  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка