Педагогічна рада «Потреба у здоровому способі життя як ознака компетентності особистості»



Скачати 114.76 Kb.
Дата конвертації17.03.2016
Розмір114.76 Kb.
ПЕДАГОГІЧНА РАДА « Потреба у здоровому способі життя як ознака компетентності особистості»

Конституція України визнає життя та здоров‘я людини як найвищу соціальну цінність. Згідно із Основним Законом, держава несе відповідальність перед людиною за свою діяльність та зобов‘язана ефективно вирішувати завдання виховання здорового покоління, від чого в значній мірі залежить соціально-економічний розвиток суспільства та держави в цілому.

Зараз ніхто не відштовхує думку про те, що за молоддю майбутнє,що саме ця категорія населення приведе до позитивних перетворень у суспільстві. Але поряд з тим вочевидь постає залежність ефективності використання цього потенціалу від рівня здоров‘я молодого покоління, його способу життя.

За даними Інституту гігієни та медичної екології ім.. О.М. Марзєєва, на сьогоднішній день 90 % учнівської молоді має відхилення щодо здоров‘я, та більше ніж 50% - незадовільну фізичну підготовку. Здоров‘я закладається ще до народження, у ранньому дитинстві та дошкільному віці, а формується та стабілізується в період навчання у школі. Аналіз офіційних даних , відображених у статистичних звітах, свідчить про негативні тенденції, які характеризують стан здоров‘я молоді. Найпоширенішими є хронічні захворювання, психоневропатологічні порушення, близькозорість, ожиріння, порушення постави.

Протягом навчального року адміністрацією школи проводилася необхідна робота з виконання вимог охорони дитинства, техніки безпеки, санітарно-гігієнічних та протипожежних норм. Має місце руховий режим учнів: система рухової активності учнів включає уроки фізкультури,рухові паузи на уроках та перервах.

У навчальних кабінетах дотримані норми освітлення. Класними керівниками проводяться бесіди з профілактики травматизму та інфекційних хвороб , отруєння грибами та дикими рослинами. Згідно з річним планом роботи школи та виховними планами класних керівників проводиться робота щодо виховання здорової, соціально адаптованої, творчої особистості.

Невід‘ємною частиною культури здоров‘я є інформованість з питань здоров‘я та здорового способу життя. Навчання питання здоров‘я, культури здоров‘я, використання здоров‘єзберігаючих технологій навчання і виховання як основного інструменту педагогічної роботи складають єдине ціле – шлях до здоров‘я.

Випускник школи повинен бути перш за все здоровою людиною, особистістю, яка соціально адаптована, професійно зорієнтована, здатна до саморозвитку та самореалізації, активної ролі в суспільстві як громадянина, спеціаліста, спадкоємця традицій національної культури, творця кращої долі для себе та своєї держави .

Результати анкет «Ми за здоровий спосіб життя» ,проведені класними керівниками, вчителями початкових класів свідчать про те, що наші учні не малу частину часу перебувають на свіжому повітрі(у вихідні дні) –зимовий період, так учні 5 класу –від 1 до 7 годин, 6 класу – від 1 до 10 год, 7 класу – від 3 до 12 годин, 8 класу –від 1 год до 8 год,9 класу –від1 до 18 год, 10 класу –від 4 до 12, 11 класу – від2 до 10 годин. Перебуваючи на свіжому повітрі надають перевагу таким іграм: 5 клас – вибивач, носовичок, футбол, жмурки, доганялки, квач, сніжки, панаса, катаються на велосипедах. Учні 6 класу – футбол, лижі, сніжки, латка,жмурки, доганялки, учні 7 класу – рухливі ігри , 8 клас –баскетбол, латка, футбол, бадмінтон. Учні 9 класу – стрибки на скакалку, баскетбол, футбол, носовичок, жмурки, сніжки , учні 10 класу – футбол, ігри з м‘ячем, учні 11 класу – футбол,волейбол,прогулянки до лісу.

Майже всі учні школи володіють знаннями щодо формування культури здоров‘я. Два учні ( 8 і 10 клас) не знають, чи готові сказати «ні» шкідливим звичкам. А чи знають ,як їх позбутися, якщо їх уже мають і чи прагнуть до цього?

Одним із напрямків формування в учнів культури здоров‘я є зацікавленість у збереженні навколишнього світу, розуміння важливості збереження генофонду нації. На запитання анкети «Чи зацікавлені ви у збереженні навколишнього світу» всі учні 5-11 класів відповіли: так. Учнів 5 класу хвилюють екологічні проблеми нашого села,один із них в анкеті зазначив: Мені цікаво, чи є совість у тих людей, хто засмічує вулиці, палить ліс, відходи кидає у річку. Я хочу,щоб у нас в селі висаджували дерева, квіти, було чисто і красиво, щоб ми дихали свіжим повітрям і з задоволенням купалися у чистій річці.

У кожному класі є стінна газета, в якій слід висвітлювати матеріал про здоровий спосіб життя . Бо з аналізу анкет я не зовсім зрозуміла, чи розглядається ця тематика на сторінках вашої газети. Одні пишуть –так, інші – ні.

В анкеті було три запитання: Чи готуєте ви реферати про здоровий спосіб життя і на яких уроках? Чи малюєте плакати на здоров‘єзберігаючу тематику? Чи пишете твори про культуру здоров‘я? Учні 5 класу – на охороні здоров‘я писали реферати «Як охороняти здоров‘я» , «Спортивні досягнення»., на годинах спілкування – складали режим дня, писали повідомлення «Про найулюбленіший вид спорту», «Про футболістів». На уроках образотворчого мистецтва малювали плакати «Спортивні ігри», «Футбольне поле», «Футбольний м‘яч». На основах здоров‘я писали твори «Загартування організму», «Небезпечно – туберкульоз!»

Учні 6 класу готують реферати на уроках англійської мови, основ здоров‘я, природознавства, 3 учні малювали плакати , 13 – ні, всі учні пишуть твори на уроках української мови, літератури, зарубіжної літератури. Учні 7 класу – реферати пишуть на уроках біології, основах здоров‘я, фізкультурі. Всі малюють плакати, пишуть твори(на яких уроках невідомо). Учні 8 класу – пишуть повідомлення та реферати на уроках української мови і літератури , основах здоров‘я,фізкультурі, малюють плакати , пишуть твори(де?). Учні 9 класу – на основах здоров‘я, біології,фізкультурі писали реферати про шкідливі звички, улюблені види спорту. Малюють плакати, пишуть твори(де). Учні 10 класу – готують реферати з біології,валеології, малюють плакати, пишуть твори. Учні 11 класу – всі пишуть реферати, малюють , складають твори а де –не зрозуміло. Звільнених від уроків фізкультури за станом здоров‘я - 5кл. – 1, Шахов Дмитро, 6 клас- 2 учні –Мацапула Ельвіра, Кузьминська Ірина, 7 клас – 1, Кібець Алла, 8 клас – жодного,9 клас – жодного, 10 клас – 1, Бойко Родіон, 11 клас -1, Загинайло Таня.

Основні діагнози звільнень: післяопераційний стан, бронхіальна астма, вегето – судинні( стрибки тиску ). В цьому році є звільненя по хворобі на сколіоз( основна причина – малорухливий спосіб життя). Якщо прослідкувати за записами медичної сестри з 2005 по 2010 роки ,то основними причинами звільнення від занять були: в 2005-2006н.р. –найбільше –шлунково- кишкові розлади, в основному учні 1-6 класів, та незначні травми по необережності, в 2006 -2007 н.р. – головні болі – лідер, та болі у дівчат під час менструального циклу. В 2007-2008 н.р. – застудні захворювання, застарілі травми, в 2008-2009 н.р.- найменше було звернень і в основному не за фахом ( зубні болі, застарілі травматичні), вегето –судинні. В 2009-2010- прослідковується пік респіраторно-вірусних та інфекційних захворювань , травми ,розтягнення.

Загальна кількість дітей ,що знаходяться на диспансерному обліку дещо знизилася,але здебільшого за рахунок випускників Найбільше на диспансерному обліку дітей з такими захворюваннями:

1.Зір.

2.Шлунково – кишкові.



3. Вегето-судинні

4. Органи дихання (бронхіальна астма)

5. Порушення постави (сколіоз).

Накопичення інформації з проблемних питань, малюнки ,плакати, робота на пришкільній ділянці, на квітниках, прибирання території школи, спортивні змагання, походи, екскурсії, волонтерський рух, проведення різних свят, конкурсів – все це складові частини великої справи, спрямовані на формування культури здоров‘я.

Питання здорового способу життя розглядається класними керівниками і на батьківських зборах за такою тематикою: Режим дня першокласника(Сухоненко Н.С.), Психологічна консультація для батьків: Батьки перші вихователі дитячих душ(Заєць В.В.), Піклуйтеся про здоров‘я свого школяра(Суворова Н.М.), Проблеми спілкування батьків і дітей(Марухно О.К.), Комп‘ютерна залежність чи розвага, Куріння .Вибір на користь здоров‘я.(Пісчана А.В.), Як виховати самооцінку в розумовій праці (КошараЛ.Є.), Формування морального становлення особистості(Кириченко О.Р.), Діти і шкідливі звички . Як допомогти дітям у визначенні справжніх цінностей людського життя(Іванова Н.М.). Всі класні керівники проводять щотижня превентивні бесіди, тематика яких фіксується в журналах.

Формування позитивної мотивації на заняття учнями фізичною культурою та спортом

Саме в шкільний період відбувається інтенсивний розвиток , формування та дозрівання організму. Він здатен чуйно реагувати як на фактори,які погіршують здоров‘я,так і на ті,що оздоровлюють. Час навчання у школі є найсприятливішим для зміцнення здоров‘я.

Для активізації фізичного розвитку дітей у нашій школі створені умови для заняття учнів в позаурочний час: працюють спортивні секції «Футбол» для учнів 7-11 класів. Заняття проходить три рази на тиждень по дві години, секція «загальної фізичної підготовки» для учнів 9 -11 класів- два рази на тиждень по дві години , Частина учнів 9-10 класів відвідують секцію «Волейбол». Всього задіяні в секціях до 50 учнів.

Немає у навчальному плані предмета ,більш природного для школярів, ніж фізична культура. Спільник вчителя фізкультури –сама природа. Спільник дуже сильний , але не всесильний. Не завжди, не всюди, не будь-який рух спричиняє радість та задоволення. Тому враховуючи вікові ,психологічні,статеві відмінності, на уроках присутня різна мотивація занять фізичними вправами..

Характерно,що позитивної мотивації в основному потребують діти середнього та низького рівня фізичного розвитку, тому і підходити до цієї групи учнів треба індивідуально. З віком мотивації учнів змінюються – оцінка у 8-9 класах переходить на другий план. До 16-17 років формується стійкий інтерес до збереження власного здоров‘я, його зміцнення, до підтримки фізичної форми.

Велике значення для позитивної мотивації до занять спортом та фізичною культурою має сім‘я. Грамотність батьків у питанні фізичного розвитку дітей, вміння правильно організувати фізичне виховання, здоровий спосіб життя – це обов‘язкова умова того, щоб діти зростали духовно та фізично досконалими. Найголовніше завдання – донести до батьків те, що фізично розвинуті діти зможуть краще засвоювати ті знання ,які будуть отримувати в школі.



Виховання здорового способу життя на уроках та в позакласній діяльності в початковій школі.

Вихованню здорового способу життя в учнів вчителі початкової школи намагаються прищеплювати на всіх уроках та в позаурочний час. На уроках, крім бесід вчителя, діти готують короткочасні повідомлення, невеликі реферати на різні теми із здорового способу життя , а саме: «Безпека життя», «Гігієна людини – запорука здоров‘ю», «Лісам - рости», «Життя тварин», «Здорове харчування – запорука довголіття» малюють плакати «Здорові діти – здорова нація». Учні початкових класів беруть участь в екологічних акціях «Посади дерево», «Птахам наша турбота», «Озеленення шкільного подвір‘я ,в проектах «Земля - наш рідний дім», «Народний календар», «Тварини – живі організми», «Природа і здоров‘я», «Знайдеш в рослині порятунок». Вихованню здорового способу життя також сприяють екскурсії «Рідні куточки мого села»,»Стежками козацької слави» (до м. Запоріжжя), до лісгоспу , походи «Рідні краєвиди»(піший похід до містка с. Троїцьке, авто екскурсія до Білої Скелі, джерела, в Сад-балку, Рубанівське, Дебальцево. З метою пізнавальною та оздоровлюючою, по можливості, проводять прогулянки до соснового лісу.

Перед першим уроком щодня проводять ранкову зарядку чи ритмічну гімнастику. Для запобігання втомлюваності учнів ,на кожному уроці проводяться валеологічні паузи ( раз або двічі). Ігри учнів 1-4 класів: Котилася торба , другий зайвий, гуси,панас, жмурки, вибивач, впіймай м‘яч , латка.

Вчителі початкових класів пропонують дітям творчі роботи : складання віршів,казок,оповідань на оздоровчу тематику.



ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ ПРИРОДНИЧОГО ЦИКЛУ З ПОЗИЦІЇ ЗДОРОВ‘ЄЗБЕРЕЖЕННЯ.

Важливим складником шкільної освіти є формування мотивації до збереження та зміцнення здоров‘я. Саме на досягнення цієї мети спрямовані курси «Біологія»,»Валеологія», «Генетика», «Цитологія», «Основи здоров‘я».. Їх завдання – формування в учнів свідомого ставлення до свого життя і здоров‘я, оволодіння основами здорового способу життя , життєвими навичками безпечної та здорової поведінки, формування здоров‘єзберігаючих компетентностей школярів. На основі знань , умінь отриманих на уроках можуть бути сформовані необхідні для збереження здоров‘я життєві навички: наприклад – дотримання правил особистої гігієни, надання першої медичної допомоги.

Набуття життєвих навичок є поступовим поетапним процесом,що супроводжується, а в деяких випадках визначає період особистісного зростання. Тому до аспектів формування життєвих навичок належить також необхідність вироблення навичок нейтралізації чи мінімізації можливого негативного впливу на підлітка. Позитивну роль у цьому процесі відіграє робота з батьками учнів. Для упровадження здоров‘єзберігаючих технологій вчителі використовують різні методи навчання . Слово педагога є потужним джерелом емоційного впливу на учнів. Словесними методами можна визначити основні алгоритми здорового способу життя. Вчителі запроваджують додат ки до календарного планування, в 5-8 класах – по необхідності проводять фізкультурні паузи, при проведенні практичних , лабораторних робіт здійснюють інструктаж з правил техніки безпеки. Учні на уроках фізики,географії, хімії,біології за пропозицією вчителя пишуть повідомлення, реферати, пов‘язані з екологічними проблемами.

Вимога часу – формування всіх видів здоров‘я: фізичного, емоційного, соціального, особистісного,духовного та інтелектуального.



ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ МАТЕМАТИЧНОГО ЦИКЛУ З ПОЗИЦІЇ ЗДОРОВ‘ЄЗБЕРЕЖЕННЯ.

Одним із основних принципів , які лежать в основі здоров‘єзберігаючих освітніх технологій, є творча активність учнів. Предмети математичного напрямку спрямовані на досягнення даної мети поряд з іншими дисциплінами. Здатність,вміння грамотно використовувати інформацію допомагає з меншими зусиллями, більш зацікавлено отримувати знання в школі.

Кожен учитель розуміє,що до числа першорядних завдань належить завдання охорони здоров‘я. Урок є найбільш важливою частиною загальної оцінки роботи школи в сфері впливу його на здоров‘я учнів. Які ж критерії оцінки уроку математики з позиції здоров‘єзбереження;


  • Намагаємося дотримуватися гігієнічних умов у класі;

  • Для запобігання втомлюваності часто змінюємо види навчальної діяльності;

  • На уроках математичного циклу використовуємо такі методи, які сприяють активізації ініціативи та творчого самовираження учнів, діти реально перетворюються в користувачів знань та суб‘єктів діяльності з їх отримання та створення;

  • Де тільки можливо запроваджуємо додатки до календарного планування;

  • Слідкуємо за посадкою учнів,за станом дитини;

  • В класі працюємо з відкритими дверима;

  • Де є необхідність, проводимо валеологічні паузи в 5-8 класах.

  • На уроках інформатики постійно проводиться інструктаж з техніки безпеки.

ПРОВЕДЕННЯ УРОКІВ ГУМАНІТАРНОГО ЦИКЛУ З ПОЗИЦІЇ ЗДОРОВ‘ЄЗБЕРЕЖЕННЯ.

Покликання школи – навчити людину бути здоровою, а не тільки зміцнювати та зберігати здоров‘я. Уроки гуманітарного циклу теж підкоряються цьому напрямку.

На уроках мови та літератури(української , зарубіжної) використовуються такі завдання і вправи, які формують в учнів теоретичну базу з питань культури здорового способу життя, а також вчать застосовувати отримані знання на практиці. Постійно пропонується робота з відгадування загадок, кросвордів,пов‘язаних з режимними процесами або предметами санітарної гігієни,добір прислів‘їв, приказок, просто речень про здоров‘я та здоровий спосіб життя.

На уроках української мови та літератури, вчитель Кошара Л.Є. пропонує учням написання повідомлень та рефератів на тему: «Бережливе ставлення до природи» (8кл), «Екологічна культура людини» (9кл), «Збереження природи - наш святий обов’язок»(твір –роздум,9 клас), «Ліки від поганого настрою». Діти пишуть диктанти,міні-диктанти про здоровий спосіб життя. Як класний керівник провела анкетування серед учнів»Шкідливість куріння».

Вчитель Кириченко О.Р. на уроках мови в 9-11 класах пропонує учням написання творів, творчих робіт,переказів, доповідей,рефератів , проводить аудіювання на оздоровчу тематику, запроваджує додатки до календарного планування на уроках мови і літератури. Як класний керівник на годинах спілкування формує в учнів потребу бути здоровими .

Марухно Т.В. На уроках російської мови проводить вибіркові , розподільчі диктанти, диктанти переклади, виразне читання текстів, розбір речень. Тексти цих видів робіт мають валеологічну спрямованість,направлені на виховання моральності, духовності, гуманізму, знайомлять з життям і творчістю видатних людей, виховують любов до оточуючого світу.

Пропоную до вашої уваги МОДЕЛЬ КУЛЬТУРИ ЗДОРОВ‘Я

1.Початкова школа

2. 5 -8 класи

3.9-11 класи

Послухайте вислови мудрих людей


  1. Життя вимагає руху . Арістотель.

  2. Необхідно підтримувати міцність тіла, щоб зберегти міцність духу. В.Гюго.

  3. Нам дана жизнь с непременным условием храбро защищать ее до последней минуты. Ч. Диккенс.

  4. Невоздержанная и сластолюбивая молодость передает старости изношенное тело. Цицерон.

  5. Кто хочет жить для других, не должен пренебрегать собственной жизнью. Ж.Гюйо.

Найбільша радість на землі – це радість спілкування. Справді, що ще нам зігріває душу, додає наснаги, як не щире,довірливе спілкування з однодумцями, близькими, рідними. Влучно сказала Ліна Костенко:
Нехай підождуть невідкладні справи,

Я надивлюсь на сонце і на трави,

Наговорюся з добрими людьми

Не час минає, а минаєм ми.

Як легко зранити серце одним необережним словом, не залишивши в ньому місця для проростання добра. Будьте добрими, чуйними, лагідними, щедрими, бо саме внутрішня краса прикрашає людину. І тільки людина наділена цими благородними рисами.. Агресивність , ненависть, роз‘їдають вам серце і мозок, травмують душу,скорочують життя.

Забудьте образи і негаразди і кожного ранку промовляйте: - Я щаслива, я здорова, я красива, я кохана, я багата, я маю найкращу професію – спілкування в праці з дітьми, з найчистішим створінням ,що є на землі.

Життя таке прекрасне і таке коротке ,поспішайте творити тільки приємне.

Дякую.





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка