Озарчук Тетяна Миколаївна, заступник директора з виховної роботи



Скачати 60.57 Kb.
Дата конвертації10.03.2016
Розмір60.57 Kb.
Озарчук Тетяна Миколаївна,

заступник директора з виховної роботи,

Малятинський НВК «ДНЗ ЗОШ І-ІІІ ступенів»
Роль шкільного музею у національно-патріотичному та громадянському вихованні школярів в контексті ціннісного ставлення особистості до суспільства і держави , історичних та духовних надбань рідного краю.
Сьогодні Україна переживає найбільше випробування в своїй новітній історії - збройну боротьбу за незалежність та територіальну цілісність. У цій війні ми вже маємо загиблих і поранених, проте маємо і першу історичну перемогу - згуртовану націю, яка готова боротися за свої національні та політичні права. Вперше за довгі десятиліття Україна може опертись на широку підтримку своїх громадян, адже захищати свою державу зголосились мешканці всіх, без винятку, областей нашої держави. Серед захисників Батьківщини, в тому числі серед полеглих воїнів, також є й уродженці та мешканці нашої Гощанщини і Рівненщини. Відтак, перед державою відкриваються унікальні можливості для швидкого згуртування громадян довкола ідеї збереження державності, примноження її сил, матеріальних та духовних багатств.

Шкільний краєзнавчо - етнографічний музей ім. В.Г.Герасимчук Малятинського НВК є осередком освіти виховання, який сприяє вихованню в молодого покоління національної свідомості, патріотизму, любові до рідного краю, свого народу, забезпечення духовної єдності поколінь і призначений збереженню та вивченню матеріальної і духовної культури.

Головним завданням у роботі музею є: залучення учнів до проведення культурно-освітньої роботи серед школярів, зокрема патріотичного і національного виховання.

В основу системи національного-патріотичного виховання учнівської молоді Малятинського НВК покладено національну ідею як основний чинник розвитку суспільства в цілому.

Саме тому виховання ціннісного ставлення до суспільства і держави, до історичних, культурних і духовних надбань рідного краю в учнів нашого закладу ведеться через краєзнавчо-пошукову роботу. Музейна діяльність учнівської молоді Малятинського НВК посідає особливе місце серед інших форм виховної роботи: вона є результатом і водночас організаційною основою Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна».

У процесі пошукової роботи учні, з одного боку, пізнають історію рідного краю, традиції населення, з іншого – беруть безпосередню участь у відродженні національної та духовної спадщини.

Формування цих високих якостей у наших учнів спирається, насамперед, на добре знання рідного краю, його людей, їхніх звершень, адже велика Батьківщина, шляхетні громадянські чесноти починаються від рідного порога, своєї вулиці, школи, села, краю.

Якраз вивчення історії рідного краю, «малої Батьківщини» є тією духовною стежиною, яка веде до справжнього дієвого патріотизму, здатного принести суспільству порозуміння, злагоду і консолідацію, відродження і процвітання. Тому одним з найважливіших завдань Малятинського НВК є виховання в учнів високого почуття громадянина та патріота України.

Становлення учня як громадянина та патріота – актуальна проблема сьогодення. Цей процес відбувається під час виховання та представляє цілий комплекс заходів, спрямованих на формування людини як особистості. Виховання дітей шкільного віку здійснюється в процесі навчальної та виховної роботи в школі та за її межами, формуючи свідому, активну, корисну для суспільства особистість. Провідна роль у цьому процесі належить педагогам-виховникам.

Ефективність патріотичного виховання в системі виховної роботи школи значною мірою залежить від спрямованості виховного процесу, методів і форм його організації.

Пріоритетна роль відводиться активним методам,  застосування яких ґрунтується на демократичному стилі взаємодії, сприяє формуванню критичного мислення, ініціативи й творчості. До таких методів відносяться: соціально-проектна діяльність, ситуаційно-рольові ігри, метод відкритої трибуни, соціально-психологічні тренінги, інтелектуальні аукціони, створення проблемних ситуацій та ситуацій успіху, аналіз конфліктів і моделей стилів поведінки.

Краєзнавство та шкільний музей, як центр краєзнавчої роботи допомагає у вирішенні питань виховання громадянської позиції та патріотизму у учнів. Шкільний музей є міцним стержнем всієї навчально-виховної роботи, широким полем творчості учнів та вчителів.

Покликання вчителів – формувати в учнів національну свідомість, почуття власної гідності, гордості за свою державу, бажання збагатити її своєю творчою працею, виховувати любов до рідного краю, бажання бути причетним до всього, що відбувається на рідній землі.

Національно-патріотичне виховання формується на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визволь-ного руху, досягнень у галузі політики, освіти, науки, культури і спорту. На базі музею систематично проводяться тематичні лінійки, присвячені історично-му минулому України: «Свято Покрови», «День української писемності», «Голодомор 1932-1933рр.», «Пустомитівська трагедія», «Біль мій Афганістан» «В сім'ї вольній, новій», «9- травня - День Перемоги». Надається допомога педагогічним працівникам під час організації та проведення позакласних захо-дів і уроків, пов’язаних з історією рідного краю. Організовуються круглі столи за темами: «Бійці - УПА»; конференції: «Ти кажеш не було голодомору?», «Чи потрібна реабілітація репресованим?»; диспути: «Козацькі традиції і сучасність», «Роль національного одягу», «Уклін тобі, Тарасе»; зустрічі з письменниками та ветеранами, «дітьми війни», виставки. На виконання плану заходів з підготовки та проведення Дня Української Зброї, затвердженого головою Гощанської райдержадміністрації від 18.09.2014 р. №401 наповнили козацький курінь №1 давніми вишивками одягу, рушників, скатертин, картин ХХ ст. Музейні експозиції поповнюються завдяки дослідницькій роботі учнів. Ведеться робота з фондами районного та обласного архівів.

В вересні 2010 року Малятинському краєзнавчо-етнографічному музею було присвоєно звання "Зразковий музей".

Нещодавно в нашій школі відбулася зустріч із учасником АТО – Бондарем Віктором Степановичем. Захисник був поранений і мав короткострокову відпустку. На даний час п’ять випускників нашої школи знаходяться на Сході, а це свідчить про патріотизм учнів.

У родині закладаються підвалини патріотизму і почуття національної приналежності й свідомості. Постійно підтримуємо тісний зв’язок з батьками, залучаємо їх до шкільного життя. Творча співпраця батьків, дітей і вчителів позитивно впливає на формування класних колективів, виховання в учнів людяності, поваги до старших, доброзичливого відношення до товаришів. Відбулися цікаві заходи: «Андріївські вечорниці», традиційний ІХ фестиваль колядок «Заколядуємо разом», «Малятинські коровайниці», «Вишивала дівчина, вишивала». Дослідники - пошуковці записують старовинні колядки, щедрівки, вертепи.

17 грудня 2013 на Варвару юні краєзнавці разом з громадськістю сіл нашої сільської ради в честь 70 – річчя вшанували пам’ять односельців Пустомитівської трагедії, яка сталася 1943 року. Отож, національно - патріотичне виховання - це суспільна категорія, яка формує ставлення людини до себе, до свого народу й Батьківщини.

Патріотичне виховання має бути стрижнем усієї навчально-виховної роботи, оскільки ми повинні виховати особистість, яка має почуття гордості за свою державу, сумлінно виконує громадські обов’язки, усвідомлює соціальні проблеми Батьківщини та українського народу, любить рідних та близьких людей. Без цього людина не має обличчя, вона втрачає себе.

Кінцевим результатом в роботі є написання науково-дослідницьких робіт та їх представлення не лише на районному, обласному, а й Всеукраїнському рівнях. Школярі є постійними учасниками Всеукраїнської експедиції учнівської та студентської молоді «Моя Батьківщина – Україна». Школярі займали призові місця в конкурсах юних краєзнавців. Дослідники нашої школи описують не тільки своє село, а й райцентр. Це такі роботи: «Гощанський парк», «Агатівка - перлина Гощанської погорини». Теми творчих робіт: «Криниці мого села», «Лелека — птах, що приносить щастя» «Майстер народної вишивки», «Їх молодість обпалена війною», «Мудре мереживо олівця та фотоапарата». Є у нас і рукописні книги: «Книга пам'яті» і «Пустомитівська трагедія».

Протягом багатьох років школа провела численні зустрічі, екскурсії для учнів шкіл Гощанського району та семінари, на яких вчителі та учні ділилися досвідом роботи і своїми досягненнями. Книга-відгуків відвідувачів школи зберігає численні схвальні відгуки гостей щодо спільної роботи учнівського, педагогічного та батьківського колективів у справі виховання майбутніх патріотів України. Учням нашої школи всіх поколінь притаманне особливо чуйне ставлення до ветеранів війни, гордість за героїчне минуле свого народу і рідного краю та почуття відповідальності за майбутнє демократичної України.

Запропоновані виховні справи мають стати поштовхом до подальшої роботи з об’єднання учнів, педагогів, батьків довкола спільної цінності – територіальної цілісності держави, згуртованості суспільства, розв’язання проблем шляхом діалогу, пошуку загальнонаціонального консенсусу.



Будуть змінюватися часи, школа вирішуватиме нові завдання, проте актуальною є і буде одна проблема – виховання громадянина України, який знає і пам’ятає свій рід, материнську мову, цінує минуле і буде гідно творити майбутнє.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка