Програма психологічного розвитку емоційно-особистісної та пізнавальної сфери дитини "Я вчусь володіти собою"



Скачати 352.67 Kb.
Дата конвертації10.03.2016
Розмір352.67 Kb.
Міністерство освіти і науки України

Академія педагогічних наук України

Український науково-методичний центр практичної психології та соціальної роботи

Програма психологічного розвитку

емоційно-особистісної та

пізнавальної сфери дитини
"Я вчусь володіти собою"

Аверянов В.П.

Козленко А.М.

Київ, 2004



Зміст



Діагностичний етап


3

Структура програми (мета, методи, тематика занять)


6

Заняття


7

Заняття 1


7

Заняття 2


10

Заняття 3


13

Заняття 4


16

Заняття 5


19

Заняття 6


22

Заняття 7


24

Заняття 8


27

Заняття 9


29

Заняття 10


32

Література

34











Діагностичний етап
Діагностика внутрішньо особистісних проблем

Дослідження рівня адекватності образу "Я"
Методика "Сходинки"
Література

Панфилова М.А. Игротерапия общения: Тесты и коррекционные игры. Практическое пособие для психологов, педагогов и родителей. -М. : «Издательство ГНОМ и Д «, 2001.-160 с. (ст. 45-47).




Визначення рівня домагань дитини
Методика "Лабіринти"
Література

Вимірювання інтелекту дітей: Посібник для психолога-практика /За

ред. Ю.З. Гільбуха.- К.:РОВО "Укрвузполіграф", 19992.-133 ст.

(ст.75-81)



3. Дослідження мотивів, потреб, провідної емоції та типу реагування
Методика кольорових виборів за методикою Л.Собчик
Література

Терлецька Л. Шкільна психодіагностика К. Редакція загальнопедаго-

гічних газет. 2003.- 120 ст. (ст. 59-60)

4. Визначення мотивів школяра до навчання в школі

Текст анкети О, Ануффрієва та С. Костроміної


Література

Терлецька Л. Шкільна психодіагностика (ст. 60)



Діагностика міжособистісних конфліктів

1. Діагностика міжособистісного ставлення дитини та її сприйняття енутрішньосімейних езаємен
Методика Р. Жиля
Література

Райгородский Д.Я. (редактор-составитель) Практическая психодиагностика. Методики и тесты.- Самара: Издательство Дом «Бахрам-М», 2002,- 672 стр. (ст.418-436)



2. Тест «Рисунок семьи»
Література

Психологические тестьі / Под ред. А.А. Карелина: В 2 т. -М.: Гуманит. изд. Центр Владос, 2003.-Т.2.- 248 стр. (стр. 223-228)



3. Соціометрична проба "День народження"
Література

Панфилова М. А. Игротерапия общения (стр.36-39)




Діагностика реальних психологічних можливостей дитини
Діагностика емоційних процесів
Графічна методика "Кактус" Тест "Страхи в будинках"
Література

Панфилова М.А. Игротерапия общения (стр. 54-61)


Тест «Розенцвейга" (дитячий варіант)
Література

Практикум по возрастной психологии: Учебн. Пособие / Под ред.

Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко,- Спб:Речь, 2002.-694 стр.(стр.323-324)

2. Діагностика пізнавальних процесів
Література

Практикум по возрастной психологии: Учебн. Пособие / Под ред.

Л.А. Головей, Е.Ф.Рыбалко,- Спб:Речь, 2002.-694 стр.(стр.323-324)

Структура програми емоційно-особистісного та пізнавального розвитку дітей
Мета: розвиток емоційної регуляції поведінки, попередження і зниження тривожності і страхів, підвищення самооцінки і впевненості в собі, розвиток пізнавальних процесів.

Тематика занять:
1 Такий різний настрій
2 Як владнати поганий настрій
3 Наші думки й поведінка
4 Як зробити вибір?
5 Як досягти успіху?
6 Важке слово "Ні"
7 Впевненість в собі
8 Які ми різні
9 Вчимося казати собі "стоп"
10 Підведення підсумків (адекватний аналіз стану дітей)

Методи, що використовуються:
- імітаційні й рольові ігри;

- психогімнастика;

- малюнкові методи;

- елементи групової дискусії;

- техніки і прийоми саморегуляції;

- метод направленої уяви.


Заняття 1
" Такий різний настрій"

Мета:

- створити в групі атмосферу довіри;

- ознайомити дітей з поняттям настрій;

- ввести наочні образи, що символізують різний настрій;

- розвивати вміння керувати своїм настроєм;

- розвивати здатність до рефлексії.


Матеріал до заняття:

- 3 склянки з водою;

- блистинки;

- шматок глини;

- аудіо касета з записом пісні " Танок каченят".



Хід заняття:
1. Вправа "Станьте в коло"
На рахунок "один" замружте очі й починайте рухатись, при цьому дзижчить, як бджоли. На рахунок "два" із замруженими очима, й ні до кого не доторкаючись руками, спробуйте вишикуватись в коло.


  • експрес діагностика групи;

  • групове зімкнення.



2. Вправа "Хід по колу"
Ведучий тримає в руках м'яч (іграшку).

- Який це м'яч? Опишіть його.

- Тепер ми будемо передавати м'яч по колу. У кого в руках він опиниться, буде називати своє ім'я і розповідати нам про те, що він любить робити більше всього.


  • аналіз згрупування і активізації членів групи.


3. Наочний експеримент
Ведучий бере 3 склянки з водою і говорить:

  • коли ви почуваєте себе добре, у вас все виходить, ви всім задоволені, то в цей час ваш настрій схожий на чисту воду, і думки у вас ясні і "чисті" (показує склянку з чистою водою);

  • коли в голову приходять відмінні ідеї, настрій буває прекрасним, радісним і думки стають схожими на салют (кидає в 2-гу склянку блистинки);

  • але буває, що думки сумні і неприємні, нам погано чи образливо, то думки схожі на темну, мутну воду (кидає шматочок глини в 3-ю склянку).




    • аналіз включення групи.



4. Звернення до власного досвіду, висловлення думок
- Чи був у вас сумний настрій?

- Що ви відчували при цьому?

- Про що думали?

- Як виходили із сумного стану?

- Чи потрібно чекати, коли пройде поганий настрій?

- Що потрібно робити, щоб поганий настрій пройшов?




  • аналіз активності всіх членів групи.



5. Формування позитивного
Наш настрій залежить від наших думок. Тому, якщо хочеш, щоб у тебе був хороший настрій, думай про хороше. Кожен з учнів формулює позитивну думку.


  • аналіз позитивного спрямування групи.



6. Домашнє завдання:

    • спостерігати за своїм настроєм, та його зміною;

    • якщо настрій стане поганим, намагайтесь виправити його за допомогою хороших думок;

    • виготовити картки, що символізують різний настрій.




  • адекватний аналіз творчого стану дитини.

7. Гра "Дракон кусає свій хвіст" (під музику "Танок каченят")
Звучить весела музика. Діти стають один за одним і міцно тримають один одного зо плечі. Перша дитина - "голова дракона" намагається спіймати "хвіст", а той тікає від неї.


  • аналіз зближення групи;

  • позитивний психоемоційний заряд.


Заняття 2
Як владнати поганий настрій
Мета :

ознайомити з різними способами вираження емоцій;

вчити дітей керувати своїм настроєм;

вчити шукати вихід із складної ситуації;

ознайомити з позитивним переформулюванням як способом зміни відношення до ситуації.
Матеріал:

розмальовки двох видів для кожної дитини;

кольорові олівці чи фломастери;

аудіо касета із записом музики;

картки із зображенням трьох настроїв для кожної дитини.
Хід заняття:
1. Розминка
Показати за допомогою міміки:


  • свій сьогоднішній настрій;

  • той настрій, який був у вас на минулих днях.

  • Як владнати поганий настрій?

  • Які позитивні думки допомагають покращити настрій?

  • Чи можна сумувати, коли посміхаємося?

  • Подумайте про сумне і посміхніться.



    • змога звернути увагу один на одного;

    • створення відчуття групи.



2. Вправа "Розмалюй" (на одній розмальовці зображено героя з сумним настроєм, а на іншій - з веселим )
Потрібно розмалювати героя кольоровими олівцями чи фломастерами.

Ведучий просить скласти розповідь про сумного і веселого героя.




  • психологічний аналіз колірної гами;

  • розвиток фантазії, творчості.



3. Робота з музичними уривками
Звучать уривки різних мелодій. Діти піднімають картку, яка відображає настрій музичного твору.


  • розвиток уваги;

  • аналіз вміння адекватно реагувати.



4. Дискусія на тему "Зламалась іграшка"
Ведучий показує зламану іграшку

  • Чи може іграшка знову стати цілою?

  • А якщо довго чекати?

  • А якщо закричати?

  • Що потрібно робити в даному разі?




    • психологічний аналіз реплік дітей;

    • розвиток вміння знаходити вихід із складної ситуації.



5. Вправа " Навіть якщо..."
Діти поділяються на групи по-троє. Групи виконують вправу по черзі.

Перша дитина каже: " Навіть якщо..."

Друга дитина продовжує фразу , називаючи проблему.

Третя дитина каже: " В будь-якому випадку..."

Ведучий: "Я що-небудь придумаю, але плакати і сумувати не буду".


  • формувати навички саморегуляції.



6. Гра "Я не знаю"
Щоб не запитували у хлопчика Незнайка, він нічого не знає. Все показує за допомогою міміки: підняття брів, опускання куточків губ.


  • розвиток виразності рухів;

  • розвиток комунікативних здібностей.

7. Домашнє завдання


  • Намалювати квітку, на пелюстках якої записати позитивні думки.

  • Змінювати свій настрій, знаходити правильний вихід із складних ситуацій.




    • використання навичок саморегуляції;

    • розвиток творчих здібностей.


Заняття 3
Наші думки і поведінка
Мета:

  • закріпити навички роботи з "позитивними думками";

  • дати уявлення про те, що думки можуть керувати нашими вчинками;

  • розвивати вміння знаходити вихід із складної ситуації;

  • формувати прийоми саморегуляції.


Матеріал до заняття:

  • малюнки дітей;

  • дві коробочки з надписом "Я справився", "Я не справився";

  • фішки;

  • ручки і папір;

  • відро для сміття;

  • аудіо касета з записом спокійної, приємної музики.


Хід заняття:
1. Вправа "Сплети вінок"
Діти стають в коло і тримають в руках малюнки з квітами. Зачитують позитивні думки, які написані на пелюстках квітів.


  • подальше згуртування групи;

  • накопичення позитивних думок.

- Чи потрібні вони нам?

- Чи допомагають ці думки нам жити?

- Навіщо їх читати?

- Навіщо їх зберігати?
2. " Я справився"
Ведучий пропонує дітям різні ситуації, наприклад: "Тебе дразнять", "Друг не запросив тебе на день народження", " Тобі не купили іграшку, яка сподобалась" і т. д. Бажаючі пропонують свої способи дії, які потім обговорюються учасниками. Якщо дитина, яка запропонувала свій варіант, за думкою інших, справилася з ситуацією, то вона кидає фішку в коробку з надписом " Я справився", якщо ні, то в коробку з над­писом "Я не справився".


  • психологічний аналіз життєвих ситуацій дітей;

  • застосування вміння знаходити вихід із складної ситуації.



3. М'язовий тренінг
Ведучий пропонує дітям перевірити, які слова і думки, впливають на стан людини.

Ведучий підходить по черзі до кожної дитини і просить її витяг­нути руку вперед. Потім ведучий намагається опустити руку ди­тини вниз, натискуючи на неї зверху. Дитина має втримати руку, кажучи при цьому слова: "Я сильний". На другому етапі вико­нуються ті ж дії, але зі словами :"Я слабкий". Ведучий просить казати фрази з відповідною інтонацією (впев­неність - сумнів).




  • аналіз свого внутрішнього стану;

  • вплив слів і думок на дії людини;

  • використання внутрішньої установки.



4. Вправа "Відро для сміття"
Діти пишуть на листках паперу: "Мені погано", "Я слаб­кий", " Я невпевнений" і т. д. Потім зачитують написане і обго­ворюють його. - Які це думки?

Ведучий просить дітей зім'яти ці листки чи порвати їх і зі сло­вами: "Ці думки мені заважають, вони мені не потрібні!" Діти вики­дають їх у відро для сміття.




  • використання нового прийому саморегуляції.


5. Вправа "Малюємо картинки в умі"
Під спокійну музику ведучий тихим голосом повіль­но говорить:

"Сядьте зручно, закрийте очі і зосередьтеся на собі. Плечі опустіть, руки вільно лежать на колінах, голова трохи на­хилена вниз. Дихайте рівно і вільно. Уявіть, що ви справи­лись з важкою ситуацією. Ви відчуваєте гордість. Вам при­ємно і ви говорите собі: "Я справився". Вам приємно від­чувати себе сильнішим, ніж ситуація. Ви про себе говори­те: Я умію володіти собою". Від цих слів сили наповнюють вас ще більше, і ваші плечі випрямляються, голова гордо піднімається, ви ніби виростаєте. Відкрийте очі і скажіть тричі: "Я умію володіти собою".




  • зняття напруги

  • аналіз стану під час вправи



6. Домашнє завдання
Виготовити коробочки з надписом "Я справився", "Я не справився" і опускати в них фішки (бусинки, ґудзики).


  • практичне використання прийомів саморегуляції.


Заняття 4
Як зробити вибір ?
Мета:

- ознайомити дітей з поняттям "вибір";

- розвивати вміння прогнозувати ситуацію;

- вміння бути відповідальним за свій вибір;

- вміння робити аналіз ситуації.


Матеріал:

- м'яч;

- речі для магазина;

- аудіо касета із записом спокійної музики;

- три коробки різного розміру.


Хід заняття:
1. Розминка "Побажання на день"
Почнемо казати один одному побажання на сьогоднішній день. Ви кидаєте м'яч тому, кому хочете висловити побажання і водно­час бажаєте. Той, хто отримав м'яч, кидає його іншому учаснику і говорить своє побажання. Будемо стежити за тим, щоб м'яч побу­вав у всіх учасників і всі отримали побажання.


  • позитивне емоційне налаштування групи;

  • розвиток уваги;

  • підвищення самооцінки.


2 Вправа "Ми розмірковуємо"
Ведучий задає питання: «Подумайте, що буде потім, якщо:

  • не берегти іграшки, книги;

  • ображати інших;

  • не виконувати домашнього завдання і т.д.




    • розвиток вміння аналізувати ситуацію;

    • розвиток мислення.


3. Рольова гра "Магазин"
Діти грають у гру. Але, коли купують певні предмети, то обов'язково обґрунтовують свій вибір.


  • вміння робити правильний вибір.



4. Вправа "Малюємо картинки в умі"
Під спокійну музику ведучий тихо і повільно говорить: Сядьте зручніше, розслабтеся, дихайте рівно і спокійно. Очі закрийте, голову трохи нахиліть вперед.

Уявіть собі білий екран. Подумки намалюйте на ньому три коробки. Перша коробка - велика. Це - ваші бажання. Друга, середня - це ваш вибір. Третя, маленька - те, що ми отримуємо в результаті вибору.

Тепер складіть в велику коробку всі ваші бажання. В середню - все, що ви обираєте із бажань. А в маленьку коробку - те, що отримаєте.


  • розвиток фантазії;

  • зняття напруги;

  • аналіз стану під час вправи.



5. Гра-вправа "Здогадайся з якої коробки ?"
Ведучий пропонує дітям визначити, з якої коробки ці вислови, і пояснити своє рішення:

  • хочу в комп'ютерний клуб;

  • з'їв багато морозива;

  • отримав двійку;

  • захворіло горло та інше.




    • активізація мислення.



6. Гра-вправа "Здогадайся про вибір, якщо..."
Ведучий пропонує варіанти наслідків тих чи інших дій дитини:

  • батьки задоволені;

  • друг подякував;

  • вчитель засмутився.




    • розвиток інтуїції;

    • вміння робити правильні дії.



7. Домашнє завдання
Пригадати ситуації, в яких діти робили правильний вибір.


  • розвиток пам'яті;

  • вміння робити аналіз.


Заняття 5
"Як досягти успіху"
Мета:

ознайомити з поняттям успіх;

дати уявлення про формулу успіху

розвивати вольові якості;

розвивати творчі здібності.
Матеріал:


  • папір;

  • кольорові олівці;

  • аудіо - касета;

  • коробка з кольоровими зірками.



Хід заняття
1. Розминка "Я зможу"
Діти стають на одну ногу і намагаються рівно і розбірливо на­писати ногою в повітрі своє ім'я, повторюючи про себе: "Я зможу".

Одною рукою дитина пише своє ім'я, а ногою в цей час своє прізвище, повторюючи про себе: "Я зможу".


- Чи легко було виконувати цю вправу?

- Що потрібно для того, щоб все вийшло?

- Чи достатньо тільки вірити і казати: "Я зможу?"


  • розвиток вольових якостей, зосередженості;

  • постановка проблеми.



2. Вправа "Подумай"
Ведучий пропонує зі слів: "Успіх", "Думки", "Дії" скласти фор­мулу і з'ясувати, який зв'язок між цими словами.


  • розвиток мислення;

  • позитивне налаштування.



3. Рольові ігри:
а). Ситуація "Знайомство"

Про що потрібно подумати і що зробити, щоб з кимсь познайоми­тись?


б). Ситуація "Подаруй подарунок другові"
в). Ситуація за бажанням учасників.


  • розвиток фантазії;

  • розвиток комунікативних здібностей.



4. Вправа "Малюємо картинки в умі"
Під музику ведучий спокійно і повільно говорить: Сядьте зручніше, закрийте очі, розслабтеся, дихайте рівно і спо­кійно. Уявіть перед собою білий екран. Хай на ньому з'явиться те, що ви задумали. Намалюйте на ньому своє бажання у вигляді зірки. Перша половинка те, про що ви мрієте і на що надієтеся. Друга - те, що ви робите, щоб досягти успіху. Малюйте до того часу, поки не відчули, що досягли мети і вам вдалось те, до чого ви прагнули. Подумки радійте:

  • Я зробив це!

  • Я думав про це!

  • Я заслуговую на успіх!

Насолоджуйтеся своїм успіхом. Відкрийте очі і скажіть впевнено в голос: "Я зможу зробити те, що мені потрібно зроби­ти!"




  • зняття напруги;

  • розвиток впевненості;

  • аналіз власного стану.



5. Вправа "Намалюй"
Намалюйте на папері свою зірку "Успіху"


  • аналіз колірної гами;

  • розвиток творчих здібностей.

6. Гра "Побажання"
Ведучий пропонує дітям витягнути із коробки різнокольо­рові зірки і задумати бажання.


  • психологічний аналіз бажань дитини;

  • аналіз стану членів групи.



7. Домашнє завдання
Виконувати певні дії, для досягнення успіху.


  • використання прийомів саморегуляції.


Заняття 6
Важке слово "Ні!"

Мета:

- вміти говорити "Ні!", використовуючи знання і вміння про вибір і успіх.
Матеріал:

  • м'яч.


Хід заняття:
1. Розминка
Діти сідають на стільці і утворюють коло. Кожен встає і каже вголос "Я хороший"(хороша). Коли кожен це проговорить, то потім всі діти встають, беруться за руки і говорять: "Ми всі дуже хороші" (спочатку пошепки, потім звичайним голосом, далі гучним голосом).


  • створення позитивного емоційного фону;

  • підвищення впевненості в собі;

  • робота над виразністю мовлення.



2. Вправа "Правильний вибір"
Ведучий задає дітям питання:

  • Чи хотілось би вам спати в льодовій печері?

  • Чи хотіли б ви все своє життя сидіти вдома і ніколи не виходити на вулицю?

  • Чи любити ви їсти гірку їжу?

  • Чи легко вам було казати слово "Ні!"

  • Чи також з легкістю скажете "Ні!" мамі, коли вона кличе вас дивитися мультфільм, а ви в цей час робите домашнє завдання?




    • розгляд життєвих ситуацій;

    • постановка проблеми.



3. Вправа - роздум


  • Уявіть, що хтось просить вас зробити щось неприємне, погане або навіть небезпечне. Ви відмовитеся? Що підказує вам ваш розум?

  • А якщо ви скажете "Ні!" і з вами не будуть дружити?

  • А може вас тоді почнуть дразнити?




  • розвиток вольових зусиль;

  • вміння відстоювати свою точку зору.



4. Гра "Заграна пластинка"
Учасники утворюють два кола: зовнішнє і внутрішнє. Учасники, що стоять у зовнішньому колі, щось пропонують, а ті, що стоять у внутрішньому колі, твердо і упевнено говорять "Ні!"


  • набуття навички відстоювати себе;

  • вміння контролювати ситуацію.



5. Гра "Так і ні не кажи, чорне і біле не називай"
Діти стають у коло. Передаючи м'яч один одному задають питання. У відповідях не повинно бути слів "Так", "Ні!", Чорне", "Біле".


  • розвиток уяви;

  • розвиток емоційно-вольових процесів.



6. Гра "Хвилина розваг"
Ведучий пропонує дітям порозважатися. Повторно сигнал ведучого сповіщає про кінець розваги.


  • психологічне розвантаження.



7. Домашнє завдання
Намалюйте у вигляді заборонних знаків те, від чого ви б хотіли навчитися відмовлятися, чому б хотіли навчитися казати "Ні!".


  • розвиток впевненості в своїх силах;

  • розвиток образного мислення.



Заняття 7
Впевненість в собі
Мета:

- розвивати впевненість в собі;

- виробляти навички самопідтримки.
Матеріал:

- гімнастична палка;


Хід заняття:
1. Розминка «Я лев»
Закрийте очі і уявіть собі, що кожен з вас перетворився на лева. Лев - цар звірів, сильний, мужній, впевнений в собі. Він красивий і вільний. Відкрийте очі і по черзі представтеся від імені лева, наприклад: «Я лев Саша». Пройдіться по колу гордою, впевненою ходою.


  • підвищення впевненості в собі;

  • бачення учасників групи.



2. Гра "Добра тварина"
Ведучий тихим, таємничим голосом говорить: «Встаньте, будь ласка, в коло і візьміться за руки. Ми - одна велика, добра тварина. Давайте послухаємо, як вона дихає. А тепер будемо дихати разом. На вдих - робимо крок вперед, на видих - крок назад.

А тепер на вдих робимо два кроки вперед. Видих - два коки назад.

Послухайте, як рівно б’ється її велике добре серце. Тук-робимо крок вперед, тук - крок назад і т.д.»


  • розвиток почуття єдності;

  • вміння розуміти почуття інших;

  • надання підтримки.



3. Вправа «Місток»
Ведучий кладе на підлогу гімнастичну палку (місток) і просить дітей пройти по ній приставним кроком. Вболівальники підтримують того, хто йде такими словами:
- «Молодець!»;

- всі мовчать;

- всі кричать: «Впадеш».


  • психологічний аналіз стану дітей;

  • розвиток вміння вислухати іншого;

  • розвиток уваги



4. Вправа «Насос і м'яч"
Учасники розбиваються на пари. Один із них - велика надувна куля (м'яч), інший насос. М'яч стоїть розслаблено, на напівзігнутих ногах, корпус нахилений вперед, голова опущена. Насос починає надувати м'яч. З надходженням нового повітря м'яч надувається сильніше (випрямляються ноги, тулуб, піднімається голова і т.д.). Насос припиняє качати. Із м'яча з силою починає виходити повітря. Далі учасники міняються ролями.


  • розслаблення м'язів;

  • розвиток образного мислення.



5. Вправа «Емоції»
Учасники розбиваються на пари. Перший учасник приймає стан сумної, розчарованої, млявої людини. Другий учасник повинен викликати в нього усмішку, сміх, радість.


  • розвиток позитивних емоцій;

  • вміння активізувати іншого.



6. Гра «Знайди спосіб вийти з кола»
Діти стають в коло і беруться за руки. Одна дитина стоїть в центрі кола і намагається вийти з нього.


  • розвиток кмітливості;

  • координація рухів.

7. Домашнє завдання
Тренуватися виконувати те, що не виходить, використовуючи навички самопідтримки.


  • розвиток впевненості;

  • вміння досягти поставленої мети.


Заняття 8
Які ми різні!

Мета:

  • дати уявлення про індивідуальність, неповторність кожного;

  • підвищувати самооцінку;

  • розвивати вміння бачити позитивне в собі та в інших;

  • розвивати комунікативні здібності.


Матеріал:

  • м'яч;

  • папір, олівці;

  • аудіо-касета.

Хід заняття:
1. Гра - розминка
Ведучий просить дітей намалювати радість.

- Чому всі малюнки різні?




  • розвиток творчих здібностей;

  • розвиток емоцій;

  • позитивне налаштування.



2. Вправа "Мій портрет у променях сонця"
Намалюйте сонце, у центрі сонячного кола напишіть своє ім'я. Потім уздовж променів напишіть усі свої чесноти, усе гарне, що ви про себе знаєте.


  • вміння позитивно оцінити себе;

  • підвищення самооцінки.



3. Гра "Достоїнства"
Учасники стають у коло, кидають м'яч і говорять про безумов­не достоїнство (хороші якості) людини, що ловить цей м'яч.


  • наскільки були уважними один до одного;

  • вміння побачити позитивне в іншому;

  • підвищення самооцінки.



4. Гра "Замри"
Грає ритмічна музика. Діти вільно рухаються в такт музики. Ра­птом музика обривається, діти завмирають в різних позах. Музика відновлюється і гра продовжується.


  • розвиток довільності рухів;

  • психологічний аналіз оригінальності кожної дитини.



5. Гра "Художник"
Обирається два учасника: один з них художник, інший замовник (замовляє свій портрет). Художник уважно дивиться на замовника (1,5-2 хв), потім повертається і описує зовнішність замовника. Ін­ші учасники аналізують майстерність художника.


  • розвиток спостережливості, пам'яті;

  • розвиток комунікативних здібностей;

  • вміння аналізувати роботу іншого;

  • розвивати вміння словесно малювати.



6. Гра "Запам'ятай порядок"
Обирається 5-6 дітей. Інші - спостерігачі. Обрані діти утворю­ють "поїзд", попереду стоїть машиніст. Коли поїзд зупиняються, машиніст відходить в сторону, обертається і називає дітей на ім'я так, як вони утворили "поїзд".


  • розвиток пам'яті, уваги;

  • розвиток координації рухів.



7. Домашнє завдання "Самопрезентація"
Підготувати і представити своє улюблене заняття, хобі.


  • розкриття здібностей, нахилів;

  • вміння себе представити.

Заняття 9
Вчимося казати собі «Стоп!»

Мета:

- розвивати вміння регулювати свою поведінку;

- розвиток комунікативних здібностей;

- розвиток фантазії


Матеріал:

  • папір, олівці;

  • паперові м'ячики;

  • 6-7 предметів маленьких предметів різної фактури;

  • силуети 3 долоньок (червоного, жовтого і синього кольору).


Хід заняття:
1. Розминка «Місток дружби»
Ведучий просить дітей стати в пари і утворити місток (за до­помогою рук, ніг, тулуба). Потім побудувати місток втрьох, чо­тирьох і т.д. Закінчується тим, що всі беруться за руки, утворюють коло, піднімають руки догори, показуючи місток «Дружби».


  • розвиток фантазії;

  • групове зімкнення, сумісна творчість;

  • вміння скеровувати свої дії з діями інших.



2. Розігрування ситуацій
Їжачок подарував лисичці букет квітів на день народження. Лисичка понюхала їх, а там сиділа бджола і вжалила лисичку за ніс... (далі діти придумують продовження історії і обігрують ситуацію).

Слоник вирішив допомогти білочці полити город, але не помітив, що під листками спить їжачок і облив його водою, а їжачок...(придумати продовження і обіграти ситуацію).




  • розвиток фантазії;

  • вміння вжитися в образ героя і уявити його стан;

  • вміння стримувати негативні емоції.


3. Гра «Кричалки-шепталки-мовчанки»
Ведучий піднімає червону долоню - «кричалку»: можна бігати, кричати, шуміти. Жовта долоня - «шепталка»: можна ти­хо пересуватися і шептатися. На сигнал «мовчанка» - синя доло­ня діти повинні зупинитися і не рухатися.


  • розвиток уваги;

  • вміння діяти за правилом;

  • вольова регуляція.



4. Вправа «Лагідні лапки»
Ведучий обирає 6-7 предметів різної фактури: шматочок хутра, пензлик, вату і т.д. Викликаний учасник оголює руку до ліктя. Ведучий пояснює, що по руці буде ходити маленька тва­ринка і торкатися лагідними лапками. Потрібно з закритими очима вгадати, яка тваринка доторкнулася до руки - відгадати предмет.


  • розвиток відчуттів;

  • зняття напруги, м'язових зажимів;



5. Вправа "Знайди відмінність"
Діти розбиваються на пари. Одна дитина малює нескладну картинку (котик, будинок та інше), потім відвертається. Інша дитина в цей час домальовує декілька деталей і повертає картинку. Потрібно помітити, що змінилося на малюнку.


  • розвиток уваги, пам'яті;

  • вміння концентруватися на деталях.



6. Гра "Паперові м'ячики"
Кожна дитина повинна зім'яти листок паперу так, щоб ви­йшов м'ячик. Діти поділяються на дві команди, шикуються в лі­нію так, щоб відстань між командами була приблизно 4м. За ко­мандою ведучого діти починають кидати паперові м'ячі в сто­рону противника. За командою "Стоп!" потрібно перестати ки­дати м'ячі. Виграє та команда, на стороні якої буде менше м'ячів.



  • зняття тривоги, напруги;

  • спрямування на активність;

  • розвиток емоцій.



7. Домашнє завдання
Тренуватися своєчасно зупинятися в складних ситуаціях.


  • регулювання своїх емоцій.


Заняття 10
Підведення підсумків
Мета:

  • узагальнити і закріпити отримані знання і навички;

  • адекватний аналіз стану дітей;


Матеріал:

  • аудіо касета;

  • малюнки дітей.


Хід заняття:
1. Розминка
Виходить одна дитина і каже: "В мене руки гарні, а у друга кращі!". Підходить до іншого і бере його за руку. Потім вони вдвох проговорюють слова і виводять наступного учасника. Всі учасники таким чином виходять і утворюють коло.

Під веселу музику діти йдуть по орлу і проговорюють слова: "Мої плечі гарні, а у друга кращі!" (кладуть руки один одному на плечі, далі на пояс).

Потім всі дивляться один на одного, посміхаються і плескають в долоні.


  • підняття настрою, підвищення самооцінки;

  • розвиток емоцій;

  • координація рухів.



2. Вправа «Чашка доброти»
Під спокійну музику ведучий тихим голосом спокійно говорить:

Сядьте зручніше, закрийте очі, дихайте спокійно, рівно, глибоко. Уявіть собі білий екран, зосередьтеся на ньому. Уявіть, що ви бачите на ньому свою улюблену чашку. Розмалюйте її так, як вам хочеться. Ще раз уважно роздивіться чашку.

Наповніть її вашим улюбленим напоєм. Уявіть і намагайтеся подумки намалювати поряд з вашою чашкою іншу, чужу. Вона пуста. Відлийте із своєї чашки в пусту. Поряд ще пуста чашка, ще і ще... Відливайте із своєї в пусті і не жалкуйте. А тепер подивіться знову в свою чашку. О! Вона знову повна до країв! Що з нею трапилося? Чому так вийшло? .. Ваша чашка особлива – вона чарівна. Ми можемо відливати із неї, а вона завжди буде повною. Це чашка - твоя! Вона наповнена твоєю добротою! Відкрийте очі. Спокійно і впевнено скажіть: "Це я! У мене є така чашка!"


  • розвиток образного мислення;

  • утвердження в собі позитивного;

  • підвищення самооцінки;

  • аналіз стану під час вправи.



3. Вправа "Я став кращим!"
Ведучий просить розповісти, що у дітей змінилося на краще, що стало добре виходить, чому ще треба повчитися.


  • вміння об'єктивно себе оцінювати;

  • вміння представити себе;



4. Виставка малюнків


  • підведення підсумків проведеної роботи.



  1. Вправа "До зустрічі"

Звучить весела музика. Діти за сигналом ведучого починають рухатися в різних напрямках і прощатися з усіма, хто трапляється на їхньому шляху. Але прощаються таким чином:

1 плескання в долоні - прощаємося руками;

2 плескання в долоні - прощаємося плечиками;



3 плескання в долоні - прощаємося спинками.


  • зняття м'язової напруги;

  • переключення уваги;

  • розвиток тактильних відчуттів;

  • підвищення самооцінки.


Література


  1. Словарь психолога-практика / Сост. СЮ. Головин. - 2-е изд., перераб. И доп. - Мн.: Харвест, М.: АСТ, 2001. - 967 с. - (Библиотека практической психологии).




  1. Крюкова С.В., Слободяник Н.П. Удивляюсь, злюсь, боюсь и радуюсь. Программа эмоционального развития детей дошкольного и младшего возраста: Практическое пособие - М.: Генезис, 2000. - 208 с, илл.




  1. Психологічні тренінги / Упоряд. О. Главник. - К.: Шкільний світ, 2002. -112с- (Психолог. Бібліотека. Вип.2)




  1. Самокурина Н.В., СІ7. Игры в школе и дома: Психотехнические упражнения и коррекционные программы. - М.: Новая школа, 1993.-144 с.




  1. Панилова М.А., ПІ6. Игротерапия общения: Тесты и коррекционные игры. Практическое пособие для психологов, педагогов и родителей. - М.: «Издательство ГНОМ и Д», 2001. -160 с. (В помощь психологу.)




  1. Лютова Е.К., Монина Г.Б., Л 49. Шпаргалка для взрослых: Психокоррекционная работа с гиперактивными, агрессивными, тревожными и аутичными детьми. М.: Генезис, 2000. - 192 с, илл.




  1. Клюева Н.В., Филиппова Ю.В., К 52. Общение. Дети 5-7 лет / Художник Масленникова Е.П. - 2-е издание переработанное и дополненное. -Ярославль: Академия развития: Академия холдинг, 2001. - 160 с: ил. - (Серия: «Ваш ребенок: наблюдаем, изучаем, развиваем»).




  1. Яковлева Н., Психологическая помощь дошкольнику. - СПб.: «Валери СПД», 2001. - 112 с, ил.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка