             Урок правознавства
Тема: Право на працю в Україні. Як законодавство регулює трудові
відносини.
Мета: Пояснити, що право на працю – одне з найважливіших прав
громадян, закріплених в Конституції України. Дати поняття
трудового договору. Ознайомити учнів з умовами укладання
трудового договору та його розірвання. Що таке трудова книжка.
Готувати дітей до початку трудової діяльності.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид заняття: урок-лекція з використанням інтерактивних форм і методів роботи
Основні поняття уроку:
право на працю, працівники і роботодавці, кодекс законів про працю, трудовий договір, трудова книжка, робочий час, статус безробітного, заробітна плата, служба зайнятості.
Навчально-методичне забезпечення
-
Конституція України, 1996р.
-
Кодекс законів про працю України 2012р.
(Затверджувалось Законом №322-VIII від 10.12.1971р.)
-
О.І.Пометун, Т.О.Ремех Правознавство
Практичний курс, 2009р.
-
Закон України про зайнятість населення, 1991р.
-
Блок-схема «Трудове право»
-
Зразок трудової книжки
-
Тематичні папки з правознавства
І. Організація навчальної діяльності
Вчитель. Шановні учні! В житті кожного із вас наступить час, коли ви повинні будите почати свою трудову діяльність. Деякі учні будуть влаштовуватись на роботу після закінчення школи, інші – після отримання дипломів середніх спеціальних та вищих навчальних закладів. Для того щоб ви відчули себе значно впевненіше в цьому складному житті, орієнтувались і швидко знаходили вихід із складних життєвих ситуацій, ми сьогодні і познайомимось з основами трудового законодавства України.
Тема нашого уроку
Право на працю в Україні. Як законодавство регулює трудові відносини.
(Діти записують тему в зошит)
Мета уроку: Дізнатись, які відносини регулює трудове право. Що таке
трудовий договір, його зміст та форми. Що таке робочий
час і час відпочинку. На уроці будуть проводитись ділові ігри,
які максимально наблизять вас до реального життя.
ІІ. Мотивація учнівської діяльності.
Пропоную розв'язати юридичну задачу
Юридична задача
Молодий інженер В дуже хотів працювати в проектному інституті. І ось його бажання здійснилося.
«Ну що ж, ви можете починати, - сказав йому директор, ставлячи резолюцію на заяві. – Бажаю успіху». У кінці першого робочого дня з В стався гострий приступ апендициту, і він був відправлений в лікарню. А коли через 2 тижні повернувся на роботу, його місце було вже зайняте іншим, тому що наказ про його зарахування видати не встигли.
-
Чи буде поновлений на роботу працівник?
Відповіді на ці та інші дуже важливі питання ви отримаєте, коли познайомитесь із трудовим правом.
Трудове право – одна з найбільш важливих галузей права, що регулює відносини в процесі трудової діяльності.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу
-
Учитель пропонує учням опорну блок-схему по вивченню нового матеріалу. (Діти заносять цю схему в зошит). Блок-схему можна використовувати на наступних 2-х уроках з трудового права.
Трудове право
Прийняття на роботу
Трудовий договір
Робочий час
Підприємницька діяльність
Розірвання трудового договору
Заробітна плата
Праця неповнолітніх
Трудова дисципліна
Переведення на іншу роботу
Статус безробітнього
Звільнення з роботи
Служба зайнятості
-
Лекція вчителя з основ трудового законодавства
-
Конституція України проголошує право своїх громадян на працю
ст.43
(робота з документом)
-
Держава забезпечує рівність трудових прав усіх громадян, незалежно від походження, соціального і майнового стану, раси або національності, політичних поглядів і релігійних переконань, місця проживання, тощо.
ст.45. Конституції України
Нормальна тривалість робочого часу працівників не може перевищувати 40 годин на тиждень, а щорічна відпустка надається тривалістю не менше, як 24 календарні дні.
-
Люди – працівники – реалізовують право на працю, наймаючись на роботу в установи і організації різних форм власності.
Роботодавець: власник підприємства,установи, організації або
уповноважений ним орган чи фізична особа, наділена
правом приймати на роботу і звільняти з роботи згідно
законодавства
Взаємовідносини між працівником і роботодавцем підпадають під дію положень трудового законодавства.
Робота в парах
Завдання
Розгляньте наведені ситуації та визначте, які з них регулюються трудовим законодавством.
-
Марина влаштувалась прибиральницею у кафе.
-
Петро влаштувався кур'єром у фірму, що належить його батькові.
-
Іван на канікулах працював у фермерському господарстві свої батьків.
-
Сергій ремонтує дрібну техніку своїм знайомим, отримуючи за це гроші.
-
Ірина погодилась допомогти сусідці прибрати квартиру.
Використовуючи метод «уявного мікрофону» кожен учень може відповісти на запитання і висловити свою думку з приводу правової ситуації.
Вчитель: Аби почати працювати на підприємстві, установі чи організації
необхідно укласти трудовий договір.
Словник юридичних термінів
Трудовий договір – угода між працівником і власником підприємства, організації, установи або уповноваженим органом чи фізичною особою, за якого працівник зобов'язується виконувати роботу, визначену цією угодою, а власник підприємства зобов'язується виплачувати працівникові заробітну плату і забезпечувати умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю.
- Укладення трудового договору оформляється наказом про зарахування працівника на посаду.
При укладені трудового договору громадянин зобов'язаний подати такі документи:
-
паспорт
-
інший документ, що посвічує особу
-
трудову книжку
-
документ про освіту
-
документ про стан здоров'я
-
інші документи
- Якщо людина працевлаштовується вперше, то за 5 днів від початку роботи
їй оформляється трудова книжка.
Юридичний словник
Трудова книжка – документ про діяльність, в якому записують дату початку
роботи, посади, підставу і дату звільнення, нагороди і
заохочення.
-
За свою працю працівник одержує заробітну плату.
Заробітна плата – винагорода розмір якої залежить від складності та умов роботи, посади і т.д.
-
В трудовому законодавстві обумовлено підстави припинення трудового договору, коли і за яких умов трудовий договір
може бути розірваний
З ініціативи працівника З ініціативи роботодавця
-
Після звільнення працівник повинен зареєструватись в організацію по працевлаштуванню (Служба зайнятості)
IV. Закріплення вивченого матеріалу
-
Робота в групах
І.група. Складіть заяву про прийняття на роботу.
ІІ.група. Складіть заяву про звільнення з роботи за власним бажанням.
ІІІ.група. Розв'яжіть юридичну задачу яка була запропонована на початку
уроку.
-
Ділова гра. Розіграйте правову ситуацію.
Працівник Б одного з промислових підприємств запізнився на роботу на 3 години. (Під час вихідних відпочивав у сестри). Б не встиг вчасно з'явитись на роботу, бо поїзд запізнився на 3 години. Працівник був звільнений з роботи.
(Працівник. Члени сім'ї. Члени профкому. Суд.)
V . Домашнє завдання
Опрацювати §19п.1,3.
Підготовити інформацію про перше робоче місце своїх батьків, чи членів родини.
|