Номінація «Екологія» «скаутинг для довкілля»



Скачати 157.83 Kb.
Дата конвертації16.03.2016
Розмір157.83 Kb.
Маковищанське НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок»

Скаутський загін «Спалах»

Номінація «Екологія»

«СКАУТИНГ ДЛЯ ДОВКІЛЛЯ»

Чубукова Валентина Миколаївна

вчитель біології НВО
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА

Актуальність проекту: Збереження довкілля та дбайливе ставлення до навколишнього середовища – актуальна проблема сьогодення і від усвідомлення цієї проблеми кожним із нас залежить наше майбутнє. Для скаутів поняття «чисте довкілля» це не просто прибирання території, а виховання у майбутніх розбудовників України свідомого відношення до проблем довкілля та збереження чистоти.

Мета: поглибити знання школярів про згубний вплив людини на навколишнє середовище, виховання у скаутів бережливого ставлення до природи, розвиток навичок очищення довкілля, оновлення зелених насаджень руками учнів.

Основні завдання: звернути увагу учнів та молоді на екологічні проблеми України та їх наслідки; сприяти організації роботи з екологічного виховання в Маковищанському НВО, поліпшити екологічну ситуацію села за допомогою школярів, сприяти розвитку нового покоління українців в дусі любові до природи, виховувати бережне ставлення скаутів до довкілля..

Шляхи для досягнення визначених цілей:

Досягнення цілей екологічного виховання в Скаутському загоні «Спалах» передбачає такі шляхи:



  • Збір та поширення достовірної екологічної інформації.

  • Формування громадської думки щодо екологічних проблем.

  • Пропаганда екологічно доцільних методів природокористування.

  • Попередження можливої небезпеки для здоров’я людини та способу запобігання їй.

Реалізації шляхів діяльності сприяє участь НВО у природоохоронних проектах, які направлені на:

  • розвиток зв’язків теорії з практикою,

  • з’ясування екологічних проблем місцевого рівня,

  • виявлення випадків негативного ставлення до природи,

  • формування умінь підтримувати навколишнє середовище екологічно чистим та безпечним,

  • розвиток дослідницьких та практичних умінь і навичок,

  • оволодіння учнями сучасними прийомами мислення.

Прикладом такої екологічної діяльності є природоохоронний проект «Скаутинґ для довкілля».

Термін проведення: квітень 2014 - квітень 2015 років

Місце проведення: Маковищанське НВО, село Маковище та його околиці.

Очікувані результати проекту (їх оцінка): підвищення рівня екологічних знань, виховання бережливого ставлення до навколишнього середовища, очищення села та його околиць від сміття, озеленення вулиць села , території та приміщень школи, а тим самим покращення самопочуття учнів і односельчан, усвідомлення скаутами своєї значущості.

Зміст проекту:

  1. Благоустрій пришкільних ділянок

Квітень 2014

  1. Година спілкування «Чорнобиль – гірка трава»

Квітень 2014

  1. Акція до дня землі «Уквітчаймо свою Землю»

Травень-серпень 2014

  1. Акція «Від озелененого класу – до озелененого подвір’я»

Липень 2014

  1. Конкурс модельного одягу до дня села «Еко – Сукня»

Серпень 2014

  1. КТС «Толока: зробимо чистим наше село»

Вересень 2014

  1. Фоторепортаж «Синичка» учасник районного конкурсу «Юний натураліст»

Жовтень 2014

  1. Пізнавальне природознавче свято «Гарбузові іменини»

Листопад 2014

  1. Новорічна Акція «Не рубай ялинку»

Грудень 2014

  1. Всеукраїнська акція «Годівничка»

Січень 2015

  1. Година спілкування «Друзі наші менші»

Лютий 2015

  1. Операція «Посади свою квітку»

Березень 2015

  1. Двомісячник благоустрою – 2015

Квітень 2015

ПАСПОРТ ПРОЕКТУ

ЗАГАЛЬНІ ВІДОМОСТІ ПРО ПРОЕКТ


Назва проекту

« Скаутинґ для довкілля»

Мета проекту

Формування особистості, здатної свідомо, активно, творчо впливати на навколишнє середовище; сприяння виробленню активної життєвої позиції всіх учасників проекту, прагненню до здійснення громадсько-значущих справ; здійснення еколого-просвітницької роботи; залучення колективу школи, батьківського загалу та громади села до практичної діяльності з розв’язання екологічних проблем своєї місцевості.

Завдання проекту

Проведення моніторингу екологічної ситуації с. Маковище.

Виявлення екологічно-небезпечних об’єктів.

Вивчення причин небезпеки.

Організація співпраці з місцевими органами самоврядування та іншими організаціями та установами.

Організація практичної діяльності скаутських патрулів у розв’язанні екологічних проблем.

Участь у екологічних акціях, конкурсах різних рівнів.



Ключове питання

Як покращити екологічну ситуацію своєї місцевості?

Тематичні питання

Як запобігти масовому засміченню лісосмуг та паркової зони села?

Як покращити екологічний стан школи та вулиць села?

Як залучити громаду до колективного вирішення нагальних екологічних проблем?


Автор проекту

Чубукова Валентина Миколаївна, вчитель біології,

Співавторство

Шпорталюк Найля Сабурбаївна, педагог-організатор;

Чубукова Катерина Володимирівна, координатор шкільного самоврядування

Чернявка Вікторія Вікторівна, вчитель історії


Учасники проекту

Скаутські патрулі Скаутського загону «Спалах», класні керівники


ДИДАКТИЧНА ХАРАКТЕРИСТИКА ПРОЕКТУ


Тип проекту

За видом діяльності, що домінує в проекті:

практико-орієнтований, дослідницький,

інформаційний

Предметно-змістовий напрям: природознавство,



біологія, етика, екологія, географія

Термін проведення проекту: 1 рік

Тривалість проекту: довготривалий

Кількість учасників проекту: колективний

Учасники проекту: скаутські патрулі, вчителі

Маковищанського НВО, батьки

представники сільської громади

За характером цільових установок: здобуття нових



екологічних знань та досвіду, формування

життєвих умінь і навичок поведінки в

природі, формування екологічних цінностей і

ставлень

За ступенем складності: комплексний

За характером партнерських взаємодій:

кооперативний


Об’єкт дослідження

Екологічний стан навколишнього середовища села Маковище Макарівського району Київської області

Провідна ідея

Навчити скаутів в реально оцінювати екологічну ситуацію в навколишньому середовищі: в лісі, на березі річки, пришкільній території, в полі, дорогою до школи, в класі тощо;

Виховувати шанобливе ставлення у скаутів до всього живого та любов до рідного краю;

Пробуджувати пізнавальний інтерес юних скаутів;

Виховувати почуття відповідальності у скаута за збереження природи та її складових;

Проект сприятиме розвитку відповідальності учасників проекту за стан довкілля.


Способи і методи

Дослідження, аналіз, узагальнення, практичний пошук, співробітництво громади, вчителя і скаута

Технології

Використання Інтернет-ресурсів, комп’ютерної та копіювальної техніки

Між предметні зв’язки

природознавство, біологія, етика, екологія, географія

Термін реалізації

Квітень 2014 – квітень 2015 років

Результативність роботи над проектом

Програма дій Скаутського загону «Спалах» спільно з громадою села на покращення екологічного стану довкілля на 2014/2018 роки

ЕТАПИ РОБОТИ НАД ПРОЕКТОМ




Термін

Етап

І

01.04.2014/15.04.2014

Підготовка до проектування: визначення вікової категорії учасників проекту;

Вибір та обговорення теми;

Визначення мети, завдань проекту,

Планування проекту та шляхів його реалізації.

Зацікавленість учнів майбутнім проектом;

Ознайомлення з аспектами діяльності.



ІІ

16.04.2014/28.04.2014

Інформаційно-просвітницька робота у рамках проекту. Збір інформації;

Теоретична підготовка учасників проекту;

Накопичення матеріалів, які підтверджують актуальність проблеми;

Навчання та набуття учнями досвіду активної діяльності.



ІІІ

01.05.2014/28.05.2014

Практична частина проекту: участь в акціях, операціях, кампаніях, КТС, конкурсах, заходах, походах, зльотах, польових зборах;

01.06.2014/25.03.2015

ІV

25.03.2015/10.04.2015

Результати проекту

11.04.2015/20.04.2015

Оформлення матеріалів

21.04.2015

Презентація

22.04.2015

Оцінка проектної діяльності та її результатів

МАТЕРІАЛИ І РЕСУРСИ


Обладнання

  • сільськогосподарський інвентар,

  • комп’ютер,

  • принтер, сканер,

  • цифровий фотоапарат,

  • відеокамера,

  • папір, файли, папки

  • лазерний диск,

  • мультимедійний проектор,

  • переносний екран.

Література

  1. Г.О. Білявський, Р.С. Фурдуй. Основи екологічних знань. – К.: Либідь, 1997

  2. В.М. Бродвій. Охорона природи. – К.: Ґенеза, 1997

  3. Бібліотека Всеукраїнської екологічної ліги. Серія «Екологічна освіта та виховання» - К., 1999 – 2002

  4. Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Телекомунікаційні проекти: стан та перспективи // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 1999. - № 4

  5. Джонсон Дж. К. Методи проектування. – М., 1986. – С. 86

  6. Король О. Проект як засіб підтримання інтересу до навчання // English. – 2000. - № 22

  7. Мухачев З. Р. Забєлін З. І. // І мир пройде по наших віхах. Серія Охорона живої природи. Вип. 2 (11). М., 2001.

  8. Методичний посібник з курсу природокористування. М.: Освіта. 1995.

  9. Новіков Г. А. Основи загальної екології і охорони природи. Вид-во Ленінград. ун-та, 1979

  10. Охорона навколишнього середовища: Підручник для вузів. М.: ЮНИТИ, 2001.

  11. Проектна діяльність у школі / Упоряд. М.Голубенко. – К.: Шк. Світ, 2007. – 128с. – (Б-ка «Шк. Світу»)

  12. Топачевський А.О., Заверуха Б.В. Барви землі. – К.: Молодь, 1990

  13. Федоров В. Д., Гильманов Т. Р. Екологія. Вид-во Москва. ун-та, 1980.

ПОСЛІДОВНІСТЬ ВИКОНАННЯ ПРОЕКТУ




Етапи

Зміст діяльності скаутів

Функції координаторів

діяльності

І

Підготовка до проектування. Визначення теми, мети, завдань проекту

Обговорення проблеми довкілля села на загальних зборах скаутів із залученням представників громади села.

Організація Анкетування учнів та опитування населення щодо виявлення найболючіших екологічних проблем. Прийняття колективного рішення щодо визначення мети і завдань проекту.



Заява задуму.

Удосконалення знань про метод проектів.

Мотивація учнів до проектної діяльності з даної проблеми.

Допомога учням у постановці мети і завдань.

Обробка результатів анкетування учнів та опитування населення.


ІІ

Планування проекту

1. Вироблення плану дій:

визначення джерел інформації,

вибір способів збирання інформації та проведення досліджень, вибір методів аналізу інформації,

вибір форми презентації результатів,

встановлення критеріїв оцінки проекту,

розподіл завдань між членами проекту.

2. Планування завдань.


Організація «мозкових штурмів».

Висунення пропозицій, ідей.

Корекція плану та завдань.

Організація роботи учнів в мережі Інтернет через шкільний комп’ютерний клас.

Ознайомлення учнів з типовими критеріями оцінки будь-якого проекту.


ІІІ

Практична частина проекту

Екологічно-трудові акції, операції, десанти, КТС: благоустрій пришкільних ділянок, «Від озелененого класу – до озелененого подвір’я»,«Посади свою квітку», «Уквітчаймо свою Землю», «Не рубай ялинку», «День Землі», Конкурс модельного одягу до дня села «Еко – Сукня», «День Зимуючих птахів», «Тиждень екології», «Двомісячник благоустрою», «Брати наші менші», фото конкурс «Юний натураліст», «Толока: зробимо чистим наше село», «Гарбузові іменини», «Чорнобиль – гірка трава», Всеукраїнська акція

«Годівничка»



Організація скаутських патрулів для участі у трудових акціях, операціях, екологічних десантах, тематичних годинах спілкування.

Проведення інструктажів з дотримання техніки безпеки. Забезпечення сільськогосподарським інвентарем.

Забезпечення практичної частини інформаційним супроводом через години спілкування.


ІV


Результати проекту

Оформлення матеріалів

Презентація

Оцінка проектної діяльності та її результатів



1. Створення інформаційного стенду «Щоденник проекту».

2. Дослідження громадської думки про актуальність і доцільність здійсненого проекту.

3. Узагальнення та аналіз роботи за проектом, складання програми дій громади села щодо покращення екологічного стану довкілля.

4. Поширення результатів проекту в засобах масової інформації.



Забезпечення комп’ютерною та копіювальною технікою.

Аналіз дослідження громадської думки.

Корекція матеріалів, направлених до ЗМІ.


1.Узагальнення та класифікація зібраних матеріалів.

2.Підготовка презентації проекту.



Консультування.

Корекція.

Забезпечення комп’ютерною технікою.


Показ результатів проекту у формі усного звіту з демонстрацією матеріалів (мультимедійна презентація)

Підготовка учнів до звіту.

Забезпечення комп’ютерною технікою.



1. Самооцінка результатів і процесу реалізації проекту за встановленими критеріями.

2. Колективне обговорення, відгуки.




Оцінка зусиль скаутів, їхньої креативності, якості використання джерел, творчого потенціалу, практичних навичок, заохочення.

ВСТУП

Створюючи загрозу природі, ми загрожуємо самим собі. В. Сухомлинський писав із цього приводу: «Поняття «природа» - єдине ціле. У цьому своя гармонія та постійність, взаємозв'язки та залежності; вона - джерело буття й суть буття, вона єдина й нерозривна з людиною. Кожний з нас - природа, що стала людиною. Людина доти могутня й непереможна, доки вірна законам природи - пізнаним і непізнаним, не нею встановленим... Активно впливати на природу, але залишатись її сином, бути вінцем її творіння та володарем її сил, по-синівському бережливо ставитись до неї - ось яку позицію нам треба займати у процесі взаємодії з природою...».

Настав час керуватись у наших діях правилами екологічного гуманізму, основна ідея якого: людина є лише часткою Природи та Космосу, із законами та силами яких вона повинна рахуватись.

Проблема збереження екологічної рівноваги виникла давно, але під впливом подій другої половини ХХ століття вона набула глобального значення. Не секрет, що з 1992 року територія України оголошена зоною екологічної кризи. Нині екологічна ситуація пов’язується з розв’язанням питання самого факту життя на Землі взагалі й тому вимагає від людей негайного втручання.

Отже, виникла нагальна потреба залучити до цього процесу всю систему навчання і виховання підростаючого покоління. Важливим фактором на шляху екологічного самовиховання і саморозвитку дитини має стати учнівське самоврядування, яке є універсальною формою організаторської діяльності, яку можна вважати способом організації життя шкільного колективу та чинником творчої самореалізації особистості. У Маковищанському НВО «ЗОШ І-ІІ ступенів – дитячий садок» учнівське самоврядування є важливою частиною демократичних процесів, які відбуваються як у школі, так і у суспільстві в цілому. Воно сприяє згуртуванню шкільного колективу, розвитку громадської думки, процесу соціалізації особистості, ефективному входженню в доросле життя. Діти стають не спостерігачами життя, а його учасниками. Через роботу в скаутському загоні відбувається підготовка майбутніх активних громадян держави. Екологічне виховання повинно бути продуманим, ненав’язливим, а форми роботи дібрані таким чином, щоб природоохоронна діяльність в активній і пасивній сферах проходила через душу дитини, залишала в ній чітке уявлення про чуйне ставлення до всього живого. Важливо, щоб учнівська молодь чітко усвідомлювала, що людина не лише природо користувач, а насамперед частина природи. Значно сприяє цьому позакласна робота в екологічному напрямку, адже вона поєднує викладання природничих наук із життям, навчання з практичними діями. Вона підвищує якість знань учнів, поглиблює їх, привчає школярів застосовувати знання на практиці, а саме головне формує активну природоохоронну позицію кожної дитини, її бережливе відповідальне ставлення до природи.

У нас створено власну систему виховної роботи, яка ґрунтується на традиціях і тісно пов’язана зі специфікою малокомплектного навчального закладу, потребами села.



ОСНОВНА ЧАСТИНА

Учнівське самоврядування в НВО здійснюється через роботу Скаутського загону «Спалах» і її керівного Законодавчого органу – Загальних Зборів Скаутів та Ради Скаутських патрулів – виконавчого органу, які мають на меті виховання творчої, соціально активної особистості, екологічно грамотної, спрямованої на примноження та збереження довкілля, здатної до саморозвитку й самореалізації. Таким чином, ми розглядаємо шкільне самоврядування як спосіб організації спільного і, водночас, самостійного життя, в якому кожен учень може визначити своє місце і реалізувати свої здібності та можливості. Принципом роботи загону є гасло: «Не питай Батьківщину, що вона зробила для тебе. Спитай себе: «Що я зробив для Батьківщини?».

Саме Рада Скаутських патрулів визначає та затверджує перелік напрямків роботи. Так, протягом декількох років роботи в нас визначились пріоритетні напрямки, за якими й працює скаутський загін. Серед таких і робота екологічного спрямування, що займається організацією та проведенням акцій щодо прибирання та озеленення шкільної та пришкільної території, класних кабінетів. Проводить роз'яснювальну роботу щодо основ екологічної правозахисної діяльності, разом з учителем біології поповнює та оформлює наочність у кабінеті біології, випускає стінгазети, інформаційні повідомлення, предметні газети. В рамках роботи над проектом Рада скаутських патрулів: формує та розвиває дбайливе ставлення до навколишнього середовища; організує та проводить роботу з благоустрою пришкільної території; є ініціатором акцій, КТС, екологічних місячників, тижнів екології, днів довкілля, Землі тощо. Тут поле фантазії необмежене:


  • створення пошукових та дослідницьких патрулів, котрі проводитимуть діяльність із метою поліпшення екологічного стану навколишнього середовища;

  • проведення годин спілкування з природою;

  • написання віршів про красу рідного краю;

  • проведення заходів у природі екологічного змісту («Екологічні стежини», «Пори року в природі» тощо);

  • проведення ігор для малюків (наприклад, «Я в природі»);

  • святкування Всесвітнього Дня Землі (22 квітня);

  • участь у конкурсах «Колосок», «Новорічна композиція» тощо (виставки робіт учнів із неживого природного матеріалу, конкурси творів про природу та її збереження, поетичні конкурси на кращий вірш чи пісню про природу, конкурси малюнків чи фотографій, захист творчих звітів, розробки сценаріїв свят чи інших заходів, анкетування; складання рефератів тощо);

  • проведення рейдів з очищення берегів ставка, що розташований поряд із школою;

  • проведення агітаційно-роз'яснювальної роботи (про шкідливість спалювання опалого листя, неприпустимість винищування первоцвітів тощо);

  • проведення анкетування населення з питань покращення екологічного стану довкілля;

  • проведення уроків і бесід з екологічного виховання;

  • вивчення правил поведінки на природі;

  • проведення екологічних ігор, захистів рефератів і проектів покращення стану природного середовища;

  • організація виставок учнівських робіт, малюнків, творів, віршів, пісень.

ВИСНОВОК

Екологічні проблеми тісно пов’язані із соціальними, і, щоб їх вирішити, необхідна допомога суспільства. Сприяти розвитку суспільної свідомості повинні громадські організації і місцеві мешканці екологічно небезпечної території. Важливу роль у цьому відіграють педагогічні та учнівські колективи загальноосвітніх навчальних закладів, тому що сучасний стан розвитку педагогічної думки містить ідеї про повернення дитини до природи, до навколишнього світу, як майбутнього господаря, який буде взаємодіяти з нею на засадах злагоди і гармонії. Результативним буде виховання екологічної культури дітей при досягненні єдності й узгодженості педагогічних колективів, батьків, соціального оточення за місцем проживання. Екологічна просвіта сім’ї та громади, залучення їх до екологічного виховання дітей – основна задача сучасної школи та шкільного самоврядування.

Даний проект – це лише перший крок у розв’язанні екологічних питань і спроба привернути увагу до них відповідних структур. Неможливо вирішити екологічні проблеми, порушені у проекті, навіть локального значення, на рівні НВО. Скаути загону «Спалах» мають велике бажання поліпшити екологічний стан довкілля, але не мають широких можливостей проводити наукові дослідження, ефективно вести інформаційно-просвітницьку діяльність, віртуально спілкуватися з новаторами у цій справі. Підґрунтям для здійснення цих можливостей є наявність цифрового обладнання, яке сприятиме:


  • поглибленню екологічних знань учнів через мережу Інтернет;

  • обміну досвідом з даного питання з іншими навчальними закладами, використовуючи власні web-сайти;

  • ранній професійній орієнтації учнів школи на вид професій типу «Людина – Природа» через перегляд науково-популярних фільмів, участь в Інтернет-форумах, користування Інтернет-бібліотеками;

  • більш активній участі школярів в екологічних фотоконкурсах районного, обласного, Всеукраїнського рівнів;

  • розвитку інформаційної культури та творчого потенціалу учнів через створення відео-роликів на екологічну тематику.

Скаути Скаутського загону «Спалах» Маковищанського НВО - екологічно свідомі громадяни України, які в майбутньому зможуть екологічно масштабно мислити, берегти природне середовище для прийдешніх поколінь.

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

1. Г.О. Білявський, Р.С. Фурдуй. Основи екологічних знань. – К.: Либідь, 1997

2. В.М. Бродвій. Охорона природи. – К.: Ґенеза, 1997

3. Бібліотека Всеукраїнської екологічної ліги. Серія «Екологічна освіта та виховання» - К., 1999 – 2002

4. Дементієвська Н.П., Морзе Н.В. Телекомунікаційні проекти: стан та перспективи // Комп’ютер у школі та сім’ї. – 1999. - № 4

5. Джонсон Дж. К. Методи проектування. – М., 1986. – С. 86

6. Король О. Проект як засіб підтримання інтересу до навчання // English. – 2000. - № 22

7. Мухачев З. Р. Забєлін З. І. // І мир пройде по наших віхах. Серія Охорона живої природи. Вип. 2 (11). М., 2001.

8. Методичний посібник з курсу природокористування. М.: Освіта. 1995.

9. Новіков Г. А. Основи загальної екології і охорони природи. Вид-во Ленінград. ун-та, 1979

10. Охорона навколишнього середовища: Підручник для вузів. М.: ЮНИТИ, 2001.

11. Проектна діяльність у школі / Упоряд. М.Голубенко. – К.: Шк. Світ, 2007. – 128с. – (Б-ка «Шк. Світу»)



12. Топачевський А.О., Заверуха Б.В. Барви землі. – К.: Молодь, 1990

13. Федоров В. Д., Гильманов Т. Р. Екологія. Вид-во Москва. ун-та, 1980.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка