Природа розповідає…



Скачати 50.47 Kb.
Дата конвертації22.03.2016
Розмір50.47 Kb.
Волкова Ніна Олексіївна,
заступник директора з науково-методичної роботи,

учитель географії та економіки,

спеціаліст вищої кваліфікаційної категорії,

учитель-методист



Урок природи

на тему:



«Природа розповідає…»
Мета уроку:

  • привернути увагу учнів до значущості метода спостереження як одного з головних у сучасній науці;

  • поглибити набуті теоретичні знання з курсів хімії, географії, біології з питань очікуваних змін у природному середовищі;

  • показати важливість збереження природного середовища для майбутніх поколінь, закріпивши поняття «сталий розвиток»;

  • навчити учнів проводити спостереження в природі за різноманітними об’єктами;

  • виховувати дбайливе ставлення до природи, поведінку раціонального ресурсоспоживача.

Тип уроку: міні-дослідження у природі.


ХІД УРОКУ:
Учитель: - Ще коли Ви були зовсім маленькі і читали казки, то вже тоді звертали увагу на те, що в кожній казці, крім живих героїв, завжди зображувалися такі, які ніколи насправді не можуть розмовляти, мислити, повчати. Згадайте відомі Вам казки: «Колобок», «Маша та ведмідь» тощо. У них уже цілі століття живуть казкові герої, які цінують природу, а ще й повчають не одне покоління доброму ставленню до неї. Як Ви гадаєте, чи випадково народ складав такі твори? картинки по запросу фото осенью зеленодольска украина

(Відповіді учнів)

Учитель: - Сьогодні ми разом з вами спробуємо створити й написати власну книжку: «Природа розповідає». І зробимо ми це, мандруючі міським парком, спостерігаючи за тими ознаками, які нам подає природа. Існує ціла наука, яка допомагає людині побачити зміни в природному середовищі. Це - наука фенологія, про яку ви мали змогу вдома підготувати повідомлення. І поки ми дійдемо до початку маршруту, визначтесь, будь ласка, хто хоче розповісти.

( на початку маршруту)

Учитель: - Отже, давайте зупинимось на цій алеї. Послухаємо перше повідомлення та спробуємо знайти ознаки, які вказують на те, що в нашому місті наступила осінь.

Учень: - Фенологія – це наука, яка досліджує залежності між термінами прояву явищ у живій природі (наприклад, квітування певних видів квітів, приліт та відліт птахів, роїння тощо) та певними змінами атмосферних умов (пір року).



Фенологія виникла ще у глибоку давнину, а становлення як науки відноситься до ХVI століття. Це складна наука, але водночас проста наука, основним методом якої є спостереження у природі.

Учитель: - А тепер слухаємо один одного. Які ж ви знайшли ознаки, за якими можна стверджувати про початок осені?

(- листя на деревах жовтіють;

- змінився колір обрію;

- птахи відлітають на південь)

Учитель: У місці нашої другої зупинки ми поговоримо про місцеві ознаки передбачення погоди. І з’ясуємо, чи віщує природа людині про те, коли може бути дощ або сніг? Чи чекає нас найближчим часом похолодання чи потепління? (учні разом з учителем переходять до наступної зупинки – водосховище). картинки по запросу картинки зеленодольского водосховища

Учитель: - Вдома ви мали змогу дізнатись у своїх батьків про місцеві ознаки передбачення погоди. Про які з них вам розповіли?

Учні: - Ластівки низько літають – на дощ.

  • Перед негодою мурашки закривають більшість ходів у мурашнику.

  • Квіти сильніше пахнуть перед дощем.

  • Дим стовпом – на мороз.

  • Сильна роса – до ясної погоди.

  • Дощу не буде, коли вітер уночі стихає.

Учитель: - Зараз, ми з вами знаходимося біля водойми. Чи є якісь особливі прикмети, за якими можна передбачити зміни в погоді?

Учні: - Риби вистрибують з води – на дощ та негоду.

  • Якщо вранці водосховище вкривається туманом, то вдень буде ясна погода.

Учитель: - Отже, ми переконалися в тому, що природа підказує людині ознаки, за якими можна передбачити зміни погоди.

(перехід до центральної алеї парку)

Учитель: - З давніх часів природа розповідала людині не тільки про можливі зміни в ній, а ще й допомагала визначити час. Вдома ви мали змогу знайти інформацію про так звані квітникові годинники. Послухаємо про них.

Учні: - Перший «годинник Флори» склав швецький учений Карл Лінней. Він багато часу приділяв вивченню рослин різних країн та континентів. При цьому він помітив, що у деяких рослин квітки розкриваються вранці, у інших – вдень. І закриваються вони також у певній послідовності, кожна у свій час. Він склав список приблизно 5 рослин, які вказували йому на години. Так, у козельця квіти розкриваються о 3-4 годині ранку, а закриваються о 9-10 годині ранку, у безсмертника – о 7-8 годині ранку, а закриваються о другій годині дня.цветочные часы карла линнея

Квітковий годинник Карла Ліннея – це універсальний посібник для людей, які хочуть навчитися читати підказки у природі.

Учитель: - Отже, якщо ви захочете дізнатися про час, то зможете за допомогою рослин дізнатися про нього.

- А зараз давайте ще раз згадаємо про дитячі казки. Чому Маша не знайшла виходу з лісу? Так, вона заблукала. Але щоб не заблукати, їй треба було навчитися визначати сторони горизонту, або «читати» підказки природи. Наступна наша зупинка «Хащі парку».

(перехід до зупинки)

Учитель: - Зверніть, будь ласка, увагу на те, що, на жаль, майже в кожному місті, де живе людина, знаходяться майже необроблені ділянки.

- Як бути у випадку, коли заблукали у незнайомій місцевості і бажаєте визначити сторони горизонту? Яким способом можна це зробити?

Учні: - За спилами на деревах.

- За мохом на стовбурі дерев.

- За Полярною зіркою уночі.

Учитель: - Природа – це ціла енциклопедія, яка пояснює, віщує, передбачає та навчає. Але коли людина виходить у природу, вона повинна зберігати її.

- А що, на вашу думку, треба робити, щоб отакі хащі перетворилися на естетичні ландшафти?

(відповіді учнів)

Учитель: - А щоб наше місто зберігалося таким зеленим і красивим, ми всі маємо докладати певних зусиль, зберігати та охороняти Природу навколо нас. Завершити цей урок природи хочу прекрасними строками, які написав учитель ліцею Юрій Вакула:
Серед степів, в буянні трав і квітів,

Є місто, де нам жити довелось.

Одне з найкращих серед міст на світ –

Зелене місто, наш Зеленодольськ.

http://www.shukach.com/sites/default/files/imagecache/node-gallery-display/post_images/14/p1180116.jpg


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка