Поводження з твердими побутовими відходами Факультативний курс для учнів 7-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів



Скачати 88.55 Kb.
Дата конвертації06.03.2016
Розмір88.55 Kb.
Поводження з твердими побутовими відходами

Факультативний курс для учнів 7-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів

Автор – Пустовіт Н.А., канд. пед. наук



Пояснювальна записка

Проблеми екологічного менеджменту, управління способом життя, споживанням актуалізуються у зв’язку з переходом до екологічно збалансованого розвитку суспільства. У пропонованому факультативному курсі ці питання розглядаються на прикладі екологічної проблеми, до якої безпосередньо причетний кожен мешканець планети незалежно від місця проживання, віку, статі, професії. Це проблема побутового забруднення.

Така безпосередня причетність дозволяє вирішити головне протиріччя сучасної шкільної екологічної освіти - між глобальністю представлених у різних навчальних предметах екологічних знань та можливостями школярів у їх застосуванні, обмеженими соціальним статусом і роллю, віковими психофізичними особливостями тощо. Адже якими б міцними не були знання учнів про закономірності існування біосфери, природно-ресурсний потенціал території України” [Програми для загальноосвітніх навчальних закладів. Географія 5-11 класи. – К.: Шкільний світ, 2001. – 224 с.], поняття про раціональне використання природних ресурсів залишиться на рівні теоретизування, не дозволяючи практично застосувати набуті знання, оскільки не відповідає тим реальним ситуаціям, у яких перебувають школярі. Реально школярі не в змозі впливати на стратегію використання природно-ресурсного потенціалу країни і протистояти промисловому забрудненню, браконьєрству тощо.

Означене протиріччя призводить до формування у школярів уявлення про екологічні проблеми, як щось дуже від них далеке, до чого вони не причетні; про охорону довкілля як царину професійної діяльності фахівців, політиків та державних діячів; а можливість особистої участі у вирішенні проблем довкілля вони вбачають лише за умов, коли „стануть міністрами екології”.

Звернення до проблеми побутових відходів дозволяє наблизити навчання до життя, пов’язати теоретичне знання з практичною дією, не потребуючи спеціальних умов чи ситуацій.

Учні здобувають можливість безпосередньо, систематично і самостійно брати участь у вирішенні важливої екологічної проблеми, відповідно регулюючи свій вибір товарів повсякденного вжитку та пов’язаних з їх використанням моделей поведінки, вдосконалюючи свій спосіб життя на основі відповідної екологічної інформації.

У таких ситуаціях вибір здійснюється без будь-якого тиску чи заохочення ззовні, лише на основі знань, суб’єктивних ставлень і досвіду, а отже, демонструє систему пріоритетів і цінностей, освіченість і вміння особистості.

Звернення до проблеми побутового забруднення дозволяє забезпечити умови для систематичного здійснення учнями екологічно виважених вчинків, вправляння у екологічно компетентних діях. Зусилля школярів з регулювання власного споживання швидко можуть бути підкріплені реальними, відчутними досягненнями, а успіх сприятиме закріпленню екологічних переконань, інших внутрішніх стимулів і зразків поведінки.

Таким чином, для пропонованого курсу характерна практична, діяльнісна, особистісна спрямованість.

Курс розраховано на 34 години: по 1 годині на тиждень. Більшу частину навчального часу присвячено практичним роботам: дослідам, практичним акціям, екскурсіям, а також рольовим іграм, дискусіям.


Програма

факультативного курсу „Поводження з твердими побутовими відходами”

Вступ. Відходи промислові і побутові. Що таке сміття? 2 год.

Ознайомлення з основними поняттями курсу: відходи, промислові відходи, побут, побутові відходи, сміття тощо.



Практична робота: Дискусія „Реклама – рушійна сила збільшення сміття”.

Як і чому утворюється та з чого складається сміття. 2 год.

Причини утворення сміття – спосіб життя людей. Зв’язок споживання і утворення сміття. Склад сміття: залежність від пори року, рівня достатку жителів, соціально-культурних умов. Відходи, що розкладаються і не розкладаються природнім шляхом.



Практична робота (за вибором): досліди з розкладання відходів; робота у малих групах з усвідомлення і корекції власного способу життя, споживання.

Життєвий цикл продуктів” 1 год.

Утворення відходів на кожній ланці процесу виробництва товарів. Смітник – кінцевий пункт кожного продукту. Порушення природних кругообігів речовини і енергії.

Скільки коштує сміття 2 год.

Які підприємства займаються вивезенням і знешкодженням сміття. Скільки коштів на це витрачається. Як утворюються ці кошти. Законодавча база управління відходами в Україні.



Практична робота: дослідження вирішення проблеми побутових відходів у своєму мікрорайоні (населеному пункті).

Чи є у сміття майбутнє 3 год.

Різні способи знешкодження відходів: звалища, захоронення, спалювання тощо. Супутні екологічні проблеми, їх вирішення.



Практична робота (за вибором): моделювання різних способів знешкодження сміття.

Екскурсія на сміттєспалювальний завод „Енергія” або „Грінко”.



Скарб на смітнику

Переробка паперу і текстилю 2 год.

Технології переробки паперу і текстилю.



Практична робота: виготовлення паперу з макулатури.

Переробка скла . Переробка пластмас, поліетилену 2 год.

Економічне і екологічне значення переробки скла. Технології переробки пластмас, поліетилену. Їх економічне і екологічне значення. Поняття про екологічне маркування.



Практична робота: операція „Пластикова пляшка”.

Переробка брухту кольорових та чорних металів. Переробка автомобілів і зношених шин. 2 год.

Економічне і екологічне значення переробки брухту кольорових і чорних металів. Використання зношених шин у будівництві доріг.



Практична робота: моделювання вичерпності запасів корисних копалин.

Переробка харчових відходів. Небезпечні відходи 1 год.

Способи переробки харчових відходів. Вермікультура. Поняття про небезпечні відходи; можливі негативні наслідки для довкілля і здоров’я людини.



Тематичне узагальнення 2 год.

Екскурсія на підприємство приймання / переробки вторинної сировини (Київміськвторресурси).



Як стати цивілізованим споживачем.

Купувати менше сміття 1 год.

Правило трьох „R”. Оволодіння навичками зменшення кількості утворюваного сміття.



Сортувати сміття 1 год.

Ознайомлення з перевагами і досвідом сортування сміття у інших країнах.



Скоротити витрати паперу 1 год.

Способи зменшення витрат паперу.



Порожній тарі – нове життя 1 год.

Способи іншого використання порожньої тари. Виготовлення корисних речей з порожньої тари.



Старим речам – друге життя 2 год.

Способи повторного використання речей (одягу, взуття, іграшок, приладдя тощо).



Практична робота: акція „Друге життя речей”.

Більше ремонтувати 1 год.

Економічне і екологічне значення ремонтування. Конкурс „Умілі руки”.



Харчові відходи – чудове добриво 1 год.

Поводження з харчовими відходами. Рецепти страв з черствого хліба (частування). Інші способи використання харчових відходів.



Щоб у домі не було отрути 2 год.

Джерела небезпечних відходів у людському помешканні. Поводження з ними. Способи зменшення їх кількості. Екологічне маркування.



Практична робота: виставка екологічно безпечних і небезпечних товарів.

Поради покупцям 1 год.

Соціально-екологічне значення вмінь приймати рішення. Пам’ятка покупця. Правила зменшення кількості сміття.



Практична робота: прийняття рішення.

Узагальнюючі заняття 2 год.

Рольова гра „Кухня”.

Дискусії „По той бік дороги”, „Чотири кути”, ”Незакінчені речення”.

Підготовка конкурсних робіт 2 год.
Тематичний план факультативного курсу „Поводження з твердими побутовими відходами” для учнів 7-10 класів загальноосвітніх навчальних закладів

34 години, 1 година на тиждень

Тема

Норма навчальної роботи, год.

Всього

Теоретичної*

Практичної

Вступ.

Відходи промислові і побутові. Що таке сміття?



2

1

1

Як і чому утворюється та з чого складається сміття

2

1

1

„Життєвий цикл продуктів”

1

1




Скільки коштує сміття

2

1

1

Чи є у сміття майбутнє

3

1

2 (екскурсія)

Скарб на смітнику

Переробка паперу і текстилю

2

1

1

Переробка скла. Переробка пластмас, поліетилену

2

1

1

Переробка брухту кольорових та чорних металів. Переробка автомобілів і зношених шин

2

1

1

Переробка харчових відходів. Небезпечні відходи.

1

1




Тематичне узагальнення

2




2 (екскурсія)

Як стати цивілізованим споживачем

Купувати менше сміття

1

1




Сортувати сміття

1

1




Скоротити витрати паперу

1

1




Порожній тарі – нове життя

1




1

Старим речам - друге життя

2




2 (акція)

Більше ремонтувати

1

1




Харчові відходи – чудове добриво

1

1




Щоб у домі не було отрути

2

1

1 (виставка)

Поради покупцям

1

1




Узагальнюючі заняття

2




2 (рольова гра, дискусії)

Резервний час

2




2 (екскурсії, практичні акції)

Разом:

34

16

18


* Поділ занять на теоретичні і практичні досить умовний, оскільки вивчення кожної теми передбачає самостійні роботи учнів за спеціальними робочими зошитами, а також проведення дослідів, практичних робіт у невеликих групах тощо.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка