Пізнай себе, щоб бути щасливим



Сторінка1/5
Дата конвертації26.02.2016
Розмір0.65 Mb.
  1   2   3   4   5

Тема:

Пізнай себе, щоб бути щасливим

Мета:

  • освітня:




довести п’ятикласникам, що щастя залежить від самої людини; пояснити сутнісний зв’язок щастя й людської індивідуальності;

розтлумачити зміст ключових понять «індивідуальність», «гармонія», «самооцінка», «щастя»


  • розвивальна:




б) формувати в учнів навички виступу перед аудиторією, вміння обговорювати ситуацію;

  • виховна:




а) виховати в учнів допитливість, сформувати стійкий інтерес до вивчення предмета;

б) виховувати вміння слухати і толерантно ставитися до думок, ідей, висловлювань товаришів;

в) виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги, почуття такту при роботі у малих групах;

г) виховувати прагнення до збереження фізичного здоров’я,

д) формувати морально – етичну поведінку.


Тип уроку:

урок вивчення нового матеріалу.

Основні поняття:

щастя, індивідуальність, самооцінка.

Міжпредметні зв’язки:

  • світова література;

  • образотворче мистецтво;

  • інформатика .

Обладнання :


комп’ютерна програма - Pait, підручник Данилевська О., Пометун О.Етика: підручник для 5-го кл. загальноосвіт. навч. закл. – К.:Генеза, 2005.-192с, зошити, комп’ютерна презентація уроку, фрагменти мультфільму «Синій птах» (за М. Метерлінком), мультимедійний програвач, DVD - програвач, телевізор, роздатковий матеріал, іграшка – птах синього кольору, плакат із намальованою павутиною.

Прийоми:

«асоціативний кущ», робота з підручником, «незакінчені речення».

Форми роботи:

індивідуальна, колективна, роботи в парі.

Методи навчання:

репродуктивний, пояснювально – ілюстративний, елементи проблемного викладу матеріалу


План уроку:

  1. Чому кожна людина відчуває щастя по-своєму.

  2. Що таке людська індивідуальність.

  3. Чому важливо правильно оцінювати себе.

Очікувані результати

Після уроку учні зможуть:



  1. пояснювати зміст понять «людська індивідуальність» , «щастя» , «внутрішня гармонія» , «самооцінка»;

  2. називати риси характеру людини;

  3. проводити зв’язки між щастям і людською індивідуальністю;

  4. відповідати по-своєму на запитання, які пов’язані з темою уроку;

  5. моделювати ситуації, з якими можуть зустрітися учні в житті.


Хід уроку

І. Вступ

  1. Організаційний момент.

  2. Мотивація навчання.

  • уважно розгляньте малюнок на ст.43 підручника;

  • опишіть прикметниками настрій Олесі і Богдана, запишіть відповіді в зошити

  • Олеся: Богдан:

- засмучена ; - життєрадісний;

- сумна; - веселий;

- замислена ; - усміхнений;

- насуплена … - задоволений…



  • Спробуймо назвати одним словом настрій наших друзів.

Богдан – щасливий

Олеся – нещаслива



  1. Оголошення теми й очікування результатів уроку.

    • учень читає тему уроку;

    • учитель просить звернути увагу учнів на проблемне питання «Що таке щастя», що буде ключовим на даному уроці;

    • учень зачитує очікувані результати.

ІІ. Основна частина

  1. Учні відповідають на питання

    • Як ви розумієте щастя?

    • Чи можете ви назвати момент найбільшого щастя у вашому житті?

    • Опишіть, що ви відчували в цей час?

    • Чи можна, на вашу думку, всіх людей зробити щасливими одночасно? Чому?

Висновок. Кожна людина відчуває щастя по-своєму. (Висновки роблять учні)

  1. Коментоване читання статті підручника «Чому кожна людина відчуває щастя по-своєму».

  2. Робота з поняттям «щастя». Учні записують поняття до «Скриньки нових слів».

Щастя — відчуття цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь.

  1. Робота в парі. Завдання 2, ст.44.

    • Поміркуйте, що може зробити людину щасливою.

    • Запишіть свої думки у вигляді переліку чинників щастя.

    • Порівняти записи з результатами однокласників.

    • Чому записи різні?

    • Як це пов’язано з моральними правилами життя?

Висновок: Відчуття щастя пов’язане ще і з моральним вихованням людини.

  1. Перегляд фрагмента мультфільму «Синій птах» (за драмою-феєрією М.Метерлінка «Синій птах»).

  2. Проблемні питання.

  • Для чого Тільтіль та Мітіль шукають синю пташку?

  • Для чого Чоловік шукає її?

  • Порівняйте мету дітей з метою Чоловіка.

  • Що собою символізує синій птах?

  • Чи змогли б ви, спіймавши синього птаха, віддати комусь, як це зробили Тільтіль та Мітіль?

  1. Мікрофон-феєрія. У вас є можливість потримати в руках синього птаха (вчитель дістає іграшку – синього птаха). Спробуйте загадати бажання і передати птаха тому учню, якому, на вашу думку, він потрібен зараз більше, ніж вам.

Висновок: Усі люди різні. І це залежить від людської індивідуальності, характеру.

  1. Робота над статтею підручника «Що таке людська індивідуальність»

  2. Учні зачитують поняття «людська індивідуальність» , «характер» із «Скриньки нових слів»

Людська індивідуальність — окрема людина як носій універсальних властивостей.

Характер — сукупність стійких індивідуальних особливостей людини, котрі формуються і виявляються суспільним середовищем, у якому росте і виховується людина.

  1. Слово вчителя:

Учені вважають, що в людині живе три «Я»: якою її бачать інші люди; якою вона себе уявляє; якою вона є насправді. А от знати себе набагато складніше.

  1. Робота за комп’ютером. Використовуючи програму Paint ( ця програма дуже зручна і захоплююча. Реалістичні цифрові «пензлі» надають природного вигляду графіці, створеній у техніці акварелі, пастелі або каліграфії. Інтерфейс у вигляді стрічки, розташований у верхній частині вікна, показує всі варіанти вибору одразу, а не у складі меню), намалюйте щасливе обличчя.

(Якщо немає доступу до комп’ютерного кабінету, візьміть аркуш паперу, набір олівців і намалюйте обличчя в момент щастя). Придумайте своєму малюнку назву. Якщо у вас є бажання, покажіть свій малюнок однокласникам та поділіться своїми думками з ними.безымянный

  1. Є в житті певні проблеми, які заважають розвитку індивідуальності, а як наслідок – і бути в повній мірі щасливою людиною. Діти, запишіть на окремому аркуші свою проблему. Спробуймо ці проблеми чи негативні риси характеру заплутати в павутину (на дошці вчитель вивішує плакат з намальованою павутиною)

  2. Пограймо в гру «Дзеркало». Завдання 5, ст.45. Один із учасників є «дзеркалом» іншого: він має повторювати рухи, міміку напарника, намагається відтворити його почуття, думки тощо. За одну хвилину гравці міняються ролями.

Обговорення

    • Чи легко бути дзеркалом іншої людини?

    • Чи приємно це?

    • Чи були у вашому житті ситуації, коли ви наслідували когось? А навпаки?

ІІІ. Підсумки. Оцінювання.

  • Яке питання на даному уроці було головним?

  • Від чого залежить щастя людини?

  • Що таке «людська індивідуальність»?

ІV. Домашнє завдання.

    1. «Чого заплакав Мишко» — прочитайте оповідання В.Сухом–линського на ст.48.

    2. Заповніть таблицю, записавши її в зошит.

    3. Творче завдання. Складіть діалог зі Щастям.

Моє внутрішнє «я»

Моє зовнішнє «я»




























Тема

Честь і гідність

Мета:

  • освітня:

навчити учнів розрізняти честь і гідність;

характеризувати поняття «гідність» і «честь»;

довести важливість збереження власної гідності.



  • розвивальна:




  • розвивати вміння, давати зв’язну відповідь на питання, розвивати життєві компетентності;

  • розвивати зацікавленість до предмету.

  • виховна:




а) виховувати повагу до людей, гідних поваги,

б) виховувати вміння слухати і толерантно ставитися до думок, ідей, висловлювань товаришів;

в) виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги, почуття такту при роботі у малих групах;

г) виховувати прагнення до збереження фізичного здоров’я,

д) формувати морально – етичну поведінку.


Тип уроку:

комбінований.

Основні поняття:

гідність, честь, повага.

Міжпредметні зв’язки:

інформатика, світова література

Обладнання :


підручник, зошити, фрагменти мультфільму «Мультик про людську честь», мультимедійний програвач, DVD-програвач, телевізор, роздатковий матеріал.

Прийоми:

робота з підручником, «незакінчені речення».

Форми роботи:

індивідуальна, колективна.

Методи навчання:

репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, елементи проблемного викладу матеріалу

Хід уроку

1. Організаційний момент.

2. Перевірка домашнього завдання.

«Чого заплакав Мишко» — за прочитаним оповіданням В.Сухомлинського на ст.48.

Учні зачитують і коментують заповнену таблицю.

Моє внутрішнє «я»

Моє зовнішнє «я»

























Творче завдання: діалог зі Щастям


  1. Актуалізація опорних знань (Робота виконується за комп’ютерами в кабінеті інформатики.)

Дидактична гра. Знайти і виправити помилку в наведених реченнях.

  • Усі люди мають однакове уявлення про щастя. (Різне.)

  • Поняття «щастя» не пов’язане з духовним світом людини. (Пов′язане)

  • Сукупністю особливих рис людини, що виявляються в її поведінці, називають щастя. (Характер.)

  • Щоб відчувати щастя, не треба замислюватися над тим, для чого ми живемо. (Треба.)

  • Людина народжується на світ з готовим і незмінним характером. (Не народжується.)

  • Оцінку людиною самої себе, своїх достоїнств і недоліків називають індивідуальністю. (Самооцінкою.)

  1. Робота над змістом уроку.

Розповідь учителя про честь і гідність.

Робота над змістом твору



Нарис « Ніна» Василя Сухомлинського

Усі неприємності Нінки почалися з того самого віку, який дорослі називають перехідним.

Усе частіше i частіше Ніна чула від матері: «Яка ти в мене незграбна!» Але хіба Ніна винна у тому, що мало не раз на два місяця матері доводилося до подолу єдиного плаття Нінки пришивати якісь зовсім немислимі рюші, щоб хоч якось подовжити його.

Найбільше Ніна не могла терпіти дивитися на себе в дзеркало - це було справжньою карою.

«Ну чому все це дісталося мені одній? Ці довжелезні ноги, худючі руки, як батоги. Нігті погризені й не мають чіткої форми. Боже мій! Мало того, що ластовиння розповзлося по всьому обличчі, то ще й ці жахливі прищі повилазили. А що за волосся! Хіба це волосся? Солома якась!

Дивлячись на себе в дзеркало, Ніна злилася жахливо, очі наповнювалися слізьми, червоніли, і від цього видовища Ніна готова була розбити ненависне дзеркало, начебто в ньому була причини всіх її нещасть.

Виходячи на вулицю, Ніна зіщулювалася, сутулилась, намагалася здаватися нижчою на зріст, ховала від перехожих очі, щоб не зустріти, як їй здавалося, глузливих поглядів. A робила вона це дарма, тому що очі в Ніни були справді чудові. Але хто їх міг бачити, якщо погляд увесь час був спрямований на носки давно вже не модних туфель.

Одного разу Ніна йшла зі школи, так само не дивлячись по сторонах.



  • Ей, оглобля, подай м'яч! - почувся голос зі стадіону, де хлопчиська із сусіднього класу ганяли у футбол.

  • Ну й жирафа, з першого разу не чує, — прокричав усе той же хвацький голос. Настрій у хлопчаків був просто чудовий: завтра починаються канікули, можна нікуди не поспішати. Та ще й ця беззахисна руда курка на довгих ногах, чому б не поглузувати? Не змовляючись, вони оточили Ніну, що зупинилася, як укопана, опустивши очі.

  • Ну що, королево краси, підеш зі мною сьогодні на дискотеку? - знущальним голосом проговорив усе той же хлопчисько.

  • Та ти що? - вступив інший, - тобі багато честі буде. Вона одягнена від Кардена. Оце так стиль… - і смикнув Нінку за руку.

  • А може, вона німа, нічого відповісти не може, - пропищав хтось позаду.

  • А може - косоока, все туфлями своїми милується...

Образи все сипалися й сипалися. Тепер їм було смішно від усього, що вони бачили в Нінці. Звідки їм було знати, що вони з матір'ю два роки тому поховали батька, i мати, працюючи нянечкою в дитячому садку, ледве зводила кінці з кінцями.

Нінці було дуже боляче від образи. У мозку гарячково билася думка: «Хоч би не заплакати, бо очі знову стануть червоними, ластовиння - рудим. Хоч би витримати! І коли вже їм тільки набридне знущатися наді мною?!»

І тут начебто щось обірвалося всередині. Нінка підняла свої здивовані очі на кривдників, обвела всіх поглядом i…

Завдання:

1) Як ви думаєте, що відбулося далі?

2) Чи траплялося вам бути учасниками або свідками ситуацій, коли хтось знущався з іншої людини? Якими були ваші дії?

3) Поміркуйте, чому людина, яка була лише свідком таких знущань, але не зробила нічого, щоб припинити таке неподобство, не заслуговує на повагу?

4) Поміркуйте, до чого такі невинні, на перший погляд, жарти можуть привести ображену чи скривджену людину?

5) Зробіть вибір: чи варті такі жарти здоров’я, а іноді навіть життя, іншої людини?



  1. Словникова робота. «Із маминого рукопису».

Честь – визнання іншими вчинків людини та її заслуг, яке знаходить прояв у вшануванні, повазі, славі.

Гідність – внутрішня переконаність людини у власній цінності, почуття самоповаги, яке допомагає людині чинити опір всупереч обставинам.

Повага – почуття шани, прихильне ставлення, що ґрунтується на визнанні чиїх-небудь заслуг, високих позитивних якостей.

Перегляд мультфільму «Мультфільм про людську честь»



  • Який настрій у вас склався після перегляду мультфільма?

  • Чи залежить гідність людини від її соціального становища?

  • Чи варта ця людина поваги?

5. Закріплення вивченого матеріалу. Оцінювання.

6. Домашнє завдання.



  • Підготуйте повідомлення «Що означає берегти честь сім’ї».

  • Опрацювати §8 «Чому не можна принижувати людську гідність».

  • Усно відповісти на питання після параграфа.

Перегляд графіті «Залишайся людиною».

Тема

Совість (Сумління)

Мета:

  • освітня:






  • навчити учнів розрізняти честь і гідність;

  • характеризувати поняття «гідність» і «честь»;

  • довести важливість збереження власної гідності.

  • розвивальна:




  • розвивати вміння, давати зв’язну відповідь на питання, розвивати життєві компетентності;

  • розвивати зацікавленість до предмету.

  • виховна:




а) виховувати повагу до людей, гідних поваги,

б) виховувати вміння слухати і толерантно ставитися до думок, ідей, висловлювань товаришів;

в) виховувати почуття колективізму, взаємодопомоги, почуття такту при роботі у малих групах;

г) виховувати прагнення до збереження фізичного здоров’я,

д) формувати морально – етичну поведінку.


Тип уроку:

комбінований.

Основні поняття:

совість, сором, провина, каяття.

Міжпредметні зв’язки:

інформатика;

живопис


Обладнання :


підручник, зошити, комп’ютерна презентація уроку, фрагменти мультфільму «Повернення папуги», мультимедійний програвач, DVD-програвач, телевізор, роздатковий матеріал.

Прийоми:

робота з підручником, «незакінчені речення», комп’ютерне тестування.

Форми роботи:

індивідуальна, колективна, робота в парах.

Методи навчання:

репродуктивний, пояснювально-ілюстративний, елементи проблемного викладу матеріалу
  1   2   3   4   5


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка