Нетрадиційний урок музики в 4 класі «Пригоди у країні Поспівок» Тема уроку : Розвиток вокально-хорових навичок на уроках музичного мистецтва та під час гурткової роботи



Скачати 79.74 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір79.74 Kb.
Олійник Анжеліка Борисівна

вчитель музичного мистецтва

Уманської загальноосвітньої школи І – ІІІ ступенів№5

ім.В. І. Чуйкова

Уманської міської ради

Черкаської області

Нетрадиційний урок музики в 4 класі

«Пригоди у країні Поспівок»

Тема уроку: Розвиток вокально-хорових навичок на уроках музичного мистецтва та під час гурткової роботи.

Мета уроку: Розширити уявлення учнів про різноманітні вокальні вправи-настроювання; формувати практичні навички читання і запису нот,ритмічного малюнку; виявляти і усвідомлювати виражальні можливості динаміки у музиці; визначати роль мелодії у музичному мистецтві; закріпити уявлення про тембр,як властивість музичних звуків. Розвивати вокально-хорові навички (дихання,звукоутворення,артикуляцію,унісон), працювати над художнім виконанням пісні. Виховувати повагу до народних звичаїв, інтерес та любов до музики.

Обладнання: відео- та аудіо-записи, картки з теми «Динаміка»(позначення динамічних відтінків), картки «Королівство Музики», таблиця «Види поспівок», картки «Музичні інструменти».

Тип уроку: урок-подорож.

Девіз уроку: Пісне велична,здіймися на крилах,

Злети аж до ясних зірок!



Хід уроку

І.Організаційний момент

Музичне вітання. Поспівка «Добрий день».

Добрий день,

Всі ми раді вас вітати!

Добрий день,

Щастя,радості бажати,

Добрий день,

І пісень нових вивчати!

Всім вам добрий день!



ІІ. Мотивізація навчальної діяльності учнів. Емоційне налаштування на урок

Тема хоч зовсім проста,та для вас цікава,

Будуть в ній нові пісні,буде і забава,

Ви здобудете знання і нові уміння,

А для цього треба вам проявить терпіння!

Отож,друзі,до роботи.



Вправа «Очікування»

-Що кожен з вас очікує від сьогоднішнього уроку?



ІІІ. Оголошення теми і мети уроку

  • Діти,сьогодні ми познайомимося з дуже цікавою частиною уроку-поспівки і вокальні вправи. До вас завітають чарівні гості з різних куточків країни Музики,які розкажуть вам про те,як уміло користуватися музичними вправами,про те,які ж вони важливі ці маленькі поспівочки, яку роль вони відіграють в розучування та виконанні пісні. Ви будете не тільки уважно дивитися,слухати,а й допомагати і мені,і нашим чарівним гостям. То ж, в добру путь! Розпочинаємо наш урок!

ІV. Навчально-пізнавальна та творча діяльність учнів

1.Зустріч з українськими козаками (Діти з музичного гуртка)

-Добрий день! Завітали ми сюди для того,щоб заспівати вам гарну козацьку пісню.

-І вас навчити.

Вчитель - А що ж це за пісня така гарна?

-О, колись давно були такі добрі та дужі люди,які називалися козаками.

-Любили вони волю та добрі вчинки.

-А ще любили співати веселі пісні.

- Мріяли, щоб нащадки були схожі на них!

- Такі сильні,винахідливі та співучі.

-Ось ми і вирішили проспівати вам гарну,веселу пісню.

Вчитель-Так що ж це за пісня така гарна і весела?

-Ми всі її дуже любимо. І назву вона має «Козацькому роду нема переводу».



Козаки виконують першу частину пісні з помилками-невірний ритм,мелодія,динаміка,темп,багато крику,незрозумілі слова. Це викликає сміх у класі. Козаки зупиняються. Вони збентежені.

Вчитель - Щось не дуже зрозуміло,хлопці,про що ви співаєте!

Козаки похилили голови і зажурилися…



Вчитель - Та не журіться! Це можна виправити! Зараз ви і наші дітки дізнаються як…

2.Вхід Ритму

Під звуки барабанного дробу заходить хлопчик у козацькому вбранні з великим барабаном. Проходить повз козаків і стає біля дошки,де вже записаний ритмічний малюнок 1 куплету пісні.



Ритм:

Світ музичний повсякчас

Звуками чарує нас.

В ньому звуки найрізніші:

Голосніші і тихіші,

Є низькі і є високі,

Є тривалі і короткі…

Про останні звуки треба

Нам замислитись окремо.

Заспіваймо плавно,вільно.

Як прислухаємось пильно,

То помітим, що співали

Звуки більш і менш тривалі.

Є у музиці вони

Будь якої довжини.

Керувати ними звик

Ритм,як справжній чарівник!

-Я чергую звуки різної тривалості. Це - мої помічники-короткі та довгі звуки. Я дуже люблю ритмічні вправи і хочу вас навчити.



*Виконання ритмічних вправ

-Відтворення ритму різними музичними інструментами;

- плескання долонями;

- тупотіння ногами.



*Групова робота

1) І І *І І І *І І І *І І І *І

Ти хоч грай, хоч спі-вай, ритм завж-ди від-чу-вай!

2) І І І І І І *І І І І І І І *І

Но-сить лис-тя ї-жа-чок,бу-де ши-ти ко-жу-шок.

Вчитель, звертаючись до Ритму - А який же ритм у нашої пісні? Звернемося по твою допомогу!

Розбір ритмічного малюнку пісні і його відтворення.

Вчитель - Гарно вивчили,але цього недостатньо.

3. Вхід королеви Мелодії під музичний супровід

Мелодія - Я-королева Мелодія. Я-душа музики. Мелодія в перекладі з грецької означає «наспів або спів пісні». Для того,щоб правильно заспівати пісню,потрібно знати ноти. Це-мої помічники. Діти,а ви знаєте ноти? (Королева показує картинки-ребуси з назвами всіх нот).

Я дуже люблю поспівки і приготувала для вас маленьку поспівочку «Пісенька - рівнялка».



  • Робота над унісоном. Виконання поспівки на одній будь-якій ноті.

«Тихо, ніжно і уважно заспіваймо разом всі,

Щоб тоненько задзвеніли наші милі голоси!»



Мелодія - А чи знаєте,дітки,що розспівуватися можна і на мелодії нашої пісні?Зараз спробуємо.

Вивчення мелодії пісні:

-сольфеджування,

-спів зі словами.

Вчитель - вже краще! Але чогось ще не вистачає.

4.Вхід Темпу

Звучить весела музика. Вбігає Темп, робить три кола по класу з різною швидкістю.

Темп- Добрий день! Я-Темп. Темп-це швидкість руху в музиці. Я буваю - повільний,помірний і швидкий.

Розспівки на швидкість виконання.

Вчитель- Уявіть собі безкрайній степ…Скачуть,не поспішаючи на конях, козаки. Вітер ледь торкає красиві,засмаглі обличчя. Як ви гадаєте,в якому темпі потрібно співати пісню «Козацькому роду нема переводу»?. Вірно- в помірному темпі. Давайте спробуємо.



Виконуємо другий куплет і приспів.

Козаки - Ну як,тепер ми гарно заспівали?

Вчитель - Гарно,але дуже голосно!

5.Вхід Динаміки

Під музичний супровід входить Динаміка.



Динаміка- Живе таємне диво на землі-

У горах велетенських і малих,

У замку,до якого років сто,

А,може й більш не потрапляв ніхто.

Або у лісі,в ту спокійну мить,

Коли в нім тиша лагідно бринить,

Або біля ставкової води,

Що тиха і спокійна,як завжди…

Таємне диво цими йде місцями,

Та інколи лякає до нестями

Того, хто й досі незнайомий з ним-

Із дивом балакуче-мовчазним.

А річ у тім,що голосну розмову

Воно тихенько нам повторить знову.

Живе таємне диво з давнини

В країні Гучно-Тихої луни.



Динаміка -Я-Королева Динаміка. В перекладі з грецької, динаміка-це сила. А в музиці- це сила гучності.

Гей,мої помічники,

Динамічні відтінки!

З’являються 6 помічників-динамічні відтінки:

-FF- дуже голосно

-F- голосно

-mf- помірно голосно

-mp- помірно тихо

-P- тихо

-PP- дуже тихо.

Виконання динамічних поспівок

Динаміка- Зараз я покажу вам,дітки,цікаву поспівочку «Їде потяг».

Динаміка шикує динамічні відтінки в порядку збільшення гучності,а потім- у поряку зменшення гучності.

«Їде потяг,їде потяг,

Чим він ближче,тим-гучніше!-У –У-У» PP-P-mp-mf-F-FF!

І навпаки:

«Їде потяг,їде потяг,

Чим він далі-тим тихіше…у-у-у» FF-F-mf-mp-P-PP.

Групова робота за вправою «Від крику до шепоту»

«Дзвінко заспіваймо-ля,ля,ля,ля,ля!

Голосно не треба-ля,ля,ля,ля,ля…»

Вчитель - А тепер розберемося з нашою піснею. (Спів третього куплету і приспіву з динамічними відтінками).

Вчитель - Всі просто молодці! І мелодія гарно ллється,і ритм вірний, і темп,ідинаміка. Але щось не зрозуміємо слова! Про що ви співаєте? Неначе вареник у роті зачепився!

6.Вхід Дикції

Під музику заходить Дикція.



Дикція - Чую,музика лунає,

Чути голоси,

Але щось не зрозумію,

Про що співаєте ви!



Козаки - Хто ти,дівчина така?

Дикція - Я-Дикція. Дикція-це чітке промовляння слів. Хочу навчити вас чіткості вимови слів. Дуже полюбляю фонопедичні вправи.Попрацюємо?

Фонопедичні вправи.

«Голоси степу»

Пригріло сонечко ( Діти підіймають руки вгору,ніби вітаючи сонце.Кожен вигукує свій звук у високому регістрі).



- «Маленька бджілка».

Летить бджілка на квіточки (Виконання звуків на гліссандо,починаючи у високому регістрі,далі-опускаються голосом у нижній регістр,показуючи руками і промовляючи звук ДЗ--------БУМ)



- «Жуки і комашки».

Вибираються з-під кори жучки (ЖЖЖЖЖЖ-низький регістр) і комашки (ЗЗЗЗЗЗЗ-високий регістр).



  • «Їжачок»

Раптом під купою хмизу щось зашаруділо (шур-шур-шур), виліз їжачок (Діти енергійно вдихають носом і видихають повітря через рот).

  • «Мурашник».

Ожив під теплим весняним сонцем і мурашник (Кожен вигукує «гострі», «веселі» звуки у високому регістрі).

1гр- ПІ,


2гр- МІ,

3гр- ТІ.


  • «Козаки».

Їдуть сміливі козаки (так,як і «Голоси степу).

Дикція - А тепер спробуємо проспівати третій куплет нашої гарної пісні так,щоб було зрозуміло її зміст.

Виконання третього куплету пісні.

Вчитель - Здається,співаєте ви,козаки,дуже четко і вірно. Але,ніби-то немає теплоти у вашому співі.



7. Вхід Тембру

Під чудову старовинну музику входить Тембр,вдітий у костюм художника,з пензлями у руках.



Тембр - Яка чудова пісня! Тут мені і робота. Зараз я розфарбую її різними кольорами! Яка ж вона стане гарна!

Усю земну кулю з підлоги до стелі

Майстерно розкрасили руки веселі

Завжди пам’ятай: у звуках музичних

Також сяють фарби,та фарби незвичні.

Вони звуться ТЕМБРИ-їх той розуміє,

Хто серцем відчути і слухати вміє.

Я-ТЕМБР.Я забарвлюю звуки, голоси, музичні інструменти. У перекладі з французької слово тембр означає «мітка,розпізнавальний знак». А вашу пісню потрібно заспівати від душі! Тож нехай пролунає наша пісня! Заспіваймо її всі разом!

V. Висновки

Козаки -Так,тепер і ми, і діти, і наші шановні гості радо проспіваємо її.

Виконання пісні «Козацькому роду нема переводу».

VI.Підсумок уроку

Рефлексія у формі технології «Інтерв’ю».

- Що таке поспівка?

- З якою метою вона застосовується?

- Що таке ритм?

- Чи можна заспівати пісню, не відтворюючи її ритм?

- Що таке темп?

- Чи можна передати зміст музичного твору,якщо заспівати чи заграти у невірному темпі?

- Що таке динаміка?

- Чим допоможе динаміка у розкритті змісту музичного твору?

- Що таке дикція?

- Чи зрозуміємо ми зміст твору без дикції?

- Що таке тембр?



- Чи може збентежити наше серце музика без душі?

Вчитель - Наша подорож у країну Поспівок завершена. Тепер ви, дітки,знаєте яку важливу роль відіграють ці маленькі вокальні вправи у вивченні великих музичних творів.

VII. Вихід з класу

Звучить запис професійного виконання пісні «Козацькому роду нема переводу» народним хором.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка