Органи кровообігу. Будова серця. Робота серця і серцевий цикл



Скачати 94.84 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір94.84 Kb.
fg14_07f.png

Учитель: І.О. Рябоконь

Тема: Органи кровообігу. Будова серця. Робота серця і серцевий цикл.

Мета: визначити органи, які складають систему кровообігу та функції кровообігу в життєдіяльності організму людини; розглянути: будову серця відповідно до виконуваних функцій, еволюцію кровоносної системи; ознайомитись з нейрогуморальною регуляцією серця і його пристосувальним значенням; розвивати навички самостійної роботи і роботи з додатковим матеріалом, уміння аналізувати і прогнозувати певні біологічні явища.

Обладнання: таблиці «Кола кровообігу», «Будова серця", Образ Божої матері «Умієлєніє злих сердець», медична енциклопедія, комп’ютер, відеоматеріал.
ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ.

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ І МОТИВАЦІЯ.

  1. Завдання 1. Гра «Третій зайвий»

А. Кров, сечовина, фізіологічний розчин.

Б. Сечоводи, Судини, серце.

2. Бесіда.

  • Що таке кровообіг?

  • З яких органів складається система кровообігу?

  • Який орган забезпечує рух крові?

  1. Завдання 2. Зробіть розбір речення.

«… а її серденько так тріпотіло, передчуваючи щось недобре…»

  1. Бесіда

  • Що є другорядним членом речення?

  • Що є головним членом речення?

  1. Отже, сьогодні ми продовжуємо вивчати тему кровоносна система, і центральною фігурою на сьогоднішньому уроці у нас буде – серце. Тому тема уроку: «Органи кровообігу. Будова серця. Робота серця і серцевий цикл.»

( Слайд 1 -2)

  • Чого ви чекаєте від сьогоднішнього уроку?

  • Що ви хотіли б сьогодні дізнатися?

Учитель. Жоден орган не є таким величним і важливим як серце. І з жодним іншим органом не пов’язано стільки легенд, інтриг і романтики. Наприклад, у словах відомого українського поета

В. Сосюри також згадується цей величний орган:

«Всім серцем любіть Україну свою

І вічні ми будемо з нею …»

Або пісня золотого голосу Т. Повалій «Моє серденько»

«Моє серденько надіється

Моє серденько вагається…»

Серце – це не тільки літературний образ, а й образ духовності, який знаходить своє місце і в релігійному житті людини.



Демонстрація ікони «Умієлєніє злих сердець»
ІІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОЇ ТЕМИ.

  • Скажіть а чи завжди і в усіх живих організмів кровоносна система була такою якою вона відома сьогодні в людини?

Слайд 3 «Еволюція кровоносної системи»

Слайд 4 «Ембріон людини»

Слайд 5 «Органи кровообігу»

Бесіда.

  • Пригадайте основні функції крові.

  • Як ви гадаєте яка роль і функції кровообігу в організмі людини?

Слайд 6 «Функції кровообігу»

  1. Транспортна

  1. Терморегулююча

  • Перерозподіл тепла в організмі

  1. Регуляторна

  • Транспорт гормонів та інших БАР

  1. Захисна

  • Забезпечується функціями крові.


Проблемне питання

  • А що таке серце?

Слайд 6 « Серце – це…»
Учитель. Серце – це орган, якому людина надає великого значення. Ще давні греки зображали серце в зеленому кольорі у вигляді плюща.

Слайд 7 «Вигляд серця у греків»

І лише в період середньовіччя європейці вперше зобразили серце червоним і в такій формі, яким ми його бачимо зараз. Ним спочатку позначали будинки розпусти, а пізніше воно стало символом духовності і кохання, місцем де жила душа.



  • А чи відомо вам де знаходиться серце у вашому організмі?

Відповіді учнів

Слайд 8 «Розташування серця в організмі людини»
Учитель. Коли одного разу Святого Луку, першого у світі кардіохірурга, спитали : «Чи варто шукати душу людини в ділянці серця, і чи бачили ви її там коли робили розтин?», він відповів: «Я роблю операції і на мозку, але ще ніколи не бачив там розуму».

Сьогодні багато хто сприймає серце органом, де живе душа. Можливо це і міф, але те що воно має надзвичайно складну будову – це факт.



Перегляд відео «Будова серця»

Учитель. Таким чином, серце має таку будову:

Слайд 9 «Будова серця»

Перегляд відео «Як працюють клапани серця»
Учитель. «Чи знаєте ви , що …»

  • Незважаючи на невелику вагу, близько 300г у чоловіків і 250 г у жінок, що становить 0,5% загальної маси тіла;

  • серце за добу перекачує 7тис л крові. Це рівнозначно, що підняти залізний вагон на висоту 1м. Крім того вчені підрахували ;

  • Підраховано, що за добу воно використовує таку кількість енергії, якої достатньо було б для підняття вантажу масою 900 кг на висоту 14м.




  • Як ви гадаєте, а серце працює завжди чи вночі може воно відпочиває разом з нами?


Учитель. Серце працює не відпочиваючи в середньому 65 – 70 років. В чому ж секрет його не стомлюваності? А пояснюється це особливостями його роботи. Вона полягає в поперемінному скорочені і розслаблені з короткими проміжками для відпочинку.

Слайд «Серцевий цикл»

Слайд 10 «Таблиця фаз серцевого цикла»

Учитель. Отже, за один цикл передсердя витрачають на роботу 12,5% загального часу серцевого циклу, шлуночки – 37,5%, а 50% часу серце відпочиває. Ось в чому полягає секрет його безперервної роботи.

Ознайомившись з такими складними елементами будови і роботи серця ми підійшли до тих понять, які є основними характеристиками роботи серця:



  • Систолічний об’єм крові

  • Хвилинний об’єм крові.

Робота з підручником ст. із записом визначених понять.
Бесіда.

  • Пригадайте, що таке збудливість?

Збудливість – це здатність переходити зі стану спокою до робочого стану під впливом різних подразників.

  • Чи можна відновити роботу серця після його зупинки?

  • Якими саме способами?

Учитель. Коли серце змушують працювати, чи натисканням на грудну клітку, чи електричним розрядом, виникає збудження, яке поширюється по всьому серцю. Цю здатність називають провідністю. Завдяки цьому серцевий м’яз починає скорочуватися. Отже провідна система серця має такий вигляд:

Слайд 11 «Провідна система серця»

Слайд 12 «Автоматія серця»
Учитель. Робота серця дуже добре пристосована до потреб організму завдяки процесам саморегуляції, нервової та гуморальної системи.

Слайд 13 «Регуляція серця»
Учитель. Вивченням серця, його будови і роботи займалося багато вчених. Але найвидатнішими з них були: Вільям Гарвей, В. Вебер, Арістотель та інші.

Причому В. Гарвей довів, що серце – це не просто орган який перекачує кров, а й те що кров це відносно постійна і стала складова організму, яка постійно циркулює в ньому за рахунок тиску який створюється скороченням серця.



Слайд 14.

Учитель. Серце сучасної людини – це орган, який зазнає найбільших ударів з боку НТП, екологічних змін, нераціонального і незбалансованого харчування.

Сьогодні в Україні хворих на серцево-судинні захворювання зросла в три рази за останні 5 років. Якщо раніше 10 років тому серцеві хвороби чоловіків турбували у 40 років,а жінок у 50 років, то сьогодні вона знизилась до 30 років.



Слайд 12 «Діаграма захворюваності на серцево-судинні хвороби»

Бесіда.

  • Як ви гадаєте, що є причиною серцево-судинних захворювань?

  • Які найпоширеніші хвороби серця вам відомі?

Повідомлення учнів

  1. Інфаркт міокарда – це змертвіння частини м’язових клітин серця. Він виникає внаслідок порушення кровообігу в судинах серця, що призводить до зменшення постачання його клітин киснем і поживними речовинами. Чинниками, що сприяють розвитку інфаркту є перевтома, надмірні фізичні навантаження, психічні травми, гіпертонія, паління.

  2. Аритмія – порушення серцевого ритму, яке виникає внаслідок змін основних функцій серця: автоматизму, проведення збудження і скоротливості. Причинами аритмії може бути захворювання серцевого м’яза, інфекційні хвороби, вплив отруйних речовин, психічні перенапруження.

Перегляд відео «Ішемічна хвороба серця»

IV. ЗАКРІПЛЕННЯ.

Робота в групах

Завдання 1. Визначте хвилинний об’єм крові, коли відомо, що кількість крові яка викидається за одне серцеве скорочення рівна 70мл (СОК), а ЧСС –

70 уд/хв.


Завдання 2. Німа схема.

Підпишіть відділи серця позначені стрілочками

І група ІІ група

Що позначено цифрами 2, 4, 6 Що позначено цифрами 1,3,5



img098.jpgimg098.jpg

Змагання груп

Завдання 3. Поясніть вислови

  • «Гаряче серце»

  • «М’яке серце»

  • «Серце кров’ю обливається»

  • «Вирвати із серця»

  • «Відірвати від серця»

  • «Кам’яне серце»

  • «Серце в п’ятах»

  • «Серце віддав би»

  • «Серце з перцем»

  • «Серце обірвалось»

Завдання 4. Підберіть синоніми до слова серце.

Найдобріше, найніжніше, любляче, лагідне, самотнє, гаряче, розбите, чуйне, холодне, мертве, живуче, вірне, м’яке .



Група яка на протязі уроку була більш активною нагороджується сувеніром у вигляді серця «Наймудріше серце», група менш активна – «Відважне серце»

V. Підсумок.

  • Чи сподобався вам урок?

  • Чи справдилися ваші сподівання?

  • Чи кожен отримав відповідь на питання яке ставив перед собою?

Якщо ви отримали відповіді на всі запитання які цікавили вас перед початком уроку перевісь піщинки ваших знань на чашу.

Думаю, що сьогодні ви усвідомили для себе всю велич людського серця і переконалися в тому, що його потрібно шанувати, любити, прислухатися до нього і дарувати як його як приємний сувенір. То ж давайте подякуємо своєму найніжнішому органу, починаючи словами «Я дякую своєму серцю за те, що …»



VІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

  1. Параграф підручника

Творчі завдання

  1. Підготувати кросворд «Захворювання кровоносної системи»

  2. Яке значення для роботи серця має його надмірне кровопостачання?


РОБОЧА КАРТА

Завдання 1. Гра «Третій зайвий»

А. Кров, сечовина, фізіологічний розчин.

Б. Сечоводи, Судини, серце.

Завдання 2. Зробіть розбір речення.

«… він протягнув їй руку і сказав: «Бережи моє серце до останнього твого подиху, тобі воно потрібне зараз більше ніж будь-кому..»



Робота в групах

Завдання 1. Визначте хвилинний об’єм крові, коли відомо, що кількість крові яка викидається за одне серцеве скорочення рівна 70мл (СОК), а ЧСС –

70 уд/хв.


Завдання 2. Німа схема.

Підпишіть відділи серця позначені стрілочками



І група ІІ група

Що позначено цифрами 2, 4, 6 Що позначено цифрами 1,3,5



img098.jpgimg098.jpg

РОБОЧА КАРТА

Завдання 1. Гра «Третій зайвий»

А. Кров, сечовина, фізіологічний розчин.

Б. Сечоводи, Судини, серце.

Завдання 2. Зробіть розбір речення.

«… він протягнув їй руку і сказав: «Бережи моє серце до останнього твого подиху, тобі воно потрібне зараз більше ніж будь-кому..»



Робота в групах

Завдання 1. Визначте хвилинний об’єм крові, коли відомо, що кількість крові яка викидається за одне серцеве скорочення рівна 70мл (СОК), а ЧСС –

70 уд/хв.


Завдання 2. Німа схема.

Підпишіть відділи серця позначені стрілочками



І група ІІ група

Що позначено цифрами 2, 4, 6 Що позначено цифрами 1,3,5



img098.jpgimg098.jpg


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка