Програма виховної роботи з учнями 5-9 класів Людмила Пасько



Скачати 324.33 Kb.
Дата конвертації08.03.2016
Розмір324.33 Kb.
Мій класний клас

програма виховної роботи з учнями 5-9 класів

Людмила Пасько


Духовний світ колективу і духовний світ

особистості формуються завдяки взаємовпливам.

Людина багато чого черпає в колективі,

але й колективу немає, якщо немає різноманітного,

духовно багатого світу людей.

В. Сухомлинський


Пояснювальна записка

Шкільні роки… Роки незабутні. Вони мають стати для кожної дитини щасливою порою життя. Дитина приходить до школи і потрапляє в дитячий колектив. І від того, як вона буде в ньому почуватися, залежить її майбутнє. Вплив дитячої спільності на дитину – найважливіший фактор її виховання. Особливо, коли дитячий колектив живе за принципами Турботи, Довіри, Поваги, Відповідальності.

Згуртований учнівський колектив створюється насамперед у процесі і завдяки різноманітній спільній діяльності. Якщо в класі немає діяльності, там не можуть виникнути колективістські відносини. Спільне ж подолання труднощів, боротьба за досягнення спільної мети активно сприяє об’єднанню і згуртуванню учнів у дружній колектив, у якому виникають спільні інтереси, створюється загальний стиль поведінки й уміння правильно будувати взаємовідносини, виробляються загальні моральні позиції.

Тільки у класному колективі, де дитина почуває себе комфортно і фізично, і емоційно, відбувається її особистісне зростання, успішна самореалізація. Моральна і гармонійно розвинена особистість є однією з основних цінностей і цілей колективної діяльності. Саме для організації цілеспрямованого виховного процесу в даному напрямі, на виконання Національної програми виховання „Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України“ створена творча програма виховної роботи „Мій класний клас“.



Мета програми:

створення здорового мікроклімату в класному колективі.


Завдання:


  • створення виховуючого середовища в класному колективі, яке сприяє розвитку особистості учня, його громадянської, соціальної активності та життєтворчості;

  • сприяння збагачень колективу і особистості соціальним цінним досвідом, удосконаленню кращих людських здібностей, потреб, відносин;

  • розвиток колективіських демократичних основ життя, самостійності, ініціативності, самоуправління.

Вихідними принципами педагогічної діяльності в реалізації програми мають бути: гуманізація та демократизація, системність, доступність, конкретність, оптимальність, діалог, врахування вікових та індивідуальних особливостей учнів, самостійність, самоврядування, самоаналіз; творчий, особистісно-розвивальний, діяльнісний та компетентнісний підходи; співпраці школи, сім’ї, громадськості у вихованні.

Зміст виховної роботи за даною програмою передбачає залучення учнів до різних видів діяльності: творчої, пізнавальної, організаторської, піклувальної, пропагандистської, дослідницько-пошукової, фізкультурно- оздоровчої, естетичної, екологічної, трудової тощо.



Основними формами роботи є: дискусійні гойдалки, рольові, ділові ігри, тестування, анкетування, тренінги, психологічні практикуми, конкурси, екскурсії, колективне спілкування, колективно-творчі справи, презентації, проекти, літопис, ігрові програми, свята, відверта розмова, психологічні практикуми, моделювання, години спілкування.
Очікувані результати реалізації програми:

  • особистісне зростання кожного вихованця, здатного до самовдосконалення, самореалізації, проектування, творення свого життя серед людей;

  • задоволення учнів та їх батьків життєдіяльністю класу, сформованістю класного колективу, репутацією класного колективу;

  • захищеність і комфортність дитини у класі;

  • вихованість учнів;

  • прояв індивідуальності („обличчя“) класної спільноти;

  • тісна дружба, єдина воля, чудове взаєморозуміння, ділова співпраця;

  • усе краще в колективі – для кожного учня; найкраще від кожного – колективу.

Структура програми:

авторська програма „Мій класний клас“ розрахована на організацію виховного процесу з учнями 5-9 класів. Вона складається з п’яти розділів: „Знайомий і незнайомий Я“, „Я+Я=Ми“, „Ми і батьки – класна родина“, „Життя класу творимо самі“, „Несемо радість людям“. Кожен розділ містить основні поняття, орієнтовні форми, тематику та зміст виховних справ для кожної вікової групи дітей.

Для педагогів, які працюють з класом, передбачено методичний словник термінів і понять, що тлумачить основні форми і види виховної роботи, використані у змісті програми.

Каталог літератури (може бути доповнений педагогом у ході реалізації програми) є методичним орієнтиром у досягненні цілей виховної роботи по формуванню згуртованого класного колективу.




Зміст програми

Розділ І. Знайомий і незнайомий Я
Пізнай себе і світ навколо

стане зрозумілішим.

Г. Сковорода



Основні поняття

Індивідуальні риси. Характер. Темперамент та його типи. Особистість. Інтереси. Нахили. Здібності. Самостійність. Самовдосконалення. Самореалізація. Самооцінка. Програма життя.


Форми і тематика виховних справ

5 клас

  • Діагностика соціального, духовного, фізичного і психічного рівнів

розвитку дітей.

Орієнтовний зміст: вивчення індивідуальних і психологічних особливостей кожної дитини, анкетування, тестування.

  • Рольова гра „Чарівний стілець“.

Орієнтовний зміст: висвітлення всіх позитивних якостей дитини, „чарівний стілець“ не повинен висвітлювати негативні якості.

  • Класні діалоги „Розкажи мені про мене“.

Орієнтовний зміст: вправа на створення письмової характеристики учня його однокласниками.

  • Година спілкування „Я – маленька частинка цілого“.

Орієнтовний зміст: мозковий штурм „З чого складається ціле?“, тренувальна вправа „Значення частинки в цілому“, моделювання „Ким я можу бути в колективі?“, висновки.

  • Заняття з елементами тренінгу „Я в промінчику класного сонця“.

Орієнтовний зміст: вправи „Ти – неповторний“, „Колір твого промінчика“, „Сила сяйва“, „Сильні, бо разом“.

  • Самопрезентація „А ось і я“.

Орієнтовний зміст: представлення у творчій формі кожного учня.

  • Година спілкування „Про мене, про тебе, про нього“.

Орієнтовний зміст: вправа „Мікрофон“: „Я і ті, хто навколо мене“, продовж речення „Говорити правду – це…“, обмін думками „Перш ніж говорити про когось, подивись на себе“.

  • Суд над лихослів’ям.

Орієнтовний зміст: гра „Суд“: судді, захисник, прокурор, свідки розглядають питання вживання ненормованої лексики в класному колективі.

  • Вернісаж „Магія наших імен “.

Орієнтовний зміст: візитки „Чудо-імена нашого класу“, практичні вправи „Ім’я – код людини“, „Розшифруй своє ім’я“.

  • Тестування „Ти справжній друг?“.

Орієнтовний зміст: визначення якостей особистості, які найбільше цінуються в дружбі“, інтерпретація тесту.

6 клас

  • Конверт дружніх питань.

Орієнтовний зміст: анонімне опитування учнів щодо актуальних тем міжособистісних відносин; відповіді на дані питання.

  • Моніторинг по вивченню індивідуальних особливостей.

Орієнтовний зміст: вивчення змін, які відбулися в розвитку кожної особистості, корекція і проектування.

  • Час відвертої розмови „Що мене хвилює?“.

Орієнтовний зміст: скринька запитань, обговорення, відповіді.

  • Колективне ігрове спілкування „Чому я вартий пошани і поваги“.

Орієнтовний зміст: експрес-опитування „Коли людину шанують і поважають“, обмін думками „Що у мене є такого, щоб мене поважали“, практична вправа „Квітка поваги“.

  • Година спілкування „Можливості твого Я“.

Орієнтовний зміст: інформаційний блок „Здібності. Таланти. Геніальність“, бібліотечний пошук „Генії в історії людства“, вправи „Як розкривати і розвивати здібності“, „Я маю талант“.

  • Презентація „Світ моїх захоплень“.

Орієнтовний зміст: представлення у творчих формах захоплень учнів.

  • Сходинки зростання „Веселкою вгору“.

Орієнтовний зміст: створення моделі веселки із зазначенням успіхів у різних видах діяльності; визначення цілеспрямувань на майбутнє.

  • Ігровий тренінг „Не кажи – не вмію, а кажи – навчусь“.

Орієнтовний зміст: вправи на відпрацювання впевненості, наполегливості на шляху до поставленої мети.

  • Практичні вправи „Повір у себе“.

Орієнтовний зміст: творчі практичні вправи „Побудуй дім“, „Посади дерево“, „Кроки до Олімпу“.

7 клас

  • Анкетування по визначенню акцентуації характерів учнів.

Орієнтовний зміст: визначення позитивних і негативних рис в характері учнів; поради щодо корекції, самовдосконалення і самовиховання.

  • Тренінгове заняття „Хто сильніший: я чи колектив?“.

Орієнтовний зміст: вправи „Сильна особистість“, „Хто кого: особистість чи колектив?“, „Формула сили“, „Відкритий океан“.

  • Обмін листами „Порадь мені друже“.

Орієнтовний зміст: скринька порад однокласників.

  • Круглий стіл „Чи важко жити одному?“

Орієнтовний зміст: інформаційна сторінка „Одинокість в сучасному світі“, обмін думками, вправа „Я на безлюдному острові“.

  • Рольова гра „Треба – хочу – можу“.

Орієнтовний зміст: з’ясування взаємозв’язку „треба – хочу – можу“, складання списку „Треба“, „Хочу“, поєднання їх між собою з метою розуміння „Можу“; висновки.

  • Тренінг „Чи можна удосконалити характер?“.

Орієнтовний зміст: практичні вправи на удосконалення позитивних рис характеру і послаблення негативних.

  • Ярмарок „Що найкраще маю, те людям представляю“.

Орієнтовний зміст: представлення-продаж у вигляді реклами найкращих рис характеру учнів.

  • Психологічний практикум „Я в своїх очах і очах інших людей“.

Орієнтовний зміст: порівняння самооцінки учнів з оцінкою однокласників.

  • Ділова гра „Сварка – не доказ“.

Орієнтовний зміст: вироблення умінь не доводити непорозуміння до сварки.
8 клас

  • Захист характеристик „Сам про себе“.

Орієнтовний зміст: представлення учнем своєї характеристики, вироблення рекомендацій щодо корекції змін на краще.

  • Тренінгове заняття „Шлях до гармонії“.

Орієнтовний зміст: мозковий штурм „Що таке гармонія“, створення портрету „Гармонія в мені“, моделювання „Я в гармонії світу“, підсумок „Добро – шлях до гармонії“.

  • Мій портрет в асоціації.

Орієнтовний зміст: асоціювання з квіткою, птахом, деревом, явищем, піснею; тлумачення свого вибору, порівняння.

  • Психологічний практикум „Моє ставлення до себе. Як себе полюбити“.

Орієнтовний зміст: вправи „Треба любити себе“, „Твоє ім’я“, поради психологів „Праця над собою заради себе“.

  • Гра-тест „Я люблю… Мені подобається…“

Орієнтовний зміст: визначення уподобань, які приносять визнання; гра „Від того, що любиш, таким і будеш“.

  • Моделювання „Стежка до мрій“.

Орієнтовний зміст: визначення шляхів, які ведуть до здійснення мрії.

  • Відверта розмова „Що зі мною відбувається“.

Орієнтовний зміст: скринька порад однокласників.

  • Година спілкування „Характер успадковується, чи виховується?“.

Орієнтовний зміст: інформаційна сторінка „Що таке характер“, робота з текстом методом поміток, вправа „Характер в ідеалі“.

  • Карта життя.

Орієнтовний зміст: складання карти-путівника „Моє життя“.

  • Пізнавальна гра „Як здійснити відкриття“.

Орієнтовний зміст: зупинки „Відкриття – рушійна сила людства“, „Як виникають відкриття“, „Відкриття в історії людства“, „Я – винахідник“.
9 клас

  • Тренінг „Шлях до себе“.

Орієнтовний зміст: вправи „Я такий“, „Шлях істини“, „Ціль життя“.

  • Колективне спілкування „ Крок до успіху“.

Орієнтовний зміст: інтерв’ю „Успіх у твоєму житті – це…“, пізнавальна сторінка „Як досягли успіху відомі люди України“, аутотренінг „Я успішний“, моделювання кроків успіху.

  • Шоу-програма „Я – творець свого щастя“.

Орієнтовний зміст: конкурси, концертні номери, домашнє завдання.

  • Година спілкування „Я і моє майбутнє“.

Орієнтовний зміст: бесіда, проектування майбутнього, графічне зображення минулого, теперішнього і майбутнього; підсумок.

  • Відверта розмова „Спокуси та помилки людини“.

Орієнтовний зміст: скринька порад однокласників.

  • Колаж „Мої ідеали“.

Орієнтовний зміст: представлення своїх ідеалів, аргументація вибору.

  • Тенінгове заняття „Біля штурвалу життя“.

Орієнтовний зміст: вправи „Моє життя“, „Доля – реальність чи вигадка“, „Капітан і команда“, „Дію – значить живу“.

  • Дебати „Чи багато треба людині?“.

Орієнтовний зміст: матеріальне і духовне в житті людини; що треба людині для добробуту; приклади з життя.

  • Психологічний практикум „Самооцінка та її роль в житті“.

Орієнтовний зміст: визначення самооцінки кожного учня, вправи на корекцію рівня самооцінки.

  • Ситуативне моделювання „Проект мого життя“.

Орієнтовний зміст: створення і представлення проекту.

  • Презентація „Особистість класу“.

Орієнтовний зміст: номінації „Відповідальність“, „Розумник і розумниця“, „Доброта“, „Непередбачуваність“, „Швидка допомога“.
Розділ ІІ. Я + Я = Ми
Люди разом можуть здійснити те, що

не в змозі зробити самотужки; єднання

умів і рук, концентрація їхніх зусиль може

стати майже всемогутнім.

Д. Уебстер



Основні поняття

Колектив. Дружба. Справжній друг. Колективна діяльність. Колективна творча справа. Мікроклімат. Формування колективу. Культура спілкування. Спілкування в учнівському колективі. Взаємини. Конфлікт: причини і їх подолання. Міжособистісні стосунки.


Форми і тематика виховних справ

5 клас

  • День народження класу.

Орієнтовний зміст: свято-знайомство, конкурси, концерт, естафета „А я такий“, святковий пиріг.

  • Ігрова програма „На безлюдному острові“.

Орієнтовний зміст: створення 4 команд, завдання „Побудуйте житло“, „Човен“, „Календар“, „Меню“, „Зв’язок з цивілізацією“.

  • КТС „ Щоб у класі хотілося жити, треба красу навколо створити“.

Орієнтовний зміст: створення естетики класної кімнати, галереї кімнатних рослин, оформлення стендів, виготовлення підставок для квітів.

  • Соціометрія.

Орієнтовний зміст: визначення міжособистісних стосунків в класному колективі та ціннісно-орієнтаційної єдності.

  • Літопис „Наш клас“.

Орієнтовний зміст: ознайомлення із значенням літописів в історії, правила створення, виготовлення ескізу класного літопису.

  • Портрет класу „Хто ми?“.

Орієнтовний зміст: створення портрету класу в асоціації.

  • Диспут „Хто такий справжній друг?“.

Орієнтовний зміст: питання „Що для тебе є дружба?“, „Коли дружба зароджується?“, „Чи є у тебе справжній друг?“, „А ти – який друг?“.

  • Тренінгове заняття „У відкритому морі“.

Орієнтовний зміст: вправи на відпрацювання видів взаємопідтримки, піклування, взаємодопомоги, винахідливості у подоланні перешкод.

  • Паркан думок „Мені у класі…“

Орієнтовний зміст: відкрите висловлення власних думок на тему.

  • Екскурсія до ботанічного саду м.Київ

Орієнтовний зміст: ознайомлення з видовою різноманітністю рослин світу.

6 клас

  • Анкетування „Наш клас – це…“.

Орієнтовний зміст: ознайомлення з думками учнів про рівень розвитку класного колективу, наявність лідерів, перспектив.

  • Тренінгове заняття „Я і мої однокласники “.

Орієнтовний зміст: вправи „Квочка і курчата“, „Крапельки і хмаринка“. „Листочок і дерево“; підсумок „Разом жити цікаво“.

  • Година спілкування „Як здорово, що ми всі разом”.

Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: що означає бути разом; зірочки об’єднуються в сузір’я; полум’я яскравіше, коли іскорок багато.

  • День народження класу.

Орієнтовний зміст: конкурси, концерт, святковий пиріг.

  • Соціометрія.

Орієнтовний зміст: визначення міжособистісних стосунків в класному колективі та ціннісно-орієнтаційної єдності.

  • Ігрова пізнавальна програма „Острів плакс“.

Орієнтовний зміст: створення для команд учнів нестандартних ситуацій, відпрацювання навичок групової роботи.

  • Диспут „Хто ми? Колектив чи просто група?“.

Орієнтовний зміст: питання „Група. Колектив. Яка між ними різниця?“, „Хто ми?“, „Перехрестя ліній групи і колективу“.

  • Тренінгове заняття „Піраміда взаємозв’язку“.

Орієнтовний зміст: вправи „Сходинки“, „Підтримка“, „Вершина“.

  • Малюнок на скелі „Разом ідемо на полювання“.

Орієнтовний зміст: передача тексту малюнком, виконання завдань, звіт.

  • Екскурсія до м.Канева.

Орієнтовний зміст: ознайомлення з сторінками життя Т.Шевченка.

7 клас

  • Тренінгове заняття: „Я і колектив. Хто на кого впливає?“,

Орієнтовний зміст: вправи по визначенню ролі особистості і колективу.

  • Психологічний портрет класу „Впізнай мене“.

Орієнтовний зміст: створення портрету в асоціації, обговорення.

  • Година спілкування „Лиш у дружбі пізнаєш себе“.

Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: справжній друг; безкорислива дружба; відвертість – провідник дружби; підсумок.

  • День народження класу.

Орієнтовний зміст: конкурси, концерт, святковий пиріг.

  • Соціометрія.

Орієнтовний зміст: визначення міжособистісних стосунків в класному колективі та ціннісно-орієнтаційної єдності.

  • Колективні роздуми „Нам добре разом, чи ні?“

Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: позитивне і негативне у класі; звідки береться добро і зло; розуміння і толерантність перш за все.

  • Круглий стіл „Я + ми – велика сила“.

Орієнтовний зміст: питання: „Чому разом легше йти до мети?“, „Подолання перешкод“, „Створю сам. Створимо самі“.

  • Тренінгове заняття „Спілкування без конфліктів“.

Орієнтовний зміст: вирішення життєвих ситуацій, практичні вправи, складання правил попередження конфліктів.

  • КТС „У світі Хаосу“.

Орієнтовний зміст: гра-подорож у світ, зруйнований Хаосом; подолання перешкод; пошуки Гармонії, Любові, Краси, Гідності.

  • Екскурсія до м.Умань.

Орієнтовний зміст: ознайомлення з історико-дендрологічним парком „Софіївка“, музеями м.Умані.

8 клас

  • Фотоконкурс „Приколи нашого класу“.

Орієнтовний зміст: представлення фото цікавих подій класного життя з оригінальними назвами.

  • Диспут „Всі разом ми – це чудовий колектив, а кожен – неповторна особистість“.

Орієнтовний зміст: питання: „Особистість і колектив – хто на кого впливає“, „Чи не стають у колективі всі однаковими?“, „Як цікаві особистості визначають обличчя колективу?“.

  • День народження класу.

Орієнтовний зміст: конкурси, концерт, святковий пиріг.

  • Соціометрія.

Орієнтовний зміст: визначення міжособистісних стосунків в класному колективі та ціннісно-орієнтаційної єдності.

  • Година спілкування „Я і ми. Грані спілкування“.

Орієнтовний зміст: інформаційний блок „Спілкування і його значення у нашому житті“, засоби спілкування, практичні вправи „Мова, міміка, жести“.

  • Твір-роздум „Чим для мене є класний колектив“.

Орієнтовний зміст: написання творів-роздумів, обговорення, випуск буклету

  • Туристичний похід „Місця бойових дій Бориспільщини“.

Орієнтовний зміст: Бориспільщина в роки Великої Вітчизняної війни, партизанський рух, зустріч з учасниками бойових дій, покладання квітів.

  • Записки до літопису класу.

Орієнтовний зміст: оформлення літопису: фото, вірші, спогади, опис справ.

  • Класні діалоги „Що означає бути однокласниками“.

Орієнтовний зміст: діалоги: однокласники – випадкові люди?, кого з однокласників я поважаю, шкільна дружба – на всі роки.

  • Проект „Знімаємо кіно про наш клас“.

Орієнтовний зміст: монтаж відеозйомок, фото, анімацій про життя класу.

9 клас

  • Дружній шарж „Напам’ять другу“.

Орієнтовний зміст: створення малюнків-шаржів однокласників, подарунок.

  • Проект „Наш клас через 10 років“.

Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: мрії – це реальність; кожен з нас – через десять років; зустріч випускників.

  • Соціометрія.

Орієнтовний зміст: визначення міжособистісних стосунків в класному колективі та ціннісно-орієнтаційної єдності.

  • Тренінг-гра „Тих, хто програє – немає“.

Орієнтовний зміст: ігрові вправи „Успіхи і невдачі“, „ Як не програти“, „Програш – це досвід“, підсумок.

  • Виставка квіткових композицій „Мій клас у квітах“.

Орієнтовний зміст: квіткові композиції, що передають неповторність кожного вихованця.

  • Чарівний базар колективних справ.

Орієнтовний зміст: презентація-продаж цікавих ідей КТС.

  • Соціологічне опитування „Скажіть нам правду про наш клас“.

Орієнтовний зміст: анкетування учнів, батьків, вчителів.

  • КТС „Нам 5 років“.

Орієнтовний зміст: традиційний день народження колективу: що маємо за 5 років, друзі класу, пам’ятні події.

  • Екскурсія до м.Львова.

Орієнтовний зміст: ознайомлення з історико-архітектурними пам’ятками.

  • Відверта розмова „Класний колектив у моєму житті“.

Орієнтовний зміст: скринька відвертості однокласників.

  • Презентація класного колективу „Мій класний клас“.

Орієнтовний зміст: представлення у творчій формі кожного учня, класні справи, досягнення, портрету класу.
Розділ ІІІ. Ми і батьки – класна родина

Те, що ми зібралися разом – це тільки початок.

Те, що ми продовжуємо залишатися разом – це вже рішення.

Те, що ми співпрацюємо – це є справжній успіх.

Генрі Форд



Основні поняття

Рід. Родина. Родинне дерево. Родинні цінності. Морально-етичні традиції сім’ї. Ролі в сім’ї. Родинні обов’язки. Зв’язок поколінь. Родинна спадщина.



Форми і тематика виховних справ

5 клас

  • Родинне свято „ Моя сім’я – мій скарб“.

Орієнтовний зміст: програма: „Дитина – перлинка родинного скарбу“, „Родина в житті кожної людини“, „Традиції української родини“.

  • Тестування „Малюнок моєї родини“.

Орієнтовний зміст: визначення кольорів та символів родини.

  • Анкетування „Найдорожчі люди у моєму житті“.

Орієнтовний зміст: з’ясування вибору і цінності найдорожчої людини.

  • Родинне спілкування „Зернятка, посіяні в родині“.

Орієнтовний зміст: зернятка: „Родинні цінності“, „Морально-етичні традиції сім’ї“, висновок-колосок „Добробут моєї родини“.

  • Фоторепортаж „Як народилася наша сім’я“.

Орієнтовний зміст: фото і розповіді про народження сім’ї.

  • Дослідження „Якого я роду-племені?“.

Орієнтовний зміст: етапи: хто мої батьки, дідусі, бабусі?; етнічне походження; історія виникнення мого прізвища.

  • Вернісаж родинних дерев.

Орієнтовний зміст: творення і виставка моделей генеологічних дерев.

  • КТС „Мамине сонечко в руках у донечки“.

Орієнтовний зміст: етапи: міні-твори „Моя рідненька“, конкурси, концерт талантів, визначення пар мама+донька.

  • Інтелектуальна гра „Зірковий час “.

Орієнтовний зміст: зустріч команд батьків і учнів класу, змагання у знанні шкільних наук, визначення „зірки“-учня, „зірки“-батька.

6 клас

  • Виставка „Захоплення наших родин“.

Орієнтовний зміст: представлення виробів, творчих захоплень родин учнів.

  • День родини учня в класі.

Орієнтовний зміст: організація шкільного дня родиною одного з учнів: перевірка домашніх завдань, дозвілля на перервах, заохочення, сюрприз.

  • Вікторина „Один день із життя класу“.

Орієнтовний зміст: згадка про яскраві події з життя класного колективу.

  • Фоторепортаж „Мій тато найкращий“.

Орієнтовний зміст: фото, цікаві підписи, захист репортажу.

  • Конкурсно-ігрова програма „ На березі дитинства“.

Орієнтовний зміст: конкурси: „Ми – дошкільнята“, „Перший раз у перший клас“, „Домашнє завдання“, „Співаємо разом“, „Ти – я, я – ти“.

  • Година спілкування „З роду в рід прокладає життя мости“.

Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: зв’язок поколінь – скарб для родини; відносини діти – батьки – дідусі; взаєморозуміння – стежка до злагоди; написання листів нащадкам.

  • Вітальня „Зустрічаємо вас у родині у нас“.

Орієнтовний зміст: інтер’єр: гостинність – українська вдача; родинні традиції; родинна пісня.

  • Презентації „Смакуємо по-домашньому“.

Орієнтовний зміст: українська кухня, традиції, представлення улюблених страв родин, визначення знавців українськиїх страв.

7 клас
  • Зустріч поколінь „Сиві коні пронеслися через скроні“.


Орієнтовний зміст: сторінки: бабусі і дідусі – мудрість родини; найкращі друзі онуків; історії, які бачили їх очі; пісні молодості.

  • Фоторепортаж „Кумедні новини з життя нашої родини“.

Орієнтовний зміст: фото прихованою камерою з життя родини.

  • Брейн-ринг „Чиї знання міцніші?“.

Орієнтовний зміст: інтелектуальні змагання команд батьків і учнів.

  • Конкурс „Герб моєї родини“.

Орієнтовний зміст: створення і презентація гербів родин учнів.

  • День родини учня в класі.

Орієнтовний зміст: організація шкільного дня родиною одного з учнів: перевірка домашніх завдань, дозвілля на перервах, заохочення, сюрприз.

  • Година спілкування „Для злагоди, для щастя, для привіту гніздо родинне – вища сутність світу“.

Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: батьківська домівка; чим для тебе є батьківська хата; розповіді гостей; як створити „родинне гніздо“.

  • КТС „Веселий ярмарок для мам і тат“.

Орієнтовний зміст: виготовлення і продаж батькам поробок, сюрпризів, які можна придбати за таланти: вірш, пісню, розповідь, малюнок.

  • Вітальня „Доньки і мами“.

Орієнтовний зміст: інтер’єр: колискова пісня, дитячі забавлянки, мамина помічниця, господарочка.
8 клас

  • КТС „Наша класна родина“.

Орієнтовний зміст: етапи: паркан думок про класну родину; піготовка творчих сюрпризів; ігрова програма; підсумок.

  • Тренінг „Непорозуміння між батьками і дітьми“.

Орієнтовний зміст: вправи: „Проблеми батьків і дітей“, „Шляхи подолання конфліктів“, „Поміняймося ролями“.

  • Вітальня „Татусі і сини“.

Орієнтовний зміст: інтер’єр: справжній чоловік – який він?; мужність, сила волі – запорука стійкості захисника-чоловіка; українські захисники очима татусів і синів.

  • День родини учня в класі.

Орієнтовний зміст: організація шкільного дня родиною одного з учнів: перевірка домашніх завдань, дозвілля на перервах, заохочення, сюрприз.

  • Туристичний похід „Тата, мами, ми йдемо у світ краси“.

Орієнтовний зміст: спілкування на природі, взаємодопомога в поході, спільне подолання перешкод, згуртування батьків і дітей.

  • Фоторепортаж „Як дві крапельки води на родичів схожі ми“.

Орієнтовний зміст: фото, цікаві підписи, захист репортажів.

  • Конкурсна програма „Буду таким, як тато“.

Орієнтовний зміст: конкурси для пар „тато+син“.

  • Години спілкування „Батько і мати – два сонця єдині“.

Орієнтовний зміст: сюжетні лінії: гендерні права батьків, батьки – хранителі родинних традицій, конституційні права і обов’язки батьків.

  • Прес-конференція „Сім’я в житті людини“.

Орієнтовний зміст: зустріч з цікавими людьми.

  • Усний журнал „Сторінками родинного альбому“.

Орієнтовний зміст: виставка родинних альбомів, представлення сторінок.

9 клас

  • Колаж „Ми – майбутні батьки“.

Орієнтовний зміст: створення моделей майбутніх батьків, матерів.

  • Рольова гра „Молода сім’я“.

Орієнтовний зміст: розігрування життєвих ситуацій молодої сім’ї: перші непорозуміння, їх вирішення; бюджет сім’ї; розподіл обов’язків.

  • Проект „Історія моєї родини в історії мого села“.

Орієнтовний зміст: етапи: вивчення історії родини; ознайомлення з історією села; проведення паралелей історії родин та історії села.

  • Тренінги: „На порозі дорослого життя“.

Орієнтовний зміст: вправи „Дорослість“, „Переступи поріг“, „Вибір шляху“.

  • Лист найріднішим людям.

Орієнтовний зміст: написання листів; підсумок: лист – це спілкування.

  • Прес-шоу „Він і Вона“.

Орієнтовний зміст: сторінки: Він і Вона – єдине; творення ідеалу; запитання і відповіді; приклади літературних творів.

  • Ділова гра „Батьки і діти“.

Орієнтовний зміст: питання: „Батьки і діти: ким бути легше?“, „Станьмо на місце один одного“; „Знайдемо місток взаєморозуміння“, „Крок назустріч“.

  • Пошуково-дослідницька робота „Родинні реліквії“.

Орієнтовний зміст: дослідження родинних реліквій села, опис, презентація.

  • КТС „Сьогодні сказати хочемо ми… “.

Орієнтовний зміст: етапи: створення творчих груп, розподіл доручень, ігрова програма, обговорення, перспективи на майбутнє.

  • Родинне свято „Родина року“.

Орієнтовний зміст: визначення родин учнів в номінаціях: „Родина – театр“, „Любителі природи“, „Сильні духом“, „Слуги пера“, „Майстри“.

  • Фотовиставка „Наш клас – родина“.

Орієнтовний зміст: фото, цікаві підписи, презентація, огляд сторінок літопису класу, відзначення фотоаматорів.
Розділ ІV. Життя класу творимо самі

Якщо ви вдало намітите напрями

свого життя і вкладете в них свою душу,

то щастя саме знайде вас.

К. Ушинський



Основні поняття

Права. Обов’язки. Закони. Кодекс. Відповідальність. Доручення. Самоврядування. Наполегливість. Вибори. Лідер. Планування. Проектування. Толерантність. Громадська позиція. Довіра.



Форми і тематика виховних справ

5 клас

  • Бесіда „Права і обов’язки учнів“.

Орієнтовний зміст: права та обов’язки, навчання – головний обов’язок школяра, що важливіше: права чи обов’язки?

  • День добрих сюрпризів.

Орієнтовний зміст: представлення учнями сюрпризів: вітання, газети, листівки, співанки, поробки.

  • Рольове повчання „Умієш сам – навчи іншого“.

Орієнтовний зміст: протягом певного періоду, кожен учень класу має можливість навчити однокласників робити те, що він найкраще вміє.

  • Аукціон „Вибери доручення“.

Орієнтовний зміст: на аукціон виставляються громадські доручення, які учні можуть купити за слова: „Я це можу“.

  • Ділова гра-планування „Будуємо спільний дім“.

Орієнтовний зміст: на ескізі будинку, побудованого з цегли, учні записують ідеї майбутніх справ, обговорюють, обирають найважливіші.

  • Марафон „Беру відповідальність на себе“.

Орієнтовний зміст: звіт про виконання доручень.

  • КТС „Козаки Глибоцької сотні“.

Орієнтовний зміст: індивідуальна участь хлопців класу у конкурсах: перевтілення на козака, історія козацтва, козацькі звичаї, випробування.

6 клас

  • Психологічний практикум „Хто ти: лідер чи спостерагіч? “.

Орієнтовний зміст: лідерство – стиль життя, типи лідерів, вести за собою – це.., вправи „Аварія на кораблі“, „Хто попереду?“.

  • Колективне планування „Проектуємо своє завтра“.

Орієнтовний зміст: моделювання перспективних ліній життя класу.

  • Конкурс „Закони класу створюємо самі“.

Орієнтовний зміст: творення законів життя класу в групах, захист, затвердження колективом, обрання органу контролю за дотриманням законів.

  • Ділова гра „Вибори в класі“.

Орієнтовний зміст: оголошення про вибори, висунення кандидатур, агітація, дебати, зустрічі з виборцями, вибори, підрахунок голосів, результати.

  • Конкурсна програма „Принцеси на горошині“.

Орієнтовний зміст: візитка-представлення, жіночий розум – підтримка для чоловіка, створення квіткових композицій, грація і чарівність, мій коник.

  • Скарбничка пропозицій.

Орієнтовний зміст: у скриньку вносяться пропозиції з актуальної теми.

7 клас

  • Проект „Вибори учнівського самоврядування“.

Орієнтовний зміст: оголошення про вибори, висунення кандидатур, агітація, дебати, зустрічі з виборцями, вибори, підрахунок голосів, результати.

  • Банк ідей.

Орієнтовний зміст: колективне планування роботи колективу.

  • Конкурс „Якби я був директором школи“.

Орієнтовний зміст: директор – посада відповідальна (презентація), роз’язування ситуацій шкільного життя, запитання учнів і вчителів, школа майбутнього очима директора, вітання учнів школи.

  • Година лідерських „дрібничок“.

Орієнтовний зміст: навчання методів і прийомів організаторської роботи.

  • КТС „Сім лицарських доблестей“.

Орієнтовний зміст: лицарські доблесті Середньовіччя; історичні джерела про лицарство; конкурси на виявлення лицарських якостей у хлопців.

  • Гра „Аркуш мети“.

Орієнтовний зміст: визначення шляхів, затрат, доручень, очікуваних результатів по досягненю мети.

8 клас

  • Тестування „Ведучий, чи той, кого ведуть“.

Орієнтовний зміст: визначення ролей ведучого, чи того, кого ведуть; як ці ролі впливають на життєвий шлях людини.

  • Ярмарка учнівських ідей.

Орієнтовний зміст: реклама цікавих ідей, продаж їх з аукціону; найдорожчі ідеї втілюються в життя.

  • Презентації „Мій слід у житті класу“.

Орієнтовний зміст: представлення учнями особистих добрих справ, значущих для учнівського колективу.

  • Проект „Школа лідерів“.

Орієнтовний зміст: розвиток організаторських здібностей учнів, залучення вихованців до загальношкільного самоврядування, участь у житті села.

  • Конкурс „Панночки класу“.

Орієнтовний зміст: вітання дівчаток зі святом весни; презентації їх кращих якостей шляхом участі у конкурсах: „ Господарочка“, „Колисаночка“, „Майстриня“, „Майбутня мама“, „Дизайн“, „Чарівність“, „Грація“.

  • Тренінг „Здоров’я – моя цінність“.

Орієнтовний зміст: проблеми здоров’я; репродуктивне здоров’я; складові і чинники здоров’я; все залежить від тебе.

  • Правовий практикум „Права і закони моєї держави“.

Орієнтовний зміст: Конституція – основний закон держави; основні розділи та статті Конституції; вирішення життєвих правових ситуацій.

9 клас

  • Зустріч з класним активом іншої школи.

Орієнтовний зміст: презентація портрету класу, концерт, конкурси, сюрпризи, обмін досвідом.

  • Тренінг „Як розпорядитися життям“.

Орієнтовний зміст: вправи: „Бюджет життя“, „Дерево мрій“, „Розпорядник часу“, „Вершина“, „Лінії долі“.

  • Практикум „Змінюємо ролі“.

Орієнтовний зміст: вправи з вироблення умінь бути керуючим і керованим.

  • Карта життя класного колективу.

Орієнтовний зміст: складання путівника життя класу.

  • Проект „Кроки до культури і толерантності“.

Орієнтовний зміст: етапи: культура і толерантність в сучасному світі; лекції для учнів інших класів; випуск буклета; агітбригада „Світ навколо тебе“.

  • Коло успіху.

Орієнтовний зміст: створення кола з добрих справ вихованців.

  • Конкурс „Майбутній президент України“.

Орієнтовний зміст: Президент України – лідер держави; історія про президентів України; авторитет президента – конкретні вчинки.

Розділ V. Несемо радість людям

Ні про що не турбуватися,

ні про що не переживати – значить не жити.

Турбота – рух душі, а життя – це рух.

Г. Сковорода


Основні поняття

Добро. Турбота. Радість. Піклування. Традиції. Звичаї. Суспільно-корисна праця. Загальнолюдські цінності. Мораль. Екологія. Світ навколо.


Форми і тематика виховних справ

5 клас

  • КТС „Чекаємо друзів в гості“.

Орієнтовний зміст: етапи: оформлення класної кімнати під вітальню, запрошення гостей, концерт, конкурси-забави, чаювання.

  • Театр для малят.

Орієнтовний зміст: підготовка і показ вистави для учнів молодших класів.

  • Свято „Дідусі й бабусі – наші вірні друзі“.

Орієнтовний зміст: вітання „Вам найдорожчим“; концерні номери; виготовлення подарунків-сюрпризів; творчі роботи „Мої дорогенькі дідусь і бабуся“; малюнки; конкурси „Співаночка“, „Вишиваночка“, „Я вас знаю“.

  • Моделювання „ Моє село“.

Орієнтовний зміст: створення макету свого населеного пункту, вулиці.

  • Книга добрих справ.

Орієнтовний зміст: створення в класі книги, куди записуються добрі справи класного колективу і кожного учня зокрема.

  • Лист подяки „Фронтовий трикутник“.

Орієнтовний зміст: трагічні та героїчні події Великої Вітчизняної війни; „пам’ять потрібна не мертвим, пам’ять потрібна живим“, написання листа-подяки учасникам Великої Вітчизняної війни, солдатським вдовам.

6 клас

  • Трудовий десант „Ми навкруги створюємо красу“.

Орієнтовний зміст: вирощування розсади квітів, оформлення квіткових клумб, алеї класу, висаджування рослин біля пам’ятників.

  • Мозкова штурм „Де ми потрібні?“.

Орієнтовний зміст: створення банку справ, які потребують участі учнів.

  • Фотовернісаж „Ці люди творять добро“ (за місцевим матеріалом).

Орієнтовний зміст: збір, опрацювання і представлення фотоматеріалів, розповідей про людей села, які творять добрі справи.

  • Театр для малят.

Орієнтовний зміст: підготовка і показ вистави для учнів молодших класів.

  • Психологічний практикум „Екологія – наша турбота“.

Орієнтовний зміст: що таке екологія?; екологічні проблеми села, району; перші кроки до вирішення проблем; не будьмо байдужими.

  • Природоохоронна акція „Наша вулиця – найчистіша“.

Орієнтовний зміст: агітаційна і просвітницька робота по заохоченню жителів своєї вулиці до прибирання, підтримання чистоти, допис у газету.

7 клас

  • КТС „Знаємо самі, розкажемо іншим“.

Орієнтовний зміст: виступи агітбригад з питань здоров’я, екології, безпеки.

  • Аукціон ідей „Корисні справи колективу“.

Орієнтовний зміст: збір ідей корисних справ, заохочення до ініціативності, втілення ідей в життя.

  • Театр для малят.

Орієнтовний зміст: підготовка і показ вистави для учнів молодших класів.

  • Проект „Шкільний парк“.

Орієнтовний зміст: ініціатива і залучення до прибирання парку учнів школи: обкопування дерев, насадження рослин, створення куточків відпочинку.

  • Виставка проектів „Таким я бачу своє село “.

Орієнтовний зміст: презентації проектів, зустріч з сільським головою.

  • Зустріч з цікавими людьми.

Орієнтовний зміст: зустріч з людьми цікавих професій, ветераними праці, письменниками-земляками, художниками.

  • Тренінг „Я – частинка великого світу“.

Орієнтовний зміст: вправи: „Квітка-семицвітка“, „Букет“, „Клумба“, „Дім“, „У просторах Всесвіту“, „Корабель мрій“.

8 клас

  • КТС „Несемо радість людям“.

Орієнтовний зміст: допомога будинку ветеранів праці.

  • Трудова операція „Квіткове диво на шкільному подвір’ї“.

Орієнтовний зміст: створення квіткової веселки на шкільній клумбі.

  • Проект „Цікаві люди села“.

Орієнтовний зміст: пошук, знайомство, збір інформації, свято-зустріч з цікавими людьми свого населеного пункта.

  • Театр для малят.

Орієнтовний зміст: підготовка і показ вистави для учнів молодших класів.

  • Створення друкованої збірки „Традиції, звичаї, обряди мого села“.

Орієнтовний зміст: збір матеріалів про традиції села, оформлення у збірку, презентація на загальношкільному рівні.

  • Благодійна акція „Твоєї допомоги чекають інші“.

Орієнтовний зміст: допомога самітнім людям, учасникам Великої Вітчизняної війни, дитячому садку.

9 клас

  • Створення Книги Пам’яті села.

Орієнтовний зміст: збір інформації про роки Великої Вітчизняної війни, уточнення списків загиблих, солдатських вдів, односельців, вивезених в роки війни до Німеччини, роки голодомору, оформлення Книги Пам’яті.

  • Театр для малят.

Орієнтовний зміст: підготовка і показ вистави для учнів молодших класів.

  • Оформлення експозицій шкільного музею.

Орієнтовний зміст: збір інформації, оформлення експозицій, підготовка екскурсоводів, екскурсії, зустрічі з випускниками.

  • Проект „Я знаю: Святий Миколай до дітей завітає“.

Орієнтовний зміст: підготовка театралізованої вистави, конкурси, подарунки-сюрпризи.

  • КТС „Весна Перемоги“.

Орієнтовний зміст: зустріч з ветеранами, привітання, перегляд кінофільмів, святковий концерт,упорядкування території біля пам’ятника, Вахта пам’яті.
Словник методичних термінів і понять
Активна життєва позиція – свідома, цілеспрямована діяльність людини, орієнтована на формування позитивних якостей людини та довкілля.

Анкета методичний засіб для одержання первинної соціологічної і соціально-психологічної інформації на основі вербальної комунікації. Анкета – це набір питань, кожне з яких логічно пов’язане з ключовою задачею дослідження.

Виховання – процес залучення особистості до засвоєння вироблених людством цінностей, створення сприятливих умов реалізації нею свого природнього потенціалу та творчого ставлення до життя, спрямований на утвердження суспільно значимих норм і правил поведінки особистості.

Ділова гра – форма відтворення предметного і соціального змісту професійної діяльності спеціаліста, моделювання відносин, характерних для цієї діяльності.

Дебати – форма ділового спілкування, що передбачає обмін думками в публічній формі з метою пояснення учасникам обговорення свого ставлення до загальних положень.

День родини учня – день, коли життєдіяльність класного колективу організовує родина учня класу.

Дискусія – публічне обговорення спірного питання, проблеми.

Ігрова програма – це комплекс ігор різних видів, об’єднаних єдиною темою з метою втілення певної ідеї та реалізації конкретних педагогічних завдань, гармонійно й логічно взаємопов’язаних сюжетом.

Карта життя – створення путівника значних подій життя у нестандартному вигляді: колосок, сходження на вершину, квітка, дерево, інше.

Колектив – це група, об’єднаних спільними ідеями та завданнями людей, що досягла в процесі соціальної спільної діяльності високого рівня.

Колективне ігрове спілкування – спілкування у колі на різні теми, де кожен має можливість вільно висловлювати свої думки, ділитися набутим життєвим досвідом, знаннями, поглядами, думками.

Колективна творча діяльність (КТД) – спільна діяльність дорослих та їх вихованців, що здійснюється за технологією колективного творчого виховання з дотриманням принципових положень КТД.

Колективна творча справа (КТС) – спосіб організації яскравого життя, наповненого працею та грою, творчістю та співпрацею, основний виховний засіб методики колективної творчої діяльності.

Колективне планування – планування роботи учнівського колективу всім класом: мозковий штурм, аукціон ідей, банк справ та ін.

Конкурс – творче змагання з метою виявлення найкращих із загальної кількості учасників, змагання в різних видах діяльності.

Конкурсно-ігрова програма – це комплекс конкурсів-експромтів та ігор-змагань різних видів, об’єднаних єдиною темою і метою; втілення певної ідеї для реалізації конкретних педагогічних завдань, гармонійно й логічно взаємопов’язаних сюжетом.

Конфлікт – зіткнення протилежно спрямованих цілей, інтересів, думок або поглядів опонентів.

Літопис класу – щорічний короткий опис подій з життя класу, фоторепортажі, шаржі, психологічні портрети, враження про справи, побажання однокласникам.

Моніторинг виховного процесу – системний збір і обробка інформації, яка може бути використана для корекції завдань, планів, рішень, оцінки програм, проектної діяльності.

Особистість – соціальна категорія, людина, яка вільно та відповідально визначає свою позицію серед інших, здатна до свідомих дій; орієнтується у своїй життєдіяльності на цінності, прийняті у суспільстві.

Педагогічна технологія – це процес оптимізації навчання й виховання шляхом аналізу факторів, що підвищують педагогічну ефективність, конструювання й застосування методів та прийомів, а також їх оцінки.

Соціометрія – спосіб дослідження емоційно-безпосередніх відносин всередині малої групи. Основним засобом є соціометричний тест.

Соціометричний тест – опитувальник, який дозволяє визначити характер міжособистісних відносин у колективі, положення кожного учня в ньому, намітити шляхи формування колективу, надати допомогу учневі щодо входження у колектив.

Театр для малят – показ вистав для учнів молодших класів, дошкільнят.

Тестування – метод збору досліджуваних даних, заснований на опитуванні.

Тест – це короткочасне завдання, виконання якого може бути показником рівня розвитку в учнів навичок, знань, особистісних характеристик.

Толерантність – зважене, терпиме ставлення до чужих позицій, вірувань, переконань, думок.

Тренінг – спеціальний тренувальний режим, що передбачає групову діяльність, регламентовану правилами; процес набуття навичок і умінь у будь якій галузі.

Фоторепортаж – представлення заданої теми у вигляді фотографій з цікавими підписами, тлумаченнями, розповідями.

Ціннісні орієнтації особистості – соціальні цінності, що визнаються особистістю і сприймаються як цілі життя; спрямованість інтересів особистості на певну систему життєвих цінностей; способи диференціації нею об’єктів і явищ за їх значущістю для себе.

Література
1. Бех І.Д. Виховання: від правила до результату// Виховні технології / Упоряд. В.Варава, В.Зоц – К.:Ред. Загальнопед. газ., 2004. – 120 с.

2. Білоусова В.О. Етика взаємин у шкільному колективі. – К.,1994. – 37с.

3. Гільбух Ю.З., Киричук О.В. Шкільний клас: як пізнавати і виховувати його душу. – К.: НПЦ Перспектива. 1996. – 208с.

4. Зростаємо в любові: Збірник методичних матеріалів для організації позакласної виховної роботи з учнями школи ІІ-ІІІ ступенів/ Автори-укладачі: Н.В.Яременко, О.І.Боярчук, Л.В.Микитюк, Ю.П.Устич; За ред. Н.В.Яременко. – Біла Церква: КОІПОПК, 2009. – Частина ІІ. – С. 240-268.

5. Іванов І.П. Виховувати колективістів. – М.: Педагогіка, 1982. – 85с.

6. Інтерактивні технології навчання: теорія, практика, досвід: Метод. посіб./ Авт. – уклад.: О.Пометун, Л.Пироженко. – Київ: А.П.Н., 2002, С. – 51-74.

7. Киричук В.О. Технологія діяльності класного керівника з учнівським колективом. – Миргород. 2000. – 88с.

8. Коберник О.П. Організація виховного процесу на засадах проективної педагогіки// Педагогіка і психологія. – 1994. - №4. – С. 74-81.

9. Красовицький М.Ю. Виховна робота в школі. Досвід і проблеми. – К., „Освіта”, 1992. – 175с.

10. Оржеховська В.М. Класний керівник у сучасній школі: Методичний посібник. – К: УСДО, 1996. – С.17-48.

11. Практична педагогіка виховання / За ред. Красовицького М.Ю. – К.: Плай, 2000 – С.145-148.

12. Програма „Основні орієнтири виховання учнів 1-12 класів загальноосвітніх навчальних закладів України“. – 2007.

13. Сорока Г.І. Організація колективної творчої діяльності учнів. – Харків, 1995. – С.25-63.

14. Сорока Г.І., Черновол-Ткаченко Р.І. Виховна система класу. – Харків, 1999. – 92с.

15. Яременко Н. В. Дозвіллєзнавство: Навчальний посібник. – Фастів: Поліфаст, 2007. – 460 с.

16. Яременко Н.В. Методичні рекомендації щодо розроблення програми виховання та учнівського колективу// Інформаційно-методичний збірник: Спеціалізоване педагогічне видання Управління освіти і науки Київської обласної державної адміністрації та Київського обласного інституту післядипломної освіти педагогічних кадрів. – Черв.,2005. – №6(56). – С.76-82



17. Яременко Н.В. Методика підготовки та проведення ігрових програм// Університет майбутнього вчителя: Навчально-методичний посібник. Автори-укладачі: Н.І.Клокар, Є.М.Бачинська, Г.М.Стадніченко. – Біла Церква: КОІПОПК, 2005. – С. 128-136.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка