Обласний центр практичної психології І соціальної роботи соціально-психологічні технології роботи з дітьми, що потребують особливої уваги



Сторінка1/2
Дата конвертації05.03.2016
Розмір0.59 Mb.
  1   2


ПОЛТАВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ

ІМЕНІ М.В.ОСТРОГРАДСЬКОГО


ОБЛАСНИЙ ЦЕНТР ПРАКТИЧНОЇ ПСИХОЛОГІЇ І СОЦІАЛЬНОЇ РОБОТИ

Соціально-психологічні технології роботи з дітьми,

що потребують особливої уваги
МАТЕРІАЛИ ОБЛАСНОГО НАУКОВО-ПРАКТИЧНОГО СЕМІНАРУ

(м.Полтава, 25 жовтня 2007 р.)






ПОЛТАВА

2007


Соціально-психологічні технології роботи з дітьми, що потребують особливої уваги. Матеріали обласного науково-практичного семінару, - Полтава: ПОІППО, 2007. - 36с.

Укладач:

Сухенко Я.В., методист ОЦППСР


Лук’яненко Н.О., методист ОЦППСР


Відповідальний за випуск
Сухенко Я.В., методист ОЦППСР


Макет та друк:

Сухенко Я.В., методист ОЦППСР


Лук’яненко Н.О., методист ОЦППСР

До збірки матеріалів обласного науково-практичного семінару “Соціально-психологічні технології роботи з дітьми, що потребують особливої уваги” входять: програма семінару, технологія ОЦППСР щодо впровадження проектного підходу в діяльність психологічної служби області, проекти-переможці обласного конкурсу по роботі з дітьми, що потребують особливої уваги; психолого-педагогічна система профілактики та корекції суїцидальної поведінки учнівської молоді, методичні рекомендації за наслідками семінару та інформаційні ресурси.

©Обласний центр практичної психології і соціальної роботи
ЗМІСТ

Програма


4

Технологія “Впровадження проектного підходу в діяльність психологічної служби області”

Сухенко Я.В., Лук’яненко Н.О.


5

Проект “Корекційна та профілактична робота серед старшокласників із девіантною поведінкою”

Дворовенко І.В., Ряднина М.В.



7

Проект “Розвиток творчих здібностей підлітків”

Крипак С.В.


9

Проект “Соціально-психологічний супровід адаптації обдарованих старшокласників”

Присяжнюк Н.Ю.


11

Проект „В полі зору – обдарована дитина”

Олексюк О.О., Копайгора І.Б.


14

Проект “Психологічне забезпечення особистісно зорієнтованої взаємодії вчитель-учень”

Пасюта А. П.


18

Проект “Виявлення та розвиток обдарувань учнів”

Чикун Л.М.


20

Проект “Школа як осередок розвитку громади”

Шенгер С.П.


25

Психолого-педагогічна система профілактики і корекції суїцидальної поведінки учнівської молоді

Рибалка В.В.


29

Методичні рекомендації ОЦППСР за наслідками семінару


32

Інформаційні ресурси


33




Погоджено:

Проректор

з науково-методичної роботи

___________________В.М.Золотухіна





Затверджую:

Ректор ПОІППО

____________________П.І.Матвієнко


Програма
проведення обласного науково-практичного семінару

Впровадження соціально-психологічних технологій в роботі з дітьми, що потребують особливої уваги

Дата проведення:

25 жовтня 2007 р.

Місце проведення:

Полтавський обласний інститут післядипломної освіти імені М.В.Остроградського, к.4.3.

Учасники:

Керівники районних (міських) психологічних служб, практичні психологи ПТНЗ, ВНЗ І-ІІ р.а., шкіл-інтернатів




8.00 - 10.00

Заїзд та реєстрація учасників семінару. Індивідуальна робота у центрі практичної психології і соціальної роботи. Ознайомлення з методичною літературою.

Сухенко Я.В., Лук’яненко Н.О., методисти ОЦППСР


10.00 - 10.15

Відкриття семінару. Робота з дітьми, що потребують особливої уваги як пріоритетний напрямок діяльності фахівців психологічної служби.

Золотухіна В.М., проректор з науково-методичної роботи ПОІППО



10.15 – 10.30

Сучасні вимоги щодо організації соціально-психологічного супроводу дітей, що потребують особливої уваги.

Муліка К.М., завідувачка ОЦППСР



10.30 – 10.50

Презентація технології впровадження проектного підходу в діяльність психологічної служби

Лук’яненко Н.О., методист ОЦППСР



10.50 - 11.50

Презентація проектів-переможців обласного конкурсу.

Практичні психологи, автори проектів



11.50 – 12.10

Технологія роботи з дітьми схильними до суїцидальної поведінки

Сухенко Я.В., методист ОЦППСР



12.10 – 12.40

Круглий стіл. Обговорення перспектив впровадження проектного підходу в діяльності фахівців психологічної служби.

Учасники семінару, співробітники ОЦППСР



12.40 - 13.00

Підведення підсумків семінару. Прийняття методичних рекомендацій.

Сухенко Я.В., методист ОЦППСР




Технологія

Впровадження проектного підходу в діяльність психологічної служби

Автори технології: Сухенко Я.В. методист ОЦППСР, Лук’яненко Н.О. методист ОЦППСР

Мета технології полягає у підвищенні ефективності соціально-психологічного супроводу шляхом оптимізації та конкретизації діяльності фахівців служби спрямованої на конкретний результат, набуття ними менеджерських умінь та навичок

Завдання технології

  • Підвищити рівень знань щодо проектної діяльності

  • Сформулювати уміння і навички у створення проектів

  • Поширити використання проектного підходу в роботі психологічної служби Полтавської області

  • Розробити та впровадити на районному(міському) рівні проекти щодо роботи з дітьми, які потребують особливої уваги

Цільова аудиторія: керівники районних (міських) психологічних служб, практичні психологи, соціальні педагоги

Етапи впровадження:

  1. Вивчення проблеми і постановка завдань на обласному семінарі керівників психологічних служб. Методичне забезпечення.

  2. Безпосередня розробка проектів працівниками психологічної служби. Консультативна допомога працівників ОЦППСР

  3. Проведення конкурсів проектів працівників психологічних служб на районному (міському) рівні

  4. Проведення обласного конкурсу проектів. Визначення та відзначення переможців

  5. Здійснення обласним центром практичної психології і соціальної роботи моніторингу проектної діяльності фахівців служби

  6. Випуск методичного посібника “Технологія впровадження проектного підходу в роботі з дітьми, які потребують особливої уваги”

  7. Публікація результатів роботи над технологією в газеті «Психолог»

Залучені до роботи над проектом спеціалісти:

  • Золотухіна В.М., проректор ПОІППО з науково-методичної роботи

  • Муліка К.М., завідувачка ОЦППСР

  • Сухенко Я.В., Лук’яненко Н.О., методисти ОЦППСР

Експерти:

  • Моргун В.Ф., к.психол. наук, професор, зав. кафедрою психології ПДПУ імені В.Г.Короленка

  • Сиротенко Г.О., завідуючий центром педагогічних інновацій та інформацій ПОІППО імені М.В.Остроградського

  • Новак О.О., в.о. доцента кафедри педагогічної майстерності ПОІППО імені М.В.Остроградського

  • Лантух Л.І., практичний психолог Полтавської гімназії І-ІІІ т.. №30

Представник ЗМІ:

  • Шаповал Т.А., головний редактор газети “Психолог”

Необхідні технічні ресурси

  • Комп’ютер

  • Мультимедійний проектор

  • Принтер

  • Ксерокс

Загальний бюджет проекту



Захід

Статті витрат

Джерело фінансування

Сумма

1

Обласний науково-практичний семінар “Науково-теоретичні засади у роботі з дітьми, що потребують особливої уваги”

Канцтовари, диски

Оплата відряджень

Оплата проїзду


Кошти ПОІППО

Кошти РВО



350 грн.

1500 грн.



2

Засідання робочої групи

Оплата відряджень

Кошти РВО

400 грн.

3

Конкурс проектів

Нагороди переможцям

Кошти ПОІППО

100 грн.

4

Обласний науково-практичний семінар “Впровадження соціально-психологічних технологій в роботі з дітьми, що потребують особливої уваги”

Канцтовари, диски

Оплата відряджень

Оплата проїзду


Кошти ПОІППО

Кошти РВО



350 грн.

1500 грн.



5

Випуск методичного посібника “Технологія впровадження проектного підходу в роботі з дітьми, які потребують особливої уваги”

Оплата видавництву

Кошти ПОІППО

500 грн

Загальний бюджет

4700 грн.

Система оцінювання результатів



Об’єкт оцінки

Засіб оцінки

Виконавець

1

Проекти створені під час групової роботи

Експертна оцінка відповідно до визначених критеріїв

Експерти

2

Проекти розроблені практичними психологами, соціальними педагогами на конкурс проектів

Експертна оцінка відповідно до визначених критеріїв

Методисти ОЦППСР

3

Методичний посібник “Технологія впровадження проектного підходу в роботі з дітьми, які потребують особливої уваги”

Оцінка рецензентів, відгуки на вченій раді

Рецензенти, вчена рада

4

Проектна діяльність фахівців психологічної служби

Моніторинг проектної діяльності

Співробітники ОЦППСР, керівники районних (міських) психологічних служб

5

Висвітлення інноваційного підходу в діяльності психологічної служби у фаховому виданні

Відгуки читачів, оцінка рецензентів, відгуки читачив

Головний редактор газети «Психолог», рецензенти, читачи


Термін реалізації проекту: протягом 2007 року


Проект

Корекційна та профілактична робота серед старшокласників із девіантною поведінкою



Автори проекту:

Дворовенко І.В. практичний психолог Машівської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ступенів,

Ряднина М.В. соціальний педагог Машівської спеціалізованої ЗОШ І-ІІІ ступенів
Мета проекту:


  • Сприяти саморозкриттю особистості, формувати уміння долати бар’єри у спілкуванні, розкрити механізмів співпраці, взаємоповаги, налагодження морально-психологічного клімату;

  • Навчання дітей мистецтву володіти собою, стимулювати себе у процесі вольової дії за допомогою позитивних емоцій, приймати рішення, позбавитися страху, агресивності, тривоги, шляхом проведення корекційних та профілактичних заходів.


Завдання проекту:

1. Підготовка до проведення профілактичної та корекційної роботи.

2. Визначити аудиторію.

3. Визначити місце і час проведення корекційної та профілактичної роботи.

4. Визначити необхідні ресурси для проведення корекційної й профілактичної роботи та передбачити джерела фінансування.

5. Придбати необхідне обладнання.

6. Передбачити форс-мажорні обставини по кожному заходу

7. Провести корекційну та профілактичну роботу.

8. Оцінити результати проведеної роботи.
Організаційний комітет:


  • Психолог ( корекція, діагностика, оцінка результатів діагностики)

  • Соціальний педагог ( профілактика, діагностика, оцінка результатів діагностики).

  • Педагог-організатор ( організаційна робота).

  • Секретар ( набір і друк роздаткового матеріалу і бланків.


Залучений до роботи над проектом спеціаліст:

  • Мирошниченко Н.В. – методист РМК, що відповідає за психологічну службу - супровід та оцінка результатів проведеної роботи.


Загальний бюджет проекту: становить 80 гривень
Цільова аудиторія:

  • Учні старших класів, які стоять на внутрішньо-шкільному обліку.

  • Учні, у яких за даними діагностики підвищений рівень агресивності.


Заходи:

  • Попередня діагностика рівня агресивності серед учнів старших класів.

  • Обробка результатів діагностики та формування групи для проведення профілактичної роботи.

  • Формування групи з учнів, що стоять на внутрішньо-шкільному обліку для проведення корекційної роботи.

  • Заняття: 5 корекційних занять, 10 профілактичних занять.

  • Повторна діагностика рівня агресії серед учнів, що входять до профілактичної групи.

  • Розробка і проведення анкетування серед учителів, що викладають у старших класах (анкетування щодо змін у поведінці старшокласників, з якими була проведена робота).

  • Обговорення результатів діагностичної, корекційної, профілактичної роботи членами оргкомітету та методистом РМК.

  • Розробка рекомендацій вчителям по роботі з дітьми, які мають девіантні прояви поведінки.


Термін реалізації проекту: І семестр

Проект

Розвиток творчих здібностей підлітків



Автор проекту:

Крипак С.В. практичний психолог Білоцерківської ЗОШ І-ІІІст.


Мета проекту полягає в:

  • Підвищенні рівня розвитку творчих здібностей учнів 5-6 класів;

  • Сприянні розвитку пізнавальних процесів і пізнавальної розкутості школярів;

  • Розвитку пошукової діяльності дітей, неординарному, нетрадиційному, творчому застосовуванні знань і вмінь;

  • Навчанні дітей самостійно робити висновки, знаходити оригінальні рішення.

№п/п

Завдання проекту

термін виконання

1.

Розробити заняття з розвитку творчих здібностей

серпень

2.

Створити банк даних дітей (збір інформації у вчителів, класних керівників)

10-14 вересня

3.

Провести діагностування з учнями 5-6 класів

17-21 вересня

4.

Сформувати групу

24-25 вересня

5.

Робота з батьками та вчителями

27 вересня - 3 жовтня

6.

Провести заняття з розвитку творчих здібностей учнів 5-6 класів

жовтень - березень

7.

Тестування учнів по закінченню розвивальних занять

квітень

Форма роботи – групова.

Методи роботи: міні - лекції, бесіди, тестування, вправи, ігри.

Людські ресурси: класні керівники, вчителі, практичний психолог, методист РМК, батьки, учні, місцеві поети, художники, народні умільці, працівники культурно - мистецьких закладів.

Матеріально - технічні та інформаційні ресурси: комп’ютер, ксерокопіювальна техніка, папір, ручки, олівці, зошити, магнітофон, методична література, художня література, періодичні фахові видання

Бюджет проекту

№ п/п

Захід

Час виконання

Очікувані результати

Оцінювання

Ресурси

показники

термін

виконавець

людські

матеріальні

фінансові

наявні

потрібні

наявні

потрібні

джерела

наявні

потрібні

1

Розробка занять з розвитку творчих здібностей

серпень

створення програми та , опис занять

експерт

на оцінка



серпень

методист РМК

ПП, методист РМК

-

література

-

бібліотека

30.00

-

2

Збір інформації про учнів 5-6 класів у класних керівників

10-14 .09

створення банку даних

список дітей

14.09

ПП класні керівники

ПП, класні керівники, діти

-

папір, ручка

-

з/п ПП

27.50,

3.00


-

3.

Провести діагностування учнів 5-6 класів(тест П.Торренса) [1],[20]

17-21.09

виявлення творчо обдарованих дітей

оцінка в балах (високий, середній, знижений рівень творчого мислення

21.09

ПП,

учні


ПП, учні

-

комп’ю

тер,


папір,



ксерокопію вальна

техніка


бюджетні

3500.00


500.00

4.

Створення групи, бесіда з учителями -предметниками

24-25.09

створення групи

група з 10 учнів

25.09

ПП, вчителі

ПП, вчителі

-

папір

-

з/п ПП

-

-

5

Робота з батьками

27.09-3.10

усвідомлення батьками і вчителями важли

вості ранньої діагностики та розвитку творчих здібно

стей дітей


застосування на уроках творчих завдань вчителями (психологічний аналіз уроку, виступ на педраді); батькам - забезпечення дітей літературою, дидактичними іграми(батьківські збори)

25-27.09

батьки, вчителі, ПП

батьки, вчителі, ПП

-

Методич

на література (вчителі), дидактичні ігри, література (батьки)



-

власні кошти вчителів, батьків

-

300.00

6

Проведення занять з розвитку творчих здібностей учнів 5-6 класів

жовтень-березень

підвищення рівня розвитку творчих здібно

стей, сприяння розвитку пізнавальних процесів, розвитку пошуко

вої діяльності, творчого застосування знань і вмінь


порівняння ступеня творчого мислення, активності учасників на початку занять та по завершенню

березень

ПП, учні

ПП, учні

Місцеві поети, художники, народні умільці, працівники культурно-мистецьких закладів

Макет годин

ника, магніто

фон, книги, олівці, зошити, ручки, дошка, крейда, папір, комп’ютер, ватман, маркери, касета


ксерокопіювальна техніка

бюджетні та спонсорські кошти, з/п ПП

20.00

800.00


100.00

7.00


16.00

10.00


150.00

5.00


20.00

10.00


7.50

5.00


100.00

7.

Повторне тестування учнів після циклу розвивальних занять (тест П.Торренса[ ]1, [20],тест „Креативність”[2]

квітень

підвищення рівня творчих здібно

стей


оцінка в балах (високий, середній, знижений рівень творчого мислення)

квітень

ПП, учні

ПП, учні

-

комп’ю

тер, папір



-

бюджетні, з/п ПП

-

-

Загальна вартість проекту 4638.50 942.50

Проект

Соціально-психологічний супровід адаптації

обдарованих старшокласників

Автор проекту: Присяжнюк Н.Ю. практичний психолог обласного ліцею-інтернату для обдарованих дітей із сільської місцевості імені А.С.Макаренко

Мета проекту: створення умов для соціальної адаптації учнів через організацію системи додаткових занять з класами, забезпечення фундаментальної освітньої підготовки, розвиток, творчого потенціалу, фізичне вдосконалення, збереження фізичного і психічного здоров'я обдарованої молоді.

Завдання проекту були визначені наступним чином:

  1. Відбір під час конкурсних випробувань дітей, що проявляють ознаки обдарованості для навчання у 10 клас

  2. Дослідження особистісних особливостей учнів з метою індивідуалізації навчання.

  3. Згуртування новостворених класів і створення позитивного мікроклімату в учнівських колективах.

  4. Профілактика соціальної дезадаптації учнів.

  5. Попередження потрапляння підлітків з яскраво вираженими здібностями до категорії девіантних. 

  6. Просвіта батьків.

  7. Проведення профорієнтаційних заходів.

  8. Створення сприятливих умов для навчання та розвитку здібностей. 

  9. Психологічна просвіта вчителів, допомога в організації навчально-виховного процесу.

В основі заходів покладені традиційні методи: словесні ( пояснення, розповіді, діалоги), методи наочності (використання малюнків, плакатів і т. п.), проектні (моделювання ситуацій, створення нових способів рішення проблем і т. п.), метод гри (пізнавальні, рольові, профорієнтаційні ігри, ігри-подорожі), метод практичної роботи (вправи, письмові відповіді і т.п.), методи проблемного навчання (складання “опор”, пам’яток, алгоритмів, структурно–логічних схем і т.п.), графічні методи (складання таблиць, схем і т. п.), інноваційні методи: методи і прийоми розвитку творчої активності учнів (вправи-активатори, творчі завдання, тести, рольові та профорієнтаційні ігри, вікторини, рекомендації, антирекламу, “мозковий штурм” і т.п.).

Заходи, які були розроблені для реалізації завдань проекту:

  • Конкурсне випробування вступаючих

  • Вечір знайомств

  • Індивідуальні психологічні консультації старшокласників

  • Дослідження процесу проходження соціально-психологічної адаптації до нових соціально-побутових умов, виявлення основних причин труднощів через анкетування та психодіагностику

  • Психологічна гра на згуртування “Неймовірна подорож”

  • Психодіагностика особистісної сфери учнів 10-х класів з метою дослідження психолого-фізіологічної адаптації

  • Проведення традиційного свята “Дня ліцеїста”

  • Діагностика соціально-психологічної адаптації через психодіагностику нормативних переваг в групі, індивідуальної структури ціннісних орієнтацій особистості, ціннісно-орієнтаційної єдності, соціометрії

  • Організація додаткових занять по підготовці до предметних олімпіад, конкурсу-захисту науково-дослідницьких робіт МАН

  • Психологічний супровід підготовки учнівських команд до участі в предметних олімпіадах

  • Робота НТУ “Потенціал”

  • Психологічна гра «Шлях до успіху!»

  • Заходи профілактики вживання шкідливих речовин (Усний журнал, Класна година, бесіди)

  • Психодіагностика учителів: вивчення професійної спрямованості особистості учителів, індивідуального стилю педагогічної діяльності, оцінка нервово-психічної стійкості

  • Психологічна просвіта учителів через систему психолого-педагогічних семінарів

  • Збір і систематизація матеріалів психолого-педагогічного змісту на допомогу вчителям, які працюють з обдарованими дітьми

  • Конкурс “Майстер-клас творчих вчителів”

  • Створення і постійне поповнення банку даних “Обдарована дитина”

  • Забезпечення участі обдарованих дітей у районних, обласних та інших конкурсах різних напрямків

  • Психологічна гра “Як розпорядитися своїм власним життям”

  • Проведення традиційного “Дня науки”

  • Проведення традиційного свята “Дня закладу”

  • Проведення предметних тижнів

  • Організація предметних факультативів

  • Створення та організація діяльності гурткової роботи

  • Психологічна бесіда з батьками учнів 10-х класів “Вікові особливості старшокласників”

  • Створення профільного літнього табору

Очікувані результати: полегшення процесу соціально-психологічної адаптації обдарованих старшокласників; створення сприятливих умов навчання та розвитку здібностей для учнів 10 класів; високий коефіцієнт індексу групової згуртованості; практичне використання навиків конструктивного спілкування.

Потрібні людські ресурси

  • Психолог

  • Класні керівники 10 класів

  • Заступник директора з навчально-виховної роботи

  • Заступник з навчально-методичної роботи

  • Заступник з виховної роботи

  • Педагог-організатор

  • Учителі предметники

  • Вихователі


Наявні людські ресурси

  • Психолог

  • Класні керівники 10 класів

  • Заступник директора з навчально-виховної роботи

  • Заступник з навчально-методичної роботи

  • Заступник з виховної роботи

  • Педагог-організатор

  • Учителі предметники

  • Вихователі

Потрібні матеріально-технічні ресурси: канцтовари (папір, фарби, фломастери, олівці, кольоровий папір, клей, ножиці), стенд, музичний центр, озвучувальна апаратура, диск з фільмом про шкідливі звички, комп'ютери, мультимедійні засоби, костюми, телевізор, подарунки

Наявні матеріально-технічні ресурси: канцтовари (папір, фарби, фломастери, олівці, кольоровий папір, клей, ножиці), стенд, музичний центр, озвучувальна апаратура, диск з фільмом про шкідливі звички, комп'ютери, мультимедійні засоби, телевізор

Потрібні фінансові ресурси:

  • Різні види психодіагностики - 100 грн.

  • Психологічні ігри,

  • Предметні тижні - 500 грн.

  • Батьківські збори, психолого-педагогічні семінари - 20 грн.

  • Подарунки - 600 грн.

  • Художня самодіяльність: костюми, декорації, призи - 1000 грн.

  • Робота НТУ “Потенціал” - 1000 грн.

Наявні фінансові ресурси

  • Різні види психодіагностики - 100 грн.

  • Психологічні ігри,

  • Предметні тижні - 500 грн.

  • Батьківські збори, психолого-педагогічні семінари - 20 грн.

  • Подарунки - 50 грн.

  • Художня самодіяльність: костюми, декорації, призи - 0 грн.

  • Робота НТУ “Потенціал” - 500 грн.

Система оцінювання

  • Рівень адаптації за результатами психодіагностики

  • Кількість дітей, що залишилася в закладі

  • Успішність ліцеїстів

  • Рівень згуртованості класного колективу

        • Результативність учасників і призерів в предметних олімпіадах, конкурсах-захистах МАН

Проект

В полі зору – обдарована дитина”





Автори проекту:

Олексюк О.О. методист Хорольського РМК,

Копайгора І.Б. практичний психолог Хорольської гімназії

Актуальність проекту: на сьогодні актуальною проблемою для нашої країни є наявність дефіциту висококваліфікованих працівників - фахівців високого рівня в різних галузях. Тому проблеми обдарованості, творчості, інтелекту поступово переростають у послідовну державну політику, спрямовану на адекватне стимулювання творчої праці фахівців, на захист таланту. Створення умов, які забезпечували б виявлення і розвиток обдарованих дітей, реалізацію їх потенційних можливостей, стає одним з пріоритетних соціальних завдань. Обдарованість дитини, її здібність до мислення, творчості, навчання розглядаються не тільки як винятковість, а як потенціал майбутнього нашого міста, району та нашої держави. Передбачені проектом заходи важливі не тільки як фундамент, а й як основа для побудови соціально-педагогічної системи, зорієнтованої на розвиток потенціалу дітей.

Характерними ознаками проекту є ідеї консолідації всіх учасників навчально-виховного процесу для вирішення проблем виховання, навчання й розвитку обдарованих дітей та молоді; збереження і розвитку традицій нашого закладу та міста, що склалися протягом століть.



Мета проекту: пошук, підтримка та стимулювання інтелектуально і творчо обдарованих дітей Хорольської гімназії; забезпечення гарантій самореалізації особистості, шляхом впровадження нових педтехнологій, психологічних досліджень, корекційних занять.

Завдання проекту:

  • Створити умови для гармонійного розвитку здібностей та нахилів учнів, доступної та якісної системи освіти відповідно до вимог суспільства.

  • Впровадити інноваційні технології, форми та методи роботи з учнями гімназії, розробити рекомендації щодо розвитку творчої активності дітей.

  • Створити систему пошуку обдарованої молоді.

  • Розробити програми розвитку обдарованих дітей.

  • Виявити і забезпечити сприятливі умови для формування і задоволення потреб учнів у творчій діяльності, в реалізації власних творчих здібностей.

  • Підготувати нормативні документи та матеріали з питань організаційного забезпечення реалізації проекту.

  • Розширити мережу та організувати роботу клубів за інтересами, гуртків, секцій згідно з метою проекту

  • Розробити та впровадити систему навчання педагогічних працівників та батьківської громадськості, залучених до реалізації проекту.

  • Встановити контакти із засобами масової інформації з метою висвітлення реалізації проекту та забезпечення його ефективності.

  • Здійснювати забезпечення соціально-правових гарантій самореалізації особистості.

Реалізація проекту передбачає такі форми роботи:

  • пізнавально-розвиваючі – впровадження спецкурсів, факультативів, курсів за вибором, конкурс (конкурс – аукціон творчих робіт, конкурс умільців, конкурс – творчий проект), тематичні виховні години (вечір-подорож, вечір-портрет, вечір-творчий звіт), диспути, вікторини;

  • художньо-естетичні – (свято талантів, театралізоване свято), концерт, дитячі вистави, художньо-творча виставка;

  • спортивні змагання – естафети, спортивно-туристичні конкурси, малі Олімпійські ігри, збір-похід, подорожі.

Основні форми роботи за проектом є:

  • індивідуальні бесіди, психодіагностика, психологічна консультація, гра, творче завдання;

  • колективні – прес-конференція, психодіагностика, круглий стіл, рольова творча гра, творча зустріч, перегляд концертів, вистав, театралізованих вистав, творча майстерня серед природи, інсценування;

  • масові – свято, КВК, олімпіади, конкурси-захисти наукових робіт, предметні тижні.

Основними методами є:

  • педагогічні – переконання, привчання, тренування, схвалення, заохочення;

  • психологічні – опитування, анкетування, тестування, тренінги;

  • соціологічні – аналіз документів, інтерв’ю, соціальна реклама, аналіз психологічних та соціологічних досліджень.

Людські ресурси:

  • персонал програми;

  • учнівський колектив Хорольської гімназії;

  • педагогічний колектив гімназії;

  • батьківський колектив навчального закладу;

  • відділ освіти Хорольської райдержадміністрації;

  • районний ЦСССДМ;

  • навчальні заклади І – ІV рівня акредитації;

  • позашкільні навчальні заклади району;

  • очно – заочне обласне наукове товариство „Юний математик”;

  • представники засобів масової інформації;

  • громадські організації, благодійні фонди.

Матеріально-технічні та інформаційні ресурси

  • Інформаційні: створення інформаційних продуктів: буклетів, листівок, плакатів, фотоматеріалів, матеріалів для виступів і повідомлень на нарадах, семінарах, конференціях, зборах, матеріалів для засобів масової інформації, щомісячного видання шкільної газети;

  • Технічні: комп’ютерна, демонстраційна, копіювальна, фото- аудіо-, відеоапаратура, витратні матеріали, канцелярські товари потрібні для створення і тиражування інформаційних продуктів, методичних матеріалів, діагностики, проведення заходів.

  • Проектна документація, дослідницькі і навчальні матеріали (програми, плани, , діаграми, таблиці), діагностичні методики, анкети, тести, матеріали для проведення „круглих столів”, семінарів, тренінгів.

  • Нормативно-правові: діяльність проекту повністю узгоджується з чинною правовою базою України і не суперечить нормативним документам обласного і районного рівня.

  • Для реалізації проекту необхідні кошти в сумі 15000 грн, з них кошти гранту — 12500 грн, внесок Хорольської районної ради — 1000 грн, внесок спонсорів — 1500 грн.

Виконання основних завдань і заходів проекту забезпечить:

  • розробку і впровадження нового механізму пошуку і відбору та супроводу обдарованої молоді;

  • оновлення змісту та створення діяльністю орієнтованої системи роботи з обдарованими дітьми та молоддю в Хорольській гімназії;

  • створення науково - педагогічної інформаційної системи в Хорольській гімназії;

  • комп'ютеризацію навчального закладу, оснащення його телекомунікаційними засобами та впровадження сучасних педагогічних та інформаційних технологій;

  • підвищення професійного рівня педагогів;

  • збагачення інноваційними технологіями навчання та розширення зв'язків з освітянськими організаціями;

  • соціально-правові гарантії обдарованій молоді, створення системи її морального і матеріального заохочення до науково-дослідницької і спеціальної діяльності;

  • консолідацію продуктивних сил гімназії батьків та району, спрямовану на виховання особистості, збереження багатовікових традицій і досвіду педагогічної громадськості.

У процесі моніторингу здійснюється оцінка ситуації на початку і наприкінці проекту, а також поточна оцінка протягом виконання роботи відповідно до змісту кожного основного заходу, передбаченого календарним планом реакції проекту. Поточній оцінці підлягають повнота виконання запланованих заходів, ефективність витрат, діяльність працівників, досягнуті результати.

Етапи проекту

  • Початкова оцінка (Збір і аналіз інформації щодо проблем виховання, навчання і розвитку обдарованих дітей в навчальному закладі, визначення структури проекту, потреб цільових груп, потенційних партнерів, ідентифікація існуючих проблем, перешкод, обмежень, Забезпечення ресурсами, потрібними на даному етапі)

  • Підготовка до реалізації проекту (Виступи і повідомлення у ЗМІ, доповіді, семінари, збори, „круглі столи” у ключових аудиторіях, співбесіди, навчальні тренінги, і семінари з використанням ділових та рольових ігор, спостереження, тестування, Забезпечення ресурсами, потрібними на етапі підготовки

  • Реалізація проекту та поточна оцінка (Інформування зацікавлених сторін, методичне забезпечення усіх запланованих заходів із сприяння творчому розвитку, вихованню, навчанню обдарованих дітей: аналіз процесу і поточних результатів реалізації плану, обмін досвідом, координаційні наради, семінари, „круглі столи”, висвітлення у ЗМІ, заходи з оцінки, інформування всіх учасників навчально-виховного процесу про хід реалізації проекту, залучення цільової групи до співпраці, конференція, збори, публікації, реклама, поради, буклети, фотовиставки, Забезпечення ресурсами, потрібними на етапі реалізації, матеріально-фінансова звітність)

  • Прикінцева оцінка (Оцінка ефективності результатів, їх співставлення з метою і завданнями проекту, прикінцеве соціологічне дослідження, наради, аналіз і поширення набутого досвіду, визначення пріоритетів подальшої роботи, інформування суспільства з цих питань, забезпечення перспективи продовження проекту, підсумкові семінари, конференції, методичні і тематичні публікації у спеціальних виданнях та ЗМІ)

Проект

Психологічне забезпечення особистісно зорієнтованої взаємодії

вчитель-учень

Автор проекту:

Пасюта Алла Петрівна практичний психолог Книшівської ЗОШ І-ІІІ ступенів


Мета проекту: вивчити форми і методи діагностики особистості вчителів та учнів і створити технологічні моделі, що дали б змогу вчителю набувати умінь і навичок для реалізації принципу особистісно орієнтованого навчання. Визначити роль і місце практичного психолога у створенні умов особистісно зорієнтованої взаємодії вчитель-учень в навчальному закладі.

Завдання проекту

  1. Проаналізувати форми і методи вивчення особистості дитини.

  2. Створити банк психодіагностичних методик для визначення рис особистості дитини.

  3. Розглянути форми і методи роботи психолога з педколективом, що сприяють особистісно орієнтованій взаємодії вчитель-учень.

  4. Створити банк психодіагностичних методик по вивченню особистості вчителя.

  5. Цільовій групі вчителів перевірити на практиці доцільність використання підібраного діагностичного інструментарію.

  6. Узагальнити напрацьовані методичні матеріали для використання їх в навчальних закладах району у вигляді методики.

Додаткові зауваження: впровадження створених методичних матеріалів в школах району та вивчення результатів їх використання педпрацівниками може стати предметом ще одного проекту.

Методи та форми роботи: засідання ЦГ, консультації, лекції, семінари, практичні заняття, заняття з елементами тренінгу, анкетування.

Людські ресурси, необхідні для здійснення заходів:

Координатори проекту – організовують, спрямовують та контролюють роботу ЦГ.

Практичні психологи району – виконавці.

Творча група вчителів-практиків – апробують та оцінюють результати роботи на практиці.



План заходів: робота цільової групи відбувається в три етапи протягом трьох років за такими підтемами:

1-й рік

Підтема: Дитячий колектив і особистість школяра: методи вивчення учнів в різних вікових групах. План роботи включає три засідання.

Мета: Розкрити роль і місце практичного психолога в наданні допомоги вчителю в особистісно орієнтованій взаємодії вчитель-учень, обговорити питання актуальності вивчення індивідуальних особливостей учнів учителем та створити банк психодіагностичних методик з вивчення особистості учня.

Оцінювання проміжних результатів: Апробація творчою групою вчителів зібраних діагностичних матеріалів з вивчення особистості учнів, обговорення результатів цільовою групою та створення остаточної бази тестів.

2-й рік.

Підтема: Особистість вчителя та його роль в особистісно орієнтованій взаємодії вчитель – учень. План роботи включає чотири засідання.

Мета: Розглянути форми і методи, за допомогою яких практичний психолог може надавати психологічну та методичну підтримку педагогам, створити банк методик з вивчення особистості вчителя.

Оцінювання проміжних результатів: Апробація творчою групою вчителів зібраних діагностичних матеріалів з вивчення особистості вчителя, обговорення результатів цільовою групою та створення остаточної бази тестів.

3-й рік.

Підтема: Особистісно орієнтована взаємодія вчитель-учень – вимога часу. План роботи включає чотири засідання.

Мета: Ознайомити педпрацівників району з напрацюваннями цільової групи; узагальнити методичні матеріали, напрацьовані протягом трьох років роботи ЦГ та підготувати методичку для практичного використання.

Оцінювання кінцевих результатів: Узагальнення учасниками цільової групи напрацьованих методичних матеріалів та створення методички для практичного використання психологами та педпрацівниками району.

Матеріально-технічні та інформаційні ресурси:

  1. Методичні матеріали з теми особистісно орієнтованої взаємодії вчитель-учень

  2. Періодична освітянська преса

  3. База діагностичних методик

  4. Папір А-4 – 3 п. по 500 шт

  5. Комп’ютер

  6. Ксерокс

  7. Сканер

  8. Калькулятор

  9. Маркери – 10 шт. різних кольорів

  10. Фломастери – 4 п

  11. Кольорові олівці – 4 п.

  12. Кольоровий папір – 4 п.

  13. Клей ПВА – 4 шт.

  14. Різнокольорові стікери – 6 шт.

  15. Скотч – 2 шт.

  16. Ватман – 10 шт.

  17. Кошти на друк методики

  18. Файли – 30 шт.

  19. Папки – 5 шт.

Бюджет проекту – 7750 грн.

Проект

Психологічний супровід обдарованих дітей в умовах профільного навчання
Автор проекту: Чикун Л.М., практичний психолог Піщанської гімназії Кременчуцького району

Мета проекту: визначення стратегії, тактики, принципів, етапів та технологічних аспектів роботи практичного психолога з обдарованими дітьми

Завдання проекту:

  1. Методологічне обґрунтування авторського підходу до розуміння проблеми дитячої обдарованості з наголошенням фундаментальних принципів та теоретичних засад організації діагностичної, корекційної та розвивальної роботи з обдарованими дітьми.

  2. Розробка системи діагностичної роботи практичного психолога, спрямованої на допомогу дитині в реалізації потенційних задатків та здібностей.

  3. Розробка системи психологічного супроводу та розвивальної роботи з обдарованими дітьми, з визначенням основних напрямків і акцентів в організації даного виду діяльності практичного психолога.

Виходячи з вище викладеного, фундаментом побудови нашого проекту виступали такі загальноосвітні принципи:



  1. Принцип детермінізму (підкреслює важливу роль біологічних передумов і особливостей середовища в розвитку здібностей).

  2. Принцип розвитку психіки в діяльності (головним фактором розвитку здібностей є включеність особистості в процес діяльносі, тобто здібності в тій чи іншій мірі є продуктом діяльності).

  3. Принцип суб’єктності (підкреслює важливу роль особистої активності людини в розвитку своїх здібностей).

Теоретичне обґрунтування

В розумінні проблеми здібностей та обдарованості ми дотримуємось точки зору до розгляду цих психічних феноменів репрезентованого діяльнісним підходом О. Лєонтьєв, Б. Тєплов, Божович).

Схематично даний підхід можна представити так:


Здібності-особливості нервового апарату які є передумови здібностей людини

Загальні здібності


Спеціальні здібності



Головним фактором середовища, що детермінує перехід потенційних задатків в актуальні здібності є включення особистості у процес діяльності.

На нашу думку найбільш теоретично розробленою і емпірично підтвердженою є концепція здібностей Б.Тєплова, який виділяє 3 ознаки здібностей.


  1. Здібності – це індивідуальні психологічні особливості, які відрізняють одну людину від іншої.

  2. Тільки ті особливості, які мають відношення до успішності виконання діяльності.

  3. Здібності ,які не зводяться до набуття знань, умінь і навичок, які вже вироблені у людини, а скоріше вони обумовлюють легкість і швидкість їх набуття.

Саме даний підхід до здібностей і був базою, на якій будувалась робота практичного психолога і колективу гімназії в цілому.

Методи і форми роботи

1.Загальні положення

Базуючись на теорії здібностей Б. Тєплова, ми розробили систему психологічної роботи з обдарованими дітьми.

Торкаючись першої ознаки здібностей, на яку вказував Б.Тєплов, ми визнаємо, що всі діти є обдарованими, але тільки кожен в своїй сфері, тобто кожна дитина має спеціальні здібності (музичні, математичні, гуманітарні, лінгвістичні і т.д.)

Стосовно другої ознаки, ми визнаємо, що виявити і розвинути здібності можна тільки при виконанні який-небудь конкретної діяльності(який відповідає наявним здібностям), тобто завданням школи є таке збагачення освітнього середовища в якому знаходиться дитина, яке дає їй можливість вибрати ті види діяльності, які найбільш стосуються її інтересів і схильностей.

В умовах середнього загальноосвітнього закладу різні види діяльності представлені певними учбовими предметами, тобто ,слідуючи цій логіці ми можемо сказати, що вводячи велику кількість навчальних предметів, які доповнюють шкільний компонент(у вигляді секцій, гуртків, факультативів і т.ін.) освітній заклад забезпечує умови для прояву активності учнів(тобто розвитку здібностей). Дуже важливо, щоб цей процес збагачення середовища мав послідовний характер і ускладнювався на різних вікових етапах. Для реалізації цього підходу, на нашу думку, найбільш імпонує система профільного навчання.

2. Психодіагностичний напрямок.

Керуючись теорією Б.Тєплова, зокрема з трьома вище вказаними ознаками здібностей:



  1. Всі діти мають певні спеціальні здібності.

  2. Здібності проявляються і розвиваються в діяльності.

  3. Від здібностей залежить легкість і швидкість набутих знань, умінь і навичок.

Ми пропонуємо такий підхід при організації діагностичної роботи з обдарованими дітьми.

В своїй роботі при діагностиці здібностей учня до певної сфери діяльності орієнтуватися не на сталу статистичну норму (яка репрезентована різними тестами інтелекту і здібностей), а скоріше на соціально-педагогічний норматив (критеріально-орієнтовне тестування). Тобто, ми вважаємо, що безпосереднє включення в будь-яку діяльність (навчальний предмет) і ті результати, яких учень досягає в процесі її засвоєння, є надійним критерієм наявності певного рівня здібностей до даної сфери діяльності.



Система профільного навчання Піщанської гімназії Кременчуцького району











5-кл

Фізико-математичний



хіміко-біологічний

гуманітарний

9-кл



10-кл









Також, важливо враховувати той рівень труднощів ( “ціна”- 3 ознака у відповідності з теорією Б.Тєплова) з яким відбувається засвоєння діяльності учнями.

Можливий випадок, коли учнями робиться спроба компенсації відсутності здібностей за рахунок посидючості, яка пов’язана з великими нервово-психічними затратами (діагностичними показниками цього є прояви астенії, підвищеної втомлюваності і невротизації та ін.)



Схематично структура діагностичної роботи виглядає так:

3. Розвивальна робота

Базуючись на аналізі літературних джерел слід зауважити, що часто високий рівень засвоєння будь-якої діяльності не обов’язково пов’язаний з проявом креативності і часто може носити тільки репродуктивний характер(перевага конвергентного мислення, низька оригінальність рішень і т. ін.). Це явище активізує спрямовує акумулює такий фокус практичної роботи практичного психолога як стимулювання процесу креативності обдарованих учнів. На нашу думку для цього найбільш підходить така форма роботи як спеціальні групові тренінги (тренінг креативності, різні рольові ігри).



4. Профілактично-корекційний напрямок.

Важливим напрямком роботи практичного психолога з обдарованими дітьми є корекція деяких особистісних якостей і поведінкових реакцій, які часто зустрічаються в середовищі здібних учнів, це: перфекціонізм, низька комунікабельність, схильність до фантазування, егоцентризм і т. ін., які часто можуть приводити до соціальної дезадаптації обдарованої дитини і розвитку неадекватної “Я-концепції”. Для реалізації даного напрямку роботи найбільш дієвими є такі класичні форми:



  1. Індивідуальні консультації з учнями.

  2. Проведення різних спеціалізованих тренінгів, направлених на розвиток певних особистісних якостей(тренінги сенситивності, соціальної перцепції, особистісного зросту та інш.)

  3. Профілактичний напрямок в роботі практичного психолога найбільш оптимальним чином реалізується в процесі просвітницької діяльності. Це можуть бути лекторії, виступи на батьківських зборах, семінари-практикуми для вчителів і т.ін., які направлені на інформування педагогів і батьків про особливості розвитку і виховання обдарованих дітей.

Матеріально-економічне забезпечення проекту

Враховуючи те, що даний проект є узагальненням нашого особистого досвіду роботи в даному напрямку, тобто більшість його структурних елементів є апробованими і запровадженими в практику (зокрема в систему психологічного забезпечення процесу профільного навчання Піщанської гімназії), ми хочемо зробити деякі зауваження, які стосуються людських ресурсів, матеріально-технічного та фінансового забезпечення в інших навчальних закладах.



  1. Так як даний проект передбачає наявність в освітньому закладі системи профільного навчання, то в першу чергу він може бути реалізований в навчальних закладах нового типу (ліцеї, гімназії).

  2. Всі вище вказані напрямки роботи практичного психолога безпосередньо перетинаються і не заперечують його професійним обов’язкам, які стосуються діагностичної та корекційно-розвивальної роботи, можуть бути реалізовані безпосередньо в роботі любого практичного психолога (тобто в рамках функціональних обов’язків, що відповідно не передбачає додаткових форм винагороди).

  3. Реалізація даного проекту також не передбачає наявність яких-небудь особливих матеріально-технічних умов (які виходять за рамки стандартного забезпечення психологічної служби освіти), ми можемо стверджувати, що він може бути реалізований в рамках звичайного бюджетного фінансування (для навчальних закладів нового типу).

  4. В зв’язку з вище викладеним, одним з позитивних аспектів данного проекту є його можливість швидкого і безпосереднього включення в практику роботи шкіл.

Система оцінювання проміжних і кінцевих результатів.

Головні структурні і організаційні моменти процесу оцінювання та їх теоретичне обґрунтування ми представили в параграфі 4.2. Узагальнюючи, ми можемо додати, що в зв’язку з підходом до діагностики, який базується на принципі розвитку і критеріально-орієнтованому тестуванні, оцінювання здібностей обдарованих учнів відбувається на протязі всього навчання у школі і має форму моніторингових досліджень. Тобто, вся діагностична робота схожа на одне велике лонгітюдне дослідження. Конкретно це виглядає так:



На першому етапі учневі самому надається можливість вибрати собі профіль навчання відповідно зі своїми інтересами і схильностями(реалізація принципу суб’єктності, з акцентом активності особистості). В подальшому періодичний моніторинг рівня розвитку здібностей дозволяє виявити групу дітей, яка може характеризуватись низьким рівнем успішності або дуже великими нервово-психічними затратами при засвоєнні певного навчального предмету, що дозволяє психологу рекомендувати дітям даної категорії спробувати себе в інших видах діяльності(учбових предметах), знову ж відповідно з їх інтересами і схильностями.
Бібліографія

  1. Божович Л.И. Личность и ее формирование в детском возрасте. – М. , 1968.

  2. Голубев Е.А. Способности и индивидуальность. – М., 1998.

  3. Грецов А.Г. Тренинг общения для подростков. – СПб.: Питер.2006.

  4. Грецов А.Г. Тренинг общения для подростков. – СПб.: Питер.2006.

  5. Гуревич Т.М. Современная психология. Диагностика: пути развития// Вопросы психологии. 1982. №1.

  6. Дружинин В.Н. Психология общих способностей. Санкт-Петербург. СПб. 2002.

  7. Ломов Б.Ф. Методологические и теоретические проблеммы психологии. М. 1999.

  8. Практикум по психологическим играм с детьми и подростками: под. ред. Битяновой М.Р. – СПб.: Питер, 2004.

  9. Психология личностного роста. – М. 1995.

  10. Развитие и диагностика способностей. Отв.редактор В.Н. Дружинин, В.Д. Шадриков. М. 1991.

  11. Рубинштейн С. Л. Принципы и пути развития психологии. М. 1984.

  12. Способности и склонности. М. 1999.

  13. Теплов Б.М. Избранные труды: В 2-х т. – М. Прогресс, 1987.

  14. Тренінг умінь спілкування: як допомогти проблемним підліткам. – К.: Либідь, 2003.

Проект

Школа як осередок розвитку громади

Автор проекту: Шенгер С.П., практичний психолог Карлівської ЗОШ І-ІІІ ступенів № 3

Мета: формування сприятливого соціально-психологічного мікроклімату в школі, сприяння створенню комфортних психологічних умов. Підняття престижу школи - осередку розвитку громади.
  1   2


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка