Океани Землі



Скачати 101.58 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір101.58 Kb.
Арендарчук Марія Віталіївна,

вчитель початкових класів

вищої кваліфікаційної категорії

загальноосвітньої школи

І – ІІІ ступенів № 17 м. Біла Церква

Природознавство

4 клас

Розділ. Земля – наш космічний дім.



Тема: Океани Землі.

Мета: продовжувати формувати уявлення про поверхню Землі, її зображення на карті, уміння читати карту і працювати з нею, сформувати уявлення про океани Землі;

Розвивати пізнавальний інтерес, висвітлювати значення океанів та використання їх багатств людиною;

Уміння працювати з додатковою літературою;

Формувати уміння логічно міркувати, чітко висловлювати свою думку;

Виховувати спостережливість, захопленість неповторністю й величчю природи.

Обладнання: карта півкуль,

глобус,


атласи,

контурні карти,

таблиці,

підручник «Я і Україна» 4 клас. Т.М. Байбара, Н. М. Бібік.

Тип уроку: комбінований.

Хід уроку:

І.Емоційне входження в урок. Слайд 2

- Давайте приготуємось працювати чітко і злагоджено.


Сидимо рівно

Слухаємо уважно

Відповідаємо точно

Почуваємо себе впевнено , радісно

-Нехай на цьому уроці у вас буде гарний настрій.

ІІ.Перевірка домашнього завдання.

-Розпочнемо нашу роботу з перевірки домашнього завдання.

Учні.. .готуються до усних відповідей , а ми працюємо з тестами.

1.Скільки материків на нашій планеті? Слайд 3

а) 5


б)6

в)7


2.Материками називають великі ділянки суші,... Слайд 4

а)оточені з однієї сторони водою

б)оточені з двох боків водою

в)оточені з усіх сторін водою

3.Чим материки відрізняються між собою? Слайд 5

а)кольором

б)розмірами

в)формами земної поверхні

4.Який материк складається з двох частин? Слайд 6

а)Євразія

б)Північна Америка

в)Південна Америка

5.Що таке острови? Слайд 7

а)невеликі ділянки суші, оточені водою з трьох сторін

б)невеликі ділянки суші, оточені водою з усіх сторін

в)невеликі ділянки суші, які знаходяться на материку


Самоперевірка Слайд 8

  1. б

  2. в

  3. б,в

  4. а

  5. б

-А тепер послухаємо , як діти підготували усні відповіді.

Завдання 1. Перелічи усі материки Землі. Слайд 9

Покажи на карті півкуль материки західної півкулі.

Розкажи про їх поверхню, користуючись умовними знаками карти.

(На планеті Земля 6 материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида.

У західній півкулі знаходяться 2 материки Північна Америка, Південна Америка, частина Європи, частина Африки.

Південна Америка – четвертий за розміром материк Землі. Східна частина його – рівнинна. Тут представлені низовини, позначені зеленим кольором, височини та плоскогір’я, позначені коричневим кольором. Височини та низини займають на материку приблизно однакову площину.

Західна частина материка представлена гірською системою Анд. Вона найдовша на планеті. Середня висота від 2 000 до 4 000 м.

Північна Америка – третій за розміром материк. Переважають знижені й підняті рівнини. На сході материка розташовані невеликі гори Аппалачі, середня висота яких становить 1 000 м.)

Завдання 2. Перелічи усі материки Землі. Покажи на карті півкуль материки східної півкулі. Розкажи про їх поверхню , користуючись умовними знаками карти.

(На планеті Земля 6 материків: Євразія, Африка, Північна Америка, Південна Америка, Австралія, Антарктида.

У східній півкулі знаходяться 3 материки. Найбільший материк на Землі Євразія.

Євразія складається з двох частин: Європи та Азії. Умовна межа між ними проходить уздовж Уральських гір.

Найжаркіший материк Африка, найвіддаленіший від усіх материків і найменший Австралія і частина Антарктиди.

У Євразії є низини, позначені зеленим кольором і височини, найвищі гори на всій Землі, коричневого кольору, (більше 5 000 м).

У Африці є низини, рівнини, височини до 2 000 м.

У Австралії низини займають половину його материка. Височини досягають 1 000 м.

Частина Антарктиди. Материк називають: «королевою холоду», він вкритий льодом.)

Завдання 3. Що таке материк , острів , півострів? Поясни чим вони схожі і чим відрізняються? Слайд 10

(Материки великі ділянки суші, оточені з усіх сторін водою. Слайд 11

Острови ж невеликі ділянки суші, які теж з усіх сторін оточені водою. Слайд 12

Найбільший на Землі острів – Гренландія.

Півострови – це ділянки суші, які з трьох боків оточенні водою, а з четвертого з’єднанні з сушею. На території України знаходиться Кримський півострів.) Слайд 13

Завдання 4. Впізнай материки? Слайди 14-19



III. Актуалізація опорних знань.

-Давайте знову повернемося до карти півкуль і глобуса.

-Який колір переважає на карті півкуль?

(На карті переважає голубий колір. )

-Що ним позначають?

(Ним позначено Світовий океан.)

- Пригадайте , у яких трьох станах перебуває вода на Землі?

(У природі вода перебуває у трьох станах: рідкому – вода, твердому – сніг і лід, газоподібному – водяна пара.)

-За яких умов вода переходить з одного стану в інший ?

(При нагріванні з рідкого стану вода переходить у газоподібний. А при охолодженні з газоподібного стану вода переходить у рідкий.

При замерзанні вода перетворюється у твердий стан. А при нагріванні сніг і лід розтають, переходять у рідкий стан.)

-Як відбувається кругообіг води в природі ?

(Під впливом сонячного тепла з поверхонь річок, ставків, озер, морів, океанів, ґрунту і рослин випаровується вода. Легка водяна пара піднімається високо в гору. Там набагато холодніше, ніж біля поверхні Землі. Якщо температура повітря вища від 00, то водяна пара вгорі охолоджується і перетворюється на дрібненькі краплини води. З них утворюються дощові хмари. У хмарах краплинки зливаються. Вони стають важкими і падають у вигляді дощу.)

ІV. Повідомлення теми і мети уроку , мотивація навчальної діяльності.

1.Повідомлення вчителя з елементами бесіди. Слайд 20

На Землі дуже багато води. Світовий океан займає майже 70% поверхні нашої планети , він має великий вплив на клімат і живу природу материків. Деякі дослідники навіть вважають , що нашу планету слід було б назвати планетою Океан , а не планетою Земля. Отже Світовий океан є дуже важливим для всього живого на Землі.

По-перше, водорості та інші рослини океану виділяють до атмосфери половину кисню з усього об'єму , що надходить з планети Земля.

По-друге , океан зберігає тепло планети , регулює температуру моря і суші.

По-третє , Світовий океан відіграє велику роль у збереженні постійного клімату Землі, у визначенні погоди на нашій планеті.

А ще Світовий океан годує людей , дає їм будівельні матеріали та корисні копалини.

Океан став зручним водним шляхом , який пов'язує між собою материки.

2.Мотивація навчальної діяльності.

Тепер , діти , ви розумієте , чому ми сьогодні будемо вивчати Світовий океан.

3.Повідомлення теми і завдань уроку. Слайд 21

Отже , ми сьогодні познайомимося з океанами Землі, їх розташуванням на карті півкуль і глобусі, продовжимо працювати з картою .

Дізнаємося про значення океанів та використання їх багатств людиною.

V. Сприймання та усвідомлення навчального матеріалу.

1. Розповідь учителя. Слайд 22

-Коли ж почали вивчати Світовий океан ?

Експедиція португальського мореплавця Фернана Магеллана була найзнаменнішою в історії Великих географічних відкриттів . У вересні 1519 року п'ять кораблів під командуванням Магеллана залишили Португалію , перетнули Атлантичний океан і досягли Південної Америки , де зазимували . Навесні кораблі продовжили свій шлях і увійшли у вузьку протоку , яка була названа Магелланова . Через місяць кораблі вийшли в невідомий океан . Була чудова , без вітру , спокійна погода і Магеллан назвав його Тихим . Довго тривало плавання , кораблі пройшли Індійським океаном , обігнули Африку , увійшли знову в Атлантичний океан і закінчили свою подорож через 3 роки у своєму рідному порту . Із п'яти кораблів і 265 мореплавців залишився 1 корабель і 17 моряків. (Показати)

Так закінчилась перша кругосвітня подорож . Було доведено куле подібність Землі, що океани займають більшу площу , ніж суша .

Умовно Світовий океан поділяють на 4 океани : Тихий , Атлантичний , Індійський і Північний Льодовитий . Слайд 23

2.Хвилинка відпочинку.

-Після такої довгої подорожі потрібно відпочити , а допоможе нам у цьому музика. (Музична пауза).

3.Заслуховування повідомлень про кожен океан .

-Продовжуємо нашу роботу . Наші юні океанологи з моєю допомогою підготували цікаву інформацію про кожен океан . ( Океанолог - людина , яка вивчає різні процеси та явища ,які відбуваються в Світовому океані ). Слайд 24

-Слухайте уважно , потім дасте відповідь на питання :

В якому океані живе найбільша медуза ціанея , які її розміри ?



(У Північному Льодовому океані. В діаметрі сягає 2 метри. А щупальця витягуються до 20-ти метрів.)

  • Виступ 1. Слайд 25-26 Тихий океан – найбільший серед океанів. Він займає 1∕3 поверхні Землі омиває береги п’яти материків. Він має найрізноманітніший рослинний і тваринний світ. На крайньому півдні і на півночі вода холодна, а біля екватора – завжди тепла.

В ньому є умови для життя різних рослин і тварин. У воді росте 380

видів зелених, бурих і червоних водоростей. Серед риб – оселедці,

сардини, скумбрія, сайра, лососі, тріска. Є велетенські краби, морські

черепахи і змії. Живуть кити, тюлені, моржі., котики.



  • Виступ 2. Слайд 27-28. Атлантичний океан – найтепліший і найсолоніший серед океанів. Назва його пов’язана з грецьким міфом про бога гіганта Атланта. На крайньому заході цього океану жив велетень Атлант, який на своїх плечах тримав небосхил.

В океані водяться акули, різні риби, черепахи. З птахів – альбатроси, флегати. Живуть кити, тюлені, морські котики.

У ньому розташоване море без берегів – Саргасове. (показати).

Виявлено родовища нафти і газу, пробурено сотні свердловин, прокладено на дні нафто – і газопроводи . Води його теж забруднені.


  • Виступ 3. Слайд 29-30. Індійський океан – найтепліший, поверхневі води найсолоніші.

Рослини – це зарості бурих, зелених і червоних водоростей. У теплих водах живуть великі медузи, краби, багато видів риб, акули, морські черепахи і морські змії. Водяться в океані скати й восьминоги. Біля берегів трапляються крокодили.

  • Виступ 4. Слайд 31-32. Північний Льодовитий океан – найменший з океанів планети. Його довго називали морем. Більша його частина вкрита кригою, тому і назвали льодовитим. А Північний, тому що розташований на крайній півночі Землі. Тут є багато морів і заток.

Через суворі кліматичні умови життя в океані бідне.. У товщі води Північного Льодовитого океану живуть мікроорганізми. Біля берегів ростуть водорості: ламінарія, фукус. Водяться раки, медузи. Тут трапляється найбільша медуза – ціанея, яка в діаметрі сягає два метри, а щупальця її витягуються до двадцяти метрів.

В ньому налічується 150 видів риб: оселедці, тріска, камбала, окунь морський. Рідкісними стали кити. На островах існують колонії моржів, тюленів, білі ведмеді.

На скелястих берегах птахи утворюють гніздування – «Пташині базари».

-А інформацію про охорону навколишнього середовища підготував міністр з охорони навколишнього середовища ….



  • Міністр з охорони навколишнього природного середовища. Слайд 33.

(Багатства Світового океану людство, на жаль, використовує не по-господарському. Так, у ньому зменшилось кількість риби.

Тваринний і рослинний світ океану потерпає від забруднення. Щороку численні підприємства зливають в океан води, які містять тисячі тонн свинцю, ртуті, радіоактивних відходів. Так найбільше забруднюється океан нафтою. Нафта вкриває поверхню Світового океану тонкою плівкою. Особливо забруднений Атлантичний океан і його частина – Середземне море. Небезпечна ситуація склалася і в Чорному морі, яке може стати мертвим.

А загибель океану – це смерть всієї нашої планети.)

4.Отже світовий океан просить допомоги ! Що ж треба робити людям ,


щоб зберегти багатства Світового океану ?

( - Треба економно використовувати воду.



  • Не засмічувати моря та океани.

  • Зберігати рибні багатства від хижацького винищення.

  • Заборонити вилив стічних вод із заводів , фабрик, тваринницьких ферм, щоб не забруднювати воду .

  • Будувати очисні споруди , фільтрувати використану воду .

  • Попереджувати стік нафтопродуктів з танкерів , що потерпіли аварію.)

VI. Закріплення та осмислення знань.

1 .Робота з підручником. Слайд 34.

-Щоб краще запам'ятати прослухану інформацію , прочитайте скорочений

її виклад у статті підручника «Океани Землі» ( с. 100-101) .

2.Бесіда.

-Що складає на поверхні Землі 70% ?



(70% поверхні нашої планети займає Світовий океан.)

-Із скількох океанів складається Світовий океан ?



(Світовий океан поділяють на 4 океани : Тихий , Атлантичний , Індійський і Північний Льодовитий .)

-Який океан найбільший ?



(Найбільший Тихий океан.)

-Який океан найменший ?



(Найменший Північний Льодовитий океан.)

-Який океан найтепліший?



(Індійський океан.)

-Яка за смаком вода в океані?



(Солона)

- Яке значення Світового океану для планети Земля ?



(Світовий океан збагачує повітря киснем, зігріває планету, зберігає постійний клімат Землі, визначає погоду на нашій планеті, годує людей, дає різноманітні будівельні матеріали та корисні копалини, це зручний водний шлях.

то першим здійснив кругосвітню подорож?

(Першим кругосвітню подорож здійснив португальський мореплавець Фернан Могеллан у вересні 1519 року.)

3.Робота з контурними картами .

-А зараз картограф - спеціаліст з науки про географічні карти допоможе вам позначити всі океани у ваших контурних картах .


  • Картограф. Слайд 35

(Найбільший Тихий океан, він знаходиться в західній півкулі. Атлантичний океан знаходиться у західній і східній півкулі.

Третій за розмірами Індійський океан, розташований в східній півкулі.

І найменший і найхолодніший Північний Льодовитий океан, знаходиться в обох півкулях на півночі нашої Землі).

VII. Узагальнення та систематизація знань учнів.

-Продовжіть речення : Слайд 36.

Я дізнався ...

Я навчився...

-Я впевнена в тому , що ви будете справжніми господарями на Землі!

-Дякую вам за плідну працю , ви дуже добре потрудились



VIII. Домашнє завдання. Слайд 37.

  1. Прочитати в підручнику статтю „Океани Землі"(с.99-101).Виконати завдання в зошиті (с 39).

  2. Для допитливих: «Чому вода в океані солона?

Корали – істоти чи рослини?»

  1. Для спостережливих: виписати з атласу, яких тварин океанів ще не назвали на уроці.

  2. Виставка книг(дитина – бібліотекар розповідає).

Прочитавши ці книги, ви дізнаєтеся:

  • На яку глибину проникає в океані світло?

  • Хто перший проникнув в океанські глибини?

  • Що таке батискаф? та багато іншого.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка