Невербальні засоби ділового спілкування



Скачати 151.35 Kb.
Дата конвертації30.03.2016
Розмір151.35 Kb.
Міністерство освіти і науки, молоді та спорту України

Нововолинське вище професійне училище


Невербальні засоби ділового спілкування

Розробка уроку



Дудюк Н.А.,

викладач української мови та літератури;

Рощина Н.М.,

викладач інформатики

Нововолинськ 2011

Тема: Невербальні засоби ділового спілкування

Мета:

  • навчальна: досягти практичного засвоєння учнями основних правил ділового спілкування на невербальному рівні;

  • розвиваюча: розвивати вміння моделювати варіанти ситуацій спілкування; виробляти навички адаптації за різних умов;

  • виховна: виховувати культуру ділових стосунків.

Тип уроку: урок-тренінг.

Матеріально-технічне забезпечення: комп’ютер, мультимедійний проектор.

Дидактичні матеріали: презентація (MS Power Point), тестові завдання (Test-2002), семантичний словничок (MS Publisher).

Розміщення учнів: сидять за столами, розставленими півколом, навпроти по центру - спостерігач і аналітик.

Підготовка до уроку: консультування учнів, які виступатимуть у ролі інструктора, спостерігача і аналітика; випереджувальне ознайомлення їх з основними змістовими елементами та етапами уроку.
Хід уроку
І. Організаційна частина.

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь і навичок.
Проблемна ситуація 1.

Відомий англійський письменник Ф. Честерфілд якось у листі до сина писав, що можна не мати уявлення про хімію, фізику, геометрію і при цьому бути чудовим оратором саме з цієї теми. Він доводив, що кожна людина має слух і зір, і кожному після почутого й побаченого приходять у голову майже ті самі думки, та тільки форма, у якій їх викладають, привертає увагу слухача.

Порух руки, м'яза на обличчі, погляд, інтонація, то усе це є формою передачі думки, і ця форма здатна захопити слухача, партнера, аудиторію. То ж поміркуймо, чи так це насправді? Доведіть, що, крім слів, наше тіло вміє "говорити" підтекстом.

(Можливі відповіді учнів:



Варіант а. Важко уявити оратора в статичній позі. Виголошуючи промову, треба підкріплювати сказане доречними жестами, нахилом голови, мімікою обличчя, інтонацією, силою голосу. Усе це зміцнює контакт із аудиторією. Крім того, для промовця важливо "піймати" очі слухачів, щоб упевнитися в правильності виголошуваного. Так робили всі відомі оратори.

Варіант б. Візьмімо естрадних співаків. Нині майже кожен з них, виконуючи пісню, створює своєрідну маленьку виставу з великою кількістю жестів, рухів по сцені, виходами до глядачевої зали. Слід відзначити також різноманітність міміки і виразу обличчя, усмішки. Отже, письменник Ф. Честерфілд, безумовно, має рацію.)
Проблемна ситуація 2.

Ви прийшли вранці на роботу, побачили свого керівника і приязно (оскільки ви людина вихована) вітаєтесь. Проте він, хоч і бачить вас дуже добре, не відповідає й удає, ніби не помічає . Що можна "прочитати", тобто зрозуміти з такої поведінки людини?

(Можливі відповіді учнів:

Варіант а. Для мене така поведінка означатиме власну провину. Очевидно, щось зробив не так: не виправдав довіри, провалив справу, був некомпетентний, чимось образив його, і керівник мною не задоволений. Тут же почну пригадувати події останніх днів, аналізувати свої вчинки.

Варіант б. Я вже не зможу працювати продуктивно. Увесь час думатиму про поведінку керівника, дошукуючись причини, що змінило його ставлення до мене.)

Учні мають можливість перевірити знання правил ділового етикету, виконуючи тестові завдання в програмі Test-2002 «Діловий етикет» (додаток 1).


IІI. Сприйняття і засвоєння учнями навчального матеріалу

Матеріал для вчителя.

У первісному суспільстві люди розуміли одне одного виключно за допомогою жестів. Цей вид спілкування не зник і дотепер, хоча й дуже змінився.

Сучасна людина входить у велику кількість контактів, зокрема, короткотермінових. На початковому етапі спілкування особливу роль відіграють невербальні (несловесні) засоби. Перше враження – це надзвичайно важливий момент, який може стати психологічним містком до розвитку стосунків, або, навпаки, бар'єром у подальшому спілкуванні. Це взаємна оцінка одягу, пози, виразу очей, жестів, міміки, голосу, інтонацій. Уміння читати несловесну мову – важлива умова взаєморозуміння.

Мистецтво спілкування можна прирівняти до мистецтва танцю, малюнку, скульптури. Людина, яка ним володіє, цікава для співрозмовника свіжістю висловлювань, новизною інформації, оригінальною формою подачі її, спроможністю провадити розмову на сприятливому емоційному тлі.

У діловому спілкуванні переважає вербальний зв'язок між партнерами, проте не слід применшувати значення невербального. Відомий німецький філософ І. Кант сказав: "Рука – це видима частина мозку" (Додаток 3. Слайд № 1). Крім словесного мовлення, ми володіємо ще й мовою тіла. З 70-х рр. XX ст. науковці (серед найвідоміших Мейерабіан, Бердссвіл) велику увагу приділяють боді-легвіджу (від англ. body language – мова тіла, жестів).

Доведено, що людина словесно здобуває 35% інформації, а за допомогою мови тіла – 65%. Нині описано й витлумачено більш як 1000 несловесних знаків і сигналів.

Сучасним політикам, бізнесменам, громадсько-культурним діячам, діловим людям конче потрібно знати бодай найпростіші елементи цієї науки.

У США, скажімо, діють спеціальні курси, індивідуальні та групові інструктажі, на яких вивчають діловий етикет у деталях: зустріч, вітання, прощання, одяг, манери, норми поводження під час переговорів, на фуршеті тощо.

Не знаючи мови жестів, можна потрапити в незручне, а то й у скрутне становище. Дехто з політиків, наприклад, складає руки "у замок", опускаючи їх до низу. Тим часом на мові жестів це означає, що вони оголошують своїм партнерам: "Так я з усім згоден і приймаю всі ваші умови". Протилежна сторона, обізнана з боді-ленгвіджем, стає впевненішою і може чинити тиск на партнера, нав'язати свій варіант угоди.

Жести, міміку треба контролювати. Непродумані рухи можуть відволікати слухача або ж виказувати приховані наміри. Так, під час народних заворушень у Литві, яка прагнула державного суверенітету й виходу з СРСР, на засіданні Верховної Ради М. Горбачов сказав: "Проблему з Литвою ми будемо розв'язувати демократичним шляхом!" – і при цьому вдарив кулаком по трибуні. Наступного дня у Вільнюс увели війська. Так жест передав те, що ще не було сказане словами.


(Протягом уроку учні використовують семантичний словничок для пояснення незрозумілих слів (додаток 2)).

(Спостерігач і аналітик займають свої місця за столом перед учнями, що сидять півколом, їхнє завдання – визначити правильність виконання вправ-тренінгів і виставити кожному учневі бали в спеціальну таблицю: правильну відповідь у відповідній графі позначають 1 балом, неправильну – прочерком.)



Таблиця 1

Прізвище, ім'я учня

Тренінг 1

Тренінг 2

Тренінг 3

а

б

в

а

б

в

а

б

в































Примітка. Табл. 1 охоплює результати тренінгів 1, 2, 3.
Тренінг 1. Візуальний контакт – очі (додаток 3. Слайди №№ 2-4).

Уведення в тренінг. Відомо, що в очі один одному ділові партнери дивляться не більш як 10 секунд перед початком розмови, а потім лише при нагоді, бо затримка погляду на очах співрозмовника може розцінюватися як намагання домінувати. Розрізняють 85 відтінків значень виразу очей.

Розминка. Учні тренуються в моделюванні різних відтінків виразу очей:

а) почуття провини – опускають очі;

б) обман, нещирість – роблять "бігаючі" очі;

в) зніченість, ніяковість – відводять очі.



Примітка. Розминку можна практикувати до кожного тренінгу, наповнивши її відповідним змістом.

Вправа на оцінку. Прикривши обличчя аркушем А4, учні передають:

а) здивування;

б) страх;

в) захоплення.


Тренінг 2. Контакт через усмішку (додаток 3. Слайд № 5).

Уведення в тренінг. Учені описали 90 видів усмішок, у створенні яких беруть участь 17 різних м'язів обличчя. Усім добре відома американська "гумова" усмішка – незмінна у спілкуванні. Під час зустрічі усмішка знімає напруженість перших хвилин. Вона супроводжує також слова вітання, прощання; усмішка може бути радісна, іронічна, глузлива, дружня тощо.

Вправа на оцінку. Учні, прикривши очі аркушем А4, передають за допомогою усмішки:

а) радість;

б) іронію;
в) зневагу.

Тренінг 3. Контакт через обличчя (додаток 3. Слайди №№ 6-18).

Уведення в тренінг. Психологи твердять, що тільки духовно багата людина вміє "читати" обличчя. Словами відтворюється думка, створена мозком, а на обличчі відображається думка природи, що сформувала конкретний психічний тип. Вираз людського обличчя має безліч відтінків. До речі, обличчя роблять сердитим аж 43 м'язи.

Вправа на оцінку. Учні моделюють заданий вираз обличчя:

а) сум;


б) презирство;

в) зацікавленість.


Тренінг 4. Жест і поза (додаток 3. Слайди №№ 19-28).

Уведення в тренінг. Крім слів, ми говоримо ще й мовою тіла. Пригадаймо німе кіно, красномовне свідчення того, що за допомогою жесту, пози, міміки можна виразити практично все. Цю проблему почали досліджувати ще з 1872р., коли Ч. Дарвін опублікував свою працю "Вираження емоцій у людей і тварин".

Є жести-символи. Наприклад, піднятий догори великий палець означає схвалення, найвищу оцінку. Жести - ілюстратори, супроводжуючи мовлення, доповнюють сказане. Наприклад, ми розповідаємо, як проїхати кудись, і одночасно показуємо рукою напрям. Жести-регулятори застосовують під час зустрічей, прийомів. Вони можуть означати початок або кінець розмови. Таким жестом є рукостискання – знак довіри, поваги. Потиск руки має бути твердим і не дуже довгим.

Кожен жест рідко існує у "чистому" вигляді. Найчастіше жест, поза супроводжуються відповідною мімікою, виразом обличчя, поставою. Не слід забувати, що тлумачення жестів на всій планеті не однакове. Так, нахил голови згори вниз у нас – знак згоди, "так", а в Болгарії він означає "ні" (при цьому голову спочатку відхиляють назад). Тож, щоб не потрапити в халепу, частіше треба користуватися словами, а не жестами. Відомо, коли розвинутіше усне мовлення людини, багатший її лексикон, тоді вона менш жестикулює.



Є три групи найважливіших жестів:

  • жести щирості й захоплення;

  • оцінні жести;

  • знаки захисту.

Розминка. Учні розглядають і коментують табл. 2, а потім, виконуючи вказівки інструктора, моделюють знаки щирості та захоплення.
Таблиця 2

Жест, поза

Значення

Розведені, зверненні до партнера руки

Згода, сприйняття думки партнера

Руки, прикладені до грудей

Чесність, відкритість

Розслаблена поза, корпус тіла нахилений уперед, назустріч співрозмовникові; розстебнуті ґудзики піджака

Зацікавленість у подальшому спілкуванні

Вправа на оцінку. Інструктор демонструє оцінні жести та пози, 2-3 учні їх повторюють, а потім колективно розшифровують ці жести й пози та заповнюють табл. 3. Аналітик та спостерігач оцінюють роботи (кожна правильна відповідь – 1 бал, а не правильна – прочерк).
Таблиця 3

Жести, пози

Значення

Бали

Рука біля щоки







Голова нахилена вниз і вбік, очі опущені







Потирання долонь







Пальці складені гостроверхим дашком







Виставлені з кишень великі пальці







Постукування пальцями по столу







Погладжування підборіддя







Руки закладенні за спину







Потирання кінчика носа







Ходіння по кімнаті







Відповіді: 1 – глибокий роздум; 2 – незгода, сумнів, намір завершити розмову; 3 – приємне очікування; 4 – прийняття позитивного рішення; 5 – владність, агресивність; 6 – нетерпіння; 7 – роздум щодо прийняття рішення; 8 – впевненість людини, вищої за становищем; 9 – недовіра; 10 – розмірковування, зважування.
Тренінг 5. Знаки захисту (додаток 3. Слайд № 29).

Уведення в тренінг. Ці жести свідчать про неприйняття позиції партнера, про намагання уникнути розмови, приховати інформацію тощо. Найчастіше при цьому в співрозмовника можна бачити насуплені брови, стиснуті губи, холодний погляд.

Спостереження. Інструктор моделює, а вчитель коментує такі знаки і жести:

  1. руки схрещені на грудях, пальці вп'ялися в біцепси;

  2. голова схилена, підняті плечі, малює щось невизначене на папері (кола, стрілки, квадрати і т. п.);

  3. підборіддя підперте великим пальцем, а вказівний палець – біля скроні;

  4. холодний, жорсткий погляд, силувана посмішка, людина ледве стримується від емоційного вибуху.

Завдання на оцінку. Описати продемонстровані жести й пози, виходячи з їхнього значення.

Відповіді: 1 – співрозмовники гостро поленізують, намагаючись швидко переконати партнера в перевагах своєї позиції; людина "замкнулася"; 2 –співрозмовник не йде на контакт, очевидно, образившись нетактовністю партнера, недоречністю сказаного; принижено гідність людини; поза незгоди й обурення; 3 – критичне ставлення до почутого; 4 – співрозмовник от-от "зірветься" або "замкнеться".

Хвилинка релаксації.

Навести приклади прислів'їв, приказок, ідіом, які б ілюстрували різноманітні вияви мови тіла людини або відображали її поводження, та витлумачити їх.



Зразок. Сім п'ятниць на тиждень (людина часто міняє свої рішення). Очі на лоб не полізли; вибалушити очі (велике здивування). У страху очі великі (переляк). Набридає, як гірка редька (напосідається). Водити очима (пильно за кимось стежити). Вишкіряти зуби (злісно на когось накидатися). Взяти себе в руки (зосередитись, зібратися). Бракує кебети (не досить розумний). Аж за голову взявся (переживання, туга, розпач).


  1. Підсумок уроку.

Бесіда.

Що таке вербальні і невербальні засоби спілкування?

Які невербальні засоби можуть стати на заваді встановлення контакту з діловим партнером, аудиторією?

Яке значення має одяг для спілкування?

Назви три основні групи жестів.

Яке значення невербальних засобів спілкування?

Доповнити речення власне прямою мовою: Хлопець ляснув себе по лобі і крикнув: "...!" Дід почухавши потилицю, сказав: "..." Катруся схопилася за голову й вилетіла з кімнати зі словами: "...?"

Вимовте фразу й покажіть відповідний жест: Усе це не для мене. Ні-ні, ніколи. Тут усе, знаєте, якось... Так, але це лише між нами.

Спробуйте "сказати" жестами: ножиці, телефон, автомобіль, парасолька, скрипка.
V. Домашнє завдання.

Описати міміку і жести однокласника, який ділиться враженнями від переглянутого кінофільму, захоплюючої подорожі, цікавого випадку тощо.

Додаток 1






Додаток 2


Додаток 3

1.
2.

3.


4.

5.

6.

7.


8.

9.


10.

11.


12.

13.


14.

15.


16.

17.


18.

19.


20.

21.


22.

23.

24.

25.

26.

27.


28.

29.




Список використаних джерел


  1. Ваніна Л. Навчання для майбутнього. Програма Intel проходить в Україні / Л. Ваніна // Відкритий урок. – 2005. – № 1-2 – с. 26-27.

  2. Донченко Т.К. Організація навчальної діяльності учнів на уроках рідної мови. – К.: Фундація ім. О. Ольжича, 2006. – 251 с.

  3. Сліпушко О. Українська мова й етапи кар’єри ділової людини. – К.: криниця, 2005. – 200 с.

  4. Танан Уржі. Мистецтво говорити: Пер. з чес. В.І. Романця. – 3-є вид. – К.: Україна, 2006. – 269 с.

  5. Секрет жестов – http://www.liveinternet.ru/users/le-ly-a/post160982543.

  6. Социальный сайт общественной организации «Единая Фонтанка – Одесса». «Как понять, что человек Вам врет?!» – http://fontanka-info.com/forum/65-478-1





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка