Практикуму: «Дитячі бібліотеки сьогодні : нові можливості, нова якість обслуговування»



Скачати 82.27 Kb.
Дата конвертації07.03.2016
Розмір82.27 Kb.
ЕФЕКТИВНІ ФОРМИ РОБОТИ З ЮНИМИ ЧИТАЧАМИ-

НЕВІД`ЄМНА ЧАСТИНА ФОРМУВАННЯ ДИТЯЧОГО ЧИТАННЯ.
Презентація читального залу дитячої бібліотеки м. Вознесенська до зонального семінару – практикуму:

«Дитячі бібліотеки сьогодні : нові можливості, нова якість обслуговування»

Чебан І.Є.

бібліотекар читального залу
Дитяча бібліотека сьогодення – це вже не тільки інформаційний центр, де діти користуються друкованими та електронними носіями інформації, але й осередок дитячого спілкування.

На жаль, діти стали менше читати, здебільшого іх цікавить література, яка допомагає їм опановувати шкільну програму, але ми звернули увагу на те, що діти все ж таки повертаються до бібліотеки – їх приваблює затишна атмосфера, декоративне оздоблення залів, нестандартні книжкові виставки, можливість підготуватися до занять, використовуючи як друковані, так і електронні носії і, нарешті, можливість просто спілкуватися одне з одним. Ми, бібліотекарі, дуже раді цьому, бо коли вже читач завітав до бібліотеки – ми завжди знайдемо, чим його зайняти.

Одним із найважливіших компонентів залучення дітей до бібліотеки я вважаю її естетичне і наочне оформлення. Тому книжкові виставки, які я пропоную дітям у читальному залі, мають бути яскравими і незвичними, приваблювати цікавими назвами, ілюстраціями та зверненнями. Крім того, як і в масових заходах, я завжди використовую елементи гри: кросворди, вікторини, ребуси тощо. Ось і зараз у читальному залі оформлено книжкову виставку-кросворд «В ДОЛОНЯХ ВСЕСВІТУ – ЗЕМЛЯ», на якій діти знайдуть ще й цікаву природознавчу гру «АБВГДейка», виставку-іграшку «ВЕСЕЛКОВИЙ ПРЕС-ЕКСПРЕС», виставку-розвагу «НЕ СУМУЙ, ЧИТАЙ, МУДРУЙ», а на виставці «ПРАВОВІ ДЖЕРЕЛА УКРАЇНИ» звернення з елементами ребуса. Діти з великою цікавістю звертаються до таких виставок, уважніше їх розглядають і як наслідок, зацікавлюються тією чи іншою книгою з такої виставки.

З тією ж метою я придумала собі помічників – Бібліошу – дівчинку-бібліотечного домовичка, яка дає корисні поради читачам і Смайлика-читайлика, який інформує користувачів про той чи інший матеріал, який можна знайти у комп’ютері на дану тему.

До речі, комп’ютер вважають одним з «винуватців» відлучення дітей від читання, адже сьогоднішні діти – це покоління, яке росте разом з Інтернетом, орієнтується в інформаційному просторі, опановує комп*ютер швидше за дорослих і надає перевагу електронним носіям.

Проте, бібліотекарі вже дійшли висновку, що краще не звинувачувати цю дивовижну техніку у витісенні книги, а повернути її на користь читанню. Крім того, комп*ютер – цей привабливий для дітей технічний засіб – ще один зі шляхів залучення до бібліотеки, засіб пробудження інтересу до книги, до пізнання. Так, відеоматеріали, які пропонує Смайлик-читайлик, доповнюють і поглиблюють ту інформацію, яку діти знаходять у книжках і навпаки-від знайденої за допомогою комп*ютера інформації читачі потім переходять до книжкових полиць.

Моя мета, як бібліотекаря читального залу, залучити якомога більше дітей до бібліотеки через проведення масових заходів, які популяризують дитячу книгу та формують у дітей потребу до систематичного читання.

Складаючи план на кожний наступний рік, ми з бібліотекарем абонементу обмірковуємо кожен напрямок нашої роботи і плануємо масові заходи, не дублюючи одна одну. Тобто, якщо у читальному залі планується захід до певної дати чи теми, то абонемент просто долучається до його підготовки, і навпаки. Таким чином ми охоплюємо більше напрямків і маємо можливість підготувати захід більш якісно. Так, кожного року у березневі дні ми вшановуємо пам*ять видатного поета України Тараса Григоровича Шевченка. У минулі роки проводилися такі заходи, як літературна година « ІДУ З ДИТИНСТВА ДО ТАРАСА», літературно-мистецька година «УКЛІН КОБЗАРЮ» та інші. А в цьому році бібліотекар абонементу Чумаченко Н.О. вирішила познайомити дев*ятикласників з приватним життям Кобзаря, розкрити складну та своєрідну душу поета, розповісти про те, яку роль відіграло кохання в житті та творчості Кобзаря. Ми оформили експозицію « КОБЗАРЕВІ МУЗИ», де були представлені портрети жінок, яких кохав Шевченко, намальовані ним самим. В ході літературно- музичної композиції прозвучали вірші поета про кохання, пісні на слова Шевченка, українські народні пісні про кохання. Захід дуже сподобався підліткам, а присутня на заході вчителька української літератури подякувала за дуже корисний матеріал для вивчення біографії та творчості Т.Г.Шевченка у 9 класі.

Готуючи масовий захід, я завжди використовую багато ігрових форм: ігри, вікторини, загадки, бліц-турніри, аукціони, кросворди.
Прикладом такого цікавого заходу можу навести мовно-літературний конкурс «ДУША НАРОДУ БРИНИТЬ У СЛОВІ», в ході якого діти весь час брали безпосередню участь, відповідаючи на питання вікторин, змагаючись у конкурсах і бліц- турнірах. Здебільшого, заходи, які я готую, відбуваються у формі постійного діалогу з читачами, для того, щоб вони не відволікалися і не занудьгували. А ще готую різноманітні посібники для зорового сприйняття: малюнки, кросворди, ребуси. Цей прийом добре концентрує дитячу увагу.

Ще одним з яскравих прикладів заходу-спілкування є літературна година «ТОРБИНА СМІХУ ДІТЯМ НА ВТІХУ». Тут я використала ігровий момент «ПЕРШОКВІТНЕВА ПЛУТАНИНА» та «ЛІТЕРАТУРНИЙ ЕКСПРОМТ», де діти спробували себе у ролі письменників-гумористів.

Багато цікавих масових заходів було проведено у рамках лекторію «СВІТ НАШОЇ ДУХОВНОСТІ», який працює в нашій бібліотеці протягом багатьох років. Лекторій розраховано на 2 роки, його заняття відвідують діти з 6 до 8 класу. Розробляючи план заходів для лекторію, ми сподівалися, що у кожної дитини пробудяться почуття любові до рідної землі, інтересу до пізнання чудового світу природи та невичерпної скарбниці літератури і мистецтва. З 2008 року ми працюємо в тісному контакті з музеєм Є.Кібрика. Так, одне з занять лекторію було присвячено відображенню краси рідної природи у літературі і мистецтві і проведено було в музеї. Працівники музею підготували виставку чудових пейзажів видатних художників, а я провела літературну подорож по творах славетних поетів,які оспівували рідну природу. Цей захід має назву «ПРИРОДИ ЧУДЕСА, НАТХНЕННЯ І КРАСА». Під час зимових канікул у музеї Кібрика традиційно проводиться «РІЗДВЯНИЙ ВЕРНІСАЖ», на якому представлені роботи юних художників Вознесенська, який також традиційно відвідують учасники лекторію. Ще один спільний з музеєм захід було присвячено Героям Радянського Союзу – нашим землякам. На годину пам*яті «ПАМ*ЯТАЙМО ІМЕНА ГЕРОЇВ» було запрошено ветеранів Великої Вітчизняної війни та учасників пошукової групи «Естафета пам’яті». У залі Музею була розгорнута експозиція картин , які відображували події Великої Вітчизняної війни, лунали пісні тих років та вірші.

Декілька занять лекторію було присвячено народознавству. Тому, що витоки нашої духовності беруть початок від народної мудрості, побуту, культури нашого народу.

На занятті «ЧИМ БАГАТА УКРАЇНСЬКА ХАТА» діти ознайомилися з народним побутом, традиціями, звичаями, оберегами народної оселі. На книжковій виставці, оформленій до цього заходу крім книжок відповідної тематики, наші читачі побачили предмети народного вжитку: глиняний та дерев’яний посуд, вишиванки та рушники, інтер*єр селянської хати.

З традиційними народними зимовими святами діти ознайомилися на святі «ОЙ, РАДУЙСЯ, ЗЕМЛЕ!» Наші маленькі читачі стали учасниками відтворення цих традицій: співали колядки та щедрівки, взяли участь у різдвяних ворожіннях та із задоволенням переглянули виставу «РІЗДВЯНОГО ВЕРТЕПУ», у виконанні лялькового театру «БАРВІНОК». А книжкова виставка «ОЙ, ВЕСЕЛА В НАС ЗИМА!», прикрашена сніжинками і новорічними прикрасами, додала святкового настрою.

Наша бібліотека також тісно співпрацює зі школами міста.Так, вже декілька років під час кожних канікул ми складаємо план заходів шодо організації дозвілля дітей. Особливу увагу приділяємо співпраці з таборами літнього відпочинку, які працюють при школах під час літніх канікул.План заходів узгоджується з начальниками таборів і протягом двох місяців діти із задоволенням відвідують цікаві розважальні програми, години цікавих повідомлень, лялькові вистави, вікторини та нашу ігротеку.

Традиційним стало у нас і святкування ДНЯ МІСТА. До цієї дати ми звичайно проводимо краєзнавчі читання, анкетування, розважальні програми. Для наших юних читачів ми склали краєзнавчий путівник «МІЙ РІДНИЙ КРАЙ – ОКРАСА УКРАЇНИ».

З особливою відповідальністю всі працівннки бібліотеки готуються до нашого головного свята – Всеукраїнського Тижня дитячого читання.У цьому році на урочисте відкриття Тижня до дітей завітали: ведуча Свята – Весна –Красна, Мудра Казка, Весела Гра, та лялькові герої книжок-ювілярів: Малюк і Карлсон, Дюймовочка, герої казки «Горбоконик», а також Барвінок, Ромашка, Королева Книга, Незнайко та Баба-Яга, яка не читала книжок. Вони показали дітям повчальну виставу про чудову країну Книгарію, а також повеселили і розважили веселими конкурсами та вікторинами.

А гостями свята у нас були кращі читачі з усіх бібліотек міста разом зі своїми бібліотекарями.

Третє тисячоліття – це тисячоліття нових інформаційних технологій. Збільшення потоку інформації в останні роки вимагає від людини сформованності інформаційних умінь: знаходити, обробляти, запам*ятовувати та використовувати інформацію. Дуже прикро, що довідково-інформаційний фонд у нас здебільшого застарілий, але нестачу нової інформації ми компенсуємо використанням можливостей Інтернету. Тож , інформаційні запити нашіх читачів завжди виконуються у повному обсязі. Ми надаємо бібліографічні та інформаційні довідки, підбираємо матеріали до рефератів та повідомлень з різних предметів. Раз на рік проводимо День інформації. Цього року він був
присвячений довідковій літературі і проходив під девізом «ЕНЦИКЛОПЕДІЇ, ДОВІДНИКИ – ЦЕ ІНФОРМАЦІЯ НА ВСІ ВІКИ».

Велику увагу надаємо також популяризації бібліотечно-бібліографічних знань. Ось визначення поняття «Бібліотечно-бібліографічна грамотність» - це комплекс знань, умінь та навичок читача, що забезпечує ефективне використання інформаційно – пошукового апарату та фонду бібліотеки. З метою надання знань про структуру бібліотечного фонду, склад бібліотечних каталогів, картотек і бібліографічних посібників я проводжу для своїх читачів бібліотечні заняття. Для проведення цих заходів я обов*язково використовую елементи гри: конкурси, турніри, вікторини. Так, для п*ятикласників я розробила заняття «ЧАРІВНЕ МІСТО КНИГОГРАД», в якому у формі гри-подорожі діти знайомляться з видами літератури та її жанрами. Подорожуючи по карті міста КНИГОГРАД, діти побували на Казковій вулиці, пройшлися Фольклорним провулком, прогулялися Алеєю Поезії, побували на галявині Веселих Оповідок, у музеї Славетних Детективів, через міст Пригод потрапили до Палацу Фантазії, пройшлися проспектом Науки і завершили свою подорож у скарбниці мудрості –Бібліотеці.

Шестикласники детальніше знайомляться з алфавітним та систематичним каталогами під час заняття «КНИЖКОВЕ АДРЕСНЕ БЮРО». Для більш доступного сприйняття таких серйозних знань я використовую віршовану форму подання інформації. Дітям так набагато цікавіше і легше запам*ятовувати розділи каталогів.

Семикласників я «ЗАПРОШУЮ НА РОЗМОВУ ПРО ЛІТЕРАТУРУ ДОВІДКОВУ», де знайомлю їх з різними енциклопедіями , довідниками, словниками та бібліографічними посібниками. Всі ці заняття я проводжу у формі діалогу з дітьми, для того, щоб відчувати, як діти сприймають інформацію, чи повністю вони її розуміють. А щоб діти не втомлювалися, подання інформації чергую з ігровими моментами: бліц-турнірами, вікторинами, конкурсами.

Багато творчих задумів уже здійснено, ще більше – лише в планах. У цьому році на мене чекає нелегка і копітка робота – я розпочала редагувати і з*єднувати систематичний каталог. Цю роботу планую завершити до початку нового навчального року

А ще багато планів щодо створення МЕДІАТЕКИ, де будуть зібрані друковані і аудіовізуальні матеріали. Вона буде містити максимальний обсяг інформаційних ресурсів і надасть доступ засобами Інтернету до додаткових джерел інформації, що дасть можливість здійснювати віртуальні мандрівки країнами і кнтинентами, мандрівки на сайти письменників. Медіатека дасть змогу переглядів науково-пізнавальних і художніх фільмів та мультфільмів за літературними творами, буде знайомити дітей з розвиваючими комп*ютерними іграми і надасть можливість здійснювати віртуальні екскурсії іншими дитячими бібліотеками. Перша ластівка нашої мрії про таку МЕДІАТЕКУ – це наш Смайлик-читайлик, який прокладає місточок між книгою і комп*ютером і закликає дітей гармонійно поєднувати традиційне читання і використання новітніх комп*ютерних технологій.








База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка