Поняття про числівник як частину мови. Спостереження за функціональною роллю числівників у реченні



Скачати 70.38 Kb.
Дата конвертації18.02.2016
Розмір70.38 Kb.
Конспект уроку з української мови на тему: «Поняття про числівник як частину мови. Спостереження за функціональною роллю числівників у реченні» проведеного в 4-А класі

Підготувала

Вчитель початкових класів

Слободянюк О. А.

Мета. Дати учням початкове поняття про числівник, його функцію в мовленні, вчити правильно ставити запитання до числівників, які означають кількість предметів та порядок при лічбі. Формувати вміння вживати числівники в усному і писемному мовленні, розвивати граматичні навички. Виховувати бажання краще знати рідну українську мову.

Обладнання. Підручник „Рідна мова” 4 клас, предметні малюнки, ребуси.

Тип уроку. Урок засвоєння нових знань

Хід уроку

І. Організаційний момент

Сьогодні у нас незвичайний урок

Сьогодні ми зробимо ще один крок

В країну прекрасну, в країну чудову,

Що нас так чекає й збагачує мову

ІІ. Основна частина уроку

1. Хвилинка каліграфії та орфографії.

- Які іменники відносимо до власних?

- Як пишемо іменники, які є власними назвами?

Завдання. Виписати іменники, які є власною назвою.

Володимир, місто Одеса, село Дмитрушки, річка Остер, Христос, свято Різдва, дівчинка Еліза, Щорський район, річка Амазонка.

- Підкресліть початкові букви. Яке слово утворилося? (Водохреща).

- Що це за свято?

Це третє й завершальне свято різдвяно-новорічного циклу. З ним пов’язують хрещення Христа. Відтак в усіх селах, де були церкви, святили воду, змурувавши з льоду та обливши буряковим квасом хрест. Освяченій воді приписувались чудодійні властивості. Її давали зуроченим дітям, хворим людям, кропили житло, подвір’я, свійських тварин. - На яку букву починається назва свята?

- Який перший склад у слові „Водохреща”?

- Я прокоментую, як пишеться велика буква „ве”, а ваше завдання –

написати її у з’єднанні „во” та слово „Водохреща” за зразком. Методика написання букви: не торкаючись (трохи нижче) верхньої лінії починаємо писати кожну паличку із заокругленням унизу. Трохи вище середини робочого рядка починаємо писати верхній півовал, а потім плавно приєднуємо другий півовал.

Во

Водохреща



2. Актуалізація опорних знань.

Повторення вивченого про частини мови.

- Які частини мови ми вивчали?

( Іменник, прикметник, прийменник, дієслово, сполучник).

- Що означає іменник? Прикметник? Дієслово?

- Що означає прийменник, сполучник? Розглянемо та порівняємо два речення.

Свято Водохреща.

19 січня - свято Водохреща.

- З якого речення видно, коли святкують люди це свято?

- Отже, з якою метою вжите слово „дев’ятнадцятого”?

- Назвіть відомі вам частини мови в першому реченні. А в другому?

3. Повідомлення теми та мети уроку.

- Сьогодні ми ознайомимося з новою частиною мови – числівником. З числівниками ви зустрічалися вже, найчастіше - на уроках математики. Щоб дізнатися, які слова належать до числівників, на які питання відповідають, виконаємо вправу.

4. Робота над новим матеріалом.

1) Виконання вправи 11, стор. 9 (усно).

- Спочатку розгляньте уважно малюнок і назвіть предмети, які зображено на ньому. (Випрані дівчинкою речі, каченята з качкою, ластів’ята в гнізді, кульбаби в траві.)

(Учні відповідають на поставлені під малюнком запитання. Учитель узагальнює їхні відповіді).

- Названі у відповідях слова, які відповідають на питання скільки? який? котрий?, є числівниками. Які це були слова в кожній відповіді? Назвіть їх. (Учні називають числівники: шість, восьме і т.д.). Отже, числівники означають кількість предметів або вказують на порядок предметів при лічбі.

2) Читання учнями визначення числівника, поданого в підручнику, наведення прикладів числівників.

3) Робота з опорною схемою „Числівник”.

5. Закріплення нового поняття.

1) Читання жартівливого вірша „Де п’ятий?”. Вправа 14 (усно).

- Які числівники вжито у вірші? Назвіть їх, до кожного поставте питання.

- Виконайте звуко-буквений аналіз слова „п’ять”. Поясніть правопис апострофа. (Усно називаються звуки і букви, пояснюється його правопис: апостроф стоїть перед буквою я , що позначає два звуки – ІйаІ ).

2) Вправи на побудову словосполучень з числівників та іменників. Учитель стежить за тим, щоб з правильним наголосом учні вимовляли слово одинадцять, засвоєне в попередніх класах. Опрацьовується правильна вимова і правопис слів футбол ІфудболІ, футболіст Іфудбол істІ.

- Слово футбол походить від англійських слів „фут” – нога, ступня і „бол” – м’яч.

- За допомогою якого суфікса утворилося слово футболіст? Назвіть інші слова, утворені за допомогою цього самого суфікса. Машиніст, гармоніст, піаніст, баяніст).

- Що вони означають? (Назви людей за професією).

6. Фізкультхвилинка.

Гра – розминка „Знайди числівник”.

Руки вгору підніміть,

Пальці швидко полічіть:

Зліва п’ять і справа п’ять,

Скільки разом? Як сказать? (Десять)

- Знайдіть числівник.

7. Робота в пара

Розглядають малюнки годинників та визначають час, зображений на кожному з них.

Важливо з’ясувати: до 12 години вважається час до полудня, після 12 – час після полудня.

Полудень – чому так назвали? (Половина дня).

8. Малюнковий диктант.

9. Загадки.

1) Спить на ліжку біла сплюшка,

В неї аж чотири вушка,

Всі цю сплюшку звуть ... (Подушка).

2) Що трьома зубами сіно їсть? (Вила).

3) Два брати у воду дивляться,

А до віку не зійдуться. (Береги).

4) Сидить Марушка в семи кожушках,

Хто її роздягає, той сльози проливає. (Цибуля).

5 Два скельця, три дужки –

На ніс і на вушка. (Окуляри).

10. Робота з прислів’ями.

- Запишіть прислів’я, поясніть їх значення.

1. От погода: один день блисне, а сім кисне.

2. Дощ у жнива, як п’яте колесо до воза.

3. Одне літо краще, як сто зим.

4. Сім п’ятниць на тиждень.

5. Сім разів відміряй, один раз відріж.

- Які числівники було вживано в цих реченнях?

11. Ребуси.

- Розшифруйте ребус. Назвіть числівник, який „заховався” у слові.

ІІІ. Підсумок уроку.

- З якою новою частиною мови ознайомилися?

- На які питання відповідають числівники?

- А як числівники позначаються на письмі? (Цифрами або записуються буквами).

- Запам’ятайте, що цифрами учні користуються на уроках математики, а на уроках мови числівники записують словами.



IV. Домашнє завдання.

Вправа 15, стор. 11 (дати повні відповіді на запитання).


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка