Пальчики малі, але завзяті”



Скачати 147.66 Kb.
Дата конвертації05.03.2016
Розмір147.66 Kb.
Програма

факультативного курсу

Пальчики малі, але завзяті”

для учнів 2 та 3 –х класів

.

(68 годин)


Автори: Гудименко Світлана Вікторівна, учитель початкових класів,

ЗОШ I-III ст. № 6 ім. М.Я. Ільїна, учитель вищої категорії.

Подмаркова Тетяна Олексіївна, учитель початкових класів,

ЗОШ I-III ст.. № 6 ім. М.Я. Ільїна, учитель вищої категорії, старший учитель.
Консультант: Ковтун Валентина Іванівна, методист ММК м. Дебальцеве.
Рецензенти: Капінус Н.О. – методист відділу початкової освіти обл. ІППО

Лебеда В.О. - керівник міського методичного об`єднання вчителів початкових класів,учитель початкових класів ЗОШ I-IIст. № 2, учитель вищої категорії.



Пояснювальна записка

Кожній дитині – світло знань,

Кожній дитині світло любові,

Віру в сили свої без вагань –

Як запоруку щасливої долі.

Курс „Пальчики малі, але завзяті” у 2 – 3 класах загальноосвітніх навчальних закладів розрахований на 34 години (1година на тиждень).

Стимулюючи дрібну моторику и активізуючи тим самим відповідні відділи мозку, ми активізуємо и сусідні зони, які відповідають за мовлення. Наслідок слабкого розвитку моторики руки - неготовність більшості сучасних дітей до письма або проблеми з мовленнєвим розвитком. Взаємодія між розвитком дрібних рухів руки та мови була помічена ще в минулому віці Марією Монтессорі, а до неї - і Сегеном. Щоб навчити малюка говорити, необхідно не лише тренувати його артикуляційний апарат, але і розвивати рухи пальців рук. Дрібна моторика рук безпосередньо впливає на розвиток уваги, уяви, мови, координації, спостережливості і пам'яті дитини. Розвиток навиків дрібної моторики важливий ще і тому, що все подальше життя малюка потребуватиме  від нього використання точних, координованих рухів кистей і пальців, які необхідні, щоб одягатися, малювати і писати, а також виконувати безліч різних побутових і навчальних дій.

Комплексна програма „ Пальчики малі, але завзяті” визначає освітній зміст у всіх напрямках роботи з школярами в умовах початкової школи на основі єдиної педагогічної концепції. В основу програми закладені два теоретичні положення.

Перше – це теорія про самоцінності шкільного періоду розвитку. Спрямованість на „самоцінність” передбачає відсутність будь-якого насильства над дитиною, нав`язування далеких її інтересам і нахилам видів діяльності й форм навчання.

Друге – особисті компетентності дитини при сучасних вимогах суспільства, які розуміються як універсальні дії орієнтування в навколишньому середовищі. Загалом програма спрямована на особистісно орієнтовану модель навчання і виховання, що передбачає створення відносин співробітництва й партнерства між дорослими й дітьми. Основна мета програми – розвиток розумових і художніх здібностей дітей шкільного віку, за допомогою художньої праці, читання, розвитку дрібної моторики рук.

Діти займаються найважливішим для їхнього віку видами діяльності: грою, конструюванням, малюванням, крім того учитель читає їм казки, вірші, говорить на тему прочитаного. Велика увага приділяється заняттям із моторики, на яких діти, граючи в дидактичні ігри, непомітно для себе опановують такі властивості оточуючих предметів, як кольори, форма й величина. Пріоритетний напрямок програми пов`язаний з ідеями збагаченого розвитку дітей, забезпечення цілісного розвитку особистості дитини через єдиний процес соціалізації, усвідомлення власних потреб, можливостей і здібностей.

Мета курсу: формування початкових навичок звукового аналізу і синтезу; розширення пасивного та активного словника;
формування самостійності в діяльності, знайомство з українським фольклором, народними звичаями, традиціями, святами.
Завдання курсу:

- розвиток дрібної моторики рук;

- формування вміння здійснювати мовленнєвий супровід дій;

- розвиток просторових уявлень;

- розвиток уваги, пам’яті, наочно-образного мислення;

- розвиток зв’язного мовлення,

- формування здатності до формулювання самостійних висловлювань;

- розвиток комунікативної і соціокультурної компетентностей.

- розширення знань про національну культуру, одяг, побут, обереги;

- ознайомлення з національною спадщиною свого народу

Програма поділена на логічні розділи. Вказана в програмі приблизна тематика завдань, розрахованих на дитяче сприйняття, з урахуванням їх вікових особливостей, та вимог сучасного життя. Заняття побудовані у формі уроку з дотриманням основних структурних елементів уроку, але проводяться заняття в вільній, цікавій, ігровій формі.

Заняття рекомендовано доповнювати екскурсіями, театральними постановами з використанням виготовлених руками учнів виробами.

До початку занять необхідно придбати природний матеріал, сірники, рахункові палички, пластилін, альбом для малювання, зошит в клітинку, кольорові олівці.

Оцінювання занять вербальне, але учителю треба пам`ятати, що оцінювати треба не тільки результат роботи, а і сумісну працю колективу, групи, окремо дитини, набутого емоційного досвіду, здобутих навичок. Поданий теоретичний і практичний матеріал, це лише частина праці педагога, але ми сподіваємося, що він допоможе не тільки при проведенні цього факультативного курсу, а і на звичайних уроках, як хвилинка відпочинку, або для зняття емоційної напруги стандартного уроку.

Програма призначена для вчителів початкових класів, вихователів, батьків.

Програма курсу „Пальчики малі, але завзяті”

2 клас

( 34 години, 1 година на тиждень)




Зміст навчального матеріалу


Навчальні досягнення учнів

Розділ 1 „ Пальчики малі, але завзяті” (11 годин)

    1. Викладання букв російської та української абеток з бусинок, крупи, насіння, паличок. Викладання складів і слів:

” Вітаємо, школа”.

    1. Гра з пластиліном після прочитаних дитячих віршиків, пісень, загадок – а, ну, відгадай!

    2. Вироби з солоного тіста: жучки, капітошка, листочок, серце.

    3. Об`ємні іграшки з паперу: кошик з квітками.

    4. Орігамі – прості форми. Котик, мишка. Гра: „Котик і мишка”

    5. Українські витинанки. Правила вирізування. Прості візерунки.

    6. Складання аплікації з шаблонів геометричних фігур: „ Сім раз відріж, один приклей”.

    7. Плетіння паперових килимків з кольорових смужок паперу. „Чарівні килимки”.

    8. Весела гра з олівцем, крупою, намистом, горіхами(катання між долонями, упізнай з закритими очима, сортування)

    9. Розмальовка(вчимося штрихувати фігури лініями в різних напрямках).

    10. Моя улюблена розмальовка (робота з друкованими розмальовками).

- Повторюють і закріплюють вивчені букви;

- розвивають м`язи рук, моторику пальців,

- розбираються в просторових уявленнях;

- підбирають кольори, вчаться штрихувати, не виходячи за рамки фігур;

- розвивають мислення, творчість, уяву; - знайомляться зі складом солоного тіста, його властивостями, формами і прийомами роботи з ним;

- знайомляться з поняттям об`ємний виріб, об`єднають вироби у спільну композицію;

- приймають участь у бесідах про ремесла різних народів світу, з досвіду розказують про українські ремесла,

- знайомляться з орігамі;

- отримують перші знання з використання шаблонів геометричних фігур і конструюють за власним задумом аплікацію;

формують уміння слухати, бачити, спостерігати, чути, відчувати на дотик;

- аналізують особливості зовнішнього вигляду своїх робіт, охайність виконаної роботи, прояв творчості, фантазії, естетичного смаку.


Розділ 2 „ Перші кроки Малюка і Олівця” (8 годин)

2.1” Крапка, крапка, кома...”:

- малювання крапок – дощик, тупають ніжки, іде сніг, що ховається за крапкою.

2.2 „Про палички та кружечки”:

- щітка, шарфик, їжачок, ялинка, дорога, травичка для зайчика, трава і дрова.

2.3 Симетрія в навколишньому світі.

2.4 Ритміка в малюнку.

2.5 Пори року і маленькі художники. Зимові картинки: сліди на снігу, дерева взимку, снігова баба, подарунки на свята, зимова непогода.

2.6 Весна. Зміни в житті. Весняні замальовки, веселка, пташки, яблунька.

2.7 „ І вкрились луки цвітом, вітаючись із літом”:

- червоне літо, ранок, полудень, ранкові лучи, світ природи, квіти, півник, кішечка.

2.8 Чарівниця осінь:

- дарунки осені, смачний стіл, лиса і грибочки, як готуються до зими.


- Розширюють уявлення про природу, навколишній світ, зміну пори року; розвивають комунікативні компетентності, складаючи, зачитуючи і показуючи розповіді про свої створені малюнки з геометричних фігур;

- стимулюють інтерес до письма, малювання, читання;

- виховують потребу у самоаналізі та самоосвіті;

- поглиблюють свою пізнавальну активність;

- вчаться йти від простого до складного;

- фантазують, як за допомогою крапок, поличок, кружечків створити справжній закінчений об`єкт, або прикрасити те, що вже є;

-порівнюють предмети навколишнього середовища;

- вчаться „бачити” ритм і симетрію предметів: слухають, читають, придумують власні варіанти казок про пори року, мешканців лісів; перетворюються на чарівників – художників.



Розділ 3 „ Гра з листком паперу”

(8 годин)

3.1 Домалюй, з крапочок – малюнок.(проставити тільки крапки, учню треба їх з`єднати вірно, щоб вийшов малюнок)

3.2 Шифроване письмо ( замість букв дані фігурки, треба розшифрувати напис, і по аналогії створити свій).

3.3 Фантастичний звір ( групова робота: один малює голову і згортає лист, другий домальовує шию, третій – тулуб і т.д, коли розгорнуть вийде фантастичний звір, про якого треба вигадати історію).

3.4 Чотири основні геометричні форми(малюнки тільки з геометричних фігур)

3.4.1 Круг

3.4.2 Квадрат

3.4.3 Трикутник

3.4.4 Прямокутник

3.5 Величини (великий-малий, високий-низький і т.д.)



- Знайомляться з геометричними фігурами,

- вчаться логічно мислити,

- знають основні величини, розрізняють їх,

- вміють аналізувати і синтезувати форму з буквою і навпаки;

- розвивають пальці рук, їх ритмічність, рухомість;

- вміють малювати замкнуті лінії, горизонтальні і вертикальні лінії;

- за допомогою ігрово-казкового задуму зберігають самостійність,

- доповнюють навчання емоційно-пізнавальним матеріалом;

- вчаться орієнтуватися в найпростіших геометричних ситуаціях;

- знаходять геометричні образи в навколишньому середовищі;

- граючись познають різні величини предметів, шукають і наводять приклади різних величин в оточені.


Розділ 4. „ Олівець - пустунець”

(7 годин)

4.1 Графічні завдання ( робота в зошиті в клітинку)

4.2 Графічні диктанти.

4.3 Графічне малювання орнаменту українського рушника.

4.4 Створення графічних фігур на основі українського національного костюму.

4.5 На що це схоже? Пляма – хто ти?

Навички малювання (зображення з простих фігур)

4.6 Кольорові вірші, оповідання (малювання за прочитаним)

Казки – замальовки( складання своїх казочок, віршиків за допомогою кольору і олівця)

4.7 Підсумкове заняття: авторські роботи вільного напрямку.



- Знайомляться з національною спадщиною свого народу;

- знаходять в лініях і формах схожість з навколишнім світом, предметами, явищами природи;

- складають свої казки - замальовки;

- розвивають зв`язне мовлення,

- збагачують словниковий запас;

- здобувають початкові відомості про елементи графічної грамоти;

- виконують, на основі текстових віршів, гімнастику для рук;

- вивчають комплекс вправ на розслаблення м`язів рук4

- виконують графічні диктанти під диктовку учителя і створюють свої диктанти;

- показують свої наробки за рік.




3 клас

(34 годин, 1 година на тиждень)



Зміст навчального матеріалу

Навчальні досягнення учнів

Розділ 1 „ Всюди добре, а вдома найкраще” (3 години)

    1. Викладання картинки „ Літні спогади” з мушлів, камінців, піску.

    2. Гра з насінням, бобовими „ Ой, який соняшник”

    3. Аплікація з різних матеріалів” Необмежене море”

- Беруть участь у бесідах про літній відпочинок;

- читання віршів, загадок про літо;

- приймають участь в грі відгадайте де були? (діти показують рухами де вони відпочивали влітку);

- моделюють казкову ситуацію: діти перетворюються на рибалок, моряків, мешканців моря.

- удосконалюють навички мовлення, читання, поетичних і прозових текстів;


Розділ 2 „ У гості до золотого лісу”

(7 годин)

2.1 Вересень – садівник: орнаменти з осіннього листя, пелюстків квіточок.

2.2 Гра з пластиліном дарунки осені.

2.3 Створення малюнку за допомогою пальців і фарби:

„ Золотий ліс”. „ Подорож по

гриби”.

2.4 Оригамі. Ведмедик. Жабка.



2.5 Оригамі. Рибки в акваріумі.

2.6 Об`ємна аплікація з насіння соняшника, гарбуза, клена, жолудів.

2.7 „Чарівні знаки”. Створення умовних знаків розвитку емоційного життя осінніх природних явищ.


- розглядають картинки із зображенням осіннього лісу;

- читають вірші про Осінь;

- згадують назви овочів і фруктів, описують зовнішній вигляд(забарвлення, форма), куштують їх на смак; з`ясовують де вони ростуть і як використовуються в їжі.

- відгадують загадки про гриби, дізнаються про їх будову, особливості харчування;

- міркують як звірі готуються до зими;

- показують рухами відгадки загадок про тварин;

- розмовляють про відліт птахів; за допомогою фізхвилинок інсценізують різних птахів.

- створюють умовні знаки: похмура погода, калюжі, сплячка.

- узагальнюють і систематизують знання про осінь.

- виразно читають вірші напам`ять.



Розділ 3 „Двері мудрості ніколи не замкнені” (4 години)

3.1 Конструювання фігур із сірникових паличок.

3.2 Виготовлення закладок в книжки, використовуючи геометричні шаблони фігур.

3.3 Перше знайомство з геометрією

„ Прогулянка у геометричному парку”

- зустріч із крапкою;

знайомство з лінією;

як промені з`єднаються в куті;

місток через чорнильне море;

3.4 На алеї багатокутників;

про коло та круг;

олівець і циркуль.




- Знайомляться з конструкцією фігур,

- розвивають просторове уявлення, фантазію, складаючи фігури з сірників, будуючи з них архітектурні споруди;

- працюють з шаблонами, з розграфленим папером, симетричним вирізуванням;

- набувають практичних умінь: вимірюють і будують геометричні фігури за допомогою креслярських і вимірювальних інструментів і без них; креслять від руки, по клітинкам;

- вчаться орієнтуватися в найпростіших геометричних ситуаціях, знаходять геометричні образи в навколишньому середовищі;

- читають і самі створюють казки про геометрію. У простенький зміст казок включають наукові данні, коментують, підкріплюють малюнками, кресленнями.



Розділ 4. „Зимонька – снігуронька” (8 годин)

    1. Робота з волокнистими матеріалами. Аплікація з вати” Срібне все навкруги”

    2. Ялинкові прикраси з тканини.

4.3 Святкові сувеніри. Об`ємна святкова листівка з шерстяних ниток.

4.4 Виготовлення з паперу і пластиліну багатофігурних композицій до казки „ Рукавичка”. Читання казки, створення діда і собачки

4.5 Інсценування казки, з введенням нових героїв, ведмедя, жабки, мишки.

4.6 Свідоме уявлення про героїв і події казки. Створення зайки, лисички. Показ казки учням інших класів.

4.7 Витинанка „ Сніжна зіронька горить”.

4.8 Виготовлення матеріалу для рухової ігри ”Салки з сніжками” з поролону.



- Відгадують загадки про зиму;

- вивчають та пояснюють прислів`я, приказки, прикмети про зиму;

- вчаться працювати з волокнистими матеріалами,

- розвивають уяву, фантазію, естетичний смак, створюючи власноручно прикраси з різних матеріалів;

- читають по ролях казку „ Рукави-чка”.

- інсценізують казки, з введенням нових героїв;

- удосконалюють навички свідомого уявлення про героїв і події казки;

- розвивають мовленнєві та творчі здібності;

- удосконалюють уміння працювати з ножицями, папером, поролоном;

- розвивають м`язи рук.



.Розділ 5. „В палаці чарівних казок” (5 годин)

5.1 Виготовлення героїв улюблених казок з пластиліну.

5.2 Ліна Костенко „ Бабуся –Ягуся”. Виготовлення головного персонажу після прочитаного з тканини, пір`я і дерева.

5.3 Панно з кольорових клаптиків тканини „ Колобок і всі, всі, всі”.

5.4 „ Улюблені ляльки”. Малювання ляльок, що зображають людей різних рас.

5.5 Виготовлення ляльок з гречки, мочала, ниток.



- Розширюють уявлення про фольклорні форми усної народної творчості;

- Знайомляться з творами мистецтва: музикою, живописом, скульптурою;

- знайомляться з різноманіттям форм, барв іграшок і предметів казкового світу;

- формують уміння слухати, спостерігати, бачити, чути;

- випробують різні відчуття від дотику до різних матеріалів з якими працюють, від дій з ними;

- розглядають ляльок, що зображують людей різних рас;

- відзначають характерні риси зовнішнього вигляду кожної раси; їх загальне походження;

- виконують „ для ляльок” пісні, вірші, танці різних народів.



Розділ 6. „Маленькі дослідники”

(5 годин)

6.1 Леся Українка „Конвалія”. Виготовлення з паперу весняних квіточок після прочитаного.

6.2 Аплікація з рваних клаптиків паперу „ Весняний ліс”.

6.3 Симетричне вирізування. Колаж „Крила метелика”.

6.4 Малювання пластиліном

„ Підводний світ”.

6.5 „ Летимо до зірок”. Моделювання космічних кораблів.




- Створюють в уяві поетичний образ ранньої весни;

- розглядають репродукції картин відомих художників;

- слухають класичну музику,

- Перетворюються на чарівників. Які говорять про прикмети весни знаками.

- говорять про весняних комах, знайомляться з їхнім життям навесні, описують їхній зовнішній вигляд;

- розглядають картинки із зображенням риб і рослин, ставлять дослід: вивчають із якою формою тіла зручніше плавати під водою (риби, краби або молюски);

- вирушають на безлюдні планети в космосі;

- моделюють космічні кораблі;



Розділ 7. Авторські роботи

Працьовиті наші ручки” (2 години)

7.1, Виготовлення робіт за власним задумом, фантазією з різних матеріалів. Виставка авторських робіт.

7.2 Підсумкове заняття за рік. Театралізована вистава.



- узагальнюють і систематизують знання отримані за рік;

- показують у своїх роботах режисерську гру, художнє конструювання, виразний рух; можуть довести свій талант і одержати задоволення від власних очікувань.



Список використаної літератури:

  1. Агаркова, Н.Г. Обучение первоначальному письму по прописям к “Азбуке” О.В.Джежелей / Н.Г.Агаркова, -М.: Дрофа, 2002.

  2. Безруких, М.М. Обучение первоначальному письму: Система Д.Б.Эльконина / М.М.Безруких. -М.: Просвещение, 2002.

4. Белая А.Е. В.И. Мирясова “Пальчиковые игры для развития дошкольников”. М.: АСТ. Астрель, 2002 год.

5. Гурова, Е.М. Подготовка руки ребёнка к письму / Е.М.Гурова // Начальная школа. -2000. - №5.



  1. Желтовская, Л.Я. Формирование каллиграфических навыков у младших школьников /Л.Я.Желтовская, Е.Н.Соколова. –М.: Просвещение, 1987.

  2. Илюхина, В.А. Новые подходы к формированию графических навыков: Письмо с секретом / В.А.Илюхина // Начальная школа. -1999. -№10. –с.37-52.

  3. Крутецкий, В.А. Психология / В.А.Крутецкий. –М.: Просвещение, 1986.

  4. Лурия, А.Р. Очерки психофизиологии письма / А.Р.Лурия. –М.: Академия, 2002, переиздано с 1950.

  5. Потапова, Е.Н. Радость познания: Книга для учителя / Е.Н.Потапова. -М.: Просвещение, 1990.

  6. Прахт, Л.И. Развитие движений кисти и пальцев рук / Л.И.Прахт // Начальная школа. -2004. –№4. –с.5-7.

  7. Федосова, Н.А. Особенности обучения письму шестилетних первоклассников /

  8. « Большая книга оригами». Харьков «Школа» 2000г.

  9. Сайт: http://www/kindergenii/ru/grdihtant/htm

Список рекомендованої літератури для учнів:


  1. Гребенькова Л.А. „ Ранок” 2009р. „ Літні та зимові завдання на канікули”. Розмальовки.

  2. Мірошникова Н.Є. „ Уроки української мови з елементами каліграфічних вправ”. Донецьк „Третє тисячоліття” 2003р.

  3. Міхейшина М. „Уроки малювання для молодших школярів”. „Мінськ Література”.1997р.

  4. Федієнко В. Ізд. „Школа”. Робочий зошит „Скоро до школи”.

  5. « Большая книга оригами». Харьков «Школа» 2000г

  6. Сайт: http://www/kindergenii/ru/grdihtant/htm


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка