Навчаємося читати з «Кубиками Зайцева»



Скачати 51.91 Kb.
Дата конвертації26.03.2016
Розмір51.91 Kb.
Навчаємося читати з «Кубиками Зайцева»
Переваги методики Миколи Зайцева

Малюк, який намагається вперше заговорити, ніколи не промовляє окремі звуки, щоб потім поєднати їх у слова. І навіть ще раніше, коли він лепече, ніколи на чути окремих звуків — завжди лише склади. Науковці відкрили, що традиційний вербально-фонемний принцип навчання читання розчленовує нероздільний звуко-мовний код на штучно виділені «елементики». Ними було встановлено, що така методика формує стійкі патологічні звуко-мовні комплекси.

На противагу традиційному принципу Микола Зайцев, знаний педагог-новатор із Санкт-Петербурга, запропонував методику, що базується на природних потребах дитини в грі, на системності подачі матеріалу. Він бере за основу одиницю будови мовлення — склад: це два звуки, приголосний і голосний, або окремий приголосний чи голосний звук.

В основі методики — розроблені Миколою Зайцевим універсальні кубики, на яких зображено склади. А з кубиками навчатися весело й цікаво. Інформація подається невеликими «порціями», супроводжується ритмічними рухами. Під час занять у дітей задіяні майже всі відчуття: слух, зір, дотик. А додайте ще повну свободу поведінки, що так необхідна маленькій дитині, та цікаву ігрову ситуацію, яка постійно змінюється, а ще — елементи змагання, радість від таких очевидних і швидких досягнень. Малюк щасливий: у нього виходить, він уже може читати, рахувати, писати! Стійкі позитивні емоції — чудовий фон для нормалізації й активізації всіх функціональних систем організму дитини, а відтак йдеться вже про здоров'я, таке необхідне нашим малюкам.


c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\рисунки\zaizev_big.jpg

Невимушеність обстановки (діти можуть сидіти на підлозі, виконувати різноманітні рухи, переходити з одного місця на інше, співати тощо) — головна умова заняття. Але це не означає, що гра за методикою Миколи Зайцева — просто відпочинок чи розвага. Працюючи з таблицями та кубиками, дитина перебуває в постійному пошуку. Граючись, діти вчаться читати, ділити слова на склади, складати речення, писати. Ігри з кубиками і таблицями забезпечують активний розвиток мовлення та творчих здібностей дітей.


c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\рисунки\descr_img10.jpg
Посібник «Кубики Зайцева»

Для навчання читання та письма за обраною методикою треба придбати два комплекти «Кубиків Зайцева». Кожний комплект містить:



  • методичні рекомендації;

  • набір кубиків;

  • таблиці зі складами;

  • складові картинки;

  • диск із прос пивками.

Кубики зі складами Микола Зайцев розділив на групи й дав їм образні назви: «дерев'яні», «залізні», «золоті».



«Золоті» кубики — помаранчевого кольору. На них зображено букви, що позначають голосні звуки.

«Залізні» кубики — сірого кольору. На великих «залізних» кубиках зображено склади з твердими дзвінкими приголосними звуками, а на маленьких — з м'якими.

«Дерев'яні» кубики — коричневого кольору. На великих «дерев'яних» кубиках зображено склади з твердими глухими звуками, а на маленьких — з м'якими.

Кубики розрізняються за розміром, за звучанням наповнення, що чується при струшуванні кубика, та вібрацією, що відчувається пальцями рук.


Таблиці — це ніби фотоальбом кубиків. На першій (горизонтальній) таблиці представлено склади, співвіднесені за дзвінкістю й глухістю.

На другій (вертикальній) — ті самі склади співвіднесено за твердістю й м'якістю. Вони висять на стіні приблизно на рівні очей педагога.

Таблиці розміщують так високо для профілактики порушень зору та постави дітей. Усі склади в таблицях погруповано у стовпчики, які читають (проспівують) у різних напрямах (зверху — вниз, зліва — направо і навпаки) на мотиви різних мелодій дитячих пісеньок, скажімо: МУ, МО, МА, МЕ, МИ, М. Співаємо та показуємо склади указкою.
Окрім кубиків та таблиць до комплекту посібників входять складові картинки. Складова картинка є карткою із зображенням предмета та його назви, написаної друкованими буквами. Зі зворотного боку кожної картки — лише напис слова — назви предмета. Наголошений склад слова виділено чорним кольором.

На диску записано приклади проспівування кубиків та складів згідно з таблицями. Вони допомагають педагогам на першому етапі навчання. Кубики можна проспівувати на різні знайомі дітям мелодії. Діти швидко запам'ятовують проспівки й із задоволенням їх виконують.



c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\рисунки\1269097105_73081571_2------1269097105.jpg
Використання методики Зайцева у практичній роботі
На першому ж занятті ознайомлюємо дітей з усіма кубиками й таблицями. Адже суть методики — максимальне спрямування на пам'ять, інтуїцію, творчі здібності малюків, їхнє прагнення до швидкого просування вперед. Можливості дитячої пам'яті значно ширші, ніж про це прийнято думати. Трирічний малюк запам'ятовує й називає сотні картинок. Так само успішно він запам'ятовує й дві сотні складів та складові проспівки, які виконує з опорою на таблиці.

Щоб вихованці навчилися швидко розрізняти кубики, треба групувати їх за:



  • кольором;

  • розміром;

  • звучанням та вібрацією наповнювача;

  • вагою.

Заучування складів починаємо з їх проспівування на різні знайомі мелодії. Незважаючи на те, що на це веселе заняття виділяємо мало часу, але дітям воно дає багато.

Це чудова «гімнастика для розуму» і фонетична розминка одночасно. Під час приспівування виявляються, а потім, за допомогою вихователя, і виправляються мовні недоліки, що їх часто складно помітити в потоці активного мовлення.

Малюкам подобається супроводжувати проспівки рухами: плескати в долоні, тупати ніжками, підстрибувати тощо. Тренуючи увагу дітей, можна робити паузи, співати тихіше, голосніше, швидше, повільніше тощо. Проспівуючи, діти дуже швидко запам'ятовують склади.

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\рисунки\00653910.jpg

До речі, за методикою Миколи Зайцева, малюки спочатку вчаться писати, а тільки потім — читати. За одне заняття ми пишемо з дітьми десятки слів: кубиками, указкою по таблицях, крейдою на дошці. Починаємо з написання дитячих імен, прізвищ і, навіть, по батькові. Це викликає в дітей великий інтерес. Вони хочуть написати ім'я мами, тата, братика, сестрички, кличку улюбленої кішки або собаки тощо. Письмо стає для дітей все більш легким, зрозумілим і необхідним. Воно не набридає. Цікаво, що навіть у найменших виникає потреба писати певні слова кубиками чи указкою по таблиці. А вже потім досить швидко діти переходять від письма до читання.



c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\рисунки\05923151622.jpg

c:\documents and settings\администратор\рабочий стол\рисунки\0468147.jpg


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка