Прес-конференція «Привіт! Я конфлікт»



Скачати 158.42 Kb.
Дата конвертації03.03.2016
Розмір158.42 Kb.

Прес-конференція «Привіт! Я – конфлікт»


Мета. Розширити знання учнів про конфлікт. Ознайомити школярів із психологічною природою конфлікту, його структурою, динамікою. Показати ефективні шляхи розв'язання конфліктних ситуацій. Вчити використовувати в спілкуванні з іншими людьми тактику співробітництва, знаходити конструктивні способи вирішення проблемних ситуацій. Формувати в учнів почуття єдності з колективом, спонукати школярів до роботи над собою. Сприяти взаєморозумінню в класі, виховувати повагу до товаришів, почуття відповідальності за свої слова і вчинки.
Форма проведення години спілкування. Прес-конференція з використанням вправ, завдань, які мають корекційну направленість.

Оформлення. Столи розташовані квадратом і утворюють вільний простір всередині, де учні виконують вправи, запропоновані психологом. Організована виставка малюнків на тему «Конфлікт». Використані власноруч зроблені слайди: «Графічне зображення конфлікту», «Конфліктний ескалатор», «Тактика співробітництва».

Попередня робота з учнями, які представляють психологічну службу школи, ознайомлення з психолого-педагогічною літературою; підготовка малюнків на тему «Конфлікт»,
Годину спілкування проводиться з учнями 8 класів.

До кожної ситуації, яка обговорюється, обігрується підготовлено слайд.


Хід години спілкування


Вступне слово психолога.

Освіту здобувають, читаючи книги. Набагато важливішу освіту — науку життя — здобувають, читаючи людину. Ви ще лише на початку дорога життя. Хай сьогодні наша розмова допоможе вам глибше пізнати самих себе і людей, які вас оточують.





За східною легендою, одного разу боги вирішили створити Всесвіт. Створили зірки, сонце, моря, гори, квіти, хмари, людину і Істину. Однак постало питання: куди заховати її щоб людина не змогла її відшукати? їм забажалось продовжити шлях пошуку Істини.

«Давайте сховаємо її на найвищій гірській вершині», — сказав один.

«Давайте сховаємо її на далекій зірці», — запропонував другий.

«Давайте покладемо її на дно найглибшої безодні»

«Давайте заховаємо її на зворотньому боці Місяця».

А наймудріший Бог сказав: «Ні. Ми заховаємо Істину в серці людини, тоді вона шукатиме її у всьому Всесвіт, не знаючи, що носить її постійно в собі». Отож, шукати істину слід в собі.

Сьогодні ми теж спробуємо розібратися в собі і знайти вірний вихід із ситуації в той момент, коли раптом пролунає: «Привіт! Я – конфлікт».


Підготовлені учні в ролі Представників психологічної служби школи.


  1. Шановні пані та панове! Дозвольте від імені своїх колег оголосити про початок прес-конференції «Привіт! Я — конфлікт». Вітаю кореспондентів, фотокореспондентів, представників наукових, освітниць ких, дитячих видавництв, а також справжніх майстрів педагогічної справи.

Шкільне життя сповнене конфліктів, тому кожному учаснику навчально-виховного процесу необхідно знати психологічну природу конфлікту, його структуру й динаміку, ефективні шляхи розв'язання. У вас є унікальна можливість поспілкуватися з представниками психологічної служби школи.
Конфліктологія — нелегка наука. Але проблема не в важкодоступності, а в небажанні пізнати істину. Тож ми спробуємо допомогти вам знайти відповіді на ваші запитання.

Будь ласка, в кого які будуть запитання до моїх колег.



  1. запитання. Що таке конфлікт з наукової точки зору?

Слово «конфлікт» латинського походження. В перекладі означає зіткнення. Мається на увазі зіткнення протилежних цілей, інтересів, позицій, думок. Це процес загострення боротьби двох чи більше сторін — учасників конфлікту під час розв'язання проблеми, що має особисту значимість для кожного.

Ваші запитання, панове.


  1. запитання. Які види конфліктів розрізняють в конфліктології?

Для того, щоб отримати повну відповідь на поставлене запитання завітаємо до цікавого закладу — «Музею конфліктних ситуацій».



(Виставка малюнків Включаємо коротенький відеосюжет.
Екскурсовод. «Я, екскурсовод «Музею конфліктних ситуацій» ознайомлю вас із експонатами нашого музею. На кожному із малюнків зображено конфлікт. Зверніть увагу, що за кількістю учасників конфлікти бувають: міжособисті, міжгрупові, міжколективні, міжнаціональні, міждержавні. За проблемною ознакою конфлікти поділяються на сімейні, педагогічні, політичні, економічні. Ступінь загострення конфліктів теж різна: від незадоволення, протидії, від ворожнечі до війни. Незважаючи на те, що подібні конфлікти дуже живучі, ми створили музей з надією, що колись люди навчаться вирішувати всі свої проблеми, не вдаючись до конфліктів».
Спасибі за відеоматеріали. Продовжуємо нашу прес-конференцію. Слухаємо ваші запитання.


3 запитання. Чому, на вашу думку, виникають конфлікти? Як узагальнити причини їх виникнення?

Хід години спілкування 1

включає протилежні позиції сторін з якого-небудь приводу. Щоб конфлікт почав розвиватися необхідний інцидент, коли одна із сторін починає діяти,

зачіпаючи інтереси іншої.

Причини конфліктів полягають в неможливості отримати те, що хочеться чи необхідно; різні точки зору на одне і те ж запитання. Усі ми знаємо, що коли втрачаємо контроль над своїми почуттями, емоціями, коли з'являються неприємні спогади, то навіть незначну проблему можемо перетворити у великий конфлікт.

Для підтвердження відповіді пропонуємо вашій увазі невеликий фрагмент заняття «Сприяння своєму зростанню».


І фрагмент заняття
1. Всіх учасників запрошую взяти участь у «Мозковому штурмі». Ми поміряємось силами не в прямому розумінні (фізична сила). Мається на увазі робота думки. На екрані – слово «конфлікт». Ви повинні по черзі називати слова, які асоціюються у вас із цим словом. Чим більше буде слів, тим повніше ми розкриємо значення даного слова.

Варіанти відповіді: боротьба, зло, агресія, війна, жах, вибух, ворожнеча, ненависть, обзивання, бійка, удар, сльози, сум, роздратування, недовіра, біль.



Який заряд мають ці слова (позитивний чи негативний)?
2. Визначте своє ставлення до конфліктів, скориставшись ось цією шкалою (проектується на екран):
Добре І те, і друге погано
Виберіть собі місце на лінії, яке покаже ваше ставлення до конфлікту. В деяких випадках конфлікт відіграє позитивну роль (коли йде боротьба з несправедливістю й нечесністю, для зняття напруги у взаємостосунках, на спортивних змаганнях).
3. Ви переконалися, що конфлікти бувають різних масштабів: від невеликих суперечностей до війни. Вони проходять у різних формах: непорозуміння, незгода, боротьба, війна. У всіх людей і груп є проблеми, які вимагають зробити певний вибір. Доведемо це (таблиця проектується на екран).


Я

Моя сім'я

Україна

  • Запізнився на урок

  • одержав двійку

  • обзивання бійка

  • сварка з друзями

  • не вивчив урок

  • Зауваження

  • погані оцінки

  • пізно прийшов

  • не прибрав після себе

  • побив посуд

  • порвав куртку

  • забув шапку

  • згубив портфель




  1. Економічні негаразди (криза)

  2. Непорозуміння між політичними партіями.

  3. Політичні конфлікти.




Отже, головне не в тому, щоб уникати конфліктів, а в тому, щоб навчитися їх вирішувати.


  1. Розглянемо конфліктний ескалатор.

Як правило, конфлікт виникає на основі неповаги, коли одна людина дозволяє собі ображати іншу. Невміння спілкуватися підсилює конфлікт (суперечку) і приводить до опору. Обговоримо звичайну ситуацію і запустимо конфліктний ескалатор (Див. Слайд Ескалатор).


Сценка(2 учні)

Зникла ручка, яка лежала на парті.

  • Ти взяв мою ручку?

  • Ти хоче сказати, що я злодій?

  • Якщо ти не злодій, то як вона опинилас

  • Не твоє діло. (Удар плечем),

Подумайте, як можна було б зупинити конфліктний ескалатор - Разом пошукати ручку. Змінити упереджене ставлення до учня, адже ти твердо не знаєш, хто саме її взяв.
Ви переконались, що часом конфлікт виникає з дрібниць (штовхнули, кинули репліку тощо). Це відбувається, як у ліфті. Уявіть, що ліфт загорівся. Там є кнопка, яку можна натиснути — і він зупиниться Так і в конфлікті.

Треба вміти:



  • зупинитися, подумати, відійти, покликати дорослого, порадитися з ним;

  • використати гумор;

  • спокійно дихати;

  • сказати щось хороше;

  • вибачитися, погодитися.

Все це може зупинити конфлікт.
Спасибі за слушні поради. А ми продовжуємо нашу прес-конференцію. Слухаємо ваші запитання.
4 запитання. Спробуйте більш детально розповісти про причини конфліктів між учнями і учителями?
Виявляється, що виникненню конфліктів сприяє:

    1. можливість учителя прогнозувати на уроці поведінку учня;

    2. недостатність інформації про причини того, що трапилось також утруднює вибір оптимальної поведінки вчителя і відповідного до ситуації тону;

    3. свідками ситуації є інші учні, що теж прискорює конфліктний розвиток подій, адже вчитель намагається зберегти свій статус;

4) якості характеру і нестандартна поведінка учнів є причиною постійних конфліктів з ними. Не слід за бувати і про особистісні якості учителів, які по-різно му сприймаються школярами.
Слідуюче запитання до членів психологічної служби.
5 запитання. Як графічно можна уявити конфлікт?
Наочно конфлікт можна уявити у вигляді айсберга, в якому видно тільки надводну частину, а все що під водою, сховане (неповага, деструктивний опір). Ця проста схема свідчить про те, що відсутність співпраці, конструктивного спілкування, поваги до особистості не приведе до розв'язання конфлікту.
6 запитання. Визначте риси характеру, що властиві конфліктній особистості?
Конфліктність особистості - це відсутність культури спілкування людини, використання конфліктних стереотипів поведінки.

Серед рис характеру, які властиві особистості можна визначити:



  • бажання домінувати за будь-яких умов,

  • бути занадто принциповим,

  • надмірна прямолінійність,

  • поганий настрій і роздратованість,

  • хибне уявлення про те, що слід казати «всю правду» у вічі,

  • несправедлива оцінка учинків і дій інших.

Продовжуємо прес-конференцію. Слухаємо ваші запитання.


7 запитання. Приведіть приклади того, як вміння спілкуватися впливас на розвиток стосунків між людьми?
Я хочу привести приклад, як не вживаючи слів, можна позитивно або негативно налаштувати співрозмовника. Люди дивляться один на одного в середньому 35—50% усього часу протягом якого проходить розмова. Люди зустрічаються, обмінюються поглядами, дивляться один на одного в основному для того, щоб визначити реакцію на свої слова. Що ж люди бачать в очах один одного? Давайте підберемо слова, що характеризують погляд. Розгляньте схематичний малюнок. (Радісний, здивований, зляканий, гнівний). Отже, навіть погляд іноді може визначити конфліктне продовження стосунків. А зараз проведемо невеличку розминку.

c:\documents and settings\kek$\desktop\media\image7.jpeg
На яке зображення я показую, той вираз обличчя ви демонструєте. Саме такий вираз обличчя найпри- вабливіший. (Показую на радісне обличчя).

II фрагмент заняття



    1. Кожен із нас в житті обирає певну роль, позицію.

Життя кожної людини неможливе без інших. Без допомоги людей важко чогось досягти. Тому треба вміти знаходити з ними спільну мову, навіть в конфліктних ситуаціях.

    1. Вправа «Фотографія».

Подивіться на портрети двох незнайомих людей. Один із них — злодій, який приніс людям багато неприємностей, а інший — молодий вчений. Давайте спробуємо детальніше охарактеризувати їх зовнішність.

Насправді цих людей ви зовсім не знаєте, але мені вдалося налаштувати вас так, як я того хотіла, Ми почепили ярлики, не уявляючи, хто насправді ці люди. Наші негативні установки можуть перешкоджати встановленню добрих стосунків. Остаточне уявлення про людину можна сформувати, враховуючи власний досвід спілкування з нею. Навіть тоді, коли вона вчинила погано, треба залишити їй шанс виправитись і стати кращою.



3. Вправа «Кошик».

У кожного з вас є аркуш паперу. Вам необхідно написати ті слова чи вирази, якими вас називали колись чи називають тепер і які вам не подобаються, викликають гнів, образу. Зараз ми зберемо ці аркуші в кошик. Якщо ви позбулися цих ярликів, то повинні подумати про те, що ніколи не будете чіпляти ярлики іншим людям.

Сподіваюсь, що у вас ще є цікаві запитання до учасників прес-конференції.


    1. запитання. Чи можна керувати конфліктом?

Так. Ми часто помічаємо, що є речі, які викликають у нас почуття гніву так швидко, що ми не усвідомлюємо цього. Якщо ви хочете уникнути зайвого конфлікту, корисно знати свої слабкі місця. Тоді ви можете уникнути людей, ситуацій чи розмов, які втягують вас у конфлікт проти вашої волі.

Якщо ви помилково ображаєте людей, то можете опинитись у небажаних конфліктах. Було б добре дізнатися, чи це не звичка викликати в інших гнів, обурення. Якщо так, то ви завжди потраплятимете в конфліктні ситуації.

Бажане спілкування означає прагнути до порозуміння, уникати ворожнечі, з самого початку дотримуватись дружнього тону. Бути тричі обережним з образливими, з тими, хто не розуміє гумору, хто поважає тільки свою думку.




    1. запитання. Яка поведінка в ситуації конфлікту найефективніша? (Див. додаток 2)

c:\documents and settings\kek$\desktop\media\image2.jpeg

Існують такі варіанти виходу із конфліктної ситуації:



  • наступ,

  • відступ,

  • поступка і втеча, які насправді нічого не вирішують.

Проблема невдовзі повернеться. Співробітництво вважається найпродуктивнішим, так як дотримується лозунг: «Щоб я виграв, ти теж повинен виграти». Але треба вміло пояснити свої бажання, вміти вислухати іншого і врахувати його інтереси. Розглянемо, приміром, перше зображення віслючків.

Коли кожен із них вперто намагається дотягнутися до свого стіжка сіна і гарно попоїсти, то врешті-решт залишаться голодним. Нижній малюнок є яскравим прикладом співробітництва. Об'єднавши свої зусилля, тварини можуть тепер гарно поласувати.

Дуже часто люди теж нагадують віслючків, які не вміють поступатися. Та чи варто бути дуже впертим і залишитися при своїх інтересах? Подумайте про це і оберіть тактику співробітництва.

І знову пряме включення.




III фрагмент заняття. А тепер на практиці перевіримо тактику співробітництва.


Вправа «Влада».

Використовується газета. Це символ влади. Кожен учасник береться однією рукою за газету. По команді «почали» кожен учасник має захопити більше «влади».

В цій ситуації кожен думав лише про себе, а слід подумати і про іншого. Газетний аркуш стелиться на підлогу. По команді всі повинні стати на газету. Потім газета згортається удвоє.
Висновок. Ви виконали це завдання не завдяки силі кожного, а об'єднавши свої зусилля. У кожного на парті е невеличка гілочка дерева. Кожну із них легко переламати. А якщо я зберу їх і спробую переломити, то мені це не вдається. Ось так і у житті. Кожного з вас окремо легко скривдити, образити, а якщо ви будете разом, в гурті, то ніякі вороги вас не здолають, і всі негаразди ви легко подолаєте. Ми з вами зберемо наші гілочки у пучечок і перев'яжемо стрічкою. Цей пучечок стане символом нашої єдності,

Звучить пісня «Алые паруса».

Шановні друзі! На цій оптимістичній ноті дозвольте оголосити про завершення нашої прес-конференції. Спасибі гостям за цікаві запитання, колегам — за плідну працю. Сподіваємось, що ми трішки допомогли вам розібратися в собі. За подальшою консультацією прошу звертатися до психологічної служби школи, де на вас завжди чекають і охоче допоможуть.



c:\documents and settings\kek$\desktop\media\image1.jpeg





База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка