Повідомлення теми і мети уроку



Скачати 67.18 Kb.
Дата конвертації26.02.2016
Розмір67.18 Kb.
Тема. Вступ до теми. В. Сосюра «Як не любить той край…» (напам΄ять), Д. Чередниченко «Рідні краєвиди».

Мета. Вчити учнів сприймати образи природи рідної землі у прозових та віршованих текстах, вести спостереження за змінами в природі, розвивати читацькі здібності, зв’язне мовлення, залучити до творчої діяльності, виховувати любов до рідного краю, природи.

Обладнання: портрети письменників В. Сосюри та Д. Чередниченка. Ілюстрації до творів, викладка книг про природу, осінні букети з листя дерев, сигнальні картки для читання.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Форма проведення: урок-подорож.

Хід уроку



  1. Організація класу.

Доброго ранку!

Мовим за звичаєм.

Доброго ранку!

Всім ми вам зичимо.

Миру і злагоди

Нашій родині.

(Діти повертаються один до одного, дарують усмішки і сідають).


  1. Повідомлення теми і мети уроку.

  1. Учитель читає вірш. Бесіда про природу.

Різні в світі є країни,

Різні люди є на світі.

Різні гори, полонини,

Різні трави, різні квіти,

Є у всіх одна країна,

Найрідніша нам усім.

То прекрасна Україна,

Нашого народу дім…



  • Діти, про що розповідається у вірші?

  • Чим багата наша земля?

  • Що людина отримує від природи?

Людина – частина природи. Вона весь час взаємодіє з нею, не може жити без оточуючої природи. Людина ходить по землі, дихає повітрям.

  • То про що поведемо мову на уроці?

  • Правильно, про природу.

Адже природа для людини – це джерело життя, мудрості і краси. Це цікавий і захоплюючий світ, який ще потрібно пізнати.

Пам’ятайте! Якщо пішли в ліс, на луки, в гай на прогулянку, поводьтеся як в гостях. Бережіть красу природи, милуйтеся її різнобарв’ям.

Здавна природа впливала на людину, її настрій, почуття. Художники красу малюють фарбами, а письменники – словами. То і ми з вами починаємо вивчати великий розділ «Сторінки з книги Природи», який складається з двох тем:

«Як не любить той край…»,

«Цікаві пригоди братів наших менших».

Я бажаю вам успіхів, бажання вчитися, бути спостережливими, любити свій рідний край. А тому здійснимо подорож рідними краєвидами.



  1. Робота за малюнком підручника с. 47 вступу до теми.

  1. Опрацювання нового матеріалу.

  1. Ритмічна хвилинка:

а) читання складів

А О У И І Е

СК . . . . .

ДН . . . . .

МК . . . . .

б) артикуляційна зарядка, читання скоромовки хором: повільно, швидко, повільно.

Росте липа біля Пилипа;

Пилип очима глипа біля липи;

в) читання суцільного тексту:

«Сім братів – королів вкоролівствікольорівкожнийкольоромкеруєвко-

ролівствікоролює»;

г) читання тексту з книги для розчитування по 30 с. два рази.

2. Робота над віршем В.Сосюри «Як не любить той край…»:

а) розповідь учнів про письменника;

б) слухання вірша:

(учитель читає вірш напам’ять, учні слухають з закритими очима )



  • Що уявили слухаючи вірш?

  • Який край змальовує поет?

в) читання учнями вірша самостійно;

г) робота над змістом вірша:

- Що автор підкреслює у вірші?

- З якими почуттями потрібно його читати?

- Куди ми мандруємо стежиною? ( Стежиною дитинства – по рідному краю)

- Чи можна зрозуміти мову природу?

3. Опрацювання твору Д. Чередниченка «Рідні краєвиди»:

а) розповідь про письменника;

б) бесіда з учнями:

- А зараз ми здійснимо подорож до лісу з дівчинкою, яку звати Осінь ( на дошці малюнок дівчинки Осені).

Осінь – це пора, про яку говорять – сиро, холодну. Але про неї є й інші слова: золота, багряна, щедра. Але перш ніж подорожувати, потрібно правильно прочитати слова;

б) словникова робота

навколо дуб-нелинь зашорхотіли

разки надолужити залементувало

берести помаранчевий омелюхи

Читання слів за вчителем, пояснення їх значення.

Доберіть синоніми до слова «засновигали»:

в) читання комбінованим способом:

- То здійснимо подорож до осіннього лісу.

Вчитель читає 2 абзаци тексту.



  • Від чийого імені ведеться розповідь?

  • Як говориться про ясен?

  • Хто любить ласувати насінням ясена?

( На дошці малюнок лісу)

( Читає наступні 2 абзаци сильний учень)



  • Куди пішли діти?

  • Як називають дерева, котрі не скидатимуть листя?

Прочитайте це речення про себе.

  • З ким порівнюється дівчинка?

( Вчитель вивішує малюнок поля)

  • А зараз ми з казкового лісу вийшли на безмежне поле. А які дива там відбулися, ви дізнаєтеся, коли прочитаєте самостійно текст.

Учні читають оповідання до кінця.

  • Кого було далеко чути на полі?

  • Які птахи там кружляли?

  • Яку пору року змальовано в тексті? (Початок)

Порівняння осені на малюнку з описом прочитаного.

г) аналіз змісту, вибіркове читання:

- Дівчинка Осінь просить вас бути уважними, дати відповіді на її запитання.

- З чого видно що автор любить осінь?

- Зачитайте. Які дерева стояли у лісі?

З чого дівчинка низала намисто?

Якими словами передано рух граків на полі?


  • Як ви розумієте вислів «бабине літо»?

4.Фізкультхвилинка.

Всі ми – діти Землі і неба!

Всі, хто маленький, хоче рости!

«Чисті повітря й водичку нам треба»,



  • просить з нас кожен: і я, і ти.

Хочемо ми, щоб сонце світило!

Хочемо ми, щоб поле родило!

І щоб навколо квіти цвіли!

Хочемо, хочемо, хочемо ми!

Хочемо ми, щоб красень цей – ліс –

З нами угору ріс і ріс!

Хочемо ми, щоб у мирі завжди

Люди, тварини й рослини жили!

Ми – крапельки природи,

Її творіння – ми.

Повітря, Землю й воду

Ми будемо берегти!

5. «Довідкова служба»

А тепер ми здійснимо подорож на луки, які вкриті жовтим килимом трав (малюнок луків). Послухаємо інформацію, яку ви підготували про комах.



1 учениця. Розповідь про коника.

З місця на місце ці комахи пересуваються, перелітаючи і стрибаючи. У них довгі і сильні задні кінцівки. Коники утворюють звуки, тручи крильцями. Якщо до них наблизитись. Вони припиняють тріскотіння, і знайти їх майже неможливо.



2 учениця. Розповідь про метелика.

Цих комах на луках особливо багато, коли цвітуть трави. У червні – липні літають кропив’янка, лимонниця, павичеве око та ін. Метеликів на луки приваблюють квіти. Личинки цих метеликів шкоди не приносять, тому що живляться бур’янами. І їх знищувати не можна: це корисні комахи.



  1. Закріплення вивченого матеріалу.

  1. Вправи на розвиток швидкості читання:

а) гра «Кидок-засічка».

Я називаю слово, а вам потрібно його знайти. (Слова бажано називати із словникової роботи).

Разки - … (учні зачитують речення)

Зашерхотіли - …

Засновигали - …


Сигнальна картка

темпу читання

П -

Н -


Ш -
б) гра «Хвиля».

Читаємо заданий абзац із зміною швидкості темпу читання за сигнальною карткою

(П – повільно, Н – нормально, Ш - швидко),

а ви відповідно читаєте наступне речення.

в) гра «Вовк і Заєць».

Робота в парах.

Один учень починає читати, а другий продовжує після того, як перший прочитає до кінця 1 речення і намагається його наздогнати.

г) складання чистомовки:

- Уявіть, що ми з вами опинилися в гаю (малюнок).

- Я називатиму склади, а вам потрібно скласти чистомовку.

Ва- ва-ва- …… (стоять дерева),

Ки-ки-ки- …… (літають пташки),

Ють-ють-ють- ……(вони весело співають),

Са-са-са- …… (яка краса!)



  1. Практична робота з праці.

  • Ми з вами знову приушли (уявно) до осіннього лісу, де все таке красиве, а під ногами лежить листя, так ніжно, м’яко шелестить. Перед вами на парті вирізані з паперу різнокольорові листочки. Візьміть найкращі, на ваш погляд, і зробіть осінні букети. (Діти виготовляють їх. Коли роботу закінчено, вони демонструють свої вироби.)

  • А тепер давайте подаруємо свій букет окремому деревцю в лісі. Обґрунтуйте свій вибір. (Діти підходять до дошки, де зроблено малюнок лісу, і розповідають якому дереву дарують букет і чому саме.)

Проаналізуйте слово дерево за першими літерами:

Д - … (дорогоцінне),

Е - … (економне),

Р - … (раціональне),

Е - … (енергетичне),

В - … (вишукане),

О - … (ошатне).


  1. Підсумок уроку.

  • Які твори читали?

  • Хто їх автор?

  • Що спільного в них?

  • Чим відрізняється прозовий твір від віршованого?

  • Куди здійснили подорож? З ким подорожували? Що найбільше сподобалося?

  1. Домашнє завдання.

Вивчити вірш напам’ять.

Читати оповідання, підготувати розповідь про граків (сильним учням).



Розповісти про свої враження від перебування серед осінньої природи вдома.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка