План-конспект уроку з українського читання „ Ой весна, весна, днем красна!" за творами В. Чухліба „Журавлі-веселики"



Скачати 141.36 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір141.36 Kb.
КОМУНАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ЛУГАНСЬКА СЕРЕДНЯ ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА I-III СТУПЕНІВ № 46»

План-конспект

уроку з українського читання
Ой весна, весна, днем красна!”
( за творами В.Чухліба „Журавлі-веселики”

та М.Познанської „Співай, соловейку!”)




Вчитель:

Воронкіна Людмила Миколаївна

Категорія: вища

Педстаж: 24 роки


Луганськ, 2010

Тема уроку: Ой, весна, весна, днем красна! «Журавлі-веселики» ( за

В.Чухлібом). М.Познанська «Співай, соловейку!»
Мета: познайомити учнів із творами, у яких описано повернення птахів із теплих країв, пояснити етимологію назв птахів; навчати читати твори за особами, збагачувати мову учнів новими словами; формувати вміння оцінювати твори, порівнювати їх; розвивати зв’язне усне мовлення , розвивати пізнавальні інтереси, прагнення з`ясувати невідоме; виховувати любов та бережне ставлення до природи, до пташок.
Тип уроку: особистісно-орієнтований


  1.  Організація учнів до роботи.:

Дзвоник всі почули ви?

До уроку всі готові?

Ну, тоді розпочинаймо

Урок рідного читання!




  1. Актуалізація опорних знань учнів

Вправи на вдосконалення навичок читання.

1. Мовленнєва розминка (Додаток 1)

За таблицею стор.3



  • повільно по 5 стовпчику з голосним [ а ];

  • чітко, ніби вищипнути по стовпчику № 9 з голосним [ і ];

  • скоромовкою по стовпчику № 7 з голосним [ у ].

2 Словникова робота. Добери синоніми :

а) - прочитайте на картці слово (на дошку прикріплюється картка із словом „сумувати” ) ,

- доберіть до нього синонім. (Журитися)

/ на дошці дві картки: сумувати



журитися

Прочитайте на картці наступне слово (на дошку додається картка із словомсміятися” ) , доберіть до нього синонім. (веселитися)



сміятися

веселитися

III. Мотивація навчальної діяльності учнів і повідомлення теми, визначення завдань уроку.

Читання теми на дошці: Ой весна, весна, днем красна!

1.Вступне слово вчителя (під фонограму „Весняний ліс”)

-Уявіть весну, колі квітнуть садки, і яскраво світить весняне сонечко. У цей час небо вражає нас своєю чистотою. Воно блакитне-блакитне, повітря прозоре, чисте, вологе... Згадайте: сонце, небо, ліси, птахи – все це природа.

Але ця книга Природи розкривається не всім, а тільки тим, хто може не тільки дивитись і слухати, а вміє бачити і чути, хто допитливо вглядається у світ кольорів і звуків. Природа наповнена красою. Треба тільки її побачити, відчути і зрозуміти.

Картини природи можна створювати і за допомогою фарб, і за допомогою слова: прозового чи віршованого.



  • Як називаються люди, які створюють вірші, володіють поетичним словом? (Поети)

  • Світає. Край неба палає,

Соловейко в темнім гаї

Сонце зустрічає...

(Продовжують читати вірш напам’ять по черзі діти)



  • Хто автор цього чудового вірша? (Т.Г.Шевченко)

  • А чи впізнаєте ви автора цих рядків?

Гей, розлилась по селу і місту

повінь зелена з зеленого листу!

  • Так, це Марія Познанська. Сьогодні ми з вами познайомимося ще з однією поетичною картиною природи, яку створила М. Познанська. Називається вона „Співай, Соловейку!” А допоможуть мені учні, які підготували виразне читання цього вірша.

( 4 учні читають виразно вірш)

2.Робота над розумінням сприйняття тексту.

- про яку пташку розповіла нам Марія Познанська? (Про соловейка)

/ На дошці ставиться малюнок пташки/

- чому так весело співав соловейко? (Стрічає весну, радіє)

- розгорніть підручник на сторінці 115, прочитайте вірш мовчки і скажіть, про що співає соловейко?

( ...про сонце й хмаринку...; ... про любу Вкраїну...)



  • Як поетеса зображує спів соловейка?

( ... щебече, витьохкує, срібно сміється...)

  • А які ще пташки приносять на своїх крилах весну, повертаючись із вирію?

( Жайворонки, граки, шпаки, зяблики,іволги, чаплі,зозулі – усіх не перелічиш!)

3. На дошці вивішується плакат з назвами:

Журавель

Веселик

Клек

Чорногуз

Жабоїд



  • Сьогодні ми з вами познайомимося ось з цими птахами!

-Відгадайте загадку і дізнаєтесь з яким птахом ми зараз познайомимось:

Дивний ключ у небі лине,

Не залізний, а пташиний.

Цим ключем в осінній млі

Відлітають … (журавлі).

/На дошку вивішується малюнок журавля/





ЖУРАВЕЛЬ




  • Так, цей дивний птах – журавель, птах, який здавна є символом українського села, його щастя, достатку, благополуччя.

-А почнемо знайомство з цим птахом з оповідання Василя Чухліба „Журавлі-веселики”.

Зверніть увагу на назву («Журавлі-веселики») .

- Як ви гадаєте, про яких птахів буде йти мова у оповіданні? Журавлі – зрозуміло, а веселики – це що за птах? Ви дізнаєтесь про це, коли прочитаєте оповідання.



4. Читання оповідання (вправа «Мікрофон»). Диктор - учень класу .

Перевірка первинного сприймання:

- То про яких двох птахів йде мова у оповіданні?

- Так,це один і той самий птах – журавель.

5. Самостійне читання тесту учнями класу.

Пошукове читання:

- знайдіть і прочитайте рядки, у яких змальовано прихід весни ;

- прочитайте речення, у якому хлопчик вітається з журавлями;

- інтонування речень (показуються картка із знаками( ! ? ). Знайдіть у тексті речення, прочитайте їх з відповідною інтонацією.

- підготуйтеся до читання цього оповідання за особами. Для цього знайдіть ту частину тексту, де відбувається діалог дідуся і хлопчика.



(Вправа „Два – чотири – разом”)

6. Подивіться на слова на дошці і зробіть висновок:

сумувати сміятися

журитися веселитися

журавель веселики

( Журавлі , бо вони журяться від того, що мають летіти на чужину, а веселики , бо весело їм, що знову в рідних краях)


ЖУРАВЕЛЬ

ВЕСЕЛИК

(На дошку до малюнка журавля прикріплюється ще одна назва – веселик)


  • Вчені, які досліджують походження різних назв, вважають, що слово журавель утворилося від основи слова жеро, що означає «кричати, видавати звуки». У народі ж існує більш поетичніша назва цього птаха, і одна з цих назв пов’язана з тими звуками, які видає журавель.

Давайте прослухаємо грамзапис «ГОЛОСИ ПТАХІВ У ПРИРОДІ» і подумаємо, на що схожі голоси журавлів. (Прослуховування грамзапису голосів журавлів )

  • То на що схожі їх голоси? На клекіт! То що то за птах - «клек»?

Так, це наш журавель, а так його прозвали за звуки, які він видає, коли «клекоче».

ЖУРАВЕЛЬ

ВЕСЕЛИК

КЛЕК


  • А як ви вважаєте, у народі цього птаха називали ще якось? А хочете дізнатися?




  • Зараз я пропоную вам об’єднатися у 2 творчі групи , кожна група отримає конверт із завданням, опрацює матеріал і познайомить нас із своїми висновками. Давайте об’єднаємось у 2 групи: «Журавлі» і «Веселики» (Діти по черзі витягають із іграшкового гніздечка журавликів, на яких написані назви груп, таким чином розподіляються на дві творчі команди. Перша група готує пояснення слова «Жабоїд» і прикріплює на дошку до малюнка журавля назву «Жабоїд», друга – так само «Чорногуз»)


Текст для першої групи:

Чорногуз - це великий птах з довгою шиєю і довгими міцними ногами. Коли він не летить, а крила його згорнені, то нам здається, що він весь білий, і тільки його хвіст (гуз) чорний. Ймовірно, що від "Чорного гуза", тобто чорного хвоста, походить і друга назва журавля.

Текст для другої групи:

Журавлі – це рідкісні птахи, гніздяться на землі, на болоті в глухому місці. Харчуються переважно гадюками, вужами та жабами. У народі так і кажуть: "Ковтнув, як журавель жабу!"


ЖУРАВЕЛЬ

КЛЕК

ВЕСЕЛИК

ЧОРНОГУЗ

ЖАБОЇД

(на дошці вже 5 назв птаха)

- Ось бачите,діти, ми з вами вже дізналися про 5 назв цього чудового птаха (журавель, веселик , жабоїд, чорногуз, клек). І це ще не все. У різних регіонах України його ще звуть бусел, бузьок, гайстер, бойк, … Вам цікаво буде дізнатися значення і цих назв? Ви дітки допитливі і наступного уроку я сподіваюсь почути від вас пояснення значень цих слів. Це буде ваше творче домашнє завдання (за бажанням).

-А зараз ми продовжуємо наше заняття і сьогодні право бути моїм дублером здобув Андрій, який на минулих уроках дуже активно працював. Вчителю, будь ласка, вам слово!

Учень-дублер: - Діти, сьогодні я для вас підготував одну дуже цікаву легенду.. Головний герой нашого заняття – журавель. Так?

-А хто з вас знайде журавля ось на цій фотографії? (Вчитель-дублер показує на екран, на якому зображено криницю-журавля).



  • Так, це криниця. А знаєте чому криницю назвали журавлем? Хочете не тільки побачити, а й послухати казочку? Тож сідайте рівненько і слухайте. (За допомогою лялькового театру розповідає дітям легенду )


В одному селі люди викопали криницю. Та таку глибоку, що їм важко було діставати звідти воду. І тут на допомогу людям прийшов журавель. Він своїм довгим дзьобом діставав з криниці прохолодну смачну водичку . Аж тут біля криниці з’явилася зла відьма

  • Ану, дістань і мені води! - наказала відьма журавлеві.

  • Е, ні! Не буду я тобі, відьма, діставати водичку! Я допомагаю лише добрим людям! – відповів журавель.

Відьма розсердилася і вигукнула:

  • Тоді я зроблю так, що ти більше нікому не зможеш допомагати!

Сказала і зачарувала птаха. У ту ж хвилину журавель застиг та так і залишився стояти біля криниці.

Але зла відьма помилилася! Зачарований птах так і продовжував допомагати людям діставати воду з криниці.


  • Діти, вам сподобалась легенда? А яким вам видався журавлик з цієї легенди?

  • Дякую за ваші відповіді і що ви були такі уважні.

Вчитель: і ми дякуємо нашому вчителеві-дублеру за цікаву казочку.

(продовжує)



  • У Японії також дуже шанують і поважають журавля. А знаєте , чому? Вважається, що той, хто зробить власними руками тисячу журавликів, буде жити довго і щасливо. Діти своїми власними руками підготували до цього уроку журавликів (орігамі). Давайте ми з вами, як гостинні господарі, подаруємо нашим гостям цих журавликів. Нехай вони принесуть всім щастя і здоров`я!

IV. Підсумок уроку.

  • Ось і закінчився наш урок, на якому ви дізналися дуже багато цікавого .

Мені б дуже хотілося почути від вас, діти, з якими думками ви підете сьогодні зі школи додому? Які почуття понесете ви у своєму маленькому сердечку?

( - Я буду іти додому і думати, що як це добре, що нас оточує природа; як багато цікавого навколо нас; треба любити і цінувати природу, відноситись до неї як до живої істоти;)

- Правильно, діти,бо це так важливо дивитись і бачити, слухати і чути!

V. Домашнє завдання

Творче домашнє завдання ви отримали, а тепер запишіть обов’язкове завдання у щоденник:



С.114-115– читання за особами.





1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

1







БВ

ДЖ

КС

НЧ

ФР

СЛ

НК

КВ

ДБ

БЖ

ДЛ

КГ

СД

ХВ

2

СК

ХР

СН

Н

КТ

КМ

ГЛ

БГ

ДГ

КР

ЦН

СТ

ВГ

ЧН

ХЛ

ТВ

3

ФТ

РВ

БЛ

ЗН

СК

ВЖ

ВГ

ЖГ

ПЛ

ТР

ЦВ

ЧЛ

ХТ

ДН

КЛ

ЗР

4

ДМ

ВП

ВС

БС

КН

СГ

СТ

КН

ЦН

ФЛ

ПТ

СП

ЖД

ГЖ

ВД

ТН

5

ЦК

БЩ

ВЧ

ВХ

ДН

НЗ

СВ

ХЧ

НТ

КМ

БР

ВР

ВТ

БР

БР

ЧК

6

ТК

РЛ

ЛХ

ВБ

ЖЛ

ЛТ

ПЧ

ВЖ

ЦК

ЧК

ТЛ

РМ

ЛЧ

ЗМ

ЗМ

ЗШ

7

ВД

ГР

ЗД

РН

ЧТ

НП

ХМ

НР

БЗ

ГН

ВЧ

ФТ

БЛ

ТП

ТП

КМ

8

ЗР

БН

ВР

ТН

ПС

КМ

ТЛ

ВК

РВ

ДВ

ЧХ

ЖК

ТР

ВЛ

СМ

ЗД

9

ДР

СП

ФР

СК

ЧБ

ЧМ

ВЗ

ТФ

ПК

ТЦ

ВМ

ЛЖ

ГЛ

ЧР

ХЛ

ВН
Додаток №1



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка