ШАХТАРСЬКИЙ МІСЬКИЙ ВІДДІЛ ОСВІТИ
ДОШКІЛЬНИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД №48 «ЖУРАВЛИК»
ПРОГРАМА
«Візьму перо і спробую»
(ЛІТЕРАТУРНО – МОВЛЕННЄВА
ТВОРЧІСТЬ ДІТЕЙ СТАРШОГО
ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ)
М. ШАХТАРСЬК
Пояснювальна записка.
Програма « Візьму перо і спробую» вміщує систему роботи з розвитку літературно – мовленнєвої діяльності, спрямована на розвиток словесної творчості дітей старшого дошкільного віку.
Програмний матеріал побудований на спадщині В.О.Сухомлинського, С.Русової, К.Д.Ушинського, на основі технології Т. Піроженко «Психолого - педагогічне проектування», методичних рекомендацій А. Богуш, Н. Гавриш та інших сучасних педагогів та науковців.
Програму можуть використовувати в роботі як вихователі, так і батьки. Матеріал, який вміщений в програмі, допоможе вихователям розкрити у дітей мовленнєвий творчий потенціал, а батькам - організувати самостійні заняття з дітьми вдома.
При складанні програми враховані принципи:
-
Науковості.
-
Систематичності і послідовності.
-
Реальності і доступності.
-
Активності.
-
Інтегрованого підходу.
-
Цілеспрямованості.
-
Свободи вибору.
МЕТА:
* виявлення творчих здібностей дітей через власну творчу літературну діяльність.
ЗАДАЧІ:
*створювати умови, які сприятимуть прояву та розвитку мовленнєвої
творчості;
* розвивати інтерес до художньої літератури;
* формувати у дітей власний літературний смак, здатність висловлювати
свою думку чітко, образно, переконливо;
* учити створювати дитячу «рукописну» книгу, в якій вміщені
власні казки, оповідання, віршики, загадки, лічилки.;
* вчити відображати в художньо – мовленнєвій діяльності ставлення до
реального світу, творів мистецтва та літератури.
ЗМІСТ:
*програмний матеріал розподілено за сферами життєдіяльності дітей дошкільного віку - «Природа», «Культура», «Люди», «Я Сам». В кожному розділі передбачені завдання за лініями розвитку (пізнавальний, соціально – моральний, емоційно – ціннісний, мовленнєвий та креативний розвиток).
РОЗДІЛ 1 «У світі слів» - направлений на формування мовного чуття: тонкого, уважного, вдумливого ставлення до слів рідної мови. Поступове введення дітей у світ краси мови. Саме за таких умов слово стає справжнім надбанням духовного світу дитини.
РОЗДІЛ 2 « Весела граматика» - направлений на розвиток у кожної дитини тонкої душі поета, відкриття джерел творчості.
РОЗДІЛ 3 « Маленькі оповідачі» - направлений на формування мовленнєвої компетенції - це підготовка до перших творчих оповідань, які складатимуть діти. Відчуття найтонших відтінків слова допоможе дітям пізнати безмежність океану думок, почуттів, знань, різноманітність краси природи, мистецтва, людських взаємин.
РОЗДІЛ 4 «Природа - джерело натхнення», - вводить у світ дитячої словотворчості, експериментування зі словом, мовленнєвої активності. Оформлення дітьми своїх думок у вигляді розповідей, які розміщені у власних книжках – саморобках.
РОЗДІЛ 5 - «Книги власними руками» - це введення дітей у світ практичної, духовної діяльності, що сприяє формуванню потреби в реалізації своїх творчих здібностей, уміння радіти створеному власноруч.
У доборі форм і методів організації роботи вихователі можуть проявляти власну ініціативу, творчість, самостійний пошук.
ШЛЯХИ ВПРОВАДЖЕННЯ ПРОГРАМИ:
*опрацювання стандартів освітніх матеріалів - «Базовий компонент дошкільної освіти», «Коментар до Базового компонента дошкільної освіти», програма розвитку дитини дошкільного віку «Дитина»- спрямованих на розвиток мовленнєво – комунікативної діяльності дітей старшого дошкільного віку.
* Проведення моніторингу знань, умінь і навичок дітей.
*Розробка спільних проектів з дітьми, батьками.
*Розробка посібників, презентація відео- і аудіо- матеріалів.
НОРМАТИВНО - ПРАВОВА БАЗА:
*Закон України «Про дошкільну освіту».
*Закон України «Про мови».
*Базовий компонент дошкільної освіти.
*Коментар до Базового компонента дошкільної освіти.
* програма «Дитина».
ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ:
*Збалансований словниковий запас по кожній сфері життєдіяльності.
*Розвинутий поетичний слух, літературна обізнаність.
*Зацікавлене ставлення до мовленнєвотворчої діяльності.
*Шанобливе ставлення до книги, художньої літератури, бажання
висловлювати свої почуття в образному слові.
Розділ 1 Сфера життєдіяльності «Я САМ» Змістовна лінія: соціальне «Я» Термін: вересень – жовтень Тема « У світі слів»
Відкриває дітям світ власного внутрішнього життя - прагнень, думок, почуттів, сприяє прояву елементів творчості. Допомагає зіставити свої бажання з можливостями, розвиває лексичну і граматичну компетентність.
ПІДТЕМА « Солов’їна наша мова».
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – формувати у дітей уявлення про те, що кожна
людина любить свій край, в якому народилася,
живе. Поглибити знання про красу і силу рідної
мови.
Соціально-моральний розвиток– - виховувати почуття патріотизму,
національної гордості за свій народ та
його культурні надбання.
Емоційно- ціннісний розвиток- розвивати інтерес до фольклору, до
художнього слова через твори класиків українсь-
кої літератури.
Мовленнєвий розвиток - учити переказувати оповідання, казки за
опорними символами і знаками.
Художньо – естетичний розвиток – вчити дітей запам'ятовувати твори
малого фольклору. Читати,
дотримуючись інтонаційної виразності.
Фізичний розвиток - домашнє завдання - разом з батьками підібрати
картинки до вірша П. Воронька « Немає
кращого за рідного краю».
Креативний розвиток – розвивати уміння складати творчі розповіді про
своє місто від імені екскурсовода.
ПІДТЕМА «Що таке слово? Слова такі різні».
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати уявлення про слово, як основну мовну
одиницю.
Соціально–моральний розвиток- формувати розуміння, що за допомогою
слова людина пізнає світ.
Емоційно - ціннісний розвиток - розвивати уявлення, що людина через
слово висловлює свої думки, почуття.
Мовленнєвий розвиток – активізувати словниковий запас дітей.
Формувати монологічне мовлення.
ПІДТЕМА «КОЛИ СЛОВА ДРУЖАТЬ»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку
Пізнавальний розвиток – продовжувати знайомити дітей зі «словом»
вчити, що слова складають речення.
Мовленнєвий розвиток – формувати граматично правильний зміст мови в
структурі речення.
Соціально – моральний розвиток – вчити логічно та послідовно
висловлювати свої думки, передавати
словом свої почуття за даною темою.
Емоційно – ціннісний розвиток – формувати уміння робити логічні
висновки, спираючись на власні
спостереження.
Художньо – естетичний розвиток – формувати вміння виділяти гарне,
яскраве, привабливе в предметному
середовищі через складання речень.
Креативний розвиток – сприяти розвитку уяви, творчого мислення.
ПІДТЕМА «КРАЇНА СЛІВ: СИНОНІМИ, АНТОНІМИ, ОМОНІМИ»
- (схожі слова, протилежні слова, багатозначні слова).
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – продовжувати знайомити дітей зі словом.
Формувати уявлення про синоніми, антоніми
омоніми, їх роль у тексті та мовленні.
Мовленнєвий розвиток – тренувати дітей у добиранні синонімів, антонімів
до заданого слова.
Емоційно – ціннісний розвиток – вчити добирати найбільш влучні слова при
висловлюванні своїх думок і почуттів.
Соціально –моральний розвиток – формувати мовленнєві комунікативні
вміння: підтримувати діалоги, вести
бесіди.
Художньо – естетичний розвиток – виховувати естетичне ставлення до
навколишнього світу.
Фізичний розвиток – розвивати бажання до імпровізації , пантоміми:
велике дерево – маленьке дерево та інше.
Креативний розвиток - розвивати творчу уяву, креативне мислення.
Підтема «Текст – це коли речення дружать»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати уявлення про послідовність речень у
тексті, про склад тексту: зачин, основна
частина, кінцівка.
Соціально- моральний розвиток – вчити дітей логічно і послідовно
викладати свої думки, добираючи
доцільні слова, вирази.
Мовленнєвий розвиток -активізувати словник . Розвивати комунікативне
мовлення.
Підтема « Види текстів»
Пріоритетні лінії розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати уявлення про види текстів. Ознайомити з
поняттям « розповідь», «міркування», «опис».
Емоційно – ціннісний розвиток - виховувати мовне чуття, емоційне
ставлення до мови.
Підтема « Жанри творів»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати поняття про жанри творів та їх
особливості (казки, оповідання, вірші, легенди,
загадки)
Емоційно – ціннісний розвиток - емоційне ставлення до літератури, як
мовного мистецтва.
Гра – подорож до королівства Української мови. Мовні ігри: «Назви предмет», «Що я бачив», «А ну відгадай, що воно таке?», «Дружні слова», «Відгадай за описом», «Кольорові кружечки». Настільний театр до вірша Л.Українки «На зеленому горбочку». Слухання магнітофонного запису пісні «А я просто українка, україночка». Виставка дитячих книг класиків української літератури та сучасних авторів. Читання вірша за вибором (добирають пропущені слова). Вправи «Я - квітка», «Я – заєць» та інші. Діти складають розповіді, казки, загадки, вірші на певну тему з використанням синонімів, антонімів, омонімів. Малювання словами (опис тварин, рослин, предметів). Малювання казкового героя за словесним портретом.
Очікувані результати:
діти виконують різні вправи на словотворення; відрізняють споріднені слова; володіють вимовою слів відповідно орфоепічним нормам; використовують різні типи речень.
РОЗДІЛ 2 Сфера життедіяльності «Люди». Змістовна лінія «Інші люди». Термін: листопад – грудень. Тема: Весела граматика. « А ми віршики складаєм, разом рими добираєм».
Формує соціальну компетентність , а саме її ціннісний компонент – ставлення до людей розумової праці, їхнього життя та літературної діяльності, як взірця для наслідування.
Підтема. « У світі римованих звуків».
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати уявлення про те, що таке поезія і хто
такі поети.
Мовленнєвий розвиток - розвивати почуття ритму, відчуття рими.
Емоційно –ціннісний розвиток - вчити дітей емоційно сприймати образний
зміст поетичних творів.
Соціально – моральний розвиток - формувати вміння застосовувати мовні
засоби (порівняння, епітети) у своєму
мовлені.
Художньо – естетичний розвиток – виховувати інтерес до поезії.
Формувати естетичний та художній
смак.
Фізичне виховання - вчити підбирати книги з віршиками для сюжетно
– рольових ігор.
Креативний розвиток – вчити формулювати найпростіші узагальнення,
робити елементарні висновки щодо поезії.
ПІДТЕМА. «Мистецтво римування».
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – зацікавити дітей створенням чотирирядкових
віршів на зразок « буриме».
Мовленнєвий розвиток - вчити добирати риму, аналізувати зміст,
відчувати ритм мовлення.
Емоційно – ціннісний розвиток – формувати цікавість до віршованих творів
Соціально –моральний розвиток - розвивати естетичний, художньо
літературний смак . Познайомити з
творчістю українських поетів.
Креативний розвиток - вчити робити пластичні етюди за змістом
віршованих творів.
Підтема «Віршовані загадки – описи»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток - розширити знання дітей про навколишній світ,
який відображається в загадках – описах.
Мовленнєвий розвиток - вчити дітей виділяти головні ознаки предмета і
складати загадку - опис. Формувати усне
мовлення.
Емоційно – ціннісний розвиток - формувати уміння емоційно відгукуватися
на прекрасне , бажання створювати
його самому.
Соціально - моральний розвиток - формувати повагу до інших людей;
вміння вислуховувати співрозмовника.
Креативний розвиток - розвивати творчість у роботі над складанням
власних загадок на основі прочитаних віршів.
Підтема «Складання колисанок»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Мовленнєвий розвиток - розвивати фонематичну, лексичну і граматичну
компетентність.
Соціально–моральний розвиток - формувати уявлення про мудрість і
красу народної поезії.
Художньо – естетичний розвиток – вчити співати колисанки мелодійно,
співучо.
Креативний розвиток – формування перших спроб придумування мелодій
до власних колисанок.
Методичне забезпечення.
Огляд куточка книг. Бесіда – розповідь про поетів України. Розігрування забавлянок, віршів. Вікторина «Відгадай автора» . Конкурс «Придумай назву віршу». Розгляд ілюстрацій (діти за змістом ілюстрації складають вірші, чистомовки, загадки). Гра « Докажи словечко», «Намалюй відгадку». «Швидко слово називай, йому риму добирай». Слухання в запису колискових пісень. Конкурс «Хто краще заспіває колискову для ляльки?». Вправа «Словесне малювання образа матері, немовля, сина,доньки»
Очікувані результати:
діти розуміють, що таке рима. Складають маленькі віршики. Уміють утворювати синонімічні відтінки слів: пестливі, збільшення, зменшення.
Розділ 3 Сфера життєдіяльності «Культура» Змістовна лінія «Світ мистецтва» Термін: січень – лютий. Тема: Маленькі оповідачі. «У дитинство поринаймо про казки розповідаймо».
Вводить дитину у світ практичної та духовної діяльності, розвиває потребу в реалізації власної словесної творчості, навчає діставати емоційне задоволення від процесу та результатів своєї діяльності.
Підтема «У світі казки»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати дітям уявлення про те, що таке казка,
яку роль вона відіграє у житті людини.
Мовленнєвий розвиток - розвивати зв’язне мовлення. Вчити придумувати
свій варіант кінцівки казки.
Емоційно-ціннісний розвиток – викликати цікавість, інтерес, бажання
розповідати казки.
Художньо –естетичний розвиток –зацікавити дітей інсценувати казки,
ілюструвати їх. Прищеплювати любов
до казки.
Креативний розвиток - заохочувати до перших власних «спроб пера».
Підтема «Види казок»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток- дати уявлення про те, що казки бувають
народні та авторські, діляться на: казки про
тварин, побутові, чарівні.
Мовленнєвий розвиток – збагачувати словниковий запас, розвивати
комунікативні здібності.
Соціально – моральний розвиток- формувати позитивне ставлення до
казки;
Емоційно-ціннісний розвиток- вчити перейматися проблемами героїв;,
емоційно відгукуватися на події в казці;
Креативний розвиток - розвивати творче мислення, пам’ять,
логіку.
Підтема «Казки мого народу»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати уявлення про те, що казки – це твори, в
яких народ відображав свої мрії, сподівання,
надії, побут.
Мовленнєвий розвток – розвивати монологічне мовлення. Вчити
переоповідати казку близько до тексту.
Соціально – моральний розвиток – ознайомити з особливостями української
казки: показати як через казку
розкривається велич душі української
нації, мови, природи тощо.
Емоційно – ціннісний розвиток – допомогти відчути непереможність сили
добра і зла.
Креативний розвиток- вчити добирати назву до складеної казки.
Підтема « Казка- казка оживи і себе нам покажи».
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток- дати дітям уявлення про те, що театральна
діяльність надихає на розвиток власної
літературної творчості.
Мовленнєвий розвиток- розвивати зв'язне мовлення через виконання
різних мовленнєвих завдань.
Соціально – моральний розвиток - формування у дітей певних знань, умінь,
про театр, театральну термінологію.
Емоційно – ціннісний розвиток- сприяти самовираженню дітей під час
театральної діяльності, у процесі
спілкування. Сприяти пізнанню
себе через відтворення різних образів.
Художньо- естетичний розвиток – вчити сприймати театральне
видовище, засвоювати найкращі
форми літературного мовлення.
Креативний розвиток- активізувати словник, який допоможе
при сюжетоскладанні.
Методичне забезпечення.
Слухання казок, записаних на дисках з музичними фрагментами. Народна мудрість про казки. Виготовлення поробок, аплікацій «Казковий світ». Вікторина «З якої казки?». Гра «Відгадай казку». «Розумники та розумниці» , «Казкова мозаїка». Малювання на тему: «Мої улюблені герої народних казок». Колективне складання казок. Д/ гра «Розкажи про характер героя вибраної казки», «Продовж казку за моїми словами». Мовленнєві завдання, розроблені
Н. Гавриш -« 6Придумай казку», «Склади історію на тему і намалюй», «Поверни чарівні речі до казки». Вправи: «Книголюб», «Чарівні слова». Театралізовані ігри: « Незакінчена казка», «Казка на сучасний лад», «Казка – реклама», «Придумай свою казку».
Очікувані результати:
діти складають сюжетні розповіді, придумують реальні та фантастичні сюжети, уміють самостійно обирати тему для розповіді
Розділ 4 Сфера життєдіяльності «Природа» Змістовна лінія «Природа планети Земля» Термін: березень- квітень – травень. Тема «Природа – джерело натхнення, вона ще не прочитана книга».
Формує різнобічну і гармонійну особистість, орієнтований на розвиток компетентності в цій сфері життєдіяльності: розрізнення природного та рукотворного; самостійне пізнання природи; розвиток чуттєвої сфери, засвоєння певного кола знань; намагання передати свої враження від краси природи, спілкування з рослинами, тваринами у художньому слові, малюнку.
Підтема «Книга про книгу»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – ознайомити з історією виникнення книги: з чого
робили папір в давнину; книгодрукування, хто
автор першої книги, про що була ця книга, як
сучасний папір виготовляється з деревини.
Соціально- моральний розвиток - формувати екологодоцільну поведінку,
прищеплювати любов та бережливе
ставлення до рослинного світу.
Емоційно – ціннісний розвиток- формувати уміння емоційно сприймати
красу довкілля.
Мовленнєвий розвиток - формувати монологічне мовлення. Розвивати
комунікативні здібності.
Художньо – естетичний розвиток – учити відрізняти гарне, охайне,
привабливе в природі від забрудненого,
занедбаного; виховувати бережливе
ставлення до книг.
Підтема «Книга - джерело знань»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток - допомогти дітям усвідомити важливість книги в
житті людини (потрібні знання можна знайти в
книгах: книги вчать любити природу, вчать
взаємовідносинам між людьми, допомагають
одержати цікаву інформацію з різних галузей
науки).
Соціально – моральний розвиток - розвивати інтерес до книги, змісту
творів, які вміщені в книгах.
Емоційно - ціннісний розвиток – пробуджувати в душах дітей емоційний
відгук на прочитане.
Мовленнєвий розвиток – розвивати мовленнєву компетентність,
підтримувати розмову відповідно до прочитаного.
Художньо- естетичний розвиток – розвивати літературний смак до
творів про навколишній світ природи в
віршах, оповіданнях, загадках.
Підтема « Твій друг - книга, яка вона?»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку
Пізнавальний розвиток - познайомити із структурою книги:
обкладинка, сторінка, ілюстрація, а також:
видавництво, письменник, художник.
Соціально – моральний розвиток – вчити самостійно створювати
надписи на обкладинці та ілюстрації
змістом книги.
Емоційно – ціннісний розвиток - допомогти дітям відчути красу і силу
графічного мистецтва.
Художньо – естетичний розвиток - розвивати художній смак дітей.
Виховувати любов і бережливе
ставлення до книг.
Мовленнєвий розвиток - збагачувати словниковий запас.
Креативний розвиток – формувати уміння складати творчі розповіді
«Я письменник», «Я ілюстратор», «Я видавець», « Я художник».
Підтема «Світ природи»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток - познайомити з рослинами найближчого оточення
- дерева, кущі, трав’янисті рослини, квіти. Знати, де
вони ростуть.
Соціально – моральний розвиток – ознайомити дітей з рослинами –
оберегами, символами України (калина,
верба, барвінок, дуб) .
Емоційно –ціннісний розвиток – виховувати здатність помічати ,
милуватися об’єктами природи. Берегти їх
і доглядати за ними разом з дорослими.
Мовленнєвий розвиток - збагачувати словник новими назвами рослин.
Художньо – естетичний розвиток – вчити оформляти естетично і охайно
ілюстративний матеріал для
майбутньої книги.
Підтема « Віршики для малят про веселих звірят»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку
Пізнавальний розвиток – розширити знання про звірят: особливості будови
тіла, спосіб живлення, життя, звички, характер.
Мовленнєвий розвиток – вчити описувати тварину за характерними
ознаками, які їй притаманні.
Соціально – моральний розвиток – викликати у дітей інтерес до тварин
даної місцевості, бажання оберігати їх.
Емоційно – ціннісний розвиток – вчити емоційно сприймати прочитані
твори про тварин. Висловлювати свою
думку від прочитаного.
Художньо – естетичний розвиток – зацікавити дітей до художнього
оформлення книжки–саморобки про
свою улюблену тварину, рослину.
Креативний розвиток – учити творчо складати віршики на основі знань
та спостережень за тваринами.
Підтема «Подорож стежинками природи»
Пріоритетні завдання за лініями розвитку.
Пізнавальний розвиток – дати дітям уявлення про взаємозв’язок усіх
явищ у природі. Зробити висновки: Земля – наш
спільний дім, а людина частина природи.
Розширити знання дітей про різні види
діяльності людей у природі
Мовленнєвий розвиток - розвивати монологічне та діалогічне мовлення
методом «мікрофон».
Соціально – моральний розвиток – формувати у дітей екологічне відчуття,
запобігання екологічним помилкам.
Прилучати до світу природи, моральної
відповідальності за кожну живу істоту.
Емоційно – ціннісний розвиток – збудити в дітей емоційний відгук на
різноманітні явища та об’єкти природи,
зародити в них бажання милуватися і
насолоджуватись нею.
Художньо – естетичний розвиток – розвивати у дітей небайдужість,
вміння відчувати себе в образі квітів,
комах, рослин.
Креативний розвиток – вчити використовувати свій літературний досвід
при складанні казок , оповідок, оповідань.
Методичне забезпечення.
Обговорення прочитаних творів: «Папір – син природи» П. Утевської, «Про книгу» М.Препара, оповідання « Любіть книгу». Вікторина «Подорож до країни книг». Вправа- за заголовком, ілюстраціями визначити орієнтований зміст твору. Заучування вірша П.Воронька «В мене є книжок багато». Вивчення прислів’я про книгу. Складати розповіді за змістом прислів'я про книгу. Розповідь про художників – співавторів дитячих книжок. Гра «Відгадай, до якого твору малюнок». Переказ твору за ілюстраціями. Д/ гра «Що де росте?», « Упізнай рослину за її листям», «Незвичайні квіти», «Дерева – лісові, садові, паркові». Виготовити книжку – саморобку про квіти.
Очікувані результати.
Вміють передавати словом свої враження від різних природних явищ; складають вірші, оповідання, казки про рослини і тварин; вживають в мовленні узагальнюючі поняття, якими позначають групи рослин і тварин.
Розділ 5 « Книги власними руками»
Допоможе систематизувати літературний досвід дітей дошкільного віку; самореалізуватися, самовиразитися; застосувати набуті уміння і навички в практичній діяльності, а саме - написання власних книг..
Підтема «Зроби книгу»
Мета: розвивати уміння дітей « писати» власну книг подібна надрукованій
в типографії де вказаний автор книги, ілюстратор, редактор,
видавництво, рік.
Поради:
* Вирізати 8 – 10 картинок з дитячих журналів.
* Розкласти їх на столі.
* Наклеїти по одній картинці на чисті аркуші паперу.
* Зібрати всі аркуші разом.
* Поверх покласти чистий аркуш і склеїти.
* Дивлячись на першу картинку, почати розповідати історію.
* Записати цю розповідь під картинкою.
* Перегорнути наступну сторінку.
* Далі скласти розповідь і записати її під картинкою.
* Написати таким чином всю книгу
* Придумати назву книги і написати на титульній сторінці.
* Прочитати зроблену книгу.
Підтема «Книга про мене»
Мета: вчити дітей « писати» і робити незвичайну книгу- книгу про себе.
Поради:
* Зібрати малюнки, фотокартки дитини та членів її родини.
* Наклеїти їх на окремі аркуші .
* Далі діти розповідають, що вони думають про кожний малюнок,
фотокартку.
* Записати усе на вільному місці під малюнком, фотокарткою.
* Оформити титульну сторінку з надписом «Книга про мене».
* Прочитати дітям все, що вийшло.
Підтема «Ілюстратор»
Мета: формувати бажання дітей спробувати стати справжніми
художниками – ілюстраторами.
Поради:
* Вихователь розповідає казку за вибором дітей.
* Час від часу перериває свою розповідь і пропонує дітям проілюструвати
те, що вони почули.
* Коли діти закінчать , вихователь пропонує ще раз переглянути малюнки
і розповісти казку.
* Записати розповідь в книжку.
Підтема «Зміни казку»
Мета: розвивати уміння дітей змінювати послідовність дій улюбленої
казки.
Поради:
* Вихователь читає дітям знайому казку.
* У процесі читання змінює деякі деталі, так, щоб не співпадало
з ілюстраціями.
* Якщо діти нічого не помітили, запитати, чи правильно було
прочитано.
* Діти виправляють допущені помилки.
* Продовжувати читати, поки можна змінити ще щось.
* Прочитати таким чином всю казку.
* Скласти інший варіант знайомої казки і записати в книжку.
Підтема «Відгадай, що трапилося»
Мета: навчити дітей передбачати, чим може закінчитися та чи інша
ситуація.
Поради:
* Взяти цікаву книгу для дітей.
* Почати читати її дітям і зупинитися, не доходячи до кінця.
* Запитати дітей, чим на їх думку вона закінчиться.
* Діти придумують декілька варіантів кінцівок.
* Дочитати книгу.
* Порівняти наскільки версія дітей виявиться близькою до авторської.
* Можливо вона буде цікавішою.
* Записати свій варіант прочитаного в свою книжку.
Підтема «Якщо б я був…….»
Мета: навчити дітей фантазувати: - Щоб вони робили…., якщо були… ким
не будь іншим.
Поради:
* Зібрати картинки тварин, казкових героїв чи предметів, які стимулювали фантазію дітей.
* Розкласти їх на столі зворотною стороною вниз.
* Запитати дітей: - Щоб вони робили, якщо б були…..
* Показати дітям першу картинку і запропонувати закінчити фразу.
* Придуману казку, оповідання записати в книжку – розкладку.
Підтема «Римовані слова»
Мета: розвивати уміння дітей спробувати складати власні римовані
чистомовки.
Поради:
* Придумати слово, яке легко римувалося з іншими.
* Наприклад: «Дуб» почати повільно плескати в долоні, повторюючи у
такт хлопками «дуб…дуб..» в одному ритмі.
* Далі підібрати риму до слова «Дуб» - наприклад слово «зуб» продовжуючи
плескати.
*По черзі придумати ще більше рими до цього слова, продовжуючи плескати
та не змінюючи ритм плескань.
* Коли рими закінчуються можна вибрати друге слово та другий ритм
плескань.
* Придумані свої чистомовки записати в книжечку для малят.
Очікувані результати.
Діти знають про склад тексту: зачин, основна частина, кінцівка. Вміють розрізняти жанри творів: казки, оповідання, вірші. Вміють складати розповіді: логічно, послідовно. Володіють практичними навиками написання «дитячих рукописних книг».
ЛІТЕРАТУРА:
*Базовий компонент дошкільної освіти. К., Ред. Жур. «Дошкільне виховання».-2012.
*Коментар до Базового компонента. - К., Ред. жур. «Дошкільне виховання». 2003.
*Виготський С.А. «Воображение творчества в детском возрасте» М.:Просвещение1991.
*Воскресенська Н.О. , Свашенко А.О.,Тимченко. Рідне слово. – Х.: Інфолайн,!994.
*Гавриш Н. Методика організації художньо – мовленнєвої діяльності дітей. – К.,Слово 2006.
*Гавриш Н. Інтегровані заняття. - К.,Шкільний світ2007.
*Крутій К. Розвиваємо у дитини мовлення, інтелект і здібності.- З., ЛІПС 1999.
*Крутій К. Вчимося мови та розмови .- З., Просвіта 2001.
*Кобзар О.Г. Буду мову я вивчати. –Х.: Ранок,2003.
*Протяжная Т.В. ТРИЗ – педагогика: розвиваем мышление дошкольников - Х.,Освита 2008.
*Поуль В. С., Волошенко Л.И. Развитие связной речи детей старшего дошкольного возраста -Д., Каштан «2008.
*Поляков В.К. Пролісок: вірші, оповідання, загадки. –Х., 2006.
*Слюсаренко В.Т. Педагогічна спадщина Софії Русової у сучасній освіті.- К., ІЗМН, 1998.
* Цікаво вчитися. Методичний посібник «Навчання грамоти», -Х.,2002. |