План-конспект урокузЯі Україна в 3 класі „ Ой весна, весна, днем красна!" Вчитель: Макарчук І. А. 2014 рік 3 клас Тема. „ Ой весна, весна, днем красна!"



Скачати 157.27 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір157.27 Kb.



Наталівська ЗОШ I-II ступенів

План-конспект

уроку з Я і Україна

в 3 класі

„ Ой весна, весна, днем красна!”

http://pustunchik.ua/images/interesting/svyato/stritennya/zyma_lito_stritennya.jpg

Вчитель: Макарчук І.А.

2014 рік

3 клас

Тема. „ Ой весна, весна, днем красна!”

Мета. Розширити знання дітей про весну та весняні явища в природі, вчити встановлювати причино – наслідкові зв’язки між неживою та живою природою, розуміти залежність живої природи від Сонця; закріпити уявлення про повторюваність явищ у довкіллі, про зміну поведінки живих організмів у зв’язку зі зміною пори року; розширювати кругозір, збагачувати словниковий запас; розвивати естетичні почуття, викликані красою весни, спостережливість, вміння міркувати, зв’язне мовлення;виховувати любов і бережливе ставлення до природи.

Обладнання. Модель повітряної кулі, картки з завданнями до уроку, пам’ятка, хмаринки з висновками, «Дерево рішень», картинки з зображенням весни, тварин, вирізані квіти, листочки, стовбури дерев, мікрофон, кубик, «Червона книга України», дитяча енциклопедія.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

1. Привітання.

Вчитель:-   Доброго ранку! Сьогодні до нас на урок завітали гості.

Тож давайте привітаємо їх.

Учні:

Доброго ранку, плането Земля, доброго ранку, школо моя!

Щастя, здоров’я всім ми бажаєм, в нашому класі щиро вітаєм.

Вчитель:

Усміхніться всім навколо:

Небу, сонцю, добрим людям.

І тоді обов’язково

Наш урок цікавим буде!

Побажання:

Руки гарно, піднімайте

Чітко в лад відповідайте,

На уроці не дрімайте

І знання мерщій хапайте.

Щоб не було в нас мороки,

Всі готові до уроку?

Тож гаразд, часу не гаєм,

Мерщій урок розпочинаєм.

2.Психоформула

Включаю свій розум, увагу і пам'ять, працює мій розум і вчусь я старанно.

Сприймаю все нове і творчо працюю і вчителя слово безмежно ціную.
3. Робота над гаслом до уроку.

- Працювати на уроці ми будемо під гаслом… Щоб гасло прочитати, треба скласти його з розсипаних слів.

(слова прикріплені на магнітній дошці)

справу, можна, Дружно, велику, зробити, !

Дружно можна велику справу зробити!

4.Створення емоційного фону уроку.

Інсценізація  «Весняна казка».

(Зараз ми з вами вирушаємо на лісову галявину, де нас зустрічає  казка. (Помічники виходять до дошки.)



Зайчик. Ох, і надокучила мені ця холоднеча. Наголодувався за зиму, кожушок геть обносився. Піду я весну пошукаю . Синичко, ти високо літаєш, чи не бачила весну?

Синичка. Перший струмок продзвенів сьогодні мені, що весна вже близько.

Зайчик. То швидше ходімо її зустрічати.

Сонечко. Добрий день, друзі. Куди це ви поспішаєте?

Зайчик. Весну зустрічати.

Синичка. Чи не видно її тобі з гори?

Сонечко. Мої промінчики доповіли мені, що вона он вже за дубами. Розсіває трави і квіти. І сюди вже поспішає.

Весна. А ось і я – весна-красна. Куди ступлю – там сонце сяє, усе навколо оживає.

Іду, пробуджує від сну всю землю чарівну.

А ці весняні квіти – це завдання на урок. Виконаєте всі завдання і розквітне галявинка у нашому класі.

Вчитель. Тож і до нас завітала весна. Розпочинаймо роботу.

А щоб рясно цвіли на нашій галявині квіти, нам теж потрібно добре потрудитися, виконати ряд завдань. Із кожним успішно виконаним завданням на галявині зацвітатиме весняна квітка.


ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми уроку.

- Сьогодні ми з вами вирушимо в уявну подорож до чарівної країни Весни.

- Чого ви чекаєте від подорожі? (цікавих зустрічей, нових знань…)

На вас чекає багато цікавих вправ і завдань. Працювати ми будемо за таким планом. (Учні ознайомлюються з планом роботи.)

Сьогодні на уроці ми повинні обговорити такі питання:

План уроку

О Ознаки весни.

О Як змінився стан рослин.

О Як змінилася поведінка тварин.

О Ставлення людей до весни, природи.

Висновки.

(Після розгляду кожного питання з плану уроку, діти зафарбовують кружечок різними кольорами: зелений – сподобався і все зрозуміло; червоний – щось залишилось незрозумілим.)



ІІІ. Основна частина уроку.

1.   Категорія «Очікування». Ось у нас є «Дерево рішень». Запишіть на квіточках конкретні очікувані результати від сьогоднішнього уроку. Тобто продовжіть мою думку: «Сьогоднішній урок навчить мене….»

(Учні працюють у парах. У кожного з учнів на парті квіточка, на якій вони записують очікувані результати уроку.)

-  Усі ці квіточки прикріпимо   на «Дереві Рішень», а в кінці уроку  побачимо, чи досягли ви результату.

-  Як пишно зацвіло наше дерево. Хай воно цвіте і тішить нас гарними результатами.



2. Створення ігрової ситуації.

- Мандрівка буде весела, цікава, але й не легка, бо весна, запрошуючи нас, запропонувала ще й випробування. За кожне правильне виконане завдання ви будете отримувати подарунок від весни- квіточки. Готові працювати далі?

-Як ви думаєте, звідки приходить весна?

Де у нашій країні вона починається найраніше? (на Півдні) - Як же нам туди потрапити?

О, здається придумала. Ми полетимо на повітряній кулі. Нам усе буде видно, а також ми зможемо відчути подих весни. Куля готова, але ми занадто важкі. Тому мені знову доведеться чаклувати.

Щоб весну нам відшукати,

Буду зараз чаклувати

І школярики спритненькі

Враз стають усі маленькі.

Я вам наказую, малята,

Місця на кулі цій займати.

Мерщій забудьте всі турботи,

Беріться дружно до роботи.

3. Гра «Мікрофон»

- Скільки є пір року?

- Яка зараз пора року?

- Який місяць весни зараз триває?

- Які наступні місяці весни?

- Яка пора року передувала весні?

- Яка пора року буде наступною?

http://static.panoramio.com/photos/large/21473084.jpgv1.jpeghttp://www.photoclub.com.ua/_/358764.jpeg?0

4. Гра «Шифрувальник»

Зла чаклунка Зима,

Зачарувала всі слова.

Швидше ключика візьміть,

Слова у речення складіть.

Непомітно ніч берізки землю вкоротила

Соком з’явилась травами

Дня вкриває наливає додала весна

Картка – ключ.

Непомітно з’явилась весна

Ніч вкоротила, дня додала.

Берізки соком наливає

Землю травами вкриває.

- Молодці!

Ви зуміли все розшифрувати

І весні дорогу дати.

-         Ви виконали правильно завдання. Тому час  на нашій галявині з’явитися весняним квітам.

-         Я першим зацвітаю серед гаю,

І білий, наче сніг, я колір маю.(Підсніжник)

-Правильно! Це підсніжник. - Як ви думаєте, чому цю квітку так назвали?



ПІДСНІЖНИК

За легендою, коли Адама і Єву було вигнано з раю, йшов сильний сніг. Декілька сніжинок пожаліли Єву і, бажаючи зігріти її, перетворилися на квіти. Побачивши їх, Єва повеселішала. Квітка стала символом надії.

Підсніжник – перша пісня весни. Тільки з’являться таловини, він виставляє цікавий вінець і, качаючи на тонкій стеблині, починає підсвічувати струмкам. Якщо уважно прислухатися, можна почути дзвін його прозорих дзвоників. Вони дзвенять, пробуджуючи природу.

Квіти підсніжника схожі на сніжинки. Мабуть, тому рослина витримує мороз до – 10 градусів Цельсія. 200 років тому академік П. С. Паллас назвав цю рослину борозником, зимовником. Зльодяніє, стане ламкою, як скло, а з’явиться сонечко – відтане і знову розквітне.

Що ж дає рослині таку силу? Маленька коричнева цибулинка – «підземна комора», яку квітка поновлює весною і влітку.

Вона має цілющі властивості. Лікує психічні розлади і охороняє від нечистої сили. Тому в Англії є традиція садити підсніжники коло дверей будинків.

В теплій кімнаті квітка швидко в’яне. Тому ніколи не рвіть її. Нехай росте і дарує людям надію.



4.   Складання Сенкану. (Скласти сенкан до слова підсніжник.)

- Чи все зрозуміло вам у алгоритмі сенкану?

(На парті в учнів алгоритми сенкану, на дошці – у збільшеному вигляді. Учні зачитують складені сенкани.)

1. Іменник                             Підсніжник.

2. 2 прикметники               Білий, ніжний.

3. Порівняння   Хлопчик у майці білосніжній.

4. Речення                         Приніс до нас весну.

5. Асоціація                       Відважний лицар.

         Давайте  перевіримо. Молодці! І з цим завданням ви успішно справились.

Летимо хвилину, дві ,

Дує вітер угорі.

Кулю швидше підганяє,

До зупинки наближає.

1 зупинка - «Впізнай весну»

В). Робота в групах. І, ІІ.

1. Класифікація за ознаками пір року

- Зробіть класифікацію ознак пір року.

(Тане сніг. Опадає листя. Збільшується день. Замерзають річки. Розливаються річки. Комахи ховаються під кору. Прилітають птахи. Відлітають птахи. Прокидаються від сні тварини. Сохне трава. З’являються листочки. Люди збирають урожай. Стає тепліше. Холоднішає. Сонце піднімається високо. Тварини готуються до сну.)

Весна .Осінь. (Ознаки пір року записані на квітах та листочках, діти розміщують їх на двох деревах і утворюється весняне деревце та осіннє.)



*-  І зацвітає у нас на чарівній галявині ще одна весняна квіточка. Як же вона називається? (Пролісок)

россия тайга / леса умеренного пояса отдых, экскурсии растения подснежники ростовская область шолоховский район вешенскаяhttp://www.dm-peklo.ru/flow/original/img_0287_1.jpg

-  Пролісок – квітка ніжна і теж дуже смілива. Пролісок долає всі перепони, щоб випнутися на світ.



Релаксація «Сонячний зайчик»

Вчитель

Уявіть собі, що на ваше обличчя сів ласкавий сонячний зайчик. Спочатку він стрибнув на лоб (ніжно погладьте його), потім на щічку, оченята, носик, підборіддя. Гладьте його обережно,щоб не злякати. Сонячний зайчик перестрибнув на руку, на ніжку, на животик. Він вас любить, тому гладить дуже ніжно, тому і ви його погладьте  і подружіться з ним.


2. зупинка - Дискусія «Весна найкраща пора року» img031.jpgІ ряд – І група, ІІ ряд – ІІ группа

I. Весна найкраща пора року, тому що яскравіше світить сонечко, стає тепліше, добавляється день, можна довше гратися на свіжому повітрі.

ІІ. Весна – не найкраща пора року, тому що стає тепліше, тане сніжок і з’являється болото, тому не можна гратися в рухливі ігри на свіжому повітрі.

І. Весна – найкраща пора року, тому що пробуджується природа, з’являється трава, квіти, співають птахи.

ІІ. Весна – не найкраща пора року, тому що з’являється багато роботи в саду, на городі. Потрібно садити рослини, обрізати дерева. Та й на прогулянках треба поводитися обережно, не шуміти, щоб не наполохати птахів, які сидять на яйцях чи тварин, які вивели на прогулянку своїх малят.

- Молодці! Одні переконливо стверджували, а інші заперечували. Але сперечатись не варто, адже кожна пора року по – своєму приваблює і кожна з них може чимось не подобатись. Ви це довели.

Ще холодні в лісі ранки, сніг ще в лісі дотліва.

Та розкрила на світанку сині очі сон-трава.

Як ви думаєте, чому так назвали ці квіти? (Тому що ця квітка закриває свої оченята у хмарну погоду та коли настає вечір. Вона ніби засинає. Тому й назву таку має – сон-трава.)

http://shamkovel.ru/foto/shamkovel/priroda/cvety/son-trava/son-trava04.jpghttp://www.statesymbolsusa.org/images/south_dakota/pasque-flower-bee.jpg

3.зупинка - Гра «Зачарований вірш»

В ібен ецнос гріє,

Аварт зеленіє.

Цвітуть в ізул итівк,

Веселяться итід.

(В небі сонце гріє,

Трава зеленіє.

Цвітуть в лузі квіти,

Веселяться діти)

- Які зміни в природі відбулися в зв’язку з положенням сонця на небі навесні.(Зеленіє трава, цвітуть квіти)

-Трава і квіти належать до якої частини природи?(жива природа – рослини)

- На які три групи поділяються рослини?(дерева, кущі, трав’янисті рослини)

Добре! Розпускає свої квіти мати-й-мачуха. Зверніть увагу на листочки. Верхня частина листочка зелена і гладенька. Якщо прикласти його до руки або щоки, то відчується холодок. Нижня частина листочка вкрита білими ворсинками. Якщо її торкнутися викликає відчуття тепла. Ось і кажуть в народі: один бік, як мати рідна, зігріває, а другий, ніби мачуха, холодом віддає, тому ця рослина має таку назву.

http://forestgifts.com.ua/photo/tussilago-farfara-l.jpghttp://pustunchik.ua/images/news/novyna/2013/kviten/10%20den-ilariona-novogo/41776_main.jpg

Фізкультхвилинка «Весна»

Робота в групах «Карусель».

(Об’єднання в групи за допомогою малюнків, що розміщені на партах)

Кожна група отримує аркуш з назвою своєї групи і за визначений час має записати якомога більше прикмет весняного місяця, вказаного на аркуші, по сигналу вчителя аркуш передається іншій групі і робота продовжується; по закінченні роботи аркуші вивішуються на дошці, підводиться підсумок.     А так як кожна група писала певним кольором, то підсумок підвести  нескладно.



4. зупинка -«Творчості»

Загадки: 1.Дерево - символ могутності та довголіття. (Дуб)

2.Кущ – задивися у воду на свою дівочу вроду. (Калина)

3. Мої квіточки ніжні, такі білосніжні. Тоненькі, тендітні, ласкаві, привітні.

Послухай, як срібно дзвенить голосок: «Не треба, не треба зривати квіток!» (Конвалія)

Групова робота. (Диференційовано)

І варіант – І група (редактори) робота з деформованим текстом.

ІІ варіант – ІІ група (поети) вірш про калину.

ІІІ варіант – ІІІ група (письменники) опис конвалії.

ІV варіант - ІV група (науковці – екологи) добір цікавого матеріалу про дуб, з додаткової літератури.

І в. Утворити текст, поставивши частини в правильному порядку.

Чарівний дуб

2. Незабаром прилинула весна. Під ласкавим промінням сонечка показав свою голівоньку пагінець. Гартувався він під зливами. Хилився аж до землі від вітру. Підставляв свою голівку сонцю. Набирав сили та краси у свою крону. За кілька літ виріс могутній дуб.

1. На лісову галявину вітер заніс жолудь. Під осінніми дощами жолудь прибився до матері – землі, бо тільки вона його розуміла. Шукав він захисту від холоду, прикрився опалим листям і заснув під снігом.

4. Прийшла лиха людина, вдарила сокирою по стовбуру берізки. Затремтіло деревце, затріпотіло дрібненькими, маленькими листочками і похилило свою голову на груди кремезного дуба. Сумує дуб за своєю подругою. Простягає до неба свої віти, наче благаючи про зустріч, та марні його сподівання.

3. Стрункій берізці, яка росла поруч, дуже подобався кремезний дуб, який захищав її від холодного вітру. І вона часто горнулася несміливо до нього. Зітхав міцний дуб на повні груди, шумів своїм листям і простягав свої віти – руки до тендітного стовбура берізки. Так минали роки.



ІІ в. Скласти вірш про калину за поданими словами.

_____________________________________________дитина

_____________________________________________калина

_____________________________________________маленькі

_____________________________________________смачненькі

ІV в. Відшукати цікаві факти про дуб з додаткової літератури.

Дуб – це могутнє дерево заввишки 30 м. з міцними гілками, товстим стовбуром і темно – сірою потрісканою корою. Живе понад 500 – 1000 років.

Його стовбур добрий будівельний матеріал, з якого виготовляють меблі, а з кори ліки. Жолуді є смачною їжею для диких кабанів.

Довгожителів серед дубів чимало. Недаремно давньоримський учений Пліній Старший порівнював вік Всесвіту з віком дуба.

Понад 800 років стоїть могутній велетень у Запоріжжі біля селища Верхня Хортиця. За легендою, під цим дубом запорожці писали свій знаменитий лист до турецького султана, а Богдан Хмельницький відпочивав під його розлогою кроною.

Понад 1000 років дубові, що живе поблизу хутора Буда на Черкащині.

Найстаріше дерево на Україні – дуб в урочищі Юзефін Рівненської області. Його вік понад 1300 років. Він заряджає людину доброю енергією. Кору дуба використовують для виготовлення ліків.

Дуб – головне дерево Перуна – бога дощу, блискавки, грому. Тому під час дощу не можна ховатись під дубом.

Із ста ударів блискавки 54 припадає саме на нього.

З роду – віку шанують це дерево у народі: «міцний, як дуб» - кажуть люди про когось сильного та високого.



найстаріше дерево україни - дуб

-А чи знаєте ви, що називають легенями планети? (ліси, дерева)

-А що є красою планети? (квіти)

Відео про весну

Навесні розпочинається ріст та цвітіння рослин.

Не рвіть квіток – красу!

Дивіться: квітка п’є росу.

Вітерець гойдає у траві

Листочки всміхнені живі.

Час з’явитися наступній квіточці – конвалії.

КОНВАЛІЯ

Старовинна російська легенда розповідає сумну історію кохання морської царевни Волхови до юнака Садко, який віддав своє серце улюблениці лісів і полей Любаві. Волхова вийшла на берег і стала плакати. Там, де падали її сльозинки, виросли конвалії – символ чистоти, суму, кохання.

У казках квіти конвалії – намистини з розсипаного намиста Білосніжки і сріблястий сміх Мавки.

Плоди конвалії це яскраво-червоні ягоди. Тільки торкатися їх не можна, бо вони отруйні. Кажуть, це так конвалія плаче, коли її залишає весна..

Із листя. Квітів, насіння конвалії роблять лікарські засоби, які поліпшують роботу серця.

Конвалію називають лісовою лілією і польовою черемхою.





5. зупинка - «Розжени хмаринки» .

«Ажурна пилка» . Щось небо почало затягувати хмаринками. Мабуть Весна нас хоче дощиком намочити. А хмаринка не проста, таємницю містить вона.

Вона від нас сказати вимагає,

Як тварини весну зустрічають

І своє життя міняють.

-У кожного з вас є малюнок якоїсь тваринки. Віднесіть її до нашого лісу і скажіть, що змінилось в її житті з приходом весни.



Весняні турботи тварин

Заєць – міняє шубку.

Ведмідь, їжак – прокидається від сну.

Птахи - повертаються з теплих країв. Відкладають яйця і висиджують пташенят.

Звірі народжують малят.

Комахи вилазять із під кори.



Тести.(взаємоперевірка)

Ми підведемо підсумок нашої роботи, перш ніж перейдемо до наступної зупинки.

1. Яка рослина цвіте раніше інших?

А) кульбаба

Б) підсніжник

В) конвалія

2. Птахи на весні:

А) ховаються від холоду

Б) відлітають у теплі краї

В) будують гнізда, виводять пташенят

3. Яка з цих пташок не висиджує яйця:

А) соловейко

Б) дятел

В) зозуля

4. Навесні прокидається від зимового сну:

А) лисиця

Б) їжак

В) заєць


6 зупинка -«Літературна криничка»

А зараз поп’ємо водички Із поетичної кринички.

Найбільшу насолоду і радість, найпалкішу любов до рідного краю, до життя викликає у нас природа. Її пробудження від зимового сну. Тому й знайшла вона своє відображення в творах відомих українських поетів. - Хто бажає зачитати поетичні рядки?

А).(Діти зачитують вірші підібрані вдома з додаткової літератури)

***Встала й весна, чорну землю

Сонну розбудила,

Уквітчала її рястом,

Барвінком укрила;

І на полі жайворонок,

Соловейко в гаї

Землю, убрану весною,

Вранці зустрічають. (Т. Г. Шевченко)

***

Вже пташки вернулися в наш край.



Про весну співають поле й гай.

Ніжаться на сонці трави , квіти,

Вже настав ласкавий місяць квітень. (Степан Жупанин)

***


- Я квітую, - каже квітень,-

Квітом луків і гаїв.

Листя зграйками на вітах

Жде чекає солов’їв.

- Я квітую, - каже квітень,-

Весно – сестро, пам’ятай,

Що довік бажання наше –

Прикрашати рідний край. (Микола Сингаївський)

***

А чим же місяць травень



Поміж братами славен?

Святковими піснями

І громом над полями.

Іде і весело співа,

Дощами землю полива

Не з лійки – поливалки,

А з грозової хмарки. (Тамара Коломієць)

А зараз, зіткавши павутинку, ми зможемо прочитати народні прислів’я та приказки.



« Павутинка» (Робота в парі).єднати частини прислівя.)

Хоч зима весну лякає, а весну в гості закликає.

Прилетів лелека – буде хліба урожай.

Весняний день а з низу морозить.

Сухий березень, теплий квітень, мокрий май – рік годує.

Березень березовим віником зиму вимітає, приніс весну здалека. Весною зверху припікає, але все одно сама тане.



9. зупинка «Знай та оберігай» .«Червона книга України»

Природа завжди чарувала і чарує, хвилювала і хвилює людину. Шепіт блакитної води, спів пташок, запах квітів, шелест зелених гаїв – усе це дороге серцю. І саме від нас, людей, залежить, чи побачимо, чи почуємо ми все це через роки.

І щоб донести це застереження до людей існує «Червона книга України» у якій назви рослин і тварин, які знаходяться під загрозою зникнення.

http://knygy.com.ua/pictures/l/9786170303691.jpghttp://msmb.org.ua/pic/3/big/25_knygoterapija-dobroty-2011.jpg

Подарунок від весни.

Ці рослини та тварини можуть зникнути назавжди, тому Весна дарує нам на згадку пам’ятку, якої ми повинні дотримуватись.



Пам’ятка

1.Найкраща квітка та, що квітує там, де зросла. Не зривай її.

2.Щоб знищити молоде деревце, потрібні хвилини, а виростити – роки. Не каліч дерев та кущів.

3.Не руйнуй гнізд.

4.Не лякай тварин.

5.Не лови метеликів, які літають над квітами.

Летимо хвилину, дві

Дує вітер угорі

Кулю швидше підганяє

Нас додому повертає.



IV.Підсумок уроку. Самооцінка роботи.

Годинник невтомний показує враз, що нашу роботу закінчити час.

Чи справдилися ваші очікування? Чиї очікування здійснилися у повній мірі, зніміть свою квіткуі розкажіть про свої результати роботи на уроці.

Хай впевнено крокує весна, якій, на мою думку, ми сьогодні додали сил.

- Урок хочеться закінчити зверненням до весни. І заспівати веснянку.

ВЕСНЯНКА


А вже краснеє сонечко 
Припекло, припекло, 
Яснощире золото 
Розлило, розлило. 
На вулиці струмені 
Воркотять, воркотять. 
Журавлі курликають
Та летять, та летять.
Засиніли проліски 
У ліску, у ліску... 
Швидко буде земленька 
Вся в вінку, вся в вінку. 
Ой сонечку-батечку, 
Догоди, догоди, 
А ти, земле-матінко, 
Уроди, уроди.

Нам здоров я й миру ти, принеси, принеси!

Щоб щасливі й радісні всі були, всі були!
V.Домашнє завдання.(диференційоване)

  1. Намалювати малюнок на тему: « Весна».

  2. Вивчити вірш про весну.

  3. Дібрати загадки про весняні квіти.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка