План урока тема програми : «Основи раціонального харчування «Тема уроку : «Вимоги до раціонального харчування» Мета уроку



Скачати 221.4 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір221.4 Kb.
ПЛАН УРОКА
Тема програми : «Основи раціонального харчування «

Тема уроку : «Вимоги до раціонального харчування»

Мета уроку :

Навчальна :Основні принципи раціонального харчування: перший – відповідність хімічного складу харчових речовин фізіологічним потребам організму; другий – інгредієнти, які не синтезуються в організмі і тому є життєво необхідними; максимальна різноманітність їжі - третій принцип раціонального харчування.

Розвиваюча : Оволодіння навичками визначення якості харчових продуктів розвивати увагу , спостережливість пам'ять , пізнавальну активність , самостійність в роботі .

Виховна : Виховувати бережливе ставлення до свого здоров’я дисциплінованість , сумлінність , відповідальність , ініціативність , інтерес до обраної професії

Тип уроку: Засвоєння нових знань .

Вид уроку : Урок ток-шоу. Аналіз конкретних проблемних ситуацій

Між предметні зв’язки : Товарознавство продовольчих товарів, екологія,санітарія та гігієна харчування,устаткування підприємств харчування

Дидактичне забезпечення уроку

План уроку, конспект, картки завдання,таблиці,навчальна література з предмету підручник Олійник О.М. « Фізіологія, санітарія та гігієна харчування»,навчальний фільм « ГМП».

Технічні засоби навчання:

учнівська дошка ,телевізор ,DVD.

Оцінювання: Оцінка виставляється за усні відповіді,роботу с таблицями , схемами,вміння узагальнювати матеріал,самостійні доповіді та висновки.


Хід уроку


  1. Організація групи 3-5 хв.

  • взаємне вітання

  • перевірка наявності учнів;

  • підготовка до уроку;

  • організація уваги




  1. Мотивація навчальної діяльності

( Повідомлення теми і мети уроку)

Ми часто бажаємо друг другу здоров’я але самі не завжди дбаємо про нього Сьогодні на уроці ми дізнаємося чи вірно ми харчуємося,як організувати режим харчування, чи якісна їжа яку ми споживаємо. Подивіться будь ласка на епіграф: « Добрий кухар – коштує лікаря» він повністю відповідає темі нашого



уроку а поговоримо ми сьогодні про раціональне харчування. Як ви вже знаєте, кухар повинен вміти приготувати якісну їжу і для цього він повинен знати хімічний склад продуктів харчування та правила експлуатації, принцип дії устаткування, санітарно гігієнічні вимоги при приготуванні їжі. Тому перед тим як перейти до вивчення нової теми давайте пригадаємо що ми дізналися на минулих уроках. Відповідаєте мені, будь-ласка, на питання.
3 Актуалізація

В яких продуктах знаходяться такі вітаміни і мікроелементи

Вітамін В1

Борошно, печінка, молоко, фрукти, дріжджі

Вітамін В2

Борошно, печінка, молоко, фрукти, дріжджі

Вітамін В6

Синтезуються нормальною мікробною флорою кишечнику людини

Вітамін В12

Печінка, дріжджі, яйця

Вітамін В15

Печінка, насіння деяких рослин

Вітамін РР

В овочах, фруктах (разом з аскорбіновою кислотою)

Вітамін С

Овочі, фрукти (найбільше чорна смородина)

Вітамін Р

Фрукти

Вітамін Д

Риб'ячий жир, жовтки, печінка, молоко

Вітамін К1

Міститься в звичайній їжі, синтезується нормальною мікробною флорою кишечнику

Вітамін Е

У звичайній їжі

Вітамін А

Риба, печінка, масло, сметана, яєчний жовток

Цинк

Овочі, цілі зерна пшениці

Кальцій

Молоко, молочні продукти, м'ясо

Хлорид натрію

Кухонна сіль, яловиче та свиняче м'ясо, сардини, сир, маслини

Йод

Морські продукти, йодована сіль

ІІІ-ій етап

Найтиповіші розлади, що виникають внаслідок вітамінної недостатності в харчуванні

Вітамін В1

Розлади нервової системи, функціональні порушення діяльності серця

Вітамін В2

Тріщини в куточках рота, порушення органів зору

Вітамін В6

Відносна вітамінна недостатність, супроводжується нудотою, відсутнє нормальне кровотворення, недокрів'я

Вітамін РР

Розлад травного каналу нервової системи, порушення пігментації шкіри

Аскорбінова кислота

Кровоточивість ясен, цинга, загальна слабість, в'ялість,

Вітамін Р

Ламкість капілярів, схильність до кровотеч

Вітамін А

Схильність до інфекційних та інших захворювань, сухість епітелію рогівки

Вітамін Д

Виражений авітаміноз (рахіт в дитячому віці), обватнення кісток, зміни в нервовій та інших системах

Вітамін К1

Схильність до кровотеч

Вітамін Е

Гіповітаміноз не зустрічається, виникає загроза спонтанного аборту


Питання

Відповідь

Що таке вітаміни

Це речовини, які необхідні для харчування людей і тварин

Що таке полісахариди

Це складні вуглеводи, які складаються з багатьох молекул моносахаридів

Що таке моносахариди

Це прості вуглеводи: глюкоза, фруктоза та галактоза

Що таке гігієна

Це науки, яка вивчає проблеми профілактики захворювань та поліпшення здоров'я працездатності і довголіття людини

Що таке санітарія

Це практична діяльність спрямована на поліпшення та збереження здоров'я людини

Що таке фізіологія

Це наука, яка вивчає життєві функції організму, його органи, взаємодію організму з зовнішнім середовищем

Що таке мікробіологія

Це наука, яка вивчає будову, життєдіяльність та умови розвитку мікроорганізмів

Що таке білки, їх добова потреба

Це складні органічні сполуки з амінокислот до складу яких входить вуглець, кисень, водень. Добова потреба 80-100 гр.

Що таке жири? Добова потреба.

Це складні органічні сполуки, які складаються з триатомного спирту, гліцерину та жирних кислот в яких міститься вуглець, вода, кисень. Добова потреба тваринного походження 70%, рослинного 30%

До чого приводить переїдання?

До порушення процесів окислення в організмі.

Як розраховуються норми споживання харчових речовин?

3 урахуванням загальних принципів збалансованості харчування

На що слід звертати увагу при побудові харчових раціонів для підлітків

На особливості розвитку організму, енергетичні витрати, сезонні зміни

Що слід пам'ятати складаючи меню?

Меню підбирається по фізіологічних нормах з врахуванням калорійності по днях

Що таке режим харчування?

Споживання їжі в певний час з урахуванням збалансованості продуктів.

Який впливу режиму харчування на засвоєння їжі?

Покращується обмін речовин

Що таке обмін речовин?

Це процес асиміляції і дисиміляції

Які фактори впливають на обмін речовин?

Режим харчування

Що таке асиміляція?

Це процес засвоєння організмом харчових речовин.

Що таке дисиміляція?

Процес пов'язаний з окисленням даних речовин, який надходить в організм.

Що називається основним обміном речовин? В яких одиницях вимірюється?

Кількість енергії, яка використовується з організмом лише для підтримання життя в стані спокою. Вимірюється в кілокалоріях.

Як розподіляється добовий раціон?

По віку, добовій калорійності.


4.Вивчення нового матеріалу.

Викладач:

  • Закінчуємо опитування .Зараз переходимо до вивчення нової теми.

  • Пропоную подивитися презентацію до уроку:

Чим же важлива ця тема? Справа в тому, що людина повинна знать які продукти харчування вживати щоб зберегти своє здоров’я. Під час уроку

ми познайомимося с правилами раціонального харчування. Ми проведемо первинну експертизу деяких продуктів харчування тому уявіть собі що ми

опинилися в науково дослідницької лабораторії « Здорова їжа».

Перегляд відеоматеріалу:

Вчитель: Які помилки в харчуванні ми допускаємо?

Доповідь учня :

Найраціональнішим є чотириразове харчування, яке залежно від умов праці й побуту може бути здійснене у двох варіантах: 1.) перший сніданок, другий сніданок, обід, вечеря; 2.) сніданок, обід, полудник, вечеря. Як розділити добовий раціон у відсотках – рекомендації фахівців будуть відрізнятися. Але пам’ятаймо: сніданок має бути поживним (20-30%), обід має включати гарячу першу страву (35-50%), вечеря (15-30%) має бути не пізніше як за дві години до сну. М'ясо, рибу, яйця і бобові (багаті на білок) слід споживати на сніданок і обід, бо вони довше перетравлюються й тому на тривалий час затримуються в шлунку, що дає можливість збільшувати проміжки між вживанням їжі. На вечерю краще добирати легку їжу, яка швидко перетравлюється, наприклад, молочні, овочеві, круп’яні страви. Раціональне харчування – це спосіб запобігання багатьом хворобам. І.Павлов наголошував, що надмірне захоплення їжею – тваринність, а неуважність до їжі – безглуздя. Харчування визначає не тільки фізичний розвиток, але й великою мірою розвиток психіки, інтелекту. Правильно організоване харчування – основа нормального росту, розвитку, навчання, праці.

Таким чином, подумаймо, що, на вашу думку, варто враховувати, складаючи харчовий раціон.

добову витрату енергії залежно від віку і професії людини;



  1. добову потребу в білках, жирах, вуглеводах;

  2. необхідне співвідношення білків, жирів і вуглеводів (кількісне співвідношення білків і жирів тваринного та рослинного походження);

  3. оптимальну кількість потрібних організму вітамінів та солей;

  4. правильний розподіл вживання їжі упродовж дня

Вчитель:

Сьогодні ви, мабуть, чимало чуєте про існування харчових добавок, і часто запитуєте себе: «Як можна зменшити ризик для здоров’я?» Читайте склад продуктів харчування! Повірте, вивчивши склад своїх улюблених продуктів харчування ви будете здивовані. А допоможе розібратися нам з харчовими добавками технолог харчової промисловості.



Доповідь учня : «Знайомтесь: харчова добавка!»

Харчовими добавками називають групу природних або синтетичних речовин, які спеціально додають до продовольчої сировини, напівфабрикатів або готових продуктів з метою надання їм певних якісних показників.


Харчові добавки використовуються з метою: збереження поживних властивостей харчових продуктів, надання харчовим продуктам більш привабливого вигляду, збільшення терміну зберігання харчових продуктів, полегшення технологічної обробки продовольчої сировини, здешевлення та скорочення технологічного процесу.

З давніх часів людина використовує натуральні харчові добавки, такі як дріжджі, агар, пектин, желатин, лимонна кислота, оцет, сода, крохмаль, кухонна сіль.



Але, на превеликий жаль, великого розмаху сьогодні у світі набуло виробництво синтетичних харчових добавок. Кількість харчових добавок, які використовують у харчовому виробництві більшості країн світу, досягає 500 найменувань, в США перевищує 1500, в країнах ЄС досягає 1200, в Росії — 415, в ФРГ — 350, в Україні — 221. Радою ЄС розроблена раціональна система цифрової кодифікації харчових добавок з літерою "Е" (від слова Європа або від англ. — їстівний). Кожній харчовій добавці присвоєно три - або чотиризначний код (у Європі з попередньою літерою "Е").
Існує їх класифікація в системі Сodex Аlimentariu



  • Е400-Е499 - стабілізатори




  • Е500-Е599 – емульгатори

  • Е300-Е399 - антизакислювачі




  • Е200-Е299 - консерванти

  • Е100-Е182 - барвники




  • Е600-Е699 - посилювачі смаку та аромату.

  • Е700-Е899 - запасні індекси

  • Е900-Е999 – піногасники

При частому вживанні деякі харчові добавки можуть причинити небезпеку здоров'ю людини.

Е102

Н

Е150

П

Е220

Н

Е281

К

Е405

Н

Е626

РК

Е103

З

Е151

ШШ

Е222

Н

Е282

К

Е450

РШ

Е627

РК

Е104

П

Е152

З

Е223

Н

Е283

К

Е451

РШ

Е628

РК

Е105

З

Е153

К

Е224

Н

Е310

В

Е452

РШ

Е629

РК

Е110

Н

Е154

РК

Е228

Н

Е311

В

Е453

РШ

Е630

РК

Е111

З

Е155

Н

Е230

К

Е312

В

Е454

РШ

Е631

РК

Е120

Н

Е160

ШШ

Е231

ШШ

Е320

Х

Е461

РШ

Е632

РК

Е121

З

Е171

П

Е232

ШШ

Е321

Х

Е462

РШ

Е633

РК

Е122

П

Е173

П

Е233

Н

Е330

К

Е463

РШ

Е634

РК

Е123

ДН

Е180

Н

Е239

ШШ

Е338

РШ

Е465

РШ

Е635

РК

Е124

Н

Е201

Н

Е240

К

Е339

РШ

Е466

РШ

Е636

Н

Е125

З

Е210

К

Е241

П

Е340

РШ

Е477

П

Е637

Н

Е126

З

Е211

К

Е242

Н

Е341

РШ

Е501

Н

Е907

В

Е127

Н

Е212

К

Е249

К

Е343

РК

Е502

Н

Е951

ШШ

Е129

Н

Е213

К

Е250

АТ

Е400

Н

Е503

Н

Е952

З

Е130

З

Е214

К

Е251

АТ

Е401

Н

Е510

ДН

Е954

К

Е131

К

Е215

К

Е252

К

Е402

Н

Е513

ДН

Е1105

ШШ

Е141

П

Е216

К

Е270

Н

Е403

Н

Е527

ДН

 

 

Е142

К

Е219

К

Е280

К

Е404

Н

Е620

Н

 

 

Позначення:

  • ШШ - шкідливий для шкіри

  • З - заборонений

  • К - канцерогенний

  • ДН - дуже небезпечний

  • Н - небезпечний

  • П - підозрілий

  • РШ - розлад шлунку

  • АТ - артеріальний тиск

  • В - висипання

  • Х - холестерин

  • РК - кишкові розлади

Отже, читайте етикетки продуктів харчування на наявність в них різноманітних «Е-шок»прямоугольник 3!!!

Вчитель

В останній час на етикетках можна побачити помітки про те, що товар виготовлений з трансгенних або генномодифікованих продуктів. А що означає?



Консультація №4 «ГМО - шлях до вимирання людства?»

(учень в ролі генного інженера презентує інформацію про трансгенні і генномодифіковані продукти, заздалегідь учень готує комп’ютерну презентацію своєї доповіді)

Поштовхом до створення генномодифікованих організмів була благородна мета — зупинити голод, що переслідує до мільярда населення планети. Нині виникла інша проблема: науковці не можуть спрогнозувати, якими будуть наслідки такого втручання з точки зору біологічної єдності світу та життєдіяльності живих організмів, у тому числі людей. Екологи переконані: оцінити вплив генетичного забруднення за короткий час дуже важко, а ризики, пов’язані з ним, починають виявлятися поступово (мал.2):



Наприкінці двадцятого століття площі посівів трансгенних рослин були незначними. На початку XXI століття вже сотні гектарів засіяно модифікованими сортами. Це переважно соя, ріпак, соняшник, кукурудза…

У 2007 році була прийнята постанова Кабміну, яка зводиться до того, що питання обігу харчових продуктів, які містять генетично модифіковані організми, здійснюється при наявності відповідного маркування із зазначенням якісного складу таких продуктів. Забороняється ввезення, виробництво та реалізація визначених харчових продуктів для дитячого харчування. Ця постанова — єдиний документ, який регламентує обіг генетично модифікованих організмів в Україні. Необхідно вести пропаганду важливості вирощування в Україні екологічно чистої продукції, яку ми могли б постачати у Європу.

Прибічники генномодифікованих організмів аргументують можливістю швидко наповнити ринки відносно дешевою продукцією, а супротивники наголошують на небезпеці втручання у генетичний код живої істоти і ризик зміни існуючих екосистем.

Серед позитивних наслідків — інтенсивне використання генномодифікованих організмів у медицині, але там ГМО чітко контролюються лабораторними дослідженнями. Проте, коли мова йде про ГМО, що знаходяться у природному середовищі, вчені не мають спільної думки. Багато країн, у тому числі учасники ЄС, досить обережно ставляться до генномодифікованих продуктів (ГМП). Сьогодні від ГМО - продукції відмовилися 130 країн світу. Але загроза імпортування такої продукції у країни пострадянського простору від цього тільки зростає.

ГМО, або трансгени, мають у собі нову, неприродну комбінацію генетичного матеріалу. Найбільш розповсюджені культури серед ГМ-рослин: соя, кукурудза, бавовна, ріпак. У цілому існує понад сто найменувань генномодифікованих рослин. Приклади: картопля, стійка до колорадського жука, томати, що отримали ген морозостійкості від атлантичної камбали, рис із геном людини, що відповідає за склад жіночого молока, пшениця, у якої є ген скорпіона…

Інше важливе питання — медичні ризики, тобто, як вживання ГМО впливатиме на здоров’я людини. В Британії був проведений експеримент — давали щурам трансгенну картоплю, і це негативно відбилося на імунній системі тварин, викликало хвороби печінки, нирок, мозку. Після споживання ГМ-томатів у тварин відбулися значні порушення тканини шлунка, зменшився об’єм мозку, з’явилися патології печінки, селезінки. Ці ж зміни, за спостереженнями дослідників, виникають у людей. Можливе виникнення стійкості до антибіотиків, зміни в обміні речовин, складі крові і т.д. Практично, всі тестування та дослідження ГМО і ГМ-продуктів були короткостроковими — їх негативний вплив може проявитися через тривалий час або відбитися на наших нащадках.

Поряд з цим треба звернути увагу на підвищення рівня алергізації населення та негативний вплив геномодифікованих продуктів на імунну систему. А фітоестрогени — рослини, що містять велику кількість жіночих гормонів (соя, горох, кукурудза, квасоля) мають здатність змінювати статеву поведінку людини та знижують індекс вагітності. Тому основна порада — слідкувати за своїм харчуванням, віддаючи перевагу натуральним продуктам. 4.5. Консультація №5 «Здорове харчування»

Отже, природне харчування – це:

– багато клітковини;

– високий вміст мікроелементів;

– низька калорійність;

– низька глікемічність (низький вміст цукрів);

– низький вміст жирів;

– низький вміст кухонної солі.

5. Закріплення, узагальнення і систематизація знань та вмінь учнів.



Вчитель :

Консультанти нашої науково-дослідницької лабораторії «Здорове харчування» познайомили нас з різними аспектами великої проблеми – проблеми харчування .Зараз самостійно заповніть таблицю яка узагальніть ваші знання з даної теми.



5. Практикум «Первинна екологічна експертиза»

Виконання практикуму

Тема: Первинна екологічна експертиза

Мета: навчитися здобувати максимум інформації про продукт харчування при дослідженні упаковки та етикетки, робити аналіз отриманої інформації, оцінювати якість продукту та його необхідність в раціоні людини.

Хід роботи

1. Заповніть картку первинної екологічної експертизи за планом:



Назва продукту




Упаковка (вид, стан)




Підприємство - виробник, його адреса




Маса товару




Склад




Калорійність




Строк придатності




Дата виготовлення




Штрих код (країна - виробник)




Наявність ГМ - продуктів та харчових добавок



6.Підведення підсумків уроку:

А) Підведення підсумків

Як ви могли переконатися наше здоров’я залежить від раціонального харчування. Давайте тепер повернемося до епіграфу « Добрий кухар коштує лікаря» .Хто може сказати чому саме підходить ?

Б) Виставлення оцінок .

7.Домашне завдання:

Вивчити тему :

Підготувати доповіді з теми « Лікувальне харчування»

Піраміда створена з використанням кольорової схеми світлофора:



зелений — вживай без обмежень;
жовтий — споживай обачливо;
червоний — поміркуй чи варто вживати

Із продуктів, що входять до верхнього зеленого шару піраміди, ВООЗ рекомендує споживати щодня не менше 400 г овочів (додатково до картоплі) та фруктів, тобто п'ять-шість порцій.


Жовтий шар піраміди закликає до обачливості. В пропорціональному відношенні для здорового раціону харчування продукти цієї зони необхідні в малих кількостях. З правого боку розташовані м'ясні і рибні продукти, яйця, горіхи та бобові. Жирні сорти м'яса і м'ясопродуктів доцільно заміняти квасолею, бобовими, рибою, яйцями, птицею та пісним м'ясом. Оскільки організм потребує щодня лише 0,8 г білка на кілограм ідеальної маси тіла, вживати ці продукти необхідно в малих кількостях. З лівого боку цієї зони знаходяться продукти з великим вмістом кальцію, а саме: сири, нежирне молоко та молочні продукти.
На верхівці піраміди розташована червона зона продуктів, перед вживанням яких слід добре поміркувати. Адже сюди входять продукти з високою енергетичною цінністю і незначним вмістом мікроелементів. Продукти цієї групи в надзвичайно малих кількостях потрібні лише для забезпечення додаткової енергії понад ту, що вже забезпечена іншими групами продуктів.


Попередження про небезпеку





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка