Образ жінки в творчості Тараса Григоровича Шевченка



Скачати 61.96 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір61.96 Kb.
Наталія Миколаївна Дейнега,

старший учитель музичного мистецтва СШ № 281



http://school281.kiev.ua/index.php/item/821-vshanuemo-kobzarya

Інтегрований урок

музичного мистецтва, образотворчого мистецтва та української літератури

в 7 класі
Тема: Образ жінки в творчості Тараса Григоровича Шевченка

Мета:

  • Ознайомити учнів з багатогранним талантом Т.Г.Шевченка.

  • Розбудити ніжні, щирі, чисті почуття до жінки-матері.

  • Навчити розрізняти прийоми, засоби і методи поета, художника, композитора.

  • Надихнути учнів на творчість.

Обладнання: автопортрети Т.Г.Шевченка; портрети композиторів М.В.Лисенка, П.І.Чайковського; газета, присвячена творчості Т.Г.Шевченка, плакати; програвач.

Хід уроку

І.Організація класу.

ІІ. Оголошення теми уроку.

ІІІ. Робота над матеріалом уроку.

Учитель літератури

Немає в світовій літературі іншого поета, який би так ніжно, з любов’ю оспівував у своїй творчості жінку матір - берегиню, продовжувачку роду. Його невмирущі слова



І на оновленій землі…

Врага не буде, супостата,

А буде син, і буде мати,

І будуть люде на землі,

висловлюють ідеал багатьох поколінь.



Звучить українська народна пісня, яку виконує на бандурі учениця.
Для Шевченка нещаслива доля жінки-кріпачки була не лише суспільною, а й особистою трагедією. Його матір ще «молодою у могилу нужда та праця положила», рідні сестри поневірялися на панщині. Добре знав Тарас, як нелегко живеться братам, але сестрам – ще гірше.

Учень

Не називаю її раєм,

Тії хатиночки у гаї,

Над чистим ставом край села.

Мене там мати повивала

І повиваючи, співала,

Свою нудьгу переливала

В свою дитину…

…Там матір добрую мою

Ще молодую – у могилу

Нужда та праця положила…

…А сестри! сестри! Горе вам,

Мої голубки молодії,

Для кого в світі живете?

Ви в наймах виросли чужії,

У наймах коси побіліють,

У наймах сестри й умрете!

Учитель літератури

Краплинами ллється материнська ласка в душу дитини й впливає на неї, насичуючи її добром.



Учень

Уривок з поеми «Княжна»

Невесело на світі жить,

Коли нема кого любить.

Отак і їй, одній-єдиній,

Ще молодій моїй княгині,

Красу і серце засушить

І марне згинуть в самотині.

Аж страшно!.. А вона молилась

І жить у Господа просилась,

Бо буде вже кого любить.

Вона вже матір’ю ходила,

Уже пишалась і любила

Своє дитя. І дав дожить

Господь їй радості на світі.

Узріть його, поцілувать

Своє єдинеє дитя,

І перший крик його почути...

Ох, діти! Діти! Діти!

Велика Божа благодать!
Учитель музичного мистецтва

Майже до всіх віршів Шевченка, що надаються до музичної інтерпретації, написана музика. Найкращим і найповнішим інтерпретатором «Кобзаря» є Микола Віталійович Лисенко. Передаючи музичною мовою почуття і настрої геніального поета, Лисенко поєднує глибину музичної думки з блискучою Шевченковою поезією.

Музика як мова звукових інтонацій вирізняється серед інших видів мистецтва особливою емоційною глибиною. Тому насамперед слухачем сприймається емоційність змісту музики.

Пропоную вам заспівати пісню «Породила мати сина», яка написана на слова з твору Т.Шевченка «Сова». Поміркуймо: якими засобами музичної виразності М.Лисенко передає нам образ тяжкої долі селянки-вдови, єдиного сина, єдину надію якої віддають у солдати



(Мелодія, лад, динаміка,темп,регістр)

Музика завдяки засобам музичної виразності добре передає задум поета й допомагає в сприйнятті поетичного висловлювання.


Учитель літератури

Ніби зібравши воєдино страждання всіх закріпачених жінок, Шевченко на весь голос розказав про нього світові. Назви його творів -«Наймичка», «Відьма», «Слепая», «Мар`яна-черниця» - не випадкові: саме наймичками, відьмами, сліпими, совами були жінки в тодішньому суспільстві. Ось один з найтрагічніших образів дівчини-покритки з поеми «Катерина». Героїня гине, не витримавши сорому, страждань і зради коханого.

Пропоную послухати уривок поеми в грамзаписі.

Завдання: знайти в прослуханому тексті метафору і її види.
Учитель образотворчого мистецтва

Цей же мотив знайшов яскраве втілення і в живописних творах Кобзаря. Для Шевченка ця тема - біль душі. Трагічна доля жінки, що так реалістично подана в цілому ряді творів, знайшла розв`язання в картині «Катерина». Тарас перший серед художників узяв для своєї картини гострий соціальний сюжет нерівності між людьми. Особливо хвилює Шевченка підневільне, часто трагічне становище жінки-матері.


Робота з картиною

1. З’ясування сюжету. (Гострий, соціальний).

2. Визначення основної ідеї. (Трагічна доля жінки).

3. Центральний образ? (Засмучена дівчина).

4. Характеристка художніх засобів:

а) колорит – теплий, гарячий, офіцер зображений у холодних тонах;

б) за дією – динамічна;

в) техніка – живопис;

г) жанр – побутовий;

д) стиль – реалістичний, символічний, романтичний.

5. Ставлення художника – співчутливе до дівчини і осудливе до панича.
Учитель музичного мистецтва

Твір «Катерина» не залишився не поміченим і музичними діячами. Перша опера, яка була написана в Україні, – це опера Миколи Аркаса «Катерина».


Учитель літератури

Якщо в поемі «Катерина» героїня гине, то Ганна з поеми «Наймичка» залишається жити заради свого сина. Її материнська любов така могутня, що здатна принести життя в жертву задля щастя сина. Життя Ганни – материнський подвиг. Лише перед смертю вона розкриває синові правду.


Учні інсценують уривок з поеми від слів «Іде Маруся з чумаками…» до кінця.(VIII розділ)
Вчитель музичного мистецтва

Починаючи з середини ХІХ століття, жоден український композитор не міг пройти повз полум’яну творчість Шевченка. Його поезії стали основою численних визначних творів не тільки українських, а й російських композиторів. До речі, часто буваючи на Україні, захоплюючись її природою, піснями, народними звичаями, Петро Ілліч Чайковський знайшов у Шевченківських віршах повну відповідність своїм настроям, своєму ставленню до цього дорогого йому краю. З відомих поезій композитор обрав «Садок вишневий коло хати» та «На вгороді коло броду».

Розглянемо романс «Садок вишневий коло хати», в якому музика разом з поетичним текстом передає глибоку любов до українського сільського пейзажу, зокрема вечірнього, яким часто милувався поет-художник.

Засоби музичної виразності

1.Мелодія – м`яка,ніжна, врівноважена, має свій динамічний рух, паузи, почерговий виклад фраз.

2.Лад – змінюється (мажор-мінор). Мінор - підкреслення страждань, хвилювання матері.

3. Динаміка – від p до s .

4.Темп – помірний, спокійний.

Проаналізувавши музичний твір, бачимо, що композитор тонко відчув його настрій, він реагує на кожний порух думки поета. В романсі панує ідилічний, урівноважено-спокійний настрій. М`які переходи від пейзажних до побутових замальовок з образами людей, що наповнюють рухом картину природи, відтворені в музиці органічно і тонко.


Учитель образотворчого мистецтва

Картина «Селянська родина» написана не за твором Шевченка, але вона яскраво відображає його давню мрію про щасливе сімейне життя

Сюжет картини:

Художник відтворює родинну сцену біля селянської хати. Молоде подружжя втішається першими несміливими кроками своєї дитини.


IV. Підбиття підсумку уроку.
V.Домашнє завдання.

Розкрити образ своєї матері, користуючись засобами, які розглядались сьогодні на уроці: словом, кольором, мелодією.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка