Основні музичні жанри (10 год.)



Скачати 326.58 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір326.58 Kb.

23



Тема 3.
Основні музичні жанри (10 год.)



Пісня, танець і марш - провідники у світ музичної образності. Музична мова як виразник образного змісту твору. Знайомство з музичними жанрами опери, балету, симфонії, концерту за допомогою пісні, танцю і маршу. Зв’язок музики з іншими видами мистецтва (опера, балет). Дитяча опера. Втілення характерів казкових персонажів у творах різних жанрів. Народна пісня у творах композиторів-класиків. Основні поняття і терміни: хор, симфонія, балет, опера, інструментальний концерт.


Виконавська і творча діяльність

Виконання пісень і тем персонажів дитячих опер різного емоційного змісту і характеру. Участь у виконанні фрагменту дитячої опери з елементами театралізації. Пластичне інтонування характеру музики, виконання ритмічно-танцювальних рухів. Залучення учнів до оцінки якості співу (власного чи ровесників).



Основний матеріал для сприймання

Українські щедрівки і колядки у виконанні народних хорів України; Д.Кабалевський «Впертий братик», П.Чайковський «Танець маленьких лебедів» (фрагмент з балету «Лебедине озеро»); українська народна пісня «Журавель». П.Чайковський «Друга симфонія (фрагмент), український народний танець «Козачок», невідомий автор першої половини ХІХ ст. «Симфонія. Козачок», І.Беркович «Другй концерт для фортепіано з оркестром (ІІ ч, фрагмент). С.Прокоф’єв «Вальс з балету «Попелюшка», Ж.Бізе «Марш тореадора з опери «Кармен», М.Завалишина «Пісенька друзів» з опери «Коли друзі є», М.Коваль «Вовк і семеро козенят»



Додатковий матеріал для сприймання

М.Сільванський „Їжачок і соловейко”; П.Чайковський Марш; «Вальс снігових плвстівців» із балету “Лускунчик”, Четверта симфонія (фінал); Л.Дичко «Весна» з дитячої кантати «Пори року»; П.Чайковський. „Неаполітанська пісенька” (фортепіано), „Неаполітанський танець” із балету „Лебедине озеро”; М.Лисенко. Фрагменти з опери “Коза-дереза”; К. Стеценко Опера “Лисичка, Котик і Півник”.



Варіативний матеріал для сприймання

Українські веснянки, заклички, троїсті музики за вибором; Р.Шуман „Зимою”, „Мелодія”; С.Прокоф’єв Симфонічна казка „Петя і вовк”; М.Коваль. „Вовк і семеро козенят”, К.Стеценко „Лисичка, Котик і Півник” (фрагменти дитячих опер за вибором); П.Чайковський „Вальс квітів”, „Іспанський танець”; М.Глінка „Лезгінка” з опери „Руслан і Людмила”; Ж.Бізе Увертюра, хор хлопчиків із опери „Кармен”; Е Гріг „Танець Анітри” із сюїти „Пер Гюнт”; Й.Гайдн Симфонії „Сюрприз”, „Годинник” (фрагменти); Ю.Щуровський Варіації на тему української народної пісні „Ой єсть в лісі калина”; А.Вівальді „Весна” (фрагмент концерта).


Основний матеріал для виконання
К.М’ясков “Зимонька”; М.Коваль Хор “Семеро козенят”, хор «Цілий день співаєм, граєм», теми Мами-кози і козенят із опери “Вовк і семеро козенят”; українські народні пісні „Гарний танець гопачок”, “А ми просо сіяли”; О.Янушкевич „Добрий ранок, матусю!”; Л.Дичко «Весна».

Додатковий матеріал для виконання

Б.Фільц „Скоро сонечко пригріє”; І.Кириліна “Про сіамського кота”; українська веснянка “Кривий танець”; Я.Степовий „Зима і весна”; Н.Рубальська «У перші дні весни»; Ю. Михайленко «Про матусю»; М.Чембержі “Колискова для

мами”; В. Іванников “Найкраща”; О.Колодуб “Вишиванка”; М. Лисенко “Пісня Лисички”, “Пісня Кози”, хор “ Ходім, братці, воювати” з опери “Коза-дереза”; А.Кос-Анатольський „Берізонька”.

Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні „Танок”, Ой єсть в лісі калина” та ін., веснянки та заклички за вибором; В.Рамм „Крижана гора”; М.Ведмедеря „Наша мова”, „Веснянка”; П.Козицький. „А вже красне сонечко”; Р.Паулс „Алфавіт”; Я.Дубравін „Крапельки”; В.Верменич „Вишиванка”.






Учень має уявлення про:

оперу, балет, симфонію, концерт, симфонічний оркестр;


спостерігає:

настрій та характер музичного твору;


називає:

музичні твори, що звучали у класі, та їх авторів;


порівнює:

музичні твори, знаходить у них спільне і відмінне;



розуміє:

  • визначення понять: п’єса, опера, балет, симфонія, концерт, ансамбль, оркестр, хор тощо;

  • зміст музичних творів, які звучали у класі;

  • роль музичної мови як виразника образного змісту твору;


обґрунтовує:

належність твору до певного жанру;


вміє:

  • визначати емоційний зміст музичних творів, висловлювати свої враження від них;

  • висловлювати власне ставлення до музичних творів;

  • виразно виконувати пісні, теми персонажів дитячих опер;

  • оцінювати спів власний та однокласників;


користується:

музичною термінологією (у межах програмового матеріалу);


дотримується правил:

  • поведінки у класі;

  • слухання музики, співу;

  • елементарного музикування


Тема 4.
Мова музики (9 годин)



Музична мова я к виразник образного змісту твору. Елементи музичної мови (мелодія, ритм, метр, лад, темп, тембр, динаміка, регістр тощо). Засоби музичної виразності в їх взаємодії, їх виражальне значення. Роль мелодії і супроводу в музичних творах та їх зв’язок із характером музики. Пісенність, танцювальність і маршовість в інструментальних творах. Початкові уявлення про будову музичного твору. Симфонічна казка як поєднання елементів літературного твору і музики. Інструменти симфонічного оркестру. Основні музичні поняття і терміни: мелодія, супровід, ритм, метр, темп, тембр, динаміка, регістр.

Виконавська і творча діяльність

Виконання пісень різного емоційного змісту, характеру і будови. Пластичне інтонування характеру музики, виконання ритмічно-танцювальних рухів. Інсценування пісні-гри. Залучення учнів до оцінки якості співу (власного чи ровесників).



Основний матеріал для сприймання

Д.Кабалевський “Зайчик дратує ведмедика”, Л.Бетховен «Бабак», «Весела. Сумна»; П.Чайковський “Кіт у чоботях і Біла кицька” з балету “Спляча красуня”, Танець із кубками з балету «Лебедине озеро»; Д.Кабалевський «Монтер»; Р.Шуман. «Перша втрата»; К.Мясковський «Ніби вальс»; Л.Бетховен Тема з варіаціями; Ж.Бізе. Марш хлопчиків з опери «Кармен»; Б.ФільцЗакарпатська новелета № 3 (фрагмент)”; С.Прокоф‘єв Симфонічна казка “Петя і Вовк” (основні теми).



Додатковий матеріал для сприймання

Українські троїсті музики (на вибором учителя); П.Чайковський «Пісня жайворонка»; І.Дунаєвський Марш із кінофільму „Веселі хлоп’ята”; Б.Фільц “Закарпатська новелета” №4 (фрагмент); Б.Алексєєнко “Пісенька Марійки” з опери “Марійка-розгубійка”.



Варіативний матеріал для сприймання

С.Майкапар „Музична шкатулочка”, „Луна в горах”; Л.Бетховен „Бабак”; П.Чайковський „Пісня жайворонка”; А.Хачатурян „Дитячий альбом” (на вибір); М. Шух „Весняні передзвони”; А.Рубінштейн „Мелодія”; М.Степаненко „Дитячий зошит” (за вибором); Е.Гріг „У печері гірського короля”; М.Глінка „Попутна”; М.Сільванський „Світанок”, „Ніч на річці”; К.Сен-Санс «Карнавал тварин» (»Слони», «Акваріум», «Королівський марш лева» та інші).


Основний матеріал для виконання

І.Арсєєв «Крокодил і Чебурашка»; українська народна пісня “А продай, бабусю, бичка”; українська веснянка “Розлилися води”; українська народна пісня в обробці М.Дремлюги “Як діждемо літа”; Д.Кабалевський. «Гра в гостей»; .А.Мігай “Зелений світ”; А.Кос-Анатольський „Чабанець”.
Додаткові твори для виконання

Українські народні пісні “Пчілка”, “Ой ходила дівчина бережком”; українські веснянки “Ой ти, красна весно”, “Катерина і Василь”, “Вербовая дощечка”; О.Пахмутова «Добра казка»; Г.Сорокопуд “Свято Перемоги”; В.Верменич “Калинова пісня”; О.Лобова “Лине музика літа”; А.Житкевич «Сопілочка з бузини».



Учень має уявлення про:

  • особливості музичної мови, її елементи;

  • роль та значення мелодії і супроводу в музичних творах;

  • зв’язок між мелодією і характером музики;


порівнює:

мову музичних творів, знаходить у ній спільне і відмінне;


висловлює:

власне ставлення до змісту музичних творів;


розуміє:

  • залежність емоційного змісту музики від музичної мови;

  • роль і значення основних засобів музичної виразності: мелодії, супроводу, ритму,


вміє:

  • розрізняти окремі елементи музичної мови;

  • виявляти пісенність, танцювальність, маршовість в інструментальних творах;

  • оцінювати спів власний та однокласників;


виразно виконує:

пісні, дотримуючись основних правил співу;


користується:

музичною термінологією (у межах програмового матеріалу);


дотримується правил:

поведінки у класі, на концерті, в театрі.



Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні „Ой, минула вже зима”, веснянки та заклички за вибором; А.Філіпенко „Зацвіла в долині”, „Соловейко”; Б.Савельєв „Пограємо в луну”; Н.Рубальська „Різні барви у природи”; І.Арсєєв. „Гра в слова”; М.Катричко „Сійся, сійся, дощику”; В.Гребенюк „Кущ калини”; І.Тучак „Рідний край”; пісні з мультфільмів (за вибором).



Матеріал для музикування та виконання у русі
Я.Степовий „Засмучений зайчик”; українські веснянки „А вже красне сонечко”, “Соловеєчку, сватку сватку”, “Травка- муравка”; В.Верховинець. Пісні-ігри „Гляньте, діточки малі”, ”Ой чого ти, метелику”; Д.Височковська “Потанцюймо з нами”; А.Житкевич «Чобітки мої червоні».








3 клас

35 год. (1 год. на тиждень), з них 4 год. - резервний час

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Тема 1.

Основні властивості музики:

пісенність, танцювальність, маршовість (8 год.)
Пісенність, танцювальність і маршовість як особливі якості музики, пов’язані з піснею, танцем, маршем. Пісенність як особливість музики, проникнутої співучістю, мелодійністю, але не обов’язково призначеної для співу. Танцювальність як особливість музики, пронизаної танцювальними ритмами, але не обов’язково призначеної для танців. Маршовість як особливість музики, пройнятої маршовими ритмами, під яку не обов’язково крокувати. ”Зустрічі” пісенності, танцювальності, маршовості в музичних творах. Пісенно-маршова і пісенно-танцювальна музика. Пісенність, танцювальність і маршовість в українській народній музиці і творах композиторів-класиків. Поняття про увертюру. Основні поняття і терміни: пісенність, танцювальність, маршовість, увертюра, танцювальна пісня, пісня-марш.

Виконавська і творча діяльність

Виконання пісень різного емоційного змісту і характеру. Складення виконавського плану пісень. Створення темброво-ритмічних супроводів до пісень і танців. Пластичне інтонування і виконання ритмічно-танцювальних рухів. Залучення учнів до виконання канонів, оцінки якості співу (власного чи ровесників). Музикування на дитячих музичних інструментах.



Основний матеріал для сприймання

Ж. Бізе Увертюра до опери “Кармен”; Р.Щедрін «Ніч», «Золоті рибки», «Цар Горох» із балету «Горбоконик»; Ф. Шопен Полонез ля мажор; Е.Гріг «Ранок» із сюїти “Пер Гюнт”; Л.Дичко «Осінь» із дитячої кантати «Пори року». Невідомий автор першої половини ХІХ ст. Симфонія (козачок); М.Глінка «Арагонська хота»; Л.Бетховен Мелодія з ІІІ ч. симфонії № 5; Ф. Шопен Прелюдії № 7, 20.



Додатковий матеріал для сприймання

М.Дремлюга «Лірична пісня»; . Ж.Колодуб Гуцульський танець; П.Чайковський „Танець із кубками” з балету „Лебедине озеро”.





Учень має уявлення про:

  • пісенність, танцювальність і маршовість як найважливіші властивості музики;

  • пісенність як особливість музики, не обов’язково призначеної для співу;

  • танцювальність як особливість музики, не обов’язково призначеної для танців;

  • маршовість як особливість музики, під яку не обов’язково крокувати;


вміє:

  • диференціювати звуковий потік, виділяти у творах елементи пісенності, танцювальності й маршовості;

  • оцінювати спів власний та однокласників;


порівнює:

жанрові ознаки музичних творів, знаходить у них спільнейі відмінне;


називає:

музичні твори, що звучали у класі, та їх авторів;


висловлює:

власне ставлення до змісту музичних творів;



Варіативний матеріал для сприймання

Українські народні пісні (колискові, думи та ін.), їх хорові й інструментальні обробки, пісні у виконанні видатних співаків; танцювальна музика різних народів за вибором; М.Вербицький Державний гімн України; Д.Кабалевський „Три кити”; В.А.Моцарт „Менует” з „Маленької нічної музики”; Ф.Шуберт. Вальс сі мінор, „Військовий марш”; П.Чайковський „Баркарола”, „Осіння пісня”, „Дитячий альбом” (пісенні, танцювальні, маршові п’єси); Й.Штраус „Казки Віденського лісу”, „Марш”; Ж.Бізе „Марш тореадора”, „Циганський танець” із опери „Кармен”; А.Хачатурян „Адажіо” з балету „Гаяне”; М.Блантер „Футбольний марш”; Ф.Мендельсон „Весільний марш”.



Основний матеріал для виконання

Поспівки «Ми - третьокласники», «Дівчатка ми», «Ми - хлопчики»; українська народна пісня в обробці В. Косенка «Ой на горі жита много», «Дівка Явдошка». Т.Попатенко „Шпачок прощається”; Л.Дичко «Пісня про гарний настрій»; В.Загрудний «Будем козаками», Д.Львов-Компанієць «Дружать діти всієї кулі».



Додатковий матеріал для виконання

Я.Степовий “Літо минулося”; О.Янушкевич „Ми літо пам’ятаєм”; В.Кравчук „А уроки треба вчити”; С.Файнтух „Люба, рідна Україно”; А.Островський «Хай завжди буде сонце»; Н..Май „Дощик”; М.Шуть «Журавлик»; О.Білаш «Пшениченька»; М.Ведмедеря „Родинне тепло”; О.Янушкевич «Я малюю мрію»; К.Трильовський «Гей там на горі січ іде»; А.Загрудний «Ми роду козацького діти».



Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні „Раз, два, три, чотири”, „Ой ходить сон”, „Їхав козак за Дунай” та ін.; В.Лепешко „Поспішай до школи”; Р.Паулс. „Кашалотик”; О.Антоняк „Як складається пісенька?”; М.Старокадомський „Любитель-рибалка”; А.Житкевич „Семеро гномів”; О.Зозуля „Осінь”; З.Компанієць „Пісенька горобчика”; пісні з мультфільмів (на вибір).



Матеріал для музикування та виконання в русі

В.Верховинець Пісні-ігри „Летів горобейчик”, „Ляльки танцюють”; Я.Степовий „Вправи з хустинками”; українська народна пісня „Гарний танець гопачок”, Л.Соболевська „Котячий регтайм”;


М.Глінка. «Арагонська хота»; В.Верховинець Пісня-гра «Шевчик», Р.Щедрін «Цар Горох» із балету «Горбоконик».


виразно виконує:

пісні, дотримуючись основних правил співу;


користується:

музичною термінологією (у межах програмового матеріалу);


дотримується правил:

  • поведінки у класі, на концерті, в театрі;

  • слухання музики, співу.



Тема 2.

Інтонація (8 год.)

Спільність розмовної і музичної мов (посилення і послаблення звучання, чергування сильних і слабких часток, смислові наголоси, паузи). Запитальні, стверджувальні, окличні інтонації в мові та музиці. Інтонація скоромовки. Ритмічні інтонації. Інтонація як основа музики. «Зерно –інтонація» як найменша смислова частина музики. Імпровізація. Зображальні та виражальні інтонації. Поєднання зображальних і виражальних інтонацій. Мелодія як інтонаційно-смислова побудова. Емоційна виразність музичних інтонацій. Вплив тембру на яскравість інтонації. Інтонаційна виразність виконання музики. Роль інтонації в пісні-грі. Основні поняття: інтонація, музична інтонація, «зерно-інтонація», виражальна інтонація, зображальна інтонація, імпровізація.



Виконавська і творча діяльність

Виконання пісень різного змісту і характеру. Імпровізація на задану «зерно»-інтонацію. Пластичне інтонування і виконання ритмічно-танцювальних рухів. Створення темброво-ритмічних супроводів до пісень і танців. Проведення рольових музичних ігор. Інсценування пісень. Участь в обрядах щедрування і колядування.






Учень має уявлення про:

  • спільність розмовної і музичної мов;

  • музичну інтонацію як основу музики;

  • „зерно”-інтонацію як найменшу смислову частинку музики;

  • зображальні та виражальні інтонації;

  • ритмічні інтонації;

  • вплив тембру на яскравість інтонації;

  • мелодію як інтонаційно-смислове утворення;




Основний матеріал для сприймання

С. Прокоф’єв “Базіка”; Е. Гріг “Весільний день у Трольхаугені”; В. Косенко. „Гумореска”; Д. Кабалевський “Три подружки”; В. Кирейко “Награші Лукаша” з опери “Лісова пісня”; М. Римський-Корсаков “Три чуда” з опери «Казка про царя Салтана»; українська народна пісня в обробці М. Леонтовича “Гра в зайчика”; Л.Дичко «Зима» з дитячої кантати «Пори року».



Додатковий матеріал для сприймання

Ф.Шуберт „Музичний момент”; Ю.Щуровський „Розповідь старого кобзаря”; Ж.Колодуб „Принц і принцеса”; М.Степаненко „Про звірів”(за вибором учителя); Г.Сасько „Льодовий палац Снігової королеви”; М.Леонтович „Щедрик”.



Варіативний матеріал для сприймання

В.Косенко „Пасторальна”, „Колискова”; Я.Степовий „Колискова”; М.Глінка. Марш Чорномора з опери „Руслан і Людмила”; М.Лисенко Дума Кобзаря з опери „Тарас Бульба”; Ф.Шуберт „В путь”, „Форель”; Р.Щедрін „Пустотливі частівки”; К.В.Глюк „Мелодія”; Ж.Массне „Елегія”; М.Лисенко Календарно-обрядові пісні з опери „Зима і Весна”; колядки, щедрівки за вибором.



Основний матеріал для виконання

Д. Кабалевський “Хто чергові?”; швейцарська народна пісня «Зозулька»; О.Янушкевич „Бабусина помічниця”; Т.Попатенко «Щеня і кошеня»; українська щедрівка «Добрий вечір тобі, пане Господарю!».



Додаткові твори для виконання

Д.Кабалевський «Найважче»; М.Назарець «Їжачок»; Ю.Рожавська „Скривдили”; А.Мігай «Господар і діти»; І Кириліна „Засмутилось кошеня”; І.Шамо «Зима»; М.Чембержі «Новорічне свято»; ”. Т.Димань «Колядочка»; Л.Дичко «Снігуронька»; українські народні пісні “Свято Миколая”, «Йордань»; українська щедрівка „Павочка ходить”; українська колядка “Весело співайте”, О.Янушкович «Бабусина помічниця».



Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні „Грицю, Грицю, до роботи”, „Господарство” та ін.; В.Маник „Солодка земля”; М.Ведмедеря „Україна”; О.Лобова „Колискова школі”; І.Островерхий „Ой, щедрівко”; Л.Ященко „Новорічна пісенька”; Ю.Чичков „Що новий приносить рік?”; колядки, щедрівки, пісні з мультфільмів (на вибір).



Матеріал для музикування та виконання в русі

О.Лазаренко „Гра з дзвіночками”; українська народна гра «Коза»; білоруська народна пісня «Перепілонька»; В.Верховинець Пісня-гра „Гей, військо йде”; Ю.Шутко „Гра зі скакалкою”; А.Бобир „Метелиця”.




порівнює:

  • запитальні, стверджувальні, окличні інтонації, інтонацію скоромовки в мові та музиці;

  • виражальні та зображальні інтонації;


вміє:

  • виділяти в мелодії „зерно”-інтонацію;

  • імпровізувати на задану „зерно”-інтонацію;

  • оцінювати спів власний та однокласників;


називає:

музичні твори, що звучали у класі, та їх авторів;


висловлює:

власне ставлення до змісту музичних творів;


виразно виконує:

  • пісні, дотримуючись основних правил співу;

  • роль у пісні-грі;


користується:

музичною термінологією (у межах програмового матеріалу);


дотримується правил:

  • поведінки у класі, на концерті, в театрі;

  • слухання музики, співу.



Тема 3.
Розвиток музики (10 год.)

Музика як мистецтво, що не існує без розвитку. Розвиток музики як процес відображення почуттів, настроїв, думок людини в їх динаміці та якісному перетворенні. Способи розвитку музики: виконавські, динамічні, жанрові, мелодичні, темпові, темброві. Виконавський розвиток. Сюжетний розвиток. Інтонаційно-мелодичний розвиток. Варіаційний розвиток. Жанровий розвиток. Ладовий розвиток. Прийоми симфонічного розвитку. Багатогранність розвитку музики. Обряди зустрічі весни. Народні пісні-веснянки. Основні поняття і терміни: розвиток музики, композиторський та виконавський розвиток, прийоми розвитку, жанр, лад ( мажор, мінор).




Учень має уявлення про:

  • музику як мистецтво, що не існує без розвитку;

  • прийоми розвитку музики;

  • виконавський розвиток;

  • сюжетний розвиток;

  • інтонаційно-мелодичний розвиток;

  • варіаційний розвиток;

  • жанровий розвиток;

  • ладовий розвиток;

  • прийоми симфонічного розвитку;

Основний матеріал для сприймання

С. Прокоф’єв Симфонічна казка “Петя і Вовк”; Ф.Шуберт Марш; В.Сокальський «Симфонія соль мінор» (ІІІ ч.); Р.Щедрін «Купання в котлах» із балету «Горбоконик»; . М. Лисенко Хор “А вже весна” з опери “Зима і весна”; П.Чайковський Фінал ІV симфонії (фрагмент); М.Завадський «Шумка»; Ф.Шуберт Вальс. Алегрето; Е. Гріг “Навесні”; Е. Гріг. “У печері гірського короля”.



Додатковий матеріал для сприймання

Г.Сасько. „Весняний дощик”; К.Віленський „Весняночка”; К.М’ясков. «Український танець»; Ф.Шопен. Вальси (на вибір учителя).



Варіативний матеріал для сприймання

Ф.Шопен Мазурки до мажор, ля мінор, сі-бемоль мажор, Полонез ля мажор; Й.Брамс „Угорський танець” (за вибором); Й.С.Бах „Менует”; Е.Гріг „Танець ельфів”, „Похід гномів”; Т.Альбіноні „Адажіо”; С.Рахманінов „Італійська полька”; Д.Шостакович. „Вальс-жарт”; М.Завадський „Українська шумка”; А.Коломієць „Український танок”, „Балетна сценка”; Д.Кабалевський „Три варіанти маршу”; Г.Татарченко „Гей, ви, козаченьки”; П.Майборода Марш („Засвіт встали козаченьки”).


Основний матеріал для виконання

Л. Кніппер “Чому ведмідь взимку спить”; І. Арсєєв. “Гра в слова”; українська народна пісня “Грицю, Грицю, до роботи”; російська народна пісня «У полі береза стояла»; М.Катричко «Подарунок мамі»; Т.Димань «Писанка», Т.Шутенко „Вальс сніжинок”.

Додатковий матеріал для виконання

В Сокальський “Голочка”; М.Катричко „Одуд дудочку зробив”; М. Рожко “Добра казка”; В.Дем’янишин. „Пісенька про вишеньку”.




Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні, веснянки, заклички („Щебетала пташечка”, „Подоляночка”, „Вийшли в поле косарі” та ін.); Л.Кніпер „Чому ведмідь взимку спить”; А.Житкевич „Чобітки мої червоні”; О.Зозуля „А метелиця”; польська народна пісня „Зозуля”; чеська народна пісня-танець „Полька”; І.Островерхий „Танцювало дощенятко”; Б.Фільц „Танок сорок”; В.Гребенюк „Матусю рідненька”; пісні з мультфільмів (за вибором).


Матеріал для музикування та виконання у русі

В.Верховинець Пісня-гра «Сива шапка»; А.Павлюк „Святковий хоровод”; українська веснянка «Вийди, вийди, Іванку»; українські троїсті музики (на вибір учителя); українські народні пісні „Король по городу ходить”, „Каша”; Я.Степовий „Ой на горі льон”.





порівнює:

різні прийоми розвитку музики;


називає:

музичні твори, що звучали у класі, та їх авторів;


висловлює:

власне ставлення до змісту музичних творів;


вміє:

оцінювати спів власний та однокласників;


виразно виконує:

пісні, дотримуючись основних правил співу;


користується:

музичною термінологією (у межах програмового матеріалу);


дотримується правил:

  • поведінки у класі, на концерті, в театрі;

  • слухання музики, співу.



Тема 4.
Музична форма (9 годин)

Музичні твори одночастинної будови. Одночастинна форма як вираження одного характеру чи настрою. Зв’язок зміни частин зі зміною характеру музики, розвитку почуття, настрою. Дво- і тричастинна форми як вираження двох різних станів, настроїв, характерів, їх структура. Рондо як форма контрастного зіставлення головної незмінної теми (мелодії) з кількома різними епізодами. Варіації. Варіаційна форма як вираження поступового, послідовного розвитку, зміни одного характеру, настрою. Куплетна форма. Найважливіші принципи будови музики: повторення (просте, змінене – варіативне) і контраст. Основні поняття і терміни: музична форма, одночастинна форма, двочастинна форма, тричастинна форма, рондо, варіації, куплетна форма.



Виконавська і творча діяльність

Виконання пісень різного змісту і характеру. Пластичне інтонування і виконання ритмічно-танцювальних рухів. Створення темброво-ритмічних супроводів до пісень і танців. Інсценування пісень. Створення «Класного рондо». Створення варіації на тему пісні „Ой на горі жито”. Ведення хороводів.



Основний матеріал для сприймання

Е Гріг “Пісня Сольвейг” і „Танець Анітри” із сюїти „Пер Гюнт”; П. Чайковський Шоста симфонія (ІІІ ч., маршовий епізод); О.Пахмутова «Прохання»; О.Бородін «Спляча княжна»; В. Моцарт “Рондо в турецькому стилі”; І.Дунаєвський Увертюра до к/ф «Діти капітана Гранта»; М. Різоль Варіації на тему української народної пісні “Ой на горі жито”; Л.Дичко «Літо» з дитячої кантати «Пори року».



Додатковий матеріал для сприймання

М. Лисенко Експромт ля мінор; Ф.Шопен. Мазурки (на вибір учителя); Б.Фільц «Весняне рондо»; А. Шведко Варіації на тему української народної пісні „Женчичок-бренчичок”; І. Левицький “Українська рапсодія”.



Варіативний матеріал для сприймання

Українська народна пісня „Діду мій, дударику” в обробці М.Леонтовича; Ф.Мендельсон „Пісня без слів” (за вибором); Е.Гріг „Ранок”; Дж.Верді Марш із опери „Аїда”; Ф.Шопен „Ноктюрн”; Т.Альбіноні „Адажіо”; Й.Пахельбель „Канон”; М.Різоль Варіації на тему української народної пісні „Їхав козак за Дунай”; О.Александров „Священна війна”; В.Бєлий „Орлятко”; Р.Щедрін „Ніч”, „Золоті рибки”, „Цар Горох” з балету „Горбоконик”; М.Колесса „В горах”.


Основний матеріал для виконання

Французька народна пісня “Пастух”; М. Катричко “Писанка”; «Класне рондо»; М.Ведмедеря «Природа просить порятунку»; українська народна пісня “Соловеєчку, сватку, сватку”; Т.Попатенко. «Ось яка бабуся», О.Пахмутова «На вулиці Миру»; Р.Бойко Хор «Світи нам, сонечко» з опери «Пісенька в лісі».

Додатковий матеріал для виконання

Ю.Михайленко «Грає веснонька»; А.Житкевич «Ой весно, весно»; М.Рожко «Кольорове свято»; українські веснянки “Жучок”, „Скочила коза з воза”; Б Фільц. “Жук-жученко”; П.Синявський «Місячний човник».


Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні, веснянки, заклички („Гей, там на горі Січ іде”, „Зірвалася хуртовина” та ін.); Р.Рустамов „Пісня про барабанщика”; стрілецька пісня „Гей, там на горі Січ іде”; естонська народна пісня „У кожного свій музичний інструмент”; І.Тучак „Добридень, Україно”; В.Верховинець „Гей, військо йде”; О.Лобова „Лине музика літа”; пісні з мультфільмів (за вибором).




Учень має уявлення про:

  • одночастинну будову твору;

  • зв’язок зміни частин зі зміною характеру і змісту твору;

  • дво- і тричастинну форми;

  • рондо і варіації;

  • куплетну форму;

  • найважливіші принципи будови музики;


називає:

музичні твори, що звучали у класі, та їх авторів;


порівнює:

твори різної форми;


обґрунтовує:

форму музичного твору;


висловлює:

власне ставлення до змісту музичних творів;


вміє:

оцінювати спів власний та однокласників;


виразно виконує:

пісні, дотримуючись основних правил співу;


користується:

музичною термінологією

(у межах програмового матеріалу);
дотримується правил:


  • поведінки у класі, на концерті, в театрі;

  • слухання музики, співу.




Матеріал для музикування та виконання в русі
Українські троїсті музики (на вибір учителя); українські народні пісні ”Бігла кізка топитися”, „Мости”; В.Верховинець Пісні-ігри „У вишневому садочку”, „Шум”; А.Філіпенко „Пісня веселки”.





4 клас

35 год. (1 год. на тиждень), з них 4 год. - резервний час

Зміст навчального матеріалу

Державні вимоги щодо рівня загальноосвітньої підготовки учнів

Тема 1.

Музика мого народу (16 год.)


Роль музики в житті народу. Зв’язок музики з життям і побутом людини. Джерела і традиції української народної музичної творчості. Інтонаційні особливості, своєрідність музичного надбання українського народу. Спільне і відмінне в народній та професійній творчості. Професійна музика в народному дусі. Колискова пісня. Дитячий фольклор (дражнили, лічилки, забавлянки). Календарно-обрядові пісні: жниварські пісні (зажинкові, власне жниварські, обжинкові), колядки і щедрівки, їх особливості. Жартівливі й жартівливо-танцювальні пісні, коломийки. Троїсті музики. Історичні пісні, українська народна дума. Ліричні пісні. Найхарактерніші риси української народної музики: наспівність, яскрава емоційність, ліричність. Українська народнопісенна творчість як джерело професійної музики та окраса духовної культури. Основні поняття і терміни: календарно-обрядова пісня, колядка, щедрівка, коломийка, веснянка, історична пісня, дума, лірична пісня.

Виконавська і творча діяльність

Виконання пісень різного змісту і характеру. Пластичне інтонування і виконання ритмічно-танцювальних рухів. Створення темброво-ритмічних супроводів до пісень і танців. Виконання пісень із підголосками. Театралізація дитячих музичних розваг (дражнилок, лічилок, забавлянок).



Основний матеріал для сприймання

М. Вербицький “Ще не вмерла Україна”; Державний Гімн України (участь у виконанні ); українська народна пісня “За світ встали козаченьки”; М. Лисенко Увертюра до опери “Тарас Бульба”; українські народні думи „Іван Богун”, «Пісня про Байду», «Дума про козака Голоту»; М. Калачевський “Українська симфонія” (І ч.); М. Лисенко “Елегія”, «Зоре моя вечірняя (зіставлення композиторської пісні Я.Степового і народної); українські колискові пісні «Повішу я колисочку», “Ой ходить сон коло вікон”;. К.Стеценко. «Вечірня пісня»; українські троїсті музики (на вибір учителя ); Ж.Колодуб „Троїсті музики»; Г. Майборода “Гуцульська рапсодія”; українські щедрівки “Чи дома, дома”, “Слава нашим господарям”; К.Меладзе «Квітка-душа» (у виконанні Ніни Матвієнко).



Додатковий матеріал для сприймання

В.Філіпенко «Поле моє, поле»; українська історична пісня «Ой на горі та й женці жнуть»; М.Лисенко Хор „Гей, не дивуйте” з опери „Тарас Бульба”; українські народні думи «Пісня про Устима Кармелюка», “Батьку Хмелю”; В.Кушпет “Кобзарська дума”; Д.Бортнянський. Соната до мажор; Л. Ревуцький Друга симфонія (ІІ і ІІІ ч.); В Лепешко «Кобзарська слава»; М.Вериківський «Пісня кобзаря» з опери «Гайдамаки»; український народний танець «Метелиця»; К.Данькевич «Метелиця» з балету «Лілея»; С.Гулак-Артемовський. «Танці з опери “Запорожець за Дунаєм”.






Учень має уявлення про:

  • зв’язок музики з життям народу;

  • джерела і традиції української народної музичної творчості;

  • найхарактерніші риси української народної музики;

  • спільне й відмінне в народній та професійній творчості;

  • професійну музику в народному дусі;

  • колискові пісні й дитячий фольклор;

  • календарно-обрядові пісні;

  • троїсті музики як тип інструментального ансамблю;

  • жартівливі й жартівливо-танцювальні пісні, коломийки;

  • історичні та ліричні пісні;

  • українську народу думу;


називає:

музичні твори, що звучали у класі, та їх авторів;


порівнює:

народні й професійні пісні;


обґрунтовує:

належність пісні до народної, професійної або професійної в народному дусі;


висловлює:

власне ставлення до змісту музичних творів;


вміє:

оцінювати спів власний та однокласників;


виразно виконує:

пісні, дотримуючись основних правил співу;


користується:

музичною термінологією

(у межах програмового матеріалу);
дотримується правил:

поведінки у класі, на концерті, в театрі;

слухання музики, співу.


Варіативний матеріал для сприймання

Вокальні й інструментальні обробки українських народних пісень і танців, троїсті музики (за вибором); пісні сучасних українських композиторів; І.Шамо „Гуцульські акварелі” (фрагмент); фрагменти дитячих опер за вибором (М.Лисенко. „Коза-дереза”, „Пан Коцький”; М.Коваль „Вовк і семеро козенят”; К.Стеценко „Лисичка, Котик і Півник”, „Івасик-Телесик”); Ю.Щуровський „Музичний калейдоскоп” („Волинка”, „Шарманка” та ін.); Г.Майборода „Гуцульська рапсодія”; І.Шамо Прелюдія фа-дієз мінор, „Картини російський живописців” (за вибором); П.Чайковський «Підсніжник”, „Думка”; М.Калачевський „Українська симфонія” (ІІч.); Симфонія невідомого автора початку ХІХ століття (фінал); М.Лисенко „Баркарола”, хор „А вже весна” з опери „Зима і весна”; А.Штогаренко „Вірменські ескізи”; Б.Фільц „Весняне рондо”; Л.Бетховен „Турецький марш”, Варіації на українські теми”; Є.Адамцевич „Запорозький марш”; українські колядки, щедрівки за вибором.



Основний матеріал для виконання

М.Ведмедеря «Це моя Україна»; українські народні пісні «Вийшли в поле косарі», «Ой на горі та й женці жнуть»; українська народна пісня «Котику сіренький»; П.Майборода «Пісня допитливих» з кінофільму «Абітурієнтка», Л.Попернацький «Україно-світ»; українські щедрівки “Ой рано-рано кури запіли”, “Прийшли щедрувати”;українська народна пісня “Забілів від снігу гай”.



Додатковий матеріал для виконання

М.Мельник „Україно-дівчино”; М.Рожко. «Рідня»; українські жниварські пісні “В понеділок раненько”, “А вже сонце котиться”; М.Ведмедеря «Здрастуй, вересень»; Л.Дичко. «Сонце і ледачий учень»; О.Лобова. «Прощання з журавлями»; А.Мігай «Сім нот»; М.Іванников „Відлетіли журавлі”; В.Мураделі «Шкільна стежинка»; українська народна пісня “Ой гиля, гиля, гусоньки, на став”; М.Рожко «Радість»; О.Янушкевич «Дитинства світ»; М.Катричко «Рідна мова»; Б.Лепкий. «Тіштеся, діти»; Т.Попатенко «Новорічна полька»; українські колядки та щедрівки «Ой чи є, чи нема»; «Котився хміль з-під города»; «Місяченьку, мій братику»; «Тече річка

невеличка».

Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні „Ой на горі та й женці жнуть”, „Заграй мені, скрипалю”, „Верховино, світку ти наш” та ін., колядки, щедрівки (за вибором); М.Ведмедеря. „Здрастуй, школо!”, „Осінь”; О.Злотник. „Музика рідного дому”; О.Лобова. „Вперше Осінь йшла до школи”, „Прощання з журавлями”; М.Глінка. „Не щебечи, соловейку”; О.Хромушин. „Що таке калюжа?”; В.Прихожай. „Нічні музики”; Н.Вересокіна. „Колискова”; С.Гаврилов. „Навчайте мене музики”; М.Матвєєв. „Як лікували бегемота”; Є.Карпенко. „Їжачки зелені”; С.Ткачук. „Вітаємо з Різдвом”; пісні з мультфільмів.



Матеріал для музикування та виконання в русі

Троїсті музики (на вибір учителя); українські народні пісні„Танцювати починаймо”, «Сіяв мужик просо»; прикарпатська коломийка; Ю.Рожавська «Коломийка»; українські народні пісні-ігри в обробці Ж.Колодуб «Фрікель, нікель», “Йшла зозуля мимо саду”, «Котилася торба»; українська народна пісня в обробці М.Леонтовича «Коза»; В.Верховинець Вертеп. Пісня-гра „Маланка”.






Тема 2.

Музика єднає світ (19 год.)
Спорідненість музики слов’янських народів. Спільні властивості українських і російських протяжних ліричних пісень: наспівність, широке розгортання мелодії, розспівування складів, підголоскове багатоголосся, відносно вільний рух голосів. Спільні й відмінні риси в танцювальній музиці слов’янських народів. Жанр обробки народних пісень. Пісні весняного календарного циклу. Календарно-обрядові пісні як основа музичного мистецтва слов’янських народів. Музика Прибалтики, Кавказу, Середньої Азії, країн Європи та світу. Взаємовплив і взаємозбагачення музики різних народів. Роль композиторів у встановленні зв’язків між музикою різних народів. Основні поняття і терміни: мазурка, полька, баркарола, розспів, підголоскове багатоголосся.

Виконавська і творча діяльність

Виконання пісень різного змісту і характеру. Пластичне інтонування і виконання ритмічно-танцювальних рухів. Створення темброво-ритмічних супроводів до пісень і танців.



Основний матеріал для сприймання

Українська народна пісня “Реве та стогне Дніпр широкий”; П. Чайковський Фінал Першого концерту для фортепіано з оркестром (фрагмент); О.Хромушин «Фантазія на теми українських народних пісень»; Р. Щедрін “Пустотливі частівки”; білоруська народна пісня «Бульба»; К. М’ясков “Білоруський танець”, народні танці «Молдовеняска»; «Лезгінка»; А. Хачатурян Гопак із балету “Гаяне”; Д. Гершвін “Колискова” з опери “Поргі та Бесс”; болгарська народна пісня «Посадив я полин»; М.Глінка «Венеціанська ніч»; М. Лисенко “Баркарола”; В. А. Моцарт Варіації на тему французької пісні; С.Рахманінов. «Італійська полька»; З.Кодай «Чардаш»; Й.Брамс Угорський танець №2; В. А. Моцарт Рондо в турецькому стилі; українська народна пісня «Їхав козак за Дунай»; Л.Бетховен Варіації на українські теми; Д.Кабалевський Варіації на японську народну тему; Ф. Шопен Мазурка ля мінор; Я.Сібеліус «Фінляндія»; Д.Кабалевський Празький концерт.



Додатковий матеріал для сприймання

С. Рахманінов. Третій концерт для фортепіано з оркестром (фрагмент); Ж.Колодуб „Троїсті музики»; К. М’ясков «Литовський танець», «Туркменський танець»; латиська народна пісня «Вій, вітерець», литовська народна пісня «Добрий мірошник»; естонський народний танець «Тульяк»; А.Штогаренко «Вірменські ескізи»; В.А. Моцарт Симфонія соль мінор (перша частина, фрагмент); Є. Станкович Купальський танок “Марина”.



Варіативний матеріал для сприймання

Український фольклор, пісні й танці різних народів світу (за вибором); А.Вівальді „Зима” (фрагмент); О.Аляб’єв „Соловей”; В.А.Моцарт „Романс” із „Маленької нічної музики”; П.Чайковський „Танець феї Драже” з балету „Лускунчик”, „Танець маленьких лебедів” із балету „Лебедине озеро”; Четверта симфонія (фрагмент фіналу); Й.С.Бах Прелюдії до мажор, до мінор (з І т. „Добре темперованого клавіру”); Ф.Шопен Прелюдії №№ 4, 7 (або інші фортепіанні мініатюри за вибором); Н.Паганіні „Кампанелла”, Каприс № 24; К.Дебюссі „Маленький пастух”, „Ляльковий кек-уок” (із сюїти „Дитячий куточок”); К.Сен-Санс „Карнавал тварин” (за вибором); Й.Гайдн Симфонії „Сюрприз”, „Годинник” (фрагменти); М.Глінка „Іспанська увертюра” № 1; Ж.Бізе „Хабанера” з опери „Кармен”; П.Чайковський „Підсніжник”, „Неаполітанська пісенька”, „Неаполітанський танець”, Перший концерт для фортепіано з оркестром (фінал); О.Аляб’єв-Ф.Ліст „Соловей”; С.Рахманінов „Богородице, діво, радуйся”, „Рапсодія на тему Паганіні”; Й.С.Бах-Ш.Гуно „Аве Марія”; Г.Аллегрі „Mізерере”; А.Вівальді „Гроза”.




Учень має уявлення про:

  • спорідненість музики слов’янських народів;

  • спільні властивості українських і російських протяжних ліричних пісень;

  • спільні й відмінні риси в танцювальній музиці слов’янських народів

  • взаємовплив і взаємозбагачення музики різних народів;

  • роль композиторів у встановленні зв’язків між музикою різних народів;

  • календарно-обрядові пісні як основу музичного мистецтва слов’янських народів;


називає:

музичні твори, що звучали у класі, та їх авторів;


порівнює:

музику різних народів;


обґрунтовує:

належність пісні до музичного надбання певного народу;


висловлює:

власне ставлення до народної музики різних народів;


вміє:

оцінювати спів власний та однокласників;


виразно виконує:

пісні, дотримуючись основних правил співу;


користується:

музичною термінологією (у межах програмового матеріалу);


дотримується правил:

  • поведінки у класі, на концерті, в театрі;

  • слухання музики, співу.

В.Мей „Шторм”; Л.Бетховен „Турецький марш”; В.А.Моцарт „Турецький марш”; Й.Штраус „Російський марш”; А.Хачатурян „Гопак” з балету „Гаяне”; М.Сільванський. Варіації на тему української народної пісні „А вже весна”; Л.Ревуцький. „Веснянка”.
Основний матеріал для виконання

М. Глінка “Гуде вітер вельми в полі”; українська народна пісня «Вийди, вийди, Іванку»; російська народна пісня “Вниз по матушке по Волге”; Г. Гусейнлі “Курчатка”; Е. Гріг. “Захід сонця”; чеська народна пісня “Полька”; французька народна пісня «Пастух»; індонезійська народна пісня “Прогулянка з батьком”; японська народна пісня “Вишня”; польська народна пісня «Жайворонок»; В.Таловиря «Рідній вчительці».



Додатковий матеріал для виконання

Російська народна пісня “Со вьюном я хожу”; латиська народна пісня “Півник”; естонська народна пісня „Зозуля”; грузинська народна пісня «Світлячок»; туркменська народна пісня «Метелик»; О.Янушкевич. «День народження у мами»; українські народні пісні «Янчику-білоданчику», «Прийшла весна з квітами», «Ой весна, весна, та й весняночка»; німецька народна пісня „Музиканти”; А.Житкевич «Перестук»; Р.Бойко «Річкова прохолода» із циклу «Пісні в стилі різних народів».






Варіативний матеріал для виконання

Українські народні пісні, веснянки та гаївки („Соловеєчку, сватку, сватку”, „А вже весна” та ін.); Б.Савельєв „Із чого складається світ?”, „Справжній друг”; естонська народна пісня „Хор нашого Яна”; російська народна пісня „У полі береза стояла”; литовська народна пісня „Добрий мірошник”; французька народна пісня „Каде Руссель”; С.Соснин „Сонячні краплини”; Р.Паулс „Золоте весілля”; М.Лисенко „А вже весна, а вже красна”; Є.Бондаренко „Співаночка-весняночка”; О.Злотник „Мамина пісня”; М.Ведмедеря „Молитва”, „Це моя Україна”; Є.Карпенко „Зернятко”; В.А.Моцарт-Б.Фліс „Колискова”; А.Житкевич „Сопілочко з бузини”; В.Шаїнський „Чого вчать у школі”; І.Кириліна „Засмутилось кошеня”; М.Катричко „Найкраще місце на землі”; пісні з мультфільмів (за вибором).



Матеріал для музикування та виконання в русі

Троїсті музики (на вибір учителя); російські народні пісні „Со вьюном я хожу”, „Светит месяц”; білоруський народний танець „Бульба”; білоруська народна пісня „Савка і Гришка”, грузинський танець „Лезгінка”; узбецька народна пісня-танець „Мавригі”; українські народні пісні „Янчику-білоданчику”, «Прийшла весна з квітами», «Ой весна, весна, та й весняночка».








Інтернет-ресурси на допомогу вчителю:
 http://spiv.org.ua/ - Хоровий спів в Україні (інформація про хоровий спів в Україні, видатних хорових композиторів, диригентів, хормейстерів, регентів, хори; новини хорового життя; хорові фотогалереї, аудіогалереї, відео галереї; анонси хорових подій тощо);  http://folk.org.ua/  -: Українська Автентична Музика (збереження унікальної народної музичної спадщини України);

http://www.classic-music.ru/ - містить такі розділи: композитори (біографії і творчі портрети); виконавці (диригенти, співаки, піаністи, скрипалі, віолончелісти та ін.); факти (цікаві та маловідомі факти з життя видатних особистостей); афоризми (висловлювання видатних особистостей); інструменти (енциклопедія старовинних і сучасних інструментів); словник музичних термінів; наші проекти (кращі сайти про класичну музику);



 http://kobzari.org.ua/ -  Національна спілка кобзарів України. Кобзарі сучасності (офіційний сайт Національної спілки кобзарів України; музичні записи, ноти та інша інформація про кобзарство);

http://gomin.uazone.net  -" Гомін" - архів української народної пісенності;

http://www.artsmaidan.kiev.ua   «ArtsMaidan» - галерея сучасного українського мистецтва» (твори сучасних українських митців on-line у жанрах живопису, графіки, скульптури, кераміки, портрету і натюрморту, декоративно-прикладного мистецтва);

http://www.artofukraine.com – сучасне мистецтво українських художників.
Авторський склад:
Хлєбникова Л. О., керівник творчого колективу старший науковий співробітник лабораторії естетичного виховання Інституту проблем виховання НАПН України, кандидат педагогічних наук;

Дорогань Л. О., вчитель музичного мистецтва гімназії № 13 м. Харкова, вчитель-методист;

Івахно І. М., вчитель музичного мистецтва загальноосвітнього навчального закладу № 253 м. Києва; вчитель-методист;

Кондратова Л. Г., доцент кафедри теорії та методики виховання Запорізької обласної академії післядипломної педагогічної освіти; кандидат педагогічних наук,

Корнілова О. В., головний спеціаліст департаменту загальної середньої та дошкільної освіти МОНмолодьспорту України;

Лобова О. В., доцент кафедри педагогічної творчості та освітніх технологій Сумського державного педагогічного університету ім. А.С.Макаренка; кандидат педагогічних наук;

Міщенко Н.І. вчитель музичного мистецтва загальноосвітнього навчального закладу № 122 м. Харкова; вчитель-методист.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка