„Не золотом славимось, а людьми



Скачати 217.31 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір217.31 Kb.
Комунальний заклад " Нікопольська середня загальноосвітня школа І - III ступенів № 13"
Камликова Т.В. "Формування моральної компетенції на уроках української мови та літератури в системі продуктивного навчання".
м. Нікополь - 2008 р.
Зміст

1. Плекаймо нашу рідну мову... Слово про вчителя

2. Українська література. 7 клас

Тема: „Не золотом славимось, а людьми"

(за повістю А.Чайковського „За сестрою")

3. Українська література. 10 клас

Тема: „Ой чиї ж то карі очі, ой чиї ж то чорні брови..."

(за твором І Франка „Украдене щастя")

4. Українська мова. 7 клас

Тема: „Дієприкметник як особлива частина мови"

5. Українська мова. 10 клас

Тема: „Переклад тексту з російської мови на українську"

6. Сценарій конкурсу „Собори наших душ" (Конкурс юних читців та поетів-початківців)
Плекаймо нашу рідну мову...

Тетяна Володимирівна має вищу фахову освіту. Педагогічний стаж її становить 8 років. Вчителька досконало володіє формами і методами педагогічної діяльності. Творче ставлення до роботи, використанні сучасних педагогічних технологій роблять уроки вчителі змістовними, яскравими, глибоко моральними, виховуючи ми, формують в учнів комунікативну, соціальну, полі культурну компетенції.

В поточному році вчителька працювала над проблемою „Формуванні моральної компетенції на уроках української мови та літератури в системі продуктивного навчання". Уроки вчительки часто виходять за „рамки" традиційного уроку. Це нестандартні уроки, на яких є місце для рольових ігор, інсценізації творів, складання віршів учнями, створення проектів, різноманітних конкурсів і т.д.

Все це дозволяє створити доброзичливу творчу атмосферу на уроці, допомагає розкритися кожному учню, підтримує інтерес до вивченні української мови та літератури, і, нарешті, готує до життя.

Урок української літератури на тему: «Не золотом славимось, а людьми» (7 клас)

( На основі твору А.Чайковського «За сестрою»)


Очікувані результати: - навчитися висловлювати власні думки, ділитися своїми враженнями від прочитаного;

- розвинути пам'ять, увагу, уяву, зв’язне мовлення, мислення, творчі здібності, навички самостійної та колективної роботи;

- з’ясувати, як у творі проявилися почуття героїзму, любові до Батьківщини, віра в перемогу добра й справедливості;

- переконатися у тому, що за щастя треба боротися, що необхідно готувати себе до життєвих випробувань, а також довести важливість існування таких рис характеру, як вірність, відповідальність, товариськість.

Обладнання: портрет А.Чайковського, ілюстрації до твору, виготовлені учнями заздалегідь.
Тип уроку: підсумковий урок.
Хід уроку

Епіграф уроку:

Зажурилась Україна, що нігде прожити :

Гей витоптала орда кіньми маленькії діти.

Ой маленьких витоптала, великих забрала,

Назад руки пов’язала, під хана погнала.


I.Організація уроку.
II.Мотивація навчальної діяльності.

1.Вступна (підготовча) бесіда.

- Одна з найстаріших народних пісень змальовує таку картину (на дошці записаний епіграф, який один із учнів читає вголос).




  • Як ви розумієте ці слова?

  • З якими подіями в історії нашої держави вони пов’язані?

  • Як вони пов’язані із нашим твором?

  • Що ви можете сказати про людей, які захищали нашу країну у ті важкі часи?

- Якою стала Україна завдяки таким сміливцям?

2.Оголошення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми з вами закінчуємо роботу над твором Чайковського «За сестрою», в якому саме і говориться про таких людей. На вивчення цього твору ми присвятили

3 уроки. Сьогодні ми підсумовуємо отримані знання і готуємося до атестації.
III.Актуалізація, узагальнення та систематизація знань учнів.
1.Бліц-опитування.

- Назвіть жанр твору «За сестрою». (історична повість)


- Яка тема твору? (зображення пригод хлопчика Павлуся, який вирушив визволяти свою сестру з татарського полону)
- Яка ідея повісті? (уславлення козацтва, вихвалення любові до Батьківщини, уславлення цілеспрямованості, мужності, кмітливості людей, які, ризикуючи власним життям, рятують інших)
- Перелічіть основних героїв твору. (родина Судаків – Павлусь, Петро, Степан, Ганна; Семен Непорадний, Андрій Недоля, Остап Тріска, Мустафа-ага, Сулейман та його син Мустафа, Девлет-Гірей)
2.Робота в групах. Гра «НДЛ».

(4 групи – науково-дослідні лабораторії – отримують різні завдання, представники від груп озвучують відповіді)


- Розкажіть, про які козацькі звичаї та обряди говориться у творі? (усі чоловіки їхали на Січ, хлопчаків змалку навчали козацької справи дідусі, діти знали, як ховатися від ворогів, орієнтуватися в степу, їздити на коні і т.д.)
- За допомогою яких художніх прийомів розкривається характер головного героя? (монологи, напружені діалоги, різні види описів – портрети, пейзажі, описи боїв… )

- Визначить фольклорні мотиви повісті. (у використанні художніх засобів: гіперболи, фразеологізми, прислів’я, народнопісенні звороти… )


- Дослідіть особливості мови твору. (наявні епітети, порівняння, фразеологізми, застарілі слова, слова-терміни… )
3. Гра «Мікрофон».

Учні по черзі відповідають на питання, наводячи приклади із тексту.




  • Які позитивні риси характеру героїв твору вихваляються, а

які – засуджуються?
4.Рольва гра «Діалог сучасника з персонажем».

(У центр класу виходять учні, вдягнені героями твору: Павлусь Судак, Семен Непорадний. Однокласники ставлять питання до персонажів повісті, з’ясовуючи причини їх вчинків. )



5.Творче завдання «Проба пера».

(Учні в групах складають вірші про мужність козаків за опорними словами: сильні, мужні, хоробрі, спритні; облога – перемога).

Підведення підсумків творчого завдання.
*** - Шановні семикласники, зверніть увагу на ілюстрації, якими прикрашена наша дошка. Їх автори – ваші однокласники. Ці творчі роботи були виконані під впливом від прочитаного твору. Імена художників-початківців…

- Як ілюстрації пов’язані із нашим твором?



6.Психологічна гра «Впізнай мене».

( 4 не перевдягнені учні встають і по черзі зачитують «свій» психологічний портрет, а інші семикласники вгадують, кого ті зображують. )



7.Реклама твору.

- Загальновідомим є факт, що для знайомства з твором читача необхідно зацікавити. Один із шляхів зацікавлення – реклама. Учениці нашого класу спробували створити рекламу твору цього твору. Наскільки вдало їм це вдалось зробити, ми зараз дізнаємось. Якщо ви вважаєте, що вдалося – 1 голосний сплеск в долоні, не вдалося – тиша в класі.


8.Творча робота «Лист у минуле…».

(Завдання для груп. Зачитує зразок листа представник від групи.)

- Що б ви написали письменнику, познайомившись із повістю «За сестрою», якби мали змогу надіслати йому листа?
4.Підсумок уроку.

1.Міні-диспут.

- Згадайте епізод, коли Павлусь обманув Девлет-Гірея, аби той наказав розшукати його сестру. Поміркуйте, чи бувають такі ситуації в житті, коли обман можна виправдати?



2.Підведення підсумків.

- Що ви з’ясували особисто для себе, почитавши повість А.Я.Чайковського «За сестрою»?


5.Домашнє завдання.

(Дворівневе завдання: перший рівень обов’язковий для всіх, другий – за бажанням.)

I рівень складності – розказати про реальний випадок із життя, коли ваші рідні потребували допомоги, і ви її їм надали.

II рівень складності – створити продовження повісті за вашою уявою.

Урок української літератури на тему: «Ой чиї ж то карі очі, ой чиї ж то чорні брови…?» (10 клас)

(На основі твору І.Франка «Украдене щастя»)


Очікувані результати: - учні навчаться аналізувати конфлікти та характери героїв;

  • з’ясують головні моральні засади для себе;

  • сформують переконання у тому, що навіть найблагородніша мета не виправдовує аморальних засобів її досягнення.

Обладнання: елементи інтер’єру хати, національне вбрання учнів-акторів, плакати з народними прислів’ями, роздатковий матеріал.


Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку

Епіграф до уроку :

Потреба в коханні – одна

з найбільших потреб людини.


I. Організація уроку.
II. Оголошення теми та мети уроку.

- Сьогодні на уроці я запрошую вас порозмірковувати про щастя, таке миттєве і таке довготривале, таке дитяче і таке доросле, таке жіноче і таке чоловіче. А допоможе нам це зробити І.Франко зі своєю геніальною п’єсою «Украдене щастя».


III. Вивчення нового матеріалу.

1.Гра «Впізнай героя»

(Учні впізнають героїв за ілюстраціями на дошці)



2.Коротка бесіда про історію створення п’єси.

- Що підказало тему п’єси І.Франкові ?

- Про що народна «Пісня про шандаря» ?

- Яка була сценічна історія драми «Украдене щастя» ?



3.Інсценування уривку з твору І.Франка «Украдене щастя» (ява 6 і 7)



4.Рольова гра «Точка зору»

- Які почуття переживають герої твору?

- Характеризувати образи ми будемо у формі дискусії. Для цього ви поділені на групи. Під час дискусії дотримуйтесь правил її проведення, які лежать на ваших партах.

Образ Анни

Завдання для груп:

1 групи – докази аморальності Анни

2 група – виступити із захистом Анни

3 група – уважно послухати виступи груп і сказати, чиї аргументи вас більше переконали.


- А тепер послухаймо саму Анну.

(Виходить учениця-Анна і читає монолог)


- Я не чекала, що ви виправдаєте мене. Я знала, що чиню гріх і спокутуватиму той гріх, поки житиму. Але я любила! То було моє щастя! Хіба я черства, бездушна істота? Я віддала йому все, що може віддати жінка любому чоловікові, навіть душу свою, честь жіночу, свою добру славу. Присягу для нього зламала, сама себе на людський сміх віддала. Ну й що ж, мені б! Він для мене все: і світ, і честь, і люди, і присяга.
- Чи виправдала себе Анна в ваших очах?

- Дівчата, як ви ставитеся до вчинку Анни?


Образ Михайла

Завдання для груп:

2 група – докази аморальності Михайла

3 група – назвати позитивні риси характеру, виступити на захист

1 група – уважно послухати виступи груп і сказати, чиї аргументи вас більше переконали.
- А тепер послухаймо Миколу.

(Виходить учень-Микола і читає монолог)


- Я полюбив оцю бідолаху, Анну. Сироту поштуркувану та кривджену нелюдами-братами. Ся любов була моїм одиноким, найдорожчим скарбом, вона могла би була з мене зробити доброго, порядного чоловіка, але ж …
- Чи виправдав себе Михайло?
Образ Миколи

Завдання для груп:

1 група – назвати позитивні риси характеру Миколи

3 група – назвати негативні його риси

2 група – уважно послухати виступи груп і сказати, чиї аргументи вас більше переконали.

- А тепер послухайте Миколу. Кого він вважає найобкраденішим?

(Виходить учень-Микола і читає монолог)
- Михайло говорить, що я вкрав у нього щастя! Вкрав?(хапається за голову).Господи! За що се мені? Чи весь світ догори ногами повернувся? Я втоптаний у болото, обдертий з чести, спокою і поваги, зруйнований, зарізаний без ножа. Я по-вашому виходжу ще й злодієм? Я ж не си лукавив її, вона ще й вдячна мені була…
- Хлопці, як ви ставитесь до Миколи?
5. Гра «Мікрофон»

- Хто, на вашу думку, з персонажів твору найбільше обкрадений?

- Яким шляхом намагалися стати щасливими герої твору?

- Як ви вважаєте, чи всі засоби можна використовувати, щоб досягти своєї мети?

- Через що особисто ви могли б переступити?
IV. Закріплення у учнів моральних засад щодо проблем твору.
1.Бесіда вчителя з класом.

- Які проблеми порушуються у творі «Украдене щастя»?

- Яку проблему відтворюють прислів’я, записані на дошці?

- Чи актуальна ця проблема в наші дні?


2.Гра «Ажурна пилка»

(Представники від груп відповідають на питання)

1 група – Яке значення має фізичне здоровя і що вам необхідно зробити для його зміцнення?

2 група – Роль освіти, кар’єри, матеріальних благ.

3 група – Духовне здоровя родини.

(виступи представників груп завершуються створенням моделі щасливої родини)


3.Виступ мами учня з оцінкою роздумів десятикласників про створення щасливої родини.
V.Домашнє завдання.

Скласти формулу вашого майбутнього родинно щастя.

*Урок української мови на тему: «Дієприкметник як особлива форма дієслова» (7 клас)
Очікувані результати: - учні навчаться розпізнавати дієприкметники, відмежовувати їх від дієприслівників, визначатимуть їх морфологічні ознаки, синтаксичну роль;

- зможуть утворювати дієприкметники від дієслів, правильно їх наголошувати і використовувати у мовленні.


Обладнання: підручники, зошити, роздатковий матеріал.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
I.Організація уроку.
II. Актуалізація опорних знань.

1.Бліц-опитування №1 «Дієслово»:

- Що означає дієслово?

- На які питання воно відповідає?

- Назвіть вид і часи дієслів.


2.Бліц-опитування №2 «Прикметник»:

- Що означає прикметник?

- Як він змінюється?
III. Мотивація навчальної діяльності.

1.Проблемне завдання.


  • Визначити, на які питання відповідають слова, визначити ознаки цих слів і до якої частини мови вони належать:

М І Ц Н І Т И

М І Ц Н И Й

М І Ц Н І Ю Ч И Й
2. Оголошення теми та мети уроку.
IV. Вивчення нового матеріалу.

1.Гра «Дослідники»

(Робота в групах по 4 учні – дві парти)

- Визначити, що спільного між дієприкметником та дієсловом і прикметником.

(Обмін думками. Визначення правильних відповідей.)


2.Гра «Знайди слова»

- Знайти та виписати дієприкметники:


Жовтий, опале, перестрибнув, розв’язаний, високий, привітався, працюючий, розквітлий, відкритий, зеленіючий, намалював, намальований.

3.Гра «Знавець»

(На дошці 3 учні відмінюють слова - скриплячий, радіючий, почервонілий - і пояснюють всім принцип відмінювання. )


V. Закріплення вивченого матеріалу.

1.Робота над вправами із підручника.

- разом (із записом на дошці та в зошитах, коментуванням);

- разом (із записом лише в зошитах, коментуванням);

- самостійно (із записом лише в зошитах, коментуванням).


2.Гра «Коментатор».

- Записати речення, прокоментувати розділові знаки та орфограми, знайти дієприкметники, визначити їх синтаксичну роль.


Оповитий розмаїто-жовтим серпанком осені, садок задумливо дрімав.

У темніючому небі яскраво засяяла вечірня зірка.

Шелестом опадаючого листу зітхає лісова стежка.

Крізь заґратовані маленькі віконечка тихо лився сірий світанок.



3.Творче завдання.

- Скласти (усно) твір-мініатюру про осінь з використанням дієприкметників.

(Заслуховування творів, визначення найкращих.)
VI. Підсумок уроку.

1.Робота в парах «Ти мені – я тобі».

(Учні діляться один з одним інформацією, яку запам’ятали на уроці).


2.Гра «Хочу спитати у інших».

(По темі уроку учні ставлять питання класу)


VII. Домашнє завдання.

- Створити лінгвістичну казку про дієприкметник, оформити її у зошитах.

Урок української мови на тему: «Переклад тексту з російської мови на українську» (9 клас)
Очікувані результати: - діти навчиться точно та правильно використовувати слова в потрібному значенні, перекладати тексти з російської мови на українську, редагувати речення, складати зразки документів (заяви, автобіографії, оголошення);


  • удосконалюватимуть вміння та навички вільно орієнтуватися в обох мовах – російській та українській;

  • розвиватимуть пам'ять, увагу, уяву, зв’язне мовлення, мислення;

  • навчиться співпрацювати в команді.

Обладнання: рейтингова таблиця, роздатковий матеріал із завданнями.


Тип уроку: урок розвитку зв’язного мовлення.
Хід уроку
I. Організація уроку.
II. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми та мети уроку.

(Клас поділено на 3 команди, які змагаються за перемогу. Результати змагань зазначаються у рейтинговій таблиці).


III. Сприйняття та засвоєння учнями навчального матеріалу.
1.Творчий конкурс «Еврика!»

(Придумати назву для команди, пояснити її виникнення та написання).


2.Гра «Діловод»

(Учні складають зразки ділових паперів:

-1 група – заяву;

-2 група – автобіографію;

-3 група – оголошення.)
3.Гра «Перекладач»

(3 групи перекладають 3 різні тексти)


1.Не давай слова, если твердо не уверен, что сможешь его выполнить. Но если такое слово дал – сделай все возможное и невозможное, чтобы его сдержать.

Не употребляй тех слов, особенно иностранных, значение которых тебе самому не понятно.

Не стесняйся хороших слов: «Добрый день!», «Будьте добры!», «Простите!», «Спасибо!». Наоборот, произноси их как можно чаще.

2.Трудно идти по тайге. Упавшие деревья перепутались стволами и ветвями. На них выросли травы, мхи. Многие стволы уже сгнили. Колючие ветви царапают руки и лицо.

Перед нами целые заросли папоротников. Какое это интересное растение! Под зеленью папоротников чуть слышно журчит ручеек. Мы раздвигаем папоротники и останавливаемся.
3.Яркое синее небо. Тишина. Только далеко внизу шумит горный поток. По отвесному склону цепочкой медленно идут альпинисты.

У подножья горы выстроились перед своим первым восхождением новички. Инструктор в последний раз напомнил, что в горы может идти только тот из них, кто будет спасать друга, даже если ему самому не избежать опасности, только тот, кто сильный и выносливый, кому по плечу этот долгий переход с тяжелой ношей.


4.Гра «Редактор»

(Виправити помилки в завідома неправильних реченнях)


1.Голова оголосив повістку дня зборів.

У місті розпочалася підписка на газети та журнали.

Ми пам’ятаємо і не забуваємо ваші поради.
2.У мовленні він уживав місцеві слова та діалектизми.

Поет завоював світову вдячність

Дайте повідомлення в газету про вільні вакансії.
3.Великдень я святкував на дачі у колеги по роботі.

.У моє розпорядження надійшла бібліотека батька.

Ця хвороба привела до нових ускладнень.
5.Гра «Письменники»

(Створити зразки уривків творів (12-15 речень), які б належали до різних стилів мови)

-1 група – наукового стилю;

-2 група – художнього стилю;

-3 група – розмовного стилю.
6.Гра «Тлумачні словники»

(Учні повинні пояснити значення фразеологізмів і скласти з ними речення)

-1 група – золоті руки, пекти раки, ніг під собою не чути, збити з пантелику;

-2 група – точити ляси, стояти на смерть, на сьомому небі, фальшива нота;

-3 група – грати першу скрипку, держати язик за зубами, не покладати рук.
7.Гра «Рекламодавець»

(Представники від груп повинні прорекламувати себе та свою роботу)


IV. Підведення підсумків.
V. Домашнє завдання.

Сценарій конкурсу « Собори наших душ »

(Конкурс юних читців та авторів-початківців)
Очікувані результати: учні проявлять свої здібності в області філології, акторський талант, навчаться правильно складати вірші, познайомлять слухачів із своїми доробками.
Обладнання: святково прибраний клас, виставка книжок різних авторів, музичне оформлення.
Проведення заходу
I. Відкриття конкурсу.

1.Вітання ведучих.

2.Коротка візитка (історія виникнення конкурсу та умови його проведення)

3.Представлення журі та гостей конкурсу.


II. Зустріч з нікопольською поетесою Наталею Сидоренко.

(Її коротка розповідь про себе, читання віршів, презентація нових книжок)


III. Майстер-клас для присутніх « Як писати вірші? »

1.Використання у творах:

- епітетів;

- порівнянь;

- метафор;

- алегорій;

- гіпербол;

- символів;

- іронії.


2.Віршовані розміри:

Ямб, хорей – двоскладові стопи.

Дактиль, амфібрахій, анапест – трискладові стопи.

3.Основні види римування:

- паралельне;

- перехресне;

- кільцеве;

- потрійне.
IV. Виразне читання віршів різних письменників учнями.
V. Слухання віршів, написаних учнями школи.
VI. Перша прес-конференція поетів-початківців.

(Питання задають слухачі. В цей час журі підводить підсумки)


VII. Оголошення результатів конкурсу. Нагородження переможців.
VIII. Запрошення переможців для виступу на бесідах та класних годинах у різні класи.

ЗРАЗКИ УЧНІВСЬКИХ ТВОРІВ


***
Я зиму дуже полюбляю,

Але буває така мить,

Коли цю осінь пригадаю –

І хочеться її любить.


Я так люблю спостерігати,

Як лист жовтіє, починає червоніти,

А потім падає, тихесенько кружляє,

Лягає на зем в дивнім сні.


А осінь наша світлоока

На сірому вже їде на коні

І де його ступить підкова,

Одразу все жовтіє навкруги.


Прим’ята травка під копитом

Вся висихає прямо на очах.

Нагонить хмари золотава осінь

І прополощить все в дощах.


А сонце блідне з кожним днем.

Птахів багато відлетіло.

І осінь їде все вперед,

І листя жовте облетіло.


Сисолятина Ксенія

Журавель
Летит журавель, курлыкая тихонько,

Зорю приветствует, разлитую огнем,

Колышет ветер листики легонько,

И все становится в душе вверх дном.

Весна уж в дальних уголочках

Посеяла тепло свое,

Что светится и в мелких почках,

Покрывши жизни дерево мое…

И даже в мелких трещинках земли

Подснежника уж виден цвет,

А из бумаги корабли

Плывут ручьем, но все же нет,

Не так проста затейница – весна!

Кипит от нее кровь!

Любовью, радостью полна

Моя душа, и вновь

Бегу встречать я дня рассвет,

И провожать закат.

Я журавлю кричу: «Привет!»

А иногда молчу, не говоря ему: «Пока!»
Ткач Оксана

Осеннее золото


Серое небо повисло над городом,

В парках, садах облитает листва,

И ветер играет осени золотом,

И тут не нужны никакие слова.


Дождик упрямый заладил на улице,

Грустью осенней никак не наплачется,

Золото в танце печально закружится,

Эхом по темному небу прокатится.


Серое небо повисло над городом,

Ветер последние листья сорвал.

Где же ты, где ты, осеннее золото,

Вдаль унесенная ветром листва?

Сысолятина Ксения

Лиса и Ежик


Как-то в темном лесу,

Встретил Ежик Лису.

Рассказал о житье своем тяжком

Неудобно в колючей рубашке.

Лиса, учуяв легкую наживку,

Решила виманить у Ежика обшивку

И сяк, и так хвалила свои шубы,

Хвосты и шерсть, закусывая губы.

И Еж решился снять свои оковы,

А зубы Лиски были уж готовы.

Вот так и мы – не ценим,что имеем,

Завидуем кому-то, а потом жалеем!

Савченко Маша

Ручеек
Средь горных троп вился ручей.

Среди дубрав, среди полей –

всюду на сонце он блистал,

и разной рыбой обрастал.

Пока речушкою не стал.


Речка текла среди равнин.

Среди висот, среди долин –

тихонько несся ее сток

куда-то вдаль, там, где восток.

Рекою стал наш ручеек.
Глубокая река текла

в пустыне, словно облака,

пока не высохла совсем

среди песчаных своих стен.

Дождем стал ручеек затем.
Пролился дождь среди вершин.

Поднял ручей он на аршин.

Тот же ручей, коим был сам,

пока не взвился к небесам,



водою Богом ниспослан.

Самохин Антон


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка