Підсумковий урок з теми "Прислівник". 7 клас



Скачати 62.27 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір62.27 Kb.
Коньовшій М.І.,

учитель української мови та літератури

Харківської гімназії №144,

спеціаліст вищої категорії, учитель-методист
Тема уроку Підсумковий урок з теми "Прислівник".7 клас (з елементами зацікавлення: захист знань, лінгвістичні ігри, рольова гра, конкурси, ребуси)

Мета. Узагальнити й систематизувати вивчені школярами відомості про прислівник, його лексичні й граматичні особливості, правопис, синтаксичну роль. Розвивати логічне мислення та уяву, зорову й слухову пам'ять, орфографічну грамотність семикласників, виховувати любов до українського слова та інших національних скарбів. Прищеплювати учням сталий інтерес до навчання.

Обладнання. Плакати, опорні таблиці і схеми, ребуси, картки.

Хід уроку.

Повідомлення теми, мети та завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.



Вступне слово вчителя.

Ось уже стільки років ми з вами мандруємо по прекрасній планеті Філологія, континентом Морфологія, а зараз закінчуємо знайомство з чарівною країною Прислівниковією. Сьогодні маємо пройти прикінцевий етап мандрівки. Позаду цікаві й раніше не звідані простори цієї країни.

Діти, зверніть увагу на географічну карту континенту Морфологія (карта-плакат висить на дошці). В яких країнах цього континенту ми вже з вами побували? (Іменниковія, Прикметниковія, Числівниковія, Дієсловія, Займенниковій, Прислівниковія). Які красиві, поетичні назви частин мови. Як не згадати слова відомого українського поета Дмитра Білоуса:

Як намистини, диво калинове -

Частини мови!

Назви наче й звичні,

Полюбиш їх, - красиві, поетичні.

Саме ці рядки і є епіграфом нашого сьогоднішнього уроку.

Прислівник - цікава і складна частина мови.Характерною особливістю прислівників - є різноманітність і строкатість їх морфемної будови. Це пояснюється тим, що протягом багатьох віків прислівники формувалися й формуються із різних частин мови. Тому і написання прислівників є таким складним, адже кожна частина мови має свої закони. А якщо ми згадали Закони про частини мови, то спробуємо зараз захистити свої знання про прислівник.

Проходить судовий процес, на якому присутні суддя (вчитель), прокурор (один з учнів), адвокати (всі інші учні). Прокурор висуває звинувачення проти Невідомого "X". Адвокати ведуть захист, наводять свої аргументи. Суддя уточнює відповіді й виносить остаточне рішення.



Звинувачення і захист знань.

Прокурор. Звинувачення перше.

Невідомий "X" у реченні, яке було йому дано визначив, що слово "ранком" є прислівником. Але ж слово "ранком" - іменник в орудному відмінку однини. Це помилка.



Суддя. Якщо в адвокатів немає заперечень, то суд може визнати особу винною згідно з законами про частини мови.

Адвокати.Це слово може бути і прислівником. Треба подивитися, в якому контексті воно вжито. У мові є явище переходу слів з різних частин мови у прислівник. Суддя. Введіть це слово у речення і доведіть це. (Виконується завдання).
А яке ж речення було в Невідомого "X"?

Прокурор, (диктує, учні записують). Друзі ранком вирушили у далеку дорогу.

Суддя. Доведіть, що це слово у наведеному реченні дійсно прислівник.(Адвокати доводять, визначаючи лексичне значення, граматичні ознаки і синтаксичну роль у реченні).

Суддя. Отже, перше звинувачення є безпідставним.

Прокурор. Звинувачення друге. Невідомому "X" були запропоновані речення:

У нього добре серце.

Їм жилося добре.

Сказати добре слово.

У цих реченнях, виділяючи закінчення у слові "добре", Невідомий допустив помилку, не виділивши у другому реченні в слові "добре" закінчення. (Адвокати доводять, що у другому реченні слово "добре" є прислівником, а не прикметником, а отже, в ньому немає закінчення, а -е-суфікс).

Суддя. І друге звинувачення є безпідставним.

Прокурор. Звинувачення третє. Невідомий "X" однозвучні слова записав по-різному в реченнях: Вивчив вірш напам'ять. Подарував книжку на пам'ять. Так не може бути. Потрібно було написати однаково.

Суддя. Чи є заперечення в адвокатів? (Адвокати доводять, що слово "напам'ять" є прислівником, а на пам'ять - сполученням прийменника з іменником; кожна частина мови має свої закони. Отже, тут записано все правильно).

Прокурор. Звинувачення четверте. Невідомий "X" в одному випадку сказав "ніколи", а у другому "ніколи". І це помилка.

Адвокати. Ні, тут можливі два варіанти наголосу, залежно від лексичного значення.

Суддя. Доведіть це, ввівши слова в речення.

(Виконується завдання.) А які речення були в Невідомого „X"?



Прокурор, (диктує) Цього ніколи не буде. Ледачому завжди ніколи.

Суддя.(виносить рішення). Визнати всі звинувачення проти невідомого „X" (учня 7-А класу) безпідставними.

Шановні семикласники, вітаю вас, ви з честю і Гідністю захистили свої знання про прислівник.



Конкурсна частина уроку. (рольова гра).

До класу заходить Прислівник разом із своїм вірним зброєносцем Дефісом.

На Прислівнику „лицарські шати" у вигляді питань, на які відповідає прислівник (Де? Куди? Звідки? Як? Яким способом? Коли? З якого часу? Чому? До якого часу? Через що? З якої причини? Скільки? Якою мірою? Для чого? Навіщо?)

Діти вгадують Прислівник.

Прислівник. Так, я Прислівник. Завітав до вас з чарівної країни Прислівниковії, з славної столиці Прислівниковограда.

Десь, колись давно на світі

Жили славні диваки -

Громадяни добрі, щирі,

Як один - прислівник.

Пробачте, але я вам признаюся по секрету, що мене учні не дуже люб­лять через правопис, бо дуже воно складне, те написання - то разом, то окремо, то через дефіс. От якби усно працювали, то у дітей і помилок би не було.



Вчитель.Не хвилюйся, Прислівнику. Зараз ми будемо тренувати зорову і слухову пам'ять учнів лінгвістичними іграми і конкурсами. Адже від грамотності кожного залежить і доля, і краса української мови. А ти допоможеш нам в цьому. До речі, а хто твій зухвалий супутник?

Прислівник. Це Дефіс. Мій вірний зброєносець.

Дефіс.

Я хитресенький дефіс,

Де вмостився, там і вріс.

Сполучаю я основи,

Щоб нове вродилось слово.

Прислівник. Давайте умовно поділимось на дві команди - команда дівчаток („Угору") і команда хлопчиків („Вперед"). За кожну правильну відповідь ви будете одержувати один бал.

Конкурси.

1. Назвіть прислівники, що читаються і пишуться од­наково. (Тут, зараз).

2. А чи знаєте ви най коротші прислівники? (Де, як).

3. А тепер спробуйте відгадати ребуси, які я намалював для вас. Які слова тут сховані?

(навесні); (влітку);

(взимку); (восени).

4. Дефіс. Утворіть якомога більше прислівників, що пишуться через дефіс від найкоротших прислівників: як, де.

5. Приберіть рисочку.

Ні/коли, ледь/ледь, по/людськи, в/однораз, хтозна/коли

чому/сь, не/далеко, по/нашому, тишком/нишком, все/таки.

6. А тепер перевіримо як ви вмієте уважно слухати. Випишіть з вірша прислівники.

Учениця (читає вірш)

Дивлюся мовчки на рушник,

Що мати вишивала.

І чую: гуси зняли крик,

Зозуля закувала.



Знов, чорнобривці зацвіли,

Запахла рута-м'ята.




Десь тихо бджоли загули,

Всміхнулась люба мати.

І біль із серця раптом зник,

Так тепло-тепло стало ...

Цілую мовчки той рушник,

Що мама вишивала.



Діти читають виписані прислівники.

Вчитель. А тепер Прислівник і Дефіс оголосять результати наших конкурсів. Спасибі, діти, за знання.

Діти, зараз ми почули чудовий вірш про рушник. Скажіть, а коли оселю прикрашають святковими вишитими рушниками? А яким святом починається цикл Зимових християнських свят?


Учениця. 13 грудня християнське свято Андрія Первозванного. Здавна, за християнськими переказами, Андрій Первозванний був одним із дванадцяти апостолів Ісуса Христа. Тому він повсякчас проповідував слов'янам християнс­тво. Андрій передбачив, що з волі Божої на Дніпрових горах буде збудоване місто, а там, де він встановив хрест, згодом буде споруджено Андріївську церкву.

Андрій. Моє ім'я - Андрій - означає „мужній".

Вчитель. Споконвіку в Україні на Андрія проводяться святкові вечорниці з музиками, співами, жартами. Камета - це смачний корж, посередині якого - дірка, треба підвісити Комету повище, тому що потрібно до неї підскочити так, щоб вкусити зубами.

(Діти читають знайдені прислівники і пояснюють їх правопис)

Підведення підсумків уроку. Оцінювання.

Вчитель. Молодці, мої юні друзі! Ви з честю справилися із завданнями, гідно подолали всі труднощі й перешкоди, мандруючи по Прислівниковії. Тож хай вам завжди щастить у цікавій подорожі країнами загадкової планети Філології!

Домашнє завдання. Придумати невелику розповідь або скласти вірша, ввівши прислівники.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка