Опис досвіду «Нетрадиційні техніки, як засіб розвитку творчої уяви дітей»



Скачати 119.77 Kb.
Дата конвертації09.03.2016
Розмір119.77 Kb.
Опис досвіду

«Нетрадиційні техніки, як засіб розвитку творчої уяви дітей»

В умовах гуманізації суспільства зростає соціальна роль творчої особистості, здатної активно мислити, шукати, отримувати і використовувати зібрану інформацію. Одним із пріоритетних напрямів виховання юної особистості є розвиток її творчості.

Відповідно до Базової програми розвитку дитини дошкільного віку «Я у Світі» питання розвитку творчості дошкільників розглядається з урахуванням їхніх індивідуальних здібностей. Видатний педагог В. Сухомлинський писав: «Витоки здібностей і обдарувань дітей – на кінчиках їхніх пальців. Від пальців, образно кажучи, йдуть найтонші струмочки, які живлять джерело творчої думки…».

Сьогодні є вибір варіантів художньої дошкільної освіти, і визначається він наявністю варіативних, додаткових, альтернативних, авторських програмно-методичних матеріалів. При взаємозв'язку навчання і творчості дитина має можливість самостійно освоювати різні художні матеріали, експериментувати, знаходити способи передачі образу в малюнку, ліпленні, аплікації. Це не заважає дитині освоїти ті способи і прийоми, які йому були невідомі (вихователь підводить дітей до можливості використовувати варіативні прийоми). При такому підході процес навчання втрачає функцію прямого слідування, нав'язування способів. Дитина має право вибору, пошуку свого варіанта, виявляє своє особистісне ставлення до того, що пропонує вихователь. Створення умов, при яких дитина емоційно реагує на фарби, колір, форми, вибираючи їх за своїм бажанням, є необхідним у творчому процесі.

Сучасні підходи до розвитку дітей дошкільного віку образотворчої діяльності, до змісту і методів виховання і навчання в нашому дошкільному закладі засновані на пошуку золотої середини між безтурботним ігровим ставленням дітей до малювання і оволодінням засобами образотворчої діяльність у тій мірі, щоб забезпечувати їх розвиток. Тільки в малюванні діти із самого початку вільні від обмежень ( знання нотної грамоти у музиці, уміння виразити свою думку в літературі) і тому малювання з усіх видів художньої творчості їм найближче. Гранично обмежені в художніх засобах, щоб розвити свою думку, діти, спираючись на свій творчий інстинкт та з допомогою вихователя Максимчук Віти Олександрівни знаходять дивовижні рішення, самостійно відкривають образотворчі закони.

Саме завдяки малюнку отримуємо можливість заглянути у внутрішній світ маленької людини, осягнути логіку дитячої творчості, бо малювати й думати для неї одне і те ж. Без розвитку почуттів, без розвитку уяви, без пристрасті до творчості людина не зможе сьогодні реалізуватися в області самих вузьких і суто технічних знань. Творча уява сьогодні все більше ціниться у всіх галузях життя.

Досвід образотворчої діяльності, через який людина проходить у дитинстві, позначається на формуванні її особистості. Можна з переконаністю сказати, що із творчо розвинутих дітей виростуть творчі люди, незалежно від того, якій саме професії вони присвятять своє подальше життя.

Для створення найсприятливіших умов для розвитку творчих здібностей вихованців, вихователь Максимчук Віта Олександрівна в дошкільному навчальному закладі на протязі 3-х років впроваджує в практику роботи з дітьми нетрадиційні техніки образотворчої діяльності, арт-терапію кольором, піском . Вибір нетрадиційних технік малювання як один із засобів розвитку дитячого образотворчого творчості не випадковий. Нетрадиційні техніки розширюють образотворчі можливості дітей, що дозволяє їм більшою мірою реалізувати свій життєвий досвід, позбутися неприємних переживань, і утвердитися в позитивної позиції “творця”. Доступність використання нетрадиційних технік визначається віковими особливостями дошкільнят. Так, наприклад, починати роботу в цьому напрямку слід з таких технік, як малювання пальчиками, долонькою, обривання паперу і т.п., але в старшому дошкільному віці ці ж техніки доповнять художній образ, створюваний за допомогою більш складних: кляксографії, монотипії і т.п.

Впроваджуючи нетрадиційні техніки у роботі з дітьми , Віта Олександрівна успішно реалізує програмні завдання, зокрема, формування у дітей естетичного ставлення до навколишнього світу, вміння розуміти, створювати художні образи, експериментувати з різноманітними інструментами, нетрадиційними образотворчими техніками. Це забезпечує особистісне зростання кожної дитини, розвиває її творчі здібності та сприяє реалізації завдань художньо – естетичного розвитку дошкільнят за вимогою Базової програми.

Метою проекту «Нетрадиційні техніки, як засіб розвитку творчої уяви дітей»

стало ознайомлення дітей з нетрадиційними техніками малювання, аплікації, ліплення, зокрема, з таких як:



  • малювання зубною щіткою;

  • малювання пластиліном;

  • малювання пальцем та долонею;

  • малювання свічкою;

  • малювання квачиком;

  • малювання жмаканим папером;

  • кляксографія;

  • малювання відбитками предметів;

  • психомалювання;

  • роздування плям,мильним розчином та фарбою;

  • робота технікою колажу;

  • малювання піском;

  • ліплення солоним тістом;

удосконалення образотворчої діяльності дітей під час малювання, ліплення, аплікації та художньої праці; розвиток спостережливості, естетичного сприйняття, художнього смаку, творчих здібностей; виховання вміння бачити прекрасне у навколишньому середовищі та творах мистецтва.

Цей проект дає можливість показати значення використання нетрадиційної техніки на уроках з образотворчого мистецтва з дітьми дошкільного віку для художньо естетичного розвитку та розвитку емоційної чутливості, формування стійкого інтересу до образотворчої діяльності, розвитку практичної умілості та вправності, формування загальнокультурної компетентності.

Дослідження які проводилися в дошкільному закладі, результати моніторингу, свідчать про те, що застосування нетрадиційних технік допомагає:

- налагодити ефективну комунікативну взаємодію з дітьми під час спільної художньо-творчої діяльності;

- більш глибоко пізнати внутрішній світ кожної дитини, відчути її неповторність, особистісну своєрідність, визначити потреби та інтереси;

- діагностувати емоційний та психічний стан дитини;

- сприяти успішній соціалізації особистості.

Дітям подобається поєднувати різні художні матеріали (фарби, клей, сіль, висушений чай, пластилін, свічки). Під час таких занять діти отримують справжнє задоволення, адже вони працюють самостійно і створюють те, що уявляють. За мотивами улюблених казок були створені картини: «Семеро козенят», «Лисичка і журавель», «Колобок» тощо.

Для організації даного проекту в ДНЗ було створене спеціальне просторове середовище. В Мистецькому центрі зібрані необхідний матеріал для проведення роботи з використанням нетрадиційних технік, кольоротерапії, пісочної терапії. В групових приміщеннях створені центри художньо - перетворювальної активності які сприяють художньо – мистецькому процесу, де формується готовність і здібність дітей до самовираження. У центрі розміщенні: Королівство пензлика, Чарівна крейда, Вернісаж рукоділля, Двір пісочних мистецтв.

При доборі та організації занять з використанням нетрадиційних технік вихователь з образотворчої діяльності Максимчук В.О. спирається на такі принципи:

1) свободу вибору дитиною стимулюючого і образотворчого матеріалу;

2) необмеженість тимчасовими рамками;

3) позитивне прийняття результату роботи.

Структура індивідуальних, групових занять ґрунтується на послідовному оволодінню умінь та навичок з різних нетрадиційних технік образотворчої діяльності, визначається поставленими завданнями і тривалості дитячої працездатності, зумовленої віковими та індивідуальними особливостями дошкільника. Організована навчально–пізнавальна діяльність з образотворчого мистецтва включає серію інтегрованих, комбінованих, комплексних, сюжетних, бінарних занять та ігор – подорожей, мандрівок.

Вітою Олександрівною розроблені зразки конспектів занять, які допомагають найбільш складні заняття перетворити на гру та задоволення.

Впроваджуючи інноваційні технології розвитку та саморозвитку дитини дошкільного віку ««Арт – терапія кольором та піском, кольоротерапія з використанням нетрадиційних технік в роботі з образотворчої діяльності» ми формуємо у вихованців ключові складники життєвої компетентності:



  • віру у власні можливості;

  • базові якості особистості;

  • самостійність, працелюбність, спостережливість, креативність;

  • розвиненість практичних умінь, творчих здібностей;

  • відсутність негативних емоцій, збереження психічного здоров’я дітей.

Одним із важливих напрямів роботи вихователя стала її співпраця з батьками вихованців, адже сім’я – найважливіший для дитини простір організації особистого досвіду. Це середовище розвитку малюків в процесі взаємодії з іншими членами родини, побудова стосунків, соціальних зв’язків з навколишнім світом. Слід відмітити, що у взаєминах між дитячим садком і родиною намітилися прогресивні тенденції. Суть їх можна звести до такого: і батьки, і педагоги переконані у високій вартості дошкільного періоду в житті дитини, намагаються об’єднати зусилля у справі виховання духовної, гармонійно розвиненої особистості. Щоб досягти успіхів, вихователь Максимчук Віта Олександрівна стала спільником з батьками своїх вихованців на грунті глибокої зацікавленості в долі кожної дитини. Умовою цього процесу стала зміна характеру взаємин Віти Олександрівни з батьками, переведення їх у площину довіри, співробітництва, партнерства. Спостерігається, як батьки перестають бути сторонніми спостерігачами, і між вихователем та батьками починає звучати діалог в центрі якого знаходиться дитина з її проблемами, мотивами, можливостями.

В основу своєї взаємодії з сім’єю вихователь поклала образотворчу діяльність, вона відмовилася від інтерпретації образотворчої продукції і стимулює батьків до вияву власних почуттів й асоціацій, що сприяє виявленню та розкриттю внутрішнього потенціалу сім’ї. Добре відома робота дитячого садка з сім’єю набуває абсолютно нового змісту. Зважаючи на те, що період дошкільного дитинства є особливим у становленні особистості, особливу увагу батьків педагог звертає на поняття дитяча творчість. З метою вияснення знань батьків про власну дитину її уподобання та творчий потенціал педагог розробила анкету «Колір в житті вашої дитини». На підставі результатів анкетування вихователь Віта Олександрівна провела консультації для батьків з проблеми «Колір в житті дитини» з метою ознайомлення та діагностування умінь та навичок батьків з різних нетрадиційних технік образотворчого мистецтва. Вихователем була організована творча майстерня. За допомогою метода «Спільний малюнок сім’ї» вихователем було проаналізовано результат спільної творчості членів сім’ї, процес спільної творчості, невербальну взаємодію в процесі спільної творчості. Завдяки роботі в творчій майстерні між батьками, дітьми, вихователем створюються довірливі стосунки, з’являється можливість самовираження батьків, розвивається сімейні рольові моделі. Активізація творчого потенціалу дітей і батьків сприяє виробленню нових патернів поведінки й шляхів взаємодії між ними. Творчі роботи батьків та дітей, виконані за допомогою нетрадиційних технік та кольоротерапії стали основними компонентами в естетичному оформленні дошкільного навчального закладу. У своїх роботах маленькі майстри відображають красу рідного краю щасливі миттєвості дитинства, рідних, вражаючи глядачів своєю щирістю, безпосередністю, відвертістю почуттів. Ми вважаємо як можливим, а й необхідним використання таких завдань педагогами батьками, оскільки завдання зберігають психічна рівновага, дають можливість безпечного виходу емоцій, у своїй дитина має можливість реалізувати свій творчий потенціал, творити оскільки хочеться саме, вільною будь-якого тиску, нав'язування чужого думки. Також зміцнюється віра дитини на власні сили, розвивається індивідуальність, автономність. Такі творчі завдання можна використовувати у працювати з дошкільнятами, але й дітьми молодшого, середнього і старшого дошкільного віку. Також вищеописані корисні, і для дорослих людей, оскільки вони лише активізують роботу уяви, а й подають психотерапевтичне вплив. Саме тому такими популярними стали виставки художньої творчості дітей, які влаштовує Максимчук Віта Олександрівна, мета проведення таких виставок – демонстрація цікавих, самостійно виконаних робіт. До оформлення експонованих робіт залучаються батьки вихованців, що надає особливого ставлення дітей та батьків до дитячих робіт.

Таким чином, можна зробити висновок, що використання нетрадиційних методів сприяє розвитку активності, ініціативності, творчості. Діючи з різними художніми матеріалами, діти отримують задоволення, у них виникає бажання створювати нові, незвичайні, фантастичні вироби.

«Немає технік цікавих і нецікавих, все залежить від бажання працювати і уміння, яке приходить з часом».

Як стверджують багато педагогів - всі діти талановиті. Тому необхідно, вчасно помітити, відчути ці таланти і постаратися, якомога раніше дати можливість дітям проявити їх на практиці та в реальному житті.

Конспект

інтегрованого заняття

«Весняні фантазії»

з використанням технології сендплей

та елементів кольоротерапії

(старша група)

Програмовий зміст: Продовжити знайомити дітей з ознаками пори року весни; вміти називати їх та обґрунтовувати свою думку.

Закріпити знання дітей про властивості піску та вміння встановлювати зв'язок між матеріалом і оточуючим світом.

Вчити розуміти мову живопису та музики, передавати свої емоції в музично – ритмічних рухах, помічати красу навколишнього світу.

Продовжити знайомити дітей з технікою малювання піском.

Закріпити вміння малювати долонею і пальцями прості зображення, працювати колективно.

Розвивати уяву, креативні здібності, мовлення та дрібну моторику рук.

Виховувати наполегливість та любов до природи.

Матеріал: Столи з піском та необхідним матеріалом для малювання, пляшечки з кольоровим піском (4-ри кольори пошарово), сонечко для привітання, серветки, атрибути для танцю, музичний супровід.

Попередня робота: Спостереження за природою, розгляд картин природи відомих художників, слухання музичних композицій, досліди з піском.

Хід заняття: /Діти заходять та сідають на подушечки/.

Сьогодні у нас дуже цікава подорож вона казкова і незвичайна, а щоб її розпочати потрібно всім спочатку привітатись один з одним. /Діти сідають на подушечки і вітаються/.

Вийшли ранком ми на ганок

І сказали: «Добрий ранок!»-

Сонцю, полю і травичці,

Добрим людям, тихій річці.

«Добрий ранок , світе мій,-

Мирний, чистий, голубий».

Посьміхніться один одному передаючи сонечко, яке зігріє вас своїми промінчиками, подаруйте радість та тепло ваших долоньок один одному.

Діти скажіть мені будь ласка яка зараз пора року? /Весна/

Так весна дуже красива і кольорова пора. Після холодної зими все навкруги оживає, змінюється. Весна дарує нам тепло, красу, радість, квіти. Дарує кожному те, що йому потрібно. Ось чому в усіх весело і радісно на душі.

А який колір вам найбільше нагадує весну, поясніть чому?

/Відповіді дітей пов’язані з описом пори року весною/.

Ви теж сьогодні схожі на квіти, які розквітли навесні та жучків, які прокинулися від сонячного тепла.

А весна і вам приготувала чарівний сюрприз, він захований в цих прозорих пляшечках, візьміть їх обережно в руки і розгляньте. В середині чарівний кольоровий пісок. Кожен колір про щось розповідає. / В пляшечці 4 –и шари кольорового піску/.

Подивіться на нижній шар якого він кольору? Вам подобається зелений колір, чому? Який він теплий чи холодний? /Відповіді дітей/.

Давайте розглянемо другий шар піску, який він – (рожевий). Це відтінок якого кольору – червоного.

Коли ви дивитесь на червоний, рожевий колір вам приємно, тепло чи холодно? / Відповіді дітей/.

Давайте розглянемо слідуючий шар кольорового піску – (жовтий). Коли ви дивитесь на жовтий колір вам тепло, весело чи ні? / Відповіді дітей/.

І останній шар – (синій), опишіть його. / Відповіді дітей/. Що він вам навіює тепло чи холод? / Відповіді дітей/.

А кольори дуже люблять змішуватися між собою і утворювати нові відтінки та візерунки, тож потрусіть свої пляшечки і подивіться, що вийшло? У кожного з вас з’явиться свій чарівний пісочний візерунок. Погляньте, що ви там бачите? / Відповіді дітей/.

А пісок не тільки розмовляє, але й малює. Давайте зараз ви встанете, свої подушки віднесете до весняної клумби, а пляшечки поставте на свої столи, потім підійдіть до стола так, щоб вам було зручно спостерігати.

Я розповім вам «Весняну історію», а ви її побачите на склі. /Малюю пісочну картину – пейзаж/.

На лісову галявину прийшла весна, сонечко стало пригрівати, розтанув сніжок і побігли струмочки, а на проталинах з’явилися перші квіти, маленькі, тендітні – це проліски. Дерева почали прокидатися після зимової сплячки. Ось і птахи прилетіли на Батьківщину і один птах сів біля струмочка напитися води – це гордовитий лебідь. Все навкруги стало гарне, веселе, дзвінке і кольорове. Це прийшла Весна! Ось така історія. Вам вона сподобалась?

Ви вже малювали піском, використовуючи знайомі вправи, але давайте пригадаємо як малюються сонце, хмари - подушечкою пальця коловими рухами. Струмочки - вправою «Змійки» подушечками пальців, хвилясті лінії . Квіти – малюємо: стебла – нігтем пальців,листя – дугами, подушечкою пальця, самі пелюстки квітів – подушечкою пальця,по середині, зліва і з права. Дерева – ребром долоні розсуваємо пісок, щоб утворився стовбур дерева, а подушечкою пальця чи нігтем малюємо гілки. Щоб намалювати птахів, які летять – малюємо нігтем дуги, а лебедя – великим пальцем, дуги в різному напрямку, поєднуючи їх для зображення птаха.

А тепер давайте і ви спробуєте намалювати свою весняну картину. Пофантазуйте, уявіть себе чарівниками і за допомогою піску по подорожуйте в цікавий світ природи. На ваших столах є картини на яких зображено весну розгляньте їх./Перед початком малювання провести пальчикову гімнастику/.

Діти малюють сюжетну картинку по двоє біля своїх столів.

В кінці запропонувати дати назву своїм картинам, розглянути малюнки дітей, зробити висновок.

Ви дуже гарно малювали, що навіть квіти пооживали. Уявіть себе яскравими квітами, які розквітли на весні.

Танок – «Квіти».



Цей весняний вінок має багато стрічок, вони різного кольору. Виберіть стрічку того кольору, який вам найбільше сподобався. Вам від цього кольору приємно чи ні? / Відповіді дітей/.

Тож давайте ви поділитесь своїм гарним настроєм з іншими, коли підете в групу. А наша кольорова весняна казка на цьому скінчилася. Я


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка