Протидія тискові і маніпуляціям Тривалість 90 хвилин Мета



Скачати 50.26 Kb.
Дата конвертації16.03.2016
Розмір50.26 Kb.
Протидія тискові і маніпуляціям
Тривалість

90 хвилин



Мета

Тренінг навичок протидії соціальному тискові.


Очікувані результати

Після цього тренінгу учасники:



  • Адекватно оцінюють вплив однолітків та ЗМІ на прийняття їхніх рішень;

  • Розпізнають спроби тиску і маніпуляцій;

  • Демонструють уміння адекватно реагувати на небажані пропозиції;

  • Демонструють уміння обирати ефективні прийоми протидії тискові з боку знайомих, друзів і компанії.

Обладнання і матеріали

  •  Посібник для учнів.

  •  Папір форматів А2, А3, А4.

  •  Маркери, фломастери.

  •  Заготовка для плаката: «Способи маніпуляцій».

  •  Плакат: «Алгоритм поведінки в умовах тиску і маніпуляцій».

  •  Підготуйте волонтерів для інсценування ситуації «П'яний водій».


Орієнтовний план:

Тренінгові активності

Час

Привітання, зворотний зв'язок

15 хв.

Стартове завдання.

10 хв.

Гра: «Маніпуляції»

10 хв.

Інсценування: «Як протидіяти маніпуляціям»

25 хв.

Рольова гра: « Вчимося відмовлятися від небезпечних пропозицій»

25 хв.

Зворотний зв'язок, завершення тренінгу

5 хв.

Всього:

90 хв.

Привітання, зворотний зв'язок

Виконайте ритуал привітання.

Запитайте учасників, що вони робили на минулому тренінгу.

Стартові завдання

Вступне слово вчителя: «Ми живемо серед людей і постійно перебуваємо під їхнім впливом. У свою чергу, ми також впливаємо на них. Отже, взаємовпливи – це частина нашого життя».

Мозковий штурм: «Хто і що впливає на наші рішення?»

Підкресліть слово «друзі» та проведіть ще один мозковий штурм: «Друзі впливають на нас, коли...»

Підкресліть зеленим приклади позитивного впливу друзів (виручають нас з біди, попереджають про небезпеку, залучають до занять спортом...), а червоним — негативного (пропонують когось обманути, прогуляти заняття, щось вкрасти, когось побити...).

Запитання для обговорення:

Чому деякі наполегливо пропонують своїм друзям щось небезпечне?

Чи бажають вони при цьому їм добра? А може, в них просто бідна уява, щоб вигадати кращі розваги? Чи, може, вони намагаються у такий спосіб виправдати себе – мовляв, не я один такий, а й мої друзі також палять, випивають, що тут такого?

Гра: «Маніпуляції»

Серед учасників, які є неформальними лідерами в колективі, оберіть двох волонтерів. Запропонуйте їм вийти ненадовго з кімнати.

Решта учасників стають в тісне коло. Поясніть, що коли волонтери повернуться, вони не повинні пускати їх у коло, застосовуючи свої навички упевненого спілкування.

Запросіть волонтерів і запропонуйте їм пробратися в середину кола без застосування фізичної сили.

Гра триває, поки хоче б один з волонтерів не проникне в коло або, якщо цього не сталося, через 2—3 хвилини просто зупиніть гру.

Подякуйте всім учасникам, особливо волонтерам.

Запросіть усіх сісти в коло для обговорення.

Запитайте: «Які способи викорис­то­вували наші волонтери, щоб пробратися в коло (підлещувалися, умовляли, канючили, спокушали популярністю, підкуповували, ро­били з вас винного...)?»

Записуйте ці способи на заготовці плаката: «Способи маніпуляцій».

Підсумуйте: «Маніпуляції — це прийоми, до яких вдаються люди, змушуючи інших зробити те, чого ті не хочуть».

Інсценування: «Як протидіяти маніпуляціям» (Посібник для учнів, завдання 8.1, с. 72—73).

Мета: тренінг навичок поведінки в умовах тиску і маніпуляцій.

За допомогою волонтерів розіграйте ситуацію «П'яний водій».

Поясніть учням алгоритм дій у ситуаціях, коли вами намагаються маніпулювати, відволікати від теми, умовляти чи переконувати, за допомогою плаката: «Алгоритм поведінки в умовах тиску і маніпуляцій».


Дії партнера

Ваші дії

Робить пропозиції

Поясніть, що ви думаєте і відчуваєте

Намагається відволікти від теми

Повертайтесь до теми

Висуньте вимогу

Запитайте, що він думає

Тисне, переконує

Відмовтесь або

Відтягніть час або

Запропонуйте альтернативу

Волонтери розігрують цю ситуацію методом «стоп­-кадру», а ви ще раз його пояснюєте.

Об'єднайте учасників у пари та запропонуйте їм за допомогою таблиці на с. 73 Посібника для учнів написати сценарій своїх дій у цій ситуації.

Учасники записують його в колонці «Ваш варіант» і двічі розігрують сценки, міняючись ролями.

Охочі демонструють свою сценку перед класом.

Важливо не дозволяти учасникам «заграватися» і відступати від алгоритму, оскільки мета цього завдання — відпрацювання навички.

Рольова гра: « Вчимося відмовлятися від небезпечних пропозицій» (Посібник для учнів, завдання 8.2, с. 74—75)

Об'єднайте учасників у групи по три особи (руханка «Молекули»).

Прочитайте ситуацію «Дорослий подарунок».

Обговоріть, як варто діяти, коли друг пропонує спробувати наркотик.

Зверніть увагу на рекомендований алгоритм поведінки (цифри 1—7 на малюнках).

Поміркуйте, чому в цьому випадку немає рекомендації «Відтягніть час» (тому що це може спровокувати подальші намагання залучити вас до вживання наркотиків).

Запропонуйте групам розподілити ролі (один виконує роль модератора і стежить за дотриманням алгоритму). За допомогою таблиці учасники пишуть 3 сценарії відмови у заданій ситуації та розігрують сценки (щоразу міняючись ролями).

Зворотний зв'язок

Запропонуйте учасникам пригадати, що вони робили на цьому тренінгу (учасники відповідають, дотримуючись правила «Піднятої руки»).



Вправа «Відкритий мікрофон». Запропонуйте їм по черзі продовжити фразу: «Сьогодні я дізнався/навчилась...»

Ритуал прощання (як на попередніх тренінгах)


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка