«Порівняння кутів. Тарас Григорович Шевченко у цифрах»



Скачати 248.45 Kb.
Дата конвертації23.02.2016
Розмір248.45 Kb.

Відділ освіти виконавчого комітету

Бердянської міської ради Запорізької області
Урок математики

4 клас

«Порівняння кутів. Тарас Григорович Шевченко у цифрах»



До 200-річчя від дня народження Тараса Григоровича Шевченка


Підготували вчителі початкових класів

Яковенко Ірина Віталіївна

вища категорія

старший вчитель

Пулім Євгенія Василівна

вища категорія

вчитель-методист

м. Бердянськ, 2014

Тип уроку: Відкриття нових знань

Тема: «Порівняння кутів. Тарас Григорович Шевченко у цифрах»

Основні цілі:

1) формувати здібності для основних видів діяльності;

2) уточнити уявлення про прямі, гострі та тупі кути;

3) формувати уявлення про бісектрису кута;

3) тренувати обчислювальні навички, вміння розв'язувати текстові задачі на частини і рівняння різних видів.

Навчальна мета: виробляти вміння і навички в порівнянні кутів; закріпити знання учнів про життя та творчість Т.Г. Шевченка в цифрах.

Розвивальна мета:

організаційна: формувати мету; результат співвідносити з метою і оцінювати його;

інтелектуальна: орієнтуватися в системі нових знань; здобувати нові знання;

комунікативна: розвивати уміння ясно висловлювати свої думки, аналізувати, порівнювати, робити висновки, доносити свою позицію до інших; приймати інші позиції (погляди, інтереси);

оціночна: пояснювати свої оцінки, свою позицію, точку зору.

Виховна мета: виховувати почуття любові і поваги до видатного українського поета Тараса Григоровича Шевченка.

Метод: системно - діяльнісна технологія навчання.

Форми роботи на уроці: фронтальна, групова, парна, індивідуальна.

Розумові операції, необхідні на етапі проектування: аналіз, узагальнення, аналогія, порівняння, класифікація.

Демонстраційний матеріал:

1) картки з буквами: У, С, П, І, Х;

2) кроки навчальної діяльності «Чого я не знаю?», «Сам знайду спосіб»;

3) кольорові моделі гострого і тупого кутів:



безымянный_10


безымянный_13


безымянный_11

4) факти з життя Т.Г.Шевченка;

5) ілюстрації крісел;

6) правила роботи в групі;

7) еталон «Порівняння кутів».

Роздатковий матеріал
1) планшетка;

2) конверт №1 (відповіді математичного диктанту з буквами);

3) конверт №2 (картки - замовлення художникам-конструкторам);
4) конверт №3 (кольорові моделі гострого і тупого кутів);

5) конверт №4 (алгоритм порівняння кутів);

6) фігури кутів та рівносторонніх трикутників;

7) картки для тестової перевірки задачі.

8) таблиця для етапу рефлексії.



І. Мотивація до навчальної діяльності

Слайд 1

1. Дорогі діти! В народі кажуть, що добрий гість – дому радість.

Сподіваюсь, що ви, як і я, раді нашим гостям. Давайте з ними привітаємось.



2. Створення ситуації успіху

Дайте відповідь на запитання «Яким я хочу бачити себе на уроці?» одним словом. Відповідь повинна починатися з букви, яку ви отримали.



(У – уважним, С – старанним, П – працьовитим, І – інформованим, Х – хорошим).

Яке слово вийшло? (Успіх.)



Картки з буквами учні прикріплюють на дошці.

Тож бажаю вам успіхів у навчальній діяльності!

Діти, з чого починаємо урок відкриття нових знань?

(Необхідно з’ясувати, чого ми не знаємо, щоб потім про це дізнатись.)



I крок навчальної діяльності «Чого я не знаю?»

(Вчитель вивішує на дошку ілюстрацію «Чого я не знаю?»)

А як же буде побудована наша робота на уроці під час відкриття нового знання?(Спочатку з’ясуємо, що нам вже відомо, виявимо, що ми ще не знаємо, потім спробуємо самостійно відкрити нове знання.)



Слайд 2

Вчитель. Математико!

Ти визнана главою всіх наук,


А той, хто математики не знає,
Розумником себе не називає.
А краще вчись, міркуй, дерзай.
Скоріше математику пізнай!

Яке слово утворилося з акровірша? (Тарас.)

На уроці ми об’єднаємо «суху» математику з життям і творчістю Тараса Григоровича Шевченка в рамках проекту «Мій Шевченко».

Слайд 3

Математичні дії ви будете виконувати, повторюючи і закріплюючи відомості про життя та творчість великого українського письменника.



Вправа «Очікування»

Що ви очікуєте від нашого уроку? (Урок буде цікавим, навчальним, продуктивним, веселим, світлим, проблемним, пізнавальним...)

Щоб урок пройшов вдало, яким потрібно бути на уроці?

(Дисциплінованими,уважними, зібраними, активними, вправними, наполегливими, самостійними)

Вчитель. Ви будете уважні, активні, творчі.

Тоді урок буде цікавий, продуктивний, творчий.



2. Актуалізація знань і фіксація утруднення в пробній дії.

1. Каліграфічна хвилинка

Тренінг «Сидимо правильно»

Слайд 4

Сядьте правильно, зручно, приготуйтеся виконувати каліграфічну хвилинку. Правильна осанка – майже 100-відсоткова гарантія здорового хребта та зору.

Повторимо написання цифр 0, 1, 2, 3, 4, 7 (вчитель звертає увагу на правильне написання елементів).

Використовуючи записані цифри, утворіть двоцифрові числа, які пов’язані з життям Т.Г. Шевченка. В цьому вам допоможе інформаційна довідка.



Слайд 5

Цікаво знати

Тарас Шевченко прожив … років. … років був на засланні. … роки кріпаком. І лише … років почувався вільною людиною.



Слайд 6

Тарас Шевченко прожив 47 років. 10 років був на засланні. 24 роки кріпаком. І лише 13 років – почувався вільною людиною.



Вчитель протягом уроку вивішує на дошку факти життя Т.Шевченка в числах.

2. Тренінг обчислювальних навичок. Один учень записує відповіді на переносний дошці, решта працює в зошитах.

Зараз ми напишемо математичний диктант «Шевченко - художник».

1.Знайдіть 2/5 від числа 55. Цього дня у квітні 1838 року заходами видатних діячів російської та української культури Шевченка було викуплено на волю.

(55:5х2=22)

2.Переведіть мішане число 3цілих 4/9 в неправильний дріб. Це буде вік, у якому Шевченко закінчив Академію Мистецтв.

(9х3+4=31)

3.Якщо добуток чисел 105 та 8 зменшити на 5, то можна дізнатися про кількість різних за жанром картин, написаних Шевченком.

(105х8-5= 835)

4.А кількість портретів дорівнює 20% від числа 500.

(500:100х20=100)

5.Скільки автопортретів написав Шевченко, якщо 4/12 їх дорівнює 20.

(20:4х12=60)

6.Обчисліть кількість незнайдених робіт, якщо половина їх дорівнює 139.

(139х2 =278)

7.Знайдіть різницю числа 1900 та добутку чисел 7 і 8, і ви дізнаєтесь рік виходу мистецького альбому Шевченка «Живописна Україна».

(1900 - 7х8=1844)

8.Знайдіть число, шоста частина якого дорівнює 310, і ви дізнаєтесь рік, в якому Шевченкові було надано звання академіка.

(310х6=1860)



Оцінювання
Ряд чисел фіксується на дошці.

22, 31, 835, 100, 60, 278, 1844, 1860.



Слайд 7

22, 31, 835, 100, 60, 278, 1844, 1860.

А Р І Л У Г Н Ф
З конверта №1 викладіть на партах відповіді диктанту в порядку зменшення і прочитайте отримане слово.

(1860, 1844, 835, 278, 100, 60, 31, 22)


Ф Н І Г Л У Р А (Фніглура)

Має воно сенс ? (Ні)


Вилучите дві букви так, щоб вийшов математичний термін. (Фігура.)

3. Фронтальне опитування.

Як називається частина математики, що вивчає властивості фігур? (Геометрія.)


Які плоскі геометричні фігури ви знаєте? (Трикутник, прямокутник, квадрат, овал ...)

А які просторові фігури ви знаєте? (Куб, паралелепіпед, куля, циліндр, конус, піраміда.)



4. Робота з геометричними фігурами.

Слайд 8

Подивіться на екран. Серед поданих геометричних фігур відгадайте ту, яку я загадала. Скористайтеся трьома підказками.

1. В шкільній їдальні їх чотири.

2. Батьки малюків туди ставлять.

3. Вимірюються транспортиром. (Кут.)

5. Гра: SMS-повідомлення. Вам необхідно дати короткі відповіді.

Що таке кут? (2 промені, що виходять з однієї точки.)



Слайд 9

Як називається точка, з якої виходять 2 промені? (Вершина.)

Якщо продовжити сторони кута, то вийде той же кут або інший? (Той же самий кут.)

Слайд 10

Що ви знаєте про кути? (Сторони кута – промені; кути бувають прямі, гострі, тупі.)



6. Робота в групі.

У конвертах №2 знаходяться картки з видами кутів. Уявіть, що ви художники – конструктори з дизайну меблів. Вам потрібно виконати такі замовлення:

1 група: створити зручний стілець для учня школи.

2 група: крісло для відпочинку вдома.

3 група: крісло для пацієнта в стоматологічній поліклініці.

Оберіть потрібний кут, на основі якого можна буде виконати замовлення, домалюйте і позначте кути.



Учитель вивішує ілюстрації замовлень

Повторення правил роботи в групі.

Правила роботи в групі

  1. Перед початком роботи обрати лідера.

  2. Уважно читати завдання – інструкцію.

  3. Говорити по черзі, не перебивати одне одного.

  4. Дотримуватись відведеного часу.

  5. Презентувати роботу має командир (лідер) групи.

  6. Дотримуватися правила піднятої руки.

  7. Працювати так, щоб не заважати іншим.

Практична робота учнів простим олівцем на картці-замовленні.

Учні рекламують свої моделі меблів, показуючи кути.

- То з якими фігурами сьогодні ми будемо працювати? (З кутами.)



6. Робота з підручником.

Відкрийте підручник на сторінці 1, завдання № 1.

Що зображено на малюнках? (Годинники.)
Визначте час, який показують годинники. (1 година, 2 години, 3 години, 4 години, 5 годин.)

Які кути утворюють стрілки годинника? (На перших двох - гострі, на третьому - прямий, на двох останніх - тупі кути).

На якому малюнку найменший кут? (Найменший кут на малюнку а, кут що показує 1 годину.)

Найбільший? (Найбільший кут на малюнку д, кут що показує 5 годин.)

Яке завдання ви виконували, відповідаючи на останні питання? (Ми порівнювали кути.)

Що ви зараз повторили? (Різні геометричні фігури, види кутів.)

Щоб визначити чого ви не знаєте, яке завдання ви повинні виконати? (Пробну дію.)

II крок навчальної діяльності

(Вчитель вивішує на дошку ілюстрацію «Сам знайду спосіб»)

Реалізація побудованого проекту

7. Пробна дія. Групова робота. Проведення експериментів.

Проекспериментуємо у групах. Дістаньте з конвертів №3 жовтий (гострий) і синій (тупий) кути.


Такі ж кути вчитель вивішує на дошці.

Визначте, який кут більше. Яким способом ви будете це робити?(Ми будемо накладати кути один на інший.)



Учні самостійно працюють з моделями кутів.

Після роботи кожна група має прокоментувати свою версію біля дошки.



  1. Перевірка роботи І групи


(рис.1).

Яким способом ви користувалася? (При виконанні даного завдання ми зорієнтувалася на площу моделей, і розташували тупий кут у середині гострого. Тому один кут склав частину іншого. Зробили висновок про те, що синій кут менше від жовтого. Менший кут є частиною більшого кута).

На початку уроку ми повторили, що сторони кута – це промені. Якщо їх продовжити, то видно, що синій кут не знаходиться в середині жовтого.
(рис.2).

Вчитель на дошці крейдою пунктиром продовжує сторони тупого кута. Який висновок ви можете зробити? (Наше твердження хибне.)


  1. Перевірка роботи ІІ групи


(рис.3).

Яким способом користувалася ІІ група? (Ми накладали кути так, щоб одна із сторін збіглася.)

Ви можете довести, який кут більший, який - менший? (Ми не можемо обґрунтувати свій вибір.)

Значить, однієї цієї ознаки (збігання однієї сторони кута) замало. Треба шукати ще інші способи порівняння. Заслухаємо версію ІІІ групи.



  1. Перевірка роботи ІІІ групи

(рис.4).

Яким способом користувалася ІІІ група? (Ми порівнювали кути за накладанням їх вершин. Так, щоб вершини співпали.)

Ви можете довести, який кут більший, який - менший? (Ми не можемо обґрунтувати свій вибір.)

Значить, цієї ознаки (збігання вершини кута) замало. Треба шукати ще способи порівняння. Заслухаємо версію ІV групи.



  1. Перевірка роботи ІV групи

Як порівнювала кути ІV група? (На основі повторення ми здогадалася, що порівнювати треба так, щоб вершина і одна із сторін кутів збіглися. Ми помітили, що менший кут знаходиться в середині більшого. Висновок: більший кут – синій.)
(рис.5).

Що ви можете сказати про виконання вами пробного завдання? (Вийшли різні результати. Ми не змогли визначити, який кут більше.)

Сформулюйте ваше утруднення. (Ми не можемо обґрунтувати свій вибір.)

3. Виявлення місця і причини утруднення.

Яке завдання ви мали виконати? (Треба було порівняти кути, визначити, який кут більше.)

Як ви виконували завдання? (Ми накладали кути один на інший.)

Де виникло затруднення? (При накладенні кутів, всі це робили по-різному, і хто це робив правильно, ми не знаємо.)

Чому виникло утруднення? (У нас немає правила, як накладати кути, щоб їх порівняти.)

4. Побудова проекту виходу із утруднення.

Що далі ми повинні зробити? (Ми повинні поставити мету, скласти план дій.)

Сформулюйте мету діяльності. (Побудувати алгоритм порівняння кутів та навчитися порівнювати методом накладання).

Сформулюйте тему уроку у вигляді питального речення. (Як порівнювати кути?)



Слайд 11

Тема фіксується на дошці

Складемо план дій.

1) Визначимо спосіб накладання кутів.

2) Визначимо, який кут є частиною іншого кута.

3) Складемо алгоритм порівняння кутів.

Фізкультхвилинка

У двері стукає фізкульт хвилинка


Уже затерпла у дітей спинка (показують).
Тягнем до сонця маленькі руки (утворюючи гострий кут).
І присідаємо легко, без муки (утворюючи прямий кут).
А тепер встали і ледь прогнулись (утворюючи тупий кут).
Хвилинка щезла, а ми й не зчулись.

5. Побудова проекту виходу із затруднення.

Складемо алгоритм порівняння кутів. Працюючи у групах вам необхідно відновити порядок речень в алгоритмі.



Групова робота. (Конверт №4)

Алгоритм порівняння кутів

Якщо не збіглися, то менше той, сторона якого знаходиться всередині іншого кута. (4)

Чи збіглися дві інші сторони? (2)

Якщо збіглися дві інші сторони, то кути рівні.(3)

Накласти кути так, щоб вершини і одна із сторін збіглися. (1)

Кожна група на дошці фіксує свій алгоритм порівняння кутів.

Колективна перевірка та обговорення складених алгоритмів.

Слайд 12

Алгоритм порівняння кутів:




Накласти кути так, щоб вершини і одна із сторін збіглися



Ні Так


Збіглися дві інші сторони?


Кути рівні

Менше той кут, сторона якого знаходиться всередині іншого кута

Отриманий висновок фіксуємо у формі еталону «Порівняння кутів».

менше


Читаємо еталон так: Менше той кут, сторона якого знаходиться всередині іншого кута.

6 . Первинне закріплення у зовнішньому мовленні.

Чи вдалося вам вийти з утруднення ? (Так, вдалося.)

Де можна перевірити висновки, які ви зробили? (У підручнику.)

Відкрийте сторінку 3 підручника і прочитайте правило:



Один з учнів вголос читає текст в рамці.

Що тепер ми повинні зробити? (Потренуватися в застосуванні алгоритму.)



Сторінка 1, № 2(б)

Подивіться, як дівчатка порівняли, чиє віяло утворює більший кут?


Який спосіб накладення правильний? Обґрунтуйте, використовуючи алгоритм.

7. Самостійна робота з самоперевіркою за еталоном.

Сторінка 4, № 4. Самостійно порівняйте кути, використовуючи еталон.

Що ви помітили? (1. ОВ - спільна сторона, О – спильна вершина. 2. СОВ менше АОВ. 3. Промінь ОС ділить АОВ на дві частини.)

СОВ   АОВ - перший кут є частиною другого кута; сторона СО лежить між сторонами другого кута.

АОС  АОВ - перший кут є частиною другого кута; сторона СО лежить між сторонами другого кута.



8. Введення поняття «бісектриси». Практична робота, розвиток окоміру.

1. Сторінка 2, № 6.

З конверту №5 візьміть модель кута. Перегніть її на дві рівні частини.



Кожен учень виконує завдання самостійно, результати роботи показує вчителю.

Що ви побачили? (Лінія згину поділила кут навпіл.)

Як називається промінь, який ділить кут на дві рівні частини? (Бісектриса.)
Слайд 13

Звідки ви знаєте це слово? (Побачили у підручнику.)

З якою геометричною фігурою ви познайомилися? (З бісектрисою кута.)

Дайте визначення бісектрисі кута. (Промінь, який кут ділить навпіл.)

В народі кажуть: «Бісектриса - це пацюк, який бігає по кутах і ділить кут навпіл». А на російській мові це звучить так: «Биссектриса – это крыса, которая бегает по углам и делит их пополам».

2. Виконання захоплюючого дослідження.

Сторінка 2, № 7(а).

Візьміть трикутники, які ми виготовили на уроках праці. (Фігури заздалегідь заготовлені на партах.)

Побудуйте перегинанням аркуша бісектриси його кутів.

Яку закономірність спостерігаєте? (Всі 3 бісектриси трикутника перетнулися в одній точці.)



http://festival.1september.ru/articles/521755/6.jpg
Пропоную вдома за бажанням виконати захоплююче дослідження з чотирикутником, №7(б).

9 . Включення в систему знань і повторення.

  1. Який наступний крок треба зробити? (Перевірити свої знання.)
    Сторінка 2, № 8. Самостійна робота. ( 3 хвилини)

Виконавши самостійну роботу, ви прочитаєте літературний псевдонім Т.Шевченка.

Учні виконують самостійну роботу в зошитах, використовуючи окомір та ступінь «розвороту» сторін кутів. Розміщають кути в порядку зростання.

Фронтальна превірка.

При необхідності проводиться корекція помилок.

Яке слово отримали? (Кобзар.)

Підніміть руки, хто не допустив помилок у самостійній роботі? Молодці, у вас розвинений окомір.

Підніміть руки, хто помилився. У чому причина ваших помилок? (Поганий окомір.)



Висновок? (Вам необхідно розвивати окомір.)

Чим ви могли б скористатися, якщо б ці кути були вирізані? (Алгоритмом порівняння кутів.)



  1. Робота над задачею.

Сторінка 5, №9.

Продовжимо розв’язання завдань, пов’язаних з життям та творчістю Т.Г. Шевченка.

Учень читає умову задачі.

Задача.

Автобус проїхав відстань між двома містами за 6 годин зі швидкістю 104 км/год. Скільки часу треба водію скутера, щоб подолати 1/4 цієї відстані зі швидкістю 52 км/год? (Відповідь: 3 години.)

Аналіз задачі

Що відомо в задачі? (1.Автобус проїхав відстань між двома містами за 6 годин зі швидкістю 104 км/год. 2.Водій скутера проїхав 1/4 відстані зі швидкістю 52 км/год.)

Яке головне питання задачі? (Скільки часу треба водію скутера?)

Закінчить речення:

Щоб відповісти на головне запитання задачі треба …(відстань, що проїхав скутер, поділити на його швидкість.)

Щоб знайти, яку відстань проїхав скутер, треба …(відстань, яку проїхав автобус, поділити на 4.)

Щоб знайти відстань автобуса, треба … (швидкість автобуса помножити на час).

Учні самостійно розв’язують задачу з поясненням.

Тестова перевірка задачі.

Перевіримо розв’язок задачі виконавши тестові вправи.


  1. Яка з поданих схем відображає послідовність міркувань над опрацьованою задачею.

а.jpgб.jpgв.jpg


  1. Підкресліть арифметичні дії, які використали при розв’язанні задачі.

А) 624:4=156(км); Б) 156:6=26(год); В) 156:52=3(км); Г) 104-4=100(км)

3. Підкресліть вираз, який є розв’язком задачі?

А) (104+4):6+52; Б) (104-52):46; В) (1046):4:52.

4. Підкреслити правильну відповідь на запитання:Скільки часу потрібно водію скутера?

А) 3 год; Б) 2 год; В) 4 год.

У відповіді ви одержали число «3». Це число відповідає кількості букв у назві відомої поеми поета. Відгадайте її назву. («Сон»).



  1. Розв’язок рівнянь.

Сторінка 5, №10

Вам надана можливість самостійно вибрати рівень складності рівняння і розв'язати його.



Біля дошки працюють 3 учні. Перевірка – фронтальна.
а) (270 : у - 2) ∙ 30 = 7 ∙ 120 (9)
б) 9 ∙ ( х +19 ) +102 = 300 (3)
в) 5136 – (у – 625 ) =3747 (2014)

Як отримані значення невідомих пов’язані з життям Т.Г.Шевченка? (Отриманні значення це 200-річниця з дня народження поета.)



4. А частина учнів у цей час попрацює над задачею з непрямою умовою. Відповідь цієї задачі - це рік написання знаменитого «Заповіту» Т.Г.Шевченка.

Задача *


За перший тиждень видавництво «Веселка» надрукувало на 450 примірників збірок віршів Шевченка для дітей менше, ніж за другий, і у 3 рази менше, ніж за третій. Скільки примірників збірок віршів Шевченка для дітей надрукувало видавництво «Веселка» разом, якщо за третій тиждень їх надруковано 837?

  1. 837 : 3=279(д.) – за І тиждень.

  2. 279+450=729 (д.) – за ІІ тиждень.

  3. 279+729+837=1845(д.) – за 3 тижні.

Відповідь: 1845 примірників збірок віршів Шевченка для дітей надрукувало видавництво «Веселка» разом.

Число 1845 це рік написання «Заповіту» Т.Г.Шевченка.



Ф-01 Відеоролик «Заповіт» на слова Шевченка

10. Рефлексія навчальної діяльності на уроці.

З чим новим ви сьогодні познайомилися? (Зі способом порівняння кутів, з бісектрисою.)

З якими труднощами зіткнулися на уроці? (Спочатку не змогли порівняти кути.)

Які цілі ви поставили перед собою на цьому уроці ? (Побудувати алгоритм, навчитися порівнювати кути.)

Які способи порівняння кутів ми використовували на сьогоднішньому уроці? (Накладання, окомір.)

Чи завжди можна порівнювати величину кутів такими способами? (Ні.)

Так. Не завжди. Існує ще один спосіб, з яким ми з вами згодом познайомимося.

Для того, щоб оцінити ваші зусилля по досягненню цих цілей заповніть таблицю.



Твердження

Постав знак «+ » або «?»

1) Тема уроку мені зрозуміла.




2) Я досяг мети уроку.




3) Я знаю, як порівняти два кута




4) Мені необхідно попрацювати над ...

(перерахуй теми для доопрацювання)













Хто з вас досягнув цілей? Підніміть руки, хто поставив всі плюси.

У кого з вас на уроці були помилки? Раджу вам на уроці бути уважними.

Де ви можете використати отримані знання? (Під час виконання домашнього завдання.)



11. Домашнє завдання.

Вдома ви закріпите свої знання з теми, виконавши за бажанням практичне завдання № 7 (б), на сторінці 4, розв’язавши задачу № 11, а для кмітливих пропоную додаткове завдання № 17 на сторінці 4.



Домашнє завдання:

Т алгоритм;

D № 7(б), с. 4, № 11, с. 3

☺ № 17, с. 6.



12. Підсумок уроку. Оцінювання роботи учнів

А наш сьогоднішній урок наблизився до кінця і я хочу висловити вам подяку за активну роботу (оцінювання).

Дякую вам, діти, за співпрацю, за ваші висловлені думки, міркування.

Дійсно, добре того вчити, хто хоче все знати.



Поаплодуймо собі за хорошу роботу.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка