Проект «Усі ми різні, але нас єднає Добро»



Скачати 250.1 Kb.
Дата конвертації06.03.2016
Розмір250.1 Kb.
Люди на Землі,

Спішіть добро творити,

Щоб нам не згинути у морі зла,

Щоб кожен міг серед краси прожити

У царстві справедливості й добра.


Проект

«Усі ми різні, але нас єднає Добро»

Милосердя… це слово, до якого ми останнім часом звертаємося все частіше. Чому? Тому, що наше суспільство втомилося вже від грубощів, несправедливості, черствості душ людських, жорстокості

Наш школа – це велика і дружна сім’я. І завжди хочеться, щоб у нашій сім’ї панували добро і взаємоповага. Модель нашого проекту дає можливість кожному вихованцю глибше зануритися в основне поняття добродійності, показати на найпростіших прикладах відчуття щастя та добра як практичного втілення надбань людини, національних та загальнолюдських цінностей.

Мета проекту:

- створити в шкільній родині творчу, дієву атмосферу популяризації доброчинності;

-формувати в дітей ціннісне ставлення до власного життя, до інших людей,почуття чуйності, тактовності, здатності до співпереживання;

- виховувати бажання жити у світі добра, розуміння своєї причетності до всіх подій, які відбуваються у житті, заохочення до добрих вчинків і корисних справ



Етапи роботи над проектом:

І. Підготовчий:

1) визначення мети і теми загальношкільного проекту;

2) розробка і формулювання підтем (міні проектів класних колективів) спільно з учнями та батьками.

II. Планування роботи над проектом (пропонуються джерела і способи одержання інформації).

III. Пошук, накопичення, систематизація і опрацювання інформації.

IV. Реалізація проекту (позакласні заходи, творчі конкурси, доброчинна діяльність).

V. Оформлення результатів (доповіді, творчі роботи, презентація).

VI. Звіт про роботу.

VII. Підведення підсумків роботи.

Очікувані результати:

§ Розвиток життєвих компетенцій школярів;

§ Набуття навичок дослідників;

§ Розвиток почуття милосердя, доброти;

§ Удосконалення вмінь презентувати результати досліджень;

§ Формування активної життєвої позиції.

§ Розвиток умінь працювати в команді;

Реалізація проекту

І етап

На першому етапі роботи над проектом учнівським самоврядуванням було запропоновано провести День відкритих сердець «Відкриваймо серця для добра»,в ході якого провели соціологічне дослідження у формі стіни «Калейдоскоп». Кожен клас давав відповіді на запитання:


- Хто на сьогодні , на вашу думку, потребує допомоги, підтримки ? (Діти, які лікуються в лікарні, люди похилого віку, одинокі; інваліди; бездомні тварини; свій варіант).g:\газета\фото до газети\p9090053.jpg

- Чим ми, школярі, можемо допомогти конкретно:

- Кому ви самі особисто хотіли б допомогти ?

- Кого ви вважаєте доброю людиною ?

Результати кріпилися на стіну, потім аналізувалися і було виділено 3-5 пріоритетних напрямів роботи міні проектів класних об’єднань.

ІІ етап

Кожен клас разом із класним керівником та батьками створювали карту мети доброчинної роботи «Сходинки Добра». Кожна сходинка – завдання, яке повинні вирішити учні в ході роботи над своїм міні проектом.



ІІІ етап

Вся інформація по реалізації міні проектів і проекту в цілому систематизується і висвітлюється в шкільній газеті «Нове покоління», а також на сторінках місцевих газет.

Акція «Скарбничка добрих справ» .

Кожен бажаючий пише на папірці одну добру справу, яку зробив протягом тижня чи місяця. Свої папірці діти складають до скарбнички. Ініціативна група обробляє подану інформацію і створює Банк добрих справ. У кінці семестру, у День Доброти, учні звітують про виконані добрі справи.


ІV етап

Міні проект учнів початкових класів «Вузлики Мудрості»

З давніх-давен стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основою життя, і про це народ висловлювався в усній народній творчості.

Учасники цього проекту збирали вірші, вислови та прислів’я про добро і милосердя, складали власні синками,створили Абетку добра, в якій було подано:

Правила доброти

Подивися навколо — хто потребує поради, доброго слова, співчуття, допомоги.

Постав себе на місце іншого.

Зрозумій і виконай його бажання.

Прощай помилки іншим.

Принеси іншому радість.

Допомагай слабким, маленьким, хворим, старим, тим, хто потрапив у біду.

Жалій інших.

Роби добро для близьких і друзів.

Люби людей знайомих і незнайомих.

Роби добрі справи просто так, з гарних спонукань.

Закликай навколишніх творити добро.


Памятка доброї людиниh:\dcim\100olymp\p9240015.jpg

Не завдавай нікому болю, страждання.

Не порушуй краси Землі.

Не проходь осторонь жорстокості.

Не залишай без допомоги хворих і поранених.

Не залишай птахів і звірів наодинці з голодом.



Скринька народної мудрості

Добро довго пам'ятається;

Хто людям добра бажає, той і собі має;

Не одежа красить людину, а добрі діла;

Робиш добро — не кайся, робиш зло — зла і сподівайся;

Поведінка — це дзеркало, у якому кожен показує своє обличчя;

Краще добро робити, ніж гарно говорити.

То добру вчиться, той добром живе.

Добра справа живить душу й тіло.

Добро творити – себе веселити.

Добре слово й залізні ворота відкриває.

Без добрих справ немає доброго імені.

Добра слава лежить, а худа біжить.

Доброго шанують, а злому не дарують.



Думки на папері

«Добро – це те, що прекрасно; те, що творить; те, що рухає вперед. Це є життя. Зло – це смерть»

О. Мень

Зусилля потрібні для того, щоб робити добро, але ще потрібніші для того, щоб утриматися від зла.



Л.Толстой

І тільки той прожив немарно, Хто злу ішов наперекір.

І. Муратов

Добрій людині буває соромно навіть перед собою.

А. Чехов

Історія природи починається з добра, бо вона — творіння Боже; історія свободи — зі зла, бо вона є справою рук людських.

І. Кант

Жодна зла людина не буває щасливою.



Ювенал

Що людина розумніша й добріші, то більше вона помічає добра в людях.

Ф. Честерфілд

У внутрішньому світі людини доброта – це сонце.

Гюго В.

Спробуйте бути хоч трохи добрішими – і ви побачите, що будете не в стані скоїти дурний вчинок.



Конфуцій

Доброта – це те, що може побачити сліпий і почути глухий.

Марк Твен

Добрим людям слід довірятись словом і розумом, а не клятвою.

Сократ
Поняття «добро» у світових релігіях:

Буддизм: «Не роби іншим того, що сам вважаєш злом».

Індуїзм: «Не роби іншим того, що спричинило біль тобі».

Іудаїзм: «Що ненависно тобі, не роби іншому».

Даосизм: «Вважай прибуток ближнього твого своїм прибутком, а його втрату – своєю втратою».

Іслам: «Бажай ближньому своєму того, що бажаєш собі».

Християнство: «Поступай з іншими так, як хочеш, щоб поступали з тобою».
Синкани
Доброта Співчуття

Щедра, взаємна світле, душевне

Допомагає, надихає, окрилює зігріває, огортає, радує

Місток до серця людини Допомагає любити один одного

Милосердя. Людяність.
Добро

Чисте, непорочне

Творить, притягує, захищає

Надихає жити в мирі

Співчуття

Класними керівниками протягом року проводилися години спілкування, усні журнали, кіножурнали, години добра, на яких несли кожній дитині – світло добра, світло любові і віри в свої сили, як запоруку щасливої долі.g:\фото вчителів\рызне\p9280074.jpg



g:\фото вчителів\рызне\p9280070.jpg


Міні проект учнів 5-6 класів « Людина починається з добра»

Милосердя потребують не лише люди, їх душі і серця,а й природа, яка оточує нас.

Птахи взимку бояться не холоду, а голоду. Тих запасів, що були зроблені восени, не вистачає. Тому й гинуть птахи у сильні морози. В наших силах врятувати птахів від голодної смерті. Учні 5-6 класів на чолі з Міністерством милосердя проводять кожного року доброчинну акцію «Милосердя»: акцію «Допоможемо птахам взимку» -

g:\газета\фото до газети\p9090058.jpgg:\газета\фото до газети\p9090056.jpg

розвішують годівнички та постійно підгодовують пернатих. Це допомагає виховувати дбайливе ставлення до природи рідного краю, розвивати почуття відповідальності за довкілля.

Життя сьогодні переповнене різними неприємними подіями. Ми включаємо телевізор, а там – бійки, вбивства, насильство, зло. Тому не зайвим буде поговорити про добро сторінками книг, яке завжди і в усьому допомагало людям.

Школярі організовують та приймають активну участь у шкільній акції «Кроки добра»:

--дарують книги шкільній бібліотеці;h:\фото вчителів\фото\p9250011.jpg

--активно працюють у книжковій лікарні «Айболить»

--створюють інформаційні вісники про значення книг в житті людини, їх цінність, як джерела думок і почуттів.g:\фото вчителів\рызне\p6230059.jpg
-- виготовляють книжечки-лічилки, книжечки-розмальовки для дітей дитячого садка.

--на базі бібліотеки створили енциклопедію легенд та повір’їв про добро і милосердя.


Постійно учні 5-6 класів проводять для молодших школярів цікаві ранки та свята, гостинно приймають у вітальні «Пізнай свій народ», де театралізованими дійствами доносять до глядачів традиції святкування циклу зимових, весняних, літніх та осінніх свят наших предків. Засівають у маленькі серця зерна добра та людяності, милосердя та співчуття.
h:\газета\фото до газети\p9170086.jpgh:\газета\фото до газети\p9170083.jpg

Міні проект учнів 7-8 класів « Від серця до серця хай іде доброта»

Учнями середніх класів проводиться у школі День благодійника - організувується благодійна ярмарка «Діти - дітям» за участю усіх вихованців школи.g:\фото вчителів\12\p6050042.jpg

Кошти, вилучені з продажу тістечок, пирогів, цукерок, печива домашнього приготування йдуть на закупівлю іграшок для дитячого садочка.

g:\добро починається з тебе\p9260029.jpg

Організаційний комітет, який відповідає за проведення даного заходу проводить свято «На гостини до іграшок», в кінці запрошує всіх дітей до чаю з цукерками та дарує нові красиві іграшки, ігри, конструктори.


Проводиться День творчості:

1. Конкурс творів-роздумів на такі теми:



  • --«Якби я був добрим ангелом світу».

  • --«Чи можна прожити без доброти».

--«Що таке «доброта»?

Кращі твори друкуються у шкільній газеті «Нове покоління»:

«..люди не можуть існувати без доброти, тому що вона є наймогутнішою силою на землі, яка допомагає любити, співчувати, бути щирим.»

«..Якщо ми будемо творити добро, то ця планета перетвориться на чарівний світ, де люди будуть творити тільки світле, добре, прекрасне…»

«Ми повинні пам’ятати, що лиш та людина, яка доброзичливо, приязно, чуйно ставиться до інших, до всього оточуючого, може й собі сподіватись добра…»

2. Конкурс віршів та власних поезій про доброту та милосердя «Твори добро».

Друже милий, пам’ятай,

Цю абетку завжди знай:

Щоби зла не сіяти,

Думай перш ніж діяти.

3.КТС «Валентинка для друга», «Оберіг родини», «Квіти любові»(до 8 Березня), «Лялька – мотанка кожній дитині».

4.Соціологічне опитування власними кореспондентами шкільної газети:h:\фото вчителів\рызне\p9260053.jpg

--чи вважаєш ти себе добрим?В чому це проявляється?

--чи може людина прожити без доброти? Чому?

--до кого можна бути добрим?

--на що схожа доброта?

--де в природі можна взяти фарби і звуки, щоб описати доброту?
Міні проект учнів 9-11 класів « Тепло добра зігріє завжди»

На базі класів було організовано волонтерські загони, які повинні допомагати одиноким людям похилого віку мікрорайону школи, а також ветеранам педагогічної праці . Декому з них потрібна допомога в господарстві на городі, декому потрібне і добре слово. Адже милосердя – це також добре співчутливе ставлення до інших. Діти постійно здійснюють шефство, вітають із святами. Організовують для них літературні світлиці, даруючи радість піклування, увагу, доброзичливість.

Слухаючи захоплюючі розповіді про роки їхньої молодості, про страшні роки війни та голоду, повоєнне минуле ,волонтери створили «Літопис історії», де всі розповіді систематизовано, оформлено з фотографіями та малюнками.

Волонтерами також проводиться тиждень «Скарбниця роду», що відображає духовні традиції народу, його світогляд, етнічну історію. Адже усі ми – українці, і нас об’єднує у велику родину любов до рідної землі, до пісні, до вишивки.



  1. Виставка «Обереги нашого роду»

2.Свято української пісні «Сіяє зорею пісня українська»

3.Захист класних проектних робіт «Вишиванка моєї бабусі»

4.Майстер-клас «А над Україною вишиванки цвітуть»



f:\dcim\100olymp\p9190001.jpgf:\dcim\100olymp\p9190009.jpg

5.Загальношкільне свято проводів зими «Масляна, масляна весну привітай»




d:\фото\масляна 2011\p1160086.jpg


c:\users\alya\desktop\p1160082.jpg

Постійно працює «Школа батьків», де проводяться години довіри, кінолекторії про дитяче насильство та жорстокість, відеоролики про доброчинність та турботу, милосердя та чуйність. Тренінгові заняття «Добро посій у дитячому серці», «Протягни руку любові», «Наповни серце теплом та людяністю», круглі столи, за якими проходять батьківські дискусії «Як зробити дитину добрішою», «Виховання доброї та чуйної дитини».g:\фото вчителів\12\pb230028.jpg



V. Оформлення результатів

Усі результати проведеної роботи аналізуються, підводяться підсумки, і в кінці навчального року організаційний комітет разом із учнями, вчителями, батьками проводить день «Музей добра і любові», де кожен у довільній формі презентує свою роботу, яка була проведена у рамках міні проектів, оформляє стенд «Хмаринки Добра». Тут же відкриває свої сторінки і книга відгуків, де кожен учень і дорослий може написати про те, як вплинуло на нього побачене, що доброго і корисного зробили діти, чи запалили вони в своїх серцях іскри любові, добра, чуйності, милосердя. g:\добро починається з тебе\p9260034.jpg



VI. Звіт про роботу та підведення підсумків роботи.

Даний проект не потребує матеріальних затрат, адже доброта в основі своїй безкорислива, а милосердя – безкінечне.

Учні, беручи участь у благодійних акціях, відчули потребу творити добро. Вони брали активну участь у підготовці концертних програм, вистав, свят, із великим бажанням готували майстер-класи, підбирали іграшкові подарунки, виготовляли годівнички,упорядковували господарство підшефних. Реалізація проекту сприяла прояву серед дітей і дорослих найкращих людських рис: доброзичливості, співчуття, турботи, прагнення допомогти.

Результати реалізації проекту:


  • Гуманізація стосунків між вчителями та дітьми;

  • Практичне засвоєння вихованцями моральних і духовних цінностей;

  • Формування навичок практичної допомоги іншим людям;

  • Формування в учасників проекту стратегії життєвої поведінки у суспільстві;

  • Розширення зони контактів вихованців з позашкіллям;

  • Створення умов для самореалізації особистості у різних видах творчої діяльності;

  • Активізація волонтерського руху в школі та районі

Зараз можна побачити навкруги багато горя і біди, але ми повинні жити і сіяти добро в людських душах, бути милосердними вже сьогодні. Іноді здається, що зло перемогло. Це тому, що про нього багато говорять, пишуть, показують по телебаченні. Давайте оглянемося довкола і запитаємо кожен себе: «А чи все я зробив для того, щоб людям біля мене було затишно і спокійно?»

У нас таке коротке життя, так хай же не буде місця злим помислам. Хай оживає істина стара: «Людина починається з добра!»


Додаток
Година довіри. 2 клас

Тема: Доброта - це частина нас.

Мета: Формувати в учнів ціннісні орієнтири; здатність формувати моральні судження; розвивати вміння розрізняти добре й погане; розвивати навички колективної роботи.

Оформлення: плакат «Добрі справи прикрашають людину», «Спіши робити добро», частини прислів’їв.

Хід заходу

  1. Слово учителя. Слухання легенди «Все в твоїх руках».

Звертає увагу на плакат.

  • Сьогодні ми поговоримо про доброту. Давайте створимо у нашому класі гарний настрій. Посміхніться один одному і скажіть добрі слова. Молодці, я теж рада бачити усіх вас – такими добрими та усміхненими.

Сьогодні ми продовжимо створювати нашу «Абетку гарних слів. Будь ласка згадайте гарні, добрі слова на літеру «Д»».

(добрий, дорогий, дружній, доброзичливий)

Ми поговоримо про поважне й турботливе ставлення до усього, що нас оточує, про важливу й потрібну якість для людини – про доброту. Як ви розумієте це слово?

(відповіді дітей)



  • Наведіть приклади доброго ставлення до людей.

  • Згадайте, які добрі вчинки зробили ви?

  • А хто, як ви гадаєте, є найдобрішою та найтурботливішою людиною у родині?

  • Як вона піклується про вас?

  • А як ви піклуєтесь про свою матусю? Як допомагаєте їй?

До повернення батьків з роботи можна виконати багато справ: прибрати в кімнаті, вимити посуд, сходити в магазин за продуктами, почистити черевики, доглянути молодого братика чи сестричку.

Ви повинні пам’ятати: на все хороше, що для вас робиться людьми, треба відповідати теж добром, проявляти увагу, чуйність.

А тепер давайте пограємо. Гра називається «Склади прислів’я»».

Ваше завдання – поєднати частини прислів’я. Нагадуємо, що прислів’я – це короткий народний вислів, народна мудрість.



Все добре переймай, а зла уникай.

Добре ім'я краще багатства.

Світ не без добрих людей.

З добрим поживеш — добре й переймеш, з лихим зійдешся — й свого позбудешся.

Добро довго пам'ятається, а лихо ще довше.

Добрий чоловік — надійніше кам'яного мосту.

Добре діло роби сміло.




Інсценівка байки «Вовк там білка»

  • Чого вчить ця наука ? (не роби зла, будь добрим)

  • А чи є у вас бажання робити добрі справи? Так, я бачу, що ви щиро прагнете добра.

Висновок: Бо доброта – як чарівні ліки, що виліковують від багатьох хвороб. Люди прагнуть добра і ненавидять зло. Треба вчитися бути добрим до всього оточуючого. На все гарне, що для нас робиться людьми, слід відповідати добром.

І тому: «Поспішайте робити добро!» Будьте добрими і щедрими.



Година спілкування з елементами тренінгу. 9 клас

Тема: У чому виявляється милосердя.

Мета: Сприяти вихованню в учнів почуття милосердя до оточуючого світу;

Спонукати дітей до глибокого аналізу життєвих ситуацій;

Виробляти навички милосердної поведінки в соціумі.

Очікувані результати:


  • пояснити поняття «милосердя»;

  • розповідати, чому милосердя потрібне в соціумі;

  • вдосконалювати навички навчального співробітництва, вміння логічно і критично мислити.

Обладнання: Фрагменти відеосюжетів, спокійна музика, бейджики, ручки, плакати з правилами роботи, папір, дошка,

макет «Дерева рішень», фрагменти мультимедійної презентації.



Форма проведення: година спілкування з елементами тренінгу.

На екрані вислови: 1. «Не чиніть зла, воно гидке й кривди не робіть нікому, бо кривда щастя не дає, а зло обмежує свободу». Сааді



2. «Якщо ти байдужий до страждань інших, ти не заслуговуєш називатися людиною». Сааді

3. «Перед розумним треба схилити голову, а перед добрим серцем стати на коліна». Гете

4. «Немає нічого вищого і прекрасного, ніж давати щастя багатьом людям.» Людвіг Ван Бетховен



Хід заняття

( Діти сидять по колу. Звучить спокійна музика.)



І. Вступ

Учитель. Діти, сядьте, будь-ласка, зручно, прислухайтесь до звуків, що лунають у нашому класі, до стану вашої душу та уявіть, що кожен із нас має у своєму внутрішньому світі струмок чистоти. Цей струмок дає нам духовну силу, вміння приймати правильні рішення. Адже кожна хвилина нашого життя – це вибір. Вибір поведінки, вибір вчинку, вибір життєвого шляху. І ця духовна сила буде необхідна нам сьогодні під час нашої роботи, вона допоможе збагатити ваші душі новими відчуттями. Тож візьміться за руки, потиском долоні передайте краплинку своєї чистоти товаришам, щоб бути відкритими і відвертими один перед одним.

ІІ. Етап мотивації

  1. Розгляд відеофрагментів (спочатку демонструються відеофрагменти, де люди почувають себе щасливими, захищеними, здоровими, життєрадістними).

Учитель: Які почуття викликали у вас продемонстровані кадри?

( Пізніше демонструються фрагменти із життя старих, немічних людей, дітей-сиріт, безпритульних та інших).



Учитель: А що відчуваєте коли розглядаєте ось ці фрагменти?

  1. Розгляд проблемної ситуації

Учитель: Поряд із радістю і щастям у житті йдуть хвороба, сум, скорбота, смерть. Який колір символізує радісні хвилини в житті людини? А сумні?

Прослухайте ситуацію, запропонуйте вихід з неї.

«На вузькій кладці через річку розминутися ніяк. З одного берега по кладці йде чоловік у білій сорочці. Йде і весело співає. З протилежного берега на кладці йде чоловік у чорній сорочці. Йде, схиливши голову, - сумний, невеселий. Зійшлися на середині річки. Чоловік у чорній сорочці каже:


  • Я дуже поспішаю, дай мені дорогу, повернись на берег, а потім перейди річку.

  • Куди ж ти поспішаєш? – запитав чоловік у білій сорочці.

  • У мене вдома велике горе. Син помер.

  • Я теж поспішаю, - сказав чоловік у білій сорочці.

  • Куди ж ти поспішаєш?

  • У мене вдома велика радість. Син народився.

Довго стояли мовчки на кладці обидва чоловіки дивилися в очі один одному.

(Звучить відповіді дітей проте, як вчинити чоловікам у цій ситуації. Тільки після цього вчитель зачитує кінцівку).

Потім чоловік у білій сорочці тихо і сумно сказав:


  • Тобі треба бути вдома швидше.

Сказавши це, чоловік у білій сорочці повернувся назад і пішов на берег, туди куди треба йти чоловіку в чорній сорочці. (В. Сухомлинський)».

Учитель: Кожна людина повинна вміти розділити людську радість і біль. Бо як говорить народна мудрість: «Чужого горя не буває». І сьогодні ми з вами доторкнемося до великого таїнства людської душі – милосердя і поміркуємо у чому воно виявляється.



ІІІ. Основна частина

Очікування учасників. (Визначити сподівання і очікування учасників щодо проблематики заняття).



Учитель: Але з початку, діти, напишіть на стікерах, (кольорові папірці, вирізані у формі листочків). Чого саме ви чекаєте від заняття з даної теми.

(Потім всі по черзі промовляють свої очікування, та прикріплюють на макеті «Дерева сподівань»). А щоб наша робота стала плідною, ми будемо дотримуватись правил:



  • дотримуватись регламенту (пунктуальність);

  • слухати і чути;

  • бути активним;

  • говорити тільки за темою і тільки від свого імені;

  • не критикувати: кожен має право на власну думку;

  • взаємоповага, говорити коротко, по черзі;

  • правило піднятої руки.

Учитель: Тож починаємо нашу роботу.

1-й учень: З-поміж різноманітних проявів добра, чи не найпереконливішим є милосердя. Словник української мови витлумачує цю чесноту як співчутливе ставлення до когось, милосердною людиною називають людину, готову прийти на допомогу іншим, сповнену доброти та чуйності.У цьому значенні слова «милосердний» та «добрий» є синонімами. Отже, милосердя – це діяльне добро, тобто таке, яке виявляється у наших вчинках. Воно є втіленням високої любові до ближніх.

2-й учень: Приміром, у християнському віровченні обов’язком кожної людини визначено такі милосердні вчинки: голодного нагодувати; спраглого напоїти; нагого (роздягнутого) одягнути; подорожнього прийняти й нагодувати; недужого та ув’язненого відвідати; померлого поховати. Вияв духовного милосердя – це добра порада, слова втіхи та розради. Милосердними є і ті, хто ділиться знаннями, досвідом, терпливо зносить кривду, прощає і не тримає зла.

3-й учень: Милосердя ґрунтується на таких якостях, як чуйність, уважність, доброзичливість і несумісне з пихою, байдужістю, брутальністю. Тільки той учинок є милосердним, який засвідчує повагу до людини.

Учитель: Давайте підберемо синоніми до слова «милосердя».(роблять учні)

(Чуйність, добродушність, доброчинність, людяність, співчуття, співпереживання, щиросердечність).

Вправа «Коло думок»:


  • Які, на вашу думку, прояви доброти і милосердя можливі в нашому повсякденному житті? (діти відповідають)

  • Які риси якості людини, на ваш погляд, заважають людині проявляти доброту і милосердя?

Вправа «Продовж речення»

З давніх-давен гарні стосунки між людьми, взаємопідтримка, милосердя були основними в житті. І про це говорить народна мудрість. Ваше завдання продовжити думку і прокоментувати народну мудрість, використовуючи приклади із сучасного життя.

Добро довго пам’ятається.

Хто людям добра бажає, той і собі має.

Роби добро, не кайся, робиш зло – зла і сподівайся.

Перший крок до добра – не роби зла.

Добре серце, як сонечко в небі.

Вправа «Хто найчуйніший?»

Учитель пропонує учням різні ситуації, наприклад:



  • ви почули плач дитини в дворі;

  • ваш друг одержав погану оцінку;

  • ваша бабуся потрапила до лікарні;

  • людині, яка сидить поряд з вами в потягу, стало погано;

  • ваша подруга мріє мати домашню тварину;

  • у невідомої вам людини вкрали гроші і документи, і вона не має можливості потрапити додому;

  • на вулиці знепритомнів безхатчинко.

Хто швидше визначить, як краще допомогти людям в тій чи іншій ситуації – наймилосердніший.

Творче завдання «Великодушний вчинок»

Подумайте, які із запропонованих вчинків можна назвати великодушними, а які – ні:



  1. Ви завжди ділитесь зі своїми товаришами цукерками, підручниками, іншими речами.

  2. Ви заблукали в лісі і віддали останній шматок хліба своєму другові, хоча були також дуже голодні.

  3. Мати купила дочці цукерок. Дорогою додому вона зустріла убогу дитину і пригостила її цукерками.

  4. Вранці по дорозі в школу ви прибираєте з дитячого майданчика осколки і сміття, щоб малюки не порізалися і не забруднилися.

  5. Ви завжди вчасно годуєте свого собаку.

  6. Ви завжди допомагаєте молодшому братові виконувати домашнє завдання з математики.

Творче завдання «Кошик сімейного милосердя»

Учитель малює умовні кошики сім’ї і просить учнів розказати чим жертвують для них їхні батьки, бабусі, і дідусі. Потім учні повинні розказати, чим вони жертвують для членів сім’ї. Порахуйте разом з дітьми, з якого боку плодів у кошику більше і обговоріть чому. Попросіть учнів подумати і назвати якості, які учать людей жертовності. Усі перелічені якості записуються під кошиком.



Учитель: Людей, повсякчас готових до милосердних вчинків, турботливих, уважних, чуйних і безкорисливих називають альтруїстами.

1-й учень: Слово «альтруїзм» походить від латинського «інша людина», «ближній». Альтруїзм – це безкорисливе піклування про благо інших, готовність заради цього зректися власних інтересів. Стислим утілення альтруїзму є настанова «жити для інших». Хоч сам термін відносно молодий (у філософії він був запроваджений у ХІХ ст.), його значення споріднене з настановами любові до ближнього в християнстві, обов’язком милосердя в ісламі, вченням про співчуття в буддизмі, тощо. Приклади альтруїзму завжди вражають. Альтруїстів часто визнавали святими. Пригадайте подробиці земного життя покровителя і оборонця дітей Святого Миколая. Його безкорисливі вчинки, безперечно, є виявом альтруїзму. Серед шанованих альтруїстів варто згадати і Святого Валентина, який, за легендою, всупереч імператорському наказові вінчав закоханих, даруючи їм щастя бути разом.

Учитель: Протилежністю альтруїзму є егоїзм. Хто ж такий «егоїст»?



2-й учень: Егоїстом називають людину, яка нехтує інтересами інших заради власних. Проявом егоїзму, приміром, є паління на дитячому майданчику або в кав’ярні, де поряд з курцем перебувають інші люди, які не палять. Егоїстичною є поведінка тих, хто в людних місцях вживає брутальні слова, голосно слухає музику тощо. Та щоб егоїстичних вчинків у нашому житті поменшало, варто озиратися на себе.

Вправа «Ланцюжок єдності» (робота в малих групах):

Поміркуйте над заповідями Володимира Мономаха, доведіть їхню актуальність у наш час і сформулюйте правило милосердя своєї групи:



  1. Не забувайте убогих, а як можете, по силі годуйте їх і подавайте сиротам.

  2. Старих шануйте, як батька, а молодих, як братів.

  3. Хоч би куди прийшли. Хоч би де зупинилися, напійте і нагодуйте нужденного.

  4. Найбільше шануйте гостя, звідки б до вас не прийшов: простий, чи знатний, чи посол; якщо не можете пошанувати його дарунком, то пригостіть його їжею і питвом, бо він, мандруючи далі, прославить вас у всіх землях доброю чи злою людиною.

  5. Не проминіть ніколи людину, не привітавши її, і добре слово їй мовте.

Складання «Правил милосердя»:

  • Не проходьте мимо тих, хто страждає;

  • Робіть добро – не чекаючи подяки;

  • Будьте альтруїстами, а не егоїстами;

  • Діліться з іншими людьми своїм досвідом милосердя.

IV. Підведення підсумків заняття

На столі лежать два види паперу різного кольору вирізані у формі яблук. Учитель дає інструкцію: ви бачите на столі аркуші. Вони знадобляться для підведення підсумку заняття. На аркушах червоного кольору ви напишете свої позитивні враження від нашого спілкування, а на аркушах жовтого кольору – побажання щодо поліпшення нашої роботи або те, що сьогодні вам не сподобалось і чому.



V. Заключна частина

Кожна людина живе лише один раз. І що б не сталось у кожного з нас у житті, завжди пам’ятайте, що ви людина. Ніколи не звинувачуйте когось у тому, що вас погано виховали. Ви самі повинні якомога більше працювати над вдосконаленням своєї особливості. Цей шлях важкий і тернистий, але ви молоді й зможете все подолати. І ось тоді у вашому серці навіки оселяться найсвятіші людські почуття – любов, доброта, прощення. Їх не купиш на базарі, в магазині, їх ні в кого не позичиш, але можна навчити себе бути добрими, людяними і милосердними.

Як часто ми зриваємо квітку, не задумуючись над тим, що завдаємо їй болю. Як легко зранити серце одним необережним словом, тим самим не залишивши у цьому серці місця для проростання добра. Будьмо добрими і чуйними, лагідними і щедрими, бо саме внутрішня краса прикрашає людину. Відкриваймо навстіж своє серце і душу для друзів, близьких і рідних. Життя таке прекрасне, тож поспішайте творити добро на землі.

Не забудь ні старця, ні дитини,


Поділись останнім сухарем.
Тільки раз ми на землі живем.
У могилу не бери провину.
Зло нічого не дає, крім зла,
Вмій прощати, як прощає мати.
За добро добром спіши воздати, -
Мудрість завше доброю була.
Витри піт солоний із чола
І трудися, забувши про утому,

Бо людина ціниться по тому,


Чи вона зробила, що могла.
Скільки сил у неї вистачало,
Щоб на світі більше щастя стало.

М. Луків


Учитель: Дякую за співробітництво. Зичу вам взаєморозуміння, і взаємоповаги, миру, злагоди і милосердя.



База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка