Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль



Скачати 403.78 Kb.
Дата конвертації21.03.2016
Розмір403.78 Kb.
Дидактичний матеріал до теми «Прислівник»

Тема:” Прислівник: загальне значення, морфологічні ознаки, синтаксична роль”.

1.Робота з текстом.

Прочитати, підкреслити прислівники. Вказати на синтаксичну роль у реченні.

Як я люблю прогулянки по зимовому лісу!

Все навкруги біле, вкрите пухнастим м’яким снігом. Небо чисте, блакитне. На сонці сніг блищить, яскраво переливається і грає всіма барвами веселки. Ялини стоять урочисто вбрані у самоцвіти і перли.

Мороз. Сніг вискрипує і хрустить під ногами. Потиху чимчикуєш далі. Десь вгорі ворона каркнула спросоння, обізвалась ще якась зимова пташина, а поряд зацвірінькала синичка. Треба їм насипати зернят і хліба, бо птахам важко знаходити їжу взимку.

Находжусь лісом, помилуюсь красою і повертаюсь додому, бо сонце взимку сідає рано.



2.“Хто швидше?” Група ділиться на дві підгрупи, кожній з них даються завдання, які потрібно виконати якнайшвидше.

І. 1.Перекладіть слова: приятно, низко, высоко, поздно,созла, трижды;

2.Вибірково-розподільний диктант.

Записати слова у дві колонки: І – прислівники, ІІ – інші частини мови(усно вказати, яка частина мови). Пояснити вивчені орфограми.

Місце, недорого, народне, найшвидше, по-батьківськи, ручний, кожний, вгору, на горі, зробивши, будь-де, літо, берегти, десь-не-десь.

3. Користуючись таблицею, скласти по реченню на кожен розряд прислівника.

ІІ. 1. Перекладіть слова: тише, сегодня, везде, смолоду, жадобно, вчетверо.

2. Вибірково-розподільний диктант.

Записати слова у дві колонки: І – прислівники, ІІ – інші частини мови(усно вказати, яка частина мови). Пояснити вивчені орфограми.

Доволі, семеро, анітрохи, нізвідки, квіти, незбагненний, вовчий, тридцять, будь-кого, будь-коли, тремтяче, тремтіти, значення, навскіс.

3. Користуючись таблицею, скласти по реченню на кожен розряд прислівника.
3. “Рекламний ролик.”

Групам пропонується створити “рекламний ролик” на будь-яку тему, використовуючи чим більше прислівників. Представник кожної групи прокручує “ролик”, а інші учні уважно слухають і на кожен прислівник підіймають картку. Ролик, який набере найбільше карток, буде ухвалений.



4. “Мудра павутинка”.

З поданих слів скласти прислів’я, пояснити їх зміст. Підкреслити прислівники, пояснити їх значення, синтаксичну роль.

Встає, рано, Бог, дає, хто, тому.

Стеле, та, м’яко, спати, твердо.

Якби, їв, хліб, та, козак, одежа, би, лежа.

Снідаю, то, ніколи, обідаю, то, - погуляти, і.

Дитина, боляче, плаче, матері, а.

Вдома, гріють, і, стіни.

Заробиш, з’їси, - гірко, солодко.

Часто, роблять, ті, мало, люди, які, говорять, багато.



5.Диктант-тест.

Знайти “зайве” слово за приналежністю до розрядів прислівника (можна користуватися таблицею).

1. Пішки, багато, погано, добре.

2. Вчора, довіку, навмисне, звечора.

3. Тут, згарячу, звідти, вниз.

4. Спересердя, бігом, зозла, спросоння.

5. Вчора, верхи, бігом, пішки.

6. Завтра, звідти, звечора, доти.


6. “Творча муза”.

Скласти невеличку казку про принца Прислівника, розповівши про його значення, ознаки, роль у реченні.


7. Диктант – гра.

Якщо відповідь правильна, учні аплодують, якщо ні – підіймають руку і пояснюють.

1. Прислівник – повнозначна частина мови.

2. Прислівник – самостійна відмінювана частина мови.

3. Прислівник має рід, число, відмінок.

4. Прислівник виражає ознаку дії чи стану, ступінь і міру вияву іншої ознаки та обставини.

5. Прислівник має словотворчі суфікси –о, -е, -и, -ому, -єму.

6. У реченні виконує функції додатка.

7. Прислівник має розряд і ступені порівняння.

8. Має відміну і число.

9. Має вид і час.

10. Не відмінюється, має суфікс, а не закінчення.



Тема: «Розряди прислівників»

1.«Мозковий штурм»

  1. Що таке прислівник?

  2. Яким членом речення він виступає?

  3. Від яких частин мови утворюються прислівники?

  4. На які питання відповідає прислівник?

  5. Які прислівники називають первинними?

2. «Третій зайвий»

1.Спокійно, добре, сьогодні.

2. Униз, трохи, мимоволі.

3. Навмисне, наперекір, тут.



3. Робота в групах

1 «Творчі промисли»

І група: скласти три речення, використовуючи означальні прислівники.

ІІ група: скласти 3 речення, використовуючи обставинні прислівники.

2. «Хто швидше?»

Розповісти про своїх друзів, використовуючи розряди прислівників.

4. «Ти- мені, а я – тобі»

Учні кожної групи задають одна одній запитання, завдання за даною темою.




Тема: “Ступені порівняння прислівників”.

І.. “Інтерв’ю”.

Вчитель виступає репортером і бере в учнів інтерв’ю по вивченій на минулому уроці темі. Це, свого роду, перевірка домашнього завдання.

1. Що таке прислівник?

2. Скажіть, будь ласка, чому прислівник відноситься до повнозначних частин мови, адже він не відмінюється?

Яка різниця між повнозначними частинами мови і службовими?

3. Вам потрібно було скласти речення із прислівниками і виділити в них морфеми. Зачитайте ці речення, якими властивостями цікавий прислівник?

4. Скажіть, чому прислівник не відмінюється?

5. Розкажіть про значення і ознаки прислівника.

6. У реченні : Неначе вчора все отак було,

Привіти й жарти мов дзвеніли вчора(Мал.). підкресліть прислівник і скажіть, функції якого члена речення він виконує.

7. Будь ласка, познайомте мене із розрядами прислівників, і , щоб було зрозуміліше, наводьте приклади речень.

8. Дякую за співпрацю на початковому етапі вивчення такої частини мови як прислівник, і, надіюсь, наша співпраця буде продовжуватись. Адже наступний етап – це “Ступені порівняння прислівників”.



2. “Лабораторія досвіду”.

Утворити вищий і найвищий ступені порівняння прикметників:

І підгрупі: довгий, близький, сильний, легкий, вузький.

ІІ підгрупі: кислий, злий, слабкий, товстий, добрий.

Пояснити їх творення. Вказати, які саме прикметники можуть мати ступінь порівняння.
3.”Юні дослідники”.

Підгрупам завдання: дослідити як утворюються ступені порівняння прислівників. І підгрупі – вищий, ІІ – найвищий. Скласти таблицю(книги закриті, працюють самостійно).

Швидко, тихо, складно, темно, добре, гірко, гаряче.

Дослідники розповідають про своє відкриття. Підтверджуємо їхнє дослідження теоретичним матеріалом з підручника, якщо необхідно доповнюємо таблицю.


4.Самостійна робота з текстом.

Визначити головну думку тексту, підкреслити прислівники, утворити, якщо можливо, ступені порівняння. Вказати, що виражають ступені порівняння прислівників.

Коли вперше ми з’являємося на світ, одразу потрапляємо в обійми найріднішої у світі людини – матусі. Вона нам лагідно усміхається, ніжно пригортає і невтомно захищає від образ навколишнього світу. Найперше слово, яке ми вимовляємо – “мама”, а потім навчаємось інших слів рідної мови.

Мама тихо навшпиньки ходить по хаті, коли спимо, вона заспокійливо шепоче, коли боязко, вона швидко прощає наші найганебніші образи. Бо вона – Мати… І цим все сказано.


5.“Творча п’ятихвилинка”.

Уявіть себе художниками, письменниками чи поетами. Подивіться навкруги і складіть 5-6 зв’язних речень, про те, що вас зацікавило, замилувало, привернуло увагу. Але у реченнях повинні бути прислівники з вищим і найвищим ступенем порівняння.


6.“Орфографічна розминка”.

Пояснити написання орфограм, вказати розряд прислівників і ступінь.

Значно краще людині ж..ве..я, коли у неї є друзі. ..правжні і від..ані

друзі. Вони шви..ко пр..ходять на допомогу, зараджують у біді,

найт..пліше зустрічають, дають поради і радіють її успіхам.

Дружба - бе..цін..ий скарб, який потрібно об..рігати. Найгірше,

коли цей скарб втрачає..я. І людина, як одиноке зів/яле д..р..во,

залишає..я сама.



7.“Практичний гейм”.

І підгрупі утворити всі можливі форми вищого ступеня прислівників.

ІІ підгрупі утворити найвищий ступінь порівняння прислівників.

Важко, низько, високо, ясно, світло, м’яко, щедро, ласкаво, глибоко, дорого.


8.“Відбий атаку” ( робота із картками).

Зачитую прислівники, а учні швидко відбивають атаку, підіймаючи синю картку, якщо утворюється ступінь порівняння, і червону, якщо не утворюється.

Навіки, по-дитячи, ясно, весело, прокльонно, охайно, пізно, спросоння, синьо, досі, гірко, широко, гарно, подекуди, звечора, навмисне, скоро, лагідно, утричі, незліченно, привабливо, дзвінко, дорого, гаряче.
9.Диктант – диспут.

Засперечалися два учні. Один доводив, що у реченнях: Найтепліше літо в цьому році. Він зустрів її найтепліше слово найтепліше є прислівником. Другий учень доводив, що у першому реченні слово найтепліше прикметник, а в другому – прислівник.

Хто з учнів мав рацію і чому? Доведіть.
10.“Ти – мені, я – тобі”.

Учні однієї підгрупи дають запитання учням іншої підгрупи по вивченій темі.


11.”Творче завдання”(домашнє). На вибір.

1. Написати твір-мініатюру на тему “Великоднє приготування”,використовуючи ступені порівняння прислівників.

2. Описати якусь історію, в яку потрапили ви самі чи спостерігали, використовуючи ступені порівняння прислівників.

3. Виписати із української літератури 15 речень, в яких є ступені порівняння прислівників.



Четвертим уроком по вивченню прислівника є тренувальні вправи за вже вивченими темами. Учням цікаво, коли такі уроки проходять у формі гри, конкурсу, КВК та ін. Адже на таких уроках учні не тільки “граються”, а й навчаються, мислять, творять, працюють групами. Тому темою уроку будуть не “Тренувальні вправи”, а:
Тема: “Урок – змагання за темами “Прислівник” і “Ступені порівняння прислівників”.
1 тур “Домашнє завдання”.
2 тур ”Питання на засипку”.

Підгрупам задаю питання, на які вони повинні дати швидку відповідь. Якщо одна з підгруп відповіла невірно або не знає відповіді, то право відповідати і отримати додатковий бал належить іншій групі.

1. Чому частини мови поділяються на повнозначні і службові?

2. До якої частини мови ми відносимо прислівник?

3. Що таке прислівник?

4. Чим прислівник відрізняється від інших частин мови?

5. Чи можемо ми виділити закінчення у прислівника?

6. Якого члена речення виконує функції?

7. На які розряди поділяються прислівники за значенням?

8. Які прислівники можуть мати ступені порівняння?

9. Як утворюється вищий ступінь порівняння прислівників?

10. Як утворюється найвищий ступінь порівняння прислівників?


3 тур “Редактори”.

Відредагувати речення, пояснити орфограми, підкреслити прислівники, вказати розряди.

І підгрупі:

В..сною ож..ває природа і, насамперед, пр..літають звірі. Щовечора я ї..джу на льоду на зароблених на власні гроші ногах. Він вдвічі найдорожче пригорнув її.

ІІ підгрупі:

День у день він працює до сьомого коліна. Він, шви..ко підн/явши ноги, найшвидше пробіг крос. У нашому с..лі віддавна проклад..не нове бе..доріж..я.


4 тур “Марафон співдружності”.

Підгрупам потрібно якнайшвидше і якнайбільше скласти речень, використовуючи прислівники певного розряду.

І підгрупі – часу і мети.

ІІ підгрупі – місця і причини.


5 тур “Конкурс капітанів”.

Капітани витягують картку із завданнями і біля дошки готуються.

Картка №1.

Уяви, що ти працюєш над науковою статтею, яку потрібно захистити. Усно склади статтю про ступені порівняння прислівників, використовуючи аргументи(приклади).


Картка №2.

Уяви, що ти абітурієнт, який складає іспит з мови. І тобі потрібно підготувати таку тему: “Прислівник: загальне поняття, морфологічні ознаки, синтаксична роль”.


Поки капітани готуються, інші учні також працюють:

6 тур “Працюємо творчо”.

Скласти і записати кілька зв’язних речень на тему “Поезія в душі моїй”, використовуючи прислівники, н-д: добре, найкраще, дорого, якнайдорожче, довіку, щодня, ніколи, натхненно…



7 тур “Практичні сходинки”.

Обом підгрупам даються завдання, які вони повинні виконати якнайшвидше. Учні (лише у своїй підгрупі) можуть розподілити завдання-сходинки між собою: ти – перше, а ти – друге, а я – третє і т.д., а потім обмінятися цими завданнями і, якщо потрібно, довиконати їх.

1. Утворити всі можливі ступені порівняння прислівників: І п.- важко, прекрасно, весело, гарно; ІІ п.- тепло, швидко, щиро, мокро.

2. Добрати антоніми до поданих прислівників: І п.- важче, веселіше, добре, зрання, далеко; ІІ п.- вниз, назад, вдень, найглибше, холодніше.

3. Дібрати синоніми до прислівника: І п.- за вікном ясно; ІІ п.- зустрічати друга щиро.

4. Виправити помилки: І п.- Значно найдотепніше відповів хлопчик. Учениця відповіла якнайкращіше. Бо на світі той наймудріший, хто трохи найдужче любить життя. ІІ п.- Значно найсолодше смакує груша. Квіти нам говорять втричіше більше. Сонце вчора пекло куди якнайтепліше.



8 тур “Ігрова павутинка”.

Учні повинні відгадати прислівник залежно від ознаки дії чи стану або ступеня і міри вияву іншої ознаки та обставини і вписати його у клітинки.

1. Прислівник причини, коли ми просинаємось і робимо щось…

2. Ми їмо, коли нам…

3. Сила може збільшуватись…

4. Прислівник міри і ступеня, коли нам чогось …

5. Прислівник вищого ступеня, так поводяться діти, коли на них насваряться батьки.

6. Людина, яка поспішає, іде…

7. Прислівник, який виражає розум людини.



1

с

п

р

о

с

о

н

н

я



2

с

м

а

ч

н

о











3

в

т

р

и

ч

і




4

м

а

л

о







5


т


и

х

і

ш

е




6

ш

в

и

д

ш

е




7


м


у


д


р


і


ш


е






9 тур “ Ти - мені, я – тобі”.

Учні обох підгруп задають питання (по вивчених темах), на які потрібно дати чітку логічну відповідь.


Домашнє завдання команди також задають одна одній самі.

Тема: Способи творення прислівників.
1. “Домашній атракціон”

Перевірка домашнього завдання.



2. Робота з текстом

Визначити головну думку тексту. Виписати прислівники в стовпчик. Розказати про їх морфологічні ознаки.

Миколі стало легше

По дорозі до школи Микола наздогнав на містку бабусю Марину. Він добре знав, що старенька живе недалеко від них.

Бабуся несла білий вузлик. На містку він розв’язався й додолу посипалась цибуля. Великі червоні цибулини порозкочувалися, а одна з них шубовснула у воду. Бабуся розгубилася й не знала, що робити.

А Миколі стало смішно. Він голосно зареготав. Бабуся Марина глянула на хлопця й похитала головою. В її очах він прочитав докір.

Прийшов Микола до школи й не може забути бабусю. Тільки тепер йому вже не смішно. В його пам’яті тремтить докірливий погляд бабусиних очей.

Щось немов стиснуло хлопцеві серце. Йому хотілося зараз же піти до бабусі й попросити пробачення.

- Ось увечері й піду,- подумав він.

Минув вечір, минув другий, минуло ще два дні. Коли це мати приходить додому й каже:

- Бабуся Марина померли…

Ці слова шпигонули Миколу. У грудях його ворухнулося щось гаряче, серце забилося швидко-швидко. Руки затремтіли.

- Що з тобою? – питає мати.

Микола, плачучи, розповів усе, що сталося. Мати зітхнула й каже:

- Ховатимуть бабусю – іди за труною. Як опускатимуть у могилу-

кинь жменьку землі й скажи : “Простіть мене, бабусю”.

- Хіба ж вона тепер почує? – тихо крізь сльози питає Микола.

- Вона не почує, але сонце тобі світитиме ясніше.

Коли бабусю Марину опустили в могилу, Микола кинув жменьку землі й тихо сказав:

- Простіть мене, бабусю.

І засяяло сонце ясніше, небо стало світліше. Миколі зробилося легше.

(За В.Сухомлинським)




3. “Подорож в минуле”

Дати відповіді на питання:

1. Що таке будова слова?

2. Назвіть значущі частини слова.

3. Що таке словотвір?

4. Назвіть способи творення слів.



4. “Експеримент”

До виписаних з тексту прислівників допишіть ті слова (вказати, яка частина мови (усно)), від яких, на вашу думку, той чи інший прислівник утворився. Виділити значущі частини слова. Самостійно зробити висновок про творення прислівників.



5. Опрацювання теоретичного матеріалу

Учні закріплюють свої висновки опрацюванням параграфа у підручнику.



6. “Практична павутинка”

Визначити, від якої частини мови і яким способом утворився прислівник.

Гучно, замолоду, віддавна, вліво, бігом, звечора, навесні, вчетверо, заодно, утрьох, тричі, гуртом, стоячи.

7. “Вибірково – розподільний диктант”

Малюємо табличку на шість колонок. В кожну колонку вписуємо спосіб творення прислівників. Нам потрібно вибрати і розподілити прислівники у відповідну колонку.

Вгорі, по-сусідськи, як-не-як, високо, ліворуч, часом, далеко-далеко, гуртом, голіруч, недалеко, по – справжньому, вранці, вдвічі, шкода, вниз, спільно, замолоду, десь – не – десь, поодинці.

8. Робота з картками
Картка №1.

Вставити пропущені букви. Пояснити орфограми. Визначити, яким способом утворився прислівник.

Назустріч ..доймалося місто в бронзі і золоті. Вони крокували по-св..ятковому. Скоро в садах зал..ється піснею наш давній зна..омий шпак. Т..хесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами над ставами в..рби з..леніють.
Картка №2.

Скласти речення із прислівниками. Визначити у них значущі частини слова. Вказати спосіб творення.


Поки учні працюють з картками, то інші виконують вправу із робочого зошита або підручника.

9. “Працюємо творчо”

Скласти твір-мініатюру на тему “Квіти – окраса нашого життя”. Використовувати прислівники. Вказати спосіб творення.



10. Домашнє завдання

1. Визначте, до якої частини мови належать слова. Обґрунтуйте свою думку.

Швидко, веселий, працювати, ніч, вночі, зрання, спросоння, сон, три, заячий, вчетверо, свій, легко, м’яке.

2. Із творів Т.Г.Шевченка випишіть прислівники, вкажіть синтаксичну роль, спосіб творення.



Тема: Правопис прислівників. Н і нн у прислівниках.
1.“Домашній репортаж”

На столі стоїть мововізор.

- Добрий день, діти! В ефірі “Домашній репортаж”. Сьогодні, запрошені до нас в студію учні, відрапортують про виконання домашнього завдання. Якщо ви з чимось не погоджуєтеся чи у вас виникнуть запитання до гостей - дзвоніть по гарячій прямій лінії, і ми обов’язково поспілкуємося з вами…

(Учні рапортують про виконане домашнє завдання. Інші перевіряють правильність відповідей, “дзвонять” і задають додаткові питання).


2. Програма “Мовознавча подорож в минуле”

Кожна група отримує тексти із завданням: виписати з тексту прикметники і дієприкметники, вставляючи на місці крапок пропущені букви н і нн.

1. Тепер він віль..ий, тепер йому скрізь двері відчине..і! Тарас не год..ий був освоїтися з думкою про своє щастя. Так каже про себе Тарас у своїй повісті “Художник”: “В божестве…ій, безсмерт..ій природі багато-пребагато прекрас..ого, але ж торжеством і вінцем безсмерт..ої краси є обличчя людини, напоє..е щастям”.

В розкіш..ій робітні Брюллова йому ввижалися українські степи, села, могили, з могил вставали наші бідолаш..і гетьмани. І молодий маляр кидав пензель і брав перо в руки. Вище покликання – та й годі!..

2. Та не тільки “вище покликання”. Була й друга неперемож..а сила,

що пхала Тарасові перо в руки і казала: “Пиши!” Тою силою була

туга за рід..им краєм. Шевченко вилеліяв в серці своїм ,

поране..ім ударами життя, неперемож..у тугу за тихим сільським

життям… Перед ним раз у раз з’являвся образ віль..ого і

закріпаче..ого чоловіка, віль..ої і поневоле..ої країни, правди й

кривди на землі. В його душі з’являлася ота далека люба Україна із

своїми лугами, степами, із своїми вишневими садочками, пов..ими

пахощів і соловейкового співу…

Кореспонденти мовознавчих студій (представники груп) виступають

із доповіддю по даному завданні. Пояснюють написання н і нн у

прикметниках і дієприкметниках.



3. “Експериментальна пауза”

Від поданих слів утворіть прислівники, звернувши увагу на написання н і нн. Встановіть, чи є залежність у написанні н і нн у прислівниках та прикметниках і дієприкметниках, від яких вони утворені. Поважний, щоденний, радісний, сонний, непомітний, сказаний,

спрацьований, незрівнянний, замислений, втомлений, незнищенний, сонний, червоний, сумлінний.
Кореспондент мовознавчої газети зачитує свою рубрику “Теоретичний матеріал на уроках мови” під темою: “Н і нн у прислівниках”. (п.13,ст.91)

4. Програма “Видавничі практикуми”

1. Знайдіть “зайвий” прислівник. Поясніть написання н і нн у прислівниках.

а) зверх..ьо, радіс..о, натхне..о, дотеп..о;

б) воста..є, зра..я, безслід..о, навма..я;

в) шале..о, попідти..ю, воста..є, тума..о;

г) дошкуль..о, химер..о, широче..о,безжаль..о;

г) несказа..о, черво..о, стара..о, попідвіко..ю.

2. Доберіть до поданих прислівників спільнокореневі прислівники з

орфограмою - н і нн у прислівниках.

Без кінця, без сліду, на совість, на радість, до речі, до смаку, без ладу.

Із трьома прислівниками складіть речення.
5. Студія “Поле чудес”

На дошці приховані слова, відома лише перша і остання літери. Виграє той, хто відгадає більше слів.

Ш….о (шалено) с……..я (спересердя) р…..о (радісно)

Б………о (безсердечно) н……я (навмання) щ..о (щиро)


6. Програма “Фольклор – перлина мудрості”

1. Переписати прислів’я, на місці крапок вставляючи пропущені прислівники і пояснюючи вивчені орфограми.

Нога, що поспішає, ………. спіткнеться.

…… заробити хліба трудом, ганьба – стидом.

Краще …..ніж ніколи.

Свій хліб годує … .

У чистій хаті – свіжо, з чистого посуду - ….. .

Хто …. встає, тому Бог дає.

Неодмінно, не стидно, пізно, певно, смачно, зрання.

З трьох прислівників утворити ступені порівняння.

2. Пригадати народні пісні, балади, легенди, в яких є прислівники (бажано з орфограмою н, нн у прислівниках).

3. Скласти казку про золотоволоску Осінь, використовуючи прислівники. Вказати синтаксичну роль прислівника у реченні.

(червоно, бажано, незрівнянно, безперестанно, багрянисто, височенно, замріяно, лагідно, радісно, щасливо..).

7. Репортаж із студії знатоків.

Знатоками, звичайно, є самі учні. І як закріплення вивченого проводжу так званий репортаж із студії знатоків. Тобто, проводжу фронтальне опитування сама або у ролі кореспондента виступає бажаючий учень, яки може сам задавати свої питання по вивчених темах.

• Що таке прислівник?

• Які розряди за значенням мають прислівники?

• Як творяться прислівники?

• Назвіть ступені порівняння прислівників.

• Чому у деяких прислівниках ми пишемо одну і дві букви н?

• Яку синтаксичну роль виконують прислівники?



8. Студія “Домашні витребеньки”

Завдання на вибір:

1. Вправи 221(І), 222 (І).

2. Виписати із підручника історії 10 речень із прислівниками, які мають орфограму –н,-нн. Зробити синтаксичний розбір двох речень, вказавши на синтаксичну роль прислівника.

3. Скласти твір – мініатюру на тему “Моя Полонщино”

Тема: Правопис прислівників. Не і ні з

прислівниками.

Інтегрований урок: українська мова і народознавство



1. “До народних джерел”

Кожній групі дається текст із завданням: прочитайте текст. Поясніть написання не , ні з іменниками, прикметниками і дієсловами.

1гр.)1.Вязання – не забутий, а популярний вид домашніх жіночих занять, який полягає у виготовленні суцільного полотна або окремих виробів переплітанням нитки у вигляді петель. Воно існувало з давніх часів, але через нетривкість матеріалів до нашого часу не дійшли зразки цього виду народного мистецтва. Не наукові , а літературні джерела засвідчують існування в’язаних виробів уже в XІ ст. Витвори пізніших часів (XІX – XXст.) зберігаються в музейних колекціях. Не машинне, а ручне в’язання здійснювалось з допомогою гачка (дерев’яного, кістяного або металевого) і за участю двох або п’яти спиць.

…застосовуючи розмаїті техніки ручного в’язання, українські жінки здавна виготовляли необхідніші в побуті вироби – компоненти народного вбрання.

2.Ні з ким не зустрічатися, ні риба ні м’ясо, ні веселий, ні сумний, нічия земля.
2 гр.) 1. Обробка тваринних матеріалів належить до чи не найдавніших трудових процесів, які передували плетінню, ткацтву та іншим заняттям.

Археологічні знахідки шкіряного одягу, взуття, головних уборів засвідчують використання шкіри у ІІ тис. до н.е. Не в сьогодення, а у дослов’янський період уже відомо було фарбування шкір. Упродовж тривалого періоду історичного розвитку існувала домашня обробка шкір та виготовлення з них необхідних у побуті виробів господарського призначення, одягу та взуття. Матеріалом для всіх виробів служила не штучна, а натуральна шкіра. Лише з XXст. – штучна. Незвичайним було X – XІ ст.: шкірка хутряного звіра на Русі була грошовим еквівалентом у торгівлі; нею сплачували й данину.

2. Нісенітниця, ні кує ні меле, ніяковий, нічим не цікавитись, нічим не цікавитись.
2. “Вивчаємо народну мудрість”

1.Випишіть прислівники, заберіть риски, самостійно складіть правила написання не і ні з прислівниками.

Усна народна творчість, або фольклор – складова художньої культури народу, його не\писана словесність. Багатоваріативність фольклорних творів зумовлена рисою народно\поетичної творчості. Співаючи чи розповідаючи фольклорний твір, виконавець не\просто повторює готовий текст, поетичні форми, а не\рідко пристосовує їх до певної ситуації, події, осіб, додає своє – імпровізує. Ні\де правди діти, особливістю фольклору є його усність. Визначну роль при цьому відіграє пам’ять. Ні\защо не\потрібно забувати, що фольклор функціонує у широкому середовищі при активній участі народу. Не можна забувати про виконавців та носіїв фольклору: співаків, оповідачів, мудрих дотепних людей, які зберігають в пам’яті значний репертуар народних пісень, казок, переказів, легенд, приказок, прислів’їв, загадок, анекдотів…

Коли учні сформулюють свої правила, ми звіряємо їх з правилами у підручнику .

2. Завдання: пригадати кілька прислів’їв де є орфограма написання не і ні з прислівниками.
3.“Народні витребеньки”

1. Доберіть антоніми з не, ні у прислівниках: радісно (невесело), завжди (ніколи), обов’язково (нізащо), повільно (негайно), вдосталь (небагато).

2. Поясніть фразеологізми, заберіть риску і поясніть де не, ні є префіксом, а де - часткою.

Ні \багато, ні \мало; не\ за\ горами; ні\де голці впасти; не\ждано й не\гадано; не \сьогодні – завтра; дихнути ні\коли; не \складно, та ладно.

3. Зробіть переклад з української на російську мову: …неждано все кругом потемніло, повіяв холодний вітер. Невідомо звідки знялася курява і підхопила царівну. Царевич зрозумів, що, може, більш ніколи її не побачить. Він ніяк не міг зрозуміти, як це все сталось. Необачно спалив він шкірку, ніде правди діти – страждає! Неодмінно піде і врятує Царівну .

4. Учням пропонуються малюнки (на них зображені епізоди з казок). Їм потрібно скласти до них діалог, використовуючи прислівники з

не, ні.
4.“Народні знання”

Визначити головну думку тексту. Підкреслити прислівники, вказати спосіб творення, ступінь, правопис.

Земля для хлібороба завжди була живою матерією, неодмінно наділеною конкретним відчуттям: землю не можна було паплюжити ні дією, ні словом. Образ Матері-Землі, Землі – годувальниці віками оспіваний на етнічній території України. Уява хлібороба невтомно витворювала божества, які, на його думку, опікувалися плодючістю землі, не давали їй вичерпатися. У цікаво складених низках міфів, легенд проповідувалися моральні та етичні норми ставлення до неї. Часто – густо хлібороб, обробляючи землю, звертав увагу на її родючість. Одразу впадав у вічі колір ґрунту: “На чорній землі більше хліба”; “Чорна земля родить білий хліб» ,- постійно полюбляли казати рільники. Багатовікова практика вирощування культурних злаків неодмінно збагачувала українського хлібороба досвідом; він усе глибше проникав у фізичну суть дивовижного феномена.
5. “Народна творчість”

Скласти твір-мініатюру на тему: “Народні звичаї і традиції у моїй сім’ї”, використовуючи прислівники.


6.“Народ скаже, як зав’яже” (“Снігова куля”)

Це є підсумок уроку. Вчитель кидає кульку на одного учня, задаючи питання, потім цей учень кидає іншому і т.д. Таким чином весь клас буде опитаний.

Орієнтовні питання:

• Що таке прислівник?

• Що таке усна народна творчість?

• Що таке фольклор?

• Чим відрізняється прислівник від інших частин мови?

• Назвіть приклади усної народної творчості.

• Як пишемо не і ні з прислівниками, наведи приклад.

• Чому земля була і є важливою для українця? Як до неї ставились?

• Коли пишемо н, нн у прислівниках?

• Назвіть способи творення прислівників.


7. “Народна архітектура”

(домашнє завдання на вибір ) п.28

1. Намалювати свою сім’ю, описати робочий день кожного з членів родини (письмово).

2. Скласти родинний календар.

3.Вправи 226,227

Тема: Букви и та і у прислівниках
1. “Квітка-семицвітка”

Учні по черзі підходять і обривають з квітки пелюстку, на якій написане запитання або завдання (пелюстки кольорові). Вони зачитують запитання чи завдання і дають відповідь. Якщо вона правильна, то прикріплюють пелюстку до другої квітки (тобто збирають нову квітку). Якщо відповідь неправильна, то пелюстку відложують вбік. Коли всі завдання правильно виконані, то повинна получитись така квітка як і перша.



2. “Побудь учителем”

Кожній групі дається завдання: підготувати матеріал до теми : Букви и та і у прислівниках (одній групі – і, другій – и). Потім представник кожної групи виступає в ролі вчителя і пояснює даний матеріал, наводить приклади, диктує речення, слова, словосполучення. Учні можуть задавати питання для “вчителя”, якщо щось незрозуміло. Для підтвердження матеріалу читають правило на ст.111.


3. “Перлинки мудрості”

1. Встав пропущені букви:

Книжка мовчк.. все розкаже. Уноч.. кожна корова чорна. Інод..рідко, зате мітко. Троянди плодів не дають, але їх залюбк.. вирощують. Вдача ягняча – по-ягняч.. й мекече. Сім верст до небес, і все пішк.. .Вміють мовчк.. любити друзі.

2. Відгадайте загадки. Доберіть до прислівників антоніми.

У\ночі гуляє, а в\день спочиває, має круглі очі, бачить серед ноч.. . На\весні веселить, в\літку холодить, в\осени годує, в\зимку гріє.

3. Напишіть твір-мініатюру на тему: “Природа взимку”.


4. “Слово – речення – запитання – відповідь – завдання..”

Вчитель, тримаючи у руках малюнок, вказує на учня і каже: “Слово”, учень називає слово-прислівник, який закінчується на і або и , вказує на іншого учня і каже: “Речення”, той складає речення із цим прислівником, а третій учень задає запитання до цього речення і четвертий учень дає відповідь, п’ятий – підбирає антонім, шостий – перекладає на російську мову.


5. “Передай далі”

Учням дається аркуш паперу (кожній групі). Перший учень пише слово – прислівник і передає по колу другому учневі, той виконує наступне завдання, і так, передаючи, учні виконують вправу. Чия група виконала перша, та отримує додатковий бал.



1. Запишіть прислівник, який закінчується на и або і .

2. Введіть цей прислівник в речення.

3. Вкажіть спосіб творення.

4.. Назвіть розряд.

5 Підкресліть члени речення, вкажіть, яким членом речення виступає даний прислівний.

6. Доберіть антонім до цього прислівника.

7. Перекладіть цей прислівник на російську мову.
6. “Доведи думку”

Групи одна одній задають питання, але відповідь не просто сказати, а її потрібно довести чому саме так.


7. “Взаємообмін завданнями”

Групи дають одна одній завдання, яке потрібно якнайшвидше виконати.



8. “Домашній практикум”

1. Записати 10 речень з прислівниками, які закінчуються на і та и.

2. Скласти діалог з прислівниками на і та и.

3. Виписати з української літератури 10 речень з прислівниками на и та і.


Тема : Дефіс у прислівниках
1. “Напад розбійників”

Учень попадає в полон (тобто він викликаний до дошки), йому треба відкупитись домашнім завданням і дати відповідь на запитання “розбійників” (учнів). Запитання повинні бути по вже вивчених темах. В полон попадають і відкуплюються 2-3 учні.


2. Щоб дізнатись, як ми будемо писати префікси і суфікси з прислівниками, повинні пройти “Казковий лабіринт”. Розгадка лабіринту – це правило на дану тему, вона приведе нас до дерева мудрості.

1. Заберіть риски: будь\хто, будь\чий, хто\небудь, хтозна\чий, будь\який.

2. До поданих прислівників додайте префікси і суфікси. Скажіть, чи так само пишуться неозначені займенники? Як, куди, де, коли, скільки, десь, коли. Довідка: казна-, хтозна-, будь-, -небудь, -таки.

3. Вам подані прислівники. Уважно розгляньте їх і сформулюйте правило написання прислівників через дефіс.

Будь-як по-друге пліч-о-пліч

Хтозна-куди по-російськи зроду-віку

Як-небудь по-вашому гидко-бридко
3.“Дерево мудрості”

Учні самостійно складають правило, і потім всі разом, опрацьовуючи теоретичний матеріал, складаємо “дерево мудрості”: на кожне правило приклеюємо листочки зеленого кольору, а на кожен приклад – червоного. Робимо висновок.


4. “Три бажання Попелюшки”

1. 1. Знайдіть “зайве слово”, забираючи риску: ледве\ледве, по\українськи, віч\на\віч, часто\густо;

2. Хтозна\де, будь\коли, де\небудь, казна\де;

3. По\перше, по\українському, де\не\де, по\п’яте;

4. Де\небудь, якось\то, казна\коли, як\от.
2. Перекладіть на українську мову: близко – близко, не сегодня – завтра, белым – бело, когда – нибудь, по – солдатски, мал – помалу, будь – где.
3. Складіть речення із такими прислівниками: тишком\нишком, по\геройськи, по\своєму, неждано\негадано, як\небудь, десь\то.
5.“Спіймай жар-птицю”

3 учням дається картка із завданням.

Картка №1

Спиши, забери риску, поясни орфограму.

Іду по\українському полю. Вона розмовляє по\українському. Андрій ходив по\своєму садку. Він все робив по\своєму. По\осінньому полю проїхав комбайн. Вже пахне в лісі по\осінньому.
Картка №2

Розподіли прислівники за правилом:

По\свійськи, просто\напросто, де\небудь, як\небудь, по\новому, пліч\о\пліч, де\не\де, по\казахському, по\перше, казна\коли, будь\де, хтозна\як.
Картка №3

Встав прислівник:

Ти йому…., він тобі … . До роботи …, а до танців мастак. Один збрехав, другий не розібрав, а третій … перебрехав. Ходить мовчки, а кусає … .

Довідка: по\свійськи, по\свинськи; так\сяк; по\своєму, по\вовчи.


Поки працюють з картками, інші учні грають гру “Вірю – не вірю ”.

Їм дається дві картки: синього і зеленого кольору. Якщо вірять, то підіймають картку синього кольору, якщо ні – зеленого.

• Прислівник відмінювана частина мови.

• Він має два ступені порівняння.

• Він пишеться завжди з буквою і.

• Не і ні з прислівниками пишеться завжди окремо.

• Прислівники: по-нашому, біло-біло, віч-на-віч, казна-де пишуться через дефіс.

• Буква і пишеться у таких прислівниках: навсправжкі, завбільшкі, мовчкі.

• У прислівниках пишеться стільки н, скільки їх було у прикметниках та дієприкметниках, від яких вони утворені.

• Не з прислівниками пишеться завжди разом .

• Прислівники можуть писатися і через дефіс.
6. “Допомогти царівні Несміяні”

Учням дається завдання: написати про якийсь кумедний випадок із свого життя, використовуючи прислівники, які пишуться через дефіс.

Поки вони працюють, перевіряю роботу з картками.
7.“З перемогою додому” (на вибір) П.31, ст.128.

1) Вправи 245.

2) Описати спортивні змагання, використовуючи прислівники, які пишуться через дефіс.


Тема: Написання прислівників разом і окремо
1. “Мікрофон”

Вчитель бере мікрофон і задає питання (по вже вивчених раніше темах), а потім передає його учневі. Той відповідає, потім задає запитання і також передає мікрофон іншому учневі. Так по ланцюжку мікрофон передається всім учням. Учень, який відповідав останнім, пояснює домашнє завдання.



2. “Карусель мандрівки”

Учні мандрують по минулих темах і пригадують правопис прислівників. Кожній групі дається картка із завданнями, вони повинні їх виконати і назвати до якого правила ці завдання належать.

1.1.Напишіть якнайбільше прислівників з двома буквами н.

2.Вставте пропущені букви: навік.., ополудн.., навкруг.., ввечер.., докуп.., удвіч.., навесн..., повол.., зарад.., навскок.. .

2.1.Заберіть риску: де\небудь, будь\коли, по\нашому, по\заячи, тишком\нишком, пліч\о\пліч.

2.Складіть чотири речення із прислівниками: ніщо, ні туди ні сюди, ненароком, несміливо.


3. “Диктант – дослідження”

Учням дається текст (записують під диктовку), в якому вони підкреслюють прислівники і визначають, яке правило по правопису прислівників вони ще не вчили. Виписавши ці прислівники, учні повинні записати ще 5-6 на це ж правило, визначити спосіб їх творення, виділити префікси і суфікси, основу. Дослідити і вказати характерні ознаки прислівників, що пишуться разом. Звірити свої відповіді із таблицею.

З першої миті життя схиляються над нами обличчя матерів. Безупинно і самосвідомо всім своїм життям і працею утверджують в нас кращі риси людяності й добра. Закривають грудьми, навіть ціною власного існування, від усього лихого. Матері… . Все життя дивляться вони нам услід, вирядивши в люди. Так і стоять на початку всіх наших доріг, навіть коли їх не стає. Стоять і дивляться і бажають нам добра і щастя… .

(О.Сизоненко).



4. “Поетична розминка”

На дошці записаний вірш-пісня, учням потрібно вставити прислівник, який, на їхню думку, підходить до тексту.


Тебе люблю, моя ти рідна мово,

(Завжди) в тобі плекаю кожне слово,

(Без сумніву) тобою я горджуся,

Твоїм словам прекрасним поклонюся.


Твоїми перлами моя душа іскриться,

І колисковій мами не спиниться,

(На радощах) тобі я заспіваю,

Цвісти і жить тобі я побажаю!

Приспів:

Тобою радуюсь (повік)!

В тобі цей солов’їний спів!

Моя ти, українська мово!

Землі моєї диво калинове!

Тебе ми будемо плекать!

Тобою будем розмовлять!

Тебе до сонця піднесемо!

Тобою (до останку) ми живемо!

Коли вставили прислівники, учні заспівують вголос цей уривок.


5.“Зіграй виставу”

Учням даються слова (діалог), вони повинні зіграти виставу, тобто показати майстерність акторів. Інші учні уважно слухають, називають прислівники, які запам’ятали, доводять їх правопис. Про що цей діалог?

- Доброго дня, Вінні. Куди так зрання?

- Доброго дня, П’Ятачок. Та ось іду в ліс.

- Так ще ж тихо-тихо, ледь-ледь світає.

- Я йду по мед. Піду пізніше, бджоли побачать і покусають.

- Ну, Вінні, так можна і в двері не влізти.

- Нічого, цей солоденький, добренький, свіженький медок мені до смаку. Я б їв його і вдень і вночі.

- Вінні так ти будеш рости не вгору, а вшир. Їстимеш день у день медок і станеш, - як бочка.

- Але він мені до вподоби.

- Вінні, мед потрібно їсти в міру!

- Це ти так говориш, бо ніколи не їв його. Приходь ввечері в гості і спробуєш. Тоді будеш їсти мед як і я: день у день без краю.

- Добре, прийду. До побачення.

- До зустрічі. Біжу поки ще бджілки сплять.


6. “Круговерть завдань”

1. Зніми риску: з\дня\на\день, в\міру, без\підставно, без\краю, до\сьогодні, за\разом, в\троє, до\пізна, горі\лиць, мимо\хіть, на\певно.

2. Забери риску, з трьома словосполученнями склади речення. До\дому неньки – йти до\дому, йти на\зустріч гостям – на\зустріч випускників, взяти за\багато – за\багато років, в\третє вікно – повторюю в\третє.

3. Намалюйте табличку “Правопис прислівників: написання разом”.



7. “Ти – мені, я – тобі”

Учні двох команд по черзі задають питання одна одній по вивчених темах. Домашнє завдання учні задають також самі.




Учні дуже люблять, коли урок проходить у незвичайній формі. І коли такий урок проходить як гра, конкурс, диспут, конференція і т.д., вони працюють із задоволенням, допомагають один одному, творять, думають, доводять, перевіряють себе і своїх однокласників. Такий урок проходить швидко, ніхто не нудьгує і не жде кінця уроку. Особливо тренувальні вправи проводжу у нестандартній формі, це є, свого роду, узагальнення попередньо вивчених тем.

Марафон “Планета Прислівник”( тренувальні вправи за темами: “Способи творення прислівників” і “Букви н і нн у прислівниках” )

Учні відповідають, отримуючи картки. Хто набере найбільше карток, той отримує медаль і грамоту “Переможець марафону”. Решта – похвальні листи.



1. “Атака”

Один учень виходить на клас, а інші “закидають” його запитаннями. Він повинен швидко відповідати (не лише правила, але й пояснювати домашнє завдання), тобто відбити “атаку” однокласників. Якщо відповідь неправильна відповідати йде інший учень. (запитання можуть бути і з попередньо вивчених тем)


2. Словниковий диктант

Пояснити написання орфограм: завдання, незліченний, спечений, відмінювання, уміння, безсонний, шалений, розв’язаний, латання, писанина, писаний.


3.“Творчий лабіринт”

1. Вставити пропущені букви, закінчити речення, вказати спосіб творення прислівників, виділяючи в них словотворчі префікси і суфікси; пояснити орфограми.

Він прийшов зат..мно, коли всі вже … .

Ледве-ледве п..р..ступивши порі.., Андрій… .

Йому було жаль тих… .

Андрієвий син, чистісінько викапаний батько, мав сіро\голубі очі і … .

2. Утворити прислівники, використовуючи префікси і суфікси.

В-, -ісіньк, -чі, за-, -о, по- + -ому, з- + -у.


4.“Практична лабораторія”

1. Скласти речення із прислівниками, в яких пишеться –нн-. Обґрунтувати свою думку.

2. Списати прислівники, ставлячи наголос. Обґрунтувати свою думку.

Прямо, зосліпу, нарівно, неждано, енергійно, безстрашно, спросоння, зрання, додолу, напам’ять, знадвору.



5 . Добери синонім

Замініть подані прислівники іншими прислівниками( синонімами) з префіксом без-. Виділіть префікс і суфікс.

Постійно – (безперестанку), сумно – (безрадісно), нахабно - (безсоромно), сміло - (безстрашно), завжди - (безкінечно), сонячно – (безхмарно), незв’язно — (безладно).
6. “Феєрверк завдань”
1. Перекласти українською мовою: с утра, чутко, своевременно, наугад, густо, в стороне, вкусно, ведомо, отлично, благосклонно, медленно.

2. Вставити пропущені букви: Він працював натхне..но. Я поплив навман..я. Ходить попідтин..ю нікому не\потрібна. Зран..я встанеш – всі справи зробиш. Хто ра..о встає – тому Бог дає. М..ні прямо ненависн..о тебе бачити.

3. Утворити ступені порівняння: приємно, ясно, погано, пізно, толерантно.

4. Пояснити написання прислівників.

Він працював натхненно. Невпинно плине час. Я поплив навмання.

5. Розподіліть прислівники відповідно до способу їх творення: безжально,

причому, двічі, гаряче, спросоння, тяжко-важко, праворуч, горілиць,

нашвидкуруч, жаль, затемно, наверху, ледве-ледве, по-сусідськи,

небагато, ніскільки, чистісінько.

7. “Лабіринт”

Замінити подані слова і словосполучення прислівниками з -руч-. Пояснити спосіб творення кожного прислівника. Вказати ознаку, виражену прислівником.

Зліва – (ліворуч), власними руками — (власноруч), справа - (праворуч), на швидку руку – (нашвидкуруч), голими руками — (голіруч), виготовляти руками (вручну).


Тема: Тестове тематичне оцінювання навчальних

досягнень учнів за темою “Прислівник”

Початковий рівень

1. Прислівник це:

а) самостійна невідмінювана частина мови, яка виражає ознаку дії чи стану або ступінь і міру вияву іншої ознаки та обставини;

б) повнозначна частина мови, яка вказує на предмет, ознаки, кількість, але не називає їх;

в) повнозначна частина мови, яка вказує на дію предмета.


2. У реченні прислівники виконують функції:

а) присудка;

б) додатка;

в) обставини.


3. Скільки ступенів порівняння має прислівник?

а) 6;


б) 2;

в) 4.
4. Які прислівники можуть мати ступені порівняння?

а) на –а(-я) утворені від Р.в. з прийменниками від, до, з, за;

б) на –о,-е, утворені від якісних прикметників;

в) будь-який прислівник на –и,-і,-у.
5. До якого розряду належить прислівник у реченні : За що, не знаю, я караюсь, І тяжко караюсь! (Шевченко)

а) мети;


б) міри і ступеня;

в) способу дії.


6.У якому реченні є прислівник утворений від числівника?

а) він пригорнув сина по-батьківськи;

б) гірко зароблене солодко їсться;

в) він помужнів вчетверо.



І варіант

Середній рівень

1.Знайдіть”зайве” слово за приналежністю до слів іншої частини мови:

а) двічі, втроє, гірко, досі, п’ятеро;

б) сміятися, любити, возити, по-козацьки;

в) будь-де, казна-коли, хтозна-як, казна-хто.

1. Скласти і записати речення із прислівниками часу.

2. Утворити прислівники вищого ступеня:

тихо, добре, швидко
Достатній рівень

1. Вставити пропущені букви:

навік.., трох.., по\дитяч.., нетлін..о, спросон..я;

2. Наведіть приклади прислівників, які пишуться разом.. З одним складіть речення.

3. Розібрати прислівник як частину мови: Вітер шалено рвав пару
Високий рівень

Написати твір-мініатюру на тему: “Країна Прислівник”, використовуючи прислівники. Їх підкреслити


ІІ варіант

Середній рівень

1. Знайдіть “зайве” слово за приналежністю до слів іншої частини мови:

а) по-товариськи, пліч-о-пліч, ліворуч, правий;

б) четвертий, п’ятеро, три десятих, вчетверо;

в) найшвидший, зелене, спіла, якнайкраще.

2. Скласти і записати речення із прислівником мети.

3. Утворити прислівники найвищого ступеня : погано, дорого, легко.


Достатній рівень

3. Вставити пропущені букви:

по-польськ.., не/злічен..о, вноч.., анітрох.., нав..ипередк… .

4. Наведіть приклади прислівників, які пишуться окремо. З одним складіть речення.

5. Розібрати прислівник як частину мови: Тихше б’ється хвиля в береги.
Високий рівень

Написати твір-мініатюру на тему: “Моя подорож по планеті Прислівник”, використовуючи прислівники. Їх підкреслити.


Контрольна робота (диктант).

Тематичне оцінювання навчальних досягнень учнів за темою “Прислівник

Орієнтовні тексти для диктанту.
1. Відломлена гілка

Уздовж паркової алеї біг хлопчик. Був ясний весняний день. Хлопчикові було весело.

Уздовж алеї росли маленькі липки, їх недавно посадили. На гілочках зеленіли ніжні пахучі листочки. Хлопчик зривав їх і кидав собі під ноги. Тішився. От зупинився біля однієї липки. Та не листочок відірвав, а цілу гілочку відчахнув. Гілочка впала додолу. Хлопчик на хвильку зупинився, глянув на тремтячі листочки, на липку – з північного боку зяяла ранка…

Хлопчикові стало жалко липки, та жалість у його серці жила недовго.

Минуло багато – багато літ. Хлопчик виріс. Ось одного весняного дня прийшов він до того парку, де бігав у дитинстві. Уздовж алеї росли високі стрункі липи. Тільки одна була мовби поранена з північного боку. У неї ніби руки не було. Замість гілки – глибокий шрам…

(119 слів) (За В.Сухомлинським)

2. Яблунька і літо
Юрко і Мишко весною посадили біля школи яблуньку. І домовились: на канікулах будуть приходити до школи і поливати її. Сьогодні поливатиме Юрко, завтра – Мишко, потім знов Юрко, потім Мишко.

Настали канікули. Не прийшов Юрко поливати яблуньку, думав: “Завтра прийде Мишко і поллє”. Мишко жив далеченько від школи й думав собі: “Учора ж поливав яблуньку Юрко… Нічого їй не буде за день. Завтра прийде і поллє, він ближче від школи живе.

Минали дні, деревце не поливалося.

А щодня приходив до школи Андрійко. Він годував рибок у шкільному акваріумі. Побачив зів’ялу яблуньку і став її щодня поливати…

Першого вересня пішли Юрко і Мишко до яблуньки. Побачили, що вона зеленіє і засоромились. Кожен думав: “Це ж тільки я не поливав…”.

(117слів) (За В.Сухомлинським)


3. Прийшла мама

Зимовий вечір. За вікном гуде, виє завірюха. Мама ще не повернулася з роботи. І маленька Зоя жде. Вона прислухається до завивання завірюхи.Зої здається, що за вікном великий, страшний звір. Ось він стукає у вікно. Зоя заплющує очі.

Прийшла мама. Підходить до Зої, обняла, поцілувала.

- Тобі не страшно було, доню? – питає мама.

- Ні, не страшно! – радо відповідає Зоя.

За вікном тепер уже не виє завірюха. Тихо шумить вітер. Мов ласкава хвиля на ставку. Ось вона лагідно доторкнулась до шибки. Зоя підходить до вікна. Над землею весело кружляють білі сніжинки.

( 89 слів) (За В.Сухомлинським)

4.Бабусині руки


Бабуся плете панчохи. Швидко рухаються її старі, натруджені руки. Ось вони зустрілися – права і ліва. Допомагають одна одній. Ось вони зупинились, радяться про щось. Порадились і знову за роботу. Ще швидше почали плести. А ввечері пальці однієї руки потискують пальці іншої. Це вони дякують один одному за веселу працю.

Та ось бабуся захворіла. Лежить у ліжку. Руки стали нерухомі. Лежать на грудях близько одна одної. Тихенько ворушаться пальці. Це рукам хочеться одна до одної. Але роки не дозволяють. Наблизилась права рука до лівої, взялась пальцями за пальці. І завмерла. Це вона скаржиться на біль.

Помаленьку бабуся стала одужувати. Ожили її руки. Плетуть панчохи. Але чого вони все частіше радяться між собою? Невже вони забули , як плести?

(116 слів) ( За В.Сухомлинським)



Варіанти граматичного завдання
Клас традиційно ділиться на 1 і 2 варіанти.

І. 1 в.

1. Підкреслити у тексті всі прислівники.

2. Скласти речення із прислівниками причини і способу дії. Зробити розбір прислівника як частини мови (з одного речення).

3. Утворити ступені порівняння прислівників: близько, ласкаво, щедро, гаряче, вузько, м’яко.

4. Розкрити дужки: (не) вдогад, (ні) звідки, (в) двічі, (до) побачення, ось\ось, з\боку\на\бік, (а\ні) коли, тільки(но), (по) народному.
2 в.

1. Підкреслити у тексті всі прислівники.

2. Скласти речення із прислівниками мети та міри і ступеня. Зробити розбір прислівника як частини мови (з одного речення).

3. Утворити ступені порівняння прислівників: тихо, дорого, темно, боляче, ясно, синьо.

4. Розкрити дужки: одним\одна, (до) запитання, (без) сумнівно, (з) давніх\давен, кінець\кінцем, (по\де) куди, (що) духу, (на) здогін, аби (як).
ІІ. 1 в.

Початковий рівень

Закінчити думку:

1. Вищий і найвищий ступені порівняння мають прислівники, які…

2. За значенням прислівники поділяються на такі розряди…
Середній рівень

1. Добрати антоніми до прислівників: тихо, весело, вперед.

2. Зробити переклад: медленно, сгоряча, летом, искренне.
Достатній рівень

1. Ввести у речення прислівники, вказати розряд: згарячу, навіки, навмисне.

2. Утворити вищий ступінь порівняння прислівників: смачно, рясно, далеко.

3. Вставити пропущені букви: навік.., по – заяч.., утрич.., навман..я, попід\тин..ю.


Високий рівень

Зробити розбір прислівника як частини мови.

Здавна народ наш над усе цінив хліб, сіль і честь.

2 в.

Початковий рівень



Закінчити думку:

2. Прислівники утворюються за допомогою…

3. Прислівник відрізняється від інших частин мови тим, що…
Середній рівень

1. Добрати синоніми до прислівника: поводитись весело.

2. Зробити переклад: тяжело, вдруг, стоя, вмиг.
Достатній рівень

1. Ввести у речення прислівники, вказати розряд: втричі, довіку, наперекір.

2. Утворити найвищий ступінь порівняння прислівників: дорого, темно, мудро.

3. Вставити пропущені букви: поноч.., по\польськ.., не\вблаган..о, в..ечері, зран..я.


Високий рівень

Зробити розбір прислівника як частини мови.



Мені поля задумливо шептали свої ніким не співані пісні.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка