Префікси й прийменники. Зіставлення їх за значенням та способом написання



Дата конвертації21.02.2016
Розмір83.9 Kb.
Тема уроку: Префікси й прийменники. Зіставлення їх за значенням та способом написання.

Мета уроку: вивчити прийменники, повторити, що таке префікси, вчити дітей зіставляти префікси й прийменники за значенням і способом написання, правильно їх писати, утворювати нові слова за допомогою префіксів, з`єднувати за допомогою прийменників слова в словосполученнях за змістом; розвивати мовленнєву компетентність, увагу, пам`ять, пізнавальну активність, фонематичний слух, збагачувати словниковий запас; виховувати працелюбність, любов до книги.

Обладнання:
Хід уроку:

І Організаційний момент.

Ось дзвіночок пролунав,

Дзвінко пісню заспівав ,

Чули, діти? (так)

Сьогодні урок – відкритий для всіх,

Багато гостей! Тож вітаємо їх.



(Ласкаво просимо!)

Кому дозволено сісти першим?



(Дівчаткам)

Правильно, спочатку – краса, а потім сила.


Девіз уроку: Слайд

Старайся, пробуй, живи!

Розум, увагу прояви!

Активним і уважним будь!

Про все, що вивчив не забудь.

ІІ. Повторення вивченого. Актуалізація опорних знань.

Розв’язання кросворду.



  1. Один з головних членів речення, який називає предмет і відповідає на питання хто? або що? (підмет)

  2. Одне слово, або кілька слів зв’язаних між собою за змістом і виражають закінчену думку – це… (речення)

  3. Змінна частина слова, яка стоїть після основи слова. (закінчення)

  4. Глухий звук у якого немає парного дзвінкого. (ф)

  5. Слова що мають спільний корінь називаються - … (спільнокореневими)

  6. Спільна частина споріднених слів називається… (корінь)

  7. Частина слова без закінчення – це … (основа)




1



















2






















3


































4







5














































6






















7



















Отже, якщо ми будемо на уроці гарно працювати, ми разом проведемо цікавий, творчий, продуктивний урок. А мені дуже приємно навчати тих, хто…

Відгадайте, кого саме. Складіть із розсипаних слів речення. Слайд



(навчати, Добре, знати. того, хто, хоче, все)

Що це за речення?

Отже, приємно і легко, навчати тих, хто хоче сам навчатися.

ІІІ. Хвилинка каліграфії

1.Спишіть каліграфічно утворене прислів`я.

Добре того навчати, хто хоче все знати.
2.Давайте пригадаємо, що ми знаємо з вами про префікс.

«Дерево рішень» ПРЕФІКС( Додаток 1)
3. Робота над вправою 216., сторінка 94.

- Від слова пишу утвори нові слова за допомогою префіксів.

- Пов’яжи утворені слова зі словом зошит та за допомогою різних прийменників. Запишіть утворені словосполучення.



4. Фізкультхвилинка для пальчиків (Сорока ворона)
ІV. Ознайомлення з темою і завданнями уроку.

Отже, тема уроку: Префікси й прийменники.



Слайд

Послухайте історію, яка трапилась з Миколкою у місті Слів.

У місті Слів мешкає дуже багато різних важливих слів зі значеннями: іменники – назви предметів, прикметники – назви ознак, дієслова – назви дій. Але серед мешканців міста слів є й так звані службові слова, тобто слова без значень.

Одну з вулиць міста слів – вулицю Прийменників заселяють слова (на дошці таблиця).




До

За

Від



Під

При


На

В

З



Про

. . .

Прийменники – службові слова, вони самі не відповідають ні на які питання і не можуть бути членами речення. Але це не значить, що прийменники не такі важливі, як інші слова. Важливі! От порівняйте: на столі і під столом. Є різниця? Є, і чимала! А все завдяки їм - прийменникам.

Третьокласник Миколка ніколи не був у місті Слів, вулиці Прийменників не бачив, з її мешканцями не знайомився і про їх закони, звісно, нічого не знав. Тому й трапилась з ним надзвичайна пригода. Писав він якось вправу.




Ранок тільки настав,

Качка з виводком – на став.


«Щось тут не те, - подумав Миколка, - так і є! Я знайшов пастку в підручнику! Адже всі прийменники треба писати окремо, і тут один раз окремо написано. А ось тут помилка є!» І виправив:




Ранок тільки на став.

Качка з виводком на став.


Аж тут слова раптом ожили, і почалося таке. Слово «ранок» закричало:

- Ні на який став я не збираюсь! На став повинна йти качка з виводком! А я настав, тобто, почався, прийшов. І прийменник тут ні до чого!

Миколка збентежено кліпав очима:

- Але ж прийменники зі словами пишуться окремо. Нам так учителька говорила…

- Зі словами – так – озвалося слово «настав», але ж не можна писати окремо частину слова. А ти відрубав від мене частину і написав її окремо. «На» в мені повинно бути, бо це префікс, а ніякий не прийменник!

Отож, щоб не потрапили ви у таку ситуацію, на сьогоднішньому уроці ми порівняємо прийменник з префіксом, вивчимо правило написання прийменника та його роль у реченні.
V. Вивчення нового матеріалу.

Демонстрація книги Даніеля Дефо «Робінзон Крузо». Слайд
- Доберіть слово близьке за значенням з префіксом без- до слова незаселений острів

(безлюдний острів).



  • Визначити префікс в слові безлюдний

  • Як можна ще сказати про безлюдний острів.

Острів без людей.

  • Як ми написали слово «без»? Чому написали окремо? (Бо це окреме слова, а всі слова пишуться окремо).

  • Яке завдання виконує слово «без» в цьому словосполученні?

  • Прочитайте словосполучення без цього маленького слова.

  • Що ще допомагає зв`язати слова за змістом?

Отже, прийменник – це окреме слово, що служить для зв`язку слів у словосполученнях і реченнях і пишеться окремо.
«Дерево рішень» ПРИЙМЕННИК ( Додаток 1)
2. Дібрати за змістом прийменники. Слайд

Прочитайте і доберіть потрібні за змістом прийменники, щоб зв`язати слова між собою. Усно.

Перейду….. дорогу

Дійду ….. дороги

Вийду …… дорогу

Зійду …. дороги

Відійду ….. дороги


3. Порівняння прийменників і префіксів

Отже,бачимо, що є однозвучні префікси і прийменники. Як же писати? Окремо чи разом?

- Необхідно дізнатися, це префікс чи прийменник.

- ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ!!! Якщо це частина слова, то пишемо разом, якщо це окреме слово – пишемо окремо.



Є підказка: між прийменником і словом можна вставити слово за змістом.

Дійду до широкої дороги.

Напишу в новому зошиті.

Прочитаю в цікавій книзі.



4. Робота над вправою 218, сторінка 95.

- Утвори словосполучення, вставляючи замість крапок прийменники.





Фізкульхвилинка. Відео


  1. Гра «Злови прийменник»

Робота з сигнальними картками. Прийменник – зелений колір, префікс – червоний.

Перелетіла, на гілці, сумно, прочитаю, сильний мороз,пролісок, з дерев, в годівничці.


  1. Самостійна робота. Слайд

Прочитай вірш, спиши, розкриваючи дужки.. Підкресли прийменники і познач префікси.

(Під) березу їжачок (на) носив сінця стіжок.

От (про) кинувся грибок, а (на) нім лежить стіжок.

І (роз) сердився грибок, (в) перся (в) землю – і стіжок

(роз) летівся, наче пух. Їжаку (за) било дух.

М. Стельмах.

VІ. Підсумок уроку.

1. Зробимо останній крок-

Підсумуємо урок!

2. «Обери позицію». Кожен учень отримує картку з одним словом та займає біля дошки відповідну позицію, пояснюючи свій вибір.




Префікс

(при)летів

(за)гадав

(до)плив


(по)бігли

(при)ховала

(по)дорожник

(по)ласувала

(з)дував


Прийменник

При(дорозі)

За(горою)

До(хати)


По(снігу)

Із(книги)

У(товариша)

Біля(дерева)

В(барлозі)


Додаток 1
«Дерево рішень»

Префікс Прийменник

Частина слова, що стоїть перед коренем, називається префіксом. За допомогою префікса утворюються нові слова. Префікс позначається так:

• Префікс

Частина слова

• Стоїть перед коренем

• Утворює нові слова

• Зі словом пишеться разом.

• Найчастіше вживаються префікси

в-, за-, з-,по-, при, до-, на, від.

• Найчастіше вживаються з дієсловами.



Прийменник – це окреме слово, що служить для зв`язку слів у словосполученнях і реченнях і пишеться окремо.

Н-д: Білочка виглядала з дупла. Під пеньком дрімав зайчик.

  • Прийменник

  • Окреме слово

  • Служить для зв`язку слів у

словосполученнях і реченнях.

  • до , на, над, під, з, із, в, у, за, від, без, перед, через, біля



(при)летів

(за)гадав

(до)плив


(по)бігли

(при)ховала

(по)дорожник

(по)ласувала

(з)дував

при(дорозі)

за(горою)

до(хати)


по(снігу)

із(книги)

у(товариша)

біля(дерева)



в(барлозі)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка