Основа слова. Частини основи корінь, префікс, суфікс



Скачати 61.14 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір61.14 Kb.
Відомості про автора: Глазко Світлана Георгіївна, учитель початкових класів, спеціаліст ІІ категорії, м. т. 0676091275

Повна назва навчального закладу: Криворізька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 44 Криворізької міської ради Дніпропетровської області

Коротка анотація роботи: урок передбачає ознайомлення учнів з основою слова та її частинами: коренем, суфіксом і префіксом, осмислено засвоїти нову інформацію, свідомо ставитись до мови як засобу самовираження, спілкування між людьми, формувати національно-мовну особистість учня.

Назва роботи: Основа слова. Частини основи – корінь, префікс, суфікс.

Цілепокладання: вчити знаходити в словах закінчення; сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів - корінь, показати зв’язок мови з сучасним життям.

Очікуваний результат: формувати позитивне відношення до української мови молодших школярів, розвиток мовного чуття.

Використані джерела інформації:

  1. М. С. Вашуленко, О. І. Мельничайко. Рідна мова: Підруч. для 3 кл. – К.: Освіта, 2003 – Ч. І. – 126 с.

  2. Вартабедян Л., Заяць Я. Уроки рідної мови. 3 клас. Конспекти уроків. – Навчальна книга – Богдан, 2005


Тема: Основа слова. Частини основи – корінь, префікс, суфікс.

Мета: формувати в учнів поняття про будову слова; вчити знаходити в словах закінчення; сприяти усвідомленню учнями поняття про спільну частину споріднених слів – корінь; досліджувати словотворчу роль суфікса; дати поняття про префікс; розвивати мовне чуття; виховувати товариські почуття.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма уроку: урок-мандрівка.

Завдання уроку: ознайомити дітей з будовою слова, удосконалювати вміння працювати в парах, групами; формувати навички самостійної роботи, розвивати уміння робити висновки.

Обладнання: таблиця-опора «Будова слова», картки, презентація до уроку, малюнок казкового замку.

Підготовка до навчально-виховної діяльності на уроці: на попередньому уроці учні отримують завдання: вивчити правила про закінчення слова. За допомогою закінчень утворити різні форми слів: гора, пісня, школа, праця,

ЗМІСТ УРОКУ



І. Організація класу до уроку. Слайд 1.

Схилились голівки до праці мерщій.

Ти всі перешкоди здолати зумій.

Працюй наполегливо, швидко, старанно,

Щоб кожна хвилинка не втратилась марно.

ІІ Перевірка домашнього завдання.


  1. Мозковий штурм.

Що називається закінченням?

Для чого воно служить?

Як знайти закінчення в слові?

Для чого служать закінчення?

Назвіть закінчення у словах: дружба, дружний, дружбою.


  1. Лінгвістична гра «Естафета».

а) завдання для гри.

1 група.

Записати шість назв дерев лісу. Виділити закінчення.

2 група.


Записати шість назв фруктових дерев. Виділити закінчення.

3 група.


Записати шість назв птахів. Виділити закінчення.

б) узагальнення на основі виконаних завдань.

Що цікавого ви помітили у словах?

Якщо в змінюваному слові в якійсь його формі немає закінчення, то кажемо нульове закінчення. І позначається воно порожньою клітинкою.

Кожна з груп наводить приклад іменника без закінчення. Як можна змінити слово? (За допомогою питань.)

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.


  1. Оголошення теми і мети уроку.

На цьому уроці ми відправимося у подорож до країни морфології, де живе королева Основа і три короля Корінь, Суфікс, Префікс. Разом з ними будемо досліджувати будову слова, виділяти закінчення та основу.

Для чого нам потрібно вивчати будову слова?

Основа – це частина слова без закінчення. Якщо в слові неодмінно Є його частина змінна, То є та, що не зникає. Як її ми називаєм? (Основа слова.)


  1. Проблемна ситуація. Слайд 3.

Яке слово ви впізнаєте, коли я скажу книжк…?

Прочитайте речення на слайді.

Хто з вас не любить книжк…? Книжк… всюди з нами. З книжк… легко жити і працювати. Шануй і бережи книжк… .

Як називається частина слова книжк…?( Основою.)

Запишіть слова, які найчастіше вживаються у прочитаних реченнях, виділіть закінчення.

3. Робота з таблицею. (Основа виділяється таким значком.__ .)

Виділіть основу.

4. Колективна робота. (с. 70, впр. 158, усно).

Як позначаємо закінчення, основу?

З якою частиною мови пов’язані виділені іменники? За допомогою чого?

5. Робота парами. Засвоєння правила. (с. 71)

Фізкультхвилинка.



ІV. Тренувальні вправи.

  1. Каліграфічна хвилинка.

Д д др до ду Дружба допоможе Дружба допомагає у житті. (Слайд 4.)

Які прислів’я ви знаєте про дружбу? Чим повинна дорожити кожна людини? Яке значення має дружба у житті людей?



2. Робота зі словником синонімів. Слайд 5.

Що зображено на слайді? Підберіть синоніми.

Яка основа в словах земля, оселя, будівля? (М’яка бо закінчується буквою я, що пом’якшує приголосні у кінці основи.)

Яка основа у словах хата, споруда? (Тверда, бо закінчується буквою а, що не пом’якшує приголосні у кінці основи.)



  1. Самостійна робота (в групах). Слайд 6.

Виконуючи завдання користуйтеся алгоритмом визначення основи.

Запишіть слова, доберіть закінчення, позначте основу. Як позначаються закінчення? Як ви позначаєте основу?

1 група.

Дружб…, прац…, вол…

2 група.

Дерев…, зелен…, міцн…

3 група.

Медов…, швидк…, слизьк…



  1. Відгадування загадок.

Я у кожній деревинці, Квітці, кущику, травинці.

В класі на уроці мови

Ти побачиш мене в слові. (Корінь.)

Мандруємо далі до короля Кореня.



  1. Проблемна ситуація. Слайд 7.

Чи правильне твердження: «Від одного і того самого слова можна утворити кілька інших слів»?

Давайте подумаємо разом. Чи мають ці слова спільну частину?

Чи є щось спільне в значенні цих слів? Поясніть.

Садок – молоденький сад.

Садити – класти в землю для росту.

Садівник – людини.

Садовий – інструмент для праці в саду.

Висновок. Корінь – це спільна частина споріднених слів. Позначається дужкою.



  1. Робота з таблицею.

Як позначається закінчення? Як позначається основа? Як позначається корінь?

  1. Загадково-природничий диктант. Слайд 8.

Запишіть слова-відгадки. (Сніг, снігур, сніжинка, Сніговик, Снігуронька). Виділіть основу і корінь в словах.

Яка частина слова не виділена? Чи утворюються слова за допомогою цієї частини слова? Після якої частини слова вона стоїть? Суфікс всім нам допоможе.

І повинен знати кожен:

Після кореня стоїть. І нові слова творить. (Ось і познайомились з королем Суфіксом.)

Висновок. Стоїть після суфікса і утворює нові слова.


  1. Спостереження за словотворчою роллю префіксів. Слайд 9.

Подивіться на слайд і послухайте розповідь.

Родина Кореня була завжди в дорозі, й тому втомилась. Все йти та йти…, і друзі погубились. От і здавалось, що слово це дуже нещасливе. Та на галявині з’явилася весела і галаслива частина слова. Познайомились. Це виявився Префікс. Поділилось слово йти своєю журбою. Зашумів Префікс і кинувся пропонувати свою допомогу. Побігла частинка При- і стала попереду. (Прийти.)

Далі частинка За- взялася допомогти.(Зайти.) Зраділо слово новим друзям. Вже перепочило і зібралось Вийти, а по дорозі річечка перетинає шлях. Діти, яку частку запросили? (Перейти.)

Ось так дружні частини Префікса допомогли слову Йти всі труднощі подолати, до мети Дійти, а все тому, що справжніх друзів вдалося Знайти.

Діти, то де стоїть префікс?

Висновок. Префікс стоїть перед коренем, служить для утворення нових слів.



  1. Робота з підручником.

а) с. 72 впр. 163.

б) Заучування правила.

З яких частин складається основа?

Як позначаються корінь, суфікс, префікс.



V. Підсумок уроку.

  1. Робота з таблицею.

Країна Морфологія дарує нам подарунок – таблицю «Будова слова».

  1. Гра «Про яку частину слова йде мова?» Слайд 10.

  2. Гра «Відгадай слово». Слайд 11.

  3. Домашнє завдання. Впр. 167. Вивчити правила.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка