Повітря, його склад. Оксиген. Кисень: склад молекули й фізичні властивості. Поширеність Оксигену в природі



Скачати 61.51 Kb.
Дата конвертації20.02.2016
Розмір61.51 Kb.
Урок 25.

Тема: Повітря, його склад. Оксиген. Кисень: склад молекули й фізичні властивості. Поширеність Оксигену в природі.

Цілі: повторити класифікацію речовин; закріпити знання учнів про елементи метали й неметали та прості речовини на прикладі Оксигену й кисню; ознайомити учнів із повітрям як сумішшю газів,його фізичними властивостями, з найпоширенішим на Землі хімічним елементом – Оксигеном, простими речовинами: киснем і озоном, фізичними властивостями кисню; виховувати в учнів допитливість, прагнення брати активну участь у пошуку нового знання.

Тип уроку: поглиблення і засвоєння знань.

Форма роботи: розповідь, фронтальна бесіда.

Хід уроку



І. Організаційний етап. Створення позитивного емоційного настрою.

ІІ. Актуалізація опорних знань і мотивація навчальної діяльності



Фронтальна бесіда

Навколо нас знаходиться велика кількість хімічних речовин з різними властивостями.



  • Чому речовини розрізняються за властивостями? (Тому що мають різний склад)

  • На які дві групи поділяються речовини за складом молекул? (На прості та складні)

Згадаймо визначення.

Прості речовини - це...

Складні речовини - це...

  • Наведіть приклади простих і складних речовин. (Учитель записує на дошці у два стовпчики приклади учнів, коригує відповіді.)

  • У природі хімічні елементи зустрічаються у вигляді простих речовин чи складних? (І тих і інших)

  • А яких речовин більше в природі - простих чи складних? (Складних)

  • Чому?

  • Прості речовини, у свою чергу, також поділяються на групи за властивостями. Які це групи? (Метали й неметали)

  • Відзначимо на дошці серед простих речовин ті, що утворені елементами-неметалами.

  • Яких елементів у природі більше - металів чи неметалів? (Металів)

ІІІ. Оголошення теми, мети й завдань уроку.

IV. Засвоєння нових знань

Розповідь учителя

Ми починаємо вивчати елемент Оксиген. У складі хімічних сполук він розповсюджений на земній поверхні так, як жоден інший елемент. Він становить близько 8/9 масових частин води (88,8 % масових). У твердому зовнішньому шарі Землі на частку Оксигену припадає 47 % масових, або 58 % за кількістю атомів. У повітрі поряд з азотом і незначною кількістю інших домішок міститься 23,15 % масових, або 21 % об’ємних.

У 1774 році Дж.Прістлі відкрив кисень



Склад повітря

Склад: Азот – 78% за об’ємом, кисень – 21% за об’ємом,вуглекислий газ - 0,03%, інертні гази – 0,9%, водяна пара, домішки (0,07%),

Властивості: суміш газів без кольору. Запаху і смаку, займає певний об’єм, погано розчинається у воді, погано проводить тепло, добре його зберігає, розширюється під час нагрівання і стискається під час охолодження , повітря – пружне.

Поширення в природі: Масова частка його в оболонці Землі – ( атмосфері, гідросфері, літосфері) 52%, в організмі – 65%.

Оксиген входить до складу таких біологічно важливих речовин, як вода, білки, жири, вуглеводи, нуклеїнові кислоти, до 50–85 % ваги живих і рослинних тканин.

- А яку роль відіграє кисень для людини?

Про роль кисню в природі написані тисячі книг. Усі тварини дихають киснем і в безоксигеновій атмосфері просто не можуть існувати. Лише деякі мікроорганізми - анаеробні бактерії, живуть без кисню.

Фізичні властивості кисню

За звичайних умов кисень - є газом без смаку, кольору і запаху. Але кисень можна штучним шляхом перевести в інші агрегатні стани. Рідкий кисень – це рухома, блакитна рідина, яка кипить - при-1830С, Твердий кисень – це сині кристали, які плавляться при ще нижчій температурі - --2190С. Але твердий і рідкий кисень може отримати тільки людина, а в природі він існує лише в газоподібному стані. А твердий схожий на лід.

Кисень – парамагнітна речовина, тобто в рідкому і твердому станах він притягується магнітом.

Фізичні властивості кисню – це ще і будова молекули простої речовини. Атоми кисню утворюють два таких речовини: кисень (О2) і озон (О3). Нижче показана модель молекули кисню.

Хімічний елемент: О — Оксиген.

Порядковий номер: 8.

Будова атома: +8)) np = 8, ne = 8, nn = 8.

Відносна атомна маса: 16.

Валентність - ІІ.

Проста речовина: O2 - кисень, O3 - озон.

Відносна молекулярна маса O2 : 32.

Поняття про оксиди

Оксиди - це бінарні сполуки хімічних елементів з Оксигеном.
V. Підбиття підсумків

Сьогодні ми познайомилися з історією відкриття неметалу - кисню, з його поширеністю в природі як простої речовини, так і хімічного елемента в складі складних сполук, з його фізіологічною роллю для живих організмів. А на наступних уроках ми маємо вивчити його фізичні та хімічні властивості.


VI. Домашнє завдання

1.Прочитати параграф

2.Написати про значення кисню для людини.

3.Які сполуки Оксигену є у складі земної кори?


Додаток

Вдихуваний кисень окиснює вуглеводи та інші речовини, і в цьому хімічному процесі виділяється та енергія, що витрачається на всі життєві процеси. Весь кисень виник і зберігається на планеті завдяки процесу фотосинтезу.

Поговоримо трохи про історію відкриття кисню.

Тривалий час у хімії існувала думка про повітря як про елемент. Світовий пріоритет у відкритті кисню належить китайському вченому Мао-хао (VIII століття), який виявив наявність у повітрі двох газів, один з яких підтримує дихання і горіння.

В Європі це відкриття сталося через 1000 років. Шведський учений Карл Шеєле, учень аптекаря, у вільний від роботи час займався хімічними дослідами з вивчення флогістону - пальної сутності речовини. Він спалював у закритій колбі фосфор, який миттєво згоряв, перетворюючись на «суху фосфорну кислоту» (P2O5). Потім занурював колбу в посудину з водою, і вона на 1/5 заповнювалася водою. Знову і знову вчений повторював дослід, спалюючи різні речовини, й одержував одне й те саме - зникала 1/5 частина повітря. Шеєле припустив, що повітря в колбі вже інше. Щоб перевірити свою гіпотезу, він досліджував повітря, що залишилося в колбі. Повітря виявилося мертвим: у ньому нічого

не хотіло горіти, свічки стухали, немов їх задмухувала «невидимка», роз- жарене вугілля остигало, палаюча скіпка миттєво гасла. Висновок був тільки один: повітря - неоднорідна речовина, одна частина якого підтримує дихання і горіння.

Після численних дослідів з розкладу селітри (KNO3, NaNO3) Шеєле одержав «вогненне повітря», в якому скіпка, що ледь жевріла, загорялася яскравим полум’ям. Шеєле повторив дослід зі спалювання фосфору, але у «вогненному повітрі» після згоряння фосфору колба цілком заповнювалася водою.

Утім, таємниця вогню так і залишалася для вченого таємницею, тому що до кінця днів він залишався прихильником теорії «флогістону». «Вогненне повітря» було відкрите майже одночасно трьома вченими: К. Шеєле, Дж. Прістлі, А. Лавуазьє.

Англієць Джозеф Прістлі сонячним промінням нагрівав у пробірці меркурій(II) оксид і одержував велику кількість газу, в якому свічка яскраво горіла.

2HgO→ 2Hg+O2



Першість у відкритті кисню належить Дж. Прістлі. Але з усіх трьох тільки Лавуазьє правильно оцінив істинне значення кисню в природі. Він уперше заявив, що ніякого флогістону не існує. Ця заява викликала бурю в ученому світі. Хіміки так звикли бачити всюди незримий флогістон, що ніяк не могли розстатися з ним. Але проти очевидного встоятиважко, і наприкінці XVIII століття флогістон було остаточно вигнано з хімічної науки.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка