Навчальна мета



Сторінка1/3
Дата конвертації24.02.2016
Розмір0.52 Mb.
  1   2   3
Система уроків до вивчення творчості І.Багряного вчителя Грижимайло О.М.

Фрагмент з календарно-тематичного планування з української літератури в 11 класі з теми «Іван Багряний»:





Да та

год.

Тема уроку

Навчальна мета

Теорія літератури

1.




1год

Літопис життя і творчості Івана Багряного.

Вивчити біографію письменника




2.




1год

І.Багряний. Публіцистика. Стаття-памфлет «Чому я не хочу вертатися до СРСР?» - політична декларація прав людини.

Уміти аналізувати публіцистичний твір

Памфлет

3.




1год

І.Багряний. Роман «Тигролови». Вольовий характер, непереборний оптимізм, віра в перемогу Григорія Многогрішного.

Знати зміст роману,

уміти характеризувати персонажів твору



Пригодницький роман

4.




1год

«Людина має право на щастя» (за романом І.Багряного «Тигролови»).

Перевірити рівень знань з теми




Вимоги до рівня навчальних досягнень учнів:

Учень:



  • знає та вміє розповісти про основні події життєвого та творчого шляху,

нездоланність і непокору письменника-громадянина;

  • характеризує поетичну творчість І.Багряного;

  • знає зміст прозових і драматичних творів Івана Багряного;

  • уміє комплексно аналізувати публіцистичний твір;

  • знає зміст роману «Тигролови»; уміє аналізувати проблематику твору, образ

Григорія Многогрішного, членів родини Сірків, майора Медвина;

особистості митця.
Графічна модель – проект уроку №1

Тема: Літопис життя і творчості Івана Багряного


Підсумок уроку
Мотивація навчальної діяльності учнів.

Вірш Б. Грінченка

Епіграф:

Ми є. Були. І будем ми. Й Вітчизна наша з нами.

І. Багряний

Історична довідка

«Митець і час»

(вступне слово вчителя)

Життєвий і творчий шлях

І. Багряного

Учнівська презентація



«Життєвими стежками І. Багряного»

Опорна таблиця

«Психологічний портрет І. Багряного»

Творча спадщина письменника (ПМК, українська література, 11 клас «Конструктор уроків»

Коментарі учнів

Спілкування

«Питання – відповідь»

Імітаційна вправа-гра «Час пік»

Кроссворд, складений з метою засвоєння знань основних фактів біографії

Асоціативна схема «Людина»



Графічна модель – проект уроку №2

Тема: І.Багряний. Публіцистика. Стаття-памфлет «Чому я не хочу

вертатися до СРСР?» - політична декларація прав людини
Пролог

Вступне слово вчителя

Читання і обговорення статті.

Мотивація навчальної діяльності учнів – проблемне питання «Чому я не хочу вертатися до СРСР»

Епіграф: Я хочу бути тільки людиною, яких так мало на світі, я хочу бути тільки нею.

Актуалізація знань – рольова гра «Інтерв'ю з сином»

Увертюра:

Лист І. Багряного сину

Інформація учителя і учнів про передумови та наслідки написання памфлету.

Творча робота

Твір-мініатюра

«Прочитавши памфлет,…»



Графічна модель – проект уроку №3

Тема: Тема. Іван Багряний. Роман «Тигролови». Вольовий характер, непереборний оптимізм, віра в перемогу Григорія Многогрішного

«Зустріч з яскравим характером»

(мотивація навчальної діяльності учнів)

Епіграф: Шукайте мене в тому, що я пишу.

Проблемне питання:

«Чи творить життя митця і його літекратурна спадщина один єдиний текст».

Роман І. Багряного «Тигролови»

Образна система твору

Композиція роману

Зміст роману

Пригодни-цька лінія

Політична лінія

Розкриття основної думки та символізму назви твору.

Кульмінація уроку

Знаходженння розвязку проблеми

Післядія:

самостійний пошук – створення міні-проектів

«У чому наша молодь вбачає щастя»


Графічна модель – проект уроку №4

Тема: «Людина має право на щастя»

Пролог:


Мотивація діяльності учнів

«Притча про щастя»

Епіграф:

В мені живе любов до свободи і непохитна рішучість не дати нікому себе поневолити.

Зав'язка


«Людина має право на щастя»

Обговорення проблемної теми у вигляді ток-шоу «Свобода»

Презентація

«Зелений клин у долі І. Багряного»

Проблемне питання: А чи справді у сміливих є щастя?

Кульмінація

Захист учнівських міні-проектів

«У чому наша молодь вбачає щастя»

Післядія

Твір-роздум «Сміливі завжди мають щастя»,

«Моє ставлення до Г. Многогрішного»

Урок №1


Тема. Літопис життя і творчості Івана Багряного

Мета:

відтворити складність і суперечливість епохи, за якої жив і творив І.Багряний;

висвітлити біографічні моменти одного з найталановитіших із когорти письменників-емігрантів;

формувати в учнів активну життєву позицію;

розвивати вміння співвідносити життєвий досвід письменника з його творчістю;

виховувати почуття національної гідності, патріотизму.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Форма уроку: урок-зустріч

Обладнання:

- портрет письменника;

- опорні схеми;

- аудіозапис композиції «Ode to simplicity» Secret Garden;

- слайди із зображенням письменників, названих у вступі;

- програмно-методичний комплекс навчального призначення «Українська

література, 11 клас», Конструктор уроків;

- використання презентацій, створених у середовищі Power Point

Ми є. Були. І будем ми.

Й Вітчизна наша з нами.

І.Багряний

Хід уроку

I. Організаційний момент.
II. Мотивація навчальної діяльності учнів:

Під супровід музики ( композиція«Ode to simplicity» Secret Garden ) розповідь учителя і демонстрація слайдів з портретами названих людей.

Учитель. До світової історії деякі епохи увійшли як символ жорстокості, деспотизму і тиранії: період правління римського імператора Нерона, часи володарювання Калігули, криваві дні Торквемади. Роки тоталітарного режиму затьмарили попередні і кількістю жертв, і формою знущань. Основного удару було завдано інтелігенції: письменникам, музикантам, художникам, вченим, політикам.

Ситуація, що склалася в Україні впродовж десятиліть після жовтневого перевороту, була надзвичайно складною, адже кожен письменник ставав перед вибором. На одних чекало заслання чи то на Колиму, чи то до Казахстану, що нерідко закінчувалося смертельним вироком. Якщо З.Тулуб опинилася вдома через 14 років, а Б.Антоненко-Давидович й О.Ковінька – через 21, то М.Куліш, Лесь Курбас, В.Підмогильний, М.Зеров, М.Драй-Хмара, О.Влизько, Д.Фальківський не повернулися. Інші самі натискали курок або ж затягували на шиї мотузку (М.Хвильовий, І.Микитенко, А.Казка). Деякі зрікалися свого таланту, закопавши назавжди в землю дар Божий (Я.Кальницький, Г.Касьяненко); або писали на два фронти: для всіх, тобто на замовлення, та для себе, тобто в

шухляду, і завдяки цьому подарували світові самобутні зразки мистецтва (П.Тичина, В.Сосюра, О.Довженко); декотрі, сліпо повіривши в комуністичні ідеали, ставали солістами в «народному хорі» і завзято оспівували селянський рай та пролетарську свідомість, інтернаціоналізм та світле майбутнє (О.Корнійчук, М.Шеремет, А.Клоччя). Були й такі, які, зберігаючи вірність своїй музі та ідеалам, покидали країну, хоча думками і серцем назавжди залишалися з нею (В.Винниченко, О.Олесь, Є.Маланюк, В.Барка, У.Самчук, О.Ольжич, О.Теліга). До них належить і Іван Багряний, якого цілком справедливо називають одним із найталановитіших із когорти письменників-емігрантів.

Народ – герой героїв появляє,

Шануючи, він їх вінцем вінчає:

Високий дух високість признає.

А раб – народ, як є герой у його,-

Він на борця величного свойого

грязь кидає, його камінням б’є!

Б. Грінченко



Учитель. Як ви вважаєте, яке відношення має дана поезія до теми сьогоднішнього уроку?

III. Оголошення теми, мети та епіграфа уроку.

Словник літературознавчих термінів

Літопис життя і творчості письменника – науково-джерелознавчий жанр біографічного літературознавства, який описує в хронологічному порядку на основі документальних свідчень факти життя і діяльності письменника від народження до смерті, особливої уваги надаючи тим, які так чи інакше позначилися на його творчості.

IV. Основний виклад матеріалу.

Учнівська презентація, створена у середовищі Power Point



  1. «Життєвими стежками І.Багряного»
















2. Іван Багряний як особистість

Учень демонструє матеріали про творчу спадщину, використовуючи Програмно-методичний комплекс навчального призначення «Українська література, 11 клас» Конструктор уроків з теми «Іван Багряний». «Вивчення творчості». Сторінка 1,2.



На дошці - хронологія творів, які написав Іван Багряний.

Учень. До вашої уваги хронологія творів І.Багряного.

  • поетична збірка «До меж заказаних» (Київ, 1927)

  • поема «Монголія» (1927)

  • поема «Ave, Марія» (Харків, 1928)

  • п'єса «Бузок»

  • віршований роман «Скелька» (Харків, 1929)

  • оповідання «Крокви над табором» (Харків, 1930)

  • Гуляй Поле

  • Рідна мова

  • «Звіролови» (Львів-Краків, 1944)

  • «Тигролови» (Новий Ульм, 1946)

  • збірка поезій «Золотий бумеранг» (1946)

  • сатирична поема «Антон Біда, герой труда» (Новий Ульм, 1947)

  • п'єса «Генерал» (1947)

  • п'єса «Морітурі» (1947)

  • п'єса «Розгром» (1948)

  • роман «Сад Гетсиманський» (Новий Ульм, 1950)

  • «Огнене коло» (Новий Ульм, 1953)

  • «Маруся Богуславка» — перша книга роману «Буйний вітер» (Мюнхен, 1957)

  • «Людина біжить над прірвою» (посмертно, Новий Ульм — Нью-Йорк, 1965).

Учень. Прокоментую деякі з них.

  • поема «Монголія» - про жалюгідне становище далекої східної країни у контрасті з її величним минулим;

  • роман у віршах «Скелька» - історичне минуле України;

  • роман «Сад Гетсиманський» - один з перших творів про безпідставні арешти, ув’язнення та розстріли української інтелігенції в умовах тоталітарного режиму;

  • роман «Маруся Богуславка» - про життя українського села після голодомору;

  • повість «Людина біжить над прірвою» - про трагедію українців, що опинились в роки війни по різні сторони окопів;

  • п’єси «Розгром» та «Генерал» - про життя народу в роки фашистської окупації;

  • п’єса «Морітурі» - доля в’язнів, приречених на постійні етапи і на заслання;

  • книга поезій «Золотий бумеранг», поема «Гуляй-поле» - апокаліптична картина у вирі воєн, революцій та голодоморів.

Учень. Розв’яжемо кросворд, який допоможе нам краще запам’ятати відомості з життя та творчості І.Багряного

1. Не Луцьк і не Рівне, 5. Він любив свою Вітчизну

Не Острог і не Канів. За красу, роздолля гін

Став близьким містом А Багряний – це псевдонім,

Відомий Здолбунів. Він насправді – Лозов`ягін.

2. Вона прекрасна і чарівна, 6.У Багряного дочка

Мов лісова прекрасна Мавка. Мала ім’я, в світі знане.

У неї закохавсь герой, Була дочка прехороша,

А звалась дівчина Наталка. Називалась Роксолана.

3. Григорій вчився полювати, 7. Двоє діток мав Багряний,

Ходив з сім’єю він на лови. Гарною була дружина.

Прекрасний є у нас герой Справжнім другом йому стала,

В романі гарнім «Тигролови». Називалася Галина.

4. Андрія били у тюрмі. 8. Книги є прекрасні в нього,

Це не були нові акорди. Про кохання, війни чад.

Цей новий слідчий – добрий кат, Найвідоміша із творів



Хоч мав прекрасний псевдо – Гордий. Книга «Гетсиманський сад»





























З

д

о

л

Б

у

н

і

в








































Н

а

т

а

л

к

а


































Т

и

г

р

о

л

о

в

и































Г

о

р

д

и

й































Л

о

з

о

в

я

г

і

н

























Р

о

к

с

о

л

а

н

а











































Г

а

л

и

н

а













Г

е

т

с

и

м

а

н

с

ь

к

и

й




с

а

д







Учитель. Розглянемо узагальнюючу опорну таблицю «Психологічний портрет І.Багряного»

Опорна таблиця




автор і його герої

політичні переконання

нездоланність

письменника-громадянина

пошуки самого себе
«політично неблагонадійний»

еміграційне життя


Чому довелося бігти над прірвою?



V. Узагальнення знань.

1. Спілкування « Питання – відповідь»

* Що найбільше цінував І.Багряний?

* Якими були його пріоритети в житті та творчості?

* Яка риса І. Багряного сподобалась вам найбільше?

* Чому йому довелося «бігти над прірвою»?

* Про що б ви запитали І.Багряного, якби мали таку можливість?

* Чи легко було протистояти системі?

2. Асоціативна схема « Людина»

Як ви розумієте дану схему?



Людина

(У центрі людина, коло навколо неї – це її духовний світ, її душа. Друге - темне коло – це зло, що в той час огорнуло з усіх сторін людину).



3. Імітаційна вправа: гра «Час пік».

(учні задають питання за біографією письменника, а один з них відповідає на ці питання, граючи роль митця).

  • Який дитячий спогад запам’ятався вам найбільше?

  • На жаль, цей спогад трагічний, це кривавий кошмар дитинства, коли на моїх очах більшовицький винищувальний загін замордував мого 92-річного діда-пасічника тільки за те, що був заможним українським селянином (мав 40 десятин землі) й був проти «комуни».

  • Чому ви не отримали вищої освіти?




  • Ще під час навчання в Київському художньому інституті я покинув спілку

«Плуг» і вступив до літературної організації «МАРС» (Майстерня літературного слова), там я познайомився з Борисом Антоненко-Давидовичем, Григорієм Косинкою, Валер’яном Підмогильним та іншими письменниками (яких пізніше було репресовано). Мене та моїх друзів було піддано нищівній критиці і всіляко переслідувано. Тому керівництво КХІ оголошує мене «політично неблагонадійним» і виключає з вузу.

  • Як ви потрапили у Зелений Клин? Що вас там найбільше вразило?

  • 16 квітня 1932 року в Харкові мене заарештовують, у камері одиночного ув’язнення у внутрішній тюрмі ГПУ я пробув 11 місяців. Потім на три роки відправляють до спецпоселень Далекого Сходу. Але терміну не добув – утік 1936 року. Блукаючи у тайзі, потрапив до людей, що виявилися переселенцями з України, а місцевість свою вони назвали Зеленим Клином. Мені дуже добре жилося там, я ніби потрапив у вільну Україну, мене вразило, що мої земляки не забули мову, віру, традиції, а ще мене здивувала екзотика тих диких країв (про цей край ви дізнаєтеся з мого роману «Тигролови»).

А потім... Ось які подальші випробування чекали на мене (запис зроблено моїм другом, літератором Григорієм Костюком): «Охотське море. Тайга. Тундра. Звіроловство. Все це, сказати щиро, було мені навіть цікаво. Але згодом охопила страшна туга за Україною. Непереможна. Отож сів я на поїзд і рушив на захід. У Томську мене перехопила залізнична агентура НКВД. Арешт, суд і вирок: за втечу із заслання — три роки вже ув'язнення в таборі. Так я потрапив у Баклаг (Байкало-Амурський лагер). Відгаратав три роки. Звільнившись, офіційно поїхав до Охтирки».

- А як вам жилося в еміграції?

- З 1945 року я проживав у Німеччині. Активно займався політичною діяльністю, але й тут свободи не відчував, це була «страшна людська пустеля», в якій мене підтримували друзі та моя сім’я . Не завжди я сходився у поглядах з іншими українцями-емігрантами. Але мені вдалося випустити ряд творів у Німеччині, розповісти всьому світові правду про жахливий катівський механізм влади у Радянському Союзі.

- Іване Павловичу! А щоб ви побажали своїм землякам, молоді?

- Мені довелося багато пережити та мене не зламало сповнене небезпек і пригод життя. Я вірю в перемогу добра над силами зла. А юному поколінню хочу побажати, незважаючи ні на що оптимістичного ставлення до життя, мати почуття людської та національної гідності, за будь-яких обставин залишатися Людиною.



VII. Оцінювання.

VIII. Домашнє завдання.

Прочитати статтю-памфлет «Чому я не хочу повертатися до СРСР».

Урок №2

  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка