Опис творчої роботи



Скачати 72.89 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір72.89 Kb.



Для мене, заступника директора з питань обслуговування дітей Березанської ЦБС, моя робота - ціль мого життя, цілий світ, мій рідний дім. Я щаслива, що завдяки своїй сім’ї і першому бібліотекарю, а пізніше моєму наставнику Заварикіній В.І. з дитинства полюбила книги і тому в юності вибрала професію бібліотекаря. Можливо вона, як кажуть, не престижна, але що може бути краще, ніж робота з книгою та спілкування з дітьми.

В центральній районній бібліотеці я працюю вже 25 років. За цей час її відвідує третє покоління читачів. І бачу, якщо батьки приходили в бібліотеку з дітьми, то зараз приходять сюди зі своїми внуками. Їх діти - книголюби виросли освіченими, цікавими і культурними людьми. І яку б професію вони б не вибрали - це завжди люди духовні та освічені.

А наша професія бібліотекар для дітей - особлива. Крім бібліотекаря ми повинні бути педагогами, естетами, культурознавцями, психологами, всебічно розвиненими людьми.

Я вважаю мені дуже пощастило працювати саме з такими людьми. Працівники нашої бібліотеки - люди одержимі, не байдужі, які розуміють, що саме на бібліотеці для дітей лежить відповідальність залучення до читання юного покоління. Адже книга завжди необхідна. По-перше - це культурна спадщина поколінь, а по-друге - вона перша відкриває дитині світ, вчить співчувати, радіти, пробуджує інтерес до життя і краси світу. Наша ж мета - пробудити, виховати і закріпити в душі дитини цю дорогоцінну здібність.




Опис творчої роботи
Головна функція бібліотеки для дітей як соціального інституту дитячого читання - це формування читацьких умінь і навичок читання у дітей, формування читацької культури та інформаційної грамотності. Березанська ЦРДБ проводить велику роботу по просуванню книги і читання, накопичено багатий досвід. Творчий підхід до роботи дозволяє зробити її особливо цікавою.

Дуже важливо починати таке велике таїнство як виховання у дитини любові до книги з наймолодшого віку. Талановитий педагог ХХ століття В.О.Сухомлинський прийшов до такого глибокого висновку: «Якщо в ранньому віці у дитини не виховати любов до книги, якщо читання не стало духовною потребою на все життя, у підлітковому віці душа дитини буде порожньою».



Працюючи в дитячій бібліотеці, ми, нажаль часто бачимо, що книга не тішить дитину. Виникає питання: чому книжки не викликають зацікавленості у дітей? На мою думу тому, що ростити читача - зовсім не те ж саме, що вчити читати. Можна ще до школи пробудити в дитині читача, не навчивши його ні одній букві. Можна витратити час і сили на освоєння процесу читання і не тільки не прищепити любов до книги, а й домогтися прямо протилежного ефекту. А це просто різні речі. Дитина дізнається про чарівність книжкового читання задовго до того моменту, коли навчиться читати. Адже вона бачить, якими чудовими оповідачами стають дорослі, якщо перед ними розгорнута книжка. Важливо, щоб вперше потрапивши до бібліотеки дитина була вражена, зацікавлена книгою, щоб самий пошук книжок на полицях, розмова з бібліотекарем, оточення стали особливо урочистим ритуалом. Щоб прищепити інтерес до книги і заохотити дитину до систематичного читання потрібно починати цю роботу з раннього віку. Тому хочеться зупинитися саме на інноваційній роботі нашої бібліотеки з самими найменшими читачами.

Велике значення в нашій бібліотеці ми приділяємо насамперед інтер’єру, вільному доступу, створенню зон, оформленню книжкових виставок


та тематичних полиць, які доповнюють яскраві іграшки та поробки, виготовлені руками юних читачів, адже вони не тільки оживляють інтер’єр, а й допомагають дітям перейти до читання через знайомий вид діяльності - гру. Заголовки наших виставок оформлені яскраво та мальовничо, вони сформульовані просто і доступно.

З 2008 року бібліотека працює по комплексній цільовій програмі « Мої перші кроки в бібліотеці», направленій на залучення дітей наймолодшого віку до бібліотеки і заохочення їх до читання. Цікаво проходять екскурсії до бібліотеки, посвячення в читачі, вистави театру книги «Буратіно». Проводяться цикли заходів «Я маленький українець», «В місті Читайликів», «До корисного - через цікаве», «Твої перші газети і журнали», «Уроки безпеки». Всі вони призначенні забезпечити повноцінний і всебічний розвиток дитини.

В своїй роботі з маленькими читачами ми завжди використовуємо психологічні особливості дитячого віку. По-перше: кожна дитина любить змагатися, тому залюбки буде приймати участь у вікторинах, турнірах, літературних подорожах, конкурсах. Хочеться окремо зупинитись на бібліотечній акції «Я вибираю читання».


Ціль цього заходу - підвищити престиж читання, відмітити кращих читачів бібліотеки. По результатам спостережень та аналізу формулярів щомісяця обирається кращий читач молодшого відділу бібліотеки. Як правило, такі читачі всебічно розвинені, з ними легко спілкуватися, вони з задоволенням висловлюють свою думку про прочитане, розповідають про улюблені книжки. Відгук про улюблену книгу та список книжок, які дитина рекомендує прочитати друзям, а також фотографія читача з улюбленою книжкою в руках оформляються у вигляді рекламного листа і поміщаються у фойє бібліотеки на стенді з підписом «Зірочки бібліотеки».

На сьогоднішній день ця акція викликає дуже великий інтерес у дітей, багато з яких, прагнучи стати її учасниками, стають активними читачами бібліотеки, приймають участь у заходах, стають помічниками бібліотекаря.

Основою наступної акції «Читаємо всі» стали трохи забуті «голосні читання», які проводилися і раніше в бібліотеках. Але підхід до них став декілька іншим. По-перше, вони проводяться не тільки в бібліотеці, a й в групах продовженого дня Березанської ЗОШ, в дитячому садку «Сонечко». По-друге, головними виконавцями їх стали не тільки бібліотекарі, a й волонтери - старші читачі нашої бібліотеки і навіть батьки. По-третє, голосні читання супроводжуються розповідями про авторів книг, показом ляльковим театром фрагментів казок, казковими вікторинами.

Діючим методом по вихованню культури читання, інтересу до книги стало створення в групах продовженого дня загальноосвітньої школи куточків книги «Бібліотека напрокат». Функціональна роль такого куточка – постійне оточення дітей книгою, створення елементарного бібліотечного середовища яке зрозуміле маленьким читачам. Використовуються ці куточки різнопланово. Це і читання книг та журналів, обговорення прочитаного, вже раніше згадане голосне читання, «лікування» книг. Щоб оптимізувати роботу з дитячою книгою, ми намагаємося поєднати її з іншими видами діяльності. Так, діти малюють ілюстрації до прочитаних творів, виготовляють власні книжечки. Безумовно, першими помічниками в цій роботі стають педагоги та вихователі. В куточках тих класів, де дозволяє місце, ми влаштовуємо періодичні книжкові виставки та перегляди літератури: «Цікаве про природу», «Улюблені книжки» та ін. В кожному такому класі призначається «бібліотекар»-дитина, яка видає книжки, стежить за їх станом та порядком. Наприкінці року проводиться конкурс колективних творів про книжки з їхніх бібліотечок, де визначається клас-переможець.

У вихованні культури читання в кожній бібліотеці важливу роль відіграє пропаганда бібліотечно-бібліографічних знань, проведення бібліотечних уроків. На молодшому відділі нашої бібліотеки загальний підхід до укладання програми занять передбачає поєднання традиційних та інноваційних методів навчання. Сьогодні маленьким читачам дуже подобаються уроки у формі електронних презентацій, ігр, вікторин. До бібліотечних уроків також виготовляються пам’ятки, закладки, поради. Це розширює, закріплює та доповнює почерпнуту під час навчання інформацію.



Весною 2009 року працівниками Березанської РДБ було проведене соціологічне дослідження «Читання дітей молодшого шкільного віку». Ціль даного дослідження - виявлення читацьких уподобань і потреб дітей молодшого шкільного віку та рівня культури читання в сім’ях дітей. Об’єктом дослідження стали учні 1- 4 класів Березанської ЗОШ та їх батьки. Підсумки дослідження дозволили виявити деякі проблеми сімейного читання, подумати про те, як їх вирішити. Стала очевидною необхідність залучення до бібліотек саме сімей, а не окремих її членів. Дане дослідження показало - батьки розуміють, що криза дитячого читання очевидна і саме сім’я та бібліотека відіграють головну роль у формуванні відношення дитини до читання. Батьки готові до співпраці з нами в цьому питанні. Все це надихнуло нас на створення комплексної цільової програми сімейного читання на 2009-2011 роки «Школа радісного читання», мета якої відродження традицій сімейного читання, об’єднання зусиль бібліотеки, сім’ї та навчальних закладів по залученню дітей до читання, формування культури спілкування з книгою в сім’ї, організація сімейного дозвілля.

Першим заходом по реалізації цієї програми стало формування бібліотечної території як гостинного простору із зручним для сімейного дозвілля місцем і часом обслуговування. Зрозуміло таким місцем став читальний зал молодшого відділу – це самий затишний і близький для маленьких читачів куточок бібліотеки. Тут є комфортні місця для читання та очікування. Книжкова виставки для дітей («Книжкова карусель для малят») та їх батьків («Книжкова карусель для батьків») оформлені так, щоб діти і батьки бачили один одного.

В бібліотеці вже пройшли цікаві заходи, розраховані як на юних читачів, так і на їх батьків: сімейне свято - гра «Нумо, хлопці!», театралізована казка «Квітка-семиквітка». На першому етапі нам було важливо познайомити сім’ї один з одним, об’єднати дітей і батьків, навчити їх відпочивати разом. На другому етапі свої заходи ми спрямували на допомогу батькам усвідомити важливість дитячого читання. Для цього були проведені огляд літератури «Читання і розвиток малюка», бесіда «Небайдужим батькам». Так як сімейне читання потребує інформаційне забезпечення були випущені рекомендаційні бібліографічні списки, які орієнтують дітей і батьків у світі літератури, пам’ятки, поради, закладки, які призвані звернути увагу, зацікавити та переконати наших користувачів в цінностях сімейного читання.

Робота бібліотеки в цьому напрямку продовжується. Ми плануємо провести акції «Читаємо всі» та «Подаруй дитині книгу». В найближчий час на базі бібліотеки буде створений клуб "Мамина бібліотека", членом якого зможе стати будь-яка жінка, що чекає або вже має маленьку дитину. Головне завдання клубу можна визначити так: психологічна адаптація й інформаційна підтримка молодої родини. На засідання клубу будуть запрошуватися фахівці (психологи, логопеди, медпрацівники), зустрічі проходитимуть у формі діалогу. Та працюючи з сім'єю ми не чекаємо швидких результатів. Це праця на перспективу – для дітей, які з часом теж стануть батьками.



Підсумовуючи сказане, хочеться підкреслити, ми завжди йдемо назустріч побажанням наших читачів, відгукуємося на їхні прохання. Разом з ними ми розмірковуємо і шукаємо відповіді на хвилюючі питання. А ще нам подобається придумувати щось незвичайне, ми любимо експериментувати. І саме головне, ми робимо все для того, щоб діти із задоволенням приходили до бібліотеки, дізнавалися для себе щось нове і долучалися до прекрасного світу Знань!






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка