Посібник для класних керівників Розробила викладач суспільних предметів



Сторінка1/3
Дата конвертації06.03.2016
Розмір0.66 Mb.
  1   2   3

МІНІСТЕРСТВО ОСВІТИ І НАУКИ УКРАЇНИ

ВИЩЕ ПРОФЕСІЙНЕ ГІРНИЧЕ УЧИЛИЩЕ М.КОМСОМОЛЬСЬКА

Посібник для класних керівників

Розробила викладач

суспільних предметів,

заступник директора з виховної роботи

Вищого професійного гірничого училища

м. Комсомольська Гусарова В.В.


d:\мої документи\мое все и фото\фото, квітень 2013\dscf4909.jpg

2013-2014н.р

Розглянуто та затверджено на засіданні методичної комісії

класних керівників

Протокол № 2 від 16.10.2013 р.


Посібник пропонується для класних керівників, викладачів суспільних предметів. Містить методичні розробки позакласних заходів, виховних годин правової тематики переважно інтерактивних форм роботи.



Автор: Гусарова Валентина Володимирівна, викладач суспільних предметів,

заступник директора з виховної роботи.
Асистент: Скрипник Світлана Федорівна, методист Вищого професійного

гірничого училища м. Комсомольська.

ЗМІСТ


  1. Вечір реквієм «Великий терор 30-х років XX століття».




  1. Рольова гра «Суд над алкоголем».




  1. Ток – шоу «Цивільні шлюби: за і проти».




  1. Ток – шоу з елементами рольової гри «Українські заробітчани: хто вони?».




  1. Диспут «Відчувати в собі вільну людину».




  1. Екологічний бліц.



  1. Інтелектуально – правознавча гра «Підліток і закон».



  1. Правовий випадок. Правознавча гра.



  1. Ерудити правознавства. Правознавча гра.



  1. Використана література.


Історико правовий вечір – реквієм

«Великий терор 30-х років XX ст.»

Мета заходу:

  • використовуючи нетрадиційні форми організації позаурочної роботи, поглибити знання учнів про трагічні сторінки української історії;

  • сприяти формуванню в учнів свідомої громадської позиції;

  • розвивати критичне мислення та предметні компетентності учнів.

Учасники заходу: учні ліцею, які навчаються на другому курсі та гр.Т-5\08.

Обладнання : мультимедійний проектор та презентація про події масових репресій на Україні, свічки пам’яті, викладка літератури зазначеної тематики, музичний супровід заходу.

Хід заходу


  1. Вступне слово ведучого.

  2. Виступ викладача історії.

  3. Розповіді учнів про трагічні долі репресованих.

  4. Коментар правозахисника.

  5. Заключне слово ведучого.

Ведуча починає вечір-реквієм уривком із поеми В.Сосюри «Розстріляне безсмертя»

…В вікно б’є вітер непривітний, дощем, як снігом в час зими.

І дивляться Василь Блакитний, і Хвильовий на мене з тьми…

Душа Миколи Куліша крилами б’є в вікно блакитне

Крізь ніч, похмуру й непривітну, в мою поему поспіша…

…Серця спинились їхні чулі од голоду, а чи від кулі…

Про них співаю я сьогодні і про усіх, кого нема,

Кого ковтнула смерті тьма…

Шановні друзі! Сьогодні ми торкнемося дуже непростої сторінки в житті, історії, культурі багатостраждальної неньки – України. Ця трагічна доба увійшла в сумний мартиролог під назвою «Великий терор 30-х років XX ст.».

Могутнє національне піднесення і радянська влада; життя людини, її честь і гідність та маховик репресій. Це була кривава драма, трагедія народу України, випробування свавіллям, «прокляті роки», як писав Юрій Клен (Освальд Бургардт ) у своїй поемі.

Тож про політичну інтригу Великого терору розповідає нам викладач історії І.П.Лопушенко.

Виступ викладача відбувається на фоні демонстрації слайдів презентації, мова йде про політичну сферу утвердження сталінського тоталітарного режиму в Україні та етапи великого терору.

Ведуча: Голгофа України налічує тисячі імен, сотні самих різних фактів(демонстрація слайду про наслідки терору). Ніхто не вибачився перед тими, чиє життя, добре ім’я були сплюндровані. Повернути імена загиблих у пантеон нашої національної культури та історії, пам’ятати заради майбутнього.

На фоні музики лунають слова ведучої

...Не ждал я такого исхода и слез этих горьких не ждал,

В страну, где кончалась свобода, меня этот год перенес…

Тож доторкнемось до трагічних доль окремих людей цієї сумнозвісної для України доби. Наш вечір продовжують ваші одногрупники із розповідями про тих, хто для України працював, через синівську любов до неї загинув.

Розповіді учнів: О.Доброницької про М.Бойчука

Ю. Кочерга про Г.Хоткевича

О. Павлущенко про М.Грушевського

А. Гребінченко про М.Хвильовий

На екрані проектора слайд презентації із портретами репресованих у 30-ті роки діячів української культури, політиків. Лунає мелодія пісні «Гори, гори моя свіча», учні запалюють свічки пам’яті.

Ведуча: Пересічний громадянин може задатись питанням: «Як таке сталося у робітничо-селянській державі? А як же демократія, народовладдя?» О.Солженіцин згадує: «…Звідкіля нам було знати і чому думати про арешти? Воронки ходили вночі, а ми були – ці, денні, з прапорами. Що поміняли усіх обласних вождів – для нас це було байдуже. Посадили 2-х чи 3-х професорів, так нам з ними ж на танці не ходити, а іспити здавати буде легше. Ми, двадцятирічні, крокували в колоні ровесників Жовтня, і на нас очікувало прекрасне майбутнє…». Роздуми В.Кондратьєва про світобачення молодого покоління 30-х років також дають нам певні пояснення. «…Ми народилися в клітці, а народжені у неволі не бачать її, рахуючи решітку нормальним атрибутом свого існування. І в цьому було наше щастя…» Сьогодні ми говоримо, що це були ілюзії покоління 30-х років. А реаліями стали масові репресії людей різних соціальних верств, свавілля, грубі порушення прав і свобод людини. Послухаємо коментар правозахисника.

Правозахисник: Дійсно, репресії стосувались мільйонів: від керівників Політбюро ВКП(б)У до пересічних громадян, яких арештовували вдень і вночі, на вулицях або вдома, щоб виконати «квоту по контрреволюційним елементам, яких потрібно було знищити». З правової точки зору грубо були порушені наступні права та свободи людини і громадянина: право на життя, честь і гідність; право на особисту недоторканність; право на свободу слова і думки, свободу світогляду; презумпція невинності та основні засади судочинства.

Систематично знищуючи майже всі аспекти автономності України, Сталін прагнув перетворити республіку просто в адміністративну одиницю СРСР. І кожний, хто ставав на цьому шляху, підлягав ліквідації. Сфабриковані судові процеси створювали атмосферу підозріливості та небезпеки в суспільстві. Чистки партії стали звичним явищем, втративши прихильність Москви й не маючи підтримки народу, КП(б)У стала безпорадною, вона була «вичищена до блиску»(М.Хрущов). Центр ухвалив наказ № 00447 від 30 липня 1937р. про квоти репресій двох категорій: 1-а категорія – розстріл, 2-га категорія – ув’язнення на термін від 8 до 10 років. Громадянам навішували ярлики «соціально небезпечні елементи», «білогвардійці», «вороги народу», «куркулі», «шпигуни», «націоналісти» тощо. Згодом з’явився Закон «Про покарання членів сімей ворогів народу». Розпочалась хвиля виселень у віддалені райони, направлень до трудових таборів, обмежування у правах. Адміністративний Кодекс УРСР 1928р. містив розділ «Про культи», що давало змогу вести легальну боротьбу із священиками різних конфесій. Політична поліція (НКВС), без упину фабрикувала «змови» терористичних груп, пов’язуючи з ними дедалі ширше коло людей. Звичайним явищем був смертний вирок, що зразу ж виконувався, чи у кращому випадку тривалий термін ув’язнення в сибірських концтаборах. Щоб забезпечити собі невичерпний запас «зрадників», слідчі НКВС зосереджувалися на питаннях: «Хто вас завербував?» і «Кого завербували ви?». Отримані «зізнання» часто прирікали випадкових знайомих, друзів і членів сімей на Голгофу. Долю мільйонів людей вирішував часто не суд, а засідання «трійок» (перший секретар партії, керівник НКВС, прокурор). Гіркою усмішкою 30-х років став жарт «Була б людина – стаття знайдеться».

Багато років ці події замовчувалися, в жовтні 1961 року М.Хрущов публічно визнав масові репресії, але ніхто не назвав їх масштабів, ніхто не вибачився перед тими, чиє життя, добре ім’я були сплюндровані. Пам’ятаючи про ці події, не дайте себе ошукати, не будьте маріонетками в руках інших осіб.

Заключне слово ведучої : лунає на фоні мелодії пісні «Журавлі», на екрані слайд від літаючих у вирій журавлів.

Шановні присутні, наш вечір-реквієм завершується. Тужливий образ журавлів, що відлітають у вирій, перегукується із долями всіх репресованих, заморених голодом, засланих до Сибіру чи на Соловки, до Магадану… Як геніально передбачив В. Стус

…Як добре те, що смерті не боюсь я

І не питаю, чи тяжкий мій хрест,

Що перед вами, судді, не клонюся…

Що жив, любив і не набрався скверни,

Ненависті, прокльону, каяття.

Народе мій, до тебе я ще верну,

Як в смерті обернуся до життя.

Згадані поіменно і не названі нами – усі вони поріднились з рідним краєм у смерті. І щоб відтворити цілісну картину суспільного процесу того часу, ми маємо прочитати й оцінити те, що протягом десятиліть приховувалось від народу. Вивчити і запам’ятати, щоб не стати знову на «дорогу болю».

Дякуємо всім за участь. Хай щастить вам і кожному усміхається доля.


Суд над алкоголем

Мета заходу:

- ознайомити учнів із визначеним законодавством кримінально – процесуальним процесом (судом);

- сприяти формуванню здорового способу життя;

- виховання правосвідомої поведінки молоді.



Учасники: учні 1-2 курсів

Обладнання: необхідні меблі для стилізації зали засідань суду, мультимедійний комплекс, презентація до гри, відеоролики соціальної реклами, висловлювання видатних людей про шкідливість алкоголю.

Місце проведення: актова зала ліцею

Епіграфи гри:

«Якщо в країні багато злодіїв і п’яниць,

то це завдає багато шкоди чесним людям»

(А. Нової)

«Хто вино любить – той себе губить»



(Народна мудрість)

Хід заходу

1. Вступне слово ведучого

2. Засідання суду (рольова гра)

3. Виступи соціальних партнерів ліцею

4. Заключне слово ведучого

Ведучий: Доброго дня, шановні присутні! Сьогодні ми зібралися з вами у цьому залі, щоб провести засідання відкритого судового процесу над алкоголем. Явище алкоголізації дітей та підлітків в Україні - це реалії сьогодення. Але шляхи вирішення цієї проблеми, безумовно, є. Кожен із нас робить свій вибір, від якого буде залежати наше подальше життя. Тож шановні присутні, перед початком роботи суду ми пропонуємо вам переглянути відеоматеріали по темі нашого заходу (демонстрація відео роликів соціальної реклами «Пиво вбиває» та «В твоїх руках майбутнє»).

Я представляю наших учасників судового засідання:

секретар суду – учениця гр.5/10 Ліна Танасевська;

прокурор – учень групи Т-2/11 Шулешко Сергій;

адвокат – Максим Нотов учень групи 4/09;

свідки захисту – Ясінський Назар група 4/11, Шамрицький Святослав група 2/09;

свідки звинувачення – Меклеш Марина група 5/10, Котенко Микола група 4/11, Шиндель Карина група 5/11.

підсудний – Чикунов Євген група Т-1/11

головує на процесі суддя – учень гр.Т-2/11 Кирилов Максим;

(учні займають місця в залі)

експертна група – наші соціальні партнери:

лікар нарколог Черняк Микола Іванович,

член громадської організації «Зцілення» Богодист Юлія.

А зараз ми переходимо до нашої основної частини – засідання суду.

Секретар суду: Прошу всіх піднятися. Суд іде!

Суддя: У відкритому судовому засіданні слухається справа про обвинувачення Алкоголю. Алкоголь обвинувачується в таких злочинах:


  • Спонукання до розбійних нападів, хуліганства, убивств

  • У деградації особистості

  • Проявах насилля та знущань

З’ясовуємо особу підсудного. Ваше ім’я підсудний?

Підсудний: Алкоголь.

Суддя: Дата народження?

Підсудний: близько 3,5 тис. років

Суддя: Чи визнаєте себе винним у скоєні вищезазначених злочинів?

Підсудний: Ні!

Суддя: Обвинувач, вам слово.

Прокурор: Шановний суд! Я від імені жертв алкоголю звинувачую це зло, стверджую, що воно – найнебезпечніше із зол. Його безвинні, на перший погляд, дії низькі за своєю сутністю, але наслідки цих дій жахливі, тому що вони призводять до загибелі незліченної кількості людей, калічать душі, розбивають родини, завдають шкоди всьому, що нас оточує.

Суддя: Якими фактами ви можете підтвердити своє звинувачення.

Прокурор: Прошу вас вислухати свідків звинувачення.

Секретар суду: До зали суду запрошується, свідок звинувачення – Світова література.

Суддя: Свідок, назвіть своє ім’я.

Свідок: Я – Світова література. Шановний суд, я говорю від імені найвідоміших прозаїків: Гі де Мопассана, Федора Достоєвського, Миколи Гоголя, Панаса Мирного і багатьох інших, хто не може бути присутнім у цьому залі, але чиї багатотомні праці можуть бути залучені до справи.

Згадайте, у новелі «Гарсон, келих пива!», Мопассан розповідає про графа Жана де барі, який у 33 роки мав вигляд обшарпаної людини, яка звикла проводити дні у пивній з 12 дня і до 2 ночі, спускаючи гроші на кухлі пива. Зовнішній вигляд графа відштовхував відвідувачів оскільки на ньому була одежа, що не відповідала статурі, обшарпана та замизкана. Сальне, сіде волосся звисало пасмами, зморщене та пом’яте обличчя, косматі брови, довгі вуса та густа борода, шкіра сумлінної чистоти графа – робили його старшими на 15 років. За час бесіди зі своїм колежанином граф випив 5 келехів пива, а на столі перед ним вже стояли спустошені 7 келехів. Графу було байдуже як він виглядає, що відбувається навкруги, він втратив вже давно смак до життя, ні до чого не прагнув, спускаючись потроху у прірву байдужості до усього крім пива.

Велику кількість прикладів протиправної поведінки ми також можемо віднайти у Ф. Достоєвського в романі «Злочин і кара», а саме: «шалості» п’яних мужиків, які забивають на смерть коняку, тільки тому,що та не може зрушити воза; Разуміхін, який міг пити до безтями та недозволені вчинки робити; тяжке тілесне ушкодження п’яного Мармеладова під копитами коней…

Наведені приклади свідчать про те, що під впливом алкоголю чиняться неподобства, хуліганство та вбивство. В мене все, Ваша честь.



Захисник: Я протестую! Мій підзахисний не винний, ніхто не заставляв наведених нам в якості приклада осіб долучатися до чарки, а потім чинити неподобства.

Суддя: Протест відхилено. Запрошуємо до зали наступного свідка.

Свідок: Я - Біологія. В наш час людей залежних від алкоголю чи наркотиків називають хімічно залежними, із часом у них в організмі відбуваються суттєві зміни. Вченими доведено,що спирти отруйні, а етиловий спирт здатний добре розчинятися в міжклітинній рідині, він потрапляє у всі клітини організму, порушуючи функції клітин, призводячи до їх загибелі. Ваша честь! Зверніть увагу, що при вживанні: 100г – гине 3000 клітин, а при 100г горілки – 7500 клітин. Зіткнення еритроцитів з молекулами спирту призводить до згортання клітин крові. Білок під впливом етанолу денатурує, а це значить, що він втрачає складну структуру , а отже і свої функції. В свою чергу , руйнування білків викликає смерть живого. В мене все, Ваша честь.

Суддя: Прошу запросити наступного свідка.

Секретар: До суду запрошується кореспондент громадсько-правового тижневика «Іменем Закону».

Свідок: Ваша честь, я - журналіст. Редакція нашого тижневика має підтверджену з інших джерел інформацію про те, що під впливом алкоголю відбуваються протиправні діяння, злочини, недбалість, які мають летальні випадки.

Так, у Казахстані у липні 2011 року 40-річний безробітний будучи у стані алкогольного сп’яніння вирішив проїхати по гриби до лісу з комфортом, викрав машину швидкої допомоги. Стосовно «грибника» складено не тільки адмінпротокол за керування транспортним засобом у нетверезому стані, але й порушено кримінальну справу по факту викрадення авто.

У 2001 році у Великобританії загинув найабсурднішим чином 44-річний професор екології з Оксфордського університету, який мав звичку пити лабораторний етанол під час дослідів. Смерть наступила відразу після того, як науковець зробив пару ковтків метанолу, цю речовину професор взяв випадково, невірно прочитавши напис на пробірці.

Віртуальна премія Дарвіна була присуджена жителю Туманного Альбіону Крістоферу Піперу, який прийшовши додому добряче «залитий» пивом, продовжив пиятику вдома. Між стаканами він вирішив заправити зрідженим газом запальничку, але пролив займисту речовину на свій светр. Вирішивши продемонструвати дружині, що він тримає ситуацію під контролем, чоловік хвалькувато підпалив на собі одяг, але втримати під контролем полум’я вже не зміг. Зрештою, на невдасі не залишилося жодного вцілілого шматка шкіри, чоловік помер у лікарні. Так дурість вкоротила віку людині та нанесла матеріальні збитки родині.

Перебуваючи під парами оковитої, двоє молодиків із Рівненщини погодились брати участь у розбійному нападі на родину підприємця із прикордонної території Білорусії. Очі молодикам позастилали ще й обіцяні за справу гроші. Трагедія відбулась у будинку господарів серед ночі, коли нападники потрапили до будинку, вони застрелили господаря, тяжко поранили його дружину, яка померла в лікарні, прострелили плече сину. 16 – річний юнак та його 13 – річна сестра залишились сиротами. Нападники були затримані через кілька годин. Брестський окружний суд виніс вирок усім учасникам розбою. Винний у смерті дорослих господарів будинку, громадянин України, Руслан В. засуджений на смертну кару, а його кум отримав 20 років ув’язнення, організатор злочину проведе у тюрмі 23 роки.

Чи могли не статися ці прикрі випадки, могли, якби голови були тверезі. У мене все.



Секретар: До суду запрошується свідок звинувачення – лікар.

Свідок: Я лікар - нарколог поліклінічної служби і маю багато прикладів про вплив алкоголю на організм людини та зміни, що відбуваються в організмі п’яниць. Якщо вино і є «ліками», то його терапевтична широта замала, а більш розповсюджений алкогольний гепатит печінки( далі лікар розповідає про зміни в організмі людини при вживанні алкоголю).

Суддя: Переходимо до заслуховування свідків захисту.

Секретар: До зали суду запрошується свідок Діоніс, він же Бахус.

Діоніс: Я один з найпопулярніших богів стародавньої Греції, бог рослинності, родючості, покровитель виноградарства та виноробства. Я живу серед людей, звеселяючи вином їхні серця. Я благословляю цей чудодійний еліксир, що приносить велику користь, що дарує радість і здоров’я, печаль і страждання. Мій культ був пов'язаний з циклом народних свят, які проходили з піснями, жартами, веселощами, імпровізованими виставами, з обов’язковими змаганнями «свято жбанів» (хто більше вип’є вина). Давні арії – народ, що населяв межиріччя Дністра і Дніпра, тобто ваші пращури, теж уміли з пророслого ячменю і хмелю варити п’янкий напій. Вони добре знали технологію перегону, а отже й уміли отримувати міцні алкогольні напої. Різні п’янкі напої вживали з ритуальною метою щодня чи в певні періоди річного сільськогосподарського циклу і нічого хибного в цьому не було.

У різні часи до мого образу звертались живописці – Тіціан, А. Караччі, П. Рубенс; скульптори – І. Даннекер, Б. Торвальдсен; музиканти – К. Дебюссі, Р. Штраус, О.Даргомижський, прославляючи себе , використовуючи міфи про мене.



Секретар: До зали суду запрошується менеджер компанії «Win – Expo Ukraine».

Свідок: Я менеджер компанії «Win – Expo Ukraine» хочу розповісти про заходи присвячені виноробству, які нещодавно відбулися в столиці України. Більш ніж 50 компаній із України та 7 країн світу до 10 листопада представляли свою продукцію на виставках, салонах та фестивалі вина. За цей час заходи відвідали більше ніж 10 тис. осіб, із них тільки 1% – цільова аудиторія (торгові представники, винороби, інвестори, менеджери, представники ЗМІ, іноземні дипломати), а інші 99% - прості поціновувачі від Бахуса – прості громадяни, які мали можливість дегустувати представлені вина. На Київський декаді багато говорилось про користь вина, про вино терапію – лікування вином. Винороби пояснювали, що мала кількість вина лікує деякі хвороби, тому людині треба знати міру: коли вино – ліки, а коли – отрута.

Захисник : Як бачите, Ваша честь, люди самостійно обирають лінію поведінки, визначають, що і як вони будуть робити. І в стародавній Греції, Вавілонії, Індії та інших країнах світу здавен зналися на спиртних напоях. То до чого ж тут мій підзахисний? Я пропоную перейти до дебатів по справі.

Суддя: Якщо заперечень у звинувачення, підсудного та свідків немає, ми переходимо до дебатів по справі. До слова запрошується прокурор.

Прокурор: Шановний суд! Ваша честь! Звинувачення вважає, що вина підсудного – Алкоголю повністю доведена у залі суду. Свідки, яких ми заслухали привели нам цілу низку фактів наскільки небезпечним є Алкоголь. До того ж і в свідченнях Діоніса ми почули слова про печаль і страждання пов’язані із вином, тобто алкогольними напоями. Алкоголь – це зашморг на шиї людства. Недарма в народі є прислів’я: «Хто вино любить – той себе губить», а відомий німецький поет Й. Гете колись зазначив: «…Людство могло б досягти неймовірних успіхів, якби було більш тверезим». За останні 10 років вживання в Україні тільки пиво зросло практично у 3 рази. Щоденно зростає кількість підлітків, які вживають алкоголь. Як наслідок, неадекватна поведінка підлітка, правопорушення, а то й злочини. Майже кожне друге пояснення по зареєстрованим правопорушенням починається зі слів «ми з друзями випили…». Ваша честь! Ще у 1975 році Всесвітня Асамблея охорони здоров’я винесла рішення: «Вважати алкоголь наркотиком, який підриває здоров’я». сьогодні ми ведемо мову за здоров’я не тільки окремої людини, але і за здоров’я нації, суспільства, яке руйнується алкоголем. А виробництво та продаж алкогольних напоїв – це бізнес і власники цього бізнесу підуть на все, щоб забезпечити собі прибутки. Тому звинувачення вимагає винести підсудному вирок – засудити до вічного вигнання та забуття.

Суддя: До дебатів запрошується захист.

Захисник : Ваша честь! За даними ВООЗ середньостатистичний громадянин Чехії випиває за рік 157 літрів пива, громадянин Німеччини – 116 літрів пива. В деяких країнах світу відбуваються пивні чи винні фестивалі… і ніхто не звинувачує Алкоголь. Я продовжую наполягати на тому, що мій підзахисний не винний, а уся провина покладається на конкретних осіб, які не вміють керувати своїми емоціями, вчинками вживши алкоголю.

Суддя: Підсудний, вам слово.

Алкоголь: Я не визнаю себе винним ні в убивствах, ні в розбійних нападах чи хуліганстві. Я не винен у деградації особистості. Я нікому не допомагав. У чому мне обвинувачують? Скільки існує світ, стільки існую і я. А світ – вічний.

Суддя: До слова запрошуються експерти.

(Виступи експертів, соціальних партнерів ліцею: спеціалісти ЦСССДМ та громадських організацій)

Суддя: Після детального розгляду справи, з огляду на всі зауваження прокурора й захисника, показання свідків, виступи експертів, суд постановив:

  1. Визнати Алкоголь один з найтяжчих людських пороків.

  2. Визнати його винним у хуліганства, розбійних нападах та інших злочинах, вчинених під його впливом.

  3. Засудити Алкоголь до вічного вигнання та забуття.

Ведучий: Шановні присутні, шановні учасники процесу суд завершив свою роботу. Сьогодні ми з вами почули про те, що отрута, яка діє не відразу, не стає менш небезпечною. Пам’ятайте:

  • Серед довгожителів немає ледарів, ненажер і п’яниць.

  • Люди, які п’ють тільки воду, мають кращій апетит і краще зберігають свої почуття й пам'ять, ніж ті котрі п’ють вино, а інші алкогольні напої.

  • Вино не містить у собі будь – яких корисних речовин, яких немає в інших продуктах харчування.

  • Сучасна медицина знає набагато більше безпечних методів профілактики та лікування захворювань порівняно з алкоголем.

Тож, збережіть своє фізичне і психічне здоров’я. Цінуйте життя, у його прекрасних митях. Дякуємо за увагу!

Ток-шоу «Без комплексів» на тему:

«Цивільні (громадські) шлюби: за і проти»

Мета заходу:

  • формування ціннісних орієнтацій і уміння доводити та обґрунтовувати власну думку;

  • свідоме і відповідальне ставлення до власної свободи, відповідальність за власні дії та вчинки, повага до суспільних норм моралі;

Учасники заходу: учнівська молодь у віці 17 – 20 років ліцею,

представники Центру соціальних служб та міського суду, майстри виробничого навчання та викладачі ліцею.



Форма проведення заходу: інтерактивний метод ток-шоу.

Місце проведення: оформлена під студію актова зала ліцею.

Обладнання: маркери, ватман, фліп-чарт, буклети: «10 секретів

любові», «Оберіть безпечну поведінку», вислови для оформлення зали: «Яка людина, таке в неї і кохання»; «Взаємини, що почалися легко, необдумано, рідко підносяться вище кухні і спальні» О.І.Герцен; «Шлюб не може бути щасливим, якщо подружжя до вступу в союз не пізнало досконало нахили, звички і характери одне одного» О.Бальзак; стільці для учасників обговорення теми.



План проведення заходу

  1. Організаційна частина.

  2. Вступне слово ведучої.

  3. Основна частина:.

    • виступи експертів (практичний психолог центру соціальних служб О.О.Онищенко, голова міського суду Крикливий В.В.);

    • обмін думками по темі заходу учнів ліцею та гостей.

  4. Висновки.

Проблемне питання: в яких випадках цивільний (громадський шлюб) благо, а коли

зло?


  1. Організаційна частина. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 5 хв

    • розміщення гостей ток-шоу, учасників, глядачів у студії;

    • привітання учасників заходу, представлення гостей, пояснення форми заходу, умов і режиму роботи.

Доброго дня, шановні гості, колеги, учні!

Я вітаю вас у нашій студії на ток-шоу «Без комплексів». Відповідно до невеличкого соціологічного опитування, проведеного в ліцеї, серед учнівської молоді 17 – 20 років більшість із вас висловилась за обговорення теми нашого ток-шоу «Цивільні (громадські) шлюби». Допоможуть нам визначитися наші гості та експерти: практичний психолог центру соціальних служб О.О.Онищенко, голова міського суду Крикливий В.В., студент 4 курсу соціально-економічного факультету ХАУП Когур Максим. В ході нашого обговорення ми звернемо увагу на сучасну законодавчу базу, літературні та історичні джерела, моральні норми українців. А власне бачення піднятого питання: «В яких випадках цивільний (громадський) шлюб благо, коли зло?» ви зможете відобразити наочно на нашій дошці.



  1. Вступне слово ведучої . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 7 хв

З давніх часів союз чоловіка та жінки визначався терміном «шлюб». Укладанню шлюбу завжди надавалося великого значення. За звичаєвим правом (неписаними законами, які регулювали життя в громаді та сім’ї) в Україні людину вважали за самосійну тільки після одруження. У ХІХ столітті в Україні парубки найчастіше одружувалися після служби у війську або після досягнення 21 року. Дівчата виходили заміж в 16 – 18 років. Чинне законодавство забороняло церкві вінчати неповнолітніх (дівчат – до 16 років, хлопців – до 20 років). Беручи шлюб, ми беремо на себе певні моральні зобов’язання: турбуватись один про одного, поважати, зігрівати дім теплом свого серця, своєї душі. Отже, в суспільстві панує думка, що шлюб – це дозволена і регульована суспільством форма взаємин між чоловіком і жінкою, що визначає їх права і обов’язки по відношенню один до одного і до дітей. Він здійснюється за власної волі людей через громадську реєстрацію або через обряд вінчання.

Тема цивільного шлюбу на сьогодні є актуальною для багатьох молодих людей, оскільки з досить юного віку багато хто починає жити у громадському шлюбі без реєстрації відносин, звертаючи увагу тільки на вільне кохання. Ця точка зору далеко не нова. Якщо пара (чоловік та жінка) живуть на одній території та ведуть спільне господарство упродовж місяця, вважається що це є цивільний шлюб. Хочу навести один історичний приклад. Історія Пабло Пікассо і Француази Жило, однієї з багатьох громадських дружин художника. Вони познайомилися в 1943 році: вона – починаючий живописець, він – всесвітньо відомий майстер, до того ж на 40 років від неї старший. Вони прожили разом 10 років, двоє дітей – син Клод і донька Палома, - вважалось, навіки скріпили їх союз.

Але через деякий час Француаза пішла. Не тільки тому, що вони з Пабло не були обвінчані. Їй набридли його диктаторські замашки, побутовий садизм: у гніві він міг затушити цигарку об її обличчя. Чи треба говорити, що ні вона, ні діти не отримали й копійки з його мільйонів: майстер не любив строптивих родичів. Через 8 років після розриву Француаза звернулася до Пікассо з проханням дати Клоду і Паломі його прізвище. Він висунув вимогу: Француаза повинна розвестись із своїм чоловіком і вступити в законний шлюб з ним, Пікассо. Із тяжким серцем вона погодилась. Як тільки Пабло отримав цю звістку про розлучення, він тут же одружився на іншій своїй коханці. Француаза в ярості опублікувала свої відверті спогади про Пікассо і життя з ним. Таким чином відносини, з самого початку не оформлені юридично принесли обом масу неприємностей та страждань.


  1. Основна частина . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 35 хв

Тож зараз я запрошую до слова практичного психолога Центру соціальних служб м.Комсомольська О.О.Онищенко, як експерта з питання «Психологічної проблеми громадського шлюбу».

Тези виступу:



    • психологічно громадський шлюб дуже впливає на жінок;

    • відсутність соціального статусу спільних дітей. Нині кожна 10 дитина в Україні народжується поза шлюбом.

Дякуємо вам, Олено Олексіївно, за виступ.

Я запрошую до слова наступного нашого гостя студента 4 курсу соціально-економічного факультету ХАУП Когура Максима.

Тези виступу:


    • неофіційний союз, як репетиція сімейних відносин;

    • тимчасова форма особистого життя людини.

(Кожний із виступаючих гостей та учнів залишає на фліп-чарті власне бачення питання в яких випадках громадський шлюб благо, а коли зло)

Городянко Л., учениця гр.5/04 -

Громадський шлюб – можливість краще пізнати один одного, об’єктивно оцінити свої стосунки. Тільки цей період не повинен бути тривалим. Один рік, гадаю, достатній термін, щоб визначитись чи хочу я бути надалі з цією людиною.



Самойленко М., учениця гр.Т-5 –

Для того, щоб берегти один одного, підтримувати в скрутні хвилини, або радіти успіхам, не потрібні ніякі штампи. Мої батьки 20 років живуть разом, їхня любов не потребує доказів та юридичних процедур.



Лиходід С., учень гр.Т-2 –

Я проти громадських шлюбів. Вважається, що ті, хто був у цивільному шлюбі, добре розбираються в людях і мають певний життєвий досвід. А чи справді це так? Гадаю, що ті, хто не впевнений у своїх почуттях, не зможуть розділити своє життя з другою половинкою. То й не варто і починати. Наш сучасний світ втрачає різнобарвність, стає чорно-білим, а я хочу, щоб усі ми брали від життя найкраще. Може цивільні шлюби і мають якісь позитиви, та я їх не бачу.



Дудка В., учень гр.Т-2 –

Громадські шлюби серед молоді стали модною фішкою. Мені важко визначитися однозначно чим вони є: благом чи злом. Впевнено можу сказати тільки те, що діти повинні народжуватися в сім’ї та відчувати любов своїх батьків.



Кацай Ю., учениця гр.Т-5-

Я проти громадських шлюбів, бо в них жінка заміжня, а чоловік – ні. Логіка проста: він «пробує» з ким йому буде краще. Про які серйозні почуття можна говорити? Гадаю, що молоді люди повинні відповідально підходити до питання моральної чистоти стосунків.



Ішимбаєв Д., учень гр.Т-1 –

Особисто я не бачу чогось поганого в тому, що двоє людей живуть разом, юридично не оформлюючи свої стосунки. Ми маємо багато прикладів, коли штамп у паспорті не став рятівним колом і сім’я розпалась. Тільки двоє вирішують як їм жити: реєструвати чи ні свій союз. Але я згоден із думкою попередників, що дитина повинна народжуватись у сім’ї.



Ведуча: Отже, шановні слухачі, ви почули відкриті думки своїх однолітків. А на завершення нашого обговорення пропонуємо вам послухати думку ще одного експерта - голову міського суду Крикливого В.В., про юридичні проблеми громадського шлюбу.

Тези виступу:



    • з юридичної точки зору громадський шлюб – це ризик, який не має сенсу;

    • матеріальна та майнова захищеність подружжя і дітей;

    • додержання прав та свобод людини в такій «родині»;

    • проблема насильства в сім’ї.

4. Висновки . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . до 10 хв

Ведуча: Шановні слухачі, учасники та гості нашого ток-шоу! Сьогодні ви почули різні думки, щодо піднятої теми. То ж можемо зробити певні висновки. Цивільний (громадський) шлюб в певних випадках є благом (ведуча звертає увагу на думки відображені на флеп-чарті):

  1. Коли молоді люди із своїм бажанням кохати і бути коханим живуть разом, отримують досвід, вчаться поважати простір чужого життя і цінувати власну долю.

  2. Коли вони є тимчасовою формою особистого життя людини, бо взаємна закоханість і сексуальний потяг ще не гарантують сумісність на побутовому рівні.

Саме такі відносини дуже поширені на Заході (хоча там під категорію «молода людина» підпадають люди до 35 років). Сьогодні в такому варіанті не офіційного союзу перебуває певна частина наших громадян і кожна 10 дитина народжується в нашій країні поза шлюбом. Як же вирахувати той час, коли цивільний шлюб повинен поступитися офіційному? На Заході ця межа визначається легко: подружжя офіційно реєструється, коли вирішують мати дітей.

За свободу, як звісно, треба платити. У людей, які перебувають у громадському шлюбі, відсутнє відчуття сталості свого положення, серйозності відносин, позбавлені вони і певного соціального статусу. Проти такої форми союзу надто активно заперечують батьки «чоловіка і дружини». Болісно реагують на невизначений статус батьків і діти. Основний ворог громадських шлюбів – суспільна думка, яка вважає їх експериментами надто екстравагантними і не серйозними. Моральні норми нашого народу також не схвалюють такий союз. Безумовно, вибір залишається за кожним із вас. Але треба пам’ятати, що цивільні шлюби стають злом, коли:



  1. Хто-небудь із подружжя (частіше жінка) проти власної волі підкоряється бажанням партнера.

  2. Коли відсутня матеріальна захищеність. Кожен використовує зароблені кошти на свій розсуд.

  3. Коли відсутній духовний психологічний комфорт особистості.

Ставтеся до себе з більшою повагою. Цінуйте власну свободу і свободу інших людей. Кохайте і відчувайте взаємність. Завжди пам’ятайте, що ви відповідальні за власне життя. Щасти вам! Дякую усім за участь в обговоренні теми. До нових зустрічей!
Українські заробітчани: хто вони?
Мета заходу - дослідити причини виїзду за кордон працездатних осіб зУкраїни;

  • визначити етапи та географію трудової еміграції;

  • надати інформацію про додержання правил безпеки під час виїзду та перебування за кордоном;

  • профілактика різних форм насильства.

Місце проведення заходу: читальна зала бібліотеки ліцею оформлена під студію

Учасники : учні випускних груп, залучені гості та спеціалісти

Форма проведення заходу: ток – шоу з елементами рольової гри

Обладнання : викладка буклетної продукції від Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда – Україна», анкета дослідження до ток-шоу «Ви збираєтесь за кордон», політична карта світу.



Хід заходу

  1. Вступне слово ведучого

  2. Виступи залучених гостей та спеціалістів

  3. Заключне слово ведучого

Вступне слово ведучого: Доброго дня, шановні друзі та гості нашої студії!

Сьогодні в нашій студії мова піде за еміграційні процеси, які характерні для багатьох країн і Україна не є винятком серед них. Досить умовно можна виділити 2 етапи у еміграції українців, а саме: - на початку 90-х р.р. XXст. більш рухома частина українського суспільства була прикута до прикордонних держав, таких як Польща, Угорщина, Чехія та Словаччина, а також Італія;

-другий етап починається з1997 року і триває зараз, і географія еміграції розширюється, в перелік країн потрапляють Греція, Росія, Іспанія, Німеччина, Норвегія, Португалія, Швеція…

Давайте зараз звернемо увагу на політичну карту світу та визначимо ті країни, куди б помандрували наші учні згідно проведеного нами дослідження( показ країн на карті здійснює помічник). Наші учні назвали 21 країну світу, найбільше голосів було віддано Росії(19), 13 учнів пошукали б кращої долі в Італії, 10- у США, в Португалії та Єгипті - по 3 особи, по 2 особи обрали - Англію, Німеччину,Польщу, Чехію, Туреччину, Францію; по 1 учню назвали - Австралію, Грецію, Бельгію, Індію, Іспанію,Нідерланди, Китай, Канаду, Кубу, Швейцарію. Опитування проводилось серед 59 респондентів – учнів ліцею і мотиви виїзду називались різні( заробити грошей - 41 особа; туристична поїздка - 16 осіб; надія на «краще» життя-7; на навчання-5 осіб, знайти дружину - 1 особа). Дослідники процесів міграції зазначають, що до основних причин нелегальної міграції з України початку 90-х років можна віднести наступні:

- економічна криза та соціальна незахищеність переважної більшості населення;

- розвиток систем інформації та очікування кращого життя за кордоном;

- демократизація у третині кордонів;

- бажання подивитися світ, навіть у спосіб тимчасового нелегального працевлаштування за кордоном.



Переважно, у той час, виїздили за кордон чоловіки у віці 25- 40 років та жінки віком 30- 50 років. На сьогодні, серед тих хто виїздить за кордон велика кількість молодих людей. Тож, шановна студія, чому саме молодь зважується на подібні поїздки, досить часто доручаючи своє життя зовсім невідомим чи маловідомим людям або фірмам?( глядачі висловлюють свої думки). А зараз пропоную надати можливість виступити нашим гостям і послухати тих, хто в той чи інший спосіб побував за кордоном.

Виступи гостей: Л.Славної, С.Товкало про становище заробітчан з України у Португалії, Іспанії та Росії.

Олена Резнікова, журналіст з подробицями з британської столиці: «Ресторан на Пикаділі улюблене місце багатьох лондонців, але саме тут трапилась подія, яка схвилювала певні громадські кола. У підвалі ресторану знайшли мертвим 47-річного чоловіка. З’ясувалося, що той 2 роки жив таємно у маленькому приміщені, призначеному для сміття. Майже місяць поліція з’ясовувала, як сюди потрапила людина. Як повідомили у посольстві України у Великобританії, чоловік залишив Батьківщину,уклавши угоду з агенством із працевлаштування. Після приїзду до Лондона він знайшов роботу прибиральника в одному із престижних ресторанів на вулиці Пікаділі. Українець працював там деякий час, але потім його звільнили. Як повідомляє англійська преса, менеджери ресторану навіть не знали про те, що заробітчанин залишився жити у підвалі. Біля тіла загиблого знайшли ще один паспорт, на ім’я іншої людини, але без фотографії. Як повідомила прес-служба МЗС України, встановлено, що померлий був українцем і помер від нещасного випадку.»

Ведуча: Я вдячна виступаючим за їхні думки, а зараз давайте звернемо увагу на те, що говорять про наших заробітчан по той бік кордону. Так в Іспанії, де наразі перебувають до 500 тисяч наших громадян на заробітках, наші співвітчизники мають добре реноме. Їх вважають сумлінними робітниками, вихованими людьми, які здебільшого дотримуються моральних норм поведінки, не пиячать і не хуліганять, не займаються проституцією, не порушують закон. Тому до них приязно ставляться і охоче наймають на роботу ( найбільше наших заробітчан у Валенсії). На «землі праці», в Італії українці характеризуються як « добрі робітники, але без якоїсь конкретної спеціальності, заздрісні, дуже ощадні та неохайні». Українські жінки ж характеризуються як « ті, що крадуть чоловіків». За даними організації КАРІТАС, що займається гуманітарними проектами та статистичної служби Halstat в Італії легально працює 10 тис. громадян України та понад 30тис. нелегально, переважно жінки, а за неофіційними даними близько 1 млн.чол. Відповідно, саме нелегали, найбільше наражають себе на небезпеку ( бути ошуканими, працювати по 10-15 годин на добу тощо). Давайте стосовно цих питань послухаємо думку Уповноваженого з прав людини при Верховній Раді України Н.Карпачової.

Н.Карпачова (від імені Уповноваженого говорить учениця гр.Т-5\07 Ліза Дмитренко) Досі системного підходу до питань трудової міграції за кордон в Україні не було. Люди та комерційні структури, які займалися працевлаштуванням за кордоном наших громадян частіше за все нагрівали на цьому руки, вирішуючи питання з позиції зневажливого ставлення до тих, хто виїздить на заробітки. Тому зараз напрацьовуються документи, якими передбачається розробка концепції міграційної політики держави. Хочу сказати, що, безперечно, рабська праця і абсолютна правова незахищеність призводять до того, що наші громадяни перебувають у психологічно підвищеному кризовому стані, коли знаходяться за кордоном. Вже підписані нами двосторонні угоди про працевлаштування громадян із Білорусією, Вірменією, В’єтнамом, Латвією, Литвою, Молдовою, Польщею, Португалією, Росією та Словаччиною. Тривають процеси укладання угод з іншими державами. Тож є надія, що наші громадяни за кордоном не залишаться безправними.

Ведуча: Дякуємо Уповноваженому з прав людини, а я надаю слово представнику Міжнародного жіночого правозахисного центру «Ла Страда- Україна» Ірині Мидловець. Послухайте поради, які будуть корисними під час подорожі за кордон за різних обставин (брошура «Якщо ви збираєтесь за кордон…»).

Виступ І.Мидловець (від імені представника говорить учениця групи Т-5/07 Власенко Єлізавета) Озвучуються поради, які будуть корисними перед поїздкою за кордон:

  • документи, що засвідчують вашу особу, завжди повинні знаходитись тільки у вас;

  • якщо ви збираєтесь працювати чи навчатись за кордоном, вам необхідно підписати контракт, написаний зрозумілою мовою та в якому зазначені усі умови;

  • додержуйтесь візового режиму;

  • пам’ятайте, що знання хоча б елементарних слів іноземної мови значно полегшить ваше перебування за кордоном;

  • майте при собі телефони неурядових організацій за кордоном, які надають допомогу іноземцям тощо.

Ведуча Дякуємо вам, пані Ірино. А ми надаємо слово речнику Посольства Росії в Україні пану Литвиненко Костянтину, оскільки більшість опитаних нами респондентів хотіли б вирушити саме до Росії. Про процедуру отримання дозволу на здійснення трудової діяльності на території федерації зараз піде мова.

Виступ К.Литвиненка ( від імені речника говорить учень групи Т-1 Бриль Іван) Хочу зазначити, що у 2002 році Уряд Російської Федерації видав Постанову №782 «Об утверждении квоты на выдачу иностранным гражданам приглашений на въезд в Российскую Федерацию в целях осуществления трудовой деятельности». На календарний рік видається 530 тис. запрошень через додержання певної процедури: зацікавлена особа( роботодавець) подає клопотання до відповідного територіального органу внутрішніх справ та дозвіл на залучення до праці іноземних робітників; роботодавець надає також пакет документів для реєстрації та вносить певну суму коштів, необхідних для проїзду працівника. Крім того існує певна квота на тимчасове проживання іноземних громадян на території федерації, необхідно враховувати безліч нюансів в процесі легального оформлення працевлаштування.

Ведуча: Дякуємо, пане речнику. Хочу зазначити, що із іншими вимогами та порядком отримання дозволів на роботу ви маєте можливість ознайомитися на нашому інформаційному столі. В Україні налічується 25 млн. громадян працездатного віку, кожен 5 громадянин із них працює за межами нашої держави. За неофіційними дослідженнями, щороку трудові мігранти з України надсилають рідним в грошових переказах понад 2 мільярди 400 млн. американських доларів, що становить 20% нашого державного бюджету. Постають питання…. Сьогодні, щоб одна людина отримувала пенсію потрібно, щоб 20 робітників стояло біля станка. То чи не потрібно нам вживати максимальних заходів, щоб заробітчани повернулися створювати добробут у власному домі? Так, за останні 100 років у світі відбувається рух трудової сили зі сходу на захід бо йде рух за вищим рівнем життя. Ця тенденція світова і її необхідно враховувати, але головне - це створювати умови вдома, створювати робочі місця, сплачувати гідну заробітну плату, здійснювати соціальний захист працюючих. І тоді менше наших громадян буде блукати світом у пошуках кращого життя. Щиро бажаю усім вам, шановні слухачі та учасники ток-шоу, щоб ви, як професіонали реалізовувались вдома і за свій рівень професіоналізму мали гідну життя платню. Дякую за співробітництво. Щасти вам.

Анкета до ток-шоу «Ви збираєтесь за кордон?»

  1. Чи маєте ви намір виїхати з України на певний час?

  • Так - ні - не думав

  1. Який би був мотив вашої поїздки?

  • З надією на краще життя - знайти чоловіка\дружину

  • на навчання -туристична подорож

  • можливість заробити грошей

  • уникнути насильства

  1. На який термін ви б виїхали за кордон?

-до 1 місяця -до 3 місяців - на 6 місяців

-від 1 року до 3 років - на постійно

4. До якої країни світу ви б хотіли спланувати свою подорож?

-Польща - Туреччина -Італія - Норвегія

- Португалія - Росія -США - свій варіант

5.Готуючись до виїзду, ви б ознайомились із історією, культурою, законодавчою базою держави, в яку плануєте виїхати?

-так - ні -частково -мені це не цікаво

6. Чи знаєте ви координати неурядових організацій за кордоном, які надають допомогу іноземцям?

-так -ні -деякі - перед поїздкою поцікавлюсь

7. Свій виїзд ви будете оформлювати та здійснювати через

-приватну особу -певну фірму -систему Au Pair - через посольство
Диспут «Відчувати в собі вільну людину»
Мета заходу: - закріпити знання учнів з основ українського законодавства шляхом застосування методу дискусії;


  • розвиток предметних компетенцій та логічного мовлення учнів;

  • виховання право свідомої поведінки та правової культури учнів.



Обладнання: мультимедійна презентація, викладка правознавчої літератури, відповідне оформлення аудиторії, буклети на правознавчу тематику.

Учасники заходу: учні ліцею груп 7\10, 3\12,4\12.
Хід заходу

  1. Вступне слово ведучого.

  2. Обговорення питань дискусії.

  3. Підведення підсумків дискусії.

  1. Вступне слово ведучого: Доброго дня шановні учні та колеги!

Сьогодні ми проводимо в рамках декади правових знань дискусію «Відчувати в собі вільну людину»

Чому саме ця тема обрана для обговорення? Виходили ми с того, що поняття «свобода, відповідальність» є актуальними поняттями в усі часи.

Історичні події на теренах України 20-го століття є свідченням того, як українці виборювали волю. А на плечі політичних лідерів тих часів лягала величезна відповідальність за прийняті рішення.

Що ж таке дискусія?

Дискусія – дієвий метод обговорення питання.

Вона передбачає колективне обговорення якоїсь проблеми, під час якого пізнається істина.

Дискусія передбачає додержання її учасниками певних правил, з якими хочу Вас ознайомити( слайд№3 презентації):


  • Сперечатися по суті, пам’ятаючи, що головне в дискусії — аргументи, факти, логіка, доказовість.

  • Не допускати образливих реплік, не давати виступам оцінку, не нав’язувати свою думку. Поважати погляди опонентів.

  • Виявляти стриманість у суперечках, чітко формулювати власні думки.

  • Намагатися встановити істину, а не демонструвати своє красномовство.

  • Виявляти самокритичність, уміння з гідністю визнати недостатність своєї аргументації.

  • Постійно пам’ятати, що доблесть не в тому, щоб довести перевагу своєї ідеї, а в тому, щоб відкинути помилкові переконання, визнати істину.

Тож, шановні учні, запрошую вас до обговорення наступних питань.

  • В чому, на ваш погляд, проявляється волевиявлення людини?

  • Чи несе людина відповідальність за свій вибір?

  • Що для вас свобода?

  • Чи обмежується наша свобода правами інших людей?

2. Учні обговорюють дискусійні питання. В ході обговорення ведучий спрямовує хід дискусії, пропонує присутнім переглянути слайди презентації(№№ 6-8) та висловити свої думки про почуте і побачене.

3. Ведучий: Шановні учасники дискусії, наш час наблизився до завершення. Пропоную підвести підсумки нашого обговорення(слайд№9)

  • Ми вільні у своїх діях.

  • Наші права і свободи не існують без прав і свобод інших людей.

  • Кожен самостійно несе відповідальність за свій вибір.

  • Ми – рівні, бо ми – вільні.

  • Наше життя це наш вибір.

  • Прагнеш до поваги – поважай інших.

Бажаю Вам, щоб особисто кожний з вас шанував не тільки власні права та свободи, а й розумів та усвідомлював, що такі ж самі права і свободи є в інших людей. І всі ми несемо особисту відповідальність за свої вчинки, дії чи бездіяльність. Щасти Вам!
Екологічний бліц

Мета: - систематизувати знання учнів з екологічного законодавства;

  • формувати екологічну свідомість учнів в системі природа –

людина – суспільство;

  • виховання правосвідомої поведінки.

Обладнання: 2 столи, 12 стільців, мультимедійний проектор, екран, слайд-шоу, бейджики для учасників; виставка літератури на екологічну тематику, буклетна продукція.

Вступ ведучого
Ми живемо в красивій та щедрій країні. Та чи вистачить щедрот нашої землі для потреб українського суспільства?

Суспільство взагалі упродовж усього всесвітньо-історичного процесу впливає на природу. Сьогодні діяльність людства можна порівняти з грандіозними геологічними та геохімічними процесами, які відбуваються у природі. Проблема взаємовідносин природи і суспільства стає особливо актуальною, оскільки в умовах бурхливого розвитку науки і техніки, різко загострилась екологічна ситуація. Радикальні зміни, що здійснює людина в природних умовах свого існування досить часто мають шкідливі наслідки для самої людини.

Захищаючи і рятуючи природу, люди, тим самим, захищають і рятують себе та свої творіння, усе дорогоцінне надбання людства.

Тож охорона навколишнього природного середовища, раціональне використання природних ресурсів, забезпечення екологічної безпеки життєдіяльності людини – невід’ємна умова сталого економічного та соціального розвитку України. Саме тому актуальним є питання підвищення екологічної культури суспільства в цілому і кожного громадянина конкретно. Запрошуємо наших гравців зайняти свої місця за столами.


Запитання для команд


  1. Щорічно у квітні місяці відзначаються 2 загальносвітові заходи, в ході яких людство приводить до ладу свій загальний дім – планету Земля. Назвіть ці заходи.

(День довкілля, День Землі)

  1. Яка подія в історії України пов’язана з екологічною катастрофою?

(аварія на IV блоці ЧАЕС)

  1. Хто з науковців на початку ХХ ст. започаткував саме на Полтавщині перші природоохоронні території?

(В.Вернадський)

  1. Назвіть найбільші річки Полтавської області.

(Сула, Псьол, Ворскла, Хорол)

  1. Увага на екран. Дрофа, журавель сірий, борсук, видра річкова, лелека чорний, пугач, шпак рожевий, могильник… Що об’єднує усіх цих тварин? (Слайд №1) (Вони занесені до Червоної книги України)

6. Який документ оновлюється кожні 10 років та затверджується Верховною Радою України? (Червона книга)

7. Назвіть обов’язки природокористувача.

8. Які екологічні права громадян України Вам відомі?


  1. Стан середовища життєдіяльності, при якому відсутня небезпека шкідливого впливу його факторів на людину це …

а) безпечні умови для людини;

б) сприятливі умови життєдіяльності людини.



  1. Скільки тисяч рослин налічує флора України? (30, 50, 60)

  2. З метою збереження і відтворення видового складу флори і фауни в Україні функціонує мережа об’єктів природно-заповідного фонду назвіть їх.

  3. Яку назву має єдиний збережений у Європі масив цілинного типчаково-ковильного степу, де розташовано зараз біосферний заповідник, працює музей, організоване фотосафарі дендропарком кінними екіпажами (слайд №2).

(Асканія Нова)

  1. Знамените, як бальнеологічний курорт, місто Полтавської області, розташоване біля р.Хорол (слайд №3).

(Мирогород)

  1. Історична згадка про цю територію датована 1410р., її називають краєм озер, найвідоміше з яких – Світязь (найглибше озеро в Україні) Назвіть цю природоохоронну територію (слайд №4). (Шацький національний заповідник)

  2. Які рослинні обереги рідної землі, зображені на слайді №5, ви можете назвати? (барвінок, чебрець, калина, ромашка)

  3. Які види юридичної відповідальності передбачені чинним законодавством за порушення екологічного права?


Ведучий. Шановні колеги, учні! Ми з Вами здатні зберегти красу рідного краю (вірш «Рідний край» Ю.Гальченко)

Синьоокі озера Волині

І далекі південні степи,

І казкові Карпатські долини,

І Поліські розлогі дуби.

Кущ калини зацвів біля хати,

Запашний коровай на столі.

Як же можна тебе не кохати –

Найрідніший куточок землі?

І від щастя душа завмирає –

Бачу силу краси наяву!

Бо гарніше Вкраїни немає,

Я в чудовому краї живу!

Бережіть наш чудовий край!

Підводяться підсумки гри, переможці нагороджуються солодкими призами.

По закінченню гри учні отримують буклети на екологічну тематику.


Підліток і закон

МЕТА:

  • ознайомити учнів, схильних до правопорушень, з основними питаннями законодавства щодо підлітків та молоді, з найбільш поширеними прикладами правопорушень серед молоді з метою їх попередження серед учнів ліцею;

  • розвивати інтерес учнів до читання літератури, матеріалів періодичної преси, перегляду телепередач на правову тематику;

  • виховувати в учнів правову свідомість.

Обладнання: мультимедійний комплекс; Конституція України; презентація.

Місце проведення : кабінет суспільних дисциплін.

ПЛАН

1. Вступне слово. Ознайомлення з метою бесіди.

2. Основна частина бесіди “ Підліток та закон”

(Питання й відповіді на них. Обговорення ситуацій).

3. Тестування.

4. Підсумки бесіди. (Що дізналися учні, яку користь дала бесіда).



Висновок.

Хід бесіди

  1. Вступне слово.

З правовими питаннями ми зустрічаємося дуже часто. Помилковою є думка, ніби сфера застосування права обмежується покаранням осіб, які вчинили різні правопорушення. Багато хто з учнів дивується, дізнавшись, що наші повсякденні вчинки часто мають правову оцінку. Право, закони супроводжують людину все її життя. Щоб уміло і правильно користуватися своїми правами і добре виконувати свої обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, треба знати закони. Звичайно, у вашому віці неможливо знати детально усі закони. Але основне, що стосується вас, ви повинні знати. А звідки ж ви, учні, можете почерпнути правові знання? З уроків правознавства, виховних годин, позакласних заходів на правову тематику, з книг, газет, журналів, радіо та телебачення. Сьогодні ми проводимо з вами бесіду на тему “ Підліток та закон ”.
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка