Подорож у країну Прислівників



Скачати 76.13 Kb.
Дата конвертації23.02.2016
Розмір76.13 Kb.
Урок мови 7 клас



Урок мови 7 клас

Тема: Подорож у країну Прислівників

(узагальнення конкретизація вивченого по прислівнику)

Мета: 1. Узагальнити і конкретизувати знання учнів про прислівник,

як частину мови, через повторення.



2. Розвивати в учнів вміння розпізнавати прислівники в реченні, визначати їх

знання та синтаксичну роль. Удосконалювати навички охайного і граматичного

письма, уміння висловлюватися( усно й письмово); збагачувати словниковий запас

учнів. Розвивати навички учнями виділяти головне, узагальнювати і конкретизувати.



3. Виховувати любов до рідної природи, людей, праці, гордості за історичне

минуле свого народу, любов до поетичної, співучої материнської мови.



Тип уроку: Нестандартний урок подорож.

Обладнання: таблиці, репродукції, народознавчі матеріали.

Хід роботи

  1. Оргмомент

Люблю рідну мову, люблю рідне слово

І справі учительській віддала я,

Люблю Україну, люблю, як нікого,

Вона ж і твоя, і його, і моя!

Сьогодні ми помандруємо по одній із країн рідної мови – це країна Прислівник! Мандрівка буде здійснюватися швидкохідним потягом, в якому три вагони (розставити нумерацію).

Подорож починається.



  1. 1. Для того, щоб подорож була цікавою і надовго запам’яталася, нам потрібен дороговказ «путеводитель», який і допоможе не заблукати по країні, і безпомилково виконати будь_яке завдання, таким дороговказом буде планкарта (показати на дошці). Вирушаємо в дорогу. Що треба згадати перед походом – це дотримуватись правил з техніки безпеки, і допомагати один одному у важку хвилину.

Обережно! Наш потяг відправляється. А ось і перша зупинка. Знайомство(пок). Для того, щоб ніхто не заблукав на цій станції треба виконати завдання:

Я зачитаю вам загадки, а ви повинні їх відгадати, знайти в них прислівники, поставити запитання і записати.



Працюємо з дошкою

  1. В день вікно вибите, в ночі вставлене?- що це (ополонка-проруб) – прислівники: в день (коли?), вночі(коли?).

  2. Звечора вмирає, вранці оживає? – що це (день) – прислівники : звечора (коли?), вранці (коли?).

  3. Взимку горою, а літом водою? – що це (сніг) – прислівники: взимку (коли?), вранці(коли? - літом).

  4. Літом у шубі, зимою в танці – що це (дерево) – прислівники: літом(коли?), зимою(коли?).

Що об’єднує ці прислівники – розряд-часу(запитання). Прямувати далі нам допоможе планкарта. Дивлячись на неї, дамо загальну характеристику прислівникам, виділимо найголовніше, що відрізняє її від інших сатин мови.

Прислівник

/ | \

с ч м


д. пр. ім.

(високо летіти) (дуже повільно) (будинок ліворуч)

р спосіб -як?

о -де?куди?звідки?

з місце -куди?

р час д -чому?

я причина і -навіщо? для чого?

д л


и мета і

мета і ступень – скільки?наскільки?

ознака - який?яка?яке?які?

/\

ступінь порівняння



вищий найвищий

Ми з вами згадали, що називається прислівником, його граматичні ознаки, чим відрізняється прислівник від інших частин мови.

Пасажири нашого потягу, які активно приймали участь у цій роботі отримають безкоштовний квиток для подорожі в країну Прийменник і той вагон, який отримає більше квитків – отримає пітувку на всіх пасажирів цього вагону до країни Прийменник.

Обережно! Наш потяг відправляється. Не треба забувати за правила.



2. Наступна зупинка «Лексика». Нам пропонується на цій станції згадати антоніми-що це за слова?

До поданих слів підберіть антоніми ( письмово).

Вимоги до завдання: грамотність, охайність, швидкість.

Мало-багато,

раніше-пізніше,

жартома-всерйоз,

взимку-влітку,

вдень-уночі,

дешево-дорого.

Отже ми на зупинці «Лексика» згадали антоніми, що це слова з протилежним значенням. А кращі пасажири…і отримують винагороду – квиток.



3. Всіх вже, мабуть, втомила подорож по країні Прислівник і тому я пропоную відпочити, розім’ятися:

Щось не хочеться сидіти,

Мабуть треба відпочити,

Руки вгору потяглись,

Руки вниз. На сусіда подивись

Руки вгору, руки в боки

І ступи чотири кроки

4 . Вирушаємо далі. Обережно! Наш потяг відправляється. Подивіться, чи нікого ми не загубили. Всі на місці. Наступна зупинка «Граматика». Але, що таке, нам не дозволяють прогулятися по містечку «Правопис прислівників», поки ми не виконаємо завдання

Ось завдання -

Як пишуться прислівники? Підкажіть будь-ласка – разом, окремо, через дефіс.

Треба розповісти правила на правопис прислівників.

Справимося?! Звернемося до карти-схеми, вона допоможе нам розібратися з цим складним завданням.

Хто має бажання розповісти коли пишуться прислівники?

Р пр.+п=набік,униз

А/

З – пр.+п=напевно, вгорі



О\

М+ = горілиць, праворуч

Д – по ому, ему = по-святковому

Е – по пор.числ. = по-перше

Ф – будь, казна = будь-куди, казна-де

І – 2присл. – швидко, швидко

С – повтор = швидко-швидко

2 деф. = будь-що-будь, коли-не-коли, як-не-як, пліч-о-пліч,

О – всі інші

У – по п’ятеро, в цілому, до вечера

Р – нажаль, до побачення, до лиця

Е

М



О

Не

Разом окремо



/\ не…., а -

негайно недобре не повільно, а швидко

Ні – завжди разом

ніяк, ніде



  1. Слово вчителя: Щоб були впевненими, щоб ви добре запам’ятала правила, виконаємо словникову роботу. Я пропоную вийти до дошки по одному пасажиру від кожного вагону. Всі пасажири записують весь словниковий диктант і підкреслюють орфограми, а на дошці виписують.

I II III

разом окремо через дефіс

надворі на ходу по-перше

вночі під боком ледве-ледве

безвісти за кордоном по-українські

додому за рахунок по-моєму

завчасно до вподоби як-не-як

ніде до побачення де-не-де

ніяк віч-на-віч

Погляньте на дошку. Чи все вірно? Звірте свої записи в зошитах. Безпомилково з цим завданням справилась пасажирка вагону і отримує квиток.

Давайте підсумуємо - ми з вами повторили, що прислівники можуть писатися разом, через дефіс, окремо, через два дефіси, не з прислівниками - окремо, разом.


  1. Втомилася? Зголодніли?

Тому на зупинці «Повторення» я пропоную завітати до кафе «Гостинність». З давніх-давен український народ відзначається великою повагою до гостей; зустрічає їх хлібом і сіллю на вишитому рушнику. Зустрічаючи гостей, хазяїн і хазяйка одягали найкращий одяг, зроблений своїми руками, ставили на стіл найсмачніші страви - а які українські страви ви знаєте? Наше кафе зустрічає нас музиками, а на стіні висить сорочка і рушник.

Наші предки світло шанували одяг, особливо сорочку. Вони вирішили, що вона захищає людину не лише від негоди, а й від ворожих сил. Ця сорочка і рушник дісталися мені від прабабусі ( тому в них такий вигляд). Вона вночі під світло каганця це все вимивала, готуючи собі придане. Тому – це спомин і я його бережу.

Дайте відповідь, будь-ласка, на запитання: яка сорочка і який рушник? – стара, жіноча, велика, маленька, чорна, груба, святкова, робоча. Добре. Так як кфе розташоване на станції «Повторення» то, хто допоможе, яку частину мови, описуючи цей одяг, ми згадали – прикметник – на які питання відповідає? Що означає? – ознаку предмета. Справилися і із повторенням. Краще працювали пасажири з вагону.


  1. До кінцевої зупинки є час і я пропоную показати вам ерудицію в розгадуванні ребусу. Згадайте 5 прислівників, які виражають значення впертості, вередливості і всі починаються з НА, правопис

перекір

НА щось робити - зло

вмисне

впаки


НА виконати завдання

Виворіт


Краще працювали пасажири вагону, отримують квиток.

Обережно! Наш потяг відправляється. Наступна зупинка «Кінцева». Правила з техніки безпеки не забули? Хто забув згадайте.

Ой, чомусь ми зупинилися. Мабуть щось трапилося. Давай те поглянемо до вікна. Зима. Степ весь, вкритий білим снігом і щоб швидше повернутися до рідної школи, до батьків, треба виконати останнє завдання – поетично описати природну зону, де стоїть наше славне місто Дніпропетровськ – степ. Багато письменників зверталися у своїх творах до опису зими: Коцюбинський, Стельмах та інші.

Я пропоную скласти твір-мініатюру (це невеликий за розміром твір 5-6 речень), використовуючи зимові пейзажі які є на партах.

Уявіть дієслово, що ви ідете польовою дорогою, ноги поринають глибоко в сніг, мороз щипає за вуха і щічки, сонце сліпить очі – уявили, працюйте. Часу обмаль.

Зачитаю твір...всі твори дуже хороші.

Поїзд рушив. Це означає, що ми добре справилися з завданням і хоч не всі твори ми прослухали, оцінку отримають всі. Для цього в кінці подорожі треба здати зошити.


  1. Ось ми і дібралися до цієї гарної школи, до цього затишного класу. Подорожуючи по країні «Прислівник» ми згадали граматичні і морфологічні ознаки прислівника, його правопис.

Підводячи підсумки (порахуємо) в якому вагоні більше квітків – тому пасажири цього вагону отримують безкоштовну путівку до країни «Прийменник».

  1. Дам завдання - впр.256 – прочитати, дати заголовок, списати розкриваючи дужки, підкреслюючи орфограми. Зрозуміло. Текст «Славне наше козацтво».

  2. Дуже хотілося, щоб вийшовши з уроку, ви не ільки запам’ятали, що прислівник не змінюваний, що виступає обставиною, а й вміли використовувати прислівник в мові, почули красу рідного слова, його поетичність, полюбивши рідний край нашу Україну.

Співуча моя Україна,

Хай буде щасливим твій шлях,

Хай пісня твоя солов’їна,

Лунає, як нині, в віках.

Урок закінчено. Всім спасибі. До побачення.

Додаткові завдання:



Назвати 5 днів тижня не згадуючи при цьому ні числа, ні назви днів, використовуючи прислівники.

Позавчора, сьогодні, вчора, завтра, післязавтра.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка