Правила вживання апострофа



Скачати 65.78 Kb.
Дата конвертації19.02.2016
Розмір65.78 Kb.
Тема. Правила вживання апострофа.

Мета: повторити й систематизувати знання про вживання апострофа, удосконалити вміння правильної вимови й написання слів з апострофом; формувати вміння аналізувати, порівнювати, узагальнювати, визначати головне, робити висновки; розвивати навички групової та індивідуальної роботи; вихову­вати товариські взаємини, інтерес до мовних явищ.

Тип уроку: урок-повторення.

Обладнання: картки з завданнями, загадка про апостроф, плакат з теоретичним матеріалом, кросворд.
ХІД УРОКУ

  1. Організаційний момент.

Доброго дня, друзі! Ми з вами живемо на Україні, більшість з нас відносить себе до українців. А тому, як зразкові громадяни, ми повинні турбуватися про розвиток та розквіт нашої держави. У складний для України час ми не повинні забувати про найголовніше – про мову! Згадайте слова Ліни Костенко: «Нації не вмирають, спочатку їм відбирає мову!»

-Як ви розумієте цей вислів?

-На вашу думку, що ми можемо зробити, щоб українська мова не зникла?


  1. Повідомлення теми, мети і завдань уроку.

Вступне слово вчителя.

Сьогодні на уроці ми з вами працюватимемо над темою «Вимова та написання слів з апострофом». Тема ця для вас не нова, тому протягом уроку нам треба пригадати основні правила вживання апострофа, з якими ви знайомилися ще у початкових класах. На кінець уроку ви повинні вільно володіти теоретичним матеріалом, відповідно до якого аргументувати написання слів, вміти правильно вимовляти і писати слова з апострофом, вільно користуватися ними у мовленні.

Моделювання учнями мети уроку:


  • Чого ж від уроку чекаєте ви?

Сподіваюся, всі отримаєте величезне задоволення від уроку, вкотре переконаєтеся, що ви багато знаєте і вмієте. Тож бажаю всім гарного настрою і успіхів. А почнемо ми з повторення тих правил, які вивчали минулих занять.
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів.

Бесіда:


-Що таке орфограма? Орфографічне правило?

-Які мовні явища ви знаєте? (спрощення, м’який знак, написання ненаголошених голосних інше)

Робота в групі:

Завдання: проаналізувати, яке мовне явище відображають записані на картці слова, пояснити правило.

1 група – «Весна, село, зима, земля, вишневий, живе, великий»

2 група – «Кінь, сядь, вісь, батько, сільський, доньчин, матінці»

3 група – «Проїзний, тижневий, улесливий, чесний, хворостняк, шістнадцять, студентський, компостний»


  1. Опрацювання теоретичного матеріалу. Адаптація теорії.

Розгадайте дитячу загадку:

Я такий же, як знак розділовий,

І відомий шкільній дітворі.

Та в словах української мови

Я пишусь не внизу, а вгорі.

Спробуй ним написати ім’я –

Зразу стану потрібним і я.

Дати відповіді на питання: «Для чого потрібен апостроф?» та «Що спільного і відмінного між ь і «’»?»


V. Опрацювання нового матеріалу.

1. Мовна розминка.

Скоромовка: У Лук’яна в’язка м’яти.

У Дем’яна дев’ять в’язок.

Дослідження вимови:

-Чи легко вимовляти слова?

-Спробуйте прочитати без роздільної вимови?
2. Робота з теоретичним матеріалом. Прочитати правила, навести і записати свої приклади.

Апостроф ставиться перед я, ю, є, ї, що позначають два звуки [й + а; й + у; й + е; й + і], для позначення роздільної вимови твердих приголосних у таких випадках:
1. Після б, п, в, м, ф: б'є, в'ється, в'ялий, п'ють, м'ятний, солов'ї, кав'ярня, полум'яний, пам'ять, Прип'ять, торф'яний.
2. Після твердого р у кінці складу: пір'я, сузір'я, матір'ю, бур'ян, у Причорномор'ї.
3. Після к в імені Лук'ян і похідних від нього словах: Лук'яненко, Лук'янівка, Лук'янов.
4. Після префіксів та першої частини складних слів, що закінчуються на твердий приголосний: без'язикий, від'їхати, з'ясувати, об'єднаний, під'їзд, возз'єднання, між'ярусний, пів'яблука, дит'ясла.
Апостроф не ставиться перед я, ю, є:
1. Після б, п, в, м, ф, якщо перед ним стоїть приголосний (крім р), який належить до кореня: дзвякнути, мавпячий, морквяний, святкувати, тьмяний, цвях, свято, духмяний, але черв'як, верб'я, торф'яний.
2. Після р на початку складу (я, ю, є позначають м'якість звука [р]): буря, буряк, борються, гарячий, дрючок, крюк, моряк, рябий, рясний, рятувати, Рєпін.

3. Прослухати вірш, виписати слова із апострофом. Пояснити відповідно до правила.

У п’ятницю, у надвечір’я,

Як туманцем потягло,

Сонце плавно у міжгір’я

Спочивати попливло.


На подвір’ячку, під в’язом,

Вся зібралася сім’я:

Відпочить, побути разом

Та послухать солов’я.


Вечоріє. На подвір’ї

Вся сім’я рядком сидить…

Перше випливло сузір’я:

Бавить, манить і мигтить.


4.Вправа на правильну вимову. (Порівняти вимову і звучання слів:

В’яз – свято, з’ява – зяблик, сузір’я – зоря, бур’ян – буря, сузір’я – гарячий.)


5. Робота біля дошки. Подані в транскрипції слова записати відповідно до орфографічних норм і навпаки. (Завдання на карточках, учень може вибирати сам.)

[бйут’], [арфйарка], [р’із’б’ар], [подв’ірйа], [п’івйаблука], [в’ідйізд], [звйазати], [кавйарн’а], [моркв’аний]; зав’язь, обов’язок,

буряк, свято.
6. «Лінгвістичний аукціон»

Назвати якомога більше слів з апострофом, пояснивши правило (правило піднятої руки).


7. Творча робота.

Скласти речення зі словами, які переможуть у попередній вправі – «лінгвістичному аукціоні».

VI. Узагальнення та систематизація вивченого матеріалу.

1.Завдання з ключем.

Записати слова у дві колонки:

1) слова з апострофом;

2) без апострофа.

Дев'ятсот, серм'яга, хуторянин, зв'язок, духмяне, порядок, бур'ян, без'язикі, тьмяно, цвях, присвята, реп'ях, п'ятдесят, з'ясовано, Соловйов.



Ключ. З останніх букв колонок утвориться назва вірша В.Сосюри «Так ніхто не кохав...».

2. Кросворд "Слова з апострофом". (на дошці)



  1. Група близьких родичів, що проживають разом (сім’я).

  2. Елемент вбрання священика (ряса).

  3. Частина голови (тім’я).

  4. Запашна лікарська рослина (м’ята).

  5. Що не можна вживати у піст? (м’ясо)

  6. Частина стопи (п’ята).




  1. Підсумок уроку.

Метод «Мікрофон». Закінчити речення.

"Знати правила вживання апострофа мені потрібно для того, щоб…"(На дошці)

Рефлексія:


  • Який вид роботи найбільше сподобався?

  • Що найбільше здивувало?

  • Чи справдилось те, чого ви очікували від уроку?




  1. Оцінювання.

Картка самооцінки
1. Прізвище, ім'я.

2. Оцініть себе по кожному з визначених напрямків від 0 до 2 балів:

- Ви брали активну участь в роботі на уроці

- Ви вносили вдалі пропозиції, які врахував клас

- Ви надавали допомогу однокласникам або заохочували їх до роботи

- Ви висунули цілком нову ідею, що сподобалася іншим

- Ви вдало узагальнювали думки інших, просували роботу вперед

- Ви давали повні відповіді на поставлені питання

Всього балів:
IX. Домашнє завдання.

Обов’язково!



Для всіх:

  1. Вивчити правила, вміти наводити приклади, пояснювати.

На вибір:

  1. Виготовити картки, в яких записати слова для словникового диктанту.

  2. Знайти і записати у зошит 5 прислів'їв зі словами з апострофом.

За бажанням (на додатковий бал):

  1. Скласти тестові питання до теми «Вживання апострофа».

  2. Скласти казку про апостроф.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка