Прикрасимо посуд



Скачати 41.87 Kb.
Дата конвертації02.03.2016
Розмір41.87 Kb.
Тема уроку. Прикрасимо посуд.

Мета уроку. Ознайомити учнів з виробами українського гончарства (на елементарному рівні). Продовжити формувати поняття про рослинний та геометричний узори. Розвивати вміння узгоджувати декор із силуетною формою виробу. Розвивати уяву, фантазію, естетичні смаки. Виховувати повагу до роботи гончарів, художників – оздоблювачів.

Обладнання уроку. Фарби, пензлі, силуети посуду, вирізані з білого паперу, мультимедійна презентація, натуральні вироби гончарства, рушники.

Хід уроку.

І. Організація класу.

Гей, звучи, весела пісне,

Щоб усі почули спів!

Пролунав уже дзвінок.

Тож почнемо вже урок.
ІІ. Актуалізація опорних знань.

(Мультимедійна презентація)



Вчитель: - На минулому уроці ми створювали узори, якими українці раніше прикрашали свої будинки. А сьогодні ми подбаємо про те, щоб у гарній хаті і посуд був гарний.


Гончарство — виготовлення з опаленої гончарної глини різноманітних виробів, зокрема посуду, кахлів, іграшок тощо. Це досить стародавнє ремесло, яке згодом стало різновидом народного мистецтва. Глина є пластичною під час формування і досить твердою після випалу (близько 900°). Має широкий спектр природних барв — від білої, кремової, охристої до червоної, коричневої і темно-сірої. Чарівного ефекту гончарним виробам надають керамічні фарби, виготовлені з кольорової глини (ангоби), а також прозорі та декоративні поливи (глазурі).

Первісні гончарі формували вироби вручну, обліплюючи кошичок, камінь, дерев'яну форму скибками глиняної маси завтовшки в палець або обкручуючи за спіраллю стрічку глини, поступово зліплюючи і вивершуючи конусоподібну посудину з гострим дном.. Вироби виходили нерівні, кострубаті, непривабливі.

Винахід гончарного круга (IV тис. до н. є.), спочатку ручного й повільнообертового, а у середньовіччі швидкісного, з ножним приводом, став переворотом у розвитку гончарного ремесла. Техніка точення на крузі давала змогу не лише збільшити випуск продукції, а й поліпшити її художній рівень. Посуд, виготовлений на крузі, досить легкий, тонкостінний, з гармонійно-симетричними обрисами форми, чіткими орнаментальними смугами, лініями тощо.

У гончарстві сьогодні розрізняють чотири роди виробів: посуд різноманітного призначення; сакральні предмети (хрести, ікони, свічники тощо); іграшки; предмети для обладнання житла (кахлі, вази, підвазонники тощо).Чільне місце посіли рослинні, квіткові орнаменти, фігурні зображення, передусім на мисках та кахлях.

З-поміж численних полтавських осередків гончарства, таких як Глинськ, Зіньків, Миргород, Ромни, найвизначнішим була Опішня. Тут 1786 р. близько 200 ремісників виготовляли різноманітний святковий посуд для напоїв: дзбанки, баклаги, барильця, куманці та декоративний посуд скульптурного характеру: баранці, леви, коники, півні тощо, оздоблені квітковим орнаментом.

Подніпровські гончарні осередки — Дибинці, Канів, Ревівка (затоплена Кременчуцьким водосховищем), Сунки, Цвітна та ін. — славилися не лише добротним мальованим ужитковим посудом, а й фігурним для напоїв (у вигляді тварин і птахів).

На Поділлі гончарний посуд виробляли у Барі, Бубнівці, Гайсині, Летичеві, Смотричі та ін. Бубнівська кераміка, опріч чітких рослинних візерунків, мала ліплені фігурки пташок на покришках дзбанків, ринок тощо.

Провідними осередками гончарства в Західній Україні були Потелич, Яворів, Коломия, Пустинь, Мукачеве та ін. У Коломиї гончарний цех створений 1661 p. Крім посуду, тут виробляли свічники і кахлі, прикрашені фляндрівкою та ріж кування.

- Погляньте на роботи майстрів. Тут є посуд для приготування їжі та для різних страв, для зберігання молока та для пиття. Це глечики, дзбанки, горнятка, кухлі. Фігурний посуд, призначений для напоїв, називається куманець, схожий на бочонок – то барильце. (слайди 7 – 16)

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Учитель: - Сьогодні кожен із вас стане, в деякій мірі, гончарем. Ви власними руками прикрасите посуд. Він стане чарівним, адже буде зігрітий теплотою ваших рук.

ІV. Формування умінь і навичок.

1. Повторення правил роботи.

Вчитель: - Ми з вами працюємо фарбами, пензлями, використовуємо воду. Який порядок повинен бути на робочому місці? Де які приладдя повинні знаходитись?

2. Аналіз зразків.

- Розгляньте оздоблення на посуді. Його прикрашено рослинним або геометричним узором. Рослинний узор складається з таких елементів, як квіти, листя, пуп’янки. А геометричний – з ліній, смуг, трикутників, ромбиків, крапок, тощо.

Погляньте, як розташовується узор, як добре його узгоджено з формою посуду. В одному випадку узор іде смугами, а в іншому - розташований на головній обємній частині посуду. Зверніть увагу на те, що й колір оздоблення узгоджується з кольором виробу.

3. Інструктаж вчителя.

Вчитель: - Перед початком роботи продумайте, який узор (рослинний чи геометричний) ви будете малювати. Зверніть увагу, що на опуклій частині узор теж зображується півколом. Не забувайте також, що узор складається з однакових елементів одного кольору.

V. Індивідуальна робота учнів.

(Лунає тиха музика)

VI. Виставка дитячих робіт.

Аналіз виконаних робіт, оцінювання.

VII. Підсумок уроку.

  • Чи сподобався вам сьогодні урок?

  • На наступному уроці ми будемо ліпити і оздоблювати іграшки – свищики.

МАЛИНІВСЬКА ЗАГАЛЬНООСВІТНЯ ШКОЛА І - ІІІ СТУПЕНІВ

Прикрасимо посуд

Конспект уроку

образотворчого мистецтва в 2 класі.

Підготувала Дегтярьова Т.О.

2011 – 2012 н.р.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка