Програма виховної роботи з учнями 5-9 класів Галина Котул Пояснювальна записка



Скачати 465.69 Kb.
Сторінка1/3
Дата конвертації05.03.2016
Розмір465.69 Kb.
  1   2   3
Шлях до успіху

програма виховної роботи з учнями 5-9 класів



Галина Котул

Пояснювальна записка

Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок. Є тисячі ланів, але один лиш мій.

В.Симоненко

Хто з нас з самого дитинства не мріє досягти вершин у своєму житті, стати успішною людиною, яку знають, поважають, люблять, до якої звертаються і в радості, і в горі. Шлях до успіху для багатьох починається саме у школі. Школа – це перший суспільний (соціальний) досвід людини. Кожен день діти йдуть до школи своїми малими стежками, які тут складаються у один широкий шлях до майбутнього, до успіху.

Дуже важливо на цьому шляху не загубитися серед інших, не втратити свою індивідуальність, а навпаки, стати неповторною багатою особистістю, зустріти справжніх друзів, навчитися спілкуванню з ровесниками і старшими людьми, перейняти досвід мудрих.

Класний колектив – це перший досвід співпраці і взаємодії, самостійного спілкування, перша спроба себе як лідера, організатора справи, вперше взята на себе відповідальність за свою роботу і роботу свого колективу. Вплив колективу на дитину дуже важлива складова її виховання та формування її як особистості. Щоб вирости впевненою і успішною людиною, дитина повинна почуватися успішною, потрібною вже у своєму першому колективі. Саме це сприятиме її зростанню, самореалізації, успіху.

На шляху до успіху з дитиною завжди поряд родина, найближчі і найдорожчі люди. Потрібно навчитися розуміти, поважати старших, знаходити з ними спільну мову в різних ситуаціях, вміти пояснити свою думку і, в той же час, зберегти все найкраще, чим багата родина.

Найвищих вершин досягають розумні, творчі люди, тому важливо на своєму шляху не пройти мимо скарбниці знань, а почерпнути з неї якнайбільше, потрібно не лінуватися, кожну мить використовувати для самоосвіти і самовдосконалення. А багатій знаннями людині завжди є що сказати іншим, тому вона прагне до творчості, до самореалізації.

Стежинки кожної дитині пролягають через рідне село, рідну природу, вони переплітаються з шляхами односельців, громадян нашої країни. Потрібно навчитися відчувати себе частинкою оточуючого середовища – природи, громади, країни. Тоді можливо досягнути гармонії в своєму житті, а гармонія – це і є успіх.

Саме для організації виховного процесу, метою якого є створення сприятливого середовища для виховання і зростання дитини, на виконання Національної програми виховання „Основні орієнтири виховання учнів 1 – 12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України” створена програма виховної роботи „Шлях до успіху”.



Мета програми:

виховання гармонійно розвиненої особистості, здатної досягнути значного успіху у житті



Завдання:

  • створити умови для самореалізації особистості, утвердження принципів загальнолюдської моралі;

  • створити сприятливий мікроклімат у класному колективі;

  • формувати уміння співіснувати з іншими членами колективу;

  • формувати внутрішню потребу у пізнанні навколишнього світу;

  • сприяти засвоєнню дітьми позитивних цінностей сучасної сім’ї, виховувати повагу до родинних цінностей;

  • розвивати творчі та комунікативні здібності вихованців.

Вихідними принципами педагогічної діяльності в реалізації програми мають бути: системність, доступність, конкретність, оптимальність, актуальність, врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, самостійність, самоаналіз, особистісно-зорієнтований, діяльнісний та компетентнісний підходи до організації виховного процесу, співпраця сім’ї та школи у вихованні.

Робота за даною програмою передбачає залучення учнів до різноманітних видів діяльності: проектної, творчої, пізнавальної, дослідницько-пошукової, організаторської, трудової, фізкультурно-оздоровчої тощо.



Основними формами роботи є: рольові, ділові ігри, тестування, анкетування, психологічні практикуми, тренінгові заняття, колективні творчі справи, колективне спілкування, проекти, екскурсії, презентації, ігрові програми, години спілкування.

Очікувані результати програми:

  • знання та усвідомлення учнем своїх сильних і слабких сторін, особистісне зростання кожного вихованця, уміння самовдосконалюватися, самостверджуватися, самовиховуватися і само реалізуватися;

  • усвідомлення учнем ідеалів сім’ї, родини, включення у спільну з дорослими діяльність;

  • засвоєння вихованцем своїх прав та обов’язків, осмислення власної ролі у діяльності класного колективу, уміння планувати, організовувати і виконувати роботу;

  • тісна співпраця, взаєморозуміння та дружба у класному колективі;

  • досягнення гармонізації відносин між дитиною, соціумом та довкіллям.

Структура програми:

Програма „ Шлях до успіху” розрахована на організацію виховного процесу з учнями 5-9 класів. Вона складається з 5 розділів: „Стежина до себе”, „Стежина до колективу”, „Стежина до батьківської хати”, „Стежина до знань і творчості”, „Стежина до гармонії”. Кожен розділ містить основну ідею, кроки реалізації, основні поняття, орієнтовні форми, тематику та зміст виховних справ для кожної вікової групи дітей, народну мудрість та висловлювання видатних людей.

Програма містить методичний словник термінів і понять, який тлумачить основні форми і види виховної роботи, використані у змісті програми; каталог літератури, що є методичним орієнтиром у досягненні мети виховної програми.

Зміст програми

Розділ І. Стежина до себе

Пізнай себе і ти пізнаєш світ

Сократ

Основна ідея

Кожна людина народжується з конкретними задатками, здібностями, талантами. Потрібно знайти їх у собі. Тільки тоді ти станеш цікавим для інших людей і корисним для свого колективу. Навчися працювати, прагни пізнавати життя. Поважай людей навколо себе – і люди поважатимуть тебе.



Кроки реалізації

  • допомогти дитині пізнати і усвідомити власні сильні і слабкі сторони;

  • виробити уміння цінувати себе як унікальну і неповторну особистість;

  • розвивати у дитині уміння самовдосконалюватися, самостверджуватися, самовиховуватися і самореалізуватися;

  • сприяти утвердженню принципів людської моралі, правди, доброти, справедливості, милосердя, працелюбності та інших доброчинностей.

Основні поняття

Характер. Темперамент та його типи. Індивідуальні риси. Особистість. Здібності. Інтереси. Самовдосконалення. Самореалізація. Самооцінка.



Мудрі думки пам’ятай завжди

  • Не роби нікому того, що тобі не мило.

  • Чого сам собі не зичиш, того й іншому не жадай.

  • Не живи сам для себе, бо не вродився сам від себе.

  • Робиш добро – не кайся, робиш зло – зла сподівайся.

  • Яка совість – така й честь.

  • Хто шукає – той знайде.

  • Як гукнеш, так і одгукнеться.

  • Хто не додержує слова, той сам себе зневажає.

  • Хто не любить людей, того й люди не люблять.

  • Не хвали себе сам, нехай люди похвалять.

  • Добре ім’я – найкраще багатство.

  • Сумління – найкращий порадник.

  • Один у другого питаєм:

Нащо нас мати привела?

Чи для добра? Чи то для зла?

Нащо живем? Чого бажаєм?

І, не дознавшись , умираєм.( Т.Шевченко )



  • Чи знаєш, що ти - людина?

Ти знаєш про це чи ні?

Усмішка твоя – єдина,

Мука твоя - єдина,

Очі твої одні. ( В. Симоненко )



  • Є тисячі доріг, мільйон вузьких стежинок.

Є тисячі ланів, але один лиш мій. ( В. Симоненко )

  • П’ять пальців твоєї руки неоднакові. Де ж ти бачив двох подібних людей? ( В.Підпалий )

  • Чужа душа – то, кажуть, темний ліс.

А я скажу: не кожна, ой не кожна!

Чужа душа – то тихе море сліз.

Плювати в неї – гріх тяжкий, не можна

( Л. Костенко )



  • Без будь-якої мети і прагнення до неї – не живе ні одна людина. Втративши мету і надію, людина здатна перетворитися на чудовисько… ( Ф. Достоєвський )

  • Примушуй себе робити те, чого не хочеться, але треба. Справжня людина вміє наказувати собі і бути слухняною своїй суворій волі. ( Цицерон )



Форми і тематика виховних справ

5 клас

  • Діагностика соціального, духовного, фізичного і психічного рівнів розвитку дітей

Орієнтовний зміст: вивчення індивідуальних і психологічних особливостей кожної дитини, анкетування, тестування.

  • Заняття з елементами тренінгу „Ми і наші звички”

Орієнтовний зміст: хороші і погані звички; як подолати погані звички; практичні вправи.

  • Рольова гра „Друг – це означає другий я”

Орієнтовний зміст: практичні вправи на вироблення умінь взаємодії, взаємодопомоги.

  • Година спілкування „Хочу, щоб до мене ставилися так як я до вас”

Орієнтовний зміст: напрямки : правила спілкування; усмішка у викликає усмішку у відповідь; людині подобається чути своє ім’я ,а не прізвисько; практичні вправи.

  • Самопрезентація „ А ось і я”

Орієнтовний зміст:представлення у творчій формі кожного учня.

  • Діалог “Давайте познайомимось”

Орієнтовний зміст: вправа „Мікрофон”: “Я і ті, хто навколо мене”, обмін думками „Перш ніж говорити про когось, подивись на себе”, вправа „Вчимося слухати”.

  • Година спілкування „Промені духовності”

Орієнтовний зміст: напрями – „Що таке духовність?”, „Витоки нашої духовності”.

  • Тестування „Ти справжній друг?”

Орієнтовний зміст: визначення якостей особистості, які найбільше цінуються в дружбі, інтерпретація тесту.

  • Вернісаж „Мій світ”

Орієнтовний зміст: створення візитки „Знайомтесь – це я”, вправа „Квітка –семицвітка” - 7 найважливіших для мене речей.

6 клас

  • Моніторинг рівня індивідуального розвитку учнів

Орієнтовний зміст: вивчення змін, які відбулися в розвитку кожної особистості, корекція і проектування.

  • Рольова гра „Треба – хочу – можу”

Орієнтовний зміст: з’ясовування взаємозв’язку „треба – хочу – можу”, складання списку „Треба”, „Хочу”, поєднання їх між собою з метою розуміння „Можу”, висновки.

  • Заняття з елементами тренінгу „Взаємодія”

Орієнтовний зміст: вправи на відпрацювання видів взаємопідтримки, піклування, взаємодопомоги, винахідливості у вирішенні проблемних ситуацій.

  • Колективне ігрове спілкування „Чарівний стілець”

Орієнтовний зміст: висвітлення всіх позитивних якостей дитини, „чарівний стілець” не повинен висвітлювати негативні якості дитини.

  • Практичні вправи „Повір у себе”

Орієнтовний зміст: творчі практичні вправи „Побудуй дім”, „Посади дерево”, „Кроки до Олімпу”.

  • Година спілкування „Правила співжиття в людському суспільстві”

Орієнтовний зміст: питання „Що таке мораль, закон?”, „Чи можна жити у суспільстві, не дотримуючись його законів?”.

  • Конкурс творів „Мій ідеал”

Орієнтовний зміст: твори дітей про людей, яких вони вважають своїми ідеалами, створення книги.

  • Презентація „Світ моїх захоплень”

Орієнтовний зміст: представлення у творчій формі захоплень кожного учня, виставка власних виробів, фотовернісаж.

  • Заняття з елементами тренінгу „Різні сторони спілкування”

Орієнтовний зміст: поняття „Стиль спілкування”, „Ситуація спілкування”; вправа „Що написано на моєму обличчі”, „Визнач свій стиль спілкування у конкретній ситуації”.

7 клас

  • Діагностика по визначенню акцентуації учнів

Орієнтовний зміст: визначення негативних і позитивних рис в характері учнів, поради щодо корекції, самовдосконалення і самовиховання.

  • Заняття з елементами тренінгу „У світі емоцій”

Орієнтовний зміст: аналіз поведінки людини у різних ситуаціях, рольові ігри, знаходження виходу із проблемних ситуацій, вироблення уміння керувати своїми емоціями.

  • Ділова гра „Сварка – не доказ”

Орієнтовний зміст: вироблення умінь не доводити непорозуміння до сварки.

  • Коло успіху „Що я можу зробити для інших?”

Орієнтовний зміст: ситуації „Моє місце в класному колективі”, „Чим я відмінний від інших?”, „Що я вмію робити краще за всіх?”.

  • Заняття з елементами тренінгу „Вчимося говорити – Ні”

Орієнтовний зміст: питання – Чи завжди потрібно погоджуватися з друзями? ; Як довести свою думку у спірній ситуації?; вправа „Почуй мене”

  • Година спілкування „Уміння бути самим собою”

Орієнтовний зміст: напрямки: „Риси особистості”, „Своя думка – це добре, але не завжди вона правильна”, „Я – унікальний. Як показати свою неповторність”

  • Психологічний практикум „З вірою у себе”

Орієнтовний зміст: практичні вправи на вироблення у дитини віри у власні сили.

  • Конкурс „Мій характер у малюнках”

Орієнтовний зміст: створення малюнків-асоціацій, відгадати чий це малюнок.

  • Презентація „Я – особистість”

Орієнтовний зміст: творче представлення кожного учня, аналіз особистих досягнень та розвитку за 3 роки.

8 клас

  • Діагностика індивідуального розвитку вихованців

Орієнтовний зміст: визначення негативних і позитивних рис в характері учнів, поради щодо корекції, самовдосконалення і самовиховання.

  • Рольова гра „Сам собі вихователь”

Орієнтовний зміст: поняття „самовиховання”, складання програми самовиховання, обмін думками про напрямки самовиховання, вирішення проблемних ситуацій.

  • Заняття з елементами тренінгу „Різні сторони мого Я”

Орієнтовний зміст: вправи „Я такий”, „Ціль життя”, „Моє життя”, „Мої сокровенні мрії”, створення само презентації.

  • Година спілкування „Я серед людей”

Орієнтовний зміст: людина не може жити на самоті, матеріальне і духовне в житті людини, правила співіснування серед людей, приклади з життя.

  • Диспут „Чи може кожен подолати невдачу”

Орієнтовний зміст: питання „Як досягти успіху в житті?”, „Якими якостями повинна володіти успішна людина?”, „Як діяти в ситуації невдачі?”, „Звернення до друзів чи близьких по допомогу – це прояв слабкості чи сили?”

  • Година спілкування „Серце сповнене лобові”

Орієнтовний зміст: напрямки – любов виявляє все найкраще у людині, перше захоплення і глибоке почуття, готовність людини до любові; вправи „Асоціації”, „Формула любові”.

  • Рольова гра „Я приймаю рішення – я за нього відповідаю”

Орієнтовний зміст: вправи „Капітан і команда”, „Послухайте мене”, „Доведи свою правоту”.

  • Заняття з елементами тренінгу „Хто сильніший – я чи оточення?”

Орієнтовний зміст: інформаційна сторінка „Що таке характер”; поняття „сильний характер”, „слабкий характер”; вправи „Паровозик чи вагончик”, „Я вмію тримати слово”.

  • КТС „Мій коник”

Орієнтовний зміст: презентація особистих захоплень вихованців

9 клас

  • Рольова гра „Я і мій імідж”

Орієнтовний зміст: поняття про зовнішній і внутрішній світ людини, вправи „Я очима моїх однокласників”, „Асоціації”, вирішення життєвих ситуацій.

  • Година спілкування „Я і моє майбутнє”

Орієнтовний зміст: бесіда, проектування майбутнього, графічне зображення минулого, теперішнього і майбутнього.

  • Психологічний практикум „Самооцінка та її роль у житті”

Орієнтовний зміст: визначення самооцінки кожного учня, вправи на корекцію рівня самооцінки.

  • Заняття з елементами тренінгу „Біля штурвалу життя”

Орієнтовний зміст: вправи „Моє життя”, „Доля – реальність чи вигадка”, „Дію – значить живу”, „Керуй своїм життям сам”.

  • Година спілкування „Відкрий себе людям”

Орієнтовний зміст: людина не живе без спілкування, стилі спілкування, ти отримуєш у відповідь те ставлення, яке виявив сам, хороше притягує хороше і навпаки.

  • Колаж „Мої ідеали”

Орієнтовний зміст: представлення своїх ідеалів, аргументація вибору, обговорення проектів.

  • Ситуативне моделювання „Проект мого життя”

Орієнтовний зміст: створення і представлення проекту

  • Діагностика індивідуального розвитку вихованців

Орієнтовний зміст: визначення рівня сформованості індивідуальності дитини, визначення результативності програми виховання особистості дитини.

Розділ ІІ. Стежина до колективу

Тісна співпраця - шлях до великого успіху.

В.О.Сухомлинський

Основна ідея

Діяти разом – стати сильнішим. Пізнання радості відбувається тільки у спільній праці над чимось добрим і красивим. Перш, ніж керувати іншими, потрібно навчитися керувати собою, бути чуйним до добра, бачити безліч людських взаємин.



Кроки реалізації

  • допомогти дитині зрозуміти і засвоїти свої права та обов’язки;

  • допомогти кожній дитині знайти себе у колективі, самовизначитися;

  • виховувати почуття відповідальності за власні вчинки;

  • виховувати готовність до розв’язання конфліктів у ненасильницький спосіб, шляхом порозуміння і діалогу;

  • формувати почуття колективізму;

  • навчити дітей самостійно планувати, організовувати і виконувати роботу;

  • навчити вихованців аналізувати, прогнозувати, оцінювати свою діяльність.

Основні поняття

Колектив. Дружба. Справжній друг. Колективна діяльність. Взаємодія. Колективна творча справа. Формування колективу. Культура спілкування. Спілкування з однолітками. Міжособистісні стосунки. Конфлікт: причини і його подолання.



Мудрі думки пам’ятай завжди

  • Нема товариша – шукай, а знайшов – бережи.

  • Вірний приятель – то найкращий скарб.

  • Не обгороджуй себе огорожею, а приятелями.

  • Чи є що краще в світі, як укупі жити!

  • Поміч у свій час, як дощ у посуху.

  • Порада – не зрада.

  • Слово не стріла, а глибше ранить.

  • Рана загоїться, а зле слово ніколи.

  • Від теплого слова і лід розтане.

  • Більше діла – менше слів.

  • Згаяного часу і конем не доженеш.

  • Краще на п’ять хвилин раніше, ніж на хвилину пізніше.

  • Не одяг красить людину, а добрі діла.

  • Де гурт – там і сила.

  • Дружній череді і вовк не страшний.

  • Одна бджола мало меду носить.

  • У колективі чужої роботи нема.

  • З ким поведешся, того й наберешся.

  • Найскладніше – радіти чужому успіху.

  • Дружно люди візьмуться - гори здадуться.

  • Берися дружно – не буде сутужно.

  • Один цвіт не робить вінка.

  • Найпрекрасніші і, в той же час, найщасливіші люди ті, хто прожив своє життя, піклуючись про інших. ( В.Сухомлинський )

  • Людина, яка думає лише про себе і шукає в цьому свою вигоду, не може бути щасливою. ( Сенека )

  • Повага до людей є повагою до самого себе. ( Д. Голсуорсі )

Форми і тематика виховних справ.

5 клас

  • Соціометрія

Орієнтовний зміст: визначення міжособистісних стосунків у класному колективі та ціннісно-орієнтаційної єдності.

  • Рольова гра „Правила шкільного життя”

Орієнтовний зміст: правила існування людини в шкільному колективі, поняття прав та обов’язків, вирішення життєвих ситуацій

  • Заняття з елементами тренінгу „Дружний колектив – який він є”

Орієнтовний зміст: поняття „група”, „клас”, „колектив”; ознаки розвитку колективу; визначення рівня розвитку класного колективу.

  • Заняття з елементами тренінгу „Я у ситуації взаємодії”

Орієнтовний зміст: навчання працювати у взаємодії з однокласниками, робота у групі, практичні вправи.

  • КТС „Щоб у класі хотілося жити, треба красу навколо створити”

Орієнтовний зміст: створення естетики класної кімнати, оформлення стендів, висадження квітів.

  • КТС „Зустрічають по одягу…”

Орієнтовний зміст: створення візитної картки класу – емблема, девіз

  • Година спілкування „Я у житті моєї школи”

Орієнтовний зміст: питання „Що значить для мене школа?”, „Школа – це лише місце , де отримують знання, чи навчаються жити з людьми?”, „Що я можу зробити для школи?”, рольова гра „Зустріч випускників”

  • Портрет класу „Які ми?”

Орієнтовний зміст: створення портрету класу в асоціації.

  • Екскурсія до музею побуту і архітектури у с. Пирогово

Орієнтовний зміст: ознайомлення з побутом та архітектурою різних куточків України.

6 клас

  • Анкетування „Наш клас це…”

Орієнтовний зміст: ознайомлення з думками учнів про розвиток класного колективу, наявність лідерів, проблеми, перспективи.

  • Заняття з елементами тренінгу „Яким має бути сучасний школяр”

Орієнтовний зміст: питання „Що ви вкладаєте в поняття сучасний?”, „Чи сучасно мати добрі знання, добросовісно вчитися?”, „Які атрибути сучасного школяра?”; аналіз життєвих ситуацій.

  • Рольова гра „Стилі спілкування”

Орієнтовний зміст: вправи на вироблення навичок спілкування в різних ситуаціях, практичні вправи „Мова. Міміка. Жести”.

  • Година спілкування „Дисципліна і відповідальність”

Орієнтовний зміст: напрямки – „Чи може існувати колектив без дисципліни?”, „Дисципліна внутрішня і колективна”, „Ми відповідальні за наші вчинки”, „Совість як показник дисципліни і відповідальності”

  • Соціометрія

Орієнтовний зміст: визначення міжособистісних стосунків у класному колективі та ціннісно-орієнтаційної єдності.

  • Година спілкування „ Хто ми? Колектив чи просто група?”

Орієнтовний зміст: питання „ Група. Колектив. Яка між ними різниця?”, „Хто ми?”, „Перехрестя ліній групи і колективу”.

  • Заняття з елементами тренінгу „Що таке справжня дружба?”

Орієнтовний зміст: вправа „Мікрофон”: продовж речення „Справжній друг - це…”, „Для мене дружба – це…”; аналіз життєвих ситуацій

  • КТС „Виготовлення подарунків – сюрпризів до Новорічних свят”

Орієнтовний зміст: виготовлення подарунків для однокласників, вчителів, батьків.

  • Екскурсія до Музею води м. Київ

Орієнтовний зміст: ознайомлення цікавими фактами про воду, її значенням в житті людини.
  1   2   3


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка