Про доброту і милосердя



Скачати 161.7 Kb.
Дата конвертації24.02.2016
Розмір161.7 Kb.


Жиленко Діана Іванівна

Розробка уроку з курсу «Я і Україна»

(Громадянська освіта)
Про доброту і милосердя

Хорольська гімназія

2010р.

Тема: Про доброту і милосердя



Мета: з’ясувати зміст понять «добрий», «милосердний»,

«співчутливий»; учити аналізувати ситуації мораль-

ного вибору; розвивати вміння критично мислити;

виховувати бажання творити добро

Обладнання: підручник «Я і Україна» (Бібік Н.М.,

Коваль Н.С., 2 клас); іграшковий мікрофон; опорні слова;

Завдання для роботи в групах; малюнки( Незнайка, квітки добра та ін.); твори В.Сухомлинського, віршовані рядки

Жиленко Д.І.



1.Організація класу.

Станьте рівно, посміхніться,

До гостей ви поверніться.

З добрим днем всіх привітайте

І за парти посідайте.

- Сьогодні ми проведемо особливий урок, урок-телепередачу. А зараз я передаю мікрофон телеведучим нашої програми: (прізвища учнів).

(Вручаю мікрофон телеведучим)


  • Ознайомте, будь ласка, учасників телепрограми і глядачів з анонсом нашої програми.

2. Ознайомлення з планом уроку.

Телеведучий : Увага! Увага!

В ефірі телеканал 2-Б класу

Хорольської гімназії.

Телеведуча: У студії працюють диктори (прізвища та імена

Учнів).


Учень: Девіз нашої програми:

Діяти – активно!

Думати – оперативно!

Сперечатись – доказово!

Для всіх обов’язково.

Учениця: Сьогодні в програмі «Все про добро та милосердя ви почуєте і побачите…

Учень : Добрим бути просто чи непросто?

Не залежить доброта від зросту.

Навчимо Незнайка серед людей жити,

Добро й милосердя творити.

Учень. Твори Сухомлинського нас вчать,

Як добрими й милосердними в світі нам стать.

І ми часу не гаємо – твори визначного

педагога прочитаємо.

Як людей полюбиш-пошануєш,

Силу для добра в душі відчуєш.


Учениця. І планета блакитна засяє ясніше,

Якщо разом станемо добріше.

І якщо досягнемо ми цієї мети,

Розростеться у класі кущ доброти.

Учень. З давніх- давен в народі так ведеться,

Що доброта й милосердя Божою справою

Зветься.

Прислів’я ми пригадаємо,

Ситуації життєві розіграємо.

Бо доброта з віками не старіє,

Доброта від холоду зігріє.

Телеведучий. Квітка чарівна в програмі засяє:

Добрими справами всіх зігріває.

Хай вона, як сонце, світить.

Хай радіють і дорослі, й діти.

Телеведуча. А зараз передаємо мікрофон

Головному продюсеру програми

«Все про добро і милосердя»

( ПІБ учителя).

Учитель: Дякую! Шановні гості та учасники програми, я вітаю вас у нашій студії. Ви всі ознайомилися з анонсом нашої передачі, яку мені хотілося б почати словами вірша.


Сказав мудрець:

  • Живи, добро звершай,

Та нагород за це не вимагай!

Лише в добро і вищу правду віра

Людину відрізня від лісового звіра.

Хай оживає істина стара:

Людина починається з добра.


  • Що відрізняє людину від лісового звіра?

(В добро і вищу правду віра)

- З чого починається людина?

(Людина починається з добра)

Як нам не вистачає добра! Але хто ж в цьому винен?

Хіба це не деякі з нас наповнюють світ злом: вимовляють брутальні слова, ображають друзів, радіють, коли хтось неправильно розв’язав задачу…Вчитися добру – завдання нелегке. Тому робити це треба з дитинства, так само, як вчитися ходити, читати, кататися на ковзанах.
3. Повідомлення теми уроку.
Щоб говорити про добро і милосердя, треба точно розуміти, що означають ці слова.
4.Робота із словниками.

Відкрийте словники і прочитайте, що означають слова

«добрий», «милосердний».

Добрий – який доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до людей.

Милосердний – який виявляє добре, співчутливе ставлення до когось.

( На інтерактивній дошці з’являються слова «доброта», «милосердя», словникові статті до поданих термінів,

малюнки сонця, веселки, чорної хмари, зламаного деревця, зірки, смерчу та ін.)
-Доберіть антоніми до слова «добро» (зло), «милосердя» (жорстокість, байдужість)
-Поміркуйте, які з поданих ілюстрацій перегукуються із названими словами.
5. Сприймання й осмислення нового матеріалу.

1.Розповідь учителя.

Ще з давніх часів доброта і милосердя були в традиціях нашого народу. Природним вважалося допомогти знедоленому, нещасному, поділитися шматком хліба, дати притулок бездомному, захистити старість, немічність, скривдженого. Добро виховується в наших душах і серцях старанням і бажанням його творити. Коли зробити добро людині, їй буде приємно, але і нам також. У народі говорять: «Стався до людей так, як хочеш, щоб вони до тебе ставилися».

2. Колективне вирішення ситуаці й.

- Ми живемо серед людей, і тому вам потрібно вчитися вирішувати різні життєві ситуації, у які ви можете потрапити. Спробуємо вирішити деякі з них.

А) Попереду вас іде дідусь. У одній руці у нього важка сумка, у другій – паличка. Старенький зупинився відпочити, поставив сумку і паличку біля будинку. Раптом палиця упала. Ви проходите поруч і все це бачите.

Що ви зробите?

Б) На подвір’ї грався маленький хлопчик. Його мама сиділа на лавці і в’язала шапочку. Хлопчик побіг за м’ячем, упав, забив коліно, лежить і плаче. Ви сидите навпроти. Що ви зробите?

В) Надворі сонячний літній день .Ви з мамою зібралися іти на річку, але мама відчула себе погано. Вам дуже хочеться купатися, поніжитися у променях лагідного сонечка. Як ви вчините?

Г) По дорозі зі школи додому ви побачили бездомне кошеня. Воно було налякане і розгублене. Ви хотіли пройти мимо, але кошенятко підбігло до вас, довірливо притиснулося і замуркотіло. Вам хочеться забрати звірятко додому, але батьки не дозволяють утримувати домашніх тварин. Як ви вчините?

Ґ) У холодний зимовий день Наталка й Оленка йшли зі школи додому. Наталка була тепло одягненеа. На ній була тепла шубка і рукавички. Її ранець зручно лежав на спині. А Оленка в школі забула рукавички, тому портфель несла в голій руці.

- Рука в мене змерзла страшенно!- поскаржилася Оленка подружці.

Наталка відповіла:


  • А в мене ні.

Так вони йшли до самого дому.


  • що можна сказати про поведінку Наталки? (байдужа)

  • - Як би ви діяли на місці Наталки?

Д) На багатолюдному перехресті стоїть бабуся, вона в нерішучості – не знає, як перейти вулицю.

Як ви поведетеся?
Е) У дворі граються двоє малюків, збоку стоїть дівчинка, вона теж хоче гратися, але боїться підійти.

Що ви зробите?


Учитель:

Я задоволена, діти, що, вирішуючи різні життєві ситуації, ви надали перевагу добру й милосердю. Сподіваюсь, що і в реальному житті ви не поступитесь своїми принципами.


3.На нашому телеканалі рубрика «Відомі імена».
Оповідання Сухомлинського опрацюємо.

У світ ровесників ми помандруємо.

Щоб від зла та байдужості боронитись,

Добру й милосердю ми будемо вчитись.


-Послухайте оповідання В.Сухомлинського «А серце тобі нічого не сказало?»
Андрійко прийшов зі школи й побачив заплакану матір. Він поклав книжки на стіл. Чекає обіду.

  • А тата відвезли до лікарні, - каже мати.

Занедужав батько.

Вона чекала, що син занепокоїться, стривожиться. Та син був незворушний і спокійний.

Мати великими очима дивилася на Андрійка.


  • А нам завтра до лісу йти. Завтра ж неділя. Учителька казала, щоб усі прийшли до школи о сьомій ранку.

  • То й куди ж ти підеш завтра?

  • До лісу…Як казала вчителька.

  • А серце тобі нічого не сказало? – спитала мати й заплакала.




  • Чи можна сказати про Андрійка, що він добрий, милосердний? Поясніть свою думку.




  • Як повинен був зробити Андрійко, щоб не образити вчительку і виявити синівську доброту? (Малюємо дерево рішень)




  • Що йому мало наказати серце?




  • Отже, доброта і милосердя – це уміння співчувати.




  • Починаємо будувати кущ доброти й милосердя.

(На інтерактивній дошці у процесі роботи з’являються нові гілочки).
Доброта

Співчуття


Милосердя
4.-Увага! Гість у студії. До нас звернувся Незнайко з проханням навчити його добру, милосердю.

Незнайко хоче добрим стати,

Щоб багато щирих друзів мати,

А ще хоче мудрі життєві правила знати,

Добро й милосердя всім дарувати,

Тож часу не гаєм

І Незнайку помагаєм.

- Отже, допоможем Незнайку?

Малюнки уважно розглядаємо,

Добру й милосердю Незнайка навчаємо.



  1. Незнайку, завжди допомагай мамі по господарству. Візьми на себе частину її турбот.

  2. Допоможи бабусі донести сумку. Завжди турбуйся про стареньких і немічних.

  3. Поступайся у транспорті місцем старшим та жінкам з дітьми. Будь уважним та ввічливим.

  4. Будь щедрим товаришем. Не їж ласощі, заховавшись в темному куточку, а пригости товаришів. Тебе поважатимуть та любитимуть.

  5. Не ображай товаришів. Завжди ділися своїми іграшками. І тоді з тобою охоче ділитимуться.

  6. Допомагай дівчаткам зняти чи одягнути пальто. Ніколи не кривдь дівчат. Будь справжнім джентльменом.

  7. Ніколи не забувай привітати рідних зі святом, а щоб не забути святкові дати, склади сімейний календар.

  8. Ніколи не смійся з чужого лиха. Завжди прийди на допомогу людині, яка потребує цього.

  9. Люби тварин. Допомагай і бережи їх. Ми відповідаємо за тих, кого приручили.

  10. Не закривай у клітку пташок, які звикли жити на волі. Будь природі другом.




  • Незнайко вдячний вам, бо отримав цінні поради. І якщо він ними скористається, то люди його поважатимуть і матиме він багато друзів.

5. Фізкультхвилинка
Щось втомились ми сидіти,

Треба трохи відпочити.

Руки вгору, руки вниз,

На сусіда подивись.

Руки ззаду покладемо,

Головою поведемо!

Руки вгору, руки в боки –

І зроби чотири скоки.

Дружно всі присядемо

І за парти сядемо.

6.Робота з підручником (ст.80)
Вже ми трохи відпочили,

Всі підручники відкрили.

Будем далі ми трудитись,

Добру й милосердю учитись.


-Сьогодні ми прочитаємо оповідання Олеся Донченка «Справжні товариші»

А) Читання вчителем 1 частини.

- Чому Павлик не прийшов до школи?

Б) Читання другої частини дощиком.

- Що запропонувала Маруся однокласникам?

В) Вибіркове читання.

- Розгляньте уважно малюнок.

Знайдіть у тексті уривок, який відповідає малюнку.


Г)Створення сенкану.
Дійові особи
МАМА ПАВЛИК ТОВАРИШІ
Яка? Хвора немічна Чуйний Уважні дружні

Який? привітна турботливий безкорисливі

Які?
Ваше

ставле –


ння співчуваю поважаю підтримую
-Чого вчить оповідання?

(Безкорисливості, товариськості)



  • Отже, ще одна гілочка виросла на кущі доброти і милосердя – безкорисливість.

7.А зараз – рубрика «Надбання минулих поколінь».




  • З давніх-давен у людині цінувалися порядність, добро, чуйність, милосердя. Народ створив багато прислів’їв та приказок про ці риси.

  • Які прислів’я ви підготували?

Люби ближнього свого, як самого себе.

Стережися злого, чини добро.

За добро добром платять.

Життя дано людині на добрі справи.

Добре там жити, де вміють дружити.




  • Яке з цих прислів’їв може стати темою оповідання «Справжні товариші»?

8.Робота в групах.


В ефірі в групах попрацюєм.

Швидко й правильно міркуєм.

Вчимося думки свої довести –

Хай розростається кущ доброти.




  • Спікери, представте свої групи.

  1. Наша група зветься «Чомучки».

  2. Свою групу ми назвали «Всезнайки».

  3. Ми вирішили назватися «Мудрунчики».

  4. Свою групу ми презентуємо як групу «Вмійки».

  5. Ми вирішили назватися «Мрійники».

  6. Наша група обрала назву «Помагайки».




  • Кожна група отримує завдання. Прочитайте, обговоріть між собою. Зробіть висновки.

Група «Чомучки»


Посиротив
Юрко прийшов до школи з рогаткою. На кущі бузку сидів горобчик. Дзьобиком він старанно чистив пір’ячко.

Юрко прицілився з рогатки й пустив у пташку камінець. На листя бризнула кров, а тільце горобчика впало додолу.

Юркові стало страшно. «Невже це я зробив?» - подумалось йому.

Обернувся хлопчик і побачив учителя. Панас Іванович мовчки відхилив гілку, і Юрко угледів горобине гніздо. З нього виглядало п’ятеро пташенят.



  • Вони тепер лишилися без неньки. А якби з твоєю мамою хто таке зробив?

Юрко стояв блідий і мовчазний.

Уночі хлопчик майже не спав. Йому ввижались пташенята, що жалібно пищали, гукаючи матусю.

В.Сухомлинський

Питання:


  • Поміркуйте, що зробив хлопчик: злочин чи необдуманий вчинок? Доведіть свою думку.

  • Чому хлопчик не спав уночі? Що його мучило?

Учитель:

  • Наступна гілочка виросла на кущику – совість.

Група «Всезнайки»


Гірший за гадюку
У одного Чоловіка був вірний друг – Собака. Набрид Чоловікові Собака. Той надумав його продати і повів на базар.

У лісі ліг Чоловік на траву відпочити і заснув. З-під старого пенька виповзла гадюка, висунула жало – ось-ось ужалить Чоловіка!

Кинувся Собака на гадюку. Наступив лапою на голову, тримає.

Прокинувся Чоловік, бачить, що Собака життя йому врятував.

Ви думаєте, що Чоловік приголубив свого рятівника і повів додому? Ні, повів на базар і продав.

Коли передавав Собаку новому господареві, Собака жалібно схлипнув і сказав:



  • Хто продає свого друга, той гірший за гадюку!

В.Сухомлинський

Питання:


  • Яким був Чоловік?

  • Яким був Собака? Доведіть свою думку.

  • Як ви зрозуміли останні слова Собаки?

  • Чого вчить оповідання?

Учитель:


Отже, на кущі «Доброта і милосердя» виросли нові гілочки – вірність і вдячність.

Група «Мудрунчики»


Під час шкільного концерту зал був переповнений. Літня жінка запізнилася і стояла біля дверей. Марійка встала, щоб дати їй місце, але невдоволено надула губи, вираз її обличчя був такий сердитий, що жінка подякувала і відмовилася сісти. А Соня сказала: «Ходімо, будь ласка, вперед. Вам буде там зручно». Жінка подякувала і сіла на запропоноване місце.

Йдучи з концерту, Марійка сміялася з Соні, якій довелося стояти цілий вечір.


Питання:

  • Чи можна назвати Марійку і Соню добрими дівчатками? Доведіть свою думку.

  • Продовжіть речення:

«Добро – це … , а зло - …»


  • Наступна гілочка проросла – вихованість.

Група «Вмійки»


На уроці трудового навчання учні робили іграшки для дитячого садка.

Василько дуже старався і зробив гарну іграшку. Йому стало шкода віддавати її в дитячий садок. Він подумав : «Візьму її додому для братика,» - і сховав іграшку в портфель.

Наприкінці уроку всі учні поскладали свої іграшки на стіл. Учитель полічив іграшки і сказав: «Однієї іграшки не вистачає. Хто забув здати свою іграшку?» Василько низько схилив голову і мовчав.
Питання:


  • Що повинен був зробити Василько?

  • Чи добре зробив хлопчик? Чому?

  • Чого вчить випадок з Васильком?

Учитель:


Ще з’явилися на кущику гілочки – чесність і щедрість.

Група «Мрійники»




  • У нашому будинку живе самотня бабуся. Родичів у неї немає, тому я завжди прибираю в неї квартиру, ходжу в магазин,- розповідала Оксанка.

  • А я допомагаю одинокому старенькому дідусеві: купую й приношу додому ліки і продукти, - розказував Ігор.

  • А якщо в мене часу немає? – дивувався Сашко. – Як же мені бути?

Питання:



  • Як ви ставитеся до вчинків Оксани та Ігоря?

  • Що б ви порадили Сашкові?

  • Як називають дітей, які не з примусу, а по добрій волі допомагають стареньким, немічним людям?

Учитель:


Отже, ще одна гілочка проросла – турбота.

Час невпинно біжить веред. Хочеться вірити, що у вас все буде гаразд, що слова доброти, почуті сьогодні, ви пронесете через усе життя.

Пам’ятайте: людина на цім світі не вічна, життя коротке і гріх розтринькувати його на погані справи.

Група «Помагайки»


Дерев’яний лелека
В одному селі жили собі чоловік, жінка і їх маленький син – Сергійко. Був у чоловіка й батько. Жив він у маленькій комірчині, яку йому відвели.

Наближались Сергійкові іменини. Батьки запросили гостей.

Тільки Сергійкового дідуся забули запросити.

А він уже давно готував онукові подарунок. Вирізав з дерева лелеку.

Танцюють гості, співають. Тільки дідусь сидить у своїй комірчині. Перед ним на столі стоїть дерев’яний лелека.

Так і знайшли його вранці…схилився на подушки, сумний, непорушний, а в очах – захололі краплинки сліз.


Питання:


  • Якими були Сергійкові батьки? Доведіть свою думку.

  • Що стало причиною смерті дідуся?

  • Чого вчить оповідання?

Учитель:


Виросли ще дві гілочки – чуйність, людяність.

Висновок учителя:


Є багато випадків, що і при живих дітях батьки стають самотніми. Діти виростають, забувають стежку до рідної хати, дбають лише про своє благополуччя. А батькам хочеться бачити їх, погладити по голівці, торкнутися до їхніх рук і почути слова любові.

Не блукай між домами,

Коли вдома жнива.

Їдь частіше до мами,

Поки мама жива.

Пам’ятай, що не завжди

Ти застанеш її,

Довгий шлях подолавши

З міста в рідні краї.

Може, в серці заниє

Той могильний горбок,

Та боргів не покриє

Ні твій плач, ні вінок.

Тож хай навіть громами

Доля путь полива,

Все одно їдь до мами,

Поки мама жива.

В ефірі на телеканалі гра «Впізнай добро»


А) Якщо людина повинна робити те, що я називаю, ви плескаєте в долоні, а якщо ні, то нічого не робите.

- Робити комусь зле, якщо цього ніхто не бачить.

- Допомагати мамі по господарству.

- Не вмиватись.

- Берегти рідну природу та охороняти її.

- Шанувати працю інших людей.

- Галасувати, коли хтось відпочиває.

- Бути вихованим, стриманим.

- Обманювати, сваритися, хвалитися.

- Насміхатися з чужого горя.

- Добре вчитися, багато читати.

- Не слухати батьків.

- Любити і шанувати своїх батьків.

- Ділитися тим, що в тебе є.

- Ображати інших.

- Красти.

- Захищати слабкого.

- Допомагати друзям у біді.


Б) Учитель:

Бачу, що ви знаєте, що має робити добра, чуйна людина. Бо іноді вистачає доброго слова, щоб звеселити людину, зробити їй приємно чи навіть допомогти у біді.


Підсумок:

Багато людей потребують вашої допомоги. Тільки треба уважніше дивитися навколо себе, вміти бачити. Можна влетіти у салон автобуса, впасти на вільне місце і втупитися у вікно. А можна поступитись, без зайвих нагадувань, місцем старшій людині чи жінці з маленькою дитиною. Можна, весело сміючись, перейти вулицю. А можна уважно глянути довкола, запропонувати допомогу людині, яка втратила зір, перевести її через дорогу. Треба зупинитись і заспокоїти дитину, яка плаче. Необхідно допомогти старим та інвалідам. І це потрібно не тільки їм. Це потрібно насамперед вам, вашому серцю, вашій душі.


9.Створення квітки доброти.

Спробуємо зібрати разом наші добрі вчинки. Хай кожен з вас поміркує та запише на пелюстці ті добрі вчинки, котрі він зробив за останній тиждень. А ми зберемо наші добрі вчинки навколо доброї посмішки, гаразд? Це допоможе нам жити по-доброму і надалі.

(Діти записують добрі вчинки і прикріплюють навколо посмішки.)


  • Гарна квітка розквітла у нашому класі? Це тому, що ви прикрасили її добрими справами. Я бажаю, щоб квітка добра цвіла в серцях у вас усе життя. А щоб вона не зів’яла, не засмічуйте душу й серце злом, байдужістю, негідними вчинками.

Навчаймося добра,

Як вчаться мови діти,

Щоб потім все життя

Його, святе, творити.



  • Мікрофон вручаю телеведучим.

  1. Наша телепрограма підходить до кінця.

  2. Ось і пролунав дзвінок –

Закінчився наш урок,

За роботу по заслузі

Ми вам дякуємо, друзі.


  1. На прощання гостям щирим,

Щоб згадали добре нас,

Подаруєм власний віршик,

Що складав наш другий клас.

Всі: Шановні гості, Якщо ваша ласка,

Спасибі, що знайшли час, То приходьте до нас

Прийшли до нас. Ще, будь ласка.






База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка