Підсумково-узагальнюючий урок по темі



Скачати 161.87 Kb.
Дата конвертації26.03.2016
Розмір161.87 Kb.

ту

Управління освіти, молоді та спорту Баришівської


райдержадміністрації

Районний методичний кабінет Баришівської

районної ради

ПІДСУМКОВО – УЗАГАЛЬНЮЮЧИЙ

УРОК ПО ТЕМІ

«АФРИКА»

(7клас)
Автор: учитель географії

Лехнівської ЗОШ І-ІІІ ст.

Калін Наталія Павлівна

2013 рік


Тема: Підсумково-узагальнюючий урок по темі « Африка».

Мета: Виявити рівень знань учнів із теми « Африка». Перевірити ступінь

сформованості основних навчальних умінь, уміння користуватися додат-

ковими географічними джерелами та виконувати різні типи поставлених

завдань. Формувати зацікавленість дітей до предмету географія, спонука-

ти до самостійної творчої діяльності.

Розвивати творче логічне мислення, образну пам’ять, мову.

Виховувати любов і дбайливе ставлення до природи.

Тип уроку:узагальнюючий: закріплення, розширення та поглиблення знань.

Форма проведення:урок-подорож.

Обладнання:атласи, контурні карти, маршрутні листи, малюнки, картки,

настінні фізична та політична карти Африки, комп’ютер.



Міжпредметні зв’язки:література, біологія, історія.

Методи роботи:інформаційно-рецептивний, наочний, словесний, проблем-

но-пошуковий.



Епіграф:

Зібратися разом- це початок,

Триматися разом – це прогрес,

Працювати разом - це успіх.

Хід уроку

І.Організаційна частина( 1 хв.).

ІІ.Мотивація навчальної діяльності(3 хв.).

1.Прийом « Приваблива мета».

Слово учителя. Ця земля схожа на гігантський острів, готовий відплив-

ти в океанічну даль. З усіх сторін вона омивається морями та океанами.

Тисячі кілометрів необхідно пройти від одного до протилежного берега-

така вона велика. Вона – батьківщина багатьох народів, великих і малень-

ких, що населяють її безкрайні простори. Вони люблять свою землю і гордяться нею.

Тут є все:і прекрасні пальмові ліси, і дикі непрохідні джунглі, і високі

гори, і розпечені сонцем піщані пустелі.

Тут зустрінеш великі гомінкі міста з хмарочосами, і дрібні села з даха-

ми із пальмових листків, і просторі пляжі по берегах океану, і могутні

повноводні ріки. Ніде на Землі не проживає на волі стільки диких тва-

рин, як тут. А які багаті її надра! Ось така Африка – найжаркіший кон –

тинент нашої планети.




Учениця.

Запитали ми лелеку,що літав в краї далекі:

-Що ти бачив, де ти був? Чи про Африку ти чув?

Я чимало мандрував та до Африки літав.

Бачив гори і долини, і засніжені вершини,

Джунглів зарості, ліани, і пустелі ,і савани.

Повноводні бачив ріки,і озера невеликі.

А ще бачив гарні сни: як діждуся я весни,

І на крилах в Україну понад морем я полину.

ІІІ. Ознайомлення учнів з умовами роботи на уроці(3 хв.).

Учитель.Прийшов час виявити ваші знання по темі «Африка». Сьогодні

на вас чекають різноманітні форми роботи, результати яких ви будете

записувати в маршрутні листи.



Назва зупинки

Відповіді

Результат

1.

2.

3.



4.

5.

6.



7.

8.


Історична

Берегова лінія

Висотна

Кліматична



Водна

Природні зони

Політична

Екологічна











ІV.Виконання завдань(35 хв.).

1.Зупинка «Історична».

1)Самостійна робота. Прийом « Географічна загадка».

а)Відкрив мис Зелений(Бартоломеу Діаш).

б)Відкрив гирло річки Конго(Діогу Кан).

в)Обійшов південний мис Африки. Першим із європейців перетнув Індійський океан і досяг берегів Індостану. Так було відкрито морський

шлях до Індії(Васко да Гама).

г)Цей великий вчений прожив всього 60 років,але половину свого життя

віддав вивченню Африки. Він перетнув материк із заходу на схід, від-

крив водоспад Вікторію на річці Замбезі, описав верхню течію річки

Конго та озеро Ньяса(Давід Лівінгстон).

2)Доповнення учнів. Прийом «Цікава географія»(домашнє завдання,

додаток №1).



2.Зупинка « Географічне положення. Берегова лінія». Прийом «Геогра-фічна мандрівка»(робота з контурною картою).

1)Позначте цифрою 1 крайню північну точку, цифрою 2 –південну, цифрою 3 – західну, цифрою 4 – східну.

2)А зараз ми здійснимо мандрівку навколо Африки. Наша мандрівка по-

чинається з найбільшого морського порту Єгипту – Александрії. Тут у

свій час побували відомі українці.Але я хочу згадати про славетну Лесю

Українку.Її життєвий шлях пройшов і через Єгипет - лікарі радили як

порятунок при її хворобі сухий і теплий клімат узимку. Лесі вдалося

побачити знаменитий Каїрський музей,піраміду Хеопса.У 2002 р.пам’ятна

дошка з барельєфом Л.Українки прикрасила стіну Александрійської біб –

літотеки.

3)Далі ми перетинаємо море на півночі Африки(Середземне), допливаємо

до протоки – морських воріт, яка з’єднує Атлантичний океан із внутріш-

німи морями. На північному березі здіймаються масиви Гібралтарської

скали,на південному - Геркулесові стовпи. Ширина протоки в найширшій

частині – 44 км,в найвужчій – 14км. На Піренейському п-ові розташована

військово-морська база Великобританії – Гібралтар(Гібралтарська протока).

4)Ці острови розташовані за 100-120км на захід від берегів материка.Тут

зустрічається ендемік – драконове дерево(вік – 5-6тис.р.). Коли надрізати

кору, витікає смола, так звана « драконова кров»,яка в давні часи засто-

совувалась при бальзамуванні померлих.На цих островах є пам’ятник

Х.Колумбу. Тут завжди багато туристів(Канарські о-ви).

5)Наш корабель заходить у затоку. Вона така велика, що тут навіть дме

свій вітер мусон. Глибина котловини до 5 тис.м. Температура води до

+ 30 градусів. Краєвиди неповторно красиві: голубе небо, яскраве сонце,

зграї різнокольорових летючих риб, які, рятуючись від риб-хижаків, мо-

жуть пролітати за 10 сек до 100 м(Гвінейська затока).

6)Огинаємо крайню південну точку, яку у свій час португальський море-

плавець Бартоломеу Діаш назвав мисом Бурь. Входимо в Індійський оке-

ан. Пропливаємо найдовшою в світі протокою(Мозамбіцькою), яка відді-

ляє материк від найбільшого біля нього острова(Мадагаскар), на якому

водяться карликові мавпи( до 12 см).

7)Далі пропливаємо повз півострів, так званий «африканський ріг»( п-ів

Сомалі).Природа цього півострова не має нічого спільного з приеквато-

ріальними територіями: тут немає непрохідних лісів. Взимку дме північ-

но-східний пасат, в повітря піднімаються гори піску і пилюки. Весною і

восени жаданий південно-східний мусон приносить невеликі дощі. По-

верхня переважно рівнинна. Більша частина півострова - пустеля, але

вздовж річок є невеликі галерейні ліси. Великої шкоди місцевим жителям

завдають мавпи, які знищують урожай на полях, городах, в садах.

8) Входимо в затоку(Аденську).Тут слід згадати останні події, пов’язані

з піратством, яке в Індійському океані має давню історію. У 2008 р. пер-

шість за кількістю атак піратів на морські судна закріпила за собою

держава Сомалі. Було зареєстровано 120 випадків нападу, захоплено 35

торговельних суден і 600 членів екіпажу. Експерти оцінюють дохід піра-

тів у 150 млрд.доларів. Нині налічується 12 піратських груп. Причини на-

паду: громадянська війна, фактично відсутній уряд. Піратами стають рядо-

ві рибалки. На батьківщині їх вважають героями.

9)Тепер ми пропливаємо найсолонішим і найтеплішим морем планети

(Червоним).Море має прозорі води. Це єдине море на Землі, яке не має

притоку прісних річкових вод .Вздовж берега тягнуться коралові рифи.

За ними різко збільшується глибина, колір води стає темнішим. Дно мо-

ря утворене чистим кораловим піском. Проте на глибині спостерігається

дивне явище – вода стає червоною, наче кров. Це пояснюється поширен-

ням мікроскопічних водоростей.

10)Наша подорож навколо материка закінчується. Корабель проходить

каналом(Суецьким), який був споруджений у 1869р., що дало змогу ско-

ротити морські шляхи.

3. Гра «Географічне лото».(Діти об’єднуються у дві групи:перша група

бере картки із завданнями, друга – із відповідями. Учасники повинні

знайти собі пару.Додаток №2).

4.Зупинка « Висотна». Гра «Аукціон»(робота з настінною та контурними

картами).

Гори Атлас, нагір’я Тібесті,нагір’я Ахаггар, Ефіопське нагір’я, Східно-Африканське плоскогір’я, г. Кенія, г. Кіліманджаро, г. Камерун, Драконові

гори, Капські гори,г.Тубкаль,западина Конго.



5.Зупинка «Кліматична». Прийом «Шпаргалка».

1)Встановити причинно-наслідкові зв’язки(діти отримують картки).

Зразок:потоки повітря-…,зона атмосферного тиску -…,кількість опадів-…,

природна зона -…,рослинний світ -…,тваринний світ -… .

2)За описом визначити тип клімату.

І варіант:температура цілий рік +26-28 градусів; за рік випадає понад

2000мм опадів; одна пора року – літо(екваторіальний).

ІІ варіант:повітряні маси змінюються за сезонами :влітку сухі спекотні

тропічні, взимку- помірні;західні вітри приносять опади, а в горах навіть

сніг; середні літні температури +20 градусів, зимові - +12градусів(субтро-

пічний середземноморський).

6.Гра «Розшифруй анаграму»(додаток №3).

7.Зупинка « Водна»

1)Бліцопитування

-Від чого залежить розподіл, живлення і режим річки?

-До басейнів яких океанів відносяться річки Африки?

-Що означає поняття «басейн внутрішнього стоку»?

-Про що говорить вам назва річки Кагера?

-Що означає цифра 6671?

-Чому річка Ніл повноводна круглий рік?

-Яка друга назва річки Конго?

-Скільки ця річка щосекунди виносить води в океан?

-Якій річці по повноводності поступається річка Конго?

-В яких горах бере початок річка Оранжева?

-Яка річка Індійського океану є найдовшою?

-Що відкрив на річці Замбезі Д. Лівінгстон?

2)Повідомлення учнів.Прийом «Фантастична добавка»(домашнє за-

вдання,додаток №4).



3)Подорож у слово.Походження назв озер Африки.

Танганьїка – об’єднання вод;

Ньяса – велика вода;

Чад – великий водний простір;

Вікторія –назване на честь англійської королеви.

8.Зупинка «Природні зони».

1)Прийом «Творча лабораторія».

Завдання:назвати ключові слова, за допомогою яких ви б охарактеризува-ли:

І варіант –савани і рідколісся;

ІІ варіант – пустелі і напівпустелі.

Зразок.Вологі екваторіальні ліси: одна пора року – літо;екваторіальний по-

яс; велика кількість опадів; грунти червоні фералітні;рослини – фікуси, пальми,ліани, деревоподібні папороті, орхідеї; тварини –мавпи, китицевухі

свині, леопарди, карликові бегемоти,окапі,папуги,птах-носоріг,муха-цеце…

2)Завдання:розселити тварин по природних зонах.

Ключові слова:1.леопард;2.верблюд;3.жираф;4.зебра;5.окапі;6.китицевуха

свиня;7.лисичка-фенек;8.птах-секретар;9.каракал;10.лев.

Відповідь:

а)екваторіальні ліси -1,5,6;

б)савани і рідколісся – 3,4,8,10;

в)пустелі і напівпустелі -2,7,9.

9.Зупинка «Політична».Виконання «Експрес-тестів»(користуючись ком-

п’ютером,діти виконують тести самостійно).



А.Тести:

1)Більшу частину материка населяють представники якої раси?

а)європеоїдної; б)негроїдної; в)монголоїдної.

2)Найменші люди на зріст нашої планети і Африки:

а)араби; б)масаї; в)пігмеї.

3)Середня густота населення в Африці:

а)20чол./км.кв.; б)25 чол./км.кв.;32 чол./км.кв.

4)Найбільша густота населення:

а)на п-ові Сомалі; б)в дельті Нілу; в)на узбережжі Гвінейської затоки.

5)Більша частина населення проживає в:

а)містах; б)селах.

6)Найбільшою кількістю захоплених територій володіли в Африці:

а)Португалія; б)Велика Британія;в)Франція; г)Іспанія.

7)До середини XXст. на політичній карті Африки були незалежними

такі країни:

а)Єгипет; б) Нігерія; в)Ліберія; г)Танзанія; д)Південна Африка.

8)За рівнем розвитку країни Африки відносяться до:

а)високорозвинених; б)країн, що розвиваються.

9)Основою економіки майже в усіх країнах є:

а)сільське господарство; б)промисловість; в)сфера послуг.

10)Африка є батьківщиною яких культур:

а)буряків; б)кукурудзи; в)цибулі; г)капусти; д)бавовнику.

11)Сучасна політична карта налічує на материку скільки держав?

а)понад 50; б)понад 60; в)понад 40.

12)Високорозвиненою країною Африки є:

а)Алжир; б)Єгипет; в)Південна Африка;г)Туніс.



Б.Прийом «Дивуй»(повідомлення учениці про бушменів, які прожива-

ють в пустелі Калахарі,додаток №5).



В.Прийом « Міні-лекція».

Учитель. Україна має давні контакти з країнами африканського конти-

ненту в різних сферах: економіці, політиці, науці, культурі,освіті. Співро-

бітництво з Лівією, Тунісом, Алжиром, Марокко ведеться переважно в

енергетичній і транспортній сферах. Кіровоградське ВАТ «Гідросила»

виробляє для африканців гідромашини. Алжир купує українську молочну

продукцію, сталь, пшеницю,цукор, олію,будівельну продукцію. З Централь-

неафриканської Республіки Україна одержує мідь, боксити,олово. Україна

співпрацює з алмазодобувними підприємствами Південної Африки, яка в

свою чергу імпортує з України прокат,труби, литво.



10.Зупинка «Екологічна».

1)Прийом «Дерево рішень».

( маршрутному листі перерахувати екологічні проблеми материка).



2)Прийом «Фантастична добавка»(повідомлення учня про національний

парк «Нгоронгоро»).



V.Підсумок уроку(2 хв.).
1.Учитель: Наша подорож Африкою закінчилась.Ви перевірили свої знан-

ня.Про успіхи дізнаєтесь на наступному уроці після перевірки ваших

маршрутних листів.

2.Метод «Мікрофон» (діти висвітлюють думки щодо того,яку корисну

інформацію отримали в ході уроку, чого навчились, на що слід звернути

увагу).

ДОДАТОК №1

Є.П.Ковалевський – один із дослідників внутрішніх областей Африки, ін-

женер, дипломат, талановитий письменник,полковник. Він був запрошений

урядом Єгипту проводити геологічну розвідку родовищ золота на тери-

торії Білого і Голубого Нілу. У 1848р. Ковалевський Є.П. зі своїми су- путниками із Каїру на пароході піднялись по Нілу до м. Асуан,де їм шлях перегородили пороги. Здолавши шлях сушею,група рушила далі на парусниках по Нілу.Перетнули північний тропік. По Нубійській пустелі рухались на верблюдах. Спека сягала +43 градусів.Не дивлячись на складні умови ,Єгор Петрович проводив наукові дослідження. У верхів’ях річки Тумат (притока Голубого Нілу) вчений відкрив родовище золота. Свою експедицію Ковалевський описав у книзі «Мандрівка у Внутрішню Африку».
В.В.Юнкер – російський дослідник, лікар за освітою,який мандрував Аф-

рикою в 70-х і 80-х роках ХІХст.

Першу мандрівку Юнкер почав з Червоного моря, потім з караваном

рушив до м. Хартум. Вчений проводив етнографічні, гідрологічні, метеоро-

логічні спостереження, описував рослинний і тваринний світ, складав де-

тальні карти, відкрив витоки річок Уеле і Убанги, наніс на карту водо-

діл між басейнами Нілу та Конго. Результатом його праці були три то-

ми під назвою «Мандрівка по Африці».


М.І.Вавилов – російський вчений, який очолював у 1926-1927р.р. велику

експедицію в Ефіопію. Караван пройшов 2тис.км, було зібрано 6тис. зраз-

ків культурних рослин, детально описані грунти і техніка землеробства.

М.І.Вавилов довів, що Ефіопське нагір’я – центр походження твердої

пшениці і деяких видів ячменю.

ДОДАТОК №2
-русла річок,що пересихають Чад

-річка басейну Індійського океану Канарська

-найдавніше озеро Африки араби

-холодна течія Атлантичного океану Кіліманджаро

-представники європеоїдної раси Замбезі

-найвища вершина Африки ваді




ДОДАТОК №3

с а л а т Атлас

е р з а б зебра

б а н і м Наміб

а л ь м а п пальма

с е т і б і т Тібесті

о н к о г Конго

ДОДАТОК №4

Користуючись додатковою літературою , я дізнався, що водоспад Вікто-

рія в Африці не найвищий. Найвищий водоспад знаходиться на річці

Оранжевій і називається Ауграбіс ( в перекладі означає « шумливе міс-

це» ).Його висота 160м. Він важкодоступний, в повній красі його мож-

на спостерігати тільки з висоти.



ДОДАТОК №5

Бушмени проживають у пустелі Калахарі з сорокаградусною спекою,

відсутністю води, вічною посухою, що є непридатним для життя люди-

ни. Але бушмени - це істинні діти природи, відчувають себе в Калаха-

рі як удома. Ці люди постійно кочують по пустелі в пошуках їжі, пере-

слідуючи диких тварин. Вони не будують собі постійного житла. Там,де

їх застає ніч,вони риють яму, обносять її плотом із трави і вкладаються

спати по кілька чоловік. Цих людей ще називають «чагарниковими».

Перше,що вражає, це їх мова,яку можна чути, але не можна записати.

Бушмени не говорять,а клацають язиком, свистять, цокають і хриплять,

часто закритим ротом.Багато звуків вимовляються тільки горлом,за учас-

тю м’язів живота та грудей.

Це – низькорослі люди, складені пропорційно. А ось , якого кольору у них шкіра, важко визначити. Втрачати воду на миття тіла – це велика

розкіш,тому на тілах у них цілі нашарування пилу і бруду.Але відомо,

що вони світліші від пігмеїв ,банту.

Бушменам відомо 80 видів отрути, які можуть за півгодини вбити на-

віть слона,а лев помирає за 2-8хв.Отруту виготовляють із рослин, грибів,

комах, скорпіонів, павуків. В той же час вони мають протиотруту від різ-

них укусів змій, скорпіонів. Бушмени не мають зв’язку із зовнішнім сві-

том,тому самі себе забезпечують продуктами харчування, елементами по-

буту. Страусині яйця – посуд,панцері черепах – для сипучих продуктів, ло-

жок, табакерок, одяг- шкіри диких тварин, нитки – сухожилля зебр, голки-

страусині кістки.

Відомий бушменський рис- яйця мурахів і термітів. В їжу ідуть також

саранча, слимаки, гусінь, черепахи, коріння та листя.


ДОДАТОК №6

Нгоронгоро - один з найбільших кратерів у світі.Діаметр його основи-

20 км. По дорозі, яка круто піднімається вгору до заповідної території,

на невеликій площадці стоїть обеліск – невисока піраміда. На піраміді

прикріплена дошка з написом:

Міхаель Гржимек

12.04.1934- 10.01.1959

Він віддав усе,що у нього було, в тому числі і

своє життя, за світ диких тварин Африки.

Це пам’ятник сину відомого зоолога Бернгарда Гржимека, який поклав

початок вивченню міграцій диких тварин. Літак, з якого син спостерігав

за стадом травоїдних тварин, зустрівся у польоті із грифом і потерпів

аварію.Адміністрація національних парків Танзанії на зібрані кошти по-

ставила цей пам’ятник.

Давно, кілька мільйонів років тому назад, коли згас вулкан Нгоронгоро,

коли лавові потоки вкрилися зеленню, сюди переселилися тварини із су-

сідніх рівнин. Першими прилетіли птахи: фламінго, нільські гуси, журавлі,

дрофи, нектарки. Потім проклали стежки слони, носороги, бегемоти. За



стадами зебр, антилоп, жирафів на цю землю прийшли й хижаки: леви,ге-

парди, леопарди, гієни, шакали.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка