Рельєф. Загальна характеристика. Рівнини



Скачати 63.41 Kb.
Дата конвертації21.02.2016
Розмір63.41 Kb.
Тема: Рельєф. Загальна характеристика. Рівнини.

Мета:

навчальна – поглибити і систематизувати знання учнів про рельєф та сили, що беруть участь у його формуванні; сформувати поняття про закономірності розташування великих форм рельєфу на території України; показати особливості низовин і височин.

виховна – поглиблювати розуміння взаємозв’язків у природі; на основі ілюстративного матеріалу показати красу і неповторність рельєфу, як частини природи України, формувати патріотичні почуття.

розвиваюча – вдосконалювати навики роботи з фізичною картою, розвивати вміння співставлення карт і виявлення причинно-наслідкових зв’язків.

Обладнання: фізична карта України, картини, відео картини, атласи.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ:

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашніх завдань.

Вчитель. Ми вже знаємо з попередніх курсів і уроків, що тектоніка, геологія і рельєф між собою тісно пов’язані. Тому перш, ніж почати вивчення рельєфу перевіримо, наскільки ви засвоїли геологію України і розумієте, наскільки вона і тектоніка вплинули на розміщення форм рельєфу, а також з’ясуємо, як ви вмієте працювати з геологічною картою.

  1. Запитання.

Поясніть складну геологічну будову України і різноманітність складу гірських порід.

  1. Завдання.

За геологічною картою опишіть склад і вік гірських порід Донецької, Львівської, Одеської областях.

  1. Експрес-тести.

1. Поширення гірських порід різного віку на геологічних картинах позначають за допомогою:

а) ізоліній;

б) ареалів;

в) якісного фону.

2. За допомогою радіологічних методів визначають:

а) відносний вік гірських порід;

б) абсолютний вік гірських порід;

в) відносний вік решток живих організмів.

3. Найдавніша за віком тектонічна структура України:

а) Волино-Подільська плита;

б) Донецька складчаста споруда;

в) Український щит.

4. Найдавнішими сейсмічними зонами в Україні є райони:

а) Дніпровсько-Донецької западини;

б) у гірських системах Карпат та Криму;

в) У межах Українського щита.



ІІІ. Повідомлення теми, мети, завдань уроку, мотивація навчальної діяльності.

Наше життя значною мірою визначається особливостями рельєфу території проживання. Він має велике значення для господарської діяльності, визначає особливості будівництва, сільського господарства і навіть побуту. Подивившись на фізичну карту, можемо побачити різноманітність рельєфу України – рівнини, гори, пасма, кряжі, які сформував невидимий скульптор.

Сьогодні ми з’ясуємо особливості рельєфу України, закономірності поширення основних форм і встановимо взаємозв’язки з тектонікою і геологією, а також оцінимо, наскільки рельєф України придатний для господарського використання.

ІV. Актуалізація опорних знань.

Бліц-опитування.



  1. Що таке рельєф?

  2. Які сили впливають на формування рельєфу?

  3. Які форми рельєфу вам відомі?

  4. Якими способами позначаються на карті різні форми рельєфу?

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Розглянемо загальний план будови поверхні України (Учні аналізують фізичну карту, встановлюють, які формі рельєфу наявні, які переважають, характер простягання, середні висоти).

В ході виконання роботи учні заповнюють таблицю.

Рельєф України

Рівнини Гори

(95%) (5%)

Низовини Височини Кримські гори Карпати

(70%) (25%) (1% ) ( 4%)

Придніпров- Придніпровська, Пасма: Зовнішнє, Пасма: Зовнішнє ська, Поліська, Подільська, Внутрішнє, Головне Вододільно-Вер-

Причорно- Волинська, До- (г. Роман-Кош, 1545м) ховинське,Поло-

морська, Закар- нецький кряж, нинсько-Чорногір-

патська Середньо руська, сяке (г. Говерла),

Хотинська, Приа- Вулканічне, Чив-

зовська чини, Рахівські гори



Які висновки можна зробити?

2. На початку теми ми сказали, що рельєф України сформували невидимі скульптори.

ХТО ВОНИ? З’ясуємо з допомогою тектонічної, геологічної карт і тексту підручника ст. 61.

Висновок. Сучасний рельєф України зумовлений будовою і складом зеленої кори і сформувався в результаті взаємодії внутрішніх і зовнішніх сил – тектонічних рухів, роботи води, вітру, господарської діяльності людини, зледенінь.

3. Характеристика низовин і височин.

Уявіть, що ваші друзі і ви також вирушили з різних кінців України і маєте зустрітись у місцевості, назви якої вам не повідомили. Про неї відомо, щ це підвищена, кряжиста рівнина, складена вапняковими породами, в яких є печери і навіть монахи в них збудували монастир, який є відомою історико-архітектурною пам’яткою. Місце зустрічі біля найвищої точки, яка називається Могила, її висота 367м.

Хто вже знає, куди йому прямувати?

Тоді будьмо уважні і в кінці уроку зустрінемось, а також, про інші форми рельєфу.

А ще ви зможете сказати, де доцільно зайнятись спелеологією, де потрібно здійснювати меліорацію, осушення, де є великий український каньйон, знамениті "могили", а де Українська Швейцарія.



Робота в групах.

Учням роздаються картки з координатами найвищої точки або певної місцевості височин і низовин і пропонується, використовуючи карти, текст, ілюстрації, скласти коротку характеристику за планом.

- Назва

- Положення



- Середні висоти

- Максимальна висота

- Форми поверхні

- Породи


Характеристика форм рельєфу, обговорення за картинами, відео картинами.

Виконання завдань.

На дошці: встановлення відповідності

а) Подільська низовина 1. г. Могила-Мечетна, 367 м

б) Донецький кряж 2. г. Камула, 471 м

в) Хотинська височина 3. г. Берда, 545 м

г) Приазовська височина 4. Бельмак-Могила, 324 м

5. Мізоцький кряж, 342 м

ІV. Закріплення.

Отже, ви тепер можете напевне підказати, де відбудеться зустріч друзів, про яких ми говорили на початку, а також дати відповіді на інші питання міні-конкурсу "відгадай форму рельєфу".



Картки.

  1. Одна з частин цієї височини, Мізоцький кряж, дістала назву "Українська Швейцарія" (Волинська височина).

  2. Низовина має особливо плоский рельєф і загальних похил на південь (Причорноморська низовина).

  3. На фізичній карті України простежується, як Дніпро намагається обминути височину, відхиляючись на південний схід (Придніпровська).

  4. Найбільш заболочена плоско хвиляста низовина (Поліська).

А ще тепер ви можете спланувати яким видом діяльності ви зможете займатись на певних рівнинах і які знамениті об’єкти можете показати туристам.

– каньйон – Хотинська

– Могили – Приазовська

– печери – Подільська

– осушення – Поліська

– вапнякові кряжі – Донецька

– найвища точка рівнин – г. Берда-Хотинська

VІІ. Підсумки.

Пропонується учня узагальнити знання про рельєф, набуті на уроці:

– формувався протягом всієї геологічної історії;

– чинники формування: тектонічні рухи, зледеніння, вивітрювання, господарська діяльність людини;

– більша частина України – рівнини, переважають низовини;

– височини і низовини розчленовані ярами, балками, річковими долинами, часто зустрічаються антропогенні форми рельєфу.



VІІІ. Домашнє завдання.

Всі ми любимо подорожувати і в цих подорожах намагаємось відвідати і побачити все цікаве, в тому числі і в рельєфі. А як би ви рекламували наш рельєф? Чим би зацікавили друзів, запрошуючи відвідати наш край. Подумайте про це і опишіть вдома пункт "Рельєф" у візитці нашої місцевості”. Охарактеризуйте його особливості, можливості для господарського використання, туризму. Для цього можна використати домашні фото. А з часом такі краєзнавчі матеріали оформимо в альбом.



Вивчити параграф 12, позначити на контурній карті основні форми рельєфу.


База даних захищена авторським правом ©refs.in.ua 2016
звернутися до адміністрації

    Головна сторінка